Selailin jalostustietojärjestelmästä useiden kennelien/kasvattajien kaukkareiden tietoja. Näyttelymenestystä löytyy, mutta mikä on rodun todellinen terveystilanne?
Valtaosalla koirista on c,d tai e lonkat. Sukusiitosprosentit nousevat osalla, jopa yli jalostussuositusten. Silti näitä koiria käytetään jalostukseen. Kasvatuksella ja ruokinnalla on varmasti oma merkityksensä, mutta kun huonot lonkat näyttävät olevan useilla saman pentueiden sisaruksilla.
Jalostukseen pitäisi ottaa tiukempi linja, jottei syntyisi epäterve kaukkareiden populaatio. Suomeen on tuotava uusia linjoja, nykyiset kun alkavat olla sukua toisilleen...se tosin ei näytä haittaavan. Ehdottaisin että Kaukkariyhdistyksen toimesta suunniteltaisiin järjestelmällistä tuontia pentuja haluaville.
Kaukkarien terveys
4
346
Vastaukset
- Carandel_85
Noi lonkat vielä menee c/d kun kyse isoista koirista, mutta entäpä 2/3 kyynerät?
Niitä alkaa olla monella eikä sekään hidasta jalostuksessa käyttöä..
Harmi kun jalostustiedoissa kaikki eivät käy merkkaamassa mikäli koira lopetettu, etenkin jos syynä rikkinäiset kyynerät/lonkat :( Niitäkin alkaa olla, ja paljon.
Ja vielä "hyvät" kasvattajat tälläisiä käyttää, tosi tervettä. Vaikka eihän ne lonkat/kyynerät periydy, niinkuin asiantuntevat kasvattajat sanovat, se on täyttä sattumaa jos tälläisten jälkeläisiä menee monttuun kun lonkat tai etupää ei toimi ;)
Ja että yhdistys auttaisi tuonnissa.. Mitäs ideaa sitten olis miljoonia pentuja suomessa enää tehdä jos oikein yhdistys niitä auttaisi tuomaan ulkomailta ;) Pentujen määrä on tärkeintä, ei laatu.piste. ;))- jalostusta
Tosiasia on, että ne huonot lonkat ja kyynärät periytyy, mutta niihin vaikuttaa myös ympäristötekijät.
Valitettavaa kaukkareiden kasvatuksessa on myös se, että ihmiset, jotka antavat itsestään ns. "asiantuntijan" kuvan - ovat kaukana siitä. Jokainen osaa lukea ulkoa sukutauluja hamaan Rooman aikaan saakka ja katsella kuviakin, mutta osaako todella katsoa koiria "sillä silmällä".
Narttuja astutellaan putkeen ja narttujen ongelmat salataan. Rehellistä kasvatusta - sanoisin ;)
Kyllä kaukkaripentueita pitäisi roimasti vähentää vuositasolla ja panostaa laatuun, mutta sehän on täysin mahdotonta, kun pitää niitä "huippuyhdistelmiä" vääntää väkisin. - huonoa jalostusta
jalostusta kirjoitti:
Tosiasia on, että ne huonot lonkat ja kyynärät periytyy, mutta niihin vaikuttaa myös ympäristötekijät.
Valitettavaa kaukkareiden kasvatuksessa on myös se, että ihmiset, jotka antavat itsestään ns. "asiantuntijan" kuvan - ovat kaukana siitä. Jokainen osaa lukea ulkoa sukutauluja hamaan Rooman aikaan saakka ja katsella kuviakin, mutta osaako todella katsoa koiria "sillä silmällä".
Narttuja astutellaan putkeen ja narttujen ongelmat salataan. Rehellistä kasvatusta - sanoisin ;)
Kyllä kaukkaripentueita pitäisi roimasti vähentää vuositasolla ja panostaa laatuun, mutta sehän on täysin mahdotonta, kun pitää niitä "huippuyhdistelmiä" vääntää väkisin.Kyynärongelmiin pitäisi suhtautua vieläkin suuremmalla vakavuudella kuin lonkkaongelmiin joskin vakava asia on sekin. Ihan järkyttävää että jotkut käyttävät jalostukseen 2 ja 3 kyynäräistä koiraa. Miettikää ihmiset hiukan millaista sontaa oikein lykkäätte markkinoille. Tätä tämä ulkonäköjalostus nykyään on. En ymmärrä miten jotkut voivat elää itsensä kanssa.
- huonoa jalostusta
huonoa jalostusta kirjoitti:
Kyynärongelmiin pitäisi suhtautua vieläkin suuremmalla vakavuudella kuin lonkkaongelmiin joskin vakava asia on sekin. Ihan järkyttävää että jotkut käyttävät jalostukseen 2 ja 3 kyynäräistä koiraa. Miettikää ihmiset hiukan millaista sontaa oikein lykkäätte markkinoille. Tätä tämä ulkonäköjalostus nykyään on. En ymmärrä miten jotkut voivat elää itsensä kanssa.
Kaikkia tuontikoiria ei myöskään pidä käyttää vaikka olisi tuotu kauempaakin, ei ole mikään syy käyttää koiraa vain siksi että se on tuotu, etenkin jos luusto ei ole terve! Etenkin jos ei muutenkaan ole terve eikä luonne hyvä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269