Jeesus = Jumala

Jeesuksen opetuslapsi

´Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne. Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.´

´Ja minä (Johannes) lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä (enkeliä). Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."´

32

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diana-ad-rem

sen todistuksen sisällön.

• Jeesuksen opetuslapsi

Apostoli Pietari julisti sen ja se on luotettava, koska hän on Jumalan valitsema silminnäkijä:

"Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne. Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä. Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta: 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat. Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat. Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita. Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.' Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte, hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte. Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää. Sillä Daavid sanoo hänestä: 'Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi. Sentähden minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee, ja myös minun ruumiini on lepäävä toivossa; sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta. Sinä teet minulle tiettäviksi elämän tiet, sinä täytät minut ilolla kasvojesi edessä.' Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä. Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen, niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta. Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme. Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette. Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.' Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."

• anti-kristitty

Jeesus ei todellakaan ole itse Jumala. Yksin Isä YHWH on tosi Jumala.

(John 17:3)
      Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

• YHWH on sekin

vain yksi lukuisista ihmisjärjen kehittelemistä jumalista. Ja niitä piisaa uhtä paljon kuin miettijöitäkin.
        Jeesus sen enempää kuin profeetta Muhamed, eivät ole jumalia kumpikaan. Jonkin uuden uskontosuunnan mukaan tietysti saattaa vaikkapa Jeesus olla jumala. Yksi monista. Onko niin, että kristinusko on muuttumassa? Samoin kuin Mithra-uskonto muuttui ja muuntui kristinuskoksi. Lukekaa niin tiedätte. Ei ole kovinkaan vaikeaa väittää, että asia on niin tai ei ole. Mutta vaikeaa on fundamentalistin avata silmänsä ja todeta olevansa väärässä.

• Jeesuksen opetuslapsi

Herra Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki. He ovat Yhtä Jumalaa, täysin samaa Jumalaa.

´Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.´

Jeesus sanoi hänelle: "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; Minä olen Isässä, ja että Isä on minussa. Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö, ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa. Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen. Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne. Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä. Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Kiitos Isälle Jumalalle, että saamme uskoa niitä sanoja, jotka hän on antanut Poikansa Jeesuksen kautta ja jotka hän on todistanut antamansa Totuuden Hengen kautta. Ylistäkää Isää Jeesuksen nimessä. Totisesti.

• anti-kristitty
        YHWH on sekin kirjoitti:

vain yksi lukuisista ihmisjärjen kehittelemistä jumalista. Ja niitä piisaa uhtä paljon kuin miettijöitäkin.
        Jeesus sen enempää kuin profeetta Muhamed, eivät ole jumalia kumpikaan. Jonkin uuden uskontosuunnan mukaan tietysti saattaa vaikkapa Jeesus olla jumala. Yksi monista. Onko niin, että kristinusko on muuttumassa? Samoin kuin Mithra-uskonto muuttui ja muuntui kristinuskoksi. Lukekaa niin tiedätte. Ei ole kovinkaan vaikeaa väittää, että asia on niin tai ei ole. Mutta vaikeaa on fundamentalistin avata silmänsä ja todeta olevansa väärässä.

Itse en ainakaan fundis ole.

No, minä silti ajattelen, että on olemassa ainakin yksi jumala ja että tuo YHWH traditio ja sen kantamuodot ovat tunnetuista traditioista vakavimmin otettavat. Minua ei kuitenkaan kiinnosta mitkään Jeesus-myytti teoriat... ne ovat roskaa aivan yhtälailla kuin ne dokumenttielokuvat ja -sarjat, jotka on niiden päälle rakennettu. Vielä vähemmän minua kiinnostaa joku Koraani tai muut selkeästi synkretistiset nuoret uskonnot ellei sitten aleta puhumaan niiden taustalla olevista vanhemmista traditioista.

Minuun vetoaa yksinkertainen uskonto ja minä vihaan ihmisten taipumusta koristella ja teologisoida kaikkea. Järjestäynyt taikausko on yhteiskunnan syöpä.

• anti-kristitty
        Jeesuksen opetuslapsi kirjoitti:

Herra Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki. He ovat Yhtä Jumalaa, täysin samaa Jumalaa.

´Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.´

Jeesus sanoi hänelle: "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; Minä olen Isässä, ja että Isä on minussa. Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö, ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa. Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen. Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne. Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä. Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Kiitos Isälle Jumalalle, että saamme uskoa niitä sanoja, jotka hän on antanut Poikansa Jeesuksen kautta ja jotka hän on todistanut antamansa Totuuden Hengen kautta. Ylistäkää Isää Jeesuksen nimessä. Totisesti.

Kirkko opettaa, että:
        ""Herra Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki. He ovat Yhtä Jumalaa, täysin samaa Jumalaa.""

Jeesus ja raamattu opettavat:
        Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Kirkon mielestä Herra Jumala on siis on "se" ja "he", mutta ei "hän".

Jeesus ja raamattu sanovat, että yksin YHWH on todellinen Jumala ja että kukaan muu kuin *Hän* ei ole Jumala. Jumala itsekin tuon selvästi sanoo VT:ssa.

Raamatussa on muutama jae, jotka voi lukea väärin tuon kirkon näkemyksen tueksi. Toisaalta kaikki muut asiasta puhuvat jakeet sanovat, että yksin Jeesuksen Isä on Jumala. Kumpaan Jeesuksen opetuslapsen tulisi perustaa uskonsa? Kirkon sanaan vai Jeesuksen sanaan ja raamattuun? Muutama jae vai vähintään reilusti yli tuhat muuta?

Kun puhut kolmiyhteisestä Jumalastasi, niin puhutko hänestä yksikössä vai siitä monikossa? Kun rukoilet kolmiyhteistä Jumalaasi, niin ketä tai keitä rukoilet? Kenen tai keiden ajattelet rukoustasi kuuntelevan? Miksi kristityt eivät noudata kielioppisääntöjä?

Herra Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki? Hän on hän, hän ja hän? Eikö se juuri tuota tarkoita? Tuossa ei ole mitään järkeä. Opetelkaa puhumaan asioista selvällä suomen kielellä.

• Jeesuksen opetuslapsi
        anti-kristitty kirjoitti:

Kirkko opettaa, että:
        ""Herra Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki. He ovat Yhtä Jumalaa, täysin samaa Jumalaa.""

Jeesus ja raamattu sanovat, että yksin YHWH on todellinen Jumala ja että kukaan muu kuin *Hän* ei ole Jumala. Jumala itsekin tuon selvästi sanoo VT:ssa.

Raamatussa on muutama jae, jotka voi lukea väärin tuon kirkon näkemyksen tueksi. Toisaalta kaikki muut asiasta puhuvat jakeet sanovat, että yksin Jeesuksen Isä on Jumala. Kumpaan Jeesuksen opetuslapsen tulisi perustaa uskonsa? Kirkon sanaan vai Jeesuksen sanaan ja raamattuun? Muutama jae vai vähintään reilusti yli tuhat muuta?

Kun puhut kolmiyhteisestä Jumalastasi, niin puhutko hänestä yksikössä vai siitä monikossa? Kun rukoilet kolmiyhteistä Jumalaasi, niin ketä tai keitä rukoilet? Kenen tai keiden ajattelet rukoustasi kuuntelevan? Miksi kristityt eivät noudata kielioppisääntöjä?

Herra Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki? Hän on hän, hän ja hän? Eikö se juuri tuota tarkoita? Tuossa ei ole mitään järkeä. Opetelkaa puhumaan asioista selvällä suomen kielellä.

Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä, mutta syntyi ihmiseksi naisesta, Mariasta.

Isä oli Pojassa Pyhän Hengen kautta.

Jeesus on Herra. Herra on yksi.

• anti-kristitty

Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä, mutta syntyi ihmiseksi naisesta, Mariasta.

Isä oli Pojassa Pyhän Hengen kautta.

Jeesus on Herra. Herra on yksi.

Mikään, tuossa mitä sanoit, ei edellytä Jeesuksen jumaluutta tai Jumalan kolmiyhteisyyttä.

On vain yksi Herra eli Jeesus.
        On myös vain yksi Jumala eli Isä.

Jeesus ei voi olla Jumala eli Isä, koska Isä ei ole kaksi vaan yksi.
        Jeesus itsekin sanoi selvästi ja yksiselitteisesti, niinkuin kaikki muutkin oikeaoppiset juutalaiset sanoivat, että yksin Isä on todellinen Jumala. Jeesus siis selkeästi ei ollut sitä mieltä, että hän olisi itse Jumala.

Isä oli pojassa viittaa siihen, että Isä ja Jeesus ovat yhtä samalla tavalla kuin Jeesus rukoili opetuslastensakin olevan yhtä hänen, toistensa ja Jumalan kanssa.

Tarkennuksena siis tämä kaikki... voin allekirjoittaa sen, mitä nyt kirjoitit. En vain voi mennä takuuseen, että me ymmärrämme sen, mitä sanoit, samalla tavalla.

• on suurin.

Kirkko opettaa, että:

Jeesus ei sano yhwhoon olevan todellinen jumala. Jeesus ei kerro jumalan nimiä
        yleensäkään, vaan puhuu ja opettaa Isästä taivaissa.

• anti-kristitty
        on suurin. kirjoitti:

Jeesus ei sano yhwhoon olevan todellinen jumala. Jeesus ei kerro jumalan nimiä
        yleensäkään, vaan puhuu ja opettaa Isästä taivaissa.

Luterilainen uskontokunta ei ole kovinkaan suuri koko maailman mittakaavassa. Miten tuo koko mihinkään liittyy?

Ja jokaisen ihmisen, joka käyttää päätänsä, pitäisi kyllä tietää, että juutalainen Jeesus juuri tuosta YHWH:sta puhuu Isänään ja Jumalanaan. Ei ole mitään tarvetta mainita nimeä, koska se on asiayhteyden ja monen muun yhteyden perusteella niin päivänselvä itsestäänselvyys. Vain niiltä (esimerkiksi kristityiltä), jotka eivät sitä halua uskoa, se on "salassa".

• Jeesuksen Jumaluudesta:

Joh.20:28 ” Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Heb.1:8 ” mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.”

1.Joh.5:20 ” Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.”

Room.9:5 ” heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!”

Matt.1:23 ” "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

Kol.1:19 ” Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi”

Kol. 2:9 ” Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,”

Joh. 14:8-9 ” Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
        9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

Luuk. 5:20-21 ” Ja nähdessään heidän uskonsa hän sanoi: "Ihminen, sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut".
        21 Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?"

Joh.1:1 ” Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala” (Sana=Jeesus).

Room.10:9 ” Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva."

==> Kreikan kielen sana Kyrios, Herra, vastaa suoraan heprean sanaa Adonai, jota käytettiin kun ei haluttu turhaan lausua Jumalan nimeä. Puhuttaessa siis Herrasta tarkoitettiin aina Jumalaa – Israelin Jumalaa. Tunnustamalla, että "Jeesus on Herra", tunnustetaan siis, että Jeesus on Jumala! Jeesuksen Jumaluuden tunnustaminen on siten ehto pelastukselle.

Lähde: http://www.vapaasatama.net/kolminaisuus.html#3

Tiit.2:13-14 ” odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
        14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

Jeesus oli synnitön

Hänessä ei ollut syntiä, 1.Joh 3:5. Hän ei synnistä tiennyt, 2 Kor 5:21. Hän ei tehnyt syntiä, 1 Piet 2:22. Hän ei ole synnin palvelija, Gal 2:17. Hän oli syntisistä erotettu, Hebr. 7:26. Hän oli kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä, Hebr. 4:15. Hänen ei tarvinnut uhrata omien syntiensä edestä, Hebr. 7:27. Häntä ei kukaan voinut näyttää syypääksi syntiin, Joh. 8:46.
        (lähde: Iso Raamatun tietosanakirja)

• anti-kristitty
        juhani1965 kirjoitti:

Jeesuksen Jumaluudesta:

Heb.1:8 ” mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.”

1.Joh.5:20 ” Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.”

Room.9:5 ” heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!”

Matt.1:23 ” "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

Joh. 14:8-9 ” Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
        9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

Luuk. 5:20-21 ” Ja nähdessään heidän uskonsa hän sanoi: "Ihminen, sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut".
        21 Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?"

Joh.1:1 ” Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala” (Sana=Jeesus).

Room.10:9 ” Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva."

==> Kreikan kielen sana Kyrios, Herra, vastaa suoraan heprean sanaa Adonai, jota käytettiin kun ei haluttu turhaan lausua Jumalan nimeä. Puhuttaessa siis Herrasta tarkoitettiin aina Jumalaa – Israelin Jumalaa. Tunnustamalla, että "Jeesus on Herra", tunnustetaan siis, että Jeesus on Jumala! Jeesuksen Jumaluuden tunnustaminen on siten ehto pelastukselle.

Tiit.2:13-14 ” odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
        14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

Jeesus oli synnitön

Hänessä ei ollut syntiä, 1.Joh 3:5. Hän ei synnistä tiennyt, 2 Kor 5:21. Hän ei tehnyt syntiä, 1 Piet 2:22. Hän ei ole synnin palvelija, Gal 2:17. Hän oli syntisistä erotettu, Hebr. 7:26. Hän oli kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä, Hebr. 4:15. Hänen ei tarvinnut uhrata omien syntiensä edestä, Hebr. 7:27. Häntä ei kukaan voinut näyttää syypääksi syntiin, Joh. 8:46.

Aaahh... perinteistä kirkkokristittyjen raamatuntulkintaa taas näköjään. Voi elämän kevät... jotain rajaa sentään.

Mikä teillä kristityillä oikein on, kun te ette tajua, että jos tahdotte todistaa jonkun väitteen raamatulliseksi, niin teidän ei tule vain osoittaa, että se tekstissä vahvistetaan, mutta myös osoittaa se, että sitä ei raamatun tekstit kumoa?

Toisinsanoen mikään määrä jakeita väitteen puolesta ei merkitse mitään, jos on jakeita, jotka ovat selkeästi ja yksiselitteisesti sitä vastaan.

Kuten esim Joh.17:3, jossa Jeesus sanoo, että yksin hänen Isä YHWH on ainoa todellinen Jumala. Siitä loogisesti seuraa, että ilmeisesti Jeesus omasta mielestään ei ole toinen tosi Jumala tai oikeastaan Jumala ollenkaan.

Jos te ette pysty tätä Jeesuksen omaa suoraa ja yksiselitteistä väittämää kumoamaan tai selittämään jotenkin muuten, niin mikään määrä tuollaisia teidän tarjoamianne tulkinnanvaraisia jakeita, jotka eivät suoraan todista Jeesuksen jumaluutta vaan jotka saadaan viittaamaan siihen suuntaan vain käyttämällä apuna paksua kerrosta kirkon jälkikäteen kehittämää raamatuntulkinnan perinnettä ja kirkon tahallisesti vääristelemiä raamatunkäännöksiä, eivät tule riittämään todisteina Jeesuksen jumaluudesta.

""Sana=Jeesus""

Mitä häh? Eikö teksti selvästi sano, että Jumalan sanasta (siis Jumalan sana eikä mikään Jumalan persoona, jumalolento tai itse Jumala) tuli ihminen ja tuon ihmisen nimeksi annettiin Jeesus. Jumalan sana ei siis ollut Jeesus ennenkuin lapsi sai alkunsa, syntyi ja sille annettiin nimeksi Jeesus.

Tuomas kutsuu Jeesusta herrakseen ja jumalakseen? Mitä siitä? Onko tuon muka tarkoitus todistaa, että Jeesus on se VT:n yksi Jumala eli YHWH, jota Jeesus Isäkseen kutsuu? Aika heikolla pohjalla tuo väite. VT:ssa kutsutaan moneen kertaan sen ajan käytännön ja kielen mukaan mahtavia ihmisiä kuten kuninkaita, kansojen johtajia ja sankareita jumaliksi. Erityisesti messiaasta puhutaan käyttäen jumalallisia arvonimiä. Onko siis mikään ihme, että Tuomas tekee noin? Ei todellakaan. Ei siis kelpaa todisteeksi siitä, että juutalaisen Tuomaksen mielestä Jeesus olisi ollut Jumala Israelin YHWH:n lisäksi.

Jeesus on Jumala, koska häntä kutsutaan herraksi, joka tulee kreikan kielen sanasta kyrios, joka on kreikankielinen käännös sanasta adonai, joka aina tarkoittaa Israelin Jumalaa? Kenties tämä tällainen väite johtaa jotkut harhaan, mutta ei niitä, jotka jaksavat oikeasti miettiä asiaa edes hetken. Vaikka adonai aina käännettäisiin kyriokseksi, niin ei se tarkoita sitä, että sanaa kyrios ei käytettäisi muista kuin YHWH:sta. Myös talon herrasta, talon isännästä, viinitarhan omistajasta, kuninkaista ja kaikista muista herroista käytetään sanaa kyrios. Ovatko hekin Israelin Jumalia? Tuskinpa. Se, että Jeesus on yksi monesta kyrioksesta, ei siis todista yhtään mitään. Tosin kristityt itse usein yrittävät mielestäni kiertää kaukaa sen totuuden, että Jeesus on ennenkaikkea messias eli Israelin kuningas.

Onpa vielä tämäkin teksti:

‪(Luke 20:42)
        Daavid itse sanoo Psalmien kirjassa: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. ‬

Herra eli kyrios. Minun herra eli kyrioo. Hepreankielisessä tekstissä tuossa on adonai ja adoni. Adonaita käytetään vain Israelin Jumalasta kun taas adonia käytetään kaikenlaisista muista herroista ja hallitsijoista, jotka ovat pääsääntöisesti pelkkiä ihmisiä. Jos Jeesus tosiaan olisi Israelin Jumala, niin olisi vain järkevää odottaa, että tuossa ei olisi sanaa adoni ollenkaan vaan kaksi adonaita, eikö niin? Mutta kun ei ole.

(Psalms 82:6)
        Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia

(John 10:33)
        Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen."
        (John 10:34)
        Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'?
        (John 10:35)
        Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
        (John 10:36)
        Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?

Onkos tämä VT:iin pohjautuva kielenkäyttö nyt mennyt jakeluun kristityille? Ilmeisesti ei. Jos olisi mennyt, niin heillekin olisi päivänselvää, että jonkun jumalaksi kutsuminen on täysin eri asia kuin se, että väittäisi hänen olevan se ainoa tosi Jumala eli Israelin Pyhä YHWH.

Jos Jeesus joutui koko ajan tekemään, niin se oli juutalaisten kieroutuneiden pyhien kirjoitusten tulkintojen oikominen, sillä he olivat evankeliumien tekstien mukaan pihalla kuin lumiukot, mitä kirjoitusten ymmärtämiseen tuli. Näyttää olevan täysin sama tilanne kristittyjen ja erityisesti kirkkokristittyjen kohdalla. Mikä pahinta te teette täysin samoja virhetulkintoja Jeesuksen sanoista kuin nuo juutalaiset, jotka Jeesusta vastustivat.

• Miksi valehtelet

julkisesti?

• Jeesuksen opetuslapsi

Kun tuollaista esität ja syytät valehtelijaksi, niin todista Raamatulla, niin minäkin sen teen. Jumalan siunausta Herran Jeesuksen nimessä kaikkeen elämässäsi ennenkaikkea tuohon todistukseesi, koska olet esittänyt vakavan syytöksen.

Sinun oma puheesi ja vetoomuksesi Raamattuun ei vielä todista mitään. Pyydän Herran Jeesuksen nimessä, että tuot todistuksesi Raamatusta, koska itsehän siihen vetoat. Tiedä myös, että Jeesus opetti: "Antakaa anovalle", näin siis minäkin sinulta anon, vieläpä Herran Jeesuksen nimessä.

• Siis Jumala!

Kun tuollaista esität ja syytät valehtelijaksi, niin todista Raamatulla, niin minäkin sen teen. Jumalan siunausta Herran Jeesuksen nimessä kaikkeen elämässäsi ennenkaikkea tuohon todistukseesi, koska olet esittänyt vakavan syytöksen.

Sinun oma puheesi ja vetoomuksesi Raamattuun ei vielä todista mitään. Pyydän Herran Jeesuksen nimessä, että tuot todistuksesi Raamatusta, koska itsehän siihen vetoat. Tiedä myös, että Jeesus opetti: "Antakaa anovalle", näin siis minäkin sinulta anon, vieläpä Herran Jeesuksen nimessä.

1 LUKU

1:1 Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian tapahtuman pitää; ja sen hän lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle,

• Jeesuksen opetuslapsi
        Siis Jumala! kirjoitti:

1 LUKU

1:1 Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian tapahtuman pitää; ja sen hän lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle,

Mutta en ole väittänytkään muuta. Kuitenkin Jeesus on lähtöisin aivan samasta Isästä Jumalasta ja on ihmisille Jumala, ei häntä muuten saisi kumartaa.

Jeesus oli synnitön

• Jeesuksen opetuslapsi

Ilmestys kirja on Isän Jumalan antama Poika Jumalle, joka on yhtä Jumalaa Isän kanssa, kuitenkin Isä on suurempi kuin Poika. Isä tietää kaiken ja on kaiken ajan ulkopuolella, Poika tietää ja puhuu sen, minkä Isä ilmoittaa, tämäkin nähdään Ilmestyskirjan alusta, kuinka Isä antoi tämän Ilmestyksen Pojan ja tämä jälleen enkelin kautta Johannekselle, joka on Jeesuksen todistaja.

Ilmestyskirjassa Jumalan pyhä enkeli sanoo Johannekselle, kuinka vain Jumalaa saa kumartaa ja totisesti jokainen ihminen tulee kumartamaan Herraa Jeesusta aivan niinkuin Isää Jumalaa kumarretaan. He ovat yhtä Jumalaa, Jeesuksella on Isän antama Iänkaikkinen Elämä ja Herra Jeesus on itse tuo Elämä, koska hän on yhtä Jumalaa Isän kanssa. Suurempi Isä Jumala, josta Poika Jumala Herra Jeesus, kuitenkin yhtä ja samaa Jumalaa.

Jumalan enkeli sanoo Jonannekselle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."

Myös tuo viittaus Jumalaa viittaa suoraan Jeesukseen ja todistukseen hänestä Jumalana.

Kirjoitettu on:

´Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.´

Tämä Herra Jeesus on aivan sama kuin Mooseksen ensimmäisen käskyn Herra:

´Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.´

ja edelleen:

´Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.´

Jumala on Israelin Jumala ja kaikkien kansakuntien Jumala, jotka Herrassa Jeesuksessa on löytävät ja kunnioittavat.

• anti-kristitty

Hyvinpä näytät olevan perillä siitä, mitä kirkko sanoo raamatun sanovan. Ei sillä, että kirkko opettaisi samaa kuin mitä raamattu itse opettaa. Sääli vaan, että et ole näköjään ollenkaan perillä kumartamiseen liittyvistä asioista raamatun aikoina. Tietämättömyys yleensä johtaa siihen, että sitä yritetään kompensoida keksimällä kaikenlaista huvittavaa puuttuvan tiedon tilalle.

• Ved.2

Puutuit ihan ajankohtaiseen, pitkäänkin jatkuneeseen ongelmaan. Mutta sellainen on ihan yleistä, missä vaan inhimillisen kanssakäymisen alueella. Monet ovat vetäytyneet sen vuoksi. Raamatusta voitaisiin vetää: "Ja silloin ihmiset ovat; rakkaudettomia, epäsopuisia, hyvän vihanmiehiä, panettelijoita, riidan kipeitä, jne...

Hengenhygienian kannalta kannattaa olla tarkkana, mihin polemiikkiin ryhtyy!?
        Moni kirjoittaa vielä ihan viksusti, mutta pahoja ongelmia on. Älä arkana pälyile KariH. Älä kuitenkaan puutu niihin "negaatioihin". Jatka taistelua "positioiden" suuntaan, mihin pyritkin. kannattaa varmaan unohtaa menneitä. Katso eteenpäin. "Minä luon uutta." -Toiset hajottaa, toiset rakentaa. Käsitän, että on kysymys enemmän Raamatun ilmoituksen noudattamisesta, kuin sen teoreettisesta inhimillisen järjen aikaansaamasta spekuloinnisrta.

• Jeesuksen opetuslapsi

Hyvinpä näytät olevan perillä siitä, mitä kirkko sanoo raamatun sanovan. Ei sillä, että kirkko opettaisi samaa kuin mitä raamattu itse opettaa. Sääli vaan, että et ole näköjään ollenkaan perillä kumartamiseen liittyvistä asioista raamatun aikoina. Tietämättömyys yleensä johtaa siihen, että sitä yritetään kompensoida keksimällä kaikenlaista huvittavaa puuttuvan tiedon tilalle.

Onneksi ei tarvitse keksiä itse mitään, pitää vain Jumalan armoon turvautuen oppia tuntemaan hänen tahtoansa ja Totuuttansa ja siten pyhittyä Jeesuksessa Pyhän Hengen opettamana ja puolustamana.

Herran pelko on viisauden alku, tiedän sen, koska olenhan minäkin vaeltanut maailmassa ilman edes tuota viisauden alkua. Onneksi Herra Jeesus sovitti syntini ja sain nimessään anoa Isältä Jumalalta Pyhän Hengen lahjaa, jonka hän armossaan suo anovalle ilman erotusta, koska hän on kaikille ihmisille hyvä ja tahtoo, että kaikki tulisivat Totuuden tuntemaan ja saisivat hänessä vapauden synneistä ja yltäkylläisen Elämän.

Hallelujah!

• anti-kristitty

Olet täysin oikeassa. Epätoivo otti vallan ja kirjoitin rumasti. Yritän parantaa tapani.

Todennäköisesti tämän aiheutti se, että minulta meni pinna, kun huomasin, että ihmiset täällä kirjoittavat aivan puuta heinää ja sitten vielä päälle se, että he ovat vielä varmoja asiastaan, vaikka jo vähäisellä lukemisellakin voi todeta, että heidän jutuillaan ei ole pohjaa historiassa eikä raamatussa. Ehkä kaikista pahinta tässä on se, että aika suuri osa kristinopin perinteisestä raamatuntulkinnasta on täysin samanlaista sontaa. Tätä on hyvin vaikea sanoa mitenkään kauniimmin, koska tilanne on ihan oikeasti niin paha.

Vain Jumalaa saa kumartaa? Jos näin tosiaan on, niin miksi raamatussa kumarretaan muitakin kuin Jumalaa ja muussakin kuin jumalana palvomisen merkeissä? Koska se oli niihin aikoihin tapana. Se oli tavallinen arkipäiväinen tapa osoittaa kunnioitusta kaikille niille, jotka ovat sinun yläpuolellasi yhteiskunnallisessa asemassa. Vai onko esimerkiksi se ajatus, että kuningasta pitää kumartaa, niin outo, uskomaton ja epätavallinen? Ei ainakaan historiankirjojen mielestä vaikka kenties nykyään enää tuollainen ei tapana ole ainakaan länsimaissa.

Jos jo pelkästään se, että on pelkät perustiedot kumartamisesta raamatun aikana raamatun eri kulttuureissa, riittää kumoamaan täysin tuon "vain Jumalaa saa kumartaa" väitteen, niin eikö tällaiset väitteet täytä kriteerit sille, että sitä voi pitää suorastaan loukkauksena lukijaa kohtaan? Rajansa sillä, kuinka paksua pajunköyttä saa yrittää ihmisille syöttää...

Sama pätee myös Jeesusta koskeviin väitteisiin kuten:

""Herra Jeesus on aivan sama kuin Mooseksen ensimmäisen käskyn Herra""

Hienoa. Tuolla tuhotaan viimeinenkin uskottavuus siitä ajatuksesta, että kristinusko olisi monoteistinen usko tai että Jeesus olisi ihminen. Mutta kun kristityt niin rakastavat heitellä omasta mielestään loogisia väitteitä, joita ei ole mietitty loppuun asti. Oppi on kuin korttitalo. Jos yksikin oppi on väärässä paikassa tai asennossa, niin koko talo kaatuu. Jokaisella väitteellä on omat seurauksensa ja vaikutuksensa mahdollisesti joka ainoaan muuhun väitteeseen.

Kymmenessä käskyssä Jumala seitsemän kertaa viittaa itseensä omalla erisnimellään YHWH, jota VT:ssa ei käytetä kenestäkään muusta kuin Hänestä ja Hän itsekin sanoo, että kukaan muu kuin hän ei ole todellinen Jumala. Jeesus toistaa Johanneksen evankeliumin 17. luvussa saman ajatuksen Isästään. Tässä on siis kyse vain siitä, että kristityillä on ylivilkas mielikuvitus eikä riittävää kärsivällisyyttä lukea raamattua riittävän tarkasti tai sitten he eivät vain halua uskoa lukemaansa, jos se on heidän kirkkonsa perinnäisoppien vastaista.

Jeesus ei ole Isä Jumala. Ei ole poika Jumalaa vaan Jeesus on Jumalan poika. YHWH on Isän ikioma erisnimi. Jeesus ei ole YHWH. Jeesus ei ole Jumala. Mutta kun kristityt eivät tahdo uskoa edes Jeesuksen omia sanoja tämän suhteen vaan mieluummin seuraavat kirkon teologien mielipiteitä ja sanaleikkejä kuin Jumalan sanaa... yyyh.

• Valehtelijat eivät peri!

Jeesus kielsi Johannesta kumartamasta itseään ja kertoi Johannekselle ketä tulee kumartaa. Ja näin Jeesus kertoi, kumarra Jumalaa! Jota sinä valheillasi rienaat päivästä toiseen.

Ilm. 19:10

Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."

Ilm. 22:9

Ja hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa".

Jeesus oli synnitön

• cybo-ceronimo-cabriel-61

Eikä oo!

Jeesus oli synnitön

• Jeesuksen opetuslapsi
        juhani1965 kirjoitti:

Jeesuksen Jumaluudesta:

Jeesus oli synnitön

Hyvin toit esille Raamatun kirjoituksista Jeesuksen Jumaluuden. Täällä on paljon, joille on tärkeintä herjaa niinkuin se jotakin hyödyttäisi. Onneksi on myös kaltaisia totuuden esille tuojia ja Jumalan kirjoituksiin pitäytyjiä. Pyhittäköön Jumala sinua Jeesuksessa kaikella hänen sanansa totuudella ja suokoon voimaa kaikessa hyvässä työssä ja puheessa ja kirjoituksissa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      25
      2154
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      92
      1965
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      88
      1941
    4. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1643
    5. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1537
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      490
      1511
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      1
      1494
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1310
    9. Mistä juttelit viimeisen kerran

Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      76
      1188
    10. Kemet lomautukset

Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      35
      1169
    Aihe