KAD 42 / 900 h

Eikka

Onko tietoa, mitä ylätiivisteiden vaihto, ventiilien hionta sekä vaihtoturbon vaihdon korjaus maksaa?
Saanut pari tarjousta, joissa huikea hintaero.

7

4938

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turbo

      käsittäen uuden väli/laakerirungon laakerit tiivisteet turbiini/kompressoriasetelma, ts. kaikki kuluvat osat, vanhasta jäi siis turbiini- ja kompressorikotelot,
      maksoi Turbotekniikka Oy:ssa keväällä 750 EUR.

    • JRM

      Voitko kertoa vähän lisää tietoa koneesta - eli miksi se on korjauskunnossa jo 900 tunnin jälkeen?
      Meitä muita KAD omistajia kiinostaa tämäntyyppiset tapaukset.

      Jo viitsit, niin voitko vastata seuraaviin kysymyksiin:

      - Miten vanha kone on?
      - Minkälainen vene?
      - Mitkä on koneen huippukierrokset täydellä kuormalla ja täydellä kaasulla?

      Koneen pitäisi kestää monta tuhatta tuntia ennen ventiiliremppaa - kunhan pakokaasulämpätilat on OK. Tässä koneessahan oli jonkun verran mäntäongelmia alussa, ja sen takia kai tehtiin uusi KAD 43 sarja.

      • Eikka

        -moottori on vuodelta 95.
        -7.5 m koknaispaino noin 2500 kg
        -n 3700
        -matkakierrokset n 3000 - 3200
        -moottorista tippuu vesi
        -täysillä ajettaessa koneen lämpötila nousee hyvin nopeasti, eli heti
        -jäähdytinvettä ulos noin 2 - 4 dl aina kahden kolmen tunnin välein

        ko ongelmaan suositeltu yläosan tiivisteiden vaihtoa ja samalla, kun kone auki, turbon ja venttilien huolto.

        Toimeksianto ensi viikolla, siksi mahdollisen urakan kokonaishinta kiinnosti.


    • 2x KAD 42

      Minulla on kaksi KAD 42 ja tunteja 800h ja ihmettelen kauheasti jos 900 h kohdalla pitää tuollaisia remppoja tehdä!
      Turbot ovat kyllä tihkuneet aina hieman öljyä imuilmaan, mutta liekkö vaarallista.
      Toinen kone lämpiää hieman nopeammin kuin toinen, mutta syykin selvisi kun mitattiin jäähdytysveden pakkasenkestävyys-liikaa glykolia ja siitä johtuen huono lämmönsiirto.
      Toinen kone hukkaa samoin hieman jäähdytynestettä,
      mutta vuotokohta ei ole selvinnyt,koska ei pääse
      kunnolla näkemään koneen oikealle sivulle.
      Venttiileitä ei ole säädetty kuin kerran elikkä
      olisikohan aika tehdä sekin.
      Kompuroiden öljyt vaihdan parin-kolmen vuoden välein
      eikä mitään ongelmia toistaiseksi.
      Olisi kiva kuulla miten toisten koneiden on yleensä käynyt!

      • joo

        kad 42:ssa vuotokohta on usein kannentiiviste moottorin oikealta puolelta, siellä on jäähdytysvesikanavat(glykol) lohkosta kanteen, kuitenkin niin reunassa, ettei kansipultit jaksa painaa tiivistettä riittävän kasaan, joten sieltä vuotaa,se näkyy ruskeina viiruina lohkon oik.puolella. eikä vuoda alas asti pilssiin, vaan HAIHTUU lämpimällä lohkolla alas valuessaan.
        uudessa tiivisteessä on tähän kohtaan laitettu tiivisteliima, joka jämähtää lämmetessään paikoilleen.eikä vuoda.
        toinen vuotokohta on pakosarjan ja turbon välinen tiiviste.kandee vaihtaa.jos pilssiin tulee glykolia, paikka on tod.näk. tämä.

        eikä turboa kannata välttämättä huollattaa, koska volvolta saa uuden turbon n.900 eur,ahtaa enemmän ilmaa motoriin kuin entinen, ja tuo voimaa-etenkin liukuunlähdössä.
        turbot eivät tietääkseni "tihku" öljyä imuilmaan,vaan öljymössö tulee huohottimesta suoraan ilmanputsariin,eikä edes filtterin läpi.
        kun kansi on auki, kandee venttilit tietenkin hioa, etteivät hevoset karkaa laitumilta.
        venttiilien säätö ohjekirjan mukaan muistaakseni joka 200.tunti.
        kun huoltaa, niin kestää.
        vaikkakin tosi on, että juuri 42:n kanssa on ollut volvolla pientä fibaa.
        hyviä huoltoja !!!


      • Eikka
        joo kirjoitti:

        kad 42:ssa vuotokohta on usein kannentiiviste moottorin oikealta puolelta, siellä on jäähdytysvesikanavat(glykol) lohkosta kanteen, kuitenkin niin reunassa, ettei kansipultit jaksa painaa tiivistettä riittävän kasaan, joten sieltä vuotaa,se näkyy ruskeina viiruina lohkon oik.puolella. eikä vuoda alas asti pilssiin, vaan HAIHTUU lämpimällä lohkolla alas valuessaan.
        uudessa tiivisteessä on tähän kohtaan laitettu tiivisteliima, joka jämähtää lämmetessään paikoilleen.eikä vuoda.
        toinen vuotokohta on pakosarjan ja turbon välinen tiiviste.kandee vaihtaa.jos pilssiin tulee glykolia, paikka on tod.näk. tämä.

        eikä turboa kannata välttämättä huollattaa, koska volvolta saa uuden turbon n.900 eur,ahtaa enemmän ilmaa motoriin kuin entinen, ja tuo voimaa-etenkin liukuunlähdössä.
        turbot eivät tietääkseni "tihku" öljyä imuilmaan,vaan öljymössö tulee huohottimesta suoraan ilmanputsariin,eikä edes filtterin läpi.
        kun kansi on auki, kandee venttilit tietenkin hioa, etteivät hevoset karkaa laitumilta.
        venttiilien säätö ohjekirjan mukaan muistaakseni joka 200.tunti.
        kun huoltaa, niin kestää.
        vaikkakin tosi on, että juuri 42:n kanssa on ollut volvolla pientä fibaa.
        hyviä huoltoja !!!

        Olet
        varmaan oikeassa, sillä oireet viittavat juuri selvityksesi mukaisiksi. Kuten jo edellä mainitsin, niin minulle on suositeltu edellämainitut toimeen-piteet, edellämainittujen vikojen johdosta.
        Holto tehdään noin 3 viikon kuluttua, ja voin pitää Teidät ajantasalla huollon edetessä, jos on kiinnostusta. e-mail: [email protected]
        Kirjoittanut: Eikka 5.3.2004, klo 08.37


      • JRM
        Eikka kirjoitti:

        Olet
        varmaan oikeassa, sillä oireet viittavat juuri selvityksesi mukaisiksi. Kuten jo edellä mainitsin, niin minulle on suositeltu edellämainitut toimeen-piteet, edellämainittujen vikojen johdosta.
        Holto tehdään noin 3 viikon kuluttua, ja voin pitää Teidät ajantasalla huollon edetessä, jos on kiinnostusta. e-mail: [email protected]
        Kirjoittanut: Eikka 5.3.2004, klo 08.37

        Koneesi ylilämpeninen johtuu jostain, joka ei luultavasti poistu kansirempalla. Ehkä lämmönvaihdin on tukossa? Koneesi vaikuttaa ottavan aika hyvin kierroksia, ja matkakierrokset on just koneen "parhailla" kierroksilla.

        Turbosta "vuotaa" normaalisti vähän öljyä koneen käydessä pienellä teholla. Tämä on kelluvan laakeroinnin voiteluöljyä.

        Huohottimestakin tulee öljysumua imuilmaan. Intercoolerissa on pieni reikä pohjassa josta öljyt vuotaa pilssiin.

        Dieseli voi "karata käsistä" jos sen imuilmaan tulee tarpeeksi öljyä - kone polttaa öljyä ja ei sammu vaikka polttoaineen ruiskutus sammutetaan. Tätä tuskin sattuu uusille nelitahtikoneille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2228
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1843
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1460
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1444
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1127
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1114
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1074
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      104
      1047
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      75
      898
    Aihe