KAD 42 / 900 h

Eikka

Onko tietoa, mitä ylätiivisteiden vaihto, ventiilien hionta sekä vaihtoturbon vaihdon korjaus maksaa?
Saanut pari tarjousta, joissa huikea hintaero.

7

4985

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turbo

      käsittäen uuden väli/laakerirungon laakerit tiivisteet turbiini/kompressoriasetelma, ts. kaikki kuluvat osat, vanhasta jäi siis turbiini- ja kompressorikotelot,
      maksoi Turbotekniikka Oy:ssa keväällä 750 EUR.

    • JRM

      Voitko kertoa vähän lisää tietoa koneesta - eli miksi se on korjauskunnossa jo 900 tunnin jälkeen?
      Meitä muita KAD omistajia kiinostaa tämäntyyppiset tapaukset.

      Jo viitsit, niin voitko vastata seuraaviin kysymyksiin:

      - Miten vanha kone on?
      - Minkälainen vene?
      - Mitkä on koneen huippukierrokset täydellä kuormalla ja täydellä kaasulla?

      Koneen pitäisi kestää monta tuhatta tuntia ennen ventiiliremppaa - kunhan pakokaasulämpätilat on OK. Tässä koneessahan oli jonkun verran mäntäongelmia alussa, ja sen takia kai tehtiin uusi KAD 43 sarja.

      • Eikka

        -moottori on vuodelta 95.
        -7.5 m koknaispaino noin 2500 kg
        -n 3700
        -matkakierrokset n 3000 - 3200
        -moottorista tippuu vesi
        -täysillä ajettaessa koneen lämpötila nousee hyvin nopeasti, eli heti
        -jäähdytinvettä ulos noin 2 - 4 dl aina kahden kolmen tunnin välein

        ko ongelmaan suositeltu yläosan tiivisteiden vaihtoa ja samalla, kun kone auki, turbon ja venttilien huolto.

        Toimeksianto ensi viikolla, siksi mahdollisen urakan kokonaishinta kiinnosti.


    • 2x KAD 42

      Minulla on kaksi KAD 42 ja tunteja 800h ja ihmettelen kauheasti jos 900 h kohdalla pitää tuollaisia remppoja tehdä!
      Turbot ovat kyllä tihkuneet aina hieman öljyä imuilmaan, mutta liekkö vaarallista.
      Toinen kone lämpiää hieman nopeammin kuin toinen, mutta syykin selvisi kun mitattiin jäähdytysveden pakkasenkestävyys-liikaa glykolia ja siitä johtuen huono lämmönsiirto.
      Toinen kone hukkaa samoin hieman jäähdytynestettä,
      mutta vuotokohta ei ole selvinnyt,koska ei pääse
      kunnolla näkemään koneen oikealle sivulle.
      Venttiileitä ei ole säädetty kuin kerran elikkä
      olisikohan aika tehdä sekin.
      Kompuroiden öljyt vaihdan parin-kolmen vuoden välein
      eikä mitään ongelmia toistaiseksi.
      Olisi kiva kuulla miten toisten koneiden on yleensä käynyt!

      • joo

        kad 42:ssa vuotokohta on usein kannentiiviste moottorin oikealta puolelta, siellä on jäähdytysvesikanavat(glykol) lohkosta kanteen, kuitenkin niin reunassa, ettei kansipultit jaksa painaa tiivistettä riittävän kasaan, joten sieltä vuotaa,se näkyy ruskeina viiruina lohkon oik.puolella. eikä vuoda alas asti pilssiin, vaan HAIHTUU lämpimällä lohkolla alas valuessaan.
        uudessa tiivisteessä on tähän kohtaan laitettu tiivisteliima, joka jämähtää lämmetessään paikoilleen.eikä vuoda.
        toinen vuotokohta on pakosarjan ja turbon välinen tiiviste.kandee vaihtaa.jos pilssiin tulee glykolia, paikka on tod.näk. tämä.

        eikä turboa kannata välttämättä huollattaa, koska volvolta saa uuden turbon n.900 eur,ahtaa enemmän ilmaa motoriin kuin entinen, ja tuo voimaa-etenkin liukuunlähdössä.
        turbot eivät tietääkseni "tihku" öljyä imuilmaan,vaan öljymössö tulee huohottimesta suoraan ilmanputsariin,eikä edes filtterin läpi.
        kun kansi on auki, kandee venttilit tietenkin hioa, etteivät hevoset karkaa laitumilta.
        venttiilien säätö ohjekirjan mukaan muistaakseni joka 200.tunti.
        kun huoltaa, niin kestää.
        vaikkakin tosi on, että juuri 42:n kanssa on ollut volvolla pientä fibaa.
        hyviä huoltoja !!!


      • Eikka
        joo kirjoitti:

        kad 42:ssa vuotokohta on usein kannentiiviste moottorin oikealta puolelta, siellä on jäähdytysvesikanavat(glykol) lohkosta kanteen, kuitenkin niin reunassa, ettei kansipultit jaksa painaa tiivistettä riittävän kasaan, joten sieltä vuotaa,se näkyy ruskeina viiruina lohkon oik.puolella. eikä vuoda alas asti pilssiin, vaan HAIHTUU lämpimällä lohkolla alas valuessaan.
        uudessa tiivisteessä on tähän kohtaan laitettu tiivisteliima, joka jämähtää lämmetessään paikoilleen.eikä vuoda.
        toinen vuotokohta on pakosarjan ja turbon välinen tiiviste.kandee vaihtaa.jos pilssiin tulee glykolia, paikka on tod.näk. tämä.

        eikä turboa kannata välttämättä huollattaa, koska volvolta saa uuden turbon n.900 eur,ahtaa enemmän ilmaa motoriin kuin entinen, ja tuo voimaa-etenkin liukuunlähdössä.
        turbot eivät tietääkseni "tihku" öljyä imuilmaan,vaan öljymössö tulee huohottimesta suoraan ilmanputsariin,eikä edes filtterin läpi.
        kun kansi on auki, kandee venttilit tietenkin hioa, etteivät hevoset karkaa laitumilta.
        venttiilien säätö ohjekirjan mukaan muistaakseni joka 200.tunti.
        kun huoltaa, niin kestää.
        vaikkakin tosi on, että juuri 42:n kanssa on ollut volvolla pientä fibaa.
        hyviä huoltoja !!!

        Olet
        varmaan oikeassa, sillä oireet viittavat juuri selvityksesi mukaisiksi. Kuten jo edellä mainitsin, niin minulle on suositeltu edellämainitut toimeen-piteet, edellämainittujen vikojen johdosta.
        Holto tehdään noin 3 viikon kuluttua, ja voin pitää Teidät ajantasalla huollon edetessä, jos on kiinnostusta. e-mail: [email protected]
        Kirjoittanut: Eikka 5.3.2004, klo 08.37


      • JRM
        Eikka kirjoitti:

        Olet
        varmaan oikeassa, sillä oireet viittavat juuri selvityksesi mukaisiksi. Kuten jo edellä mainitsin, niin minulle on suositeltu edellämainitut toimeen-piteet, edellämainittujen vikojen johdosta.
        Holto tehdään noin 3 viikon kuluttua, ja voin pitää Teidät ajantasalla huollon edetessä, jos on kiinnostusta. e-mail: [email protected]
        Kirjoittanut: Eikka 5.3.2004, klo 08.37

        Koneesi ylilämpeninen johtuu jostain, joka ei luultavasti poistu kansirempalla. Ehkä lämmönvaihdin on tukossa? Koneesi vaikuttaa ottavan aika hyvin kierroksia, ja matkakierrokset on just koneen "parhailla" kierroksilla.

        Turbosta "vuotaa" normaalisti vähän öljyä koneen käydessä pienellä teholla. Tämä on kelluvan laakeroinnin voiteluöljyä.

        Huohottimestakin tulee öljysumua imuilmaan. Intercoolerissa on pieni reikä pohjassa josta öljyt vuotaa pilssiin.

        Dieseli voi "karata käsistä" jos sen imuilmaan tulee tarpeeksi öljyä - kone polttaa öljyä ja ei sammu vaikka polttoaineen ruiskutus sammutetaan. Tätä tuskin sattuu uusille nelitahtikoneille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe