Auttakaapa nyt tuoretta äitiä ison ongelman kanssa! Mieheni kulttuuriin kuuluu poikien ympärileikkaus (ei tyttöjen, onneksi) ja hän ja hänen sukunsa on ehdottomasti sitä mieltä, että vastikään syntynyt poikamme pitäisi ympärileikata. Minä en oikein näe mitään "oikeaa" syytä siihen. Siis, onko siitä jotain etua mukamas? Entäs haittaa sitten? Kuinka kivuliasta se pojalle on? Millaisia riskejä siihen liittyy? Tällä hetkellä minusta ainakin tuntuu siltä, että sillä lääkärillä, joka noissa aikeissa poikaani lähestyy, on kyllä omat sukukalleudet vaarassa...
Poikien ympärileikkaus
38
8116
Vastaukset
- KKLK
Poikasi ei varmasti toivo että häneen kajotaan. Kyllä hän voi tehdä toimenpiteen aikuisena, jos siltä tuntuu. Mutta jos teet sen nyt, hän saa hävetä ja itkeä itsensä uniin. Ei tule sinunkaan asemasi olemaan hyvä, kun hän alkaa asioista ymmärtämään.
- pakolainen
hyötyäkään on. Varmasti poikasi pääsee leikaamattakin johonkin taivaaseen.
- BeitMary
Etuina ovat ainakin hygieenisyys=helpompi pitää paikat puhtaina. Samoin muistan jostain lukeneeni, että ympärileikattujen miesten kumppaneilla on todettu vähemmän kohdunkaulasyöpää...
Oma mieheni on ympärileikattu, eikä hän ainakaan mitään kipuja muista omasta leikkauksestaan. Ei ole liioin jäänyt mitään traumoja, eikä itke itseään uneen, niin kuin tuossa joku ennusti!!
Kyseessähän on ikivanha traditio niin muslimien kuin juutalaistenkin keskuudessa. Mikäli operaatiosta olisi jotain haittaa tai riskejä miehelle, niin eivätköhän uskonnolliset miesjohtajat olisi sen jo kieltäneet!- Vinosilmä
Täytyypä olla aika uuno joka ei osaa pitää paikkojaan puhtaana. Oletko kuullut miehillä tulehduksista sillä alueella? En kyllä suosittele ylimääräisiä leikkelyitä, kun ei ole perusteita. Miten on terveysriskit silpomisissa?.
Leikkaisitko tyttäresi? - Sirena
Vinosilmä kirjoitti:
Täytyypä olla aika uuno joka ei osaa pitää paikkojaan puhtaana. Oletko kuullut miehillä tulehduksista sillä alueella? En kyllä suosittele ylimääräisiä leikkelyitä, kun ei ole perusteita. Miten on terveysriskit silpomisissa?.
Leikkaisitko tyttäresi?Lue vaikka viestejä tuolta Seksi-otsikon alta. Vehkeitten pesu päivittäin kun ei ole täysin selvää kaikille miehille, ei edes ennen yhdyntää.
Jos ympärileikkauksesta ei sen suurempaa hyötyä ole pojalle lapsena, niin aikuisena hyöty on moninkertainen. (Ei liian nopeaa laukeamista, ympärileikattu penis on kaunis, naiset kyllä osaavat arvostaa!)
Suomessahan näihin leikkauksiin suhtaudutaan kielteisesti ilman terveydellistä syytä, mutta voihan leikkauksen tehdä muuallakin.
Mun mieheni on leikattu n. 7 vuotiaana melko karuissa olosuhteissa. Leikkauksen suoritti "asiaan perehtynyt henkilö", ei lääkäri ja leikkauspaikkana oli keittiön pöytä. Onneksi ei tullut tulehduksia.
Jos ja kun saan miehelleni poikalapsen, hänet kyllä annan leikkauttaa, mutta sairaalassa, en kotioloissa. - suomalainen
Sirena kirjoitti:
Lue vaikka viestejä tuolta Seksi-otsikon alta. Vehkeitten pesu päivittäin kun ei ole täysin selvää kaikille miehille, ei edes ennen yhdyntää.
Jos ympärileikkauksesta ei sen suurempaa hyötyä ole pojalle lapsena, niin aikuisena hyöty on moninkertainen. (Ei liian nopeaa laukeamista, ympärileikattu penis on kaunis, naiset kyllä osaavat arvostaa!)
Suomessahan näihin leikkauksiin suhtaudutaan kielteisesti ilman terveydellistä syytä, mutta voihan leikkauksen tehdä muuallakin.
Mun mieheni on leikattu n. 7 vuotiaana melko karuissa olosuhteissa. Leikkauksen suoritti "asiaan perehtynyt henkilö", ei lääkäri ja leikkauspaikkana oli keittiön pöytä. Onneksi ei tullut tulehduksia.
Jos ja kun saan miehelleni poikalapsen, hänet kyllä annan leikkauttaa, mutta sairaalassa, en kotioloissa.Jos ja kun SAAT miehellesi poikalapsen?
Kuulostaa siltä kuin se olisi nyt elämäsi missio, tyttölapsi (tai monta tyttöä) ei riitä tai kelpaa, vaan pakko on saada MIEHELLESI poikalapsi?
Synnytätkö vain miestäsi varten?
Kai miehesi sitten hoitaa lapsen kun se kerran on hänelle synnytetty. - Sirena
suomalainen kirjoitti:
Jos ja kun SAAT miehellesi poikalapsen?
Kuulostaa siltä kuin se olisi nyt elämäsi missio, tyttölapsi (tai monta tyttöä) ei riitä tai kelpaa, vaan pakko on saada MIEHELLESI poikalapsi?
Synnytätkö vain miestäsi varten?
Kai miehesi sitten hoitaa lapsen kun se kerran on hänelle synnytetty.noi sun kommenttis. Kirjoitin poikalapsesta, kun minun ymmärrykseni mukaan tässä ketjussa puhe oli poikalapsen ympärileikkauksesta. En kirjoittanut, en edes rivien välissä, mitään tyttölapsia halventavaa.
Jos ja kun -osa tarkoittaa sitä, että lapsen saaminen on minulle todellinen lottovoitto, kun liki kuuden vuoden yrityksestä ja erinäisistä hedelmällisyyshoidoista huolimatta se ei ole toistaiseksi onnistunut.
En synnytä VAIN miestäni varten, kyllä lapsen saaminen on meidän MOLEMPIEN harras toive. - Dick
Sirena kirjoitti:
Lue vaikka viestejä tuolta Seksi-otsikon alta. Vehkeitten pesu päivittäin kun ei ole täysin selvää kaikille miehille, ei edes ennen yhdyntää.
Jos ja kun saan miehelleni poikalapsen, hänet kyllä annan leikkauttaa, mutta sairaalassa, en kotioloissa.Vai se on hyvä peruste ettei laukea liian nopeasti. Eli tuntoherkkyys on mennyt. Kenties ei laukea ollenkaan. Sehän olisi vielä parempi.
- Nerthus
Sirena kirjoitti:
Jos ja kun saan miehelleni poikalapsen, hänet kyllä annan leikkauttaa, mutta sairaalassa, en kotioloissa.Eli jos ei vehjettä osaa pestä, ratkaisu on silpominen?
Oletko kenties miettinyt sitä, että sinulla ei ole oikeutta kajota poikasi pyhimpään ilman hänen suostumustaan. - PIMPELIPOM
Nerthus kirjoitti:
Eli jos ei vehjettä osaa pestä, ratkaisu on silpominen?
Oletko kenties miettinyt sitä, että sinulla ei ole oikeutta kajota poikasi pyhimpään ilman hänen suostumustaan.eiköhän se nyt loppujen lopuksi oli ihan sama, onko siinä nahka päällä vai ei, kunhan muuten toimii!!!!!!
- Leikelty
PIMPELIPOM kirjoitti:
eiköhän se nyt loppujen lopuksi oli ihan sama, onko siinä nahka päällä vai ei, kunhan muuten toimii!!!!!!
Minulle tehtiin leikkaus pienenä kireyden takia. Ainakin semmosen selityksen sain. EI TODELLAKAAN OLE SAMA ONKO SITÄ NAHKAA VAI EI!!!! Lapsena sai pelätä uimahalli käyntejä, olinkin aina silloin sairas. Samoin liikuntatunnit olivat yhtä piinaa. Sain kuulla haukkuja joka puolelta. Etenkin se vaivasi kun tytöt tiesi ja kiusasi. Eikä se ole helppoa nykyäänkään viedä tyttöä sänkyyn...
- PIMPELIPOM
Leikelty kirjoitti:
Minulle tehtiin leikkaus pienenä kireyden takia. Ainakin semmosen selityksen sain. EI TODELLAKAAN OLE SAMA ONKO SITÄ NAHKAA VAI EI!!!! Lapsena sai pelätä uimahalli käyntejä, olinkin aina silloin sairas. Samoin liikuntatunnit olivat yhtä piinaa. Sain kuulla haukkuja joka puolelta. Etenkin se vaivasi kun tytöt tiesi ja kiusasi. Eikä se ole helppoa nykyäänkään viedä tyttöä sänkyyn...
enkä mitään selittele!
Minulle ainakin on aivan sama, onko sitä nahkaa vai ei! Sitä paitsi leikattu on paljon kauniimpi. Ole ylpeä omastasi! - afroäiti
PIMPELIPOM kirjoitti:
enkä mitään selittele!
Minulle ainakin on aivan sama, onko sitä nahkaa vai ei! Sitä paitsi leikattu on paljon kauniimpi. Ole ylpeä omastasi!Afrikassa voi olla, ettet pääse kenenkään sänkyyn, jos et ole leikattu. Leikkaamattomuutta pidetään likaisena ja saastaisena. Minun 2 poikaa ei ainakaan ole joutunut kiusauksen kohteeksi koskaan.
En halunnut leikata poikiani Afrikassa, vaan vasta kun tulimme Suomeen. - mamma
afroäiti kirjoitti:
Afrikassa voi olla, ettet pääse kenenkään sänkyyn, jos et ole leikattu. Leikkaamattomuutta pidetään likaisena ja saastaisena. Minun 2 poikaa ei ainakaan ole joutunut kiusauksen kohteeksi koskaan.
En halunnut leikata poikiani Afrikassa, vaan vasta kun tulimme Suomeen.mies halusi että pitää leikata, ei ole uskonnollisia syitä, mutta on vaan tapana kulttuurissa (afrikkal.) Itse en ole halunnut tehdä leikkausta kun en näe siihen syytä. Asiasta ei ole pitkään aikaan puhuttu, aina välillä mies ottaa puheeksi mutta olen sanonut etten halua sitä...
- nainen 43v.
Mieheni kuuluu arabimaahan ja koska ollaan Suomessa ei meidän poikaamme ole ympärileikattu eikä isä ole sitä edes vaatinut.
Enkä olisi antanutkaan tehdä sitä,isä ei olisi voinut sitä vaatiakaan,koska Suomessa tuskin lääkärit suostuu ympärileikkaukseen pelkästään uskonnon takia.
Vain ja ainoastaan jos esinahka on liian tiukka niin silloin voi lääkärin kanssa myöhemmin keskustella.Minun pojalla oli aika tiukka ja tiukasti kiinni esinahka,mutta nyt kun poika on 5v on esinahka alkanut irtomaan terskasta ja on vain enään osittain kiinni siinä eli emme tarvinneet senkään takia ympärileikkausta.
Ei sinun tarvitse suostua ympärileikkaukseen miehesi ja sen suvun painostuksesta.Elätte Suomessa ja täällä eletään meidän tavoilla,ei arabimies voi sukunsa kanssa sanella meille omia sääntöjään jotka juontaa vain uskonnosta. - Miettijä
Minulla on sama juttu mielessä, vaikka vauva on vasta tulossa.
Mieheni on australialainen (tapauskovainen katolilainen) mikä selvittää muutamille kirjoittajille sen, että ympärileikkaus ei ole vain arabien ja juutalaisten traditio. Poikien ympärileikkaus on normaali tapahtuma myös esim. Amerikassa liittymättä uskontoon.
Ei ole minunkaan mieheni itseään uneen asian takia itkenyt. Hän perustelee leikkausta hygieeniasyillä. Toisaalta tilanne on myös eri, koska asumme Ausseissa. Täällä lapsemme on vaarassa joutua koulukiusatuksi, jos häntä ei leikata. Eikä päinvastoin kuin yllä arvioitiin.
Itse en oikein tiedä miten suhtautua. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että leikkaus tehdään. - Manne
En ymmärrä miksi tehdä leikkaus, jolle ei ole mitään perustetta. Uskonto ei ole peruste.
Jos tulehduksia tulisi, niin kyllä pojilta napsittaisiin ylimääräiset lekareet jo pienenä pois järjestelmällisesti. Onneksi itselläni on tallella, mutta muutamalle kaverille(ulkomaisia malleja) on tehty leikkaus. Leikkauksen jälkeen on vaikea liikkua(ei suojaa hankaukselta) ja myöhemmin tunnottomuutta. Nämä on tietenkin vain kavereiden omia kertomuksia. He eivät olisi tehnyt leikkausta, jos olisivat saaneet päättää.
Ihmettelen vain intoa tehdä turhaa leikkausta pelkän uskonnon/perinteen mukaan. Poikien leikkaus tuntuu olevan helpompi niellä, kuin tyttöjen leikkaus. Kosmeettinen leikkaus on myös terveydellinen riski. Pojasta voi tulla tyttö, jos henkiin jää...
Tehdäänkö leikkauksia Suomessa vai pitääkö mennä puoskarille? Ainakin Kuopiossa pari vuotta sitten puoskari meinasi viedä hengen useilta pikkupojilta(tehoa tarvittiin). - afroäiti
Kysyelit poikien ynpärileikkauksesta. Molemmat poikani om leikattu täällä Suomessa, koska esinahka oli aivan liian tiukka. Suomessa ei saa ympärileikata poikia kuin aivan lääkieteelliisteellisisiä syistä. Mikäli olen oikein käsittänyt.Miehesi perhe vaatii pojan ympärileikkaamista. Älä jätä lasta silmistäsi.
Afrikan (Mikä olikaan miehiesi maa?) kulttuurin mukaan, esihahalla varustettu mies olisi jotenkin "saastaisempi". Ompihan totta, että jos erämme erämaassa, tai maassa jossa on runsaasti lentevää hiekkaa,hygienia ei lienepelkkä syy mutta se ei liene syy näissä tapauksissa, vaan pelkkaä traditio. Te teette miehesi kanssa kuten haluatte, ja toivottavatsi olette samaa mieltä. Yksityisten ympärileikkausten tekeminen on Suomessa kiellettyä, sen on tapahduttava sairaalaympäristössä.MUMMUT KAAPPIIN HUUTAMAAN!!!- Habibi
Itse olen myöskin asiaa miettinyt, koska mieheni tahto on, että mahdollinen poikavauva ympärileikataan. En vastusta, vaikka tietenkin tuntuu sydäntäsärkevältä ajatella pienelle moista operaatiota. Uskon sillä kuitenkin olevan tarkoitus oli se sitten terveydellinen tai hygieeninen. En näe leikkauksella olevan ainakaan haittaa, mitä olen asiaa sivusta seurannut. Naisten ympärileikkaukseen lähtökohdat ovat kuitenkin ihan erilaiset eli ei mielestäni pidä yleistää näitä kahta asiaa.
Äidit, joiden poika on ympärileikattu: Missä operaatio tehtiin ja minkä ikäiselle? Kestikö kipu pitkään? - Minna
Habibi kirjoitti:
Itse olen myöskin asiaa miettinyt, koska mieheni tahto on, että mahdollinen poikavauva ympärileikataan. En vastusta, vaikka tietenkin tuntuu sydäntäsärkevältä ajatella pienelle moista operaatiota. Uskon sillä kuitenkin olevan tarkoitus oli se sitten terveydellinen tai hygieeninen. En näe leikkauksella olevan ainakaan haittaa, mitä olen asiaa sivusta seurannut. Naisten ympärileikkaukseen lähtökohdat ovat kuitenkin ihan erilaiset eli ei mielestäni pidä yleistää näitä kahta asiaa.
Äidit, joiden poika on ympärileikattu: Missä operaatio tehtiin ja minkä ikäiselle? Kestikö kipu pitkään?Pojalleni tehtiin leikkaus Turkissa lääkärissä. En enää ikinä anna tehdä pojille semmoista. Suomessa jouduin viemään pojan lääkäriin kipujen takia, tutkittavana useamman vuorokauden ajan ja itkua kesti viikkoja. Yhtä helvettiä katsoa kun lapsi kärsii vanhemman takia. Minä hullu menin vielä antamaan luvan leikkaukselle.
- mursu
Minna kirjoitti:
Pojalleni tehtiin leikkaus Turkissa lääkärissä. En enää ikinä anna tehdä pojille semmoista. Suomessa jouduin viemään pojan lääkäriin kipujen takia, tutkittavana useamman vuorokauden ajan ja itkua kesti viikkoja. Yhtä helvettiä katsoa kun lapsi kärsii vanhemman takia. Minä hullu menin vielä antamaan luvan leikkaukselle.
Mitä pienempänä operaation tekee, sitä nopeammin parantuu. Siksihän se yleensä pitäisikin tehdä ihan vastasyntyneelle parin päivän iässä, jolloin vauva ei vielä liiku, eikä haava pääse hinkkautumaan.
- Isä
mursu kirjoitti:
Mitä pienempänä operaation tekee, sitä nopeammin parantuu. Siksihän se yleensä pitäisikin tehdä ihan vastasyntyneelle parin päivän iässä, jolloin vauva ei vielä liiku, eikä haava pääse hinkkautumaan.
kuolema paljon varmempi. Näin kävi tuttavalleni lapsi 2 viikkoia vanha. Lapsen ruumis makaa siellä jossakin kaukana. En meinaa pelottaa mutta se oli järkytys meille kaikille jotka jouduimme surua työstämään.
- nainen
Isä kirjoitti:
kuolema paljon varmempi. Näin kävi tuttavalleni lapsi 2 viikkoia vanha. Lapsen ruumis makaa siellä jossakin kaukana. En meinaa pelottaa mutta se oli järkytys meille kaikille jotka jouduimme surua työstämään.
Hygieenia ja sairaalaolosuhteet ovat in tässäkin jutussa. Ei kannata mennä puoskarille, oli vaiva tai syy mikä tahansa!
- höh
Habibi kirjoitti:
Äidit, joiden poika on ympärileikattu: Missä operaatio tehtiin ja minkä ikäiselle? Kestikö kipu pitkään?Miksi sinun on alistuttava miehesi tahtoon? Uskot, että tällä leikkauksella on tarkoituksensa. Niin varmaankin...joo...
- Habibi
höh kirjoitti:
Miksi sinun on alistuttava miehesi tahtoon? Uskot, että tällä leikkauksella on tarkoituksensa. Niin varmaankin...joo...
Minun ei ole alistuttava mieheni tahtoon. Kunnioitan kuitenkin mieheni kulttuuria enkä näe syytä moittia tätä perinnettä.
Uskon todellakin sillä olevan tarkoitus, miksi muuten vuosisatoja kestänyt perinne. - Saimi
Habibi kirjoitti:
Minun ei ole alistuttava mieheni tahtoon. Kunnioitan kuitenkin mieheni kulttuuria enkä näe syytä moittia tätä perinnettä.
Uskon todellakin sillä olevan tarkoitus, miksi muuten vuosisatoja kestänyt perinne.Mikset sitten usko naisten ympärileikkauksella olevan jotain tarkoitusta?(muu kuin miesten omistamisen halu) Onhan sekin kestänyt vuosituhansia.
- sivullinen
Saimi kirjoitti:
Mikset sitten usko naisten ympärileikkauksella olevan jotain tarkoitusta?(muu kuin miesten omistamisen halu) Onhan sekin kestänyt vuosituhansia.
lienee helppoa hyväksyä siksi, että se esiintyy Raamatussa, jossa tradition muistaakseni aloitti Abraham (en ole varma). Juutalaiskristillisen tradition perinne näkyy maallistuneessa lännessäkin. Tyttöjen ympärileikkausta ei oikeuteta Raamatussa, eikä Koraanissa. Eli on yllättävän helppoa katsoa oikeutetuksi sellaiset perinteet, jotka esiintyvät Raamatussa.
Itse en missään tapauksessa hyväksy tyttöjen ympärileikkausta, poikien ympärileikkauksenkin lääketieteellisistä syistä. - höh
Habibi kirjoitti:
Uskon todellakin sillä olevan tarkoitus, miksi muuten vuosisatoja kestänyt perinne.Ai sekö todistaa jonkun toimenpiteen tarkoituksenmukaiseksi, koska sitä on harjoitettu jo vuosia? Entäs se pitkään jatkunut perinne silpoa naisten sukuelimiä? Sittenhän silläkin on jokin järkevä tarkoitus, ei kait sitä muutoin tehtäisi?
- tuore äiti
Olen tätä asiaa nyt pohtinut monelta kantilta, enkä siltikään taida hommaan suostua. En anna poikaani leikeltäväksi mistään muusta kuin terveydellisestä syystä. En koskaan voisi antaa itselleni anteeksi, jos jotain menisi vikaan enkä halua lapseni kärsivän kipua edes tuntiakaan jonkun turhan asian vuoksi. EI.
Eivät mieheni tai hänen sukunsa mitään ole tekemässä ilman lupaani, sitä ei onneksi tarvitse pelätä. Asia ei ole mikään elämän ja kuoleman kysymys heille, onpahan vain tapa, jota he toivoisivat että noudattaisimme. Minun on kuitenkin tehtävä päätös tuon pienen puolesta, joka ei siihen itse pysty enkä voi antaa silloin tuollaiseen lupaa.- kauris
Musta sinä teet ihan oikean ratkaisun, leikkaus on aina riski. Ja turhia sellaisia ei kyllä ole syytä ottaa.
- Aliisa
Älä anna ympärileikata lastasi!
- tuleva äiti
meille on tulossa lapsi ja kyllä mä salaa toivon että se olisi tyttö...en tiedä olisiko mulla sydäntä antaa jonkun leikata poikavauvaani kun se on pieni.Jotenkin sydämetöntä kayttää toisen ymmärtämättömyyttä hyväksi.Eihän se osaa edes kertoa jos sitä sattuu=( jos sellaisesta tarvitsisi joskus puhua vakavammin en usko että antaisin lastani ainakaan isän kotimaahan leikattavaksi!!!En ajatellut muutenkaan matkustaa sinne ennenkun lapsi on vähän isompi!
Kuka sen arvenkin sitten hoitaa jos minä en siihen pysty...isä varmasti, hän kun ei kestä verta muutenkaan nähdä!!
Suomessa ei sitä ainakaan vielä tehdä pelkkien uskonto asioiden pohjalta julkisessa terveydenhuollossa...kyllähän rahalla saa kaikkea mutta enpä tiedä...ei taida olla minusta siihen!
Kuitenkin kun asiasta puhuu kaikkien kanssa joille se on tehty..suomalaisiakin tunnen..on kaikki kalleuksistaan todella ylpeitä ja tyytyväisiä!!Suojelu vaisto on kyllä todella kova ainakin meikäläisellä!- afroäiti
Riippuu ihan siitä missä poikasi tulee elämänsä viettämään. Sitähän et voi nyt tietää. Afrikassa tulee ongelmia takuulla, jos ei ole leikattu, täällä Suomessa ei asialla ole mitään väliä.
Leikkaus on aikuisena tosi kivulias, siksi se on parempi tehdä ihan pienenä kuten juutalaiset.
Meillä asia onneksi meni lääketieteen piikkiin, ja pojat leikattiin sairaalassa. Minnekkään puoskarille ei kannata mennä. Voi olla, että poikasi syyttää sinua isona miehenä, jos et leikkauta nyt, tai sitten suomalaisena ei välitä. - Jaana
afroäiti kirjoitti:
Riippuu ihan siitä missä poikasi tulee elämänsä viettämään. Sitähän et voi nyt tietää. Afrikassa tulee ongelmia takuulla, jos ei ole leikattu, täällä Suomessa ei asialla ole mitään väliä.
Leikkaus on aikuisena tosi kivulias, siksi se on parempi tehdä ihan pienenä kuten juutalaiset.
Meillä asia onneksi meni lääketieteen piikkiin, ja pojat leikattiin sairaalassa. Minnekkään puoskarille ei kannata mennä. Voi olla, että poikasi syyttää sinua isona miehenä, jos et leikkauta nyt, tai sitten suomalaisena ei välitä.Turha jatkaa perinteitä, joilla ei ole mitään terveydellistä perustaa. Tytöt silvotaan sillä perusteella, ettei muuten kelpaa miehille. Isona voi itse leikella kikkelinsä, jos siltä tuntuu. Silloin on helpompi kestää kipu, kun itse sen haluaa ja ymmärtää.
- -*-
Käsittääkseni suomessa leikkausta ei siis tehdä julkisissa vai kuinka? Eli onko kenelläkään sitten tietoa, että paljonko kyseinen leikkaus maksaa yksityisellä puolella ja, kuinka vaikea niihin on päästä (jonotus?)?
- Isoäiti
Kuinka joku voi edes ajatella tekevänsä ihmislapselle jotain tällaista ilman pakottavaa, lääketieteellistä syytä. Sinä et omista tätä lasta. Hän ei ole esine, jota voit muokata tai leikellä omien tai miehesi mielihalujen tai uskomusten mukaiseksi. Hän on oma persoona, jolla on oikeus päättää omasta ruumiistaan ja omasta uskonnostaan sitten, kun hän on kypsä siihen. Ajattele hyvä ihminen !
Kahil Gibran :
Sinun lapsesi eivät ole sinun lapsiasi
he ovat itseensä kaipaavan elämän tyttäriä ja poikia.
He tulevat sinun kauttasi
mutta eivät sinusta ja
vaikka he ovat sinun luonasi he eivät kuulu sinulle.
Voit antaa heille rakkautesi mutta et ajatuksiasi
sillä heillä on heidän omat ajatuksensa.
Voit pitää luonasi heidän ruumiinsa mutta et
heidän sielujaan sillä heidän sielunsa asuvat
huomisessa jonne sinulla ei ole pääsyä,
ei edes uniesi kautta.
Voit pyrkiä olemaan heidän kaltaisensa
mutta älä yritä tehdä heistä itsesi kaltaista
sillä elämä ei kulje taaksepäin eikä takerru eiliseen.
Sinä olet jousi josta sinun lapsesi lähtevät kuin
elävät nuolet.
Kun taivut jousimiehen käden voimasta
taivu riemulla. - äiti myös
Yksi vahvimpia tekoihini ja päätöksiini vaikuttaneita asioita äitiyteni aikana on ollut suojeluvaisto lasta kohtaan. Turha leikkaus jolla on aina riskinsa, käsittämätön idea! En voisi satuttaa lastani tuollatavalla! Turhaa kipua!
Ja ainahan hän voi tehdä aikuisena päätöksen omalta kohdaltaan jos haluaa!
Jos hän vaikka menee diplomaatiksi Afrikkaan... ehkä hänellä on jo vaimo kotimaasta mukana...sehän olisi vain hyvä uskollisuustakuukin jos naiset kylillä nauraisivat:D
Ei kyllä tämöisessä asiassa kannata pöhköjä ennakoida! - Laura
Oon nähny videon turkissa tehdystä pojan ympärileikkauksesta joka tehdään ilman puudutusta...sä oot sen lapsen äiti ja et sä sais syyttä suotta laittaa omaa lastas sellasen tuskan kouriin....älä hyvä ihminen kiduta lastas sillee....sen sukukalleudet revitään saksilla, mieti miltä se tuntuu....ihmettelen et sun pitää edes pohtia tollasta asiaa, ite en omalle lapselleni tuottas tollast tuskaa mistää hinnasta!!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362759Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs122549100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es372258Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201861Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo371547Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511545- 381473
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251353- 271178
- 241114