Mersuhan on kaiketi muuten ihan kelpo auto, mutta sen ainut ongelma talvikeleillä on tuo takaveto - ollaan asiasta nyt henkilökohtaisesti itse kukin mitä mieltä tahansa, mutta omakohtaisesti takaveto ei sovi Suomen talveen.
Nyt olisi meikäläisellä mahdollisuus hankkia alle 100 tkm ajettu Eemeli nelivetoisena, mutta hieman arveluttaa ko systeemin kesto ja toimivuus.
Onko kyseessä haldex tyyppinen systeemi vai mikä?
Kestääkö se kuten muukin Mersun tekniikka pitkään, vakio ongelmat ja mitä kannattaa koeajossa tarkistaa??
Ihan asiallisia vastauksia kiitos, provopetterit ja muut kateelliset voivat siirtyä rauhassa Lada osioon.
Miten kestää 4matic
5
15822
Vastaukset
- mesman
4-matic on sähköisesti tietokoneen kautta ohjattu hydrauliöljyn paineella toimiva nopea reagointinen 4vedon kytkentä systeemi lukoilla ja ajajan ajotyylin mukaan sopeutuvalla eli oppivalla keskusyksiköllä varustettu hieno systeemi.
Ainakin vanhemmissa oli paljon tiivistevikoja,sekä jonkun verran tunnistin ja anturi vikoja.
Korjaaminen on ehdottomasti ammattilaisen tehtävä ja lisäksi ko.systeemillä varustetun auton varaosat ovat KALLIITA.
Yhteenvetona voisi todeta että 4-matic on toimiessaan vallan loistava ja kohtuullisen varma toteutus.- aloittaja
Termi kallis on varsin suhteellinen käsite, tulpat ja ilmansuodattimet jne, ovat 4maticissa varmastikkin samanhintaiset kuin normaalissa E-sarjan Mesessä, mutta nuo tiivisteet - 10.- euron tiiviste saattaa olla kallis 2.- euron tuotteeseen, mutta 150.- euron tiiviste alkujaan noin 70 t€:n Meseen on halpa.
Voisitko tarkentaa mainitsemiasi tiivistevikojen hintoja ja mikä on mielestäsi vanha 4matik. Omassa kiikarissa on 2004 vm Eemeli.
Kiitos etukäteen. - mesman
aloittaja kirjoitti:
Termi kallis on varsin suhteellinen käsite, tulpat ja ilmansuodattimet jne, ovat 4maticissa varmastikkin samanhintaiset kuin normaalissa E-sarjan Mesessä, mutta nuo tiivisteet - 10.- euron tiiviste saattaa olla kallis 2.- euron tuotteeseen, mutta 150.- euron tiiviste alkujaan noin 70 t€:n Meseen on halpa.
Voisitko tarkentaa mainitsemiasi tiivistevikojen hintoja ja mikä on mielestäsi vanha 4matik. Omassa kiikarissa on 2004 vm Eemeli.
Kiitos etukäteen.Osien kalleudella tarkoitin luonnollisesti normaalista takavetomallista eroavia osia,kuten etuakselisto,jousitus,jakovaihteiston ja 4-matic elektroniikka osia.
Tiivistevikoina oli etupäässä jakovaihteiston hydraulipuolen "mäntien"tiivisteiden rikkoutuminen,jolloin hydrauliöljy pääsee vuotamaan jakovaihteiston puolelle.
Korjaus vaatii laatikon purkamista ja erikoistyökaluja,vika huomataan hydr.öljyn vähenemisenä ja vaiht.öljyn lisääntymisenä.
En muista enää hintoja,mutta kalliita olivat sen ajan rahan arvolla. Esim.etuvetoakselin suojakumi lähes tuhat markkaa,normaaleihin etuvetoisiin maksoi pari-kolme kymppiä.
Vanhalla tarkoitan 80 luvun loppupuolen maticceja,enkä suinkaan mene vannomaan onko nykyisissä enää vastaavanlaisia vikoja,yleensähän ns.lastentaudit korjaillaan viimeistään facelift vaiheessa. - aloittaja
mesman kirjoitti:
Osien kalleudella tarkoitin luonnollisesti normaalista takavetomallista eroavia osia,kuten etuakselisto,jousitus,jakovaihteiston ja 4-matic elektroniikka osia.
Tiivistevikoina oli etupäässä jakovaihteiston hydraulipuolen "mäntien"tiivisteiden rikkoutuminen,jolloin hydrauliöljy pääsee vuotamaan jakovaihteiston puolelle.
Korjaus vaatii laatikon purkamista ja erikoistyökaluja,vika huomataan hydr.öljyn vähenemisenä ja vaiht.öljyn lisääntymisenä.
En muista enää hintoja,mutta kalliita olivat sen ajan rahan arvolla. Esim.etuvetoakselin suojakumi lähes tuhat markkaa,normaaleihin etuvetoisiin maksoi pari-kolme kymppiä.
Vanhalla tarkoitan 80 luvun loppupuolen maticceja,enkä suinkaan mene vannomaan onko nykyisissä enää vastaavanlaisia vikoja,yleensähän ns.lastentaudit korjaillaan viimeistään facelift vaiheessa.Kiitos näistä tiedoista.
Jos jollain palstan lukijalla on käsitystä 2000-luvun 4matikeista, niin tietoa otetaan edelleen vastaan. - E550
aloittaja kirjoitti:
Kiitos näistä tiedoista.
Jos jollain palstan lukijalla on käsitystä 2000-luvun 4matikeista, niin tietoa otetaan edelleen vastaan.Minulla on ollut nyt 2 vuotta 4matic (2007). Eipä ole vikoja ollut, mutta eipä ole kilometrejäkään takana kuin 30.000. Mutta muuttui jossain vaiheessa siis käytetyksi.
Sitä en tajua miten 4-veto ei kuuluisi Suomen talveen... se on enemmänkin välttämättömyys. Täällähän on yleensä lunta. Kesällä tuota ei tunne toisin kuin joitain muita nelivetoja (isommalla kaasulla ne ikään kuin imaisevata auton mutkaan sen sijaan, että ulkokaarteeseen nojattaisiin).
Olen aivan varma, että nelivedon osat maksavat saman verran myös kaksivetoiseen. Sitäkään en ymmärrä miksi joku ostaisi kaksivetoiseen nelivetoisen vetopyörästön, ellei sitten aio itse rakentaa 4maticia.
Itse pitäisin enemmän "tavallisesta" nelivedosta. Torsen tai visko olisi enemmän arvattavissa ja hallittavissa. Toisaalta sen harvan kerran kuin ilman luistonestoa olen tuon kanssa leikkinyt niin hienosti se on tarpeisiin vastannut.
Mersun neliveto on yllättävän edullinen. Ei tulisi mieleenkään jättää sitä ruksaamatta tilauksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997760- 1075577
- 2754841
- 494763
- 743517
- 502808
- 582487
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222438Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412264