katsastus-mopo takaisin kilpiin

gfgfgf

kun poliisi on ottanut moposta kilvet pois, ja mopo pitäisi katsastaa uudestaan että saa kilvet takaisin.

niin mitenkä vien mopon katsastus asemalle , kun ei ole mahdollisuutta kuljettaa mopoa millään autolla.

ajanko sinne vaan ilman kilpiä , vai mitä pitäs tehä?

31

19383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kölliäinen

juntti työnnä jos et muuta keksi.

• erh

Sun pitää työntää se katsastusasemalle tai saada naapurin Eskon peräkärryssä kyyti mopolle. Aja vaan ilman kilpiä ja toivo, että poliiseja ei pahemmin näy. Jos näkyy nii aja vaikka metsään tai johonki, mihin pollarit ei pääse. Jos pystyt ajamaan jotain pikkutietä sinne katsastukseen, nii kannattaa ajaa, jos ajat, vaikka kiertäski muutaman kilsan. Parhaiten se onnistuis kuitenki viemällä jollain kyydillä mopo katsastukseen. Kuinka pitkä matka sinne on?

• joo, joo

katsastukseen VARATULLE AJALLE - ja erikseen mainitulle asemalle saa katsastukseen ilman kilpiä ajaa! Mutta aika varattava ja asema mainittava...

• iojio

Tartteeko mopo ennen katsastusta laittaa kulkemaan sen 45km/h. Mitenkäs saada kulkemaan 45 kun holkkia porailtu eikä hitsivehkeitä löydy kotoa? Ja mistäs noita holkkeja saa?

• hahahahahahhahahaha
        iojio kirjoitti:

Tartteeko mopo ennen katsastusta laittaa kulkemaan sen 45km/h. Mitenkäs saada kulkemaan 45 kun holkkia porailtu eikä hitsivehkeitä löydy kotoa? Ja mistäs noita holkkeja saa?

osta uus putki jos et holkkia osaa pistää takasin perkele. työnnät vaikka banaanin sinne putkee ni se kuristaa vittu

• KilvetLäks
        iojio kirjoitti:

Itekki tein Mad-Crocista prikan siihe putken alkuun ja hyvin on toiminut katsastuksen ajan.

• vaaditaan uusi osa
        hahahahahahhahahaha kirjoitti:

osta uus putki jos et holkkia osaa pistää takasin perkele. työnnät vaikka banaanin sinne putkee ni se kuristaa vittu

Ei välttämättä kelpaa itse hitsattu prikka, voidaan vaatia myös alkuperäinen varaosana hankittu pakoputkisto.

Sitten tuo siirto sinne katsastukseen on varmin suorittaa peräkärryllä taikka pakettiautolla, mutta ei ajamalla.

• .......
        vaaditaan uusi osa kirjoitti:

Ei välttämättä kelpaa itse hitsattu prikka, voidaan vaatia myös alkuperäinen varaosana hankittu pakoputkisto.

Sitten tuo siirto sinne katsastukseen on varmin suorittaa peräkärryllä taikka pakettiautolla, mutta ei ajamalla.

Mistä se katsuri tietää onko vakioputkeen hitsattu prikka itse, vai tehtaan toimesta? En ihan heti usko että alkavat putkea asemalla irroittamaan ja tutkimaan hitsisaumoja... Vai vaativatko kenties putken valmistajalta ja maahantuojalta todistuksen saumojen alkuperäisyydestä?

• niin vaatii kuitin
        ....... kirjoitti:

Mistä se katsuri tietää onko vakioputkeen hitsattu prikka itse, vai tehtaan toimesta? En ihan heti usko että alkavat putkea asemalla irroittamaan ja tutkimaan hitsisaumoja... Vai vaativatko kenties putken valmistajalta ja maahantuojalta todistuksen saumojen alkuperäisyydestä?

uudesta/laillisesta käytetystä osasta!

• .........
        niin vaatii kuitin kirjoitti:

uudesta/laillisesta käytetystä osasta!

Tämä selvä. Katsuri voi siis vaatia poliisinn laittomaksi toteamaan mopoon vaihdettavaksi kaikki moottorin osat uusiin ihan varmuuden vuoksi. Tämä on aivan oikea tapa toimia, katsruhan on aina oikeassa.

• joo,joo
        ......... kirjoitti:

Tämä selvä. Katsuri voi siis vaatia poliisinn laittomaksi toteamaan mopoon vaihdettavaksi kaikki moottorin osat uusiin ihan varmuuden vuoksi. Tämä on aivan oikea tapa toimia, katsruhan on aina oikeassa.

Sulla ei tarvi olla pakoputken- tai imukaulan supistuksia. Pitää olla alkuperäistä vastaava tai alkuperäinen pakoputkisto, alkuperäisenkokoinen kaasutin ja tehdasvälitykset. Jos kuristamaton pitää nopeus kuitenkin jotenkin rajoittua 45:n.

• .......
        joo,joo kirjoitti:

Sulla ei tarvi olla pakoputken- tai imukaulan supistuksia. Pitää olla alkuperäistä vastaava tai alkuperäinen pakoputkisto, alkuperäisenkokoinen kaasutin ja tehdasvälitykset. Jos kuristamaton pitää nopeus kuitenkin jotenkin rajoittua 45:n.

Ja pitää olla mopon jokaisesta osasta maahantuojan ja valmistajan todistus osan alkuperäisyydestä mikäli katsastusmies sitä vaatii. Hän on oikeassa. Mitä enenmmän sääntöjä hän keksii, sitä ammattitaitoisempi hän on.

• ja kuitteja......
        ......... kirjoitti:

Ei siinä mitään ihmeellistä ole, kyllä niitä on kuitteja kannettu katsastuskonttorille ja muuta todistusta. Et ilmeisesti ole vielä paljoa ollut tekemisissä ajoneuvojen katsastamisen ja rekisteröinnin kanssa.

Jotkut asiat saattavat tuntua saivartelulta (ja osa kyllä sitä onkin) näissä katsastuksissa, mutta on otettava huomioon, että on kyseessä lainsäädännön noudattaminen ja liikenneturvallisuus. Jos olet seurannut autourheilua, siellä säännöt ovat todella tarkkoja ja niitä pitää noudattaa, jos mielii kilpailla ja pokata vielä pokaalitkin. Samoin ilmailupuolella on melkoisen tarkkaa ja siitä minulla on erityisen karvaita kokemuksia, jos ei noudateta sääntöjä. Kaverini rakensivat aikoinaan itse lentokoneen ja olin paikalla, kun tuota konetta katsastettiin kentällä. Katsastukset kone läpäisi aikanaan, mutta kavereilla ei ollut vielä lupakirjaa, joten lupauduin lentämään tämän koneen toiselle lentopaikalle tietämättä, että katsastuksen jälkeen oli tehty muutoksia, vaihdettu suutin kaasuttimeen, eikä tämän jälkeen ollut suoritettu uudelleen katsastusta... Lopputulos oli hirveimpiä kokemuksia elämäni aikana, selvisin jotenkin hengissä alas tuolta lennolta ja vielä konekin oli ehjänä.

Edellä kerrotulla haluan konkreettisesti havainnollistaa, mitä tapahtuu, kun mennään muuttamaan jo valmistajan taikka katsastajan jo hyväksymiä ratkaisuita, ilman että niitä uudelleen arvioidaan virallisen tahon kautta. Voin vain kuvitella ne lehtiotsikot, jos katsastuksesta on päästetty läpi aivan hengenvaarallinen mopon virvellys, kenet silloin halutaan vastuuseen??

• .....
        ja kuitteja...... kirjoitti:

Ei siinä mitään ihmeellistä ole, kyllä niitä on kuitteja kannettu katsastuskonttorille ja muuta todistusta. Et ilmeisesti ole vielä paljoa ollut tekemisissä ajoneuvojen katsastamisen ja rekisteröinnin kanssa.

Jotkut asiat saattavat tuntua saivartelulta (ja osa kyllä sitä onkin) näissä katsastuksissa, mutta on otettava huomioon, että on kyseessä lainsäädännön noudattaminen ja liikenneturvallisuus. Jos olet seurannut autourheilua, siellä säännöt ovat todella tarkkoja ja niitä pitää noudattaa, jos mielii kilpailla ja pokata vielä pokaalitkin. Samoin ilmailupuolella on melkoisen tarkkaa ja siitä minulla on erityisen karvaita kokemuksia, jos ei noudateta sääntöjä. Kaverini rakensivat aikoinaan itse lentokoneen ja olin paikalla, kun tuota konetta katsastettiin kentällä. Katsastukset kone läpäisi aikanaan, mutta kavereilla ei ollut vielä lupakirjaa, joten lupauduin lentämään tämän koneen toiselle lentopaikalle tietämättä, että katsastuksen jälkeen oli tehty muutoksia, vaihdettu suutin kaasuttimeen, eikä tämän jälkeen ollut suoritettu uudelleen katsastusta... Lopputulos oli hirveimpiä kokemuksia elämäni aikana, selvisin jotenkin hengissä alas tuolta lennolta ja vielä konekin oli ehjänä.

Edellä kerrotulla haluan konkreettisesti havainnollistaa, mitä tapahtuu, kun mennään muuttamaan jo valmistajan taikka katsastajan jo hyväksymiä ratkaisuita, ilman että niitä uudelleen arvioidaan virallisen tahon kautta. Voin vain kuvitella ne lehtiotsikot, jos katsastuksesta on päästetty läpi aivan hengenvaarallinen mopon virvellys, kenet silloin halutaan vastuuseen??

Kyllä kyllä, en enää koskaan kyseenalaista katsastusinsinöörin mielivaltaista kaikkivoipaisuutta. Olen pahoillani jos olen yrittänyt näin tehdä. Olen nyt ymmärtänyt, että he ovat jumalia ja hyväntekijöitä, jota pyyteettömästi yrittävät parantaa liikenneturvallisuutta keksimällä itse sääntöjä ja lakeja.

• ja kuitteja......
        ..... kirjoitti:

Kyllä kyllä, en enää koskaan kyseenalaista katsastusinsinöörin mielivaltaista kaikkivoipaisuutta. Olen pahoillani jos olen yrittänyt näin tehdä. Olen nyt ymmärtänyt, että he ovat jumalia ja hyväntekijöitä, jota pyyteettömästi yrittävät parantaa liikenneturvallisuutta keksimällä itse sääntöjä ja lakeja.

Jos tuntuu, että katsastuksessa on keksitty jotain omia lakeja, niin siitä voi valittaa ylemmälle taholle. Itselläni on kokemusta melkoisesti, ainakin omasta mielestäni, näistä katsastuksista ja siihen liittyvästä touhusta. Eivät he todellakaan ole mitään jumalia, vaikka joku tietämätön saattaa niin luullakin, heillä on varsin tiukka seuranta ja valvonta. Sanonta; "Herra se on herrallakin" pitää hyvin paikkansa.

Monet myyjät ja ostajat luottavat juuri katsastettuun ajoneuvoon. Kolarin jälkeen, jos se on tapahtunut juuri katsastuksen jälkeen, syynätään entistä tarkemmin ajoneuvon kuntoa, varsinkin, jos joku on menehtynyt tuossa kolarissa. Ajatellaanpa, että juuri katsastetulla mopolla, jonka poliisi on määrännyt virityksien vuoksi uudelleen katsastettavaksi, ajetaan heti kuolonkolari. Todetaan, että pakoputkistoa ei ole vaadittu mitenkään vaihdettavaksi taikka siitä ei löydy mitään mainitaa asiapapereissa. Aika paha tilanne monen asian osallisen kannalta.

Itselleni on takavuosina käynnyt, että katsastuksen yhteydessä nuori katsastusmies teki virheen, eikä vaatinut kuittia ja selvitystä osista. Kyseinen ajoneuvo oli osallisena kolarissa kahden viikon päästä, tosin ei syyllisenä osapuolena, mutta meni lunastukseen täysin romuna, että sitä ei edes viety vakuutusyhtiön toimesta mihinkään, vaan se jäi täytemaiden alle paikallisen vakuutusyhtiön sopimuskorjaamon pihamaalle. Myöhemmässä vaiheessa alkoi sitten papereiden selvittely ja sen myötä melkoinen ruljanssi, että tuo romuttunut ajoneuvo kaivettiin parin metrin syvyydestä sieltä korjaamon pihaltakin uudelleen tarkasteltavaksi. Seurasi jopa oikeudenkäyntikin, jossa olivat myös katsastukseen liittyvät henkilöt mukana.

• ........
        ja kuitteja...... kirjoitti:

Jos tuntuu, että katsastuksessa on keksitty jotain omia lakeja, niin siitä voi valittaa ylemmälle taholle. Itselläni on kokemusta melkoisesti, ainakin omasta mielestäni, näistä katsastuksista ja siihen liittyvästä touhusta. Eivät he todellakaan ole mitään jumalia, vaikka joku tietämätön saattaa niin luullakin, heillä on varsin tiukka seuranta ja valvonta. Sanonta; "Herra se on herrallakin" pitää hyvin paikkansa.

Monet myyjät ja ostajat luottavat juuri katsastettuun ajoneuvoon. Kolarin jälkeen, jos se on tapahtunut juuri katsastuksen jälkeen, syynätään entistä tarkemmin ajoneuvon kuntoa, varsinkin, jos joku on menehtynyt tuossa kolarissa. Ajatellaanpa, että juuri katsastetulla mopolla, jonka poliisi on määrännyt virityksien vuoksi uudelleen katsastettavaksi, ajetaan heti kuolonkolari. Todetaan, että pakoputkistoa ei ole vaadittu mitenkään vaihdettavaksi taikka siitä ei löydy mitään mainitaa asiapapereissa. Aika paha tilanne monen asian osallisen kannalta.

Itselleni on takavuosina käynnyt, että katsastuksen yhteydessä nuori katsastusmies teki virheen, eikä vaatinut kuittia ja selvitystä osista. Kyseinen ajoneuvo oli osallisena kolarissa kahden viikon päästä, tosin ei syyllisenä osapuolena, mutta meni lunastukseen täysin romuna, että sitä ei edes viety vakuutusyhtiön toimesta mihinkään, vaan se jäi täytemaiden alle paikallisen vakuutusyhtiön sopimuskorjaamon pihamaalle. Myöhemmässä vaiheessa alkoi sitten papereiden selvittely ja sen myötä melkoinen ruljanssi, että tuo romuttunut ajoneuvo kaivettiin parin metrin syvyydestä sieltä korjaamon pihaltakin uudelleen tarkasteltavaksi. Seurasi jopa oikeudenkäyntikin, jossa olivat myös katsastukseen liittyvät henkilöt mukana.

Höpö höpö, ammattitaitoinen katsastusmies keksii sellaisen säännöt, ettei hänen tarvitse hyväksyä katsastuksessa ajoneuvoa josta ei pidä. Tai siis se ei ole turvallinen, oli tarkoitukseni sanoa. Ammattitatoa kuvastaa myös mahdollisimman v-mäinen asenne vanhoja ajoneuvoja kohtaan, esim. entisöimätöntä, alkuperäiskuntoista -60 luvun autoa katsastettaessa tulee ensimmäiseksi tokaista "Täähän onkin niiiiin vanha auto, että on varmaan yli 50% osista vaihettu. Tää tarvii nyt katastaa uueks autoks, tiiätkö, ja verot pitää maksaa uuestaa!" Tuo kuvastaa korkeimman tasoista ammattitaitoa. On ikävää, jos katsastusmiehen esimiehellä ei tällaista ammattitaitoa ole, eikä hän ymmärrä liikenneturvallisuuden päälle mitään. Siksi ei missään tilanteessa tulekaan kyseenalaistaa katsastusmiehen toimia, hän on vain sinun turvallisuutesi asialla!

• ja kuitteja......
        ........ kirjoitti:

Höpö höpö, ammattitaitoinen katsastusmies keksii sellaisen säännöt, ettei hänen tarvitse hyväksyä katsastuksessa ajoneuvoa josta ei pidä. Tai siis se ei ole turvallinen, oli tarkoitukseni sanoa. Ammattitatoa kuvastaa myös mahdollisimman v-mäinen asenne vanhoja ajoneuvoja kohtaan, esim. entisöimätöntä, alkuperäiskuntoista -60 luvun autoa katsastettaessa tulee ensimmäiseksi tokaista "Täähän onkin niiiiin vanha auto, että on varmaan yli 50% osista vaihettu. Tää tarvii nyt katastaa uueks autoks, tiiätkö, ja verot pitää maksaa uuestaa!" Tuo kuvastaa korkeimman tasoista ammattitaitoa. On ikävää, jos katsastusmiehen esimiehellä ei tällaista ammattitaitoa ole, eikä hän ymmärrä liikenneturvallisuuden päälle mitään. Siksi ei missään tilanteessa tulekaan kyseenalaistaa katsastusmiehen toimia, hän on vain sinun turvallisuutesi asialla!

Montako vanhaa autoa olet museoinnut? Tai ylipäätään pelannut prosenttien kanssa ajoneuvoissa?

Mulla on tuolla tallissa kuusi museoautoa, kaksi museomoottoripyörää ja pari mopoakin löytyy, sekä löytyy pari mapillista näitä prosenttilaskelmia eri ajoneuvoista, joita olen katsastanut vuosien varrella, että pientä näppituntumaa löytyy... Lisäksi tuolla varastossa on yksi auto "plommattuna" valmiiksi, ettei sitten aikanaan tule ongelmaa prosenttien kanssa. Vanhojen autojen kanssa on yleensä hyvin vähän ongelmia katsastusten suhteen.

Toki minulla on kokemusta v...maiseta katsastusmiehestäkin, joka on yrittänyt keksiä jotain omiakin aivoituksiaan, mutta ne kannattaa lopettaa heti alkuunsa ja viheltää kerrasta peli poikki. AKE ja liikenneministeriö yleensä riittävät, ei tarvitse vaivata oikeuskansleria taikka eduskunnan oikeusasiamiestäkään. Harvoin tälläiset sooloilija-katsastusmiehet ovat pitkään alalla.

Liikenneturvallisuus on otettava jokaisen tosissaan ja vastuukysymykset, katsastus on paljon vartijana. Hyvällä yhteistyöllä katsastukset sujuu hyvin.

• juheliiiii
        KilvetLäks kirjoitti:

Itekki tein Mad-Crocista prikan siihe putken alkuun ja hyvin on toiminut katsastuksen ajan.

joo mulla sama homma eessä .. miten teit sen prikan mad crocista?

• jorma 1200
        juheliiiii kirjoitti:

joo mulla sama homma eessä .. miten teit sen prikan mad crocista?

Ja kulkee vieläkin 55km/h ,ei tiedä mitä enää tekis eikä tiedä korjaamokaan. On hitsattu pakariin holkkia mutta ei vaan hiljene ,kuin myös pari pykälää pienempi lätkä eteen... aina vaan kulkee VITU**AA

• oma moka...
        jorma 1200 kirjoitti:

Ja kulkee vieläkin 55km/h ,ei tiedä mitä enää tekis eikä tiedä korjaamokaan. On hitsattu pakariin holkkia mutta ei vaan hiljene ,kuin myös pari pykälää pienempi lätkä eteen... aina vaan kulkee VITU**AA

Tuskin sun mopos on siemenestä kasvanut kulkemaan liikaa? Varmaa oot ite avittanut laittomaan kuntoon? Voitko kertoo samalla mitä tuli maksamaan nää älyttömyydet?

• ForestNinja
        iojio kirjoitti:

pistä muutama prikka putkee

• lätkä2010
        oma moka... kirjoitti:

Tuskin sun mopos on siemenestä kasvanut kulkemaan liikaa? Varmaa oot ite avittanut laittomaan kuntoon? Voitko kertoo samalla mitä tuli maksamaan nää älyttömyydet?

Ostaessa kulki yli sallitun ja välitykset oli tarkoitus vaihtaa ettei kulkis yli 65 km mutta kun ei heti kerenny duunaa ja poijjaan piti ajaa eikä seisottaa pihassa... et näin hercule poirot sulle.

• kun ostaa viritetyn
        lätkä2010 kirjoitti:

Ostaessa kulki yli sallitun ja välitykset oli tarkoitus vaihtaa ettei kulkis yli 65 km mutta kun ei heti kerenny duunaa ja poijjaan piti ajaa eikä seisottaa pihassa... et näin hercule poirot sulle.

vimputin, senhän tietää jo ostaessaan, että alkaa itse vastaamaan laittomuuksista:D

• Anonyymi
        joo, joo kirjoitti:

katsastukseen VARATULLE AJALLE - ja erikseen mainitulle asemalle saa katsastukseen ilman kilpiä ajaa! Mutta aika varattava ja asema mainittava...

Juuri näin!👍

• ForestNinja

poliisilta saat mopon siirtämis luvan, sama toimii kaikissa kulkuneuvoissa

• Sakot ja verot

tänään just siirrettiin korjaamolta ajamalla konttorille.

• ?????

Kun suoritan muutosrekisteröinnin, niin pitääkö mulla olla mukana mopo? Kulkee meinaan 90km/h ja vakkari osii ei enää ole.

• Siis mitä olet oikei

..tekemässä???? Jos olet viemässä mopoasi katsastukseen, että nuo muutokset ovat rekisteriotteessa, pitää tietty "mopo" olla mukana. Moposta tulee moottoripyörä ja joudut hakemaan autoveropäätöksen. Onhan sulla A1-kortti.

Jos taas olet suorittamassa normaalia rekisteröintiä omistajan vaihdoksen yhteydessä, mopoa ei tarvitse olla mukana, eikä sitä mitenkään katsasteta. Ongelma vain on sitten siinä, jos nuo viritykset on tehty laittomiksi, eli ei niitä ei ole katsastettu asiallisesti muutoskatsastamalla ja olet hakenut vakuutuksen mopolle, jota moposi ei todellakaan ole, olet jatkossa melkoisessa liemessä. Voidaan jopa ajatella, että syyllistyt väärään merkintään julkiseen rekisteriin. Itse en menisi puuttumaan tuollaiseen ajoneuvoon tai käyttäisin sitä vain suljetulla alueella rekisteröimättömänä (vakuutus kannattaa silti ottaa todellisten tietojen perusteella).

• ugipjoo

11piikkine etee ja 70piikkine taa. ei pitäs hirvee lujaa mennä kurittomal vakio putkel ja sit viel pieni suutin. sil ei oo mitää välii mitkä välit siel o kunha edes ei ol isompi ku vakio ja takan pienempi ku vakio.

• Anonyymi

Ite oon ostamassa mopoa. Mopossa ei ole kilpiä ku poliisit oli vieny. Omistaja ei tiedä mitä virityksiä mopossa on muutakun cdi boxi. Niin miten saisin mopon katsastuksesta läpi?

• Anonyymi

Eihän tuommoista kannata ostaa. Voi tulla kalliiksi korjata niin että kelpaa katsastuksessa.
        Voit ottaa ilmaiseksi peltomopoksi, tielle sillä ei ole asiaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2983
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2584
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2235
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2148
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1966
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1722
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1536
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1497
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      22
      1253
    Aihe