Kannattaako opiskelijan mennä töihin ennen raskautta

kuumeilija

Aivan hirveä vauvakuume.
Siitä ei nyt pääse yli eikä ympäri.

Olen 19-vuotias ja valmistun ensi keväänä. Suunnitelmissa on amk-opinnot. Mutta nään perheen tärkeysjärjestyksessä ensin.

Mietinkin nyt "järkevää väliä", milloin voisi yrittää raskautua. Mutta raha-asiat mietityttävät, 22 euroa päivässä on todella vähän.

Olen lukenut foorumeilta, että kun on tienannut tarpeeksi ennen äitiyslomaa, saa myös parempaa äitiysrahaa (n70% palkasta). Olen myös törmännyt sellaiseen laskukaavaan, millä lasketaan koko vuodeksi tulot, vaikka olisi ollut töissä vähemmän kuin vuoden.

Mietinkin tota työssäoloa. Jos menisin ensi kevään (valmistumisen jälkeen) töihin, niin KUINKA MONTA KUUKAUTTA tulisi tehdä töitä, jotta saisi parempaa äitiysrahaa kuin minimi? Ja mihin aikaan? Oletuksena 1200e bruttona kuukaudessa palkkaa.
Kelan sivuja olen kyllä lukenut, mutta eipä sieltä hirveästi vinkkejä saa.

Tämä on kuitenkin niin valtavan suuri ja ihana asia, etten haluisi suinpäin sännätä :) Ja uskon, että vauva-aikakin olisi miellyttävämpää jos olisi vähemmän talousstressiä.

Toivon kannustusta, vinkkejä ja tukea teiltä. Haukkuja ja epäasiattomuuksia en kaipaa.
Jos joku on ollut samassa tilanteessa niin mielelläni kuulisin teidän ratkaisuista :)

Kiitos etukäteen vastauksista ja ihanaa ja lämmintä kesää kaikille :)

3

322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maikko--

Äitiyspäivärahaahan haetaan joko viimeisimpien vahvistettujen verotietojen mukaan tai kuutta kuukautta ennen äitiyspäivärahan hakemista olleiden tulojen mukaan. Esim. mulla kun on laskettu aika lokakuussa, saan äitiyspäivärahaa joko vuoden 2007 verotuksen tulojen mukaan tai tämän vuoden tammi-elokuun tulojen mukaan (äitiyspäiväraha pitää hakea 2kk ennen laskettua aikaa). Jos olisin halunnut korottaa äitiyspäivärahaa. minun olisi pitänyt tammi-elokuussa tienata vähintään 20% enemmän kuin vuonna 2007. Nuo kuuden kuukauden aikaiset tulot (tammi-elokuun) lasketaan koko vuodelle yksinkertaisesti kertomalla kahdella, eli koko vuotta ei tarvi työskennellä.
      Minimiäitiyspäivärahaa maksetaan kuudelta päivältä viikossa, ja kyllä silläkin pärjää. Itse olin niin huonovointinen koko alkuraskauden ettei työnteosta ainakaan ois tullu mitään.

• heh heh

Eikö ole huomattavasti yksinkertaisempaa lykätä raskautumista puoli vuotta kuin kipuilla minimiäitiyspäivärahalla? Olet niin nuorikin vielä, että lapsen saamisen lykkääminen muutamalla kuukaudella tai vuodella ei ole mikään ongelma.

Eikä pelkästään äitiyspäivärahat, vaan myös työkokemus. Vaikka vaihtaisit alaa ja jatkaisit opiskeluja, on puolen vuoden pesti hyvä lisä myöhemmin cv:hen. Näyttää myöhemmin töitä hakiessa vähän paremmalle. Fiksua ajatella asiaa vähän pitemmällä tähtäimellä.

• ap
        heh heh kirjoitti:

Eikö ole huomattavasti yksinkertaisempaa lykätä raskautumista puoli vuotta kuin kipuilla minimiäitiyspäivärahalla? Olet niin nuorikin vielä, että lapsen saamisen lykkääminen muutamalla kuukaudella tai vuodella ei ole mikään ongelma.

Eikä pelkästään äitiyspäivärahat, vaan myös työkokemus. Vaikka vaihtaisit alaa ja jatkaisit opiskeluja, on puolen vuoden pesti hyvä lisä myöhemmin cv:hen. Näyttää myöhemmin töitä hakiessa vähän paremmalle. Fiksua ajatella asiaa vähän pitemmällä tähtäimellä.

Kiitos hyvistä vastauksista!

Onko jollain muulla vielä lisättävää? Kiinnostaisi kuulla muitakin kokemuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2075
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      330
      1274
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      91
      1156
    4. 130
      1005
    5. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      928
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      67
      909
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      859
    8. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      22
      793
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      787
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      739
    Aihe