Autoni savuttaa ja syö öljyä?

Mazda 626, 1995, 1.8L

Autoni savuttaa raakasti kun käynnistää kylmänä ja syö öljyä raakasti liikaa, n. 1-2 kertaa kuussa saa lisätä öljyä.

Itse epäilen että männänrenkaat olisi kuluneet ja öljyä pääsee moottoriin, mutta tähän liittyisi kysymys että auttaisiko jos käyttäisin paksumpaa öljyä? tällä hetkellä 10W-40

16

13297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Eikö olisi mahdollista, että vika ei olisikaan männänrenkaissa vaan venttiilinvarrenkumeissa? Tuosta öljyhommelista en osaa sanoa.

      • mazda626

        Kun kerran syö öljyä ja savuttaa niin päättelin vain siitä että öljyä pääsee männänrenkaiden välistä besan sekaan ja palaa sielä pois ja savuttaa.
        Mutta en ole mikään experrtti näissä asioissa, vasta ensimmäisen autoni sain. Eli kaipa nuo venttiilitkin voisi tarkistaa sillä unohdin tuossa aloitusviestissä mainita että yksi niistä nakuttaa aikas raakasti.

        Sitten tässä vielä tuli mieleen kysymys: Mistä johtuu että auto nykii välillä pienemmällä kaasulla, voisiko sytytyksessäkin olla jotain vikaa?


    • ajettu?

      Ensivaikutelma olisi venttiilivarren kumit.
      Voi myös olla väljä kone, joka tietää hoonausta ja uusia männänrenkaita, tai pahimmassa tapauksessa porautusta ja ylikoon mäntiä..

      Öljyn vaihtaminen toiseen ei poista ongelmaa välttämättä.
      Kokeile ensin vaikka Forten tms. parannusaineita, joiden pitäisi pehmentää niitä kumeja.

      ja puristuspaine/ohivuotomittaus kertoo paljon.

      • mazda626

        Kyllä sillä jo melkein 300tkm itse sillä olen ajanut n. 8000km


      • mazda626 kirjoitti:

        Kyllä sillä jo melkein 300tkm itse sillä olen ajanut n. 8000km

        Kerran oli mulla ascona ja savutti aivan perkuleesti matka ajossa ja kaasutettaessa.Tein rempan koneeseen ja vaihtoon meni männänrenkaat, venakumet ja imuventtiilit ku olivat yläpäästä kuluneet(eivät olleet pyörineet niin kai siitä johtu).Mut kyllä loppu öljynsyönti ja savutus kuin seinään rempan jälkeen!
        Kannattaa harkita jos alat remppaa tekemään et saisko vaikka uuden koneen halvemmalla, vai kannattaisko sitten vanha huoltaa...


      • mazda626
        teru84 kirjoitti:

        Kerran oli mulla ascona ja savutti aivan perkuleesti matka ajossa ja kaasutettaessa.Tein rempan koneeseen ja vaihtoon meni männänrenkaat, venakumet ja imuventtiilit ku olivat yläpäästä kuluneet(eivät olleet pyörineet niin kai siitä johtu).Mut kyllä loppu öljynsyönti ja savutus kuin seinään rempan jälkeen!
        Kannattaa harkita jos alat remppaa tekemään et saisko vaikka uuden koneen halvemmalla, vai kannattaisko sitten vanha huoltaa...

        Tuolla mazda 626:ellahan on noita eri malleja joissa on eri kokoiset koneet, 1.8l, 2.0l ja 2.5l v6
        Itselläni tietenkin tuo pienin. Eli siis jos vaihtaa koneen niin kuinkahan hankala projekti olisi laittaa tuo 2.5l v6. Autot siis muuten taitavat olla samalla rungolla.


      • JanneK_69
        mazda626 kirjoitti:

        Tuolla mazda 626:ellahan on noita eri malleja joissa on eri kokoiset koneet, 1.8l, 2.0l ja 2.5l v6
        Itselläni tietenkin tuo pienin. Eli siis jos vaihtaa koneen niin kuinkahan hankala projekti olisi laittaa tuo 2.5l v6. Autot siis muuten taitavat olla samalla rungolla.

        v6-mallissa saattaaolla eri vaihteisto, ainakin on järeämpi kytkin. Myös vetoakselit ovat tukevammat. Eli koneen lisäksi kannattaa hommata myös nämä osat.

        Sitten saatat joutua vaihtamaan sytkän ja ruiskun ohjainboksit ja mahdollisesti konehuoneen johtosarjan.

        Niin ja pakoputkikin pitää vaihtaa, v6:ssa paksumpi. Jäähdytinkin taisi olla v6-mallissa erilainen. Saattaa tulla vielä muutakin vastaan mitä pitää vaihtaa...


      • on..
        mazda626 kirjoitti:

        Tuolla mazda 626:ellahan on noita eri malleja joissa on eri kokoiset koneet, 1.8l, 2.0l ja 2.5l v6
        Itselläni tietenkin tuo pienin. Eli siis jos vaihtaa koneen niin kuinkahan hankala projekti olisi laittaa tuo 2.5l v6. Autot siis muuten taitavat olla samalla rungolla.

        venttiilinvarrenkumit, jolloin syö öljyä


      • fortet

        "Kokeile ensin vaikka Forten tms. parannusaineita, joiden pitäisi pehmentää niitä kumeja."

        ei auta kun tiivisteet ovat kuluneet.


    • PC

      Minulla Mazda Forte -95. Sama juttu. Kylmäkäynnistyksessä savuttaa niin perkeleesti ja kuluttaa öljyä. Tänään huomasin että näköjään on alkanut savuttaa lämpimästä hallistakin lähtiessä. Vaihdatin itse venttiilinvarrenkumit, ilman että tehtiin koko kansiremppa. EI AUTTANUT MITÄÄN, ei sitten mitään. Tiedä sitten olisiko pitänyt tehdä koko kansiremppa...mutta nyt on myöhästä vinkua.
      Minun autolla ajettu mittarin mukaan n. 190 000...mutta on todennäköisesti tuontiauto niin kaippa se tuolla 300 000 kieppeissä pyörii.

      Oletkos tehnyt jo remppaa ja onko ollut apua?

    • wv golf 1,3l -86

      Männänrengas on entinen niin kuin kaikki muutkin on kirjoitanut

    • kkkkklokok

      Mulla oli joskus auto, johon auttoi kun laittoi paksummat öljyt.. siis ei ainakaan kuluttanut niin paljon öljyä.
      10-30 oli ne paksun öljyn arvot.

    • etjrjrt

      Jos ei halua tehdä kalliita korjauksia niin aina voi kokeillaa kaataa öljyyn jotain ainetta joka estää vuodot ja palauttaa tiivisteiden kunnon. Auttaa varmaan enemmän kun paksumpaan öljyyn vaihto.

    • Yleensä öljyhukka on vähäinen venttiline suojakumien kautta, mutta männänrenkaat tapuksesta ilmikäyvänä on varsin oleellinen. suosittelen myös kannen tiiviteen vaihtoa, myös siltä käsin öljyä voi kulkeutua palotilaan ja runsaita määriäkin.

    • nissanomistaja

      Tuohon nykimiseen pintakaasulla: omassa nissanissani oli sama ongelma ja oli jakoketju venynyt - vaihtoon meni. Ja kalliiksi tuli.

      • nissaton

        Nykii siis ei jumputa, konetta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      35
      1896
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      828
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      82
      819
    4. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      681
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      681
    6. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      590
    7. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      59
      502
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      44
      459
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      449
    10. Näin juhannuksena tuttu nainen

      Harrastettaisiin sitä kovasti, yhdessä. Tunteeni tiedät kun ne ilmaisin. Olet koko ajan mielessä, houkuttelevana, halutt
      Ikävä
      27
      406
    Aihe