EOS 450D kokemukset

Harrastelijakuvaaja

Onko täällä ketään Canon EOS 450D:n omistajia? Olisin kiinnostunut kamerasta, onnistuuko liikkuvien kohteiden kuvaus? Entäpä sisätiloissa kuvaaminen ilman salamaa? Millainen objektiivi teillä on kyseisessä kamerassa? Objektiivi lienee se tärkein asia kuvien onnistumiseen. Alkuun olen ajatellut joko EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS tai EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM ja EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM paketti. Myöhemmin kun rahatilanne sallii, ostaisin valovoimaisemman EF-S 17-55mm 2.8. ja jonkin makro-objektiivin jossain vaiheessa.
Olen selvitellyt näitä objektiivivaihtoehtoja http://www.canon.fi/EOSkits/index.asp Canonin palvelun avulla.

15

3973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harrastelijakuvaaja

      Täsmennän vielä edelliseen, että kuvaan pääsääntöisesti liikkuvia kohteita. 450D koko houkuttaa, olisi näppärämpi ottaa mukaan, mutta toki haluan saada onnistuneita kuvia.

    • kyllä tuohon käyttöön

      lähes kelvoton. Jos liikkuvia kohteita haluat kuvata, niin koeta päästä kokeilemaan esim. Nikon D300 runkoa 70-200 VR f2.8 objektiivia. Näistä löytyy riittavästi nopeutta liikkuvien kohteidenkin tarkennukseen.

      • muuten hyvä

        Nikon D300 Runko 1400€
        Nikon Nikkor AF-S VR 70-200mm F/2.8 G IF-ED 2000€

        Nikon D700 olisi full frame 2150€, itse pitäisin tuota 750€ arvoisena etuna D300 nähden.

        Myönnettäköön, D300:n autofokus ja tracking on kyllä hieno ja hyvä, joka pennin arvoinen. Canonin maailmassa halvin vertailukelpoinen runko taitaa olla 1D mk3, 3800€. Tosin pidän itse Canonin versiota 70-200mm f/2.8 IS putkesta parempana (nopeampi tarkennus).

        Kunpa Canonin objektiivit saisi Nikonin runkoihin, niin ostaisin Nikonin D700 saman tien!

        Mutta jos jätetään nuo tyyriimmät laitteet pois ja vastataan alkuperäiseen kysymykseen:

        Kyllä 450D:llä saa tarkkoja kuvia liikkuvista kohteista harjoittelemalla, erityisesti valovoimaisilla USM-putkilla (ultraäänimoottori). Servotila vaan päälle. Jos kohde liikkuu, USM on elintärkeä, ellei ennakoi kohteen sijaintia ja esitarkenna sopivasti. Myös objektiivin hyvä valovoima auttaa (f/2.8 olisi tavoite), koska tarkennus suoritetaan aina suurimmalla aukolla. Eräs rajoite täytyy muistaa - vain keskimmäinen tarkennuspiste on luotettava, koska ainoastaan se näkee tarkennuksen sekä pysty- että vaakasuunnassa. Tarkennuspiste täytyy tähdätä johonkin yksityiskohtaan jotta vaiheentunnistin osaa lähettää objektiiville oikeat tarkennuskomennot. Jos objektiivissa ei ole USM:ää, kohde on usein jo poissa fokuksesta...

        Kannattaa myös harkita Canon 40D:tä (700€ runko), sen tarkennusjärjestelmä on huomattavasti kehittyneempi 450D:hen verrattuna.


      • nyt ihan noin
        muuten hyvä kirjoitti:

        Nikon D300 Runko 1400€
        Nikon Nikkor AF-S VR 70-200mm F/2.8 G IF-ED 2000€

        Nikon D700 olisi full frame 2150€, itse pitäisin tuota 750€ arvoisena etuna D300 nähden.

        Myönnettäköön, D300:n autofokus ja tracking on kyllä hieno ja hyvä, joka pennin arvoinen. Canonin maailmassa halvin vertailukelpoinen runko taitaa olla 1D mk3, 3800€. Tosin pidän itse Canonin versiota 70-200mm f/2.8 IS putkesta parempana (nopeampi tarkennus).

        Kunpa Canonin objektiivit saisi Nikonin runkoihin, niin ostaisin Nikonin D700 saman tien!

        Mutta jos jätetään nuo tyyriimmät laitteet pois ja vastataan alkuperäiseen kysymykseen:

        Kyllä 450D:llä saa tarkkoja kuvia liikkuvista kohteista harjoittelemalla, erityisesti valovoimaisilla USM-putkilla (ultraäänimoottori). Servotila vaan päälle. Jos kohde liikkuu, USM on elintärkeä, ellei ennakoi kohteen sijaintia ja esitarkenna sopivasti. Myös objektiivin hyvä valovoima auttaa (f/2.8 olisi tavoite), koska tarkennus suoritetaan aina suurimmalla aukolla. Eräs rajoite täytyy muistaa - vain keskimmäinen tarkennuspiste on luotettava, koska ainoastaan se näkee tarkennuksen sekä pysty- että vaakasuunnassa. Tarkennuspiste täytyy tähdätä johonkin yksityiskohtaan jotta vaiheentunnistin osaa lähettää objektiiville oikeat tarkennuskomennot. Jos objektiivissa ei ole USM:ää, kohde on usein jo poissa fokuksesta...

        Kannattaa myös harkita Canon 40D:tä (700€ runko), sen tarkennusjärjestelmä on huomattavasti kehittyneempi 450D:hen verrattuna.

        kallis ole, mutta melkein. Tässä päivän hinnat Saksasta Foto-Erhardilta:
        Runko Nikon D300: 1294.89€
        Objektiivi Nikkor 70-200 VR f2.8: 1954.89€
        Rahteja tulee parikymppiä.

        Mutta näitä löytää silloin tällöin käytettyinäkin.

        Ja kuten sanoit, se on joka sentin arvoinen.


    • Eläköitynyt ammattikuv.

      >Onko täällä ketään Canon EOS 450D:n omistajia?
      On.


      >onnistuuko liikkuvien kohteiden kuvaus?
      Onnistuu, kuvasin juuri eilen illalla onnistuneesti taivaalla viilettävän kuunsirpin.


      >Entäpä sisätiloissa kuvaaminen ilman salamaa?
      No, mikä ettei?


      >Millainen objektiivi teillä on kyseisessä kamerassa?
      Toistakymmentä erilaista, polttovälialue 11 - 800 mm, valovoimat 1:1,4 - 1:8 Kaukoputken sovitustyö on juuri meneillään.

      • onnistuu

        "onnistuuko liikkuvien kohteiden kuvaus?"

        Onnistuu, riippuen optiikasta. Olen itse huomannut, että jos optiikassa on hidas tarkennusmoottori, se ei tahdo riittää liikkuvaan kuvakseen. Joten joku tarkennusmoottorilla.

        "Entäpä sisätiloissa kuvaaminen ilman salamaa?"

        Onnistuu, kunhan sulla on tarpeeksi valovoimainen optiikka tai nostat kameran herkkyyttä ylospäin (toisin syö kuvanlaatua).


      • kandee täydentää
        onnistuu kirjoitti:

        "onnistuuko liikkuvien kohteiden kuvaus?"

        Onnistuu, riippuen optiikasta. Olen itse huomannut, että jos optiikassa on hidas tarkennusmoottori, se ei tahdo riittää liikkuvaan kuvakseen. Joten joku tarkennusmoottorilla.

        "Entäpä sisätiloissa kuvaaminen ilman salamaa?"

        Onnistuu, kunhan sulla on tarpeeksi valovoimainen optiikka tai nostat kameran herkkyyttä ylospäin (toisin syö kuvanlaatua).

        "onnistuuko liikkuvien kohteiden kuvaus?"
        Onnistuu, riippuen optiikasta. Olen itse huomannut, että jos optiikassa on hidas tarkennusmoottori, se ei tahdo riittää liikkuvaan kuvakseen. Joten joku tarkennusmoottorilla.

        Riippuu kovasti myös kohteen nopeudesta, liikkeen sunnasta optiseen akseliin nähden ja etäisyydestä.

        Edellisen kommentoijan esimerkki oli 30000 (muistaakseni) kilometrin päässä ja kulkee pahimpaan mahdolliseen suuntaan eli 'kohtisuoraan' optista akselia vastaan.
        Nopeus on todella suuri: 2*3,14159*30000km/24h!

        "Entäpä sisätiloissa kuvaaminen ilman salamaa?"
        Onnistuu, kunhan sulla on tarpeeksi valovoimainen optiikka tai nostat kameran herkkyyttä ylospäin (toisin syö kuvanlaatua).

        Asiassa auttaa myös liikkumattomuus ja pitkä valotusaika. Kokeilin juuri yli yön valotusta neulanrei'ällä, jonka valovoima on tunnetun pieni...


      • Canonisti minäkin
        kandee täydentää kirjoitti:

        "onnistuuko liikkuvien kohteiden kuvaus?"
        Onnistuu, riippuen optiikasta. Olen itse huomannut, että jos optiikassa on hidas tarkennusmoottori, se ei tahdo riittää liikkuvaan kuvakseen. Joten joku tarkennusmoottorilla.

        Riippuu kovasti myös kohteen nopeudesta, liikkeen sunnasta optiseen akseliin nähden ja etäisyydestä.

        Edellisen kommentoijan esimerkki oli 30000 (muistaakseni) kilometrin päässä ja kulkee pahimpaan mahdolliseen suuntaan eli 'kohtisuoraan' optista akselia vastaan.
        Nopeus on todella suuri: 2*3,14159*30000km/24h!

        "Entäpä sisätiloissa kuvaaminen ilman salamaa?"
        Onnistuu, kunhan sulla on tarpeeksi valovoimainen optiikka tai nostat kameran herkkyyttä ylospäin (toisin syö kuvanlaatua).

        Asiassa auttaa myös liikkumattomuus ja pitkä valotusaika. Kokeilin juuri yli yön valotusta neulanrei'ällä, jonka valovoima on tunnetun pieni...

        ""onnistuuko liikkuvien kohteiden kuvaus?"
        Onnistuu, riippuen optiikasta... "

        Nopea opjektiivi on edellytys, mutta eroa on myös runkojen prosessointinopeuksissa ja mittapisteiden määrässä. Lintukuvauksessa ainakin kymppisarjalainen oli nopeampi samalla lasilla kuin satasarjalainen molemmat omistavan lintukuvaajan mukaan.


    • Harrastelijakuvaaja

      Kiitos paljon vastauksistanne!
      Olen kuullut nyt joka paikasta enemmän huonoa kuin hyvää tuosta kamerasta, joten en uskalla ottaa riskiä. Raha on kumminkin rajallista, joten olen päätynyt ostamaan Nikon D60 ja siihen valovoimaista optiikkaa.

      • ...

        ... että tiedät. Esim. D60:n tarkennuspisteiden puute haittaa sommittelua. Kumman tahansa ostatkin, kompromissin saat.


      • ostoksellesi

        Minulla oli kuuskymppinen, joka osoittautui oikein huollon lypsykoneeksi. Jos olisin älynnyt ottaa vakuutuksen, olisin saanut osan korjauksista sen piikkiin. Huollon hitauteen sekään ei tietenkään vaikuttaisi.


      • ostoksellesi kirjoitti:

        Minulla oli kuuskymppinen, joka osoittautui oikein huollon lypsykoneeksi. Jos olisin älynnyt ottaa vakuutuksen, olisin saanut osan korjauksista sen piikkiin. Huollon hitauteen sekään ei tietenkään vaikuttaisi.

        > Minulla oli kuuskymppinen, joka osoittautui oikein huollon lypsykoneeksi. Jos olisin älynnyt ottaa vakuutuksen, olisin saanut osan korjauksista sen piikkiin.

        ...D60:n ole vielä takuun piirissä, joten kai sen korjaus on ilmaista. Jos takuun kanssa on ongelmia, osta kamera NetAnttilasta. Sonyn kanssa NetAnttilan takuu on korjannut kaiken ilmaiseksi, eli susi jo syntyjään CF-kortti särki kameran kortinlukijan ja UV-suodinta irroitettaessa kittilinssin automaattitarkennus meni rikki - molemmat korjaukset korjattiin takuuna kiitos NetAnttilan.


    • tarvitse

      Sekaantua Canonin vehkeisiin, minulla on Canonin taskulaskin ja se saa luvan
      riittää, toimii toistaiseksi. Mitä ihme vehkeitä ne Canonit ovat ? Käsitykseni mukaan, muillakin merkeillä voi harrastaa valokuvausta.

    • Anonyymi

      Tänään tai jo 2018 vuonna TM käski heittää esim tuollakin järkkärillä vesilintua, se häviää testeissä mm Huavei p20 pro puhelimen tekoäly kameralle mennen tullen, saatikka nyt 2022 vuonna puhelinten kamerat hipovat parhaitten järkkäreiden tasoa.

      • Anonyymi

        Totta puhut, kyllä ne on jo samalla viivalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      262
      2481
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      91
      1977
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1596
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1417
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe