Haisevat kakarat

pois koneista

Menkää vaippaikäisten kanssa mielummin asuntoautolla reissuun. Itse lennän ja reittilennolla muutaman kerran vuodessa ja eikö sielläkin ole allensa paskantavia vauvoja. Imettäminen ilman asianmukaista suojaa ei myöskään näytä kovin hyvältä (olen nähnyt lentokoneen portilla). Mikä ihme nykyajan äitejä vaivaa, tuollaiset itsestäänselvyydet pitäisi kai jokaisen tietää..

41

1787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      elämänarvot kohdallaan???

      • nääsfff

        Taitaa tämä itse ketjunaloittaja kuulua niihin "aikuisiin", jotka haisevat itse paskalle olemalla täyspaskoja. Ahdasmieliset ihmiset, kannattaa pysyä siellä omassa kodissa, niin ei tule nähtyä mitä muut voivat tehdä.


      • kaikenlaista...
        nääsfff kirjoitti:

        Taitaa tämä itse ketjunaloittaja kuulua niihin "aikuisiin", jotka haisevat itse paskalle olemalla täyspaskoja. Ahdasmieliset ihmiset, kannattaa pysyä siellä omassa kodissa, niin ei tule nähtyä mitä muut voivat tehdä.

        Musta tuntuu että toi on provo, tuo aloitus. Saatais vähän keskustelua näille kuolleille palstoille.
        Tai sit ei, meitä on kaikenlaisia ;=)


      • helppoa.
        nääsfff kirjoitti:

        Taitaa tämä itse ketjunaloittaja kuulua niihin "aikuisiin", jotka haisevat itse paskalle olemalla täyspaskoja. Ahdasmieliset ihmiset, kannattaa pysyä siellä omassa kodissa, niin ei tule nähtyä mitä muut voivat tehdä.

        "Ahdasmieliset ihmiset, kannattaa pysyä siellä omassa kodissa, niin ei tule nähtyä mitä muut voivat tehdä."

        No jos minusta tulisi avaramielinen ihminen sillä, että ryhtyisin rakastamaan julkisilla paikoilla haisevaa paskaa, niin mieluummin pysyn ahdasmielisenä.


    • joka on

      tarkoitettu vain fiksuille aikuisille :p

      Seuraavan kerran kun varaat reittilentojasi niin osta myös lähimmät 30 paikkaa niin ei pääse ketään istumaan lähelle.

      • valittajalle

        Kukaan ei kiellä ostamasta paikkaa Business-luokkaan!!! Useimmilla lapsiperheillä kun ei ole varaa siellä lentää. :P


    • lauantaina!

      Ensimmäinen lauseesi täyttä asiaa!

      Viime lauantaina ajattelin lähinnä niitä avuttomia vauvaraukkoja joita ulvotettiin tuntikausia yölennolla.
      Kiljuivat vuoroon kun väsyivät. Välillä kuorossa.

      Todella kotimaan vaunumatkailu esikouluikään saakka olisi lasten kannalta inhimillisempi vaihtoehto.

      Omat pentumme olivat 5v ja 7v ensimmäisellä lentomatkallamme.
      Sitä ennen olimme toki liikkuneet autolla Keski-Euroopassa.

      Eskari-ikäistenkin vuorokausirytmi tulisi huomioida.
      Peskoja riepotetaan itsekkäästi vanhempien mukana discoissa aamuyölle.
      Hotskuun palatessa pennut kiljuvat hysteerisesti ja kiukuttelevat päivisin.
      Vanhemmat hermostuvat ja huutavat.
      Kummatkaan eivät nauti lomasta.

      Kyllä tuonne murrosikään saakka liikkuminen tulee tehdä lasten ehdoilla.
      Jos vanhempien biletys on ylivoimaisen tärkeää niin penskojen päivystäjiä kyllä löytyy!

      Vauvat vaunuissa kotimaassa.
      Alle murrosikäiset omassa rytmissään joko vanhempien tai palkkavahdin kanssa.

    • sivusta seuraillut

      Kyllä haisee aikuisetkin, mitä vanhempi, sen väkevämpi...

    • sika on

      mitä ikään tulee. silloinhan sitä ei pitäs öykkäröidä ja sikailla enää.

    • ylpeä äippä

      Voi sinua ihmisparkaa. Tekisit palveluksen itsellesi ja yhteiskunnalle, kun lopettaisit itsesi.

      • elämää kunnioittaen

        sinua äippä, eipä tekstisi ole oikein äidille sopivaa. Kuinka opetat lapsesi kun itse alennut tuollaista tekstiä kirjoittamaan.


      • ylpeä olet?

        Huonosti käyttäytyvistä kakaroistasi varmaankin.

        Mutta odota vaan, kehotuksesi tappaa itsensä voi kääntyä vielä sinua tai kullanmurujasi vastaan, idiootti!


      • Äiti -77

        vaikutat törkeältä moukalta. Nämä matkustavat mukaulaperheet antavat lastensa mellastaa kuin villi-ihmiset. Sitten ihmettelevät, vaikka asiallisesti sanoisi. Pikkuvauvan paikka on kotona. Lapsen olisi hyvä olla kouluikäinen, kun lähtee pitkälle matkalle. Voi olla iloakin hänelle ja jää muistoja.

        Muut ihmiset eivät nauti huonosti kasvatetun mölyapinalauman kuuntelusta ja ktselusta. Anna pennut huostaan, jos ei onnistu kasvatus.


    • kahden lapsen äiti

      Taitaa olla provo. Mutta asiaan: Jos vauvat häiritsevät, osta seuraavan kerran bisnesluokan lippu. Saat omaa rauhaa, ellei bisnesluokkaan sitten satu iso haiseva aikuinen.

      Meillä on matkustettu pientenkin lasten kanssa, ulkomaankomennukselta on kiva päästä välillä koti-Suomeen. Automatka olisi vähän turhan pitkä, lapsillekin. Lasten kanssa matkustaminen käy työstä, varsinkin jos lapsi sattuu olevaan vilkas vipeltäjä. Lapsen ja kanssamatkustajien matkantekoa voi helpottaa monella tavalla ja häiriötä muille aiheutuu vähemmän. Julkisilla paikoilla imettäminen on nykyään yleistä. Jos imettäminen suoritetaan sopivasti suojaten ei muilla pitäisi olla mitään sanomista asiaan.

    • torkeaa

      Ihan samaa mieltä, mutta ei niitä lapsia sinne leirintä-alueillekaan kaivata. Mielestäni pitäisi tehdä laki, että alle 5-vuotiaat ei saa liikkua kotinsa ulkopuolelle lainkaan. Sama pätee vanhuksiin, yököttäviä kuolaajia. Mutta kaikkein pahimpiahan on lihavat ihmiset. Niiden ei tarvitse edes haista niin yököttää. Ja tietysti rumat muutenkin. Lapset pysyköön kodeissaan, vanhukset laitoksissaan ja rumathan voitaisiin vaikka lopettaa. Niin ja sitten myös köyhät. Oikeastaan köyhät on kaikkein pahimpia, ne on rumia kun ei osta kunnon vaatteita ja ärsyttäviä kun kitisee aina kaiken hinnoista. Tai oikeastaan pahimpia on kauniit, varakkaat, terveet ihmiset varsinkin jos eivät ole koskaan elämässään mitään kokeneet eivätkä elämästä mitään oikeasti ymmärrä. Vastaavaan kategoriaan menee katkeroituneet ihmiset jotka eivät mitään halua ymmärtää.

      Oho nyt ei jääny ketään jäljelle paitsi minä joka olen täydellinen.

      Mahtava ketjun aloitus todella syvällistä pohdintaa ja tärkeä keskustelun aihe. Kiitos sinulle kun näin tuot yhteiskuntamme ongelmat kaikkien tietoon.

    • myös paljon lentävä

      Pitäisikö minun ostaa business-luokan paikka vain siksi, etten halua taakse kakaraa, joka roikkuu istuimessa tai tarraa hiuksiin kiinni? Oletteko ihan tosissanne sitä mieltä? Vai pitäisikö minun siinä tilanteessa alkaa kasvattamaan sitä lasta, kun vanhempia se ei kiinnosta? Kertokaa nyt ihmeessä, te "hyvinkasvatettujen lasten" kanssa matkustavat.

      • samoilla linjoilla

        Minulla ei pääsääntöisesti ole mitään lapsimatkustajia vastaan ja harvoin niistä on riesaa, varsinkaan pienimmistä, jotka syövät ja nukkuvat. Ehkä joku korvaongelmainen kitisee nousun aikana, mutta siihen se jää. Sattui tässä taannoin yhdellä lomalennolla taaksemme perhe, jossa oli arviolta 5-6 vuotias tenava, joko potki koko 6 tunnin lennon ajan istuimeni selkänojaa. Pyysin ensin kauniisti ja kohteliaasti häntä lopettamaan sen, sitten jo vähän tiukemmin ja lopulta kiukkuisesti. Seurauksena oli vain äidin murhaava katse ja sama peli jatkui. Edes henkilökunnan kehotus ei auttanut. Eli summa summarum, vanhempien piikkiin kyllä menee huonosti käyttäytyvien kakaroitten toilailu lennoilla. Jos vanhemmat eivät aseta noille riiviöille mitään rajoja, seuraukset ovat kuvaamani kaltaiset.
        Lomalennoilla nykyään on tapana pakata kahdestaan matkustava pariskunta sinne lapsiviidakkoon koneen etuosaan, mitä suuresti ihmettelen. Kai ne paikat pitää jotenkin täyttää, mutta logistiikka ei ole paras mahdollinen.


      • käynyt
        samoilla linjoilla kirjoitti:

        Minulla ei pääsääntöisesti ole mitään lapsimatkustajia vastaan ja harvoin niistä on riesaa, varsinkaan pienimmistä, jotka syövät ja nukkuvat. Ehkä joku korvaongelmainen kitisee nousun aikana, mutta siihen se jää. Sattui tässä taannoin yhdellä lomalennolla taaksemme perhe, jossa oli arviolta 5-6 vuotias tenava, joko potki koko 6 tunnin lennon ajan istuimeni selkänojaa. Pyysin ensin kauniisti ja kohteliaasti häntä lopettamaan sen, sitten jo vähän tiukemmin ja lopulta kiukkuisesti. Seurauksena oli vain äidin murhaava katse ja sama peli jatkui. Edes henkilökunnan kehotus ei auttanut. Eli summa summarum, vanhempien piikkiin kyllä menee huonosti käyttäytyvien kakaroitten toilailu lennoilla. Jos vanhemmat eivät aseta noille riiviöille mitään rajoja, seuraukset ovat kuvaamani kaltaiset.
        Lomalennoilla nykyään on tapana pakata kahdestaan matkustava pariskunta sinne lapsiviidakkoon koneen etuosaan, mitä suuresti ihmettelen. Kai ne paikat pitää jotenkin täyttää, mutta logistiikka ei ole paras mahdollinen.

        Minulla kävi sellainen "tuuri" että takana istuva AIKUINEN matkustaja nousi vähän väliä tarpeilleen ja joka kerta otti tukia minun selkänojan niskatuesta. Kiskoi ja ähisi ja hiuksia lähti päästäni kun tarttui reippaasti kourallaan niskatukeen.

        Joitakin ärsyttää lapset, toisia lihavat ja kaikkia haisevat. Lapsen käytökseen vaikuttaa toki kasvatuksen lisäksi myös olosuhteet. Jos vaikka on valvonut jo kentälle matkustettaessa. Luonteella on suurin merkitys. Toiset meistä vain on tempperamenttisempia kuin toiset. Siinä ei paljon kasvatuksen kanssa ole tekemistä, jos sattuu olemaan kärsimätön luonne. Vanhemman tehtävä on tehdä kaikkensa (viihdykkeitä ja evästä ym.mukaan), ettei jälkikasvu häiriköi kanssamatkustajia.
        Paljon lasten kanssa ja ilman lapsia matkustavana voisin sanoa, että eniten valittavat vanhemmat henkilöt, joilla ei oikeasti ole mitään kiiretta tai hätää.

        Jokainen menköön itseensä ja miettiköön omaakin osuutta lentomukavuuteensa!!


      • käynyt kirjoitti:

        Minulla kävi sellainen "tuuri" että takana istuva AIKUINEN matkustaja nousi vähän väliä tarpeilleen ja joka kerta otti tukia minun selkänojan niskatuesta. Kiskoi ja ähisi ja hiuksia lähti päästäni kun tarttui reippaasti kourallaan niskatukeen.

        Joitakin ärsyttää lapset, toisia lihavat ja kaikkia haisevat. Lapsen käytökseen vaikuttaa toki kasvatuksen lisäksi myös olosuhteet. Jos vaikka on valvonut jo kentälle matkustettaessa. Luonteella on suurin merkitys. Toiset meistä vain on tempperamenttisempia kuin toiset. Siinä ei paljon kasvatuksen kanssa ole tekemistä, jos sattuu olemaan kärsimätön luonne. Vanhemman tehtävä on tehdä kaikkensa (viihdykkeitä ja evästä ym.mukaan), ettei jälkikasvu häiriköi kanssamatkustajia.
        Paljon lasten kanssa ja ilman lapsia matkustavana voisin sanoa, että eniten valittavat vanhemmat henkilöt, joilla ei oikeasti ole mitään kiiretta tai hätää.

        Jokainen menköön itseensä ja miettiköön omaakin osuutta lentomukavuuteensa!!

        Kun Finskin B757-koneeseen, jota voi nimittää myös sillipurkiksi, pakataan sekaisin eri-ikäistä väkeä, lopputulos ei ole luultavasti kenenkään syy vaan pikemminkin olosuhteiden seuraus. Mutta kerro mulle, mistä se aikuinen istuimesi takaa lähtevänä ottaa tukea, ts. kampeaa itsensä esim. ikkunapaikalta käytävälle. Totahan tekevät kaikki, eikä syy todellakaan ole niiden ihmsten, vaan täysin epäinhimillisten olosuhteiden. Tilanne on täysin kaoottinen, jos edessä istuva vielä laskee istuimensa selkänojaa. Noitakin ikäviä ihmisiä aina joskus sattuu lennolle ja siinä tilanteessa takana istuvan on täysin mahdotonta a) istua, b) lähteä liikkeelle.

        Tiedän ihan tarkkaan, mitä on matkustaminen pienen lapsen kanssa. Koskaan en kuitenkaan naapurin syödesssä vaihtanut penkillä skeidavaippaa, enkä imettänyt. Lapsen päivärytmin tietäen ensiksi mainittu rituaali voidaan hoitaa tyylikkäästi vessassa ja matkan ajalle pakata tenavalle tuttikseen juomat.

        Mikä sinä olet priorisoimaan kenenkin kiireitä? Ei kiire ole iästä kiinni, ainoastaan elämäntilanteesta ja aktiivisuudesta. Tulisiko mielestäsi "lapsiperheet" (inhoan tota termiä) asettaa kaiken muun yläpuolelle? Maksan itse matkastani täyden hinnan ja jos vierellä paskoo ilmaismatkustaja syödessäni, en ole kauhean ilahtunut.


      • kommentoi äiti
        Sotavento kirjoitti:

        Kun Finskin B757-koneeseen, jota voi nimittää myös sillipurkiksi, pakataan sekaisin eri-ikäistä väkeä, lopputulos ei ole luultavasti kenenkään syy vaan pikemminkin olosuhteiden seuraus. Mutta kerro mulle, mistä se aikuinen istuimesi takaa lähtevänä ottaa tukea, ts. kampeaa itsensä esim. ikkunapaikalta käytävälle. Totahan tekevät kaikki, eikä syy todellakaan ole niiden ihmsten, vaan täysin epäinhimillisten olosuhteiden. Tilanne on täysin kaoottinen, jos edessä istuva vielä laskee istuimensa selkänojaa. Noitakin ikäviä ihmisiä aina joskus sattuu lennolle ja siinä tilanteessa takana istuvan on täysin mahdotonta a) istua, b) lähteä liikkeelle.

        Tiedän ihan tarkkaan, mitä on matkustaminen pienen lapsen kanssa. Koskaan en kuitenkaan naapurin syödesssä vaihtanut penkillä skeidavaippaa, enkä imettänyt. Lapsen päivärytmin tietäen ensiksi mainittu rituaali voidaan hoitaa tyylikkäästi vessassa ja matkan ajalle pakata tenavalle tuttikseen juomat.

        Mikä sinä olet priorisoimaan kenenkin kiireitä? Ei kiire ole iästä kiinni, ainoastaan elämäntilanteesta ja aktiivisuudesta. Tulisiko mielestäsi "lapsiperheet" (inhoan tota termiä) asettaa kaiken muun yläpuolelle? Maksan itse matkastani täyden hinnan ja jos vierellä paskoo ilmaismatkustaja syödessäni, en ole kauhean ilahtunut.

        Olen matkustanut paljon lasteni kanssa, yleensä reittikoneilla. Suurin osa lentomatkoista on mennyt hyvin, lapseni eivät juuri ole häiriötä aiheuttaneet. Yhden "huonon" lennon muistan, tulimme silloin lomalennolla takaisin Suomeen. Kone oli sullottu täyteen matkustajia ja useat pienet lapset (alle 2 v.) istuivat vanhempiensa sylissä, koska silloin lapsi pääsee lähes ilmaiseksi. Tällainen takanamme istuva vanhempien sylissä hyppivä tenava sai omat lapseni riehaantumaan ja hermot meinasivat palaa minullakin. 6 tuntia on pitkä aika lapselle koneessa.

        Lapset pysyvät suhteellisen rauhallisena, kun heillä on oma paikka, sopivasti tekemistä, tarvittaessa oma ruoka ja vanhemmat kiinnittävät lapsiinsa huomiota lennon aikana. Jos korvat menevät lukkoon nousun/ laskun aikana, niin siihenkin löytyy apuvälineitä, helpottaa, mutta ei ehkä poista itkua täysin.

        Suomalainen kulttuuri olettaa, että lapset eivät näy eivätkä kuulu (varsinkaan lentokoneessa), eivätkä ulkopuoliset ihmiset juurikaan kiinnitä positiivista huomiota lapsiin. Jos on jotain negatiivista sanottavaa, se osoitetaan nyreillä ilmeillä, harvemmin puhumalla. Etelä-Euroopassa asuessani huomasin, että lapsiin kiinnitetään paljon enemmän huomiota (hymy, tervehdys, jne) ja sama tapahtui usein lentokoneessakin. Lapsi kokee olevansa hyväksytty, "täti" tuossa edessä moikkasi ja vaihtoi pari sanaa lennon alussa eikä heti ensimmäiseksi ajatellut että kauheaa, nyt istuu lapsi takanani. Lentomatka meni hyvin, lapsi teki omia juttujaan yksin, siskonsa tai vanhempiensa kanssa, ja matka meni hyvin. Toki puhetta kuului lennon aikana, mutta se ei ollut äänekästä eikä häiritsevää. Koneesta ulos lähdettäessä poika huikkasi hyvät päivän jatkot tädille. Yritän sanoa, että jos ennakko-oletus on, että lento menee epämukavasti, koska takana istuu lapsi, niin näin varmasti käy. Suomalaisten olisi hyvä oppia hieman positiivista asennetta. Ja jos se tenava hyppii ja pomppii siellä takana, niin mielestäni siitä pitää sanoa lapselle, positiivisessa hengessä.


      • elämä on
        kommentoi äiti kirjoitti:

        Olen matkustanut paljon lasteni kanssa, yleensä reittikoneilla. Suurin osa lentomatkoista on mennyt hyvin, lapseni eivät juuri ole häiriötä aiheuttaneet. Yhden "huonon" lennon muistan, tulimme silloin lomalennolla takaisin Suomeen. Kone oli sullottu täyteen matkustajia ja useat pienet lapset (alle 2 v.) istuivat vanhempiensa sylissä, koska silloin lapsi pääsee lähes ilmaiseksi. Tällainen takanamme istuva vanhempien sylissä hyppivä tenava sai omat lapseni riehaantumaan ja hermot meinasivat palaa minullakin. 6 tuntia on pitkä aika lapselle koneessa.

        Lapset pysyvät suhteellisen rauhallisena, kun heillä on oma paikka, sopivasti tekemistä, tarvittaessa oma ruoka ja vanhemmat kiinnittävät lapsiinsa huomiota lennon aikana. Jos korvat menevät lukkoon nousun/ laskun aikana, niin siihenkin löytyy apuvälineitä, helpottaa, mutta ei ehkä poista itkua täysin.

        Suomalainen kulttuuri olettaa, että lapset eivät näy eivätkä kuulu (varsinkaan lentokoneessa), eivätkä ulkopuoliset ihmiset juurikaan kiinnitä positiivista huomiota lapsiin. Jos on jotain negatiivista sanottavaa, se osoitetaan nyreillä ilmeillä, harvemmin puhumalla. Etelä-Euroopassa asuessani huomasin, että lapsiin kiinnitetään paljon enemmän huomiota (hymy, tervehdys, jne) ja sama tapahtui usein lentokoneessakin. Lapsi kokee olevansa hyväksytty, "täti" tuossa edessä moikkasi ja vaihtoi pari sanaa lennon alussa eikä heti ensimmäiseksi ajatellut että kauheaa, nyt istuu lapsi takanani. Lentomatka meni hyvin, lapsi teki omia juttujaan yksin, siskonsa tai vanhempiensa kanssa, ja matka meni hyvin. Toki puhetta kuului lennon aikana, mutta se ei ollut äänekästä eikä häiritsevää. Koneesta ulos lähdettäessä poika huikkasi hyvät päivän jatkot tädille. Yritän sanoa, että jos ennakko-oletus on, että lento menee epämukavasti, koska takana istuu lapsi, niin näin varmasti käy. Suomalaisten olisi hyvä oppia hieman positiivista asennetta. Ja jos se tenava hyppii ja pomppii siellä takana, niin mielestäni siitä pitää sanoa lapselle, positiivisessa hengessä.

        Jotenkin te pienten lasten vanhemmat aina onnistutte kiepauttamaan sen ongelman aiheuttajan edessä/takana istuvan aikuisen syyksi. Tai sitten toisen perheen lapsien, jotka villitsevät teidän hellantelttuja. Hyvänen aika, ne lapset ovat teidän vastuullanne, vanhemmat. Vaikka olisi miten positiivinen asenne elämään ja suhteessa lapsiin hyvänsä, ei kai se voi tarkoittaa teidän vanhempien vastuun siirtymistä ympärillä istuville`? Olen nähnyt niin ääritapauksia hermoheikoista vanhemmista, jotka selvästi itse ovat jännittäneet lentoa. Että sen positiivisuuden pitäisi sitten löytyäkin kanssamatkustajilta? Jos hermostunut isä hyppii tasajalkaa käytävällä taapero sylissään ja äiti kiskoo hiuksia burniksen partaalla omalla istuimellaan, onko se kanssamatkustajan vika, täh? Hei camoon, pohdippa hitusen, mitä kirjoitit.
        Nuo nyt on ääriesimerkkejä ja keskimäärin menee hyvin, mutta toistan vielä, että vastuu on aina vanhemmilla. Miksi et itse sano sinne takapenkkiin, että nyt loppui hyppiminen. Positiivisesti!


      • kesaska
        elämä on kirjoitti:

        Jotenkin te pienten lasten vanhemmat aina onnistutte kiepauttamaan sen ongelman aiheuttajan edessä/takana istuvan aikuisen syyksi. Tai sitten toisen perheen lapsien, jotka villitsevät teidän hellantelttuja. Hyvänen aika, ne lapset ovat teidän vastuullanne, vanhemmat. Vaikka olisi miten positiivinen asenne elämään ja suhteessa lapsiin hyvänsä, ei kai se voi tarkoittaa teidän vanhempien vastuun siirtymistä ympärillä istuville`? Olen nähnyt niin ääritapauksia hermoheikoista vanhemmista, jotka selvästi itse ovat jännittäneet lentoa. Että sen positiivisuuden pitäisi sitten löytyäkin kanssamatkustajilta? Jos hermostunut isä hyppii tasajalkaa käytävällä taapero sylissään ja äiti kiskoo hiuksia burniksen partaalla omalla istuimellaan, onko se kanssamatkustajan vika, täh? Hei camoon, pohdippa hitusen, mitä kirjoitit.
        Nuo nyt on ääriesimerkkejä ja keskimäärin menee hyvin, mutta toistan vielä, että vastuu on aina vanhemmilla. Miksi et itse sano sinne takapenkkiin, että nyt loppui hyppiminen. Positiivisesti!

        ..edellinen kirjoittaja vain halusi tuoda esille sen, että pienellä toisten huomioimisella meillä kaikilla on mukavampi lentomatka. Aikuinenkin voi jännittää lentämistä, ravata hermostuneena edestakaisin, korottaa ääntään ja häiritä muita matkustajia. Sekin on ymmärrettävää. Saati sitten lapsi, joka ei oikein voi edes käsittää koko lentokonejuttua, miten se voi pysyä taivaalla ym.
        Lensimme yölennolla (minä 2 kouluikäistä lasta) Kreetalta kotiin kesäkuussa. Edessämme istui
        ihana pieni ihminen, joka nukkui äitinsä sylissä melkein koko matkan, välillä vähän takkasi ruokaa ja jatkoi uniaan. Ainoat meteliä pitävät olivat aikuisia, jotka olivat nauttineet alkoholia ja hermostuivat, kun lentoemännät eivät turbulenssin takia voineet päästää heitä wc-tiloihin.. Ymmärrän senkin tuskan! Kärsivällisyyttä toivon kaikille! Ja eihän ne lapset totu lentomatkailuun jollei voi sitä harjoitella, sama pätee ravintolassa ruokailuun!


      • jatkoa edellisiin
        kesaska kirjoitti:

        ..edellinen kirjoittaja vain halusi tuoda esille sen, että pienellä toisten huomioimisella meillä kaikilla on mukavampi lentomatka. Aikuinenkin voi jännittää lentämistä, ravata hermostuneena edestakaisin, korottaa ääntään ja häiritä muita matkustajia. Sekin on ymmärrettävää. Saati sitten lapsi, joka ei oikein voi edes käsittää koko lentokonejuttua, miten se voi pysyä taivaalla ym.
        Lensimme yölennolla (minä 2 kouluikäistä lasta) Kreetalta kotiin kesäkuussa. Edessämme istui
        ihana pieni ihminen, joka nukkui äitinsä sylissä melkein koko matkan, välillä vähän takkasi ruokaa ja jatkoi uniaan. Ainoat meteliä pitävät olivat aikuisia, jotka olivat nauttineet alkoholia ja hermostuivat, kun lentoemännät eivät turbulenssin takia voineet päästää heitä wc-tiloihin.. Ymmärrän senkin tuskan! Kärsivällisyyttä toivon kaikille! Ja eihän ne lapset totu lentomatkailuun jollei voi sitä harjoitella, sama pätee ravintolassa ruokailuun!

        Sen huomioinnin vaan tulisi olla tasapuolista. Ts. vanhemmat pitävät huolta lapsistaan ja aikuiset itsestään ja sallivat pienet poikkeamat normaalikäytöksestä. Jos lentoyhtiö päästää koneeseen jo etukäteen jiuopuneita matkustajia, virhe on heidän. Kukaan ei nimittäin viitsi maksaa sen kummemmin kentällä kuin koneessakaan tarjoilujen riistohintoja.

        Mutta palaisin vielä tähän perusasetelmaan. Että jos sanot sanankin lapsien käytöksestä, yleensä aina vedotaan humalaisiin matkustajiin, jotka kuitenkin siinä massassa ovat vähemmistönä. Viini jo olut yksinkertaisesti juoksuttavat vessassa, vaikka niitä ei ottaisi kuin nimeksi. Ja tuleehan noilta taaperoilta eritteitä milloin mistäkin aukosta aika estottomasti.

        Lapsia pitää ehdottomasti kuljettaa matkoilla, mutta onko imetys- ja vaippaikä vielä ympäristösyistä se oikea ajankohta, jääkööt jokaisen harkittavaksi. Siis sekä lentojen, että ravintoloiden osalta. Suomalainen mielenlaatu on tässä suhteessa hirveän tuomitseva, mutta Espanjassa, Kreikassa jne. lapset ovat normaali osa isoa perhettä, joka tulee suvun kanssa syömään. Niitä voi olla yli 20 henkeä eri sukupolvissa ja kaikilla on kivaa.


      • en sodi
        Sotavento kirjoitti:

        Kun Finskin B757-koneeseen, jota voi nimittää myös sillipurkiksi, pakataan sekaisin eri-ikäistä väkeä, lopputulos ei ole luultavasti kenenkään syy vaan pikemminkin olosuhteiden seuraus. Mutta kerro mulle, mistä se aikuinen istuimesi takaa lähtevänä ottaa tukea, ts. kampeaa itsensä esim. ikkunapaikalta käytävälle. Totahan tekevät kaikki, eikä syy todellakaan ole niiden ihmsten, vaan täysin epäinhimillisten olosuhteiden. Tilanne on täysin kaoottinen, jos edessä istuva vielä laskee istuimensa selkänojaa. Noitakin ikäviä ihmisiä aina joskus sattuu lennolle ja siinä tilanteessa takana istuvan on täysin mahdotonta a) istua, b) lähteä liikkeelle.

        Tiedän ihan tarkkaan, mitä on matkustaminen pienen lapsen kanssa. Koskaan en kuitenkaan naapurin syödesssä vaihtanut penkillä skeidavaippaa, enkä imettänyt. Lapsen päivärytmin tietäen ensiksi mainittu rituaali voidaan hoitaa tyylikkäästi vessassa ja matkan ajalle pakata tenavalle tuttikseen juomat.

        Mikä sinä olet priorisoimaan kenenkin kiireitä? Ei kiire ole iästä kiinni, ainoastaan elämäntilanteesta ja aktiivisuudesta. Tulisiko mielestäsi "lapsiperheet" (inhoan tota termiä) asettaa kaiken muun yläpuolelle? Maksan itse matkastani täyden hinnan ja jos vierellä paskoo ilmaismatkustaja syödessäni, en ole kauhean ilahtunut.

        Kyllä sieltä penkistä pystyy nousemaan ilmankin, ettei tarvitse repiä edessä olevaa selkänojaa irti, ei tarvitse edes koskettaa.

        Olen nähnyt mummu-ikäisenkin sieltä pääsevän, mutta hän olikin meitä, paljon matkustaneita.


      • kanssamatkustaja
        en sodi kirjoitti:

        Kyllä sieltä penkistä pystyy nousemaan ilmankin, ettei tarvitse repiä edessä olevaa selkänojaa irti, ei tarvitse edes koskettaa.

        Olen nähnyt mummu-ikäisenkin sieltä pääsevän, mutta hän olikin meitä, paljon matkustaneita.

        Pääsitpä kerrankin kehumaan, että oikein on paljon matkustettu. Kerron sinulle yhden pikku jutun... Ne, jotka oikeasti matkustavat paljon, eivät pidä sitä minään juttuna, eivätkä ainakaan retostele penkiltä poistumistaidoillaan nettipalstalla.

        Osalla matkustajista on ihan fyysisiä rajotteita. Jos on istunut pitkään ahtaassa tilassa, liikkeelle lähtö voi olla vaikeaa. Harvempi mummuikäinen loikkii ikkunapaikalta ilman tukea, se on varma. Menikö nyt vähän liioittelun puolelle tuo selkänojan irti repiminen? Eiköhän koneiden tekniikka kuitenkin pidä siinä määrin, että pienen tuen ottaminen tarvittaessa on mahdollista. Ja nythän ollaan matkalla lasten kanssa -palstalla, missä tämä aikuismatkustajien syyllistäminen on tyypillinen sivujuonne. Jos ongelma olisi merkittävä, uskon että lentoyhtiöt tekisivät sille jotain, ainakin ohjeistaisivat, että edessä olevaan penkkiin ei saa koskea noustessa - ja toivon mukaan myös että edessä olevan matkustajan selkänojaa ei saa potkia.


      • Kyllä oli kauhiaa

        Mulla on myös huono kokemus. Lentokoneessa mun kouluikäisen lapsen edessä istuva naishlö viritti takkinsa roikkumaan siihen penkkinsä selustalle, niinku varmaan kotonaan tottunu tekemään, mutta ei vissiin tajunnu, että se takki roikku siis lapseni naaman eessä, kun täti kallisti penkkinsä mukavasti vaaka-asentoon. Sen lisäksi lapseni ei olis voinu käyttää penkin selkänojasta avattavaa tasoa ei ruokailua varten eikä piirtämistä ja kirjoittamista varten, ei mihinkään. Lapseni kun on tietty hyvin kasvatettu, ni ei kehdannu aikuiselle ihmiselle mennä huomauttamaan. Minä sitten huomautin IHAN YSTÄVÄLLISESTI että voisiko hän ottaa takkinsa pois, niin kyllä täti mulkaisi pahasti, ihan meinasin pelästyä. En tiiä oisko nyt sitten pitänytkin huomauttaa hänen äidilleen tai isälleen, jotka istuivat siinä lähellä. Kun kasvatusongelmahan tässä nyt oli kyseessä, ja ne vanhemmat olikin ne syylliset. Tän naishlön oma lapsi kyllä käyttäytyi mielestäni ihan nätisti. Niin luulen että syyllisiä olivat tosiaan ne vanhukset.


      • Matkusta rauhassa
        Kyllä oli kauhiaa kirjoitti:

        Mulla on myös huono kokemus. Lentokoneessa mun kouluikäisen lapsen edessä istuva naishlö viritti takkinsa roikkumaan siihen penkkinsä selustalle, niinku varmaan kotonaan tottunu tekemään, mutta ei vissiin tajunnu, että se takki roikku siis lapseni naaman eessä, kun täti kallisti penkkinsä mukavasti vaaka-asentoon. Sen lisäksi lapseni ei olis voinu käyttää penkin selkänojasta avattavaa tasoa ei ruokailua varten eikä piirtämistä ja kirjoittamista varten, ei mihinkään. Lapseni kun on tietty hyvin kasvatettu, ni ei kehdannu aikuiselle ihmiselle mennä huomauttamaan. Minä sitten huomautin IHAN YSTÄVÄLLISESTI että voisiko hän ottaa takkinsa pois, niin kyllä täti mulkaisi pahasti, ihan meinasin pelästyä. En tiiä oisko nyt sitten pitänytkin huomauttaa hänen äidilleen tai isälleen, jotka istuivat siinä lähellä. Kun kasvatusongelmahan tässä nyt oli kyseessä, ja ne vanhemmat olikin ne syylliset. Tän naishlön oma lapsi kyllä käyttäytyi mielestäni ihan nätisti. Niin luulen että syyllisiä olivat tosiaan ne vanhukset.

        Ihan viehko tarina provoksi. Aina on kiva saada uusia tulkintoja teoreettisista mahdollisuuksista sarjasamme "matkalla lasten kanssa".

        Mutta jos tosta nyt tarttuu pieneenkin hituseen, vaikka tarina ei ole tosi, aina on mahdollisuus pyytää kabiinihenkilökunta paikalle ja VAATIA itselleen riittävä matkustusmukavuus.


      • lasten kanssa ja ilman
        Matkusta rauhassa kirjoitti:

        Ihan viehko tarina provoksi. Aina on kiva saada uusia tulkintoja teoreettisista mahdollisuuksista sarjasamme "matkalla lasten kanssa".

        Mutta jos tosta nyt tarttuu pieneenkin hituseen, vaikka tarina ei ole tosi, aina on mahdollisuus pyytää kabiinihenkilökunta paikalle ja VAATIA itselleen riittävä matkustusmukavuus.

        Joo, kyllä tässäkin ketjussa tuli varsin selväksi, että lapset ärsyttää aikuisia ja toisinpäin. Jo siinä vaiheessa kun tilaa lomamatkaa lomalennolla, täytyy sisäistää se tosiasia, että ei voi valita ketä muita samalle lennolle on menossa ja viereen tupsahtaa koneessa.
        Oma asenne on kuitenkin tärkeintä, että siitä lentomatkastakin tulee siedettävä. Se kuuluu osana pakettiin.. Jos itse näyttää heti nyrpeää naamaa, niin todennäköisesti on odotettavissa vastareaktio. Lapset on lapsia, ja he käyttäytyvät kuin lapset. Vaikka kasvatusasiat olisi kuinka kohdillaan, ei voi mennä takuuseen, että pitkä lentomatka menee mallikkaasti nousuta laskuun.

        Juuri tuo asenne, miten suhtaudut toisiin, niin sinuunkin suhtaudutaan. Jos ottaa selkänojasta tukea, sen ymmärtää ja sen voi tehdä myös hienotunteisesti. Selkänojaa taivuttaessa ei ole keneltäkään kovin paljon pois, jos kysyy ystävällisesti ensin. Tiedän, että se on laillista, mutta senkin voi tehdä fiksusti. Itse voi todella paljon vaikuttaa siihen, miten se lentomatka sujuu muiden ja itsensä kanssa.
        No, itsekin olen taas pikapuoliin menossa vaihteeksi lasteni kanssa lomalennolle ja teen kaikkeni niin itseni kuin kanssamatkustajien eteen, että lapset käyttäyttyisi fiksusti ja muita kunnioittavasti. Toivon ainakin ja toivotan kaikille mukavaa matkaa!!


      • Kyllä oli kauhiaa
        Matkusta rauhassa kirjoitti:

        Ihan viehko tarina provoksi. Aina on kiva saada uusia tulkintoja teoreettisista mahdollisuuksista sarjasamme "matkalla lasten kanssa".

        Mutta jos tosta nyt tarttuu pieneenkin hituseen, vaikka tarina ei ole tosi, aina on mahdollisuus pyytää kabiinihenkilökunta paikalle ja VAATIA itselleen riittävä matkustusmukavuus.

        Jos tarkoitit minun viestiäni, niin se on ihan totta, vaikka kirjoitin sen humoristiseen sävyyn. Koko tilanne oli siis mielestäni lähinnä koominen. Tuntui niin käsittämättömältä, että eikö aikuinen ihminen ymmärtänyt, missä hänen takkinsa roikkuu, jos hän sen selkänojalle virittää. Otti kyllä sen pois kun pyysin, mutta ei siis varmaan todellakaan ymmärtänyt sen haittaavan takanaistuvaa. Joka nyt sattui olemaan lapsi. Voihan sitä itsekin tyhmyyksissään joskus tehdä jotain, josta on haittaa muille, mutta se että loukkaantuu, kun huomautetaan, on minusta typerää. Olisi voinut vaan pyytää anteeksi, ja sillä selvä.


      • ris031009
        kesaska kirjoitti:

        ..edellinen kirjoittaja vain halusi tuoda esille sen, että pienellä toisten huomioimisella meillä kaikilla on mukavampi lentomatka. Aikuinenkin voi jännittää lentämistä, ravata hermostuneena edestakaisin, korottaa ääntään ja häiritä muita matkustajia. Sekin on ymmärrettävää. Saati sitten lapsi, joka ei oikein voi edes käsittää koko lentokonejuttua, miten se voi pysyä taivaalla ym.
        Lensimme yölennolla (minä 2 kouluikäistä lasta) Kreetalta kotiin kesäkuussa. Edessämme istui
        ihana pieni ihminen, joka nukkui äitinsä sylissä melkein koko matkan, välillä vähän takkasi ruokaa ja jatkoi uniaan. Ainoat meteliä pitävät olivat aikuisia, jotka olivat nauttineet alkoholia ja hermostuivat, kun lentoemännät eivät turbulenssin takia voineet päästää heitä wc-tiloihin.. Ymmärrän senkin tuskan! Kärsivällisyyttä toivon kaikille! Ja eihän ne lapset totu lentomatkailuun jollei voi sitä harjoitella, sama pätee ravintolassa ruokailuun!

        Toisten matkustajien huomioiminen koskee MYÖS pienten lasten vanhempia. Mitä järkeä on lähteä lennolle alle kouluikäisten kanssa?! tuonikäiset eivät ymmärrä vielä välttämättä puhetta saati mitä lentomatkustaminen vaatii. Matka on ostettu ja moni ajatteleekin loman alkavan jo lennolla, mutta kuinkas käykään kun sattuukin samalle lennolle puoli koneellista rääkyviä pentuja! Monella on tiukka työputki takana ja odotukset korkealla rentouttavasta lomasta - ajattelemattomat pikkupentujen vanhemmat kuitenkin riistävät tuon oikeuden rauhalliseen lomaan muilta maksavilta asiakkailta. Olimme syksyllä viikon lomalla Kreetalla ja mennen tullen sama meno. Tulomatkalle hankimme korvatulpat - lähtöhallissa Kreetalla pennut olivat sen näköisiä kuin olisivat rääkyneet koko viikon. Että mitä järkee...


    • touhua

      Eipä voi lastaan viedä koneen vessaan vaipanvaihdolle, kun rakkaat miespuoliset kanssamatkustajat kusee seisaaltaan pitkin vessan seiniä ja lattioita. pitäis varmaan karvat liimata pytyn ympärille, josko sitten sattuis reikään. YÖK!

      • 999999999999999999

        vittu että ei oo muuta elämää ku valittaa nyt siitäki. voi hyvä luoja

        voin sanoo tohon lapsihommaanki että sitä helv************** bisnesluokan lippua ei kaikilla ole varaa tai halua ostaa. että jotkut teistä eivät edes osaa huomioida muita matkustajia kun kakaranne huutavat ja todellakin haisevat kun ette yhtä vaippaa osaa käydä vaihtamassa. miettikää seuraavan kerran. ja se imettäminen vois tapahtua jonku liinan alla. hyi hävetkää te ketkä kehtaattekin imettää ilman suojia. muitakin voi ajatella


      • 32
        999999999999999999 kirjoitti:

        vittu että ei oo muuta elämää ku valittaa nyt siitäki. voi hyvä luoja

        voin sanoo tohon lapsihommaanki että sitä helv************** bisnesluokan lippua ei kaikilla ole varaa tai halua ostaa. että jotkut teistä eivät edes osaa huomioida muita matkustajia kun kakaranne huutavat ja todellakin haisevat kun ette yhtä vaippaa osaa käydä vaihtamassa. miettikää seuraavan kerran. ja se imettäminen vois tapahtua jonku liinan alla. hyi hävetkää te ketkä kehtaattekin imettää ilman suojia. muitakin voi ajatella

        Unohdetaan nyt kuitenkin toi v-tyyli!

        Mutta muutoin olen kanssasi pitkälti samaa mieltä. Olen usealla, erityisesti lomalennolla kiinnittänyt huomioni siihen suojaamattomaan imettämiseen. Kun ihmiset jonottavat koneen etuosassa olevaan vessaan ja sille alueelle sijoitetut äidit ovat tissit tanassa vetämässä päivän performanssia, jotain sairasta siinä on. Ihmettelenkin, ettei henkilökunta puutu asiaan tai ohjeista vauvaperheitä etukäteen ihan käytännön etikettiasioista, jotka liittyvät myös siihen vaippatouhuun. Totta kai ne imetysikäiset tenavat joita väkisin raahataan pitkille lennoille sen ruokansa tarvitsevat. Mutta kohtuus kaikessa.


      • omia kokemuksia
        32 kirjoitti:

        Unohdetaan nyt kuitenkin toi v-tyyli!

        Mutta muutoin olen kanssasi pitkälti samaa mieltä. Olen usealla, erityisesti lomalennolla kiinnittänyt huomioni siihen suojaamattomaan imettämiseen. Kun ihmiset jonottavat koneen etuosassa olevaan vessaan ja sille alueelle sijoitetut äidit ovat tissit tanassa vetämässä päivän performanssia, jotain sairasta siinä on. Ihmettelenkin, ettei henkilökunta puutu asiaan tai ohjeista vauvaperheitä etukäteen ihan käytännön etikettiasioista, jotka liittyvät myös siihen vaippatouhuun. Totta kai ne imetysikäiset tenavat joita väkisin raahataan pitkille lennoille sen ruokansa tarvitsevat. Mutta kohtuus kaikessa.

        Itselläni on ollut eniten ongelmia hieltä haisevien keski-ikäisten kaljamahaisten miesten kanssa. Heidän kun on pakko tunkea syliin laittamalla selkänojansa niin taakse kuin se vain menee. Oli siinä todella kiva viimeisillään raskaana kun lensimme siskoni häihin. Nautinto vailla vertaa! Sitten kun yrität sanoa lentoemännälle että josko herra voisi siirtää oman selkänojansa ylemmäs kun ei oikein ole tilaa, niin tämä könsikäs valittamaan suureen ääneen että on matkansa maksanut ja hänellä on oikeus pitää tuolinsa juuri siinä asennossa kuin haluaa! Hmm.. Luulin kyllä itsekin maksaneeni matkastani tasan saman hinnan kuin tuo köriläs..


      • Äidiksi v. -86
        omia kokemuksia kirjoitti:

        Itselläni on ollut eniten ongelmia hieltä haisevien keski-ikäisten kaljamahaisten miesten kanssa. Heidän kun on pakko tunkea syliin laittamalla selkänojansa niin taakse kuin se vain menee. Oli siinä todella kiva viimeisillään raskaana kun lensimme siskoni häihin. Nautinto vailla vertaa! Sitten kun yrität sanoa lentoemännälle että josko herra voisi siirtää oman selkänojansa ylemmäs kun ei oikein ole tilaa, niin tämä könsikäs valittamaan suureen ääneen että on matkansa maksanut ja hänellä on oikeus pitää tuolinsa juuri siinä asennossa kuin haluaa! Hmm.. Luulin kyllä itsekin maksaneeni matkastani tasan saman hinnan kuin tuo köriläs..

        Siis lensit kerran viimeisilläsi raskaana siskon häihin. Eikös viimeisillään raskaana oleminen tarkoita jotakuinkin viikkoja 38-40. Kaikki lentoyhtiöt eivät edes ota tuossa odotusvaiheessa olevia koneeseen ja "viimeisillään" matkustaminen lentäen on muutenkin ihan älyvapaata, epämukavaa ja käsittääkseni vapaa-ajan matkojen osalta jopa ulkona matkavakuutuksista.

        Sitten toinen juttu. Sulla on ison vatsasi kanssa yksi kokemus, ja puhut että "itselläni on ollut eniten ongelmia..." Et kai sinä nyt koko ajan ole viimeisilläsi raskaana, täh? Vai matkustitko ihan solkenaan viimeisillä raskausviikoilla. Menikö se sisko naimisiin useamman kerran?

        Tiedän tarkkaan, miten kiusallista normaalimatkustajankin on istua, jos edessä matkustava vetää selkänojan taakse. Yleensä pyydän henkilökuntaa paikalle ja vaadin asiaan muutosta. On toiminut. Samoin jos joku haisee vieressä, edessä, takana, asiasta voi ystävällisesti huomauttaa. Jos vaikka on deukkis pettänyt, sitä saa ostaa useimmilta lennoilta tai emoilta saa kosteuspyyhkeitä.

        Oikeasti vauvan kakan hajua ei saa pois deodoranteilla eikä kosteuspyyhkeillä. Ei myöskään tissejä, joita äidit auliisti esittelevät. Toivottavasti et jo luultavasti synnyttäneenä mamina kuulu siihen sarjaan äitejä, joilla on pakonomainen tarve esitellä varustustaan.

        Ja sitten vielä - se on merkillistä, että joka kerta kun puhutaan vauvoista ja tämänkin palstan pääasiallisesta aiheesta, eli matkustamisesta lapsen kanssa, joku kääntää keskustelun lihaviin ja haiseviin aikuisiin. Luulisi noille olevan muitakin osioita. Eihän lapsi ja aikuinen ole keskenään riiteleviä asioita, ei edes lentämisen näkökulmasta. Etikettiasioista tässä pääosin on kysymys. Ja ihan turha urputtaa, jos ei saa suutaan auki oikeassa kohdin.


      • purkautuminen
        Äidiksi v. -86 kirjoitti:

        Siis lensit kerran viimeisilläsi raskaana siskon häihin. Eikös viimeisillään raskaana oleminen tarkoita jotakuinkin viikkoja 38-40. Kaikki lentoyhtiöt eivät edes ota tuossa odotusvaiheessa olevia koneeseen ja "viimeisillään" matkustaminen lentäen on muutenkin ihan älyvapaata, epämukavaa ja käsittääkseni vapaa-ajan matkojen osalta jopa ulkona matkavakuutuksista.

        Sitten toinen juttu. Sulla on ison vatsasi kanssa yksi kokemus, ja puhut että "itselläni on ollut eniten ongelmia..." Et kai sinä nyt koko ajan ole viimeisilläsi raskaana, täh? Vai matkustitko ihan solkenaan viimeisillä raskausviikoilla. Menikö se sisko naimisiin useamman kerran?

        Tiedän tarkkaan, miten kiusallista normaalimatkustajankin on istua, jos edessä matkustava vetää selkänojan taakse. Yleensä pyydän henkilökuntaa paikalle ja vaadin asiaan muutosta. On toiminut. Samoin jos joku haisee vieressä, edessä, takana, asiasta voi ystävällisesti huomauttaa. Jos vaikka on deukkis pettänyt, sitä saa ostaa useimmilta lennoilta tai emoilta saa kosteuspyyhkeitä.

        Oikeasti vauvan kakan hajua ei saa pois deodoranteilla eikä kosteuspyyhkeillä. Ei myöskään tissejä, joita äidit auliisti esittelevät. Toivottavasti et jo luultavasti synnyttäneenä mamina kuulu siihen sarjaan äitejä, joilla on pakonomainen tarve esitellä varustustaan.

        Ja sitten vielä - se on merkillistä, että joka kerta kun puhutaan vauvoista ja tämänkin palstan pääasiallisesta aiheesta, eli matkustamisesta lapsen kanssa, joku kääntää keskustelun lihaviin ja haiseviin aikuisiin. Luulisi noille olevan muitakin osioita. Eihän lapsi ja aikuinen ole keskenään riiteleviä asioita, ei edes lentämisen näkökulmasta. Etikettiasioista tässä pääosin on kysymys. Ja ihan turha urputtaa, jos ei saa suutaan auki oikeassa kohdin.

        olen samaa mieltä, mutta en tajua mikä tällä kelle vastasit on EDES LÄHTENYT VIIMEISILLÄÄN mihinkään jos on niin vaikeeta. mutta pakko sanoa, että tuolit saa oman maun mukaan laittaa kuinka alas haluaa niin eikai nyt siitä pidä valittaa?


      • omia kokemuksia
        Äidiksi v. -86 kirjoitti:

        Siis lensit kerran viimeisilläsi raskaana siskon häihin. Eikös viimeisillään raskaana oleminen tarkoita jotakuinkin viikkoja 38-40. Kaikki lentoyhtiöt eivät edes ota tuossa odotusvaiheessa olevia koneeseen ja "viimeisillään" matkustaminen lentäen on muutenkin ihan älyvapaata, epämukavaa ja käsittääkseni vapaa-ajan matkojen osalta jopa ulkona matkavakuutuksista.

        Sitten toinen juttu. Sulla on ison vatsasi kanssa yksi kokemus, ja puhut että "itselläni on ollut eniten ongelmia..." Et kai sinä nyt koko ajan ole viimeisilläsi raskaana, täh? Vai matkustitko ihan solkenaan viimeisillä raskausviikoilla. Menikö se sisko naimisiin useamman kerran?

        Tiedän tarkkaan, miten kiusallista normaalimatkustajankin on istua, jos edessä matkustava vetää selkänojan taakse. Yleensä pyydän henkilökuntaa paikalle ja vaadin asiaan muutosta. On toiminut. Samoin jos joku haisee vieressä, edessä, takana, asiasta voi ystävällisesti huomauttaa. Jos vaikka on deukkis pettänyt, sitä saa ostaa useimmilta lennoilta tai emoilta saa kosteuspyyhkeitä.

        Oikeasti vauvan kakan hajua ei saa pois deodoranteilla eikä kosteuspyyhkeillä. Ei myöskään tissejä, joita äidit auliisti esittelevät. Toivottavasti et jo luultavasti synnyttäneenä mamina kuulu siihen sarjaan äitejä, joilla on pakonomainen tarve esitellä varustustaan.

        Ja sitten vielä - se on merkillistä, että joka kerta kun puhutaan vauvoista ja tämänkin palstan pääasiallisesta aiheesta, eli matkustamisesta lapsen kanssa, joku kääntää keskustelun lihaviin ja haiseviin aikuisiin. Luulisi noille olevan muitakin osioita. Eihän lapsi ja aikuinen ole keskenään riiteleviä asioita, ei edes lentämisen näkökulmasta. Etikettiasioista tässä pääosin on kysymys. Ja ihan turha urputtaa, jos ei saa suutaan auki oikeassa kohdin.

        Niin kuten viestissäni totesin, on ongelmia ollut todellakin lihavien keski-ikäisten öykkärien kanssa. Ihan muutenkin kuin raskaana ollessa. Heillä kun on ''oikeus'' ottaa se 1 1/2 paikkaa. Sisareni meni kyllä naimisiin vain kerran, eli oli pakko lentää viikolla 31 Suomeen. Pitäisin kyllä tätäkin jo ( 8kk ) loppuraskautena, vaikka tilannetta tuntematon vastaaja olikin jotain muita johtopäätöksiä tästä vedellyt omatoimisesti. Pienet vauvat eivät ainakaan v*****le kanssamatkustajille asiallisesta huomautuksesta. Itselleni ei tulisi kyllä mieleenkään lentää pienen vauvan kanssa minnekään, koska heillähän alkaa jo korvia vihloa rankasti nousussa ja laskussa mikä on ihan normaalia, mutta epäilemättä kiristää kanssamatkustajien hermoja.


      • Äidiksi v. -86
        omia kokemuksia kirjoitti:

        Niin kuten viestissäni totesin, on ongelmia ollut todellakin lihavien keski-ikäisten öykkärien kanssa. Ihan muutenkin kuin raskaana ollessa. Heillä kun on ''oikeus'' ottaa se 1 1/2 paikkaa. Sisareni meni kyllä naimisiin vain kerran, eli oli pakko lentää viikolla 31 Suomeen. Pitäisin kyllä tätäkin jo ( 8kk ) loppuraskautena, vaikka tilannetta tuntematon vastaaja olikin jotain muita johtopäätöksiä tästä vedellyt omatoimisesti. Pienet vauvat eivät ainakaan v*****le kanssamatkustajille asiallisesta huomautuksesta. Itselleni ei tulisi kyllä mieleenkään lentää pienen vauvan kanssa minnekään, koska heillähän alkaa jo korvia vihloa rankasti nousussa ja laskussa mikä on ihan normaalia, mutta epäilemättä kiristää kanssamatkustajien hermoja.

        Tämän tarkoitus ei nyt ole olla saivartelua, mutta pari asiaa. Puhuit viestissäsi vain yhdestä lennosta siskosi häihin. Piste. Ja kerroit olleesi viimeisilläsi raskaana. Raskausviikkoja on 40, joten todennäköiseen synnytykseen sinulla on ollut aikaa parisen kuukautta. Että se siitä viimeisillään olemisesta. Piste.
        Muuten jätän vastauksesi täysin omaan arvoonsa mutta totean vielä, että huonosti käyttäytyvää matkakumppania ei tarvitse sietää. Ei tarvitse, mikä kommenttina myös toiselle vastaajalle, sietää myöskään sitä, että joutuu istumaan jalat suussa edessä lojuvan penkin selkänojan takia. Kun asiasta huomauttaa rauhallisesti ja tyylikkäästi, homma kyllä hoituu.


      • enkä ymmärrä
        Äidiksi v. -86 kirjoitti:

        Tämän tarkoitus ei nyt ole olla saivartelua, mutta pari asiaa. Puhuit viestissäsi vain yhdestä lennosta siskosi häihin. Piste. Ja kerroit olleesi viimeisilläsi raskaana. Raskausviikkoja on 40, joten todennäköiseen synnytykseen sinulla on ollut aikaa parisen kuukautta. Että se siitä viimeisillään olemisesta. Piste.
        Muuten jätän vastauksesi täysin omaan arvoonsa mutta totean vielä, että huonosti käyttäytyvää matkakumppania ei tarvitse sietää. Ei tarvitse, mikä kommenttina myös toiselle vastaajalle, sietää myöskään sitä, että joutuu istumaan jalat suussa edessä lojuvan penkin selkänojan takia. Kun asiasta huomauttaa rauhallisesti ja tyylikkäästi, homma kyllä hoituu.

        mikä helvetti siinä on, että jaksetaan valittaa edessä istuvan penkin kallistuksesta? Lennän useampia kertoja vuodessa lyhyempiä ja pitkiä lentoja eikä minua ole tähän päivään mennessä häirinnyt se, että joku edessäni kääntää penkkiä taakse. Lienettekö sitten jotain ihrakasoja, joille se tila ei riitä, en tiedä.

        Ja ihan turha siitä on kenellekään valittaa, jokaisella on oikeus laskea penkkinsä (paitsi ruokailun aikana), jos mieli tekee. Jos tila ei riitä niin menkää business-luokkaan.


      • Meitä on moneksi
        enkä ymmärrä kirjoitti:

        mikä helvetti siinä on, että jaksetaan valittaa edessä istuvan penkin kallistuksesta? Lennän useampia kertoja vuodessa lyhyempiä ja pitkiä lentoja eikä minua ole tähän päivään mennessä häirinnyt se, että joku edessäni kääntää penkkiä taakse. Lienettekö sitten jotain ihrakasoja, joille se tila ei riitä, en tiedä.

        Ja ihan turha siitä on kenellekään valittaa, jokaisella on oikeus laskea penkkinsä (paitsi ruokailun aikana), jos mieli tekee. Jos tila ei riitä niin menkää business-luokkaan.

        Noinhan se menee, "minulla on oikeus". Lennän itsekin paljon ja lähes konetyypistä riippumatta edessä istuvan v-tyylin istujan kallistus on yhtä piinaa.. Painoindeksini on ihan kunnossa, don't worry, kysymys on enemmänkin tapakäyttäytymisestä. En koskaan kallista oman istuimeni selkänojaa pelkästään siitä syystä, että haluan ottaa huomioon sen takana istuvan. Olipa sitten ruokailuaika tai ei. Mutta jokainen tyylillään, sinun kaltaisesi kyllä tunnistaa ja jos satut eteeni istumaan jollain reitti- tai lomalennolla, istuimesi selkänoja nousee pystyyn ennen kuin huomaatkaan.


      • V-mäinen matkustaja
        enkä ymmärrä kirjoitti:

        mikä helvetti siinä on, että jaksetaan valittaa edessä istuvan penkin kallistuksesta? Lennän useampia kertoja vuodessa lyhyempiä ja pitkiä lentoja eikä minua ole tähän päivään mennessä häirinnyt se, että joku edessäni kääntää penkkiä taakse. Lienettekö sitten jotain ihrakasoja, joille se tila ei riitä, en tiedä.

        Ja ihan turha siitä on kenellekään valittaa, jokaisella on oikeus laskea penkkinsä (paitsi ruokailun aikana), jos mieli tekee. Jos tila ei riitä niin menkää business-luokkaan.

        siinä tapauksessa potkin selkänojaasi koko matkan ajan, koska muuten polveni eivät mahdu liikkumaan senttiäkään. Ole hyvä ja hyvää matkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe