Termostaatti

kapukaks

Tuleeko siinä raakavesijäähdytteisessä sisämoottorin termostaatissa olla pari reikää vai ei? Vaikuttanee ainakin siihen miten lämpimäksi vesi tulee. Entä jos ottaisi koko termostaatin pois,niin eikös kone käy huomattavasti viilempänä silloin?

14

447

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joissakin on rei´ät, ja joissakin ei. Jotkut moottorit toimivat myös termostaatti poistettuna, ja toiset eivät.

      Yhteistä kaikille raakavesijäähdytteisille moottoreille on "kylmempi" termostaatti, eli moottorin käyntilämpötila on pakko pitää alempana kuin makeavesijäähdytteisessä (jotta kattilakiven muodostus jäähdytyskanaviin vähenisi).

      • ääh

        yhteistä on kylmempi termostaatti, mutta enemmän kuin kattilakivestä, olisin
        huolissani siitä että merivesi syövyttää enemmän kun lämpötila nousee...


      • kapukaks
        ääh kirjoitti:

        yhteistä on kylmempi termostaatti, mutta enemmän kuin kattilakivestä, olisin
        huolissani siitä että merivesi syövyttää enemmän kun lämpötila nousee...

        Eli kun ajelen järvessä,ei koneen tarvitse olla kuumempi,joten voinen ottaa termostaatin kokonaan pois.


      • kapukaks kirjoitti:

        Eli kun ajelen järvessä,ei koneen tarvitse olla kuumempi,joten voinen ottaa termostaatin kokonaan pois.

        Eli vesikierto on moottorista riippuen erilaista, jotkut moottorit käyvät vain "kylmänä" ilman termostaattia, ja toisissa vedenkierto häiriintyy niin että keittävät..

        Sinulla on ilmeisesti lukihäiriö, jos vedät esittämäsi johtopäätöksen...

        P.S. Kattilakiveä muodostuu ihan juomavettäkin käyttävissä laitoksissa, joten ei ole väliä missä veneilee (ja järviveden humus on yhtä syövyttävää kun suomen merialuiden suolakin).


      • kapukaks
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eli vesikierto on moottorista riippuen erilaista, jotkut moottorit käyvät vain "kylmänä" ilman termostaattia, ja toisissa vedenkierto häiriintyy niin että keittävät..

        Sinulla on ilmeisesti lukihäiriö, jos vedät esittämäsi johtopäätöksen...

        P.S. Kattilakiveä muodostuu ihan juomavettäkin käyttävissä laitoksissa, joten ei ole väliä missä veneilee (ja järviveden humus on yhtä syövyttävää kun suomen merialuiden suolakin).

        Mikä on tämän termostaatin oikea käyttötapa,jos haluaisin sen käyvän viileämpänä? Tosin epäilen nyt vedenlämpömittarin kytkentää,koska jostain syystä talven jälkeen se toimii jopa ilman anturia...Kyllä.Otin piuhan irti,ja viisari vain näyttää lämpöasteita.


      • aivan niin
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eli vesikierto on moottorista riippuen erilaista, jotkut moottorit käyvät vain "kylmänä" ilman termostaattia, ja toisissa vedenkierto häiriintyy niin että keittävät..

        Sinulla on ilmeisesti lukihäiriö, jos vedät esittämäsi johtopäätöksen...

        P.S. Kattilakiveä muodostuu ihan juomavettäkin käyttävissä laitoksissa, joten ei ole väliä missä veneilee (ja järviveden humus on yhtä syövyttävää kun suomen merialuiden suolakin).

        tislattu vesi ei syövytä... hampaisiinkin muodostuu hammaskiveä..
        Kylmä moottori kuluu enemmän eikä anna "parasta" tehoaan polttoaineenkulutus lisääntyy.


      • -kätilö-
        kapukaks kirjoitti:

        Mikä on tämän termostaatin oikea käyttötapa,jos haluaisin sen käyvän viileämpänä? Tosin epäilen nyt vedenlämpömittarin kytkentää,koska jostain syystä talven jälkeen se toimii jopa ilman anturia...Kyllä.Otin piuhan irti,ja viisari vain näyttää lämpöasteita.

        Viisariin on jäänyt jälkilämpöä viime kesältä. Se poistuu kun hankki uuden mittarin.


      • R K-S
        kapukaks kirjoitti:

        Mikä on tämän termostaatin oikea käyttötapa,jos haluaisin sen käyvän viileämpänä? Tosin epäilen nyt vedenlämpömittarin kytkentää,koska jostain syystä talven jälkeen se toimii jopa ilman anturia...Kyllä.Otin piuhan irti,ja viisari vain näyttää lämpöasteita.

        Mikä on nykyinne käyntilämpötila? Minkäasteinen termostaatti on? Onko jäähdytys muuten kunnossa?


      • kapukaks
        R K-S kirjoitti:

        Mikä on nykyinne käyntilämpötila? Minkäasteinen termostaatti on? Onko jäähdytys muuten kunnossa?

        Jos ajan täysillä kierroksilla niin menee nyt tuonne 120.Viimevuonna ei noussut näin.Siksi epäilen mittaria.Koska öljyn lämpö on normaali 80.Talvella oli glykolit koneessa.Eikös tuon raakaveden pitäisi nyt kiertää joka lohkoon koneessa.


    • R K-S

      Mikä kone sinulla on? Onko jäähdytydjärjestelmä puhdas? Älä ota termostaattia pois.

      • kapukaks

        Kone on tuo Toyotan 2L turbo.Mutta pitäisikö siihen porata reikiä?Vanhassa oli kaksi pientä reikää.Vaihdoin sen pois,kun epäilin,että se ei toim.


      • kapukaks

        Kävin koeajolla juuri ilman termostaattia.Talven jäljiltä oli näemmä jäänyt ilmataskuja,mistä johtunee se ylikuumeneminen.Vaikka ajoi täysillä,ei veden lämpötila kohonnut yli viidenkymmenen.Öljyn lämpökin nousi vain kuuteenkymmeneen asteeseen.Tämä taitaa olla liian kylmä koneelle.Eli niillä reiillä termostaatissa voi itse säätää koneen halutun lämpimäksi ajon aikana.Kaksi reikää minun tapauksessani pitää konetta vähän liian lämpimänä,joten kokeilen neljää.


      • Turvaa
        kapukaks kirjoitti:

        Kävin koeajolla juuri ilman termostaattia.Talven jäljiltä oli näemmä jäänyt ilmataskuja,mistä johtunee se ylikuumeneminen.Vaikka ajoi täysillä,ei veden lämpötila kohonnut yli viidenkymmenen.Öljyn lämpökin nousi vain kuuteenkymmeneen asteeseen.Tämä taitaa olla liian kylmä koneelle.Eli niillä reiillä termostaatissa voi itse säätää koneen halutun lämpimäksi ajon aikana.Kaksi reikää minun tapauksessani pitää konetta vähän liian lämpimänä,joten kokeilen neljää.

        Koneesi toiminnan . reijistä virtaa vesi jatkuvasti jotta Termostaatti pysyy" hereillä"
        Ota termostaattisi irti laita kattilaan kuumenna 80 asteeseen niin sentäytyy aueta , silloin tiedät toimiiko termostaattisi.


      • kapukaks
        kapukaks kirjoitti:

        Kävin koeajolla juuri ilman termostaattia.Talven jäljiltä oli näemmä jäänyt ilmataskuja,mistä johtunee se ylikuumeneminen.Vaikka ajoi täysillä,ei veden lämpötila kohonnut yli viidenkymmenen.Öljyn lämpökin nousi vain kuuteenkymmeneen asteeseen.Tämä taitaa olla liian kylmä koneelle.Eli niillä reiillä termostaatissa voi itse säätää koneen halutun lämpimäksi ajon aikana.Kaksi reikää minun tapauksessani pitää konetta vähän liian lämpimänä,joten kokeilen neljää.

        minun tapauksessani oli 5-reikää.Kone pysyy miten vain revitellessä 80-90-asteisena.Tämä on tietysti tapauskohtaista.Riippuu veneestä ja siinä olevasta moottorista,mikä on oikea määrä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      104
      2301
    2. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1430
    3. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1428
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      31
      1424
    5. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1243
    6. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      340
      1094
    7. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      995
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      944
    9. 122
      821
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

      Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      806
    Aihe