Veneprojekti on nyt siinä vaiheessa, että pitäisi asentaa lämmöneriste teräsrunkoon. Epoksimaali on levitetty ja päälle voi ruiskuttaa uretaanieristeen tai tehdä eristyksen irtolevyistä rimakiinnityksellä. Onko palstan lukijoilla käsitystä kumpi tapa on parempi ja millaista uretaania tai vastaavaa eristettä kannattaa käyttää?
Teräsveneprojekti
11
8774
Vastaukset
- Rob Roy
En ole mikään ekspertti, mutta ystäväni rakensi metallipaatin jonka rungon eristämisessä hän käytti 2-komponenttista sekoitettavaa umpisoluista uretaania ja umpisolu uretaani levyä. Erittäin tärkeää on että eriste on umpisoluista koska muuten veneen kosteus imeytyy eristeeseen. PU-Pullovaahto ei sovellu veneeseen koska se imee kosteutta. Eristämistä huolimatta veneessä on sade ongelma. Ikkuna karmit ovat läpi pultattu (avomeri vene) ja pultin päähän ja karmiin (alumiinia) kondensoituu viileämmällä kelillä ja öisin sisäilman kosteus, joka sitten sataa alas sohville ym paikkoihin. Sisätiloissa kaikki metallipinnat jotka ovat kylmäsillalla ulkopintoihin johdoksissa pitäisi eristää kondensio ilmiön poistamiseksi. Asiaa ei myöskään paranna se että ko. veneessä on vesikiertoinen patteri keskuslämmitys, joka ei ole kovin tehokas vaihtamaan ilmaa ja poistamaan sisäilman kosteutta. Puhaltava lämmitys on paljon parempi tältä kannalta.
- uretaani-Ulla
Eri valmistajilla on erillaiset PU-vaahdot, toiset imee kosteutta, toiset ei esim.tytan...
- knooli
tsekkaa tämä
http://www.kolumbus.fi/jouninieminen/ - hydratech
Olin mukana sisävesimatkustajalaivan peruskorjausprojektissa. Me laitoimme maalatulle teräspinnalle sellaisen muovisen kalottimaton, joka jätti teräspinnan ja muovin väliin raon, josta kondenssivesi pääsee pilssiin. Tämän maton päälle laitettiin ihan tavallista lasivillaa, jonka päälle taas sisustuspanelit.
Lämmöneristys toimii, villa pysyy kuivana, eikä kondenssivettäkään ole kertynyt niin paljon kuin aluksi odotettiin.- toope
tuolla rakenteella luulis paatin happanevan käsiin, mutta se kai on sisävesilaivoissa ominaisuus eikä ongelma.
- ???
toope kirjoitti:
tuolla rakenteella luulis paatin happanevan käsiin, mutta se kai on sisävesilaivoissa ominaisuus eikä ongelma.
siis jos eristät, laiva happanee käsiin???
- toope
??? kirjoitti:
siis jos eristät, laiva happanee käsiin???
teräksen ja eristeen välissä, jossa hydrateckin kertoi virtaavan kondenssivettä pilssiin, on tietenkin se ongelmapaikka. Eristyksen tarkoitus on mun mielestä ennen kaikkea suojella runkoa kastumasta sisäpuolelta. Siksi eristys pitää olla kiinni rungossa, ei ilmarakoja missään tapauksessa. Näin ei tule sitä kondenssivettäkään. Tää koskee myös mukavuusmielessä muoviveneitä. Mulla on purjevenessä kaikki rungon ja kannen sisäpinnat myös kaappien sisällä ja laitojen mahonkirimojen alla vuorattu jo veistämön toimesta keinonahkapintaisella vaahtomuovimatolla, eikä ole ollut kondenssivesiongelmia.
- ???
toope kirjoitti:
teräksen ja eristeen välissä, jossa hydrateckin kertoi virtaavan kondenssivettä pilssiin, on tietenkin se ongelmapaikka. Eristyksen tarkoitus on mun mielestä ennen kaikkea suojella runkoa kastumasta sisäpuolelta. Siksi eristys pitää olla kiinni rungossa, ei ilmarakoja missään tapauksessa. Näin ei tule sitä kondenssivettäkään. Tää koskee myös mukavuusmielessä muoviveneitä. Mulla on purjevenessä kaikki rungon ja kannen sisäpinnat myös kaappien sisällä ja laitojen mahonkirimojen alla vuorattu jo veistämön toimesta keinonahkapintaisella vaahtomuovimatolla, eikä ole ollut kondenssivesiongelmia.
Eristyksen tarkoitus lienee eristää kylmältä. En oikein näe yhteyttä eristämisen ja käsiin happanemisen välillä, mutta muoviveneilijänä näitä ruostumisongelmia ei ole esiintynyt enkä niiden syntymiseen ole tarkasti perehtynyt.
Kansi ja kyljethän on käytännössä koko ajan kosteat, pitääkö nekin siis vuorata eristeellä ruostumisen ehkäisemiseksi ? Kait niihin sisätiloihin riittää josko ne on maalattu kun se rungon ulkopuolellakin riittää ? - toope
??? kirjoitti:
Eristyksen tarkoitus lienee eristää kylmältä. En oikein näe yhteyttä eristämisen ja käsiin happanemisen välillä, mutta muoviveneilijänä näitä ruostumisongelmia ei ole esiintynyt enkä niiden syntymiseen ole tarkasti perehtynyt.
Kansi ja kyljethän on käytännössä koko ajan kosteat, pitääkö nekin siis vuorata eristeellä ruostumisen ehkäisemiseksi ? Kait niihin sisätiloihin riittää josko ne on maalattu kun se rungon ulkopuolellakin riittää ?pitää eristää, kuten tuon aikaisemmin esitetyn linkin kaveri on ansiokkaasti tehnytkin ja nimen omaan niin, että vettä imemätön eriste on tiiviisti kiinni rungossa, ei ilmarakoa. Jos teräsrungon sisäpinta on aina märkä, se alkaa ruostua vaikka olis millainen maali päällä.
Mulla on siis lujitemuovivene, jossa ruosteongelmaa ei tietysti ole mutta kaikki vesilinjan yläpuoliset pinnat, myös kannen alapinta (näkyy mm. vaatekaapeissa) on silti eristetty kondensiovesiongelman estämiseksi ja on siis toiminut. Edellisessä veneessä ei ollut ja kannen alapinta (eli kaappien katto) oli aina kylmänä aamuna ihan täynnä vesihelmiä ja kaapeista sai vetää päälleen märkiä vaatteita. - Rautakoura
hyvistä ajatuksista ja linkeistä. Olen päättänyt käyttää riuskutettavaa palamatonta polyuretaanivaahtoa. Rakenteen käyttö edellyttää, että kaikki teräkseen tehtävät tulityöt on tehty ennen eristeen ruiskutusta, koska jälkeenpäin tehtynä ovat todella hankalia.
Lasi-tai mineraalivillan käyttö vaatiikin varmasti tuuletuksen, sillä villan kastuessa kuivuminen on hidasta. Lisäksi villan läpi kulkevat teräosat saattavat kondensoida villan sisään ja aiheuttaa ruostumisen. Talonrakentamisessahan on jo pitkään ollut määräys,että villatilan läpi menevät teräsosat tulee olla ruostumatonta mieluummin haponkestävää teräslaatua.
Teräosien hikoilu sisätiloissa kylmällä ja kostealla ilmalla on varmasti tuttu ilmiö kaikissa veneissä rungon materiaalista huolimatta. Meidän olosuhteissa onkin riittävän tehokas lämmitys ja ilmankierto veneen sisässä kaiken a ja o.
Täytyy myös muistaa kansipinnoitetta valittaessa, että oikea kansimateriaali vähentää kondensaatiota myös sisätiloissa esim. teakkansi ja pinnoitematot ovat tässä suhteessa parempia kuin kannen maalaus.
- Jussi
Terve!
Omia kokemuksia ei vielä ole, projektini on vuoden verran jäljessä sinun projektistasi.
Olen seurannut keskustelua www.metalboatsociety.com keskusteluryhmässä ja siellä on eristämistä varten oma alaryhmäkin.
Jotkin pitävät oleellisena sitä, että eriste ei saa olla palavaa. Ymmärtääkseni tämä suomessa käytettävä ruiskutettava vaahto on jollain lailla luokiteltua, en tiedä miten. Jotkin väittävät siellä, että ruiskutettava eriste halkeilee ajan kuluetta tärinässä. En oikein usko tähän. Olen nähnyt veneitä, joissa on liimatut eristeet ja ne toimii hyvin sekä sellaisia, joissa on ruiskutetut polyuretaanieristeet jotka on ok. Minusta suurin ero on se, että ruiskutus on helpompi ja kalliimpi ratkaisu. Erilaisista eristevaahdoista minulla ei ikävä kyllä vielä ole mitään tietoa.
Itse en usko ratkaisun, jossa eriste on irti laipiosta ja ilma kiertää välissä, olevan oikea ratkaisu. Jossain joku esitti ilman kuivaamiseksi juuri tällaista ratkaisua, jossa on kylmiä pintoja joihin ksteus ilmasta sitten kondensoituu mutta itse kyllä haluan hoitaa asian tuuletuksella. Eristeiden alta tapahtuva ruostuminen ja uusinta pintakäsittelyt eristeiden alta ei houkuttele minua.
Minusta me "hullut" teräsveneen rakentajat voitaisiin tehdä jonnekin ihan oma keskusteluryhmä. Sellainen johon olisi rekisteröidyttävä ihan kunnolla jolloin keskustelu pysyisi asiallisella tasolla. Mutta ei meillä kellään taida olla aikaa tehdä sitä (me osattaisiin kyllä, ainakin sitten kun sivut olisivat valmiit :=)
Jussi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628