Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kissat ovat älykkäitä!

Avoin kado

136

6830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin savolaisittain

      Se on vähän sama kuin viina on viisasten juoma. Kissa ei ole ihmisten narutettavissa ja mielestäni se on viisautta. Olemmeko me ihmiset viisaita jos teemme mitä kaverit käskee?

      • Kivetkin on

        Kivetkin on viisaampia kun eivät käskystä hyppele. Sitähän se sinun viisaus on. Mistä näitä tolloja sikiää?


      • ...........

        Niin, mutta eiväthän eläimet niin viisaalla tasolla ole että voisivat pohtia että "nuo eivät käskytä minua". Eivät kissat mieti noin, joten kyllä se koira vie älykkyydessä voiton. Ja se koirien kyky palvella ja ymmärtää ihmistä on älykkyyttä. Koira tekee mitä omistaja käskee, se on sen lauma. Kissat taas ovat nautiskelijoita, oman tiensä kulkijoita, eivätkä laumaeläimiä. Myös se voisi olla selitys sille, miksi kissat ei ole yhteistyökykyhaluisia ihmisten kanssa?


      • kyllä kissat

        on viisaita, nehän ovat kesyttäneet ihmisen. Silloin kun meillä oli kissa, sille kannettiin ruokaa ja herkkuja, vaikka meitä kohteli miten halusi, tuli itse syliin ja otti kynsillä kiinni kun ei enää halunnut rapsutteluja, ei tullut tervehtimään kun mentiin kotiin. Ruokaa se ei suostunut syömään, jos oli vähän ehtinyt kuivua pinnalta, me vaihdettiin uusi ruoka, ja piti olla tietyn merkkistä, tonnikala meni vain öljyssä. Kuinka moni koiran takia hakee ympärikaupunkia tietyn merkkistä ruokaa ? Ei monikaan, mutta kissan takia kyllä.


      • hahahahhaha
        kyllä kissat kirjoitti:

        on viisaita, nehän ovat kesyttäneet ihmisen. Silloin kun meillä oli kissa, sille kannettiin ruokaa ja herkkuja, vaikka meitä kohteli miten halusi, tuli itse syliin ja otti kynsillä kiinni kun ei enää halunnut rapsutteluja, ei tullut tervehtimään kun mentiin kotiin. Ruokaa se ei suostunut syömään, jos oli vähän ehtinyt kuivua pinnalta, me vaihdettiin uusi ruoka, ja piti olla tietyn merkkistä, tonnikala meni vain öljyssä. Kuinka moni koiran takia hakee ympärikaupunkia tietyn merkkistä ruokaa ? Ei monikaan, mutta kissan takia kyllä.

        Palveletko kissaasi tosiaan noin kuninkaallisesti? Kissathan ovat kräälejä, mutta kyllä ne syövät kun et laita kippoon muuta muonaa kuin vaikka sen pinnalta kuivuneen ruoan. En minä ainakaan ikinä kissan takia ole ravannut hakemaan kaupoista sille mieluisinta ruokaa, kyllä ne kissat hiiriäkin mettästä syö eikä se mitää gurmee ateria ole.


      • Minä vaan
        hahahahhaha kirjoitti:

        Palveletko kissaasi tosiaan noin kuninkaallisesti? Kissathan ovat kräälejä, mutta kyllä ne syövät kun et laita kippoon muuta muonaa kuin vaikka sen pinnalta kuivuneen ruoan. En minä ainakaan ikinä kissan takia ole ravannut hakemaan kaupoista sille mieluisinta ruokaa, kyllä ne kissat hiiriäkin mettästä syö eikä se mitää gurmee ateria ole.

        Juossut monta kertaa kauppaan hakemaan muikkuja kun kissa huutaa ja kulkee perässä....haluaa muikkuja. Mietin kauan kissanruoka hyllyn välissä, mitähän se söisi...mitä ollut :)) Minulla kaksi kissa, aivan ihania tapauksia. Nukkuvat minun vieressä yöt, saan niiltä kiitosta joka päivä. Koskaan ei kynnet esillä, paitsi kun kynsiä leikataan :))
        Eläinten kanssa pätee sanonta sitä saa mitä tilaa. Jos kohtelee eläintä huonosti, se vastaa samalla mitalla. Minulla myös koira. Sen parempaa kaveria saa etsiä.


      • Hilppileus
        Kivetkin on kirjoitti:

        Kivetkin on viisaampia kun eivät käskystä hyppele. Sitähän se sinun viisaus on. Mistä näitä tolloja sikiää?

        Mun ahvenenpoikanen ei tottele ollenkaan. Se ei edes välitä, kun mä puhun sille! Eiks olekin fiksu kalan pentu???!!?!?!??!? "On se aivan varmasti sua fiksumpi", sanoi naapurikin!


      • yhtäkään
        hahahahhaha kirjoitti:

        Palveletko kissaasi tosiaan noin kuninkaallisesti? Kissathan ovat kräälejä, mutta kyllä ne syövät kun et laita kippoon muuta muonaa kuin vaikka sen pinnalta kuivuneen ruoan. En minä ainakaan ikinä kissan takia ole ravannut hakemaan kaupoista sille mieluisinta ruokaa, kyllä ne kissat hiiriäkin mettästä syö eikä se mitää gurmee ateria ole.

        sellaista kissaa en ole tavannut joka syö mitä vaan, meillä ei syönyt kuivahtanutta ruokaa, ja piti olla makutakuu ruoassa ennenkuin suostui syömään, se oli mieluummin nälissään. Kyllä toi muuten ulkoa kaikenlaisia hiiriä/lintuja jne. kotiin, kissathan palkitsee "laumansa" tuolla tavalla, eli kun palvelu pelaa niin osallistuu ruoan tuontiin, mutta ei me niitä syöty.


      • BazoOniO
        ........... kirjoitti:

        Niin, mutta eiväthän eläimet niin viisaalla tasolla ole että voisivat pohtia että "nuo eivät käskytä minua". Eivät kissat mieti noin, joten kyllä se koira vie älykkyydessä voiton. Ja se koirien kyky palvella ja ymmärtää ihmistä on älykkyyttä. Koira tekee mitä omistaja käskee, se on sen lauma. Kissat taas ovat nautiskelijoita, oman tiensä kulkijoita, eivätkä laumaeläimiä. Myös se voisi olla selitys sille, miksi kissat ei ole yhteistyökykyhaluisia ihmisten kanssa?

        mutta kissat ei hyppää kaivoon jos joku käskee ja jos joku on kattonu karvis ykkösen siinäki se osku karkas ku joutu yöks pihalle. Eiks kissat oo siis viisaampia kun koirat kissat ei häviä jos ne karkaa yöllä


      • kissa fani
        yhtäkään kirjoitti:

        sellaista kissaa en ole tavannut joka syö mitä vaan, meillä ei syönyt kuivahtanutta ruokaa, ja piti olla makutakuu ruoassa ennenkuin suostui syömään, se oli mieluummin nälissään. Kyllä toi muuten ulkoa kaikenlaisia hiiriä/lintuja jne. kotiin, kissathan palkitsee "laumansa" tuolla tavalla, eli kun palvelu pelaa niin osallistuu ruoan tuontiin, mutta ei me niitä syöty.

        meijjän kissa kanto tos pari päivää sitte vielä elävän hiiren sisälle ja sitte se juos sen perässä muuteman minuutin ja ainaku sai kiinni ni räppäs sitä ja ootti ja anto mennä sitte se otti sen suuhu ja vei ulos laitettii se hihnaa ja sitte rouskis rouskis se oli syöty ja on se meiän viiry oravanki saanu kiinni mut siitä tuli lintukirppuja


      • ..............
        BazoOniO kirjoitti:

        mutta kissat ei hyppää kaivoon jos joku käskee ja jos joku on kattonu karvis ykkösen siinäki se osku karkas ku joutu yöks pihalle. Eiks kissat oo siis viisaampia kun koirat kissat ei häviä jos ne karkaa yöllä

        Ei mun koiraa sais sen henkensä uhallakaan hyppäämään kaivoon vaikka kuinka sitä käskisin:D Luikkis pakoon. Että kyllä niilläkin itsesuojeluvaisto on...


      • höpöttele omiasi
        yhtäkään kirjoitti:

        sellaista kissaa en ole tavannut joka syö mitä vaan, meillä ei syönyt kuivahtanutta ruokaa, ja piti olla makutakuu ruoassa ennenkuin suostui syömään, se oli mieluummin nälissään. Kyllä toi muuten ulkoa kaikenlaisia hiiriä/lintuja jne. kotiin, kissathan palkitsee "laumansa" tuolla tavalla, eli kun palvelu pelaa niin osallistuu ruoan tuontiin, mutta ei me niitä syöty.

        Kissat muka laumaeläimiä =D Homeopaatilta vai muulta uskomustieteilijältä kuulit? Vai ihan itsekö päättelit?
        Kissa on puhdas hedonisti. Käypäs kirjastossa ja etsi oikeaa tietoa.

        Se ruuan kotiin tuonti: Kissat syövät vain ydin reviirillään.

        Ja muuten, lain mukaan olet vastuussa siitä, mitä kissasi tekee, jos pidät sitä vapaana. Kissasi tappama lintu tulee sinun korvattavaksesi, jos kärähdät ( toivon sitä vilpittömästi, ehkä joku naapuri edes...). Esimerkiksi talitiainen oli markka-aikaan 200 / kpl. Finlexistä voi kätevästi etsiä ajankohtaiset maksut


      • Kultamaljakko
        Hilppileus kirjoitti:

        Mun ahvenenpoikanen ei tottele ollenkaan. Se ei edes välitä, kun mä puhun sille! Eiks olekin fiksu kalan pentu???!!?!?!??!? "On se aivan varmasti sua fiksumpi", sanoi naapurikin!

        kuin naapurin koira tai ahvenen poikanen. Minulla ei ole lemmikkieläimiä. On vain puolikuollut Silakka pyöreässä lasimaljakossa. Pitäisikö siihen hommata hapetin. Piereminen ei ole riittänyt.


      • ichigo-79
        yhtäkään kirjoitti:

        sellaista kissaa en ole tavannut joka syö mitä vaan, meillä ei syönyt kuivahtanutta ruokaa, ja piti olla makutakuu ruoassa ennenkuin suostui syömään, se oli mieluummin nälissään. Kyllä toi muuten ulkoa kaikenlaisia hiiriä/lintuja jne. kotiin, kissathan palkitsee "laumansa" tuolla tavalla, eli kun palvelu pelaa niin osallistuu ruoan tuontiin, mutta ei me niitä syöty.

        kotona :)

        Syö kaikkea mitä saa, ja vielä mun ruat lähtee nopsasti käveleen jos vaan unohtuu pöydälle...rontit...


      • hahahahhaha kirjoitti:

        Palveletko kissaasi tosiaan noin kuninkaallisesti? Kissathan ovat kräälejä, mutta kyllä ne syövät kun et laita kippoon muuta muonaa kuin vaikka sen pinnalta kuivuneen ruoan. En minä ainakaan ikinä kissan takia ole ravannut hakemaan kaupoista sille mieluisinta ruokaa, kyllä ne kissat hiiriäkin mettästä syö eikä se mitää gurmee ateria ole.

        kranttu ruuan suhteen ole. Muistan perheeni ekan kissan: hälle kelpasi pehmeistä ruoista vain sheba ja ulkona pyyti myös omaa pientä riistaa. Nykyinen vanhempieni kissa söi minun vielä asuessani kotona gourme-märkäruokaa (kastike ole IT- kastiketon ei koskaan mennyt) mutta siirtyi pelkälle kuivislinjalle minun lähdettyäni. Pyytää kyllä joskus kun silmä välttää ulkona ollessa linnun pari, mutta sitten kattelee niitä hölmistyneenä "ööh mitäs nyt?". Omat kissani syövät mitä merkkiä vain, sekä lihaa (nautaa, siipikarjaa, katkarapua.. napsivat myös parvekkeelle eksyvät tiput). Mutta jos heille antaa parin päivän verran tismalleen samaa merkkiä, rupeaa puolet ruoasta jäämään lautaselle.

        Tässä n.3v sisään on kirjaimellisesti persoonaltaan ollut JOKAINEN kissa aivan erilainen jonka olen tavannut. Esim. käytöksellään vieraita kohtaan, seurallisuuden suhteen, aktiivisuuden puolesta, tottelevaisuudessa, käyttäytymisessä arkiaskareiden kuten imuroinnin, harjaamisen, hampaiden putsauksen tai vaikka suihkuttamisen/kylvyn suhteen. Koskaan ei kannata sanoa "kyllä jokainen kissa nyt.." :D

        Koiraihmisille: minulla on aina ollut mielikuva että koirat eivät ole niin kronkeleita, vaikka eihän tuo meidän edesmennyt noutaja suostunut koiranmakkaraan koskemaan (heh kuten ei kissa kissanmakkaraan!). Eli ovatko koirat tosiaan sellaisia että miltei kaiken tarjottavan alas vetävät? Kissahan ei tunnetusti ihmisen kotiruoilla eläisi koiran tavoin, tarvitsemiensa ravinteiden suhteen =/


      • Kissa=sopeutuja
        hahahahhaha kirjoitti:

        Palveletko kissaasi tosiaan noin kuninkaallisesti? Kissathan ovat kräälejä, mutta kyllä ne syövät kun et laita kippoon muuta muonaa kuin vaikka sen pinnalta kuivuneen ruoan. En minä ainakaan ikinä kissan takia ole ravannut hakemaan kaupoista sille mieluisinta ruokaa, kyllä ne kissat hiiriäkin mettästä syö eikä se mitää gurmee ateria ole.

        Monelle kissalle se hiiri OLIS gourmet-ateria. Ei olis niin kuollutta lihaa kuin teollinen ruoka. Vanhempien kissalle voi talvella mainiosti maistua purkkiruoka, ja sitä vedetään mahantäydeltä, kun on kylmä. Mutta kun kissa pääsee taas hiiren tai myyrän makuun voi lentää oksennus purkkiruuan viereen. Kai sisäkissalle vois ostaa käärmeelle kasvatettuja hiiriä... En tosin välittäisi, jos veri roiskuis ympäri asuntoa. Enkä siis kovin soveltuisi käärmeenkään omistajaksi pyörittämään hiirisirkusta käärmeen ruuaksi.


      • nyt tarkemmin
        höpöttele omiasi kirjoitti:

        Kissat muka laumaeläimiä =D Homeopaatilta vai muulta uskomustieteilijältä kuulit? Vai ihan itsekö päättelit?
        Kissa on puhdas hedonisti. Käypäs kirjastossa ja etsi oikeaa tietoa.

        Se ruuan kotiin tuonti: Kissat syövät vain ydin reviirillään.

        Ja muuten, lain mukaan olet vastuussa siitä, mitä kissasi tekee, jos pidät sitä vapaana. Kissasi tappama lintu tulee sinun korvattavaksesi, jos kärähdät ( toivon sitä vilpittömästi, ehkä joku naapuri edes...). Esimerkiksi talitiainen oli markka-aikaan 200 / kpl. Finlexistä voi kätevästi etsiä ajankohtaiset maksut

        Tuo kissa on jo edesmennyt. Muutenkaan kissat ei tervettä lintua kiinni saa, ne ei osaa lentää.


      • Njauu syön kyllä
        hahahahhaha kirjoitti:

        Palveletko kissaasi tosiaan noin kuninkaallisesti? Kissathan ovat kräälejä, mutta kyllä ne syövät kun et laita kippoon muuta muonaa kuin vaikka sen pinnalta kuivuneen ruoan. En minä ainakaan ikinä kissan takia ole ravannut hakemaan kaupoista sille mieluisinta ruokaa, kyllä ne kissat hiiriäkin mettästä syö eikä se mitää gurmee ateria ole.

        Hiirihän on TÄYDELLINEN ATERIA kissalle, siinä on kaikki tarpeellinen!!!
        kaupan ruuista taas ei tiedä, mitä möskää niisä on, ihan isoiss brandeissakin.

        koko kissa ja koira keskustelusta sen verran, että samasta alkulähteestä tulevat Molemmat, myöhemmin sitten perimä eriytynyt; ja kissoissakin viime kehitysvaiheen taustoilla on vain 10 eriyistä lajityyppiä ('rotua' joka sana on hiukan väärä sillä kissa on kissa, koira on koira vaikka olisi erinäköinen, aivan kuten ihmisrotu ON SAMA, vaikka olemme 'keltaisia', 'punaisia', 'mustia', 'vakoisia', olemme silti samaa'ROTUA'.


      • NAISIA, NIIN VARMASTI
        Kivetkin on kirjoitti:

        Kivetkin on viisaampia kun eivät käskystä hyppele. Sitähän se sinun viisaus on. Mistä näitä tolloja sikiää?

        KOIRAT OVAT ÄLYKKÄÄMPIÄ.....


      • Kissat
        nyt tarkemmin kirjoitti:

        Tuo kissa on jo edesmennyt. Muutenkaan kissat ei tervettä lintua kiinni saa, ne ei osaa lentää.

        saavat kiinni terveenkin linnun. Joskus jopa ilmasta nappaamalla, sillä kissa osaa hypätä!


      • ~Dem
        BazoOniO kirjoitti:

        mutta kissat ei hyppää kaivoon jos joku käskee ja jos joku on kattonu karvis ykkösen siinäki se osku karkas ku joutu yöks pihalle. Eiks kissat oo siis viisaampia kun koirat kissat ei häviä jos ne karkaa yöllä

        Miten voit olla, ettei häviä??
        Ulkona on kissalle niin paljon vaaroja, niin voi joku kaunis päivä käydä niin, ettei kissaa sitten enään kotiin kuulukaan.


      • osittaa
        ........... kirjoitti:

        Niin, mutta eiväthän eläimet niin viisaalla tasolla ole että voisivat pohtia että "nuo eivät käskytä minua". Eivät kissat mieti noin, joten kyllä se koira vie älykkyydessä voiton. Ja se koirien kyky palvella ja ymmärtää ihmistä on älykkyyttä. Koira tekee mitä omistaja käskee, se on sen lauma. Kissat taas ovat nautiskelijoita, oman tiensä kulkijoita, eivätkä laumaeläimiä. Myös se voisi olla selitys sille, miksi kissat ei ole yhteistyökykyhaluisia ihmisten kanssa?

        sitä, että koirat on täysin ihmisen talutushihnassa! Ne tekevät mitä ylivalitas käskee!!! IHMINEN!
        Kissat tekevät, niin kuin heitä juuri sillä hetkellä huvittaa => syövät, nukkuvat leikkivät, juttelevat, ym....!!!
        Kissat ovat itsenäisiä, rakastavat kun siltä tuntuu ja halu saada hellyyttä, ym...!
        Koirat sen sijaan odottavat ulkoiluttamista, ruokaa, ihailua jatkuvasti... Niin ja se huomion kipeys jatkuvaa!!
        Koirat on lauma eläin, ne tarvitsevat käskijän!!!!!!!!!!
        Kissa on luonnostaan yksin!!!! Laumaakin saa olla....Mutta silloin ei naamalle hypitä, vaan järjestys pysyy => Vanhin aina arvostetuin ja nuorin! => Ruoka jaetaan aina tässä järjestyksessä!!!! ( ruoka kipolle pääsy )!!!!
        Kissalle ei laumaan kuulu IHMISET! ( Ihmiset on, jotka huolehtii heidän tarpeistaan )
        Kissa rakastaa, mutta se on erinlaista kuin koirien, joka höpöttää heti, kun nimen sanoo! Kissat vain kattelee ja vinkka sulle silmää => Rakastan sinua!!! Tulen si sun kainaloon illalla, kun menet maata ja kehrään sinut uneen!!!
        Molemmat ovat ihania, ovatko tyhmiä molemmat......???!! Erinlaisia ne on... Ei voi vertailla! Meillä Yksi koira ja kaksi kattia!!! Kaikki meitin ihanat elämät ovat meitin!!!!
        Tutkimus teki oikeutta, mutta, että koira fiksumpi!!??? Ei voi verrata! Katsokaa Mikä eläin African kuningas???? 10 pistettä ja Käpälät!!!!


        Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja olla!
        Hirviää lukea, ku mikään eläin ei saisi olla missään => Lintuustenkin laulu halutaan lopettaa, sen takia => ei saa nukkuu!! ; ( ; )


      • ole koskaan
        hahahahhaha kirjoitti:

        Palveletko kissaasi tosiaan noin kuninkaallisesti? Kissathan ovat kräälejä, mutta kyllä ne syövät kun et laita kippoon muuta muonaa kuin vaikka sen pinnalta kuivuneen ruoan. En minä ainakaan ikinä kissan takia ole ravannut hakemaan kaupoista sille mieluisinta ruokaa, kyllä ne kissat hiiriäkin mettästä syö eikä se mitää gurmee ateria ole.

        Kuullut yhdenkään kissan kuolleen täysinäisen ruokakipon ääreen!
        Kyl kissa syö, ku nälkä tulee!!!!Ihmisen vika!!! Hetan tas parempaa....!!!!!


      • Minä vaan
        höpöttele omiasi kirjoitti:

        Kissat muka laumaeläimiä =D Homeopaatilta vai muulta uskomustieteilijältä kuulit? Vai ihan itsekö päättelit?
        Kissa on puhdas hedonisti. Käypäs kirjastossa ja etsi oikeaa tietoa.

        Se ruuan kotiin tuonti: Kissat syövät vain ydin reviirillään.

        Ja muuten, lain mukaan olet vastuussa siitä, mitä kissasi tekee, jos pidät sitä vapaana. Kissasi tappama lintu tulee sinun korvattavaksesi, jos kärähdät ( toivon sitä vilpittömästi, ehkä joku naapuri edes...). Esimerkiksi talitiainen oli markka-aikaan 200 / kpl. Finlexistä voi kätevästi etsiä ajankohtaiset maksut

        Kissahan se luonnon tasapainoa järkyttää..joooo!! Kuka saalistaa syödäkseen ja nälkään??? Kuka saalistaa ja tappaa lajitovereitaan rahan ja vallan himossa?? Kuka menee eläinten reviirille??? Kuka valtaa alaa eläimiltä ??? ei kissat saa lintukantaa romahtamaan. miten oli esim. 50-luvulla..kissoa juoksenteli vapaina, ne oli hyödyllisiä, pyydystivät rottia......on niitä urbaaneja rottia tänä päivänäkin.
        haiseeko kissan kusi pahemmalle kuin pakokaasut ja tehtaan savut??? menkää nipot hei itseenne..peilin eteen ja miettikkä hiukan.


      • ja itse pyydystettyä
        hahahahhaha kirjoitti:

        Palveletko kissaasi tosiaan noin kuninkaallisesti? Kissathan ovat kräälejä, mutta kyllä ne syövät kun et laita kippoon muuta muonaa kuin vaikka sen pinnalta kuivuneen ruoan. En minä ainakaan ikinä kissan takia ole ravannut hakemaan kaupoista sille mieluisinta ruokaa, kyllä ne kissat hiiriäkin mettästä syö eikä se mitää gurmee ateria ole.

        Oletko maistanut,vai kysynyt kattisi mielipidettä? ps.ajattele vähän mitä ihmisen aivoillasi puhut...


      • dsdsds
        NAISIA, NIIN VARMASTI kirjoitti:

        KOIRAT OVAT ÄLYKKÄÄMPIÄ.....

        Ei edes provoksi asti ylety :D


      • Ei kai...
        ........... kirjoitti:

        Niin, mutta eiväthän eläimet niin viisaalla tasolla ole että voisivat pohtia että "nuo eivät käskytä minua". Eivät kissat mieti noin, joten kyllä se koira vie älykkyydessä voiton. Ja se koirien kyky palvella ja ymmärtää ihmistä on älykkyyttä. Koira tekee mitä omistaja käskee, se on sen lauma. Kissat taas ovat nautiskelijoita, oman tiensä kulkijoita, eivätkä laumaeläimiä. Myös se voisi olla selitys sille, miksi kissat ei ole yhteistyökykyhaluisia ihmisten kanssa?

        Mistäs sinä sen tiedät? Emme me ihmiset voi aina kaikkea tietää, mitä kissan tai koiran pääkopassa oikein pyörii. Mutta asiassa eteenpäin:
        Jos tarkastellaan jonkun eläimen älykkyyttä, meidän on otettava huomioon niiden luonne, ja erityisesti se, missä ne elävät. Tässä kohtaa sanon, että koira on palvelija eläin eli koira tekee sen, mitä sille käsketään(kunhan sitä on koulutettu hiukan), mutta on turhaa väittää, että koira olisi tämän perusteella kissaa fiksumpi, sillä loppujen lopuksi kissa on aika fiksu, kun tarkastelee sen historiaa ihmisen kanssa: silloin muinoin kissa valitsi, huom, valitsi ihmisen kumppanikseen, koska huomasi sen olevan hyvä vaihtoehto. Koirasta sen sijaan tuli kesyttämällä ja herkkupaloilla palvelija, uskollinen sellainen.
        Eli, jos nojautuisin tähän argumenttiin sanoen kissan tai koiran olevan silti fiksumpi, sanon loppuun vielä, että lauseeni on yhä kesken. Mutta hyvät ihmiset, näiden elukoiden älykkyyttä ei periaatteessa voida todistaa täysin, vain osittain.
        Lopuksi kerron, että omistan itsekkin kissan, hyvin fiksun sellaisen, sillä se mokoma ymmärtää muutaman vuoden yhteiselon jälkeen, mitä minä sille sanon...


      • hohohoo

        ei ole ihmisten narutettavissa niin sen pitää olla tikapuuhermoineen todella viisas....


      • korjaus
        osittaa kirjoitti:

        sitä, että koirat on täysin ihmisen talutushihnassa! Ne tekevät mitä ylivalitas käskee!!! IHMINEN!
        Kissat tekevät, niin kuin heitä juuri sillä hetkellä huvittaa => syövät, nukkuvat leikkivät, juttelevat, ym....!!!
        Kissat ovat itsenäisiä, rakastavat kun siltä tuntuu ja halu saada hellyyttä, ym...!
        Koirat sen sijaan odottavat ulkoiluttamista, ruokaa, ihailua jatkuvasti... Niin ja se huomion kipeys jatkuvaa!!
        Koirat on lauma eläin, ne tarvitsevat käskijän!!!!!!!!!!
        Kissa on luonnostaan yksin!!!! Laumaakin saa olla....Mutta silloin ei naamalle hypitä, vaan järjestys pysyy => Vanhin aina arvostetuin ja nuorin! => Ruoka jaetaan aina tässä järjestyksessä!!!! ( ruoka kipolle pääsy )!!!!
        Kissalle ei laumaan kuulu IHMISET! ( Ihmiset on, jotka huolehtii heidän tarpeistaan )
        Kissa rakastaa, mutta se on erinlaista kuin koirien, joka höpöttää heti, kun nimen sanoo! Kissat vain kattelee ja vinkka sulle silmää => Rakastan sinua!!! Tulen si sun kainaloon illalla, kun menet maata ja kehrään sinut uneen!!!
        Molemmat ovat ihania, ovatko tyhmiä molemmat......???!! Erinlaisia ne on... Ei voi vertailla! Meillä Yksi koira ja kaksi kattia!!! Kaikki meitin ihanat elämät ovat meitin!!!!
        Tutkimus teki oikeutta, mutta, että koira fiksumpi!!??? Ei voi verrata! Katsokaa Mikä eläin African kuningas???? 10 pistettä ja Käpälät!!!!


        Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja olla!
        Hirviää lukea, ku mikään eläin ei saisi olla missään => Lintuustenkin laulu halutaan lopettaa, sen takia => ei saa nukkuu!! ; ( ; )

        eli riippuu ihan koirarodusta kuinka kiinni ihmisessä se on, kuinka miellyttämisen- ja palvelunhaluinen, kuinka itsenäinen tai ei.
        Koirissakin on eroja eli ei voi noin rankasti yleistää niitäkään.

        Itselläni on 2 laumanvartijaa, 1 saksanpaimenkoira ja 4 kissaa ja kaikki omalla tavallaan älykkäitä.
        Tämä keskustelu taas sitä ei ole.


      • kuin herrat
        ........... kirjoitti:

        Niin, mutta eiväthän eläimet niin viisaalla tasolla ole että voisivat pohtia että "nuo eivät käskytä minua". Eivät kissat mieti noin, joten kyllä se koira vie älykkyydessä voiton. Ja se koirien kyky palvella ja ymmärtää ihmistä on älykkyyttä. Koira tekee mitä omistaja käskee, se on sen lauma. Kissat taas ovat nautiskelijoita, oman tiensä kulkijoita, eivätkä laumaeläimiä. Myös se voisi olla selitys sille, miksi kissat ei ole yhteistyökykyhaluisia ihmisten kanssa?

        Oikeassa olet. Monesti palvelijat ovat älykkäämpiä kuin heidän johtajansa.
        Pätee niin työelämäsä kuin koiran omistamisessakin.


      • tainnut

        eksyä väärälle foorumille.. Kukas nyt on lahopää?


      • Anonyymi
        kissa fani kirjoitti:

        meijjän kissa kanto tos pari päivää sitte vielä elävän hiiren sisälle ja sitte se juos sen perässä muuteman minuutin ja ainaku sai kiinni ni räppäs sitä ja ootti ja anto mennä sitte se otti sen suuhu ja vei ulos laitettii se hihnaa ja sitte rouskis rouskis se oli syöty ja on se meiän viiry oravanki saanu kiinni mut siitä tuli lintukirppuja

        Kissat kiduttavat saalistaan, toisin kuin koirat.
        Kissat pissaavat sisälle, toisin kuin koirat.
        Kissat kynsivät sohvan ja verhot, toisin kuin koirat.
        Kissat ovat itserakkaita, toisin kuin koirat.
        Kissat ovat kranttuja, toisin kuin koirat.
        Kissat raapivat omistajansa, toisin kuin koirat.
        Kissat karkaavat kotoa toisin kuin koirat.

        Koirat tottelevat omistaansa, toisin kuin kissat.
        Koirat rakastavat omistajaansa, toisin kuin kissat.
        Koirat ovat fiksuja, toisin kuin kissat.
        Koirat ovat sisäsiistejä, toisin kuin kissat.
        Koirat eivät pidä ihmistä palvelijanaan, toisin kuin kissat.
        Koirat ovat söpöjä, toisin kuin kissat.
        Koirat ovat ritarilliasia, toisin kuin kissat.

        Ällöttävä tosiasia kissoista:
        Kissat pissaavat sisälle merkitykseen sen reviirikseen. Ne pissaavat sänkyyn, seiniin, tuoleihin, sohviin ja moniin muihin paikkoihin. Erityisen hauskaa on nukahtaa sänkyyn, johonka kissa on pissannut! Minkäköhän takia koirakodit eivät haise kuselta?


    • Kissat on tyhmiä

      eikö se nyt ole selvää, varsinkin kun koiraan verrataan. Eihän ne mitään ymmärrä kuin kehrätä ku rasputetaan.

      • Katso peiliin

        Mitäs itse teet kun sinua rapsutetaan?


      • sillon tapahtuu
        Katso peiliin kirjoitti:

        Mitäs itse teet kun sinua rapsutetaan?

        uusi mullistava askel eteenpäin pimeän energian tutkimuksissa.


      • älykkyys ja viisaus eri

        että kaikki jaksaa itsestään selvistä ja silti, vaikka ei paljon eläimistä tiedä, että on aikaa jnegillä. Koska pidän kaikista eläimistä, mutta pidän kotonani kissoja, tutustuin juttuihinne, voisiko aika kulua enmmän hukkaan.


      • taas mitenkää
        Katso peiliin kirjoitti:

        Mitäs itse teet kun sinua rapsutetaan?

        jäitten lähtöön?


      • kissan/ pienenä
        älykkyys ja viisaus eri kirjoitti:

        että kaikki jaksaa itsestään selvistä ja silti, vaikka ei paljon eläimistä tiedä, että on aikaa jnegillä. Koska pidän kaikista eläimistä, mutta pidän kotonani kissoja, tutustuin juttuihinne, voisiko aika kulua enmmän hukkaan.

        oli montakin kissaa.... Tyhmiä itsenäisiä ovat kissat, koirat seurallisia ja älykkäitä!


      • seurallinen kissa
        kissan/ pienenä kirjoitti:

        oli montakin kissaa.... Tyhmiä itsenäisiä ovat kissat, koirat seurallisia ja älykkäitä!

        Tämä sinun otsikkosi on niin ihmistä kuin ikinä voi olla. Kissasi on erittäin viisas kissana ja koirasi on erittäin viisas koirana,eikö niin? Tämä älykkyyskeskustelu on aivan paskan jauhantaa. Mielestäsi koirasi on silloin älykäs kun sanot:"anna tassu". Ihmiset yrittävät luoda liikaa eläimiä ihmisten muotteihin,veikkaan että kissasi on varmasti älykkäämpi hiirien saalistaja tai koirasi on myös paljon älykkäämpi jäniksen noutaja kuin sinä. Mieti edes pikkuisen pienillä aivo nystyröilläsi mitä täällä kirjotat!


    • koirissa,

      kaneissa, hamstereissa ja ihmisissä on sekä enemmän että vähemmän älykkäitä, mitä se älykkyys sitten kullekin lajille ja yksilölle oikein onkaan.

      Älykkäitä eläimiä ovat mm. sika, rotta ja varis! Mutta tuskin muurahainen tai edes kana tyhmiä ovat jos pärjäävät hyvin omassa ympäristössään :)

      Live and let live!

      • unohtui

      • **Milla**
        unohtui kirjoitti:

        http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=248&vl=

        Eri lajien älykkyyttä ei voi eikä pidä verrata keskenään. Saman lajin sisällä voidaan fiksuudessa mittelöidä, mutta lajien väliset kisailut on turhaa. Jokainen laji tarvitsee hieman erilaista älykkyyttä, nokkeluutta ja taitoa kuin toinen!

        Linkin kirjoitus kannattaa lukea, siinä on asiaa!


    • yksi testi ei todista kumpi on älykkäämpi. Minun makuuni molemmat ovat todella fiksuja otuksia. Sitäpaitsi likimain joka ihmisen mielestä kissa on "tyhmempi" koska sen kanssa ei voida leikkiä kuten koiran kanssa, vaikka moni kissa noutaa ja tuo palloa, osaa monenlaisia temppuja, nauttivat ulkona valjaissa liikkumisesta (jotkut jopa perheen koira lenkkikaverinaan), tulevat kutsuttaessa, oppivat nopsaan tavoille ja ovat yhtälailla vahvasti omistajaansa kiintyviä kuin koiratkin. Laitanpa tässä kissan fiksuustasosta kaksi henkilökoht. esimerkkiä:

      Joulukuussa 2006 ostin ensimmäisen oman kissani, leyserin hoteista, n.5v hylätty poikakissa, jonka nimesin Paroniksi. Yllätyimme suuresti kun kissa toi heittämämme lelupallon takaisin ja oikein maukui samalla "täältä tullaan sainpas kiinni" ja jäi vielä jalkoihin odottamaan että koskas heität uusiksi :) Ulkona tuli toinen ylläri: parin valjaskerran jälkeen päätin kokeilla ilman koska kissa oli ottanut minut luottoihmisekseen (asuin vielä porukoilla) ja totteli jo sisällä hyvin ei-sanaa. Luulisi että ulkona kissa vain menisi irti menojaan, mutta ei. Kissa totteli kuin ammus EI-sanaa ja päästi aina pari pientä maukaisua kuin "miksei?" ja kääntyi sitten takaisinpäin :)

      Sama homma toisen pelastetun kattini kohdalla kun mökillä päästämme häntä irti (toki vain syksyisin ja talvisin ettei käärme yllätä) hän pitää huolen että olen lähellä, käy paikkoja tutkimassa, ymmärtää ei-sanan yhtä hyvin kuin paroni ja aina luokseni tullessaan puskee vasten ja oitis rapsuta että hieno poju, kun kuuntelet.

      Viimeinen esimerkkini koskee molempia nykyisiä kissojani: jokatoinen päivä harjaan heidän hampaansa tällä pahanmakuisella/hajuisella tökötillä. Hammasharja on astioiden kuivauskaapissa, tököttipurkki lääkekaapissa, molemmat keittiössä. Uskokaa tai älkää mutta kissani ovat oppineet erottamaan lääkekaapin avaamisen äänen kaikista kämppien kaappienovista vaikka olisivat toisessa päässä kämppää! :D Ei tule kun avaan toisten kaappien ovia keittiössä mutta kun lääkekaapin oven avaa niin kaukaa kuulee kuinka äkkiä hypätään lattialle missä sitten on oltukin, ja joko sohvan tai sängyn alle tai viivana parvekkeelle! Tuotahan voisi kutsua melko fiksuksi.. en minä ainakaan eteiseen äänestä erota avaako ukkoni astiakaapin, lääkekaapin, leipähyllyjen kaapin, piirustuskaapin..jne :) kuulostavat ihan identtisiltä.


      Nyt lisää kissaomistajilta tällaisia fiksuja esimerkkejä kisuistanne :) mutta muistakaa ettei kyseessä ole osoitus "kissat on fiksumpia", moisesta tulee vain riitaa.. tarkoitus on osoittaa etteivät kaikki kissat ole sellaisia kylmiä kalkkiksia erakko tylsimyksiä leikkien suhteen mitä usein saan kuulla monien ihmisten suusta kun kissoista jutellaan =/ Vaikka tokihan sellaisiakin on mutta silloin on mielestäni kyse kissasta jota a)ei ole oikeaoppisesti käsitelty ihmisiin tottumis-mielessä pienenä tai b) on huonoja kokemuksia ihmisistä ja siksi arka, ellei omistajan suhteen niin vieraiden (oma poikakissani saa ulkona HULLUN sätkyn kun vieras lähestyy, siksi nykyään päästän irti ulos vain mökin rauhaisassa pihassa jossa on vain tutut, minä ja ukkoni).

      • leijona-leo

        "Yllätyimme suuresti kun kissa toi heittämämme lelupallon takaisin ja oikein maukui samalla "täältä tullaan sainpas kiinni" ja jäi vielä jalkoihin odottamaan että koskas heität uusiksi :) "

        Mäkin sain kerran kissan sanomaan, että hihii, osuit, mutta etpä osukaan toista kertaa, kun heitin sitä pallolla. Otin haasteen vastaan sanen: "Hyvä on, kissan retale." Sitten se kissa juoksi puuhun luullen, etten muka osuisi sinne! Hahhah, väärässä oli! Siihen se tokaisi, että olinpa pönttö kun aliarvioin sinut taas!

        Niin, tämä kissa ei ollut niin kovin fiksu, mutta kova se oli puhumaan.


      • leijona-leo kirjoitti:

        "Yllätyimme suuresti kun kissa toi heittämämme lelupallon takaisin ja oikein maukui samalla "täältä tullaan sainpas kiinni" ja jäi vielä jalkoihin odottamaan että koskas heität uusiksi :) "

        Mäkin sain kerran kissan sanomaan, että hihii, osuit, mutta etpä osukaan toista kertaa, kun heitin sitä pallolla. Otin haasteen vastaan sanen: "Hyvä on, kissan retale." Sitten se kissa juoksi puuhun luullen, etten muka osuisi sinne! Hahhah, väärässä oli! Siihen se tokaisi, että olinpa pönttö kun aliarvioin sinut taas!

        Niin, tämä kissa ei ollut niin kovin fiksu, mutta kova se oli puhumaan.

        siis luuletko että puhuin palturia kissan suhteen joka todella aina noutaa pallon vai vinoiletko vain sillä että mainitsin tiettyjen sanojen tulleen mieleeni kun kisu moukui hassusti kiikuttaessaan palloa suussaan? Sinun tekstissäsi taas ei ollut päätä saati häntää.


      • Miauxista
        jefrma kirjoitti:

        siis luuletko että puhuin palturia kissan suhteen joka todella aina noutaa pallon vai vinoiletko vain sillä että mainitsin tiettyjen sanojen tulleen mieleeni kun kisu moukui hassusti kiikuttaessaan palloa suussaan? Sinun tekstissäsi taas ei ollut päätä saati häntää.

        noutaa paperipalloja kun sille heittää ja sitä se jatkaa niin kauan että ensin ihminen väsyy. Ja tosiaankin, se naukuu hassusti paperipalloa suussaan kantaen, aivan samoin kun se tuo hiiren näytille. Kai se sanoo että "kato mitä mulla on"!


      • ...

        Mutta ei se pallon noutaminen nyt mielestäni se asia ole koirienkaan kohdalla mikä älykkyydestä kertoo, ja tarkka kuulo, näkö tai hajuaisti varsinkin ovat ihan eri asioita kuin äly.

        Edes se, että eläin voidaan kouluttaa asioihin, ei mielestäni ole suoranaisesti älyn merkki. Sehän perustuu siihen, että eläin ymmärtää mikä sille itselleen on parhaaksi: Mitä pitää tehdä tullakseen palkituksi, ja mitä pitää välttää tekemästä välttääksen rangaistuksen. Toki tyhmä eläin ei tätäkään opi.

        Tuo uutisissa mainittu testi taas sitten kertoo siitä todellisesta älykkyydestä: Molemmat eläimet tietävät mitä haluavat ja ymmärtävät mitä pitää tehdä sen saamiseksi, mutta vain toinen osaa ratkaista asiaan liittyvän ongelman. Jokainen, joka on sekä kissojen että koirien käyttäytymistä seurannut, on varmasti huomannut tämän eron. Kissat toimivat lähinnä vaistojensa varassa ja oppivat kyllä yksittäisiä syy ja seuraus -suhteita, mutta koirat osaavat näiden lisäksi jossain määrin soveltaa oppimaansa ja ymmärtävät asioita hieman syvemmällä tasolla.


      • ichigo-79
        jefrma kirjoitti:

        siis luuletko että puhuin palturia kissan suhteen joka todella aina noutaa pallon vai vinoiletko vain sillä että mainitsin tiettyjen sanojen tulleen mieleeni kun kisu moukui hassusti kiikuttaessaan palloa suussaan? Sinun tekstissäsi taas ei ollut päätä saati häntää.

        kissat noutaa pallon ja tuo takasin kans..omiani en ole sitä saanut oppimaan...


      • Miauxista kirjoitti:

        noutaa paperipalloja kun sille heittää ja sitä se jatkaa niin kauan että ensin ihminen väsyy. Ja tosiaankin, se naukuu hassusti paperipalloa suussaan kantaen, aivan samoin kun se tuo hiiren näytille. Kai se sanoo että "kato mitä mulla on"!

        on tuo paperipallo, mutta jostain syystä aina kun hänelle semmoisen heittää niin se pitää kiikuttaa sängylle ja siellä sitten ruvetaan leikkimään :) en vain tohri koskaan yöksi tytölle sanomalehtipalloa pyöritellä kun poikakissalla on se tyhmä tapa ettei pallolla voi leikkiä vaan sehän pitää heti repiä palasiksi..! 9_9


      • Minä vaan

        Miksi elämen yleensä pitää osata tehdä temppuja??? Hakea palloa....tuoda palloa??? Eikö riitä että kissa on kissa ja koira on koira?? Koirille koulutus tarpeelinen, helpompi elää ja olla , koska kaikki ei eläin käyttäytymistä hyväksy.
        Todella aivan tyhmä keskustelu, mihin näköjään osaalistun, aktiivisesti :)) Puolustan eläimiä, koska rakastan niitä :))


      • lare78
        Minä vaan kirjoitti:

        Miksi elämen yleensä pitää osata tehdä temppuja??? Hakea palloa....tuoda palloa??? Eikö riitä että kissa on kissa ja koira on koira?? Koirille koulutus tarpeelinen, helpompi elää ja olla , koska kaikki ei eläin käyttäytymistä hyväksy.
        Todella aivan tyhmä keskustelu, mihin näköjään osaalistun, aktiivisesti :)) Puolustan eläimiä, koska rakastan niitä :))

        Varmaan yksi pääsyy opettaa temppuja mm. pallon hakua, on vuorovaikutus. Saadaan koira tai kissa reagoimaan halutulla tavalla, jolloin yhteenkuuluvuuden tunne voimistuu. Ihan kuin keskusteltaisiin eläimen kanssa.


    • Melkoinen kissa

      Mun kissa kerran katsoi mua nii silleen hassusti, kun olin viemässä roskia, niin jätin ne sitten siitä lähtien viemättä. Sen takia tuli sit se häätö, mutta sain pian entistäkin paremman asunnon kaupungilta! Kerran Miukuli (mun kissan nimi) vilkaisi mua hyväksyvästi kun täytin työttömyyspäivärahalomaketta. Huomasin heti, että se tajus, että välillä pitää töitäkin paiskjia, että riittää Felineä pöytään (mun kissa ei syö muuta - se on semmoinen hassu herkkusuu, hihi!) Sit kerran se rupesi nukkumaan kun mä kun meinasin mennä työhaastatteluun, ni mäkin menin sitten takaisin nukkumaan! Ei voi sanoa kuin että on siinä fiksu kissa. En tulis ollenkaan toimeen ilman sitä. Se tekee kaikki tärkeät päätökset meillä. Kiitos kun jaksoitte kuunnella.

    • Kissakaveri

      Meillä on kaksi kissaa ja ne ovat luonteeltaan aivan erilaisia.

      Toinen elää hetkessä, tässä ja nyt, ei ole hyvä päätteäemään mutta on muuten tosi kekseliäs ja joskus aika viekaskin. Kova kommunikoimaan ja esittämään ääntein ja elein mielipiteitään.

      Toinen on päättelijä ja harkitsee ja vetää johtopäätöksiä asioista ihan erilailla. Oppii asioita mutta on huomattavsti huonompi kommunikoimaa. Saattaa kyllä mököttää monta päivää jos on mielestään kohdeltu väärin.

      Miten noidenkin älykkyyttä sitten voi verrata saati sitten kahden ihan eri lajien.
      Koirarotujen kesken on varmasti todella huimia eroja.

      • off topic

        mutta sanoisin että koirarotujen kesken ei voida/kannata vertailla älykkyyttä, sillä ne ovat jalostettu juuri sitä tehtävää varten mitä ovat ja ovat hyviä juuri siinä! Toki ihmisen asettamien älykkyysnormien mukaan voidaan eroja tehdä, mutta mitä järkeä on vertailla esim. vinttikoiran, ajokoiran tai paimenkoiran "älykkyyttä" kun ne tosiaan on jalostettu niin eri tarpeisiin. Laumanvartijakoira tarvitsee erilaisia taitoja ja älyä kuin hirveä haukkuva koira, ja setterin tarvitsema taito ja fiksuus on erilaista kuin molossin!

        Eri lajien ja väitän jopa että eri rotujenkin älykkyyden vertailu on kuin taistelua tuulimyllyjä vastaan. Saahan siinä aikaa ja voimia kulumaan kun omiaan puolustaa ja muita haukuu, mutta kovin hedelmällistä ja järkevää se ei ole.

        Nimim. kahden älykkään kissan, älykkään collien ja älykkäiden marsujen omistaja :D


      • ichigo-79

        toinen kissa on sellanen läheisyyden kipeä ja ova seurustelemaan ja toinen oman tiensä kulkija ja aikamoinen jöröjukka , ja kova mököttämään ^^'


    • se että

      tehdään tuollaisia kokeita ja ihmiset jaksavat alkaa tappelemaan niistä. mun mielestä kaikki eläimet on viisaita omalla tavallaan, enkä ainakaan itse jaksa alkaa kiistellä noinkin turhanpäiväisistä asioista... kerta ihmistenkin joukossa on niitä toisia fiksumpia ja sitten myös niitä toisia vähemmän fiksuja, niin miksei myös eläintenkin... ei se laji sitä välttämättä määrää, huoh..

      • mutta en

        ole yhdenkään kissan nähnyt nylykyttävän ihmisen jalkaan......


      • Sorry,
        mutta en kirjoitti:

        ole yhdenkään kissan nähnyt nylykyttävän ihmisen jalkaan......

        mutta kyllä kissatkin nylkyttävät, jopa kastraatit!


      • tolloja.
        Sorry, kirjoitti:

        mutta kyllä kissatkin nylkyttävät, jopa kastraatit!

        koiriin verrattuna. Koiran ja kissan älykkyydellä on eroa,kuin yöllä ja päivällä. Kissa ei koskaan pysty niin älykkäisiin suorituksiin kuin esim koira. Koiria löytyy niin huume,pelastus,tulli,opas,vammais,poliisin ja harrastuspuoleltakin. Kissan ainoa vahva-alue on pyydystää pieniä jyrsijöitä. Kissaa on jo ammoisista ajoista lähtien pidetty yksinkertaisina eläiminä. Kun taas koira on ollut aikojen alusta lähtien ihmisen paras ystävä. Jo intiaanien tarustoista löytyy koirasta kertomuksia...Ensin luoja loi maan ja sitten maahan miehen ja kun mies tunsi olonsa yksinäiseksi,luoja loi koiran miehelle kaveriksi,ei siis naista eikä kissaa...Nainen luotiin vasta kolmanneksi,eikä vieläkään kissaa..


      • kun mennään
        tolloja. kirjoitti:

        koiriin verrattuna. Koiran ja kissan älykkyydellä on eroa,kuin yöllä ja päivällä. Kissa ei koskaan pysty niin älykkäisiin suorituksiin kuin esim koira. Koiria löytyy niin huume,pelastus,tulli,opas,vammais,poliisin ja harrastuspuoleltakin. Kissan ainoa vahva-alue on pyydystää pieniä jyrsijöitä. Kissaa on jo ammoisista ajoista lähtien pidetty yksinkertaisina eläiminä. Kun taas koira on ollut aikojen alusta lähtien ihmisen paras ystävä. Jo intiaanien tarustoista löytyy koirasta kertomuksia...Ensin luoja loi maan ja sitten maahan miehen ja kun mies tunsi olonsa yksinäiseksi,luoja loi koiran miehelle kaveriksi,ei siis naista eikä kissaa...Nainen luotiin vasta kolmanneksi,eikä vieläkään kissaa..

        itään, niin koira on likainen ja väheksytty luontokappale, kun taas kissoja palvottiin jumalina!
        Ok, tarpeeksi idässä kunnioitettiin molempia!!

        Kissa ei ole koira eikä koira kissa joten vastakkainasettelu on turhaa.
        Ja by the way, laitapa suomenajokoira poliisikoiraksi tai venäjänvinttikoira huumekoiraksi niin kuinkahan käy ;))


      • kummastakin
        kun mennään kirjoitti:

        itään, niin koira on likainen ja väheksytty luontokappale, kun taas kissoja palvottiin jumalina!
        Ok, tarpeeksi idässä kunnioitettiin molempia!!

        Kissa ei ole koira eikä koira kissa joten vastakkainasettelu on turhaa.
        Ja by the way, laitapa suomenajokoira poliisikoiraksi tai venäjänvinttikoira huumekoiraksi niin kuinkahan käy ;))

        rodusta löytyy ja pystyy kouluttamaan,mitä mainoimman metsästyskaverin ja monia muita tarpeellisia taitoja voi niille opettaa. Nykyäänhän voi ja koulutetaan eri rotuja viranomaisten käyttöön,rotuja joita ennen pidettiin täysin seurakoirina tai metsästyskoirina,hyvänä esimerkkinä on Beagle,joita löytyy Austraalian lentokentiltä työkoirina ja spanielit on myös huumekoirina,ettei vaan näitä perinteisiä palveluskoirarotuja....Mutta kissoja ei vaan löydy,kun siellä korvienvälissä ei kipinöi.


      • kummastakin kirjoitti:

        rodusta löytyy ja pystyy kouluttamaan,mitä mainoimman metsästyskaverin ja monia muita tarpeellisia taitoja voi niille opettaa. Nykyäänhän voi ja koulutetaan eri rotuja viranomaisten käyttöön,rotuja joita ennen pidettiin täysin seurakoirina tai metsästyskoirina,hyvänä esimerkkinä on Beagle,joita löytyy Austraalian lentokentiltä työkoirina ja spanielit on myös huumekoirina,ettei vaan näitä perinteisiä palveluskoirarotuja....Mutta kissoja ei vaan löydy,kun siellä korvienvälissä ei kipinöi.

        vuonohevosesta piaffea ja passagea menevän kouluhevosen, lämminverisestä kelpo seurakisaratsun ja islanninhevosesta melkein metriä hyppivän esteponin. Mutta mikään näistä kolmesta ei voita näihin tehtäviin erityisesti jalostettuja rotuja, vaikka kelpo suorituksen antaisivatkin, joten ketkä haluavat itselleen ns. täydellisesti tiettyyn tehtävään soveltuvan rodun jolla pääsee pitkälle, ostavat sellaisen. Nyt puhun siis samalla hevosista ETTÄ koirista.

        Mistä sitä tietää jos lemmikkikissat olisivat jotain ilveksen kokoluokkaa millaisissa viroissa nekin kenties olisivat :) tiedän tiedän melkoisen suurta JOSSITTELUA, kunhan ajattelin heittää ;) Onhan se hienoa että tietyt koirarodut kykenevät mainitsemiasi töitä tekemään. Itseäni vain harmittaa sivusta katsella kun sitten jalostetaan niitä koirarotuja joista ei ole muuta hyötyä kuin koreilla ringissö =/ Esim jos pitäisi saksanpaimenkoiran kohdalla valita showringin ja "työkoiran" välistä tänäpäivänä, ottaisin mieluiten jälkimmäisen.


      • ~Dem
        mutta en kirjoitti:

        ole yhdenkään kissan nähnyt nylykyttävän ihmisen jalkaan......

        ..Minumpa kaverin kollikissa nylkyttää lähes aina ihmisten jalkoja, kun saa tilaisuuden.


      • Anonyymi
        kun mennään kirjoitti:

        itään, niin koira on likainen ja väheksytty luontokappale, kun taas kissoja palvottiin jumalina!
        Ok, tarpeeksi idässä kunnioitettiin molempia!!

        Kissa ei ole koira eikä koira kissa joten vastakkainasettelu on turhaa.
        Ja by the way, laitapa suomenajokoira poliisikoiraksi tai venäjänvinttikoira huumekoiraksi niin kuinkahan käy ;))

        No suomenajokoiralla on niin hyvä hajuaisti että kyllä se poliisikoirana ihan hyvin pärjäisi. Venäjänvinttikoirakin varmasti oppisi huumekoiran ammatin, onhan silläkin hyvä hajuaisti.

        Kissaa sen sijaan ei saisi tekemään mitään työtä. Senhän takia meillä on poliisikoiria eikä poliisikissoja. Kissalla on huonompi hajuaisti eikä se halua totella mitää muuta kuin itseään. Kissoja nyt ei saa tekemään yhtään mitään, ellei kissa sitä itse halua.


    • Make60

      Koirat ovat niin tyhmiä että niitä voi opettaa ja kouluttaa koska ne ovat kesyyntyneet. Kissat taas ovat luonteeeltaan villejä eivätkä kesyynny täysin koskaan ja sen takia ovet niin älykkäitä eivatkä ota käskyjä ihmisiltä vastaan.
      Kissat ovat paljon helpompi hoitoisia kun koirat.

      • Anonyymi

        Koirat ovat juuri sen takia älykkäämpiä kuin kissat, koska ne osaavat paljon enemmän asioita. Jotkin koirat osaavat jopa 150 sanaa, joka on todellinen älykkyyden merkki.

        Ja minkäköhän takia meillä on poliisikoiria eikä poliisikissoja ja minkä takia meillä on huumekoiria eikä huumekissoja? Sen takia, että koirat ovat älykkäämpiä, tottelevaisempia ja koska niillä on parempi hajuaisti!
        Kissat taas ovat itsenäisiä, Ellen jopa sanoisi itserakkaita. Niitä nyt ei saa tekemään mitään ellei niitä itseään huvita.


    • se kissa älähtää

      Taas on heti vastaväittäjiä kun asia on tutkimalla todettu, että koirat on viisaampia. Piste. Tyytykää siihen kissaihmiset.

      • vai älykkyys?

      • nainen5

        miten vaan. Kissa on älykäs kun ei käskystä tee. Ei sellainen ihminenkään kovin älykäs ole joka teke kaiken kun joku käskee.
        Kissa on oman tien kulkija ja fiksu. Peittää jätöksensäkin.
        Tykkään silti koiristakin.


      • Anonyymi

        Juurikin niin. Koirat ovat älykkäämpiä.


    • pumpidiaidi

      Monet sanovat, että kissa on tylsä kun sen kanssa ei voi mukamas leikkiä. Ottakaa silmä käteen hyvät ihmiset! Kyllä meidän kissa ainakin leikkii mun kanssa! Sen leikit on vaan vähän erilaisia kuin koirien pallonhakemiset yms. Se esim. tykkää kun sitä ajetaan takaa ja se aina kerjää mua leikkimää hyökkimällä mun päälle muka ärsyttääkseen perään. :D Tai sitten vaanii pölyhuiskuja ja leikkii pallolla. Kyllä kissat leikkii!

    • siis en ymmärrä miksi tämä on uutinen.. tuohan on ihan päivänselvä asia, enemminki hämmennyin siitä että tämä on UUTINEN.. onhan tuo aina tiedetty että koirat ovat viisaampia. "Kissat ovatKIN koiria tyhmempiä" onko kissoja muka joskus pidetty koiria viisaampina? millä perusteilla? aivan uskomatonta..

    • "Kissojen leimaamisen vähemmän älykkäiksi hän jättää muille."
      Kuten toimittajille, joilla ei tietyn alan älykkyysosamäärä ilmeisesti riitä käsittelemään tuloksia (laittaessaan jutun otsikoksi "Kissat ovatkin koiria tyhmempiä" ja aloittaen jutun "Jos olet pitänyt kissoja älykkäämpinä kuin koirat ovat, nyt on aika korjata harhaluulo.").

      Aivan kuten psykologi Britta Osthaus kertoo: "- En väitä, että kissat olisivat tyhmiä. Ne ovat vain erilaisia".
      Juuri näin.

    • sivustaseuraaaja

      Miten te jaksatte aina tästä samasta? En käsitä. Minun mielipiteeni on, että eläimet ovat eritavalla älykkäitä, eikä niitä voi keskenään verrata. Jos kissa ja koira jätettäisiin yksin jonnekin mökille, niin luulen kyllä, että se on se kissa, joka ensimmäisenä tajuaa lähteä itse hankkimaan sapuskaa. Koira on monelta osin riippuvainen omistajastaan, mutta kissassa elää aina sisimmässään pieni villi.

    • Koirat ja kissat

      ovat molemmat älykkäitä omalla tavallaan. EI niiden pidäkään olla älykkäitä ihmisten mittapuiden ja testien mukaan.

      Koira osaa noutaa pallon. Niin osaa kissakin.
      Kissa osaa kiivetä puuhun. Harvempi koira osaa.
      Koira menee maahan käskystä. Harvempi kissa suostuu.
      Koira sanoo hau. Kissa sanoo mau.
      Koira kuolaa, kissa harvemmin.
      Kissa raapii, koira harvemmin.
      Koira osaa avata oven. Kissa osaa avata oven.

      Näin fiksua tämä vertailu on!


      Minulla on ollut niin koiria kuin kissoja eikä tulisi mieleenkään alkaa niitä testaamaan että kummat on älykkäämpiä ihmisten keksimien testien mukaan! Testatkaa mieluummin itsenne kuin eläimenne.

    • kissat :)

      Mielestäni kissan viisautta ei voi mitata narulla ja herkkupalalla. Miltei kaikkien eläinten viisaudet ovat yksilöllisiä. Viisaudet siis eivät ole kiinni yhdestä Brittiläisestä mirristä.. :)

    • TESTIT

      Ota tuosta selvää. Kissaa ei ole ollut, mutta mummolla kylläkin. Aina, kun menin koirani kanssa sinne ja sanottiin, että pusikaan nyt vähän, niin koira ja kissa olivat heti halimassa. Sanotaan, että koira on värisokea ja paskat. Minun koirani tuntee kaikki pehmolelut (ja niitä on paljon) nimeltä. Vai muodon perusteellako se ne hakee. Koirallani on tosi laaja sanatuntemus. Ei tarvii sanoa, kun yksi sana, niin tietää, mistä on kysymys. Tietää kaikki perusasiat. Ota tuosta sitten selvää.

    • eurotettu

      Kumpi sitten lie älykkyyttä... Koira on täysin riippuvainen ihmisen huolenpidosta ja huomiosta, kissa taas kulkee aina omia polkujaan ja tulee 'rapsutettavaksikin' vain jos sitä itse haluaa/antaa rapsuttaa...

    • ei ole

      Kissoilla ei ole miellyttämisen tarvetta samoin kuin koiralla. Monien mielestä miellyttämisen tarve on osoitus älykkyydestä. Ainakin se helpottaa vuorovaikutusta ja luo paremmi pohjaa vuorovaikutukselle ja kiintymyksellä. Ja mistä ihminen pitää enemmän on helposti myös älykkäämpi.
      Todellisuudessa kissan ja koiran älyykkyyden vertaaminen ei ole ihan noin suoraviivaista koska ne on erilaisia. Koira voittaa helposti ihmisen keksimät temput mutta käytännössä koira saa melkein aina kissalta selkäänsä jos niille tulee valtataistelua.

      • olemassa,,

        monia koirarotuja joilla ei ole ihmisen suhteen miellyttämisenhalua ja ne vasta jukureita ovatkin, puhumattakaan siitä että eivät tosiaankaan ole kokemattoman koiraihmisen lemmikkejä esim. mainitut laumanvartijakoirat joita ei saa jättää yksin edes oman perheen lasten kanssa.

        Mutta lapsellista vääntää onko kissa vai koira älykkäämpi. Mikä on se äly ja mikä on se mittari?

        Itselläni on kaksi kissaa joista toinen umpipuupää ja toinen fiksu ja noheva.


    • Kiinalainen keittiö

      koiraa sen olla pitää, itse en idän vuosinani kissan makuun koskaan oikein mieltynyt.harmi sinänsä kun kissoja saa paljon halvemmalla. lajien fiksuuden vertailu on aika irrelevanttia, mutta voin silti suositella kokeilla maistamaan

      • koirien

        roduissa sitten eroa maun, aromin ja lihanlaadun suhteen? Olen kuullut että chow chow´n sininen kieli olisi erityisen suurta herkkua.

        Mutta sitten ikävämpää asiaa:
        Jossain päin Aasiaa elää sellainen uskomus että eläimen liha on parempaa jos se on saanut tuskaisen kuoleman ja siitä syystä koria ja kissoja ensin hakataan ennen kuin elävänä pataan pudotetaan.

        Ja kuinkahan monen lapsen teddykarhu tai muotitietoisen naisen takinkaulus on juurikin kissaa tai koiraa?


    • Näin on

      Kissoilla on yleensä pienempi pää ja siten pienemmät aivot kuin koirilla, joten ei ihme etteivät ole yhtä älykkäitä. Silti kissat ovat mukavampia kuin koirat. Kissat eivät haukkua räksytä, läähätä ja nuole muniaan. Ne osaavat yleensä hoitaa vessa-asiansakin siististi, peittäen jätöksensä. Ja kyllä ne oppivat sen verran temppuja mitä tarvitsevat pärjätäkseen, esim. avaamaan jääkaapin oven!

      • argheologist

        Mutta kun kissa aivoineen suhteutetaan koiran kokoon, on aivojen tilavuus sama. Mikä kissarotu suhteutetaan mihin koirarotuun? Luulisi aivojen tilavuudessakin löytyvän eroja kissa- ja koirarotujen kesken. Ei sitä voi noin yksinkertaisesti sanoa.

        Ja kyllä ne kissatkin yhtälailla muniaan nuolevat ja pitävät itsensä siistinä. Eivät haukkua räksytä mutta osaavat mouruta ja mauruta ihan yhtä ärsyttävästi. Koiratkin (ainakin omani) peittävät jätöksensä jos maamateriaalin puolesta onnistuu.

        Ja kyllä mikä tahansa elukka tempun oppii kunhan vaan opettaa. Jopa kultakalat oppivat että nyt tulee ruokaa kun akvaarion lasiin koputtaa ja tulevat ruokintanurkkaan. Onpa niitä opetettu kulkemaan labyrintissäkin. Marsuni oppi milloin jääkaapin ovi avataan, ja istumaan pyynnöstä.

        Tää keskustelu vaan kuulostaa taas tältä koira- ja kissaihmisten ikuisuuskysymykseltä, kummatkos ne onkaan parempia. Kissat on kissoja ja koirat koiria, kummatkin omalla tavallaan älykkäitä. Niinkuin muutkin eläimet.

        Älykkyys itsessäänkin on niin laaja alue että johan tuota on vaikea määritellä kumpi voiton vie. Itsellä makaa yhden lajin kaksi älykkyyden suhteen niin ääripäätä sohvalla, toisella järki leikkaa kuin salama, toinen on tyhmä kuin vasemman jalan saapas.

        Mutta toisaalta, tuon edellä esitetyn voisi sanoa yhdeksi esimerkiksi, miksei kissoja käytetä hyödyksi missään muussa asiassa kuin pienjyrsijöiden tappajana, kun koirien loistavia aisteja hyödynnetään ja pystyy hyödyntämään monella eri tavalla (ruumiskoirat, huumekoirat, rauniokoirat, pommikoirat, suojelukoirat, ja jopa ne tryffelinetsijäkoirat muutamia esimerkkejä mainitakseni. Oman lukunsa muodostavat vielä esimerkiksi koirat jotka kykenevät haistamaan syövän ihmisestä sekä esimerkiksi epilepsiakohtauksia ennakoivat koirat).

        ...olisihan se lentokentällä vastaantepasteleva huumekissa aika hauska ja hellyyttävä näky :)


      • argheologist kirjoitti:

        Mutta kun kissa aivoineen suhteutetaan koiran kokoon, on aivojen tilavuus sama. Mikä kissarotu suhteutetaan mihin koirarotuun? Luulisi aivojen tilavuudessakin löytyvän eroja kissa- ja koirarotujen kesken. Ei sitä voi noin yksinkertaisesti sanoa.

        Ja kyllä ne kissatkin yhtälailla muniaan nuolevat ja pitävät itsensä siistinä. Eivät haukkua räksytä mutta osaavat mouruta ja mauruta ihan yhtä ärsyttävästi. Koiratkin (ainakin omani) peittävät jätöksensä jos maamateriaalin puolesta onnistuu.

        Ja kyllä mikä tahansa elukka tempun oppii kunhan vaan opettaa. Jopa kultakalat oppivat että nyt tulee ruokaa kun akvaarion lasiin koputtaa ja tulevat ruokintanurkkaan. Onpa niitä opetettu kulkemaan labyrintissäkin. Marsuni oppi milloin jääkaapin ovi avataan, ja istumaan pyynnöstä.

        Tää keskustelu vaan kuulostaa taas tältä koira- ja kissaihmisten ikuisuuskysymykseltä, kummatkos ne onkaan parempia. Kissat on kissoja ja koirat koiria, kummatkin omalla tavallaan älykkäitä. Niinkuin muutkin eläimet.

        Älykkyys itsessäänkin on niin laaja alue että johan tuota on vaikea määritellä kumpi voiton vie. Itsellä makaa yhden lajin kaksi älykkyyden suhteen niin ääripäätä sohvalla, toisella järki leikkaa kuin salama, toinen on tyhmä kuin vasemman jalan saapas.

        Mutta toisaalta, tuon edellä esitetyn voisi sanoa yhdeksi esimerkiksi, miksei kissoja käytetä hyödyksi missään muussa asiassa kuin pienjyrsijöiden tappajana, kun koirien loistavia aisteja hyödynnetään ja pystyy hyödyntämään monella eri tavalla (ruumiskoirat, huumekoirat, rauniokoirat, pommikoirat, suojelukoirat, ja jopa ne tryffelinetsijäkoirat muutamia esimerkkejä mainitakseni. Oman lukunsa muodostavat vielä esimerkiksi koirat jotka kykenevät haistamaan syövän ihmisestä sekä esimerkiksi epilepsiakohtauksia ennakoivat koirat).

        ...olisihan se lentokentällä vastaantepasteleva huumekissa aika hauska ja hellyyttävä näky :)

        niin jotkut koirathan rupeavat räksyttämään oitis nähdessään toisen koiran, jos oman pihan ohi kulkee ihmisiä tai pihaan niitä tulee, kun on sisällä talossa ja kuulee että nyt ovi aukeaa vuh vuh äkkiä ovelle! :) Kissat sentään moukuvat vain jos ovat juttutuulella, keskenään juttelevat, jos vieras katti tulee reviirille vaikka ikkunan toisellapuolen olisikin ja ai kauhea niitä kiima-aikoja :( Onneksi meikällä on molemmat katit leikattu :D Niin ja vanhat kissat kun saattavat yhtäkkiä olla aivan eksyksissä tutussa huoneessa, eivät oikein tiedä ovatko kissoja vai kaloja, missä sitä nyt ollaan ja mou´utaan sekavasti ja lujaa jonkun aikaa kunnes muistinpalaset taas loksahtavat kohdalleen. Muistan kun yksi yli 20v katti lähestyi minua ns. ärtsynä kun meinasin HÄNEN tuolilleen istua.. siis se ääni kuulosti kuin joku muinainen dinofossiili olisi noussut kuolleista ja päästellyt pari rahisevaa bassonuottia! xD Katti itsekin näytti kuin muumiokääreistä olisi juuri kuoriutunut..!


        Ja onko tuo ihme että koiria tosiaan käytetään nimenomaan ammateissa jossa niiden terävin aisti, haju, on ykkösasemassa? Artikkelissa, josta juuri tähän ketjuun paloja kopioin, sanottiinkin että hajun sijaan kissalla tärkein ja terävin aisti tuntuu olevan NÄKÖ. Eli tuskinpa kisuja vastaavissa ammateissa koskaan nähdäänkään :D


      • Anonyymi

        No kissat eivät kyllä osaa hoitaa vessa-asioitaan siististi.

        Kun kissakoteja on tutkittu niin on huomattu, että kissat ovat merkanneet pissallaan huonekaluja, ketennsohvia ja sänkyjä. Usein omistajat ovat olleet asiasta täysin tietämättömiä ja nukkuneet sängyssään tietämättä siitä, mitä oma kissa on siinä viimeksi tehnyt.

        Tämänkin takia koirat ovat parempia kuin kissat. Vain pennut, kouluttamattomat koirat pissivät sisälle. Kissoille näet sisäsiisteys merkitsee eri asiaa kuin koirille.


    • kuin kissat ja koirat

      hmm...niin.kissojen se viisaus on "piilossa" eli ne ei ole niin helposti komenneltavissa.olen kyllä enemmän se kissaihminen.paljon suloisempia,jos niitä "minikoiria" ei lasketa:D

    • kissoja älykkäämpiä.

      Jotkut häiriintyneet isot koirat ilman syytä yrittää hyökätä vastaan tulevien ihmisten päälle. Eilenkin iso bullmastiffi yritti ilman syytä hyökkää mun kimppuun. Isäntänsä ei ollut huomaavinaan, vaan puhu puhelimeen puiston penkillä ja rakki oli penkille kiinnitetty. Jos isäntä olis vahingossa kiinnittänyt narun liian löysälle, en varmaan enää olis elossa!!!

      • sellasia ne rakit on..

        räksyttävät ihmisiä, tunkevat kuononsa ja kuseksivat minne sattuu.
        Koirat on myös tappaneet pikkulapsia.

        Kissat taas on viihdyttäneet itkeviä vauvoja - tosin saattavat mennä kuolevankin
        päälle odottamaan hengen lähtöä? Osaavat myös avata oven käpälällään.

        On tietenkin isoja eroja etenkin koirissa vaihdellen rodun ja yksilöiden välillä.


      • sellasia ne rakit on.. kirjoitti:

        räksyttävät ihmisiä, tunkevat kuononsa ja kuseksivat minne sattuu.
        Koirat on myös tappaneet pikkulapsia.

        Kissat taas on viihdyttäneet itkeviä vauvoja - tosin saattavat mennä kuolevankin
        päälle odottamaan hengen lähtöä? Osaavat myös avata oven käpälällään.

        On tietenkin isoja eroja etenkin koirissa vaihdellen rodun ja yksilöiden välillä.

        kun eräässä kissafanissa oli juttua siitä kissasta, kun asusteliko se ihan vanhainkodissa vai saaattohoidon tapaisessa paikassa? Kuitenkin, jollain tapaa kissa osasi ennustaa että nyt on eräs ihminen pian lähdössä, muistaakseni rupesi tämän ihmisen huoneessa/seurassa paljon olemaan, nukkui sängyssä jne. Paikan pitäjät opittuaan tästä sitten aina soittivat omaisille että pian taitaa olla lähtö edessä että kannattaa tulla käymään. Eikä kertaakaan ole niin käynyt että kyseinen potilas sitten olisikin vielä monta viikkoa elänyt vaan pian kissan käytösmuutoksen jälkeen nukkunut pois.

        Minulla oli joskus sellainen kirja joka oli koottu kissojen ja koirien vastaavista teoista, kuinka olivat pelastaneet ihmishenkiä varoittamalla esim. palosta, sairauskohtauksen lähestymisestä, uskollisuuden osoittamisista..jne. Niitä lukiessa aina herkistyi koska tarinoista loisti että side omistajan ja eläimen välillä oli uskomattoman vahva, kenties niinkin vahva ettei kukaan ulkopuolinen sitä takuulla ymmärtänyt : ´)


      • JALKA VERILLA KUN

        kissa hyppäsi jalkaani kiinni! Mutta miten tuo älyyn viittää, koira on paljon kierompi, ajattelevampia ja osaa ajatella pidemmälle kuin nenään!


      • taas meinas itse
        jefrma kirjoitti:

        kun eräässä kissafanissa oli juttua siitä kissasta, kun asusteliko se ihan vanhainkodissa vai saaattohoidon tapaisessa paikassa? Kuitenkin, jollain tapaa kissa osasi ennustaa että nyt on eräs ihminen pian lähdössä, muistaakseni rupesi tämän ihmisen huoneessa/seurassa paljon olemaan, nukkui sängyssä jne. Paikan pitäjät opittuaan tästä sitten aina soittivat omaisille että pian taitaa olla lähtö edessä että kannattaa tulla käymään. Eikä kertaakaan ole niin käynyt että kyseinen potilas sitten olisikin vielä monta viikkoa elänyt vaan pian kissan käytösmuutoksen jälkeen nukkunut pois.

        Minulla oli joskus sellainen kirja joka oli koottu kissojen ja koirien vastaavista teoista, kuinka olivat pelastaneet ihmishenkiä varoittamalla esim. palosta, sairauskohtauksen lähestymisestä, uskollisuuden osoittamisista..jne. Niitä lukiessa aina herkistyi koska tarinoista loisti että side omistajan ja eläimen välillä oli uskomattoman vahva, kenties niinkin vahva ettei kukaan ulkopuolinen sitä takuulla ymmärtänyt : ´)

        lopettaa meidän vaunuissa nukkuvan vauvamme. Mutta se olikin viimene tempaus sen hengelle.


      • koira

        niin mutta se on vika kouluttajassa jos koira hyökkää ihmisen kimppuun ei koirassa riippuu vähän miten koira on opetettu


      • taas meinas itse kirjoitti:

        lopettaa meidän vaunuissa nukkuvan vauvamme. Mutta se olikin viimene tempaus sen hengelle.

        maalaisjärjen mukaista ettei kissaa saati koiraa saisi vapaasti päästää vauvan lähelle, siis nimenomaan nukkuvan lapsen? Vaikka kissa ei pahaa tarkottaisikikaan pistämällä pitkäkseen vauvan vatsan päälle, seurauksethan olisivat vakavat. Mutta enemmän olen kuullut vauvan hengettömäksi runtelemista koirista kuin kateista..


    • Koirat tietenkin

      ja sen tajuaa pässikin.

      • noojaa-a

        mul on molemmat, koira on miljoona kertaa viksumpi, mut en heltiäis kyl kummastakaan luopua :D


    • "Kokeellisesti on voitu todeta että kissalla toimii sekä lähi-että etämuisti."

      "Kissa säilyttää mielessään ikävät kokemukset, mutta toisaalta on voitu todistaa, että se unohtaa pahat järkytykset, aivan kuten ihminenkin sulkee sellaiset mielestään henkisen tasapainon ylläpitämiseksi. Tästä syystä esim. ikävin seurauksin kerrostalon parvekkeelta pudonneet kissat uskaltautuvat yhä uudestaan kaiteelle tasapainottelemaan. Kyse ei siis ole itsepäisyydestä, vielä vähemmän tyhmyydestä."

      "Tiede ei yhä ole löytänyt lopullista vastausta siihen kuinka kissa vaikeimmissakin tapauksissa löytää aina kotiin. Lyhyillä matkoilla auttavat erinomainen kissan näkömuisti ja reittiin liittyvät hajuhavainnot. Mutta miten kummassa se pystyy lähtemään oikeaan suuntaan satojenkin kilometrien päästä? Mikä on kissan kompassi? Asiaa on yritetty monin keinoin selvittää. Kissoja on viety kasseissa kauas kodistaan-silti ne ovat palanneet. Niitä on pyöritetty säkeissä, joka on johtanut hetkelliseen pökertymiseen, mutta toivuttuaan kissat ovat olleet erittäin varmavaistoisia. Kissoja on myös nukutettu kuljetuksen ajaksi ja siltikin kotimatka on ollut kristallin kirkas."

      "kissalla on väitetty olevan kirjekyyhkyn lahjoja: sisäisellä kellollaan kissa laskee sijaintiaan auringon vaiheiden mukaan."
      *****

      Seuraavaksi Koira/Kissa ÄLY-puolesta :)

      "Eläinten älykkyys jaetaan erilaisiin osa-alueisiin. Eläinpsykologit puhuvat mm. oppimisälykkyydestä, itsenäisestä ongelmanratkaisukyvystä ja kyvystä painaa asioita muistiin. Niiden mittaamiseen on kehitetty erilaisia testejä.

      Yksi yleisimpiä testausmenetelmiä on ns.viivästyneen vasteen mittaaminen, jolla tutkitaan esim. näköärsykkeen muistamista. Eläimelle näytetään esine, sitten se piilotetaan ja jonkin ajan kuluttua eläin saa tilaisuuden reagoida esineeseen uudelleen. Rotta muistaa näkemänsä sekunteja, koira minuutteja, kissa joidenkin tutkimusten mukaan jopa 18h. Silti kissan vaikuttava suoritus ei anna syytä epäillä että kissa YLEISESTI olisi koiraa älykkäämpi.

      Tulos kertoo vain, että kissalle NÄKÖ on keskeisempi aisti kuin koiralle, joka tutkii maailmaa enemmän HAJUaistinsa avulla. On siis tieteenkään keinoin mahdoton yksiselitteisesti vastata kumpi on yleisessä mielessä älykkäämpi, Kissa vai Koira. Joissakin testeissä kissa selviää paremmin, joissain taas koira."


      Kuten huomaatte, artikkeli ei puoltanut kumpaakaan, vaan kertoi sen mitä jokaisen aiheesta väittelevän pitäisi ymmärtää: YLEISESTI katsoen on mahdoton sanoa kumpi on älykkäämpi :) Miettikää nyt tätäkin: nykyään hevosillakin on omaa agilityä (jep, jopa niillä isompikokoisillakin), joten tulevaisuudessa on todella kimuranttia jopa tieteen keinoin arvioida mikä eläin mahtaa olla se fiksuin, kun lajeina ovat kuitenkin niin erilaisia 8)

      • ketä kiinnosta aistit

        ja mitä ne tekee älyyn! Ihmisen kanssa elämiseen sitä pitää verrata, älyyn, päättelyyn yms. Siis kuka edes vertaa kissoja ja koiria? Aivan eri planeetalta, kissat ovat todella tyhmiä varsinkin verrattuna koiraan. Kaksi kissaa ja koiraa omistava.


      • ketä kiinnosta aistit kirjoitti:

        ja mitä ne tekee älyyn! Ihmisen kanssa elämiseen sitä pitää verrata, älyyn, päättelyyn yms. Siis kuka edes vertaa kissoja ja koiria? Aivan eri planeetalta, kissat ovat todella tyhmiä varsinkin verrattuna koiraan. Kaksi kissaa ja koiraa omistava.

        kaksi kissaa ja koiraa, et olisi vastannut kuin mikäkin tietämätön 12v. Minusta vähän tuntuu että nämä alan ammattilaiset, tutkijat, tietävät näistä asioista meitä taviksia paljon enemmän, joten teksti oli kaikkea muuta kuin turhaa. Sanot ettei kissaa ja koiraa voi verrata, mutta haukut kissan tyhmemmäksi kuin kuin koirat--> vertailua. Ja miksi menisit edes ostamaan eläintä jota pidät tyhmänä? Itse olen omistanut hevosen, hamstereita, koiran ja kissoja siksi että todella pidän niistä ja pidän niitä kaikkea muuta kuin tyhminä otuksia.


      • yhtään mitään
        jefrma kirjoitti:

        kaksi kissaa ja koiraa, et olisi vastannut kuin mikäkin tietämätön 12v. Minusta vähän tuntuu että nämä alan ammattilaiset, tutkijat, tietävät näistä asioista meitä taviksia paljon enemmän, joten teksti oli kaikkea muuta kuin turhaa. Sanot ettei kissaa ja koiraa voi verrata, mutta haukut kissan tyhmemmäksi kuin kuin koirat--> vertailua. Ja miksi menisit edes ostamaan eläintä jota pidät tyhmänä? Itse olen omistanut hevosen, hamstereita, koiran ja kissoja siksi että todella pidän niistä ja pidän niitä kaikkea muuta kuin tyhminä otuksia.

        et kirjoittaisi kuin 90 vuotias? Mikäs helvetin tietojätti oikein oletkaan kun tiedät mitä omistan? Kkai kissaa olen omistanut, mennusta saakka ollut minulla loppuun saakka... Kummatki eri kerroilla eli monta vuotta. Nyt on ollut koiria kaksi, toinen meneillään, ensimmäinen koira oli nuoruudessani mutta nyt on toinen... Eikä niitä herranjumala normaalia maalaisjärkeä käyttämällä VOI EDES VERRATA... Tyhmiä kissat on kun näihin vertaa!


      • yhtään mitään kirjoitti:

        et kirjoittaisi kuin 90 vuotias? Mikäs helvetin tietojätti oikein oletkaan kun tiedät mitä omistan? Kkai kissaa olen omistanut, mennusta saakka ollut minulla loppuun saakka... Kummatki eri kerroilla eli monta vuotta. Nyt on ollut koiria kaksi, toinen meneillään, ensimmäinen koira oli nuoruudessani mutta nyt on toinen... Eikä niitä herranjumala normaalia maalaisjärkeä käyttämällä VOI EDES VERRATA... Tyhmiä kissat on kun näihin vertaa!

        taitaisin verrata tietoihin jotka eivät ole vuosikymmeniin päteneet :D

        en vain tajua sitä kun ihmiset ylipäänsä hommaavat eläimiä jotka näkevät tyhminä. Miten moisesta otuksesta voi edes ystävänä välittää ja rakastaa kun vain pitää sitä aivan aivottomana? En pidä itseänä tutkijoiden veroisena tiedejättinä, mutta käytän avointa mieltä,maalaisjärkeä ja henkilökohtaisia kokemuksia, en kummempaa.


      • aikaan ja en pitänyt
        jefrma kirjoitti:

        taitaisin verrata tietoihin jotka eivät ole vuosikymmeniin päteneet :D

        en vain tajua sitä kun ihmiset ylipäänsä hommaavat eläimiä jotka näkevät tyhminä. Miten moisesta otuksesta voi edes ystävänä välittää ja rakastaa kun vain pitää sitä aivan aivottomana? En pidä itseänä tutkijoiden veroisena tiedejättinä, mutta käytän avointa mieltä,maalaisjärkeä ja henkilökohtaisia kokemuksia, en kummempaa.

        tyhminä hankkiessa. Enkä silloin kun oli itsellä, enkä pidä nytkään. Mutta ei mitenkään koiraan verrattavissa kuten sanoinkin.


    • FAKTAA..............

      Kaikki ne on omalla tavallaan. Mutta itse en kyllä näitä kahta edes vertaa, yleisesti kyllä koira on miltein älykkäin apinan jälkeen, että eipä toi minusta mikään uutinen ole.
      Mutta sässä:
      http://www.youtube.com/watch?v=Kxa0mnDj0bs

      • täällä ihmiset keskustelee koiran ja kissan älykkyystasosta.. ja sinä laitat linkin videoon joka on koottu koomisista eläinkohtauksista syystä..? Vähän sama kuin puhuttaisiin ihmisten älykkyydestä ja joku laittaisi linkin videoon ihmisten kommelluksista,munauksista ja noloista tilanteista? :D

        Et tainnut paljoa lukea osia tuosta artikkelista? tutkijat ovat nimenomaan painottaneet että YLEISESSÄ mielessä ei voida yksiselitteisesti todeta kumpi on fiksumpi, kissa vai koira. Kuten sanottu-toisissa älykkyystesteissä kissat pärjäävät paremmin, koirat toisissa. Tämähän menee jo huvittavaksi jos tavalliset lemmikkiomistajat uskovat vahvasti tietävänsä ammattilaisia paremmin O.O´

        edelliseen viitaten uskoisin ettei ole kovin helppoa myöskään yksiselitteisesti todeta jokin tietty eläinlaji kaikkia muita fiksummaksi. Kenties pitäisi käydä läpi useampia testejä ja niiden tulosten keskiarvosta päätellä kärkiälyköt? Suoralta kädeltähän moista ei todellakaan voi heittää.


      • netti tosikoille
        jefrma kirjoitti:

        täällä ihmiset keskustelee koiran ja kissan älykkyystasosta.. ja sinä laitat linkin videoon joka on koottu koomisista eläinkohtauksista syystä..? Vähän sama kuin puhuttaisiin ihmisten älykkyydestä ja joku laittaisi linkin videoon ihmisten kommelluksista,munauksista ja noloista tilanteista? :D

        Et tainnut paljoa lukea osia tuosta artikkelista? tutkijat ovat nimenomaan painottaneet että YLEISESSÄ mielessä ei voida yksiselitteisesti todeta kumpi on fiksumpi, kissa vai koira. Kuten sanottu-toisissa älykkyystesteissä kissat pärjäävät paremmin, koirat toisissa. Tämähän menee jo huvittavaksi jos tavalliset lemmikkiomistajat uskovat vahvasti tietävänsä ammattilaisia paremmin O.O´

        edelliseen viitaten uskoisin ettei ole kovin helppoa myöskään yksiselitteisesti todeta jokin tietty eläinlaji kaikkia muita fiksummaksi. Kenties pitäisi käydä läpi useampia testejä ja niiden tulosten keskiarvosta päätellä kärkiälyköt? Suoralta kädeltähän moista ei todellakaan voi heittää.

        Että tiedoksi.... Tunnut olevan yhtä pätevä kuin kissasi.


    • koira ihminen

      kissat ei kyllä kovin viisaita ole ne vain syövät aamulla ovat melkein koko päivän sisällä ja sitten tulevat illalla taas syömään nukkuvat yön yli jaa taas alkaa sama rata.

      • aamulla safkaa, sitten käydään lenkillä. Kotiin, tarhaan tai sisälle siihen asti kun taas päivemmällä ulos paskalle ja sen jälkeen taas safkaa. Eihän ne ulkokissatkaan vain laakereillaan ulkona ollessaan istu. Saalista pyydetään, reviireistä pidetään huoli, akrobatisoidaan puissa, tutustutaan uusiin paikkoihin ja hajuihin..jne.


      • oikea laitalinkki

        Kissat syövät, nukkuvat, juoksevat ulkona ja ovat ihmisten lellittävinä, tyhmähän tuossa tilanteessa mitään ylimääräisiä rimpuilee.


      • oikea laitalinkki kirjoitti:

        Kissat syövät, nukkuvat, juoksevat ulkona ja ovat ihmisten lellittävinä, tyhmähän tuossa tilanteessa mitään ylimääräisiä rimpuilee.

        eivät lainkaan ole omistajiensa lelliteltävinä ja kokoajan kiehnäämässä kieli pitkänä häntä heiluen välillä siihen pisteeseen asti että omistajalla menee hermo "ole nyt edes HETKI paikallasi pliis!"


    • oikea laitalinkki

      Jokainen kissoja joskus omistanut tietää kissojen ajatusmallin, naruilla leikitään ja ruoat syödään. Ei niitä sekoiteta. Tumpelo testaaja kehitti vääränlaisen testin ja sen vuoksi sai väärän tuloksen. Taisipa olla vieläpä koiraihmisiä.

      Kaikenlaisia amatöörejä sitä onkin.

    • Kissat ja koirat

      ovat eläimiä ja myös eri lajeja. Ne ovat molemmat älykkäitä, nokkelia ja fiksuja niin koirina kuin kissoinakin.
      Ihminen ei ole älykäs.
      Ja kaikkein tyhmimmät ihmiset löytyvät kissapalstalta.

      Ja kuka heittää seuraavan kiven?

      • puolestaan kertoo

        että vielä tyhmemmät löytyy tältä palstalta.


    • Helsinki ja

      koko Suomi!

      Mun isä on vahvempi kuin sun isä, mun äiti tekee parempaa ruokaa kun sun äiti, mun veljellä on isompi *PIIP* kun sun veljellä ja terästmies voittaa Batman´in! Ai niin, ja punainen hiekkalapio on parempi kuin keltainen!

      Minkä ikäisiä te olette?

      Toki jokaiselle se oma lemmikki, oli sitten marsu, hamsteri tai hevonen, on se kaikkein parhain, rakkain, älykkäin ja ihanin mutta,,, normaali täysipäinen ihminen, ainakin edes vähänkin aikuinen, EI dissaa toisten lemmikkejä olivatpa ne sitten iilimatoja tai norsuja!

      Itselläni on tällä hetkellä kissa, 2 koiraa, 2 kania, 2 undulaattia, lammaslauma ja poni (lemmikkisellainen) ja kaikki ovat mielestäni ihania ja älykkäitä. Ei tulisi mieleenkään ruveta arvottamaan niitä lemmikkeinä!
      Yksi tykkä yhdestä, toinen toisesta ja kolmas niistä kaikista!!

      Hei, SUVAITSEVAISUUTTA sillä kaikki eläimet ovat omalla tavallaan IHANIA!

      • todistettua

        eli kissapalstalla vierailijat ovat pikku pissiksiä, nippa-nappa murkkuikäisiä pieniä tyttöjä jotka ovat niin lemmikin omistajaa, niin lemmikin omistajaa jotta!
        Ihquu mun oma pieni kisu!
        Jessus, kasvakaa ja järkevöitykää!


      • älykkäämpiä

        kuin toiset.


    • Annarkisti

      Eläimet ovat yksilöllisiä, kuten esim. kissat ja koirat.

      ei kaikki koirat ole omistajalleen lojaaleja kuten ei kaikki kissatkaan.Omistan 3 kissaa ja kaikki yksilöllisiä. Vanhempi kissoista ei tee juuri kun nukkuu ja syö. keskimmäinen hakee tavaroita ja istuu kun käskee ja nuorimmainen on itsepäinen myös, mutta menee hihnassa kuin koira.

      Väitän silti että koira on älykkäämpi jos sitä voi mitata.

      Kissa ei ole laumaeläin. tulee kyllä muiden kanssa toimeen mikäli on pakko, mutta matiaiset viihtyvät enemmän yksinään,kun taas rotu yksilöt(kuten meidän nuorimmainen) ei voi olla hetkeäkään yksin, tarvitsee toista kissaa aivan taukoamatta :)

      Ja muuten tuolla yhdelle edelliselle ilmottaisin, että kissalle ei saa syöttää ihmiselle tarkoitettua tonnikalaa, aivan liikaa suolaa. jos täytyy sille tonnikalaa syöttää niin Pirkan tonnikala on todella hyvä vaihtoehto. Ja pakaste katkaravut täytyy aina liottaa ennen tarjoamista!

      • muistaisin että jossain kissafanissa olisi kerrottu tutkimuksesta jonka tulos osoitti ettei kissa olekaan niin erakko henkeen ja vereen kuin on jaksettu ymmärtää. Pitänee taas jossain vaiheessa selailla läpi kaikki kissafanini.

        Tokihan silti löytyy yhtä paljon erakkohenkisiä kissoja kuin muiden seurassa kovasti viihtyviä :) Onhan hevonenkin laumaeläin ja silti löytyy yksilöitä joita ei muiden sekaan (esim ruunaa isoon ruunatarhaan tai tammaa vastaavaan) vain voida laittaa,löytyy, koska eivät ole aiemminkaan soveltuneet ja saattavat oikein luimia ja hampaita kolisutella kun toinen ohi menee. mutta kun ihminen sitten karsinaan tulee ollaan niiiin symppiksiä ja enkeleitä :D

        Älyttömin koirapuolteinen juttu mitä muuten olen kuullut on että kissa ei koskaan puolustaisi omistajaansa henkeen ja vereen. Noh voihan tuo totta ollakin, muttei voi sanoa ettei kiintynyt kissa olisi hyvin omistuksenhaluinen ja jopa väkivaltaisen mustasukkainen. Niitäkin tapauksia kun on nähnyt! :)


      • unohdin vielä mainita- mielestäni lauma-mielessä maatiaiset eivät ole sen enempää erakko-mielisiä kuin rotukissatkaan. En ole moisesta ainakaan koskaan aiemmin kuullut? Muutenkin on vaikea erotella erakkokissaa koska esim. ystäväni toinen kissa kyllä sallii kamuni toisen kissan lähelleen esim. syödessä, mutteivat ne ole "kavereita". Kaverini aina kuvailee tilannetta sellaiseksi että "noh, tuon kanssa on pakko kämppä jakaa, että SIEDETÄÄN nyt sitten" :D Omani taas ovat niin paitaa ja peppua ettei mitään rajaa :)


    • ja daa

      Ihminen on älykkäämpi kuin eläin. Mutta ihminen tekee enemmän pahaa maailmassa kuin eläimet. Ihmisellä on älyä ja tietoisuus oikeasta ja väärästä, ihmisellä on kehittynyt omatunto, eläimillä ei koska ne eivät ajattele kuin ihmiset ja niillä ei ole käsitystä etiikasta.
      Silti ihminen on kaikkein kamalin peto maailmassa mitataan sitten millä mittapuulla tahansa. Kannattaako lyödä rumpua älykkyydestä?

      • -----------

        Ihminen ei eroa mitenkään muihin eliöihin verrattuna. Kaikki toteuttavat samaa evoluution kaavaa. Eli yritetään pysyä hengissä ja jatkaa sukua. Ihminen on ihan yhtä lailla luonnon armoilla kuin kaikki muutkin luontoon liittyvät. Sitä paitsi kaikki mitä esim maanjäristyksiksi ja meteorien iskemiksi kutsutut ihmiselle vahingolliset tapahtumat voivatkin olla ihan jotain muuta. Esim. jokin ihmisen käsityksen ulkopuolella olevan elämänmuodon leikkiessään aikaansaama reaktio.


    • eri mielipide

      Moni yleistää että kissa olisi älykkäämpi koska ei tottele käskyjä? Tavallaan ovat oikeilla jäljillä, itsepäisyys ja kyseenalaistus ovat älykkyyttä - mutta ei olla näköjään huomioitu, että eivät kaikki koiratkaan mitään palveluskoiria ole! Koirarotuja on satoja ja ne poikkeavat niin paljon toisistaan, että älykkyyttä ja omapäisyyttä löytyy laidasta laitaan. Esimerkiksi spanielit ja sakemannit ovat erittäin tyhmiä koiria totellessaan mitä tahansa, eivät osaa kyseenalaistaa mitään. Mutta miettikääpä akita inua: ei tee mitään jos et saa niitä nauttimaan tekemästään oikealla motivaatiolla! Taatusti yksi viisaimmista koiraroduista. Samaten dogo argentino, osaavat myös koetella arvojärjestystä... Noiden rotujen kohdalla ihmisen on vain omattava tarpeeksi auktoriteettia ja määrätietoisuutta ANSAITAAKSEEN niiden kunnioituksen, jonka jälkeen ovat rauhallisia ja uskollisia kumppaneita.

    • so what?

      Evoluution kannalta oleellisempaa on eliön selviytymiskyky, pelkän älyn lisäämiseen kuluu valtavasti energiaa. Lisäksi täytyy muistaa, että koirilla ja kissoilla on erilainen evolutiivinen historia ja sopeutuminen erilaisiin ympäristöihin. Lisäksi kaikki nykykoirat ovat vuosituhansien jalostuksen tulosta. Delfiinit ja kädelliset ovat koiria älykkäämpiä, entäs sitten? Vaikka koirat olisivat kissoja älykkäämpiä, niin se ei vielä tee kissoista tyhmiä. Aivan kuin delfiinit ja kädelliset eivät tee koirista tyhmiä, ainoastaan niitä tyhmempiä. :) Ja entäs sitten jos joku eläin on tyhmä? Vähentääkö se eläimen arvoa? Kissoista itselläni on sen verran kokemusta, että tyhmiksi en missään nimessä menisi niitä sanomaan.

      • kaukoitä

        Kissat on hyviä grillivartaina, koirista tulee taas hyvä soppa.


    • ab1

      älykkäämpiä kun muutama mun naapuri!

    • sama!

      Kana osaa nokkia jyvän, mutta kissa ei osaa.
      Kana osaa ottaa poikaset siipensä alle suojaan, mutta kissa ei osaa.
      Kana osaa lentää pakkotilanteesa, mutta kissa ei osaa.
      Kana osaa sanoa kot-kot, mutta kissa ei osaa.
      Eli
      kana on älykkäämpi ja pystyvämpi kuin kissa!

      Jatketaanko?

      Jospa ei. Tämä eri eläinten vertailu on yhtä paskan jauhamista ei mitään muuta!

    • Psykiatri -Kalle

      poliikon tasoisia, oikeastaan viisaampia.

    • ----------

      Kissa on ainoastaan kesytetty villieläin. Koiraa taas on jalostettu ihmisen kaltaiseksi sudesta. Jos haluttaisiin oikeita vertailuja eläinten älykkyydestä, niin pitäisi käyttää sutta ja esim metsäkissaa.

      • eikös

        suden ja metsäkissan = villikissan lajityypillinen käyttäytyminen kuitenkin eroa toisistaan ts. eipä niidenkään älykkyyden vertailussa olisi mitään järkeä.
        Ihan sama kun vertailtaisiin kilpikonnan ja sammakon tai tiikerin ja sarvikuonon älykkyyttä. Jokainen on kuningas omalla kukkulallaan.
        Jäisihän ihminenkin monelle eläimelle toiseksi sen omassa elinympäristössään..


      • X

        Ei kissaa ole kesytetty.
        Kissa on kesyttänyt ihmisen.


      • X

        Eikö susi olekaan villieläin??


      • kotikissa,

        ei ole ainoastaan kesytetty villieläin, vaan se on vuosisatojen aikana jalostunut kotieläimeksi. Tarttis ottaa asioista selvää ennen kuin pätee.


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kissa


    • ei ole niin

      viisas kuin poliisikoira, paitsi insinööri.

      • ole välttämättä

        viisaita..ei lukeneisuus tee ihmistä viisaaksi..Mutta mitäs tähän sanotte kun, mulla oli sellainen kaveri tässä joki aika sitten,että kun hän omisti kissan,niin tää mies ei viitsinyt sitä kissaa oikeasti hoitaa,kännissä hän sitä harjasi ja kynsiä leikkasi,kissa oli persialainen,ei koskaan leikittänyt sitä,kissa kärsi kovasti ,minä kun kävin siellä niin kisuli kyllä huomasi kuka välittää.minä leikin kissan kanssa,olin piilosta, se muuten osasi sitä leikkiä ja paperitollojen kanssa juostiin kovasti...Kissa parka sairastui ja piti lopettaa..aikanaan minä jätin tämän narsitiluonteisen miehen jos tuota nyt mieheksi viittii sanoakaan..Niin hän tämän eron jälkeen on puhunut minusta kuin minä en välittänyt hänen kisassataan,tyhmä mies joka kiusaa henkisesti ihmisiä myös eläintä...tällainen ihminen ei tartte minkään laista elukkaa.....sanon minä


    • Nuatri

      Kissojen ja koirien älykkyyden vertaaminen on ihan ajanhukkaa, koska kyseessä kaksi niin erilaista rotua. Tietenkin koirat oppivat helpommin ihmisen opettamat temput, sillä ne ovat luonnostaan
      vastaanottavaisempia käskyille ja niille ihmisen miellyttäminen on tärkein asia. Koira on laumaeläin ja se on sosiaalisesti lahjakkaampi kuin kissa. Kissa käyttäytyy enemmän ihmisen kaltaisesti, se harkitsee ja toimii tilannekohtaisesti, ei sen takia, että joku käskee sitä. Meillä on kaksi kissaa ja kaksi koiraa. Kissamme ymmärtävät, mitä niiltä pyydetään, ovatpa oppineet temppujakin. Ero koiriin on se, että kissamme tottelevat, silloin kun se niille itselleen sopii. Vanhin kissamme on aivan ihana; se tulee aina ovelle vastaan halaamaan minua kun tulee kotona ja sama hommalla aamulla, kun herään. Esimerkki kissojen älykkyydestä:

      Meillä on koiran ruuat kaapin päällä, minne koirat eivät pääse. Olen useasti seuraannut, kun kissamme on kaapin päällä tiputtamassa yhden nappulan alas koirille. Sitten se seuraa tyytyväisenä, kun koirat kilpailevat siitä ja kerjäävät lisää. Kun nappula on syöty, se antaa koirien odottaa ja kerjätä, ennen kuin se tiputtaa taas toisen nappulan, ja katselee taas erittäin ylemmyydentuntoisesti, kun koirat kiistelevät siitä.

      • kissat@kisut

        kissat jyräää!!!!


      • kisunjapennun emäntä
        kissat@kisut kirjoitti:

        kissat jyräää!!!!

        Tieteellisesti on mitattu kissan älykkyyden ylittävän koiran älykkyyden. Tutkimus ei kerro mihin koirarotuun verraten tutkimus on tehty. Kissan voi opettaa kulkemaan valjaissa, mutta siltä ei voi vaatia palveluskoiran tottelevaisuutta. Kissat kykenevät oppimaan nimensä lisäksi toistakymmentä eri sanailmaisua; hyppää (syliin, olkapäälle), alas (katetulta pöydältä), pois (lipomasta kermakakkua), sisään (parvekkeelta) jne, mutta yleensä niillä on taipumus kuulla kehoituksia vain silloin, kun asia esitetään niitä miellyttävällä tavalla eli toimitaan yhteistyössä. Kissan perusluonteeseen kuuluu olla ylhäinen, itsenäinen ja omapäinen, joidenkin mielestä jopa salaperäinen.

        Kissat kiintyvät ihmiseen, mikäli ihminen on kiintymyksen arvoinen, ja ne havaitsevat jo muutaman kuukauden ikäisinä perheen valtasuhteet. Ne asettavat helposti ruokkijansa luonteen ja ravintotietouden koetukselle.

        Kissat ovat säilyttäneet vaistotoimintansa eritteidensä suhteen pyrkien peittämään ja kätkemään niiden hajun mahdollisimman tarkkaan. Oikeissa olosuhteissa ne ovat hyvin siistejä. Mikäli ne osoittavat epäsiisteyden merkkejä, on niitä joko kohdeltu väärin tai niitä vaivaa jokin sairaus.

        Kissoille on piinaa, mikäli ne eivät saa toteuttaa sukupuoliviettiään, joka niillä on hyvin voimakas. Ne eivät kuitenkaan kärsi eläessään ”leikattuina”, vaan ne purkavat energiaansa leikkisämpinä, pyrkivät huumorimielisinä eläiminä juksaamaan ihmisiään ja niillä riittää enemmän aikaa ja mielenkiintoa seurustella ihmistensä kanssa. Se ken tuntee kissan todellisen luonteen tietää, miten kärsivällinen, kohtelias, huumorintajuinen ja uskollinen seuralainen se on sitä ihmistä kohtaan, johon se on kiintynyt.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe