Att byta modersmålet till svenska

detektiven

Hej.

Hittade på nätet en webbsida där svenskspråkiga finländare uppmanas till att se till att de även officiellt är registrerade som svenskspråkiga.

Detta är oerhört viktigt också enligt mig.

http://aidinkieli-ruotsi.blogspot.com/

9

1702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Om ifrån

      födelsen ditt modersmål är svenska, då behöver du inte göra nånting. Ingen kan ändra ditt modersmål.

      • detektiven

        men här handlar det ju om personer som är registrerade som finskspråkiga, men som ändå i verkligheten är svenskspråkiga/tvåspråkiga.

        DVS. Jag tycker att man gör fel om man registrerar sina barn som finskspråkiga, men sätter dem ändå i en svenskspråkig skola. Om man vill att barnen skall gå i en svenskspråkig skola borde man nog också se till att barnen är registrerade som svenskspråkiga.


      • ?
        detektiven kirjoitti:

        men här handlar det ju om personer som är registrerade som finskspråkiga, men som ändå i verkligheten är svenskspråkiga/tvåspråkiga.

        DVS. Jag tycker att man gör fel om man registrerar sina barn som finskspråkiga, men sätter dem ändå i en svenskspråkig skola. Om man vill att barnen skall gå i en svenskspråkig skola borde man nog också se till att barnen är registrerade som svenskspråkiga.

        själv är jag nästan(?) tvåspråkig, men finskan känns mycket närmare. borde jag byta mitt officiellt modersmål till svenska också? olisiko siitä jotain hyötyä? vad?


      • detektiven
        ? kirjoitti:

        själv är jag nästan(?) tvåspråkig, men finskan känns mycket närmare. borde jag byta mitt officiellt modersmål till svenska också? olisiko siitä jotain hyötyä? vad?

        Den viktigaste förändringen som i praktiken skulle ske är att anmälan om rösträtt i val (den där blanketten som man tar med till röstningsstället) skulle vara svenskspråkig.

        På privata sektorn finns det förstås svenskspråkiga stiftelser som stöder svenskspråkiga. T.ex. i Helsingfors finns en bostadsstiftelse som har hyresbostäder som hyrs ut åt svenskspråkiga. Det är förstås en bra grej om man råkar söka efter hyresbostad i Helsingfors, men inte skulle jag kalla det för någon större fördel sådär i allmänhet.

        Sedan är det ju så att svenskspråkiga finländare har en längre förväntad livstid än finskspråkiga. Om jag minns rätt så är skillnaden 9 år för män och 3 år för kvinnor. Det betyder alltså att statistiskt så förlängs en finländsk mans förväntade livstid med 9 år om han byter sitt officiella språk till svenska. Men som vi alla förstår så förändras ju inte vårt hälsotillstånd eller våra gener då vi gör en förändring i befolkningsdatasystemet, så det där är ju bara teoretiskt.


      • Isflaket
        ? kirjoitti:

        själv är jag nästan(?) tvåspråkig, men finskan känns mycket närmare. borde jag byta mitt officiellt modersmål till svenska också? olisiko siitä jotain hyötyä? vad?

        Du kunde vara med som en siffra i statistiken, det är ju den som beslutsfattarna stirrar på då de bedömer behovet och bestämmer omfattningen den svenska servicen.
        Någon egentlig nytta för dej personligen kan jag inte se i att du skulle få om du skulle byta ditt modersmål till svenska men du kunde vara med och bevara svenskan som ett samhällsbärande och levande språk i Finland. Tål att tänka på!


      • Ex-finne
        Isflaket kirjoitti:

        Du kunde vara med som en siffra i statistiken, det är ju den som beslutsfattarna stirrar på då de bedömer behovet och bestämmer omfattningen den svenska servicen.
        Någon egentlig nytta för dej personligen kan jag inte se i att du skulle få om du skulle byta ditt modersmål till svenska men du kunde vara med och bevara svenskan som ett samhällsbärande och levande språk i Finland. Tål att tänka på!

        Det är inte bara hyresbostäder: fester i Svenska klubben, pengar från Svenska litteratursällskapet eller Svenska kulturfondet, easy entry till universitetet osv.

        Det lånar definitivt sig att byta sitt modesrsmål till svenska och börja leva som finlandsvensk. Du kan förstås byta ditt namn också för estetiska själ.

        BTW om man nu inte kan behärska svenska så bra så hindrar det somehow att vara finlandsvensk eller räcker det bara att enkelt byta sitt modersmål på nätet.
        Så kan jag genast ansöka efter ett bostad från stiftelsen?

        Jussi Virtanen / Johan Ström


    • Frasse

      Någon som vet hur man kan byta sitt modersmål till svenska? Det hade funnits den här hurriksi.fi sida men den verkar icke fungera. Skulle jättegärna byta och försvara svenska i landet.

      • tror jag

        Det är väl magistraten som sköter om bytande av språk ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe