15,5v. ei kuukautisia

tyttö123

Heippa!

Olen 15,5 v. eikä minulla vielä ole alkanut kuukautisia.
Oon itse aika huolestunut kun kaikilla kavereilla on alkanut. Äiti ei itse oo yhtään huolestunut, sen mielestä on vaan hyvä ett alkaa myöhempään, ja en ymmärrä miksi.

OOn aika hoikka, jotain 165cm pitkä ja painoa on suunnilleen 47kg. En tiiä vaikuttaako se jotenkin..

Mulla kyllä alko muutenkin murrosikä myöhemmin kuin muilla, 7 luokalla mulla alko vasta kasvaa tissit, ja ei ne vieläkään kyllä isot ole 70A. Mun pituuskasvuki tuli vähän myöhemmin ku odotettiin mutta nyt oon jo kiriny sen ajan kiinni.

Tuntuu jotenki epämukavalta kun muuten oon tosi "aikuistunut" ja pyörin ikäistäni vanhempien kanssa ja näytänkin kuulemma vanhemmalta, mutta en fyysisesti oo kehittynyt.

Oho tästä tuliki aika pitkä :D
Onko syytä huoleen?

11

3884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marianna

      Jotkut vaan kehittyät hitaammin joten ei syytä huoleen. Tädilläni kuukautiset alkoivat kun hän oli 45 vuotias.



      Kiva jos tästä oli jotain apua!

    • ........

      Mulla alkoi vasta 17-vuotiaana, ja gyne totesi, että vielä normaalin rajoissa. Olet tosiaan aika hoikka, ja se vaikuttaa kyllä. Matala rasvaprosentti voi estää kuukautisten alkamisen ja laihtuessahan kuukautiset voi loppuakin.

      Äitisi varmaan tarkoittaa sitä, että kuukautisten kanssa ehtii kyllä sitten pelata kyllästymiseen saakka, etenkin jos ovat kivuliaat, runsaat, epäsäännölliset tai jotain muuta "mukavaa". Ja vaikka ei oliskaan, niin onhan niistä oma vaivansa. Nauti nyt vielä hetki huolettomista ajoista - ja kysy vaikka terkkarilta, jos olet edelleen epävarma asian suhteen.

    • :<

      Heips, itse täytin juuri 15, eikä minullakaan ole menkkoja (pitäisikö muka olla iloinen?! Päinvastoin..) Niin, olen hyvin lyhyt n. 154 cm ja painan vaan 38 kg (oon kai vähän anorektikko.. x) ja minullakaan ei ole menkkoja. Sentään muut "oireet" on muttei kuukautisia.

      Pelkään että oon jollain tavalla viallinen, terkkari sanoi että ensi vuonna lääkärin kanssa puhutaan noista menkoista ellei ne ole tulleet silloin. Pelottaa ihan pirusti tuo, pitäisikö mun alkaa lihoa vai mitä? x> (Paljastan että mietin tuota itsekseni joka ilta, että milloin menkat alkavat, olen melko huolissani.)

      • ----

        Ei sitä tarvitse pelätä sinun tai aloittajankaan. Jos menkat eivät ala itsestään, ja alipainoisella siihen on suurempi riski, niin niitä yritetään käynnistää lääkkeillä. Ei sitä pelätä tarvitse. Lääkärin kanssa keskustellaan asiasta ja lääkäri arvioi tarvitseeko lääkitys aloittaa (ei ole edes pitkä kuuri välttämättä) ja sitten joko otetaan lääkkeitä tai ei oteta.

        Ihan turhaan olette kuitenkin vielä huolissanne. Jos ei menkat ole 17 ikävuoteen mennessä alkaneet, niin sitten vasta kokeillaan noita lääkkeitä. Eikä se kerro mistään viallisuudesta, jos ne eivät ala omia aikojaan. Se voi olla ihan yksinkertaisesti kiinni siitä painosta tai muusta pikkujutusta, joka sitten korjaantuu lääkityksellä.


    • vasta ollut

      kuukautiset.Älä nyt huolestua,koska aikaa vielä 17vuoteen asti.Olin itse silloin noin 163cm ja paino kai 48kg,mutta olin urheilullinen aina.Mulla tissit kasvaa vasta jo 13-vuotiaana vaikka 15,6v vasta kuukautiset.Ei se vielä vaara ole.Kaksi isosiskollani alkoi jo 12-13vuotiaana kuin minä.Eiköhän kyllä pian tulee kuukautiset.

    • mariellle

      Itse kehityin myös myöhään, tissit alkoivat kasvamaan vähän ennen kolmeatoista, karvat tulivat ja pituuskasvu tapahtui 13-14-vuotiaana ja kuukautiset tulivat noin 15.5 vuotiaana. Ihan normaalia siis, ja mielestäni vain ihan positiivista, että kierrot alkoivat vasta noin myöhään, ehti olla henkisesti jo kypsyyteen asti valmis siihen mitä on tulossa. Mielestäni parempi 15-vuotiaana, kuin 10-vuotiaana.

      Pikkusiskollani alkoivat kuukautiset noin kuukausi sitten ja hän täyttää kahden kuukauden kuluttua 15-vuotta, joten hieman aikaisemmin alkoivat, kuin minulla, mutta myöhemmin, kuin monilla muilla. Hänellä alkoivat tissit kasvamaan tosin jo 11-vuotiaana, mutta ilmeisesti rankka urheilu venytti kuukautisten alkamista näin myöhään. Veljenikin kehittyi myöhään, 15-vuotiaaksi saakka näytti pikkupojalta, mutta oli jo 18-20 vuotiaana ihan miehen kokoinen ja näköinen.

      • Luulate

        Olen 15,4 vuotta ja kuukautiseni eivät ole
        Alkaneet, olen 164 cm ja painan 38kg
        Muutakaan fyysistä kehitystä ei ole näkynyt.
        Olen kaikkien mielestä laiha,voisiko se vaiku-
        ttaisiko se tähän?


      • lääkäriin kyllä
        Luulate kirjoitti:

        Olen 15,4 vuotta ja kuukautiseni eivät ole
        Alkaneet, olen 164 cm ja painan 38kg
        Muutakaan fyysistä kehitystä ei ole näkynyt.
        Olen kaikkien mielestä laiha,voisiko se vaiku-
        ttaisiko se tähän?

        Olet niin alipainoinen, että elimistösi rasva ei riitä sukupuolihormonien tuottamiseen.

        Normaalisti kehottaisin sinun ikäistäsi odottamaan, mutta tuon hyvin pienen painosi takia sinun pitäisi mennä lääkäriin nyt. Sinut on hyvä tutkia ja on tärkeää laatia suunnitelma, miten sinut saadaan normaalipainoiseksi.


      • Luulate
        lääkäriin kyllä kirjoitti:

        Olet niin alipainoinen, että elimistösi rasva ei riitä sukupuolihormonien tuottamiseen.

        Normaalisti kehottaisin sinun ikäistäsi odottamaan, mutta tuon hyvin pienen painosi takia sinun pitäisi mennä lääkäriin nyt. Sinut on hyvä tutkia ja on tärkeää laatia suunnitelma, miten sinut saadaan normaalipainoiseksi.

        Olen ollut aina hirveän laiha. En sille voi mitään.
        Olen tyytyväinen painooni. Eivätkä lääkärit kauhean pelokkaasti suhtaudu painooni. Painoindeksini on 14.
        En ole silti mikään anorektikko vaikka sellaisen kuvan voi saada.
        Rintsikoillekkaan ei ole tarvetta vielä :(
        Kuukautisten puuttuminen ei niinkään haittaa.


    • Huomestunu15vtyttö

      Heips!
      Oon vähän huolissani mun kuukautisista. Täytin siis äskettäin 15v ja kuukautisia ei oo tullu. Kaikilla mun kavereilla on tod.näk. alkanut . Valkovuotoa on ollu jo ehk about 1v ja tänään ei oo tullu yhtään! Voisiko joku kertoa että onko mun kuukautiset lähellä? Kun valkovuotoa ei oo tullu ainakaan 1pv🙂. Siis olen vasta äskettäin kyllä alkanut painamaan vähän yli 40kg kun enne olin ali painoinen. Oon tällä hetkellä jotain 158cm ja painan 41.2kg?

      • Itselläni aloitettiin 16-vuotiaana kuukautiseni lääkityksellä! Joten jos olet vasta 15 voit rauhassa odotella vielä pari vuotta! Varsinkin kun painosi on alarajoilla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe