yhdistelmistä..

ihmettelevä koirarakas

Tämän viestin ei ole tarkoitus provosoida ketään enkä halua että täällä aletaan sotimaan tämän viestin takia, haluan vain ilmaista omaa ihmetystäni ja kysyä ihmisiltä jotka tietävät mahdollisesti paremmin kuin minä.

Olen tässä nyt seurannut ja tutkinut jonkun aikaa näitä suomalaisten kultsujen yhdistelmiä joilla on pentuja syntynyt.
Yhdistelmiä joilla on C/C ja B/B lonkat ja 1/0 ja O/0 kyynärät ja hintana pennuille on 900-1200euroa.
saamani tiedon mukaan lonkkien kohdalla C = Sairas, lievä dysplasia ja kyynärien mukaan 1 = Sairas, lieviä muutoksia , eli miksi tehdä pentuja sairailla koirilla vaikka olisikin lievä?

Itse olen kovasti kiinnostunut kyseisestä rodusta mutta tämä asia mietityttää.

Jos saisin nyt sitten viisaita ja asianmukaisia vastauksia.
Tarhaikäiset riidanhaastajat vaietkoon ja antakoon aikuisempien keskustella.

11

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan ...

      Kuuleppa, lyhyesti sanottuna nämä asiat ovat veteen piirretty viiva, ja niistä on yhtä monta mielipidettä kuin ihmisiä jotka niistä keskustelevatkin. Oletko tietoinen, että asiat eivät ole ihan noin yksinkertaisia, ja että tiedetään ettei nivelviat / nivelten "ilmiasut" (vs perimä) koiralla ole yksinkertaisesti vain perimästä ?

      1/0 kyynärpäisellä koiralla voi aivan hyvin teettää pentuja. Ei se tarkoita sen olevan viallinen, rampa, epäkelpo tms muuta potaskaa. Tuo yhdistelmähän on ihan hyvä. Toisella on 1/0, se on tiedossa ja sen mukaan on toimittu ja käytetty 0/0 -kuvattua, jolla täysin ok ja tiedossa myös se. Vastuullisen teettämä todella.
      B ja C yhdistelmässä ei todellakaan myöskään ole mitään sanomista. Minusta...Se että kuvataan, ei tarkoita, että kaikki pitäisi karsia ja kuvattaisiin siksi, että voitaisiin karsia kaikki. Se tarkoittaa sitä, että asiat on tiedossa ja suvussa ja linjassa voidaan seurata asioita ja menetellä niiden mukaan ja valita partneriakin niiden mukaan siinä määrin, kuin itse kukin tärkeäksi näkee !

      Se kaiken karsimisen järkeväksi luuleminen, se se on lapsellista. Sellaista koiraa ei ole, missä ei olisi negoja geenejä: koira ei ole vain lonkkatuloksensa. On hirveän paljon asioita, jotka taas ei näy mistään koiranetistä. Jos menet sikaa säkissä ostamaan koiraa yhdistelmistä, joissa sitten A ja A ja 0 ja 0, ei ole silti yhtään taattua, että saat mitenkään hyvän koiran. Voi olla, mutta jos partneria on valittu vain tuolla perusteella siten että saadaan yhdistelmästä hyvin myyvän näköistä, eikä ole kiinnitetty muihin ei-koiranetissä-näkyviin asioihin niinkään tärkeätä huomiota, sinulla voi olla aivan muut ongelmat, joihin et tiedä varautua sitten niin mitenkään - koska niitä ei näy mistään, eikä todennäköisesti edes kerrota ostajille :rolleyes:



      Usein monissa roduissa kasvattajat eivät usein yhdistä C-tä muuhun kuin A tai B, joskus tehdään, riippuu rodusta ja kasvattajan tietotaidosta ja koiriensa ja koirasukunsa ja kannan tuntemuksesta.

      C:t ynnä sun muut ovat vain lausuntoja paperilla, ja se on aina vain yhden, jonkun inhimillisiin ihmisiin lukeutuvan kennelliton kuvienlausujan mielipide. Kuten tiedetään, siellä on ääritiukka pilkunviilaaja lukemassa ja lausumassa. Minusta on niin että jos siltä saa C:t tai ykköset, se lie vielä aikasen hyvä. Ottaen huomioon, ettei edes yhtään tiedä, miten laadukkaat kuvat kukaaja on kuvannut koirasta..


      Ykköset voi saada ilman nivelrikkoa, eikä C myöskään tarkoita että koira olisi sairasluustoinen nivelrikkoinen koira. Esim kaverini erään rotuisella koiralla on C:t , eikä sillä ole yhtään nivelrikkoa vielä vanhana. Se vain on löysä nivelestään. Se on pidetty ikänsä optimikunnossa, ja uusintakuvattu vailla mitään negatiivisia muutoksia.

      A-kuvattukin voi mennä rikki iän myötä tai joskus jopa käy, vajaan kahden vanhana priimaksi kuvatulla voi olla kolmen vanhana jopa paikat sökö.

      1/ -muutokset eivät likikään tarkoita mitään "sairasta". Asioista perillä olemattomat, kaiken yksinkertaistavat fanaatikot luulevat niin, tai tahtovat niin tulkita. Syynä voi olla nivelrikkomuutosten lisäksi myös vaikkapa mikä tahansa minkään järkevien asioiden kannalta merkityksetön ja tulkinnanvarainen muutos tai kuva, joka on optimia huonommin teknisesti otettu. Sellaisia ei tietty pitäisi eteenpäinlaittaa eläinlääkäriltä eikä kennelliitossa arvostella..

      Koiran ilmiasuun vaikuttavat myös perintötekijöiden lisäksi ympäristötekijät esim emän ruokinnasta ja madotuksista nuoren koiran itsensä hoitoon.

      Ei kai luule ihan tosissaan, että koko koira koostuu vain kahdesta osasesta, osista nimeltä lonkka- ja kyynärtulokset ?

      • ihmettelevä lapsonen

        "Ei kai luule ihan tosissaan, että koko koira koostuu vain kahdesta osasesta, osista nimeltä lonkka- ja kyynärtulokset ?"

        En sanonut noin missään kohdassa tekstiäni. Halusitko itse sitten ymmärtää noin , pahoittelen, ehken sitten osannut ilmaista itseäni oikein.
        Kirjoitin tänne sen takia että en ollut kovin tietoinen noista paperipuolen jutuista ja ihme tuloksista joilla on merkitystä moneen asiaan jalostusmaailmassa ilmeisesti, varsinkin hintoihin :rolleyes:
        Se nyt ei minua koommin kiinnosta kun en aijo pennuttaa yhtäkään koiraa elämässäni koska jätän sen homman kasvattajille ja asian osaaville.

        Tietämättömämpänä kirjoitin jotta saisin jonkun näköisen vastauksen enkä mitään kennelliiton/yhdistyksien ympäripyöreitä "luotetaan mustaa-valkosella printtiin" mielipiteitä aka kuvaustulokset.

        Ehkä nyt sitten voikin hyvällä mielellä katsella noita kauniita C/C lonkkaisia kultsuja ja jälkeläisiä. Eikä tarvi maksaa kiskurihintoja pennusta joiden vanhemmat on kuvaustulosten mukaan "täydellisiä".
        Golden ringin oppaan aijon opiskella läpi etu-takaperin ulkomuistista jotta sitten voin antaa mahdollisesti tulevaisuudessa hyvän kodin jollekkin pennulle.

        kiitos siis suorasta mielipiteestä sinulle! :)


      • kasvattajalta, miksi
        ihmettelevä lapsonen kirjoitti:

        "Ei kai luule ihan tosissaan, että koko koira koostuu vain kahdesta osasesta, osista nimeltä lonkka- ja kyynärtulokset ?"

        En sanonut noin missään kohdassa tekstiäni. Halusitko itse sitten ymmärtää noin , pahoittelen, ehken sitten osannut ilmaista itseäni oikein.
        Kirjoitin tänne sen takia että en ollut kovin tietoinen noista paperipuolen jutuista ja ihme tuloksista joilla on merkitystä moneen asiaan jalostusmaailmassa ilmeisesti, varsinkin hintoihin :rolleyes:
        Se nyt ei minua koommin kiinnosta kun en aijo pennuttaa yhtäkään koiraa elämässäni koska jätän sen homman kasvattajille ja asian osaaville.

        Tietämättömämpänä kirjoitin jotta saisin jonkun näköisen vastauksen enkä mitään kennelliiton/yhdistyksien ympäripyöreitä "luotetaan mustaa-valkosella printtiin" mielipiteitä aka kuvaustulokset.

        Ehkä nyt sitten voikin hyvällä mielellä katsella noita kauniita C/C lonkkaisia kultsuja ja jälkeläisiä. Eikä tarvi maksaa kiskurihintoja pennusta joiden vanhemmat on kuvaustulosten mukaan "täydellisiä".
        Golden ringin oppaan aijon opiskella läpi etu-takaperin ulkomuistista jotta sitten voin antaa mahdollisesti tulevaisuudessa hyvän kodin jollekkin pennulle.

        kiitos siis suorasta mielipiteestä sinulle! :)

        pennuttanut, jos sukupuussa esim. C/C-lonkkia. Syynä voi olla esim. erinomaiset luonne ja muut koetulokset. Ja kuten edellä kirjoitettiin ei C/C aina välttämättä ole sairas j a A/A taas voi vuoden kuluttua muuttua sairaaksi. Eli näihin asioihin pitää todella paneutua, niitä ei voi lukea noin musta-valkoisesti. Tietenkään sairaita ei saa pennuttaa, mutta se viiva on tosiaan veteen piirretty ja vain se ko. kasvattaja osaa aina antaa parhaan vastauksen.


      • petsie
        kasvattajalta, miksi kirjoitti:

        pennuttanut, jos sukupuussa esim. C/C-lonkkia. Syynä voi olla esim. erinomaiset luonne ja muut koetulokset. Ja kuten edellä kirjoitettiin ei C/C aina välttämättä ole sairas j a A/A taas voi vuoden kuluttua muuttua sairaaksi. Eli näihin asioihin pitää todella paneutua, niitä ei voi lukea noin musta-valkoisesti. Tietenkään sairaita ei saa pennuttaa, mutta se viiva on tosiaan veteen piirretty ja vain se ko. kasvattaja osaa aina antaa parhaan vastauksen.

        Ensinnäkin mustavalkoinen on yhdyssana, sanoja ei siis tarvitse ero(i)ttaa väli(-)viivalla. Toiseksi, opettele ensin huolehtimaan lapsistasi itsenäisesti ja myönnä virheesi julkisesti täydellisyydentavoittelusi sijaan.
        Onko suolisto/iho-ongelmista koko ikänsä kärsinyt rakas lemmikkisi viettänyt vuositolkulla aikansa missä? Suosittelen sinulle seuraavaksi lemmikiksesi hamsteria.


      • -----
        petsie kirjoitti:

        Ensinnäkin mustavalkoinen on yhdyssana, sanoja ei siis tarvitse ero(i)ttaa väli(-)viivalla. Toiseksi, opettele ensin huolehtimaan lapsistasi itsenäisesti ja myönnä virheesi julkisesti täydellisyydentavoittelusi sijaan.
        Onko suolisto/iho-ongelmista koko ikänsä kärsinyt rakas lemmikkisi viettänyt vuositolkulla aikansa missä? Suosittelen sinulle seuraavaksi lemmikiksesi hamsteria.

        Taidat olla hieman sekaisin, vai onko tuolle kirjoitukselle joku muu selitys?


      • ryynis

        Minusta on kummallista, että kultsun kokoisella koiralla B C yhdistelmä on ihan ok...

        Esim. pinsereiden (joka on kuitenkin huomattavasti pienempi ja sirompi) kohdalla sitoumuskasvattajasopimuksessa sanotaan, että A B -lonkkaisia huonompaa yhdistelmää ei tule käyttää jalostukseen..
        Ja minä olen tässä asiassa samaa mieltä.

        Vaikka A-lonkat eivät takaakaan tervelonkkaista pentua (ruokavaliollakin perinnöllisyyden lisäksi on vaikutusta), niin näkisin, että on silti todennäköisempää saada priimalonkkaisia pentuja tuolla tavoin kuin esim. B C-yhdistelmillä.

        Ei koira koostukaan pelkästään lonkka- ja kyynärtuloksista, mutta mielestäni ne olisi hyvä ottaa huomioon varsinkin suurempien (ja suosittujen) rotujen kohdalla, joilla nuo ovat ongelmana.
        Mitä suositumpi rotu on, sitä sairaampia yksilöitä jalostukseen käytetään, joten ostajan on syytä olla tarkkana.


      • Hmm - mmm...
        ryynis kirjoitti:

        Minusta on kummallista, että kultsun kokoisella koiralla B C yhdistelmä on ihan ok...

        Esim. pinsereiden (joka on kuitenkin huomattavasti pienempi ja sirompi) kohdalla sitoumuskasvattajasopimuksessa sanotaan, että A B -lonkkaisia huonompaa yhdistelmää ei tule käyttää jalostukseen..
        Ja minä olen tässä asiassa samaa mieltä.

        Vaikka A-lonkat eivät takaakaan tervelonkkaista pentua (ruokavaliollakin perinnöllisyyden lisäksi on vaikutusta), niin näkisin, että on silti todennäköisempää saada priimalonkkaisia pentuja tuolla tavoin kuin esim. B C-yhdistelmillä.

        Ei koira koostukaan pelkästään lonkka- ja kyynärtuloksista, mutta mielestäni ne olisi hyvä ottaa huomioon varsinkin suurempien (ja suosittujen) rotujen kohdalla, joilla nuo ovat ongelmana.
        Mitä suositumpi rotu on, sitä sairaampia yksilöitä jalostukseen käytetään, joten ostajan on syytä olla tarkkana.

        Mutta yleensä C- lonkkainen tai 1/1-kyynärinen ei vielä tarkoita, että eläin olisi mitenkään sairas ... siinäpä se pointti onkin. Sellaiset arvosanat voi saada ilman mitään sellaista, että eläin koskaan itse _kärsisi_ siitä.

        Samoin C-lonkkainen voi saada A - tai B- lonkkaisia jälkeläisiä siinä kuin C-lonkkaisiakin (partnerinkin perimästä ja pentujen hoidosta riippuen!) tai 1/1-kyynärinen voi saada 0/0-kyynärisen jälkeläisen. Minä tiedän, minulla on sattumalta 1/1-vanhemmasta 0/0- jälkeläinen ....


    • ...

      "Yhdistelmiä joilla" (

      • -----

        No eipä näytä sinulla hyvin menevän. Jaksamisia, ehkä paremmat ajat ovat tulossa elämääsi.


      • ellllz
        ----- kirjoitti:

        No eipä näytä sinulla hyvin menevän. Jaksamisia, ehkä paremmat ajat ovat tulossa elämääsi.

        "Mutta yleensä C- lonkkainen tai 1/1-kyynärinen ei vielä tarkoita, että eläin olisi mitenkään sairas ... siinäpä se pointti onkin. Sellaiset arvosanat voi saada ilman mitään sellaista, että eläin koskaan itse _kärsisi_ siitä."

        Kylläpäs kolahti tuo kommentti.. C-lonkka tarkoittaa sairasta ja silloin koiralla on jokin vikana. Koirat kärsivät uskomattomia kipuja koskaan sitä näyttämättä, joten miten voit sanoa varmaksi ettei se eläin siitä koskaan kärsi?


    • missä aikuiset?

      Taas ollaan tehty kärsestä härkästä. Yksi viilaa kirjoitusvirheiden takia pilkkua ja toiset syyttävät tietämätöntä syyttä.
      Ilmeisesti ketjun aloittaja on tietämätön ja hakee siksi viisaammilta neuvoa tai mielipidettä. Jos hän on saanut tietoa että C/C lonkkainen ja muu kuin 0/0 kyynärinen on sairas, niin miten hän voi tietää ettei se välttämättä ole niin?
      Varsinkin kokematon usein uskoo tuloksia ja eläinlääkäriä, mitä muutakaan hän voi, jos on viellä untuvikko niissä asioissa.

      Toivottavasti vielä löydät itsellesi koiran tulevaisuudessa. Muista, elä pidä kiirettä valinnassa, katsele ja mieti. Kyllä onni kohdallesi oikean koiran tuo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe