Talvikko vai syyrialainen?

tuleva hamsterinomistaja

Olen päätynyt noihin kahteen enkä tiedä hankinko talvikon vai kultahamsterin?

Voitteko kertoa mulla molempien miinus ja plus puolet, että mikä niistä sopisi mulle?

Olen siis 12 vuotias ja saan pian oman huoneen. Luin rottien hoito-ohjeita 2 vuotta, mutta päädyin sitten hamstereihin. Haluan helppohoitoisen ja pienen lemmikin joka ei ole kauhean kallis ja joka viihtyy jonkin verran sylissä tai ainakin on käsiteltävissä. Sekä se voisi olla myös utelias ja touhukas siis ei kauhean "tylsä".
(Olen lukenut esim. kesyrottafoorumilta että hamsterit ovat "maailman tylsimpiä eläimiä"

Kiitos etukäteen!

39

6455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IvoryMoon

      no ensinnäkin talvikko on aika pieni, että jos karkaa niin on hankalampi löytää ja mahtuu uskomattoman pienistä koloista, kokemusta on... (tai mahtuuhan ne molemmat ihan hullun pienistä koloista, mutta talvikko menee vielä pienemmistä kuin syrkki...) Lattialla vapaana pidettäessä pitäää olla pienemmän eläimen kanssa erityisen tarkka.
      syyrialainen on ehkä enemmän erakko kuin talvikko... talvikko on siis seurallisempi...
      Talvikko vie tietty vähemmän tilaa, ruokaa, ym. koska on pienempi eikä tarvitse esim. niin isoa häkkiä (ei se tila tosin pahasta ole)
      Syyrialaisilla on enemmän värivaihtoehtoja (talvikoilla vaan 4 väritystä olemassa)

      Jos et halua "tylsää" niin suosittelen talvikkoa, on ehkä enemmän semmonen seuraeläin :) kokemusta on molemmista.

    • eräs hamsteri

      Kannattaa käydä hamsteriyhdistyksen sivuilla siellä on paljon kaikkea hyvää tietoa.
      Itselläni on syyrialainen.
      Onhan se vähän "tylsä" mutta suloinen ja ihana lemmikki se silti on,ja myös varsin helppo.

      • sani?445

        Eli minulla on syyrialainen hamsteri ja talvikko voin sanoa että syyrialainen sosiaalistuu ennemmin!


    • Jyrsijät

      Syyrialainen.
      Se liikkuu paljon
      Se ei pure (Näykkii alkuvaihees)
      -Se on yöeläin
      Se tykkää olla sylissä
      -se metelöi yöllä.
      Mulla kuoli kaksi päivää sitten syyrialainen hamsu. Ne elää vaan niin vähän aikaa.

      • sdsdsdsd

        "Eli minulla on syyrialainen hamsteri ja talvikko voin sanoa että syyrialainen sosiaalistuu ennemmin!" Riippuu lemmikistä, ihan luonteesta.


        Syyrialainen.
        Se liikkuu paljon / Niin talvikkokin, ja tuokin riippuu ihan luonteesta, oma vanha hamsu ei enää kovin hirveästi liiku, kuten nuorempana.



        Se ei pure (Näykkii alkuvaihees) / Riippuu ihan hamsterista, olen kuullut sellaisistakin luonteista jotka puree helpolla, ja kyllä omakin puree jos häiritsee sitä kun se on pesässä, vaikka työntää sormen oviaukolle.



        -Se on yöeläin/ Kuten talvikkokin


        Se tykkää olla sylissä/ Riippuu hamsusta täysin, ei kaikki tykkää olla, ainakin oma hamsu haluaa tutkia vapaasti, eikä istua sylissä. Yleensä hamsut haluaa mieluummin liikkua vapaasti ja tutkia.



        -se metelöi yöllä / tuokin aika hamsukohtaista.




        Joten, toisinsanoen todella paljon riippuu ihan hamsun luonteesta.


    • ........................

      en haluuu olla ärsyttävä mut "saat koht oman huoneen" oon itekki 12v mul on ollu koko ikäni ajan oma huone et...

      • wewweew

        "en haluuu olla ärsyttävä mut "saat koht oman huoneen" oon itekki 12v mul on ollu koko ikäni ajan oma huone et..."

        Että miten se tähän liittyy, jos sinulla on ollut oma huone koko ikäsi ajan? Luuletko että automaattisesti kaikilla olisi samoin? Miten se liittyy tähän?


      • ........................
        wewweew kirjoitti:

        "en haluuu olla ärsyttävä mut "saat koht oman huoneen" oon itekki 12v mul on ollu koko ikäni ajan oma huone et..."

        Että miten se tähän liittyy, jos sinulla on ollut oma huone koko ikäsi ajan? Luuletko että automaattisesti kaikilla olisi samoin? Miten se liittyy tähän?

        mähän vaan kysyin?


      • nöpö-löpö
        ........................ kirjoitti:

        mähän vaan kysyin?

        Jos tahdot syliteltävän ja eläimen joka kommunikoi paljon kanssasi ja semmoisen jonka touhuja on hauska katsella, niin hanki marsuja. Mutta muista että niitä pitää aina olla kaksi! Ovat ihmeellisen helppohoitoisiakin. Kannattaa tutustua, itselläni oli syyrialainen, mutta tykkään enempi marsuista kun ne tykkää puuhailla etenkin päivisin. =)


      • sixteenn
        wewweew kirjoitti:

        "en haluuu olla ärsyttävä mut "saat koht oman huoneen" oon itekki 12v mul on ollu koko ikäni ajan oma huone et..."

        Että miten se tähän liittyy, jos sinulla on ollut oma huone koko ikäsi ajan? Luuletko että automaattisesti kaikilla olisi samoin? Miten se liittyy tähän?

        Hei loll,ootte jtn ipanoit joit tääl palstal sit löytyyki


      • sdsdsdsd
        sixteenn kirjoitti:

        Hei loll,ootte jtn ipanoit joit tääl palstal sit löytyyki

        "loll,ootte jtn ipanoit joit tääl palstal sit löytyyki" Ja sä vähän jälkeenjäänyt 16 vuotiaaksi. Hanki elämä.


      • Olga-Oili
        ........................ kirjoitti:

        mähän vaan kysyin?

        Eikä siinä oikeen sitä itse kysymystäkään ollut.

        Minä olen 14, eikä minulla tule olemaan omaa huonetta kuin vasta 16 vuotiaana kun muutan omilleni.

        Oli minulla oma huone ihan pikkupennusta lähtien, siihen asti kunnes hankin kanin ja lintuja. Lahjoitin oman huoneeni kokonaan niiden käyttöön: Kanilla pitää olla sähköjohdoton huone mistä se ei karkaa, eikä muitakaan vaaroja ole. Sänkykin on nyt sen vessa, jossa on wc-laatikko. Sohva on jyrsittävänä yms.

        Nukun olohuoneessa patjalla, ja olen tyytyväinen.

        Pitäähän kanilla nimittäin huone, olla kun se vuorokauden ympäri vapaana, sehän pureskelisi ja pissisi lakanoihini...

        Että taisit vain kettuilla tuolla huone jutulla;)

        Suosittelen keskustelun aloittajalle syrkkiä!


      • Unikeko-Heidi
        sixteenn kirjoitti:

        Hei loll,ootte jtn ipanoit joit tääl palstal sit löytyyki

        Miten se että täällä liikkuu ipanoita liittyy keskustelun aloittajan kysymyksiin?

        Sinäkin olet ollut 12 jokainen on joskus nuori ja kasvaa sitten aikanaan vähän vanhemmaksi;)

        Mitä lollia siinä on??

        Keskustelun aloittajalle suosittelen syrkkiä! Ja ota Tiina-Leena Johannan neuvosta vaari! Siis tuo ruoka, raha, iso häkki ym.


      • Candy Hamsu

        Mitä väliä sillä on kenellä on oma huone ja kenellä ei ole eikä se liittynyt tähän keskusteluun ollenkaan.

        Itsekkin olen miettinyt samoja hamstereita ja olen 12vuotta luulisin että otan syyrialaisen ja dunan/häkin kooksi 80cmx40cmx30cm (pxlxk) tai enemmän koska syyrialainen kasvaa aikuisena 15 cm pitkäksi ja talvikko kai 7-8cm joten koolla on suuri ero.Ruokavalio on sama. Hamsteri on omnivori eli sekäsyöjä.

        RUOAT:
        Hedelmät ja marjat: Omena, banaani, päärynä, viinirypäle, luumu, persikka, mansikka, mustikka, rusina...
        Vihannekset ja juurekset: Porkkana, parsakaali, kukkakaali, kiinankaali, maissi, lanttu, nauris, keitetty peruna/riisi/makaroni, voikukan lehdet, idut, keitetyt sekavihannekset...
        Vilja: Karjalanpiirakat, kuiva tumma leipä, hirssintähkät, myslit, leseet, vehnänalkiot, kaura- ja moniviljapuurot...
        Liha: Keitetty kananmuna, raaka ja keitetty jauheliha, keitetty mausteeton kana/kala...
        Maitotuotteet: Jugurtti, viili, raejuusto, maitorahka, piimä, miedot juustot...

        Pieninä erinä tarjottavia tuoreruokia: keräkaali ja herne (kaasunmuodostus), juustot (kovettaa vatsaa), salaatti, kurkku ja meloni (diureetteja), kaikki uudet ruoat.


        Hamsterille sopimattomia tai vaarallisia ruoka-aineita ovat: paistetut, maustetut, suolaiset, sokeroidut, kuumat tai kylmät, pilaantuneet tai märät ruoat. Hamsteri inhoaa myös sipulia ja voimakkaita sitrushedelmiä. Ihmisten karkit, sipsit, kakut ja kerma ovat hamsterille vaarallisia. Pilaantunut ruoka voi aiheuttaa hamsterille ripulin tai ruokamyrkytyksen. Myös uusien ruoka-aineiden kanssa tulisi olla varovainen; ahne hamstraaja saattaa hotkia liikaa kerralla ja maha reagoi helposti ripuloiden. Älä sekoita naaraan kiimaa ja ripulia toisiinsa. Huom! tarjoa lihatuotteita vain kahdesti viikossa.

        Eli kyllä kopsasin ton äskeisen sulle wikipediasta..:D


      • jsjsks

        Ööö...Mitä välil jos saa nyt vasta oman huoneen?:Oo itte oon 11 ja oon siskon kaa (oon kaksonen) samaa huoneessa!:? Ja rivitalossa


      • pään aukojat on niin

        VAMMASIA!

        en haluuu olla ärsyttävä mut "saat koht oman huoneen" oon itekki 12v mul on ollu koko ikäni ajan oma huone et...

        no mitä sil on välii ja mitä se sulle kuuluu??!?eikä se ees liity aiheesee mitenkää."en haluu olla ärsyttävä"


      • KivaTyyppi123
        Olga-Oili kirjoitti:

        Eikä siinä oikeen sitä itse kysymystäkään ollut.

        Minä olen 14, eikä minulla tule olemaan omaa huonetta kuin vasta 16 vuotiaana kun muutan omilleni.

        Oli minulla oma huone ihan pikkupennusta lähtien, siihen asti kunnes hankin kanin ja lintuja. Lahjoitin oman huoneeni kokonaan niiden käyttöön: Kanilla pitää olla sähköjohdoton huone mistä se ei karkaa, eikä muitakaan vaaroja ole. Sänkykin on nyt sen vessa, jossa on wc-laatikko. Sohva on jyrsittävänä yms.

        Nukun olohuoneessa patjalla, ja olen tyytyväinen.

        Pitäähän kanilla nimittäin huone, olla kun se vuorokauden ympäri vapaana, sehän pureskelisi ja pissisi lakanoihini...

        Että taisit vain kettuilla tuolla huone jutulla;)

        Suosittelen keskustelun aloittajalle syrkkiä!

        Olet tosi hyvä ihminen annoit oman huonees eläimill se on tosi jaloa☺


      • mehu66

        joo et selvästikkää.... ja et vai haluu olla ätsyttävä??? yrität parhaas olla ärsyttävä lol ketää ei kiinnosta ja mul o 2 huonetta noni tuntuuko hyvältä


    • ncmv

      talvikot voi näyttäytyä päivisin

      • sdsddsdssd

        "talvikot voi näyttäytyä päivisin" Niin syyrialaisetkin?


    • Tiina-Leena Johanna

      Suosittelen Syyrialaista, sillä se on hyvä rotu ensimmäiseksi hamsteriksi.

      Muista, että hamsterihan ei ole kovin helppohoitoinen, tai varsinkaan halpa!! Ainakaan silloin jos haluaa sille mahd. hyvät olot!

      Kulut:

      Hamsteri:

      n.15-20 euroa

      Terraario:

      Hamsteri tarvitsee mahdollisimman tilavan ja kestävän häkin/terraarion, jonka pohjan vähimmäiskooksi suosittelisin noin 35x70cm. Hamsteri ei ole orava, joten matala ja leveä asunto on sille mieluinen. Myös vanha suuri akvaario sopii hyvin hamsterin asunnoksi, kunhan se on ainakin 35cm korkea ja verkkokannella varustettu, jotta hamsu ei karkaisi sieltä pois. Huomioi myös, että kiipeämällä mökin tai juoksupyörän päälle eläin voi karata. Jos hamsterihäkki on korkea, siinä tulee olla tiheäpinnaisia välikerroksia ollakseen turvallinen. Häkin luukut tulee aina sulkea huolellisesti, hamsteri on mestarikarkaaja!

      Suosittelen:

      JOKI FUSSY JYRSIJÄTERRAARIO hamsterille, gerbiilille tms. kääpiöhamsterille 76 litraa 49 euroa

      Hamsterille EI KOSKAAN häkkiä, jossa pinnat(hamsterin tassut voivat jäädä niiden väliin, sama koskee juoksupyöriä) Purua pohjalle aina runsaasti vähintään n. 20 cm.

      Muut tarvikkeet:

      Häkin kuivikkeeksi soveltuu parhaiten puhdas kutterinpuru. Hyvin pitkäkarvaisille hamsteri uroksille voi purun sijasta laittaa puupuristepellettejä tai mörttiröpöä (haapahake), jos purut tarttuvat turkkiin ja takuttavat koko eläimen. Kissanhiekka ei sovellu hamsterihäkkiin missään muodossa, vaikka kirjallisuus sitä joskus suositteleekin. Paakkuuntuva kissanhiekka voi tukkia suoliston ja muut kemikaalit voivat aiheuttaa ripulia. Häkkiin tulisi hankkia reilunkokoinen hamsterinmökki (ovi halkaisijaltaan 6-8cm), jossa hamsteri nukkuu suojassa päiväajan. Mökin pesäaineeksi tulisi laittaa vain talouspaperin tai wc-paperin suikaleita (myös ohutkortista pehmeää heinää voi käyttää). Suuret pahviputket ovat hamstereille erityisen mieluisia piilo- ja nakerruspaikkoja, niitä saa posteista, kopioliikkeistä ym.
      Lähes kaikki hamsterit oppivat käymään wc-laatikolla (1/2 l. pakasterasia), jonka sijoitat mökin viereen nurkkaan ja täytät (1cm pohjalle) hienolla seulahiekalla tai purupuristeella (Pellex). Jos wc-laatikkoa ei käytetä, häkin nurkkiin jää kalkkikertymiä jotka voi liottaa pois etikalla. Juoksupyörä on häkin hyvä muttei pakollinen varuste jos hamsteri saa iltaisin jaloitella huoneessa. Juoksupyörän tulisi olla halkaisijaltaan 16-24cm. Juoksupyörää ei suositella pitkäkarvaisille uroksille.

      Ruoka:

      Hamsterille pitää olla laadukasta, terveellistä ruokaa!

      Parhaan ruuan hamsterillesi saat kun teet sekoituksen:

      50% Crispy hamster
      20% Supa hamster
      20% Omena Osca
      10% kuorittua kauraa
      kissannapuja ym.

      Kissannapuja muutama viikossa.

      Näitä ruokia saa eläin kaupasta eivätkä ne ole kovin halpoja!

      Ikinä ei kannata ruokkia marketti pöperöillä!

      Lisäksi hamsteria ruokitaan muullakin kuin siemenseoksella:

      Perusruokana siemenseos, raikas vesi sekä tuoretta päivittäin. Monipuolinen tuoreruoka korvaa suola- ja kalkkikiven. Hamsteri on kaikkiruokainen eli omnivoori. Sen tulisi saada ruokavaliossaan siemenseoksen lisäksi myös vihanneksia, juureksia, hedelmiä, maitotuotteita ja lihaa. Pelkästään siemenillä syötetty hamsteri jää usein laihaksi ja on ehkä alikuntoinenkin. Hamsteri syö viikossa siemensekoitusta noin 2dl, sitä voi antaa vapaasti.
      Parhaimmat siemenseokset myydään eläinkaupoissa: Bunny, Crispy Hamster, Supa Hamster ja Supreme Harry Hamster. Siemenseosten ongelma on usein siinä, että toiset seokset ovat liian rasvaisia (Crispy) ja toiset liian kevyitä (Supa, Bunny, Omena Oskar). Parhaat seokset saa tällähetkellä sekoittamalla kahta eri sekoitusta. Tee itse hyvä siemenseos. Jos eläimelläsi on taipumusta liikalihavuuteen, vähennä seoksesta auringonkukkaa ja pähkinöitä. Hyvä ruokaseos sisältää seuraavia ainesosia: auringonkukka (vähän), maapähkinä (vähän), johanneksenleipäpuu, hirssi, maissi, herne, murskattu kaura. Herkkuina voi antaa hamsterin täysravintopellettejä, linnunsiemeniä (undulaatti), kuivalihaa, koiran- ja kissannapuja sekä kovia koirankeksejä. Jotta hampaat kasvaisivat tasaisesti ja kuluisivat sopivasti, hamsulla tulee olla aina jotain kovaa jyrsittävää - pahvirullia, oksia ja keksejä.

      Tie hamsterin sydämeen käy vatsan kautta! Hamsteri pitää vaihtelevasta ja terveellisestä ruuasta, jota löytyy jokaisen jääkaapista ja ruokapöydästä. Tuoreita pestyjä vihanneksia, juureksia ja hedelmiä olisi hyvä tarjota päivittäin, puuroja ja soseita voi tarjota muutaman kerran viikossa. Tässä hyviä ohjeita:
      1.) Kaura- ja moniviljapuurot, joihin lisätään vähän esim. omena/porkkana/kaali raasteita, Piltti/Bona hedelmä- ja marjasoseita, mysliä, jogurttia tms.
      2.) Liha- ja vihannes-soseet; mm. Piltti/Bona kana-riisi, naudanliha-vihannes, kinkku-perunasose, vihannes-soseet jne. Vältä kuitenkin tuotteita, jotka sisältävät sipulia.
      Voit antaa myös keitettyä perunaa, nokareen tuoretta raakaa jauhelihaa tai palan kananmunaa. (jatkuu=>)

      • Tiina-Leena Johanna

        Hamsteri syö tuoreruokaa noin yhden ruokalusikallisen päivässä. Anna tuoreruokaa niin vähän kerrallaan että eläin syö kaiken yhdessä päivässä. Jos eläin ei syö kaikkea tuoreruokaa, on ylijäämä kerättävä sen ulottuvilta pois viimeistään seuraavana päivänä. Pese tuoreruokakippo päivittäin runsaalla kuumalla vedellä ja harjalla, tarvittaessa tiskinpesuaineella.

        TUORERUOKIA
        Hedelmät ja marjat: Omena, banaani, päärynä, viinirypäle, luumu, persikka, mansikka, mustikka, rusina...
        Vihannekset ja juurekset: Porkkana, parsakaali, kukkakaali, kiinankaali, maissi, lanttu, nauris, keitetty peruna/riisi/makaroni, voikukan lehdet, idut, keitetyt sekavihannekset...
        Vilja: Karjalanpiirakat, kuiva tumma leipä, hirssintähkät, myslit, leseet, vehnänalkiot, kaura- ja moniviljapuurot...
        Liha: Keitetty kananmuna, raaka ja keitetty jauheliha, keitetty mausteeton kana/kala...
        Maitotuotteet: Jugurtti, viili, raejuusto, maitorahka, piimä, miedot juustot...

        Pieninä erinä tarjottavia tuoreruokia: keräkaali ja herne (kaasunmuodostus), juustot (kovettaa vatsaa), salaatti, kurkku ja meloni (diureetteja), kaikki uudet ruoat.

        Hamsterille sopimattomia tai vaarallisia ruoka-aineita ovat: paistetut, maustetut, suolaiset, sokeroidut, kuumat tai kylmät, pilaantuneet tai märät ruoat. Hamsteri inhoaa myös sipulia ja voimakkaita sitrushedelmiä. Ihmisten karkit, sipsit, kakut ja kerma ovat hamsterille vaarallisia. Pilaantunut ruoka voi aiheuttaa hamsterille ripulin tai ruokamyrkytyksen. Myös uusien ruoka-aineiden kanssa tulisi olla varovainen; ahne hamstraaja saattaa hotkia liikaa kerralla ja maha reagoi helposti ripuloiden. Älä sekoita naaraan kiimaa ja ripulia toisiinsa. Huom! tarjoa lihatuotteita vain kahdesti viikossa.

        Mahdolliset eläinlääkäri kulut ja lääkkeet!

        Hoitajat, kun menet matkoille.

        Syyrialaisen hamsterin elin-ikä on n. 2-3 vuotta

        Venäjänkääpiöhamsteri talvikon elin-ikä on n. 2-3 vuotta

        Linkit:

        http://www.kolumbus.fi/satumetsan/docs/Hamsterinhoito-ohje.html

        http://www.puutorinakvaario.fi/index.html?n=15031&Ven%E4j%E4nk%E4%E4pi%F6hamsteri talvikko

        http://www.hamsteriyhdistys.net/syyrialaisenhoito-ohje.pdf

        http://www.kolumbus.fi/satumetsan/docs/Talvikonhoitojaruokinta.html


      • Tiina-Leena Johanna
        Tiina-Leena Johanna kirjoitti:

        Hamsteri syö tuoreruokaa noin yhden ruokalusikallisen päivässä. Anna tuoreruokaa niin vähän kerrallaan että eläin syö kaiken yhdessä päivässä. Jos eläin ei syö kaikkea tuoreruokaa, on ylijäämä kerättävä sen ulottuvilta pois viimeistään seuraavana päivänä. Pese tuoreruokakippo päivittäin runsaalla kuumalla vedellä ja harjalla, tarvittaessa tiskinpesuaineella.

        TUORERUOKIA
        Hedelmät ja marjat: Omena, banaani, päärynä, viinirypäle, luumu, persikka, mansikka, mustikka, rusina...
        Vihannekset ja juurekset: Porkkana, parsakaali, kukkakaali, kiinankaali, maissi, lanttu, nauris, keitetty peruna/riisi/makaroni, voikukan lehdet, idut, keitetyt sekavihannekset...
        Vilja: Karjalanpiirakat, kuiva tumma leipä, hirssintähkät, myslit, leseet, vehnänalkiot, kaura- ja moniviljapuurot...
        Liha: Keitetty kananmuna, raaka ja keitetty jauheliha, keitetty mausteeton kana/kala...
        Maitotuotteet: Jugurtti, viili, raejuusto, maitorahka, piimä, miedot juustot...

        Pieninä erinä tarjottavia tuoreruokia: keräkaali ja herne (kaasunmuodostus), juustot (kovettaa vatsaa), salaatti, kurkku ja meloni (diureetteja), kaikki uudet ruoat.

        Hamsterille sopimattomia tai vaarallisia ruoka-aineita ovat: paistetut, maustetut, suolaiset, sokeroidut, kuumat tai kylmät, pilaantuneet tai märät ruoat. Hamsteri inhoaa myös sipulia ja voimakkaita sitrushedelmiä. Ihmisten karkit, sipsit, kakut ja kerma ovat hamsterille vaarallisia. Pilaantunut ruoka voi aiheuttaa hamsterille ripulin tai ruokamyrkytyksen. Myös uusien ruoka-aineiden kanssa tulisi olla varovainen; ahne hamstraaja saattaa hotkia liikaa kerralla ja maha reagoi helposti ripuloiden. Älä sekoita naaraan kiimaa ja ripulia toisiinsa. Huom! tarjoa lihatuotteita vain kahdesti viikossa.

        Mahdolliset eläinlääkäri kulut ja lääkkeet!

        Hoitajat, kun menet matkoille.

        Syyrialaisen hamsterin elin-ikä on n. 2-3 vuotta

        Venäjänkääpiöhamsteri talvikon elin-ikä on n. 2-3 vuotta

        Linkit:

        http://www.kolumbus.fi/satumetsan/docs/Hamsterinhoito-ohje.html

        http://www.puutorinakvaario.fi/index.html?n=15031&Ven%E4j%E4nk%E4%E4pi%F6hamsteri talvikko

        http://www.hamsteriyhdistys.net/syyrialaisenhoito-ohje.pdf

        http://www.kolumbus.fi/satumetsan/docs/Talvikonhoitojaruokinta.html

        Hamsteri voi monien mielestä olla aika tylsä...

        Jos huonosti käy, se ei ole seurallinen ollenkaan ja sitä voi vain katsella.

        Mutta hamsteri ystävänä voin sanoa, että jo pelkkä niiden elämän seuraileminen on mukavaa ajanvietetä, eikä yhtään tylsää!

        Lisäksi se on hyvä lemmikki kovalle meniälle, sillä sen kanssa ei tarvitse aina oleilla, eikä sitä tarvitse lenkittää niin kuin esim. koiraa tarvitsee, on minulla kyllä sellainenkin, enkä nää sitä mitenkään huonona ominaisuutena, mutta sinä haluasin "helpon" lemmikin!=)

        Rahaa menee siis rutkaasti hamsteriinkin.

        Kannattaa pitää sitä sitten vapaalla jalalla aina iltaisin VALVOVAN SILMÄN ALLA, huoneessa jossa EI OLE SÄHKÖJOHTOJA TAI MUUTA VAARAA, parisen tuntia.


    • Syyrialainen

      Syyrialainen!
      Se on seurallisempi kuin talvikko ja on helpompi käsitellä!
      Vaikka se onki ilta- ja yöeläin niin se kiintyy enemmän ihmiseen!

      • Lilliii'

        Itsellä on juuri päinvastaiset kokemukset. Kai se on hamsterikohtaista


    • :::)))

      Itsekkin oten miettityn syrkin hankkimista, mutta kun meillä on australianterrieri, että te joilla on koira ja hamsteri, miten koiranne suhtautuivat:):)

    • juuujuuu

      ^Meillä koira vain seurailee terran vieressä välillä hamstereiden touhuja, mutta eipä muuten mitenkään erikoisemmin:) Kyllä voit ottaa hamsterin, vaikka teillä olisikin koira :):)

    • hamsupamsu

      Oi, kiva! Nyt mäkintiedän umman mä hankin. Syrkin ehdottomasti!

    • miku111

      Oon itekkin 12 vuotias ja mulla oli talvikko mutta nyt mulla on syyrialainen ja syyrialainen on ehdottomasti kivempi koska se on tosi utelias ja hauska:D

    • kdjgfjkf

      Miksi kaikki sanoo että talvikko ei ole hyvä itselläni oli talvikko Minni oli todella kiltti ei ikinä purrut ja se nuoli sormia tosi kiltisti ja halusi kokoajan syliin :))) ei talvikot huonoja ole nehän ovat tosi kilttejä!! R.I.P Minni minulla on joka hetki ikävä sinua kaipaan sinun ja minun ihania hetkiä!

      • Ääööhhh

        Oon melkei viis vuotta jäljessä mut mun hamsteri syyrialainen kuoli eilen en vaa pystyny lopettaa itkemistä tein sille hauta arkun ja aattelen et sen on nyt hyvä olla jos sillä oli jotain kipuja kasvaimia yms 😭❣️ Mut äiti kysy haluunkomä toisen mähä tottakai haluun aattelin sitä talvikkoo tai kääpiöhamsterii mikä ny onkaa on tässä pari hamsterin kuolemaa joutunu kokee 😭


    • Saana15

      Mulla on itselläni syyrialainen ja talvikko.
      Syyrialainen:
      Seurallinen
      Utelias
      Ei pure (Riippuu tietenkin miten käsittelee)

      -Metelöi öisin (En itse sitä kuule mutta isä valittaa siitä)
      -Tarvitsee isommat mökit,häkin ja juoksupyörän

      Talvikko:
      Pieni
      Liikkuu pääsääntöisesti päivällä

      -Arka

      Minä suosittelen ekaksi hamsteriksi syyrialaista. (Itselläni eka hamstari oli kyllä talvikko. Sen jälkeen sain syyrialaisen ja tajusin että se olis ollut parempi ekaksi hamsteriksi)

    • yöeäin:)

      itse aisiassa, hamsteri on hämärä eläin, ei yöeläin:)

    • Hamsutypy

      jostain luin että hamsut ei osaa itse äännellä kummoisesti, niinkuin mitään vikinää tai säksätystä. Ja en usko että tuosta zooplussalta saatavasdta flying saucer juoksupyörä/lautasesta kauheesti ääntä tulee. eli millä tavalla metelöivät yöllä? itse oon siis 70% varmuudella syrkkiä tai talvikkoa hankkimassa, ja oon jo tota flying sauceria ajatellut. eli kysyn nyt uudestaan: millä tavalla metelöivät yöllä?

      • hamsteriystävä

        Talvikko olisi varmasti myös ihana vaihtoehto, mutta kannattaa muistaa, että se on laumaeläin;-)


      • hamsteriystävä
        hamsteriystävä kirjoitti:

        Talvikko olisi varmasti myös ihana vaihtoehto, mutta kannattaa muistaa, että se on laumaeläin;-)

        Anteeksi kamalasti, annoin väärää tietoa!
        Talvikko ei ole laumaeläin, vaikka voi pärjätäkin lajitoverin kanssa! Anteeksi vielä!


      • Sedä

        Etenkin juoksupyörän ääni on kammottava, juoksulautasesta ei ole kokemusta. Oma äänensä kuuluu siitäkin, jos hamsteri oikein innokkaasti silppuaa pahvia ja muuta sisustusta. Itse olen aika kuuro rapinoille, viimeiset viisi vuotta rottien kanssa nukkuneena, ja muutenkin sikeäunisena :D Mutta jos olet erityisen herkkäuninen, saattaa siitä häiriintyäkin.


    • Anonyymi

      Itsellä oli sama päätös edessä, samoilla lajelilla. Hankin molemmat.

    • Anonyymi

      Meillä on ollut talvikko ja syyrialainen. Syyrialainen oli paljon kiltimpi ja seurallisempi. Talvikko oli ihan kiva mutta puri paljon enemmän ja ei ollut kovin seurallinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe