Miten kestää 4matic

osto mielessä

Mersuhan on kaiketi muuten ihan kelpo auto, mutta sen ainut ongelma talvikeleillä on tuo takaveto - ollaan asiasta nyt henkilökohtaisesti itse kukin mitä mieltä tahansa, mutta omakohtaisesti takaveto ei sovi Suomen talveen.

Nyt olisi meikäläisellä mahdollisuus hankkia alle 100 tkm ajettu Eemeli nelivetoisena, mutta hieman arveluttaa ko systeemin kesto ja toimivuus.

Onko kyseessä haldex tyyppinen systeemi vai mikä?

Kestääkö se kuten muukin Mersun tekniikka pitkään, vakio ongelmat ja mitä kannattaa koeajossa tarkistaa??

Ihan asiallisia vastauksia kiitos, provopetterit ja muut kateelliset voivat siirtyä rauhassa Lada osioon.

5

15822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mesman

      4-matic on sähköisesti tietokoneen kautta ohjattu hydrauliöljyn paineella toimiva nopea reagointinen 4vedon kytkentä systeemi lukoilla ja ajajan ajotyylin mukaan sopeutuvalla eli oppivalla keskusyksiköllä varustettu hieno systeemi.
      Ainakin vanhemmissa oli paljon tiivistevikoja,sekä jonkun verran tunnistin ja anturi vikoja.
      Korjaaminen on ehdottomasti ammattilaisen tehtävä ja lisäksi ko.systeemillä varustetun auton varaosat ovat KALLIITA.
      Yhteenvetona voisi todeta että 4-matic on toimiessaan vallan loistava ja kohtuullisen varma toteutus.

      • aloittaja

        Termi kallis on varsin suhteellinen käsite, tulpat ja ilmansuodattimet jne, ovat 4maticissa varmastikkin samanhintaiset kuin normaalissa E-sarjan Mesessä, mutta nuo tiivisteet - 10.- euron tiiviste saattaa olla kallis 2.- euron tuotteeseen, mutta 150.- euron tiiviste alkujaan noin 70 t€:n Meseen on halpa.

        Voisitko tarkentaa mainitsemiasi tiivistevikojen hintoja ja mikä on mielestäsi vanha 4matik. Omassa kiikarissa on 2004 vm Eemeli.

        Kiitos etukäteen.


      • mesman
        aloittaja kirjoitti:

        Termi kallis on varsin suhteellinen käsite, tulpat ja ilmansuodattimet jne, ovat 4maticissa varmastikkin samanhintaiset kuin normaalissa E-sarjan Mesessä, mutta nuo tiivisteet - 10.- euron tiiviste saattaa olla kallis 2.- euron tuotteeseen, mutta 150.- euron tiiviste alkujaan noin 70 t€:n Meseen on halpa.

        Voisitko tarkentaa mainitsemiasi tiivistevikojen hintoja ja mikä on mielestäsi vanha 4matik. Omassa kiikarissa on 2004 vm Eemeli.

        Kiitos etukäteen.

        Osien kalleudella tarkoitin luonnollisesti normaalista takavetomallista eroavia osia,kuten etuakselisto,jousitus,jakovaihteiston ja 4-matic elektroniikka osia.
        Tiivistevikoina oli etupäässä jakovaihteiston hydraulipuolen "mäntien"tiivisteiden rikkoutuminen,jolloin hydrauliöljy pääsee vuotamaan jakovaihteiston puolelle.
        Korjaus vaatii laatikon purkamista ja erikoistyökaluja,vika huomataan hydr.öljyn vähenemisenä ja vaiht.öljyn lisääntymisenä.
        En muista enää hintoja,mutta kalliita olivat sen ajan rahan arvolla. Esim.etuvetoakselin suojakumi lähes tuhat markkaa,normaaleihin etuvetoisiin maksoi pari-kolme kymppiä.
        Vanhalla tarkoitan 80 luvun loppupuolen maticceja,enkä suinkaan mene vannomaan onko nykyisissä enää vastaavanlaisia vikoja,yleensähän ns.lastentaudit korjaillaan viimeistään facelift vaiheessa.


      • aloittaja
        mesman kirjoitti:

        Osien kalleudella tarkoitin luonnollisesti normaalista takavetomallista eroavia osia,kuten etuakselisto,jousitus,jakovaihteiston ja 4-matic elektroniikka osia.
        Tiivistevikoina oli etupäässä jakovaihteiston hydraulipuolen "mäntien"tiivisteiden rikkoutuminen,jolloin hydrauliöljy pääsee vuotamaan jakovaihteiston puolelle.
        Korjaus vaatii laatikon purkamista ja erikoistyökaluja,vika huomataan hydr.öljyn vähenemisenä ja vaiht.öljyn lisääntymisenä.
        En muista enää hintoja,mutta kalliita olivat sen ajan rahan arvolla. Esim.etuvetoakselin suojakumi lähes tuhat markkaa,normaaleihin etuvetoisiin maksoi pari-kolme kymppiä.
        Vanhalla tarkoitan 80 luvun loppupuolen maticceja,enkä suinkaan mene vannomaan onko nykyisissä enää vastaavanlaisia vikoja,yleensähän ns.lastentaudit korjaillaan viimeistään facelift vaiheessa.

        Kiitos näistä tiedoista.

        Jos jollain palstan lukijalla on käsitystä 2000-luvun 4matikeista, niin tietoa otetaan edelleen vastaan.


      • E550
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos näistä tiedoista.

        Jos jollain palstan lukijalla on käsitystä 2000-luvun 4matikeista, niin tietoa otetaan edelleen vastaan.

        Minulla on ollut nyt 2 vuotta 4matic (2007). Eipä ole vikoja ollut, mutta eipä ole kilometrejäkään takana kuin 30.000. Mutta muuttui jossain vaiheessa siis käytetyksi.

        Sitä en tajua miten 4-veto ei kuuluisi Suomen talveen... se on enemmänkin välttämättömyys. Täällähän on yleensä lunta. Kesällä tuota ei tunne toisin kuin joitain muita nelivetoja (isommalla kaasulla ne ikään kuin imaisevata auton mutkaan sen sijaan, että ulkokaarteeseen nojattaisiin).

        Olen aivan varma, että nelivedon osat maksavat saman verran myös kaksivetoiseen. Sitäkään en ymmärrä miksi joku ostaisi kaksivetoiseen nelivetoisen vetopyörästön, ellei sitten aio itse rakentaa 4maticia.

        Itse pitäisin enemmän "tavallisesta" nelivedosta. Torsen tai visko olisi enemmän arvattavissa ja hallittavissa. Toisaalta sen harvan kerran kuin ilman luistonestoa olen tuon kanssa leikkinyt niin hienosti se on tarpeisiin vastannut.

        Mersun neliveto on yllättävän edullinen. Ei tulisi mieleenkään jättää sitä ruksaamatta tilauksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7760
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5577
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4841
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4763
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      74
      3517
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2808
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2487
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2438
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe