Olen ranskasta alunperin, mutta asunut suomessa 11 vuotta suomalaisen vaimoni kanssa. Kunnioitan suuresti vanhoja perinteitä ja juhannus on laajalti vietetty juhlapäivä ympäri eurooppaa jossa se tunnetaan nimellä "midsummer" tai kuten ranskassa sanomme "fête de la Saint-Jean".
Ranskassa, jo keskiajalla, tätä juhlittiin myös kokkojen äärellä sillä pienellä erolla, että mukana oli myös kissojen polttamista roviolla. Villieläinten polttamisella on perinteensä raamatun ajoilta asti jolloin uskottiin, että tällä oli yhteisöön puhdistavia vaikutuksia.
Lisää tietoa on tarjolla osoitteessa http://en.wikipedia.org/wiki/Juhannus#France ja syvällisempää tietoa saa esim. teoksesta "Animal and human society by Aubrey Manning, James Serpell"
Kysymykseni nyt onkin, että onko suomessa mahdollista järjestää tai seurata tällaista tapahtumaa missään? Ranskassa tätä pystyy tänä päivänäkin näkemään joissakin syrjäisissa vanhoissa kylissä, mutta tapa on hiljalleen hiipumassa enkä ole valmis ranskaan matkustamaan pelkän juhannuksen vuoksi. Kaikki kissat käyvät ja niitä pitäisi olla korillinen tai säkillinen joka perinteiden mukaisesti nostetaan riippumaan kokon ylle tai heitetään keskelle.
Miten toimia?
Marcel58
1
515
Vastaukset
- takkuCetä
valitse vaan joku kokko ja kerro missä heität kissoja tai muita eläimiä sinne niin mä kerron poliisille ja saat eläinrääkkäys syytteen ja joudut isoihin sakkoihin! :)
à bientôt! ja sitä paitsi sinä et ole ranskalainen vaan joku yksinäinen urpo jolla ei ole kavereita eikä mitään minne mennä juhannukseski :D
hyvä neuvo, hirttoköysi on sun tukena! käy vaan riippumaan niin olo on jo paljon parempi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 795397
- 824351
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.3824328Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi5103933- 1523418
- 533079
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.603063- 232748
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192326- 522221