Refluksilääkitys masentaa

Mhmm

Onko muita, joita alkaa välillä masentaa, kun miettii, että joutuu ottamaan refluksilääkettä koko loppuelämänsä joka päivä? Välillä olen sujut tuon asian kanssa, ja välillä taas alkaa harmittaa ja masentaa, kun olisi niin mielellään ilman, mutta kun ei voi olla.. leikkaukseen en mene, kun ei ole NIIN järkyttävän pahoja oireita, eikä lääkäri sitä suosittelekaan, ja onhan siinä riskinsä..

Pahinta tuossa on varmaan se, kun pelkään [vieläkin] joka lääkkeenottokerta, että saan jonkun allergisen reaktion Nexiumista.. olen miettinyt, että kannattaisiko vaihtaa johonkin muuhun, missä olisi pakkausselosteen mukaan pienempi riski saada allergia, mutta en usko, että muut lääkkeet tehoaisivat..

14

320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaazaa

happosalpaaja-lääkitystä 2-vuotta, ja tiedän että joudun ottamaan mahdollisesti koko loppuelämäni, ei haittaa, ainakaaa mínua. Gaviscon Avance-tuotetta käytän myös, erilaisia mahdollisuuksia on, mutta älä paníkoi, onneksi on lääkkeitä olemassa. Mua ei ainakaan masennuta, päinvastoin koen positiivisena että lääkkeitä on!

Nexium ei soveltunut mulle, mulla Somac 40Mg.

• Laryngo

se ajatus masensi aina välillä - taisi olla sitä normaali kuviota tautiin sopeutumisprosessissa (diagnoosi ja lääkitys nyt 2,5 vuotta, josta lääkkettä yhteensä n 2kk). Lisänä oli vielä se, että refluksitauti on/oli ensimmäinen krooninen lääkitystä vaativa tautini
      (ja sellaisena saisi pysyäkin seuraavat 10v!). Nyt ei ole pitkään aikaan tullut tällaisia ajatuksia. Kaipa ne jossain vaiheessa voi vielä mietityttää uudestaan ...

Nexium on tosin sopinut itselle hyvin eikä sivuvaikutuksia ole ollut. Itseä mietityttää lähinnä kaikkiin happosalpaajiin liittyvät
      imeytymisilmiöt (B12, rauta, kalsium), joista on olemassa puolesta ja vastaan tutkimustietoa. Käytän myös Gaviscon Advancea (Britanniasta tilattua vahvempaa Gaviscon versiota).

Sinullahan on kuitenkin käyttö sujunut melko positiivisesti ? Kuinka kauan olet käyttänyt? Allergioista ... onko sinulla (tai lähipiirillä) taipumusta saada allergiareaktioita vai mistä syystä ne sinua erityisesti mietityttää? Oletko kokenut jonkun vakavamman allergiakohtauksen, joka on elävästi muistissa? Nexiumin kanssa yliherkkysreaktiot on tosiaankin "harvinaisia" kun taas esim Somacissa vain "melko harvinaisia". Oireiden yleisyyden voi tarkistaa Lääkelaitoksen sivuilta.

Omia vanhoja ja nykyisiä vastamietteitä oman "lääkitysmasennuksen" poistoon:

- happosalpaapien olemassaolo - ajattele, jos elettäisiin 80-lukua, jolloin niitä ei ollut!
      - onneksi useita vaihtoehtoja, joita lääkäreiltä kyllä saa
      - Kela korvaa osan ja Nexiumkin hinta laskee kohta!!!
      - 2 eri tapaa ottaa, jos nieleminen jostain syystä ei suju normaalisti
      (itse totuin ottamaan liotettuna nielemisvaikeuksien vuoksi ja sitä käytän vielä edelleenkin - ei tunnu samalta jos "vain" nielaisen tabletin)
      - onneksi tauti itsellä puhkesi nyt vasta
      - nykyään vaan 1 tabletti päivässä kun taas miehellä 3 x päivässä, 2 tablettia kerralla (CU)
      - joka päiväisessä elämässä on jo hirveän monia asioita, joista on riippuvainen/joutuu tekemään/ostamaan/hankkimaan joka päivä lopun elämää - niihin on kuitenkin jo niin sopeutunut ettei niitä useinkaan ajattele negatiivisesti (esim tietty määrä ruokaa, vettä, vaatetus, hygieniatarvikkeet, asuminen ym.)
      - kulujen kasvaminen suhteellistettava ajatuksissa ... n. euron päivässä/seitsemän euroa viikossa (nykyinen nexiumin hinta) tuhlaan huoletta lähes mihin muuhun tahansa ajattelematta yhtään mutta kun kyse on terveydestä (kaikkein tärkeimmästä) alan miettimään että "euro päivässä"
      (nämä tosin vaan ekan parin kuukauden mietteitä)!

• Somac-käyttäjä

pääasia että vaivat pysyisi pois, ne masentaa enemmän kuin lääke.

• kuun

suurimmalla osalla on niitä oireita on lääkityksen kanssakin!

nim Muumipappa

• ymmärrä

miks lääkkeenkäyttö masentaa.
        Kroonisiin sairauksiin joutuu yleensä käyttää jatkuvaa lääkitystä.

• se sairaus on
        kuun kirjoitti:

suurimmalla osalla on niitä oireita on lääkityksen kanssakin!

nim Muumipappa

itse aiheutettu ja ylläpidetty väärillä elämäntavoilla, kuten väärällä ravinnolla ja kofeiinilla.

• ja kuka
        ymmärrä kirjoitti:

haluis olla kroonisesti sairas ja riippuavinen
        lääkkeistä???

• se
        ymmärrä kirjoitti:

alko, sitten verenpaine, ja nyt refluksi.
        jaa että masentaako - totta helvetissä.
        koko tauti ja lääkkeet. kuka näitä pillereitä tykkää
        popsia???

• taas joku
        se sairaus on kirjoitti:

itse aiheutettu ja ylläpidetty väärillä elämäntavoilla, kuten väärällä ravinnolla ja kofeiinilla.

joku tyyppi joka on hulluna kofeeinijuttuihin??

• Refluksikko
        se sairaus on kirjoitti:

miksi törkkäät tuon kofeiinin aina mukaan näihin, eikö mene jakeluun että refluksitautiset eivät käytä kofeiinia.

• Laryngo
        ymmärrä kirjoitti:

ymmärtää tätä ilmiötä ja sen syntytaustaa paremmin, Crohn ja Colitisyhdistyksellä
        on erinomainen sopeutumisopas (n 16s, alunperin tarkoitettu IBD tapauksille),
        jossa selitetään upeasti ihan yleisestikin kroonisen taudin sopeutumisen vaiheita ja keskeisiä ilmiöitä. Oppaassa käsitellään mm. sairastuminen, kriisi, sairastumisen herättämätä reaktiot ja tunteet, sairauksen vaikutus elämässä,
        tauti ja masennus, selvitymiskeinot, sairaus ja seksuaalisuus.

Linkki tässä: www.crohnjacolitis.fi/cms/fileadmin/pdf/sopeutumisopas.pdf

Laitan tämän saman omaksi aluksi listalle, jos muitakin kroonista tautia potevia kiinnostaa lukea.

• Laryngo
        Laryngo kirjoitti:

ymmärtää tätä ilmiötä ja sen syntytaustaa paremmin, Crohn ja Colitisyhdistyksellä
        on erinomainen sopeutumisopas (n 16s, alunperin tarkoitettu IBD tapauksille),
        jossa selitetään upeasti ihan yleisestikin kroonisen taudin sopeutumisen vaiheita ja keskeisiä ilmiöitä. Oppaassa käsitellään mm. sairastuminen, kriisi, sairastumisen herättämätä reaktiot ja tunteet, sairauksen vaikutus elämässä,
        tauti ja masennus, selvitymiskeinot, sairaus ja seksuaalisuus.

Linkki tässä: www.crohnjacolitis.fi/cms/fileadmin/pdf/sopeutumisopas.pdf

Laitan tämän saman omaksi aluksi listalle, jos muitakin kroonista tautia potevia kiinnostaa lukea.

heti eli sopeutumisopas pitäisi kirjoittaa ISOLLA kirjaimella,
        jos jotakin haluaa lukea...

• joskus!

onneksi ei vielä tarvi maksaa mitään. mulla porukat ostaa sen mulle
      niinkauan kun opiskelen. kiva ollla 20 ja nexiumia loppuelänä.
      eniten masentaa tässä taudissa ruoan juomisen kyttääminen. olis kiva bailata kuten muutkin tänikäset!!!!! leikkausta ei edes suositeltu.

• Refluksikko

jos et mene vatsakirurgin pakeille, ja ainakin täälläpäin Suomea refluksileikkaukset ovat menneet suurin piirtein niin että osa vaivoista on pystytty leikkauksella parantamaan, osa ei ja silti nämä leikkauksissakin olleet joutuvat suurinosa käyttämään edelleen happosalpaajia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe