Amfetamiinin haittavaikutukset

Lefa

Amfetamiinin, kuten kaikkien päihdyttävien aineiden vaikutukset käyttäjälleen riippuvat siitä, millaisessa mielentilassa ja seurassa ainetta käytetään. Myös se, käytetäänkö ainetta yhdessä muiden päihteiden kanssa ja se, onko käyttäjä ensikertalainen vai kokenut käyttäjä, muokkaavat päihteen vaikutusta. Amfetamiinin välittömiä psyykkisiä vaikutuksia ovat hyvänolon ja energisyyden tunne. Annosta suurennettaessa käyttäjästä tulee puhelias ja levoton. Hän voi tuntea itsenä voimakkaaksi ja ylivertaiseksi. Monet käyttäytyvät aggressiivisesti tai vihamielisesti. Amfetamiini vaikuttaa keskushermoston lisäksi sydämeen, keuhkoihin ja muihin elimiin. Jo suhteellisen pienillä annoksilla ruokahalu vähenee, hengitys ja sydämen lyöntitiheys nopeutuvat, verenpaine kohoaa ja pupillit laajenevat. Suuremmat annokset aiheuttavat kuumeilua, hikoilua, päänsärkyä, näön hämärtymistä ja huimausta. Erittäin suurten annoksien vaikutuksia ovat sydämen rytmihäiriöt, kouristukset ja koordinaatiokyvyn menetys. Tällöin puhutaan amfetamiinimyrkytyksestä. Amfetamiinin käytöstä johtuvien kuolemien syitä ovat aivoverenvuoto, sydänhalvaus ja korkea kuume.

Koska amfetamiini vähentää ruokahalua, voi jatkuvan käytön seurauksena olla vajaaravitsemus ja sen myötä vastustuskyvyn heikkeneminen. Amfetamiinia jatkuvasti käyttävä voi olla arvaamaton ja väkivaltaltainen. Käytös johtuu huumeen aiheuttamista harhoista: käyttäjä kokee, että muut ihmiset uhkaavat tai vainoavat häntä. Pitkäaikaiskäyttäjillä on todettu ns. amfetamiinipsykoosia, joka oireiltaan muistuttaa paranoidia skitsofreniaa. Psykoosin oireet katoavat yleensä muutamassa päivässä tai viikossa käytön lopettamisen jälkeen. Suonensisäisesti käytettynä likaiset neulat ja epähygieeniset pistämistavat voivat vaurioittaa elimistöä ja aiheuttaa tulehduksia. Henkilöllä, joka käyttää yhteisneuloja, on riski sairastua virustauteihin, esimerkiksi Aidsiin ja B- tai C-hepatiittiin. Lisäksi amfetamiinituotteet sisältävät usein aineita, jotka liukenevat huonosti veteen, ja seurauksena voi olla hiusverisuonten tukkeutuminen ja verisuonten seinämien heikentyminen. Riskinä tällöin on mm. munuaisten vaurioituminen ja sydänkohtaus.

Amfetamiinin jatkuva käyttö lisää sietokykyä, jolloin käyttäjä tarvitsee suurempia annoksia saadakseen aineesta saman vaikutuksen. Sietokyky ei kuitenkaan kehity kaikkiin vaikutuksiin samalla tavoin, vaan jotkut vaikutukset saattavat tulla aiempaa pienemmillä annoksilla. Säännöllinen pitkäaikaiskäyttö voi johtaa psyykkiseen riippuvuuteen. Amfetamiinin vieroitusoireita ovat väsymys, pitkä, mutta häiriintynyt uni, voimakas nälkä, ärtyisyys ja masentuneisuus sekä väkivaltaisuuden puuskat.

17

10194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helvetti

      Olipa hyvä, että tuli luettua. Viimeistään tämän jälkeen tiedän, ettei tuohon roinaan ole mitään syytä koskea dynamiittipötköä vähemmällä. Hyi saatana. Oksettaa ajatteleminenkin. Miten helvetissä kukaan voi olla niin typerä, että tykittää itseensä moista paskaa? Vai joutuvatko kaikki koukkuun vahingossa?

      • Sanitus

        Mä olen entinen käyttäjä. Kuka tietää ton kaiken, ellei ole kokenut niitä? Ei mulle kerrottu amfetamiinin haitoista mitään, ennenku olin vetäny ekan kerran. Kokeilunhalu veti, jätkäkaveri käytti silloin. Aloitin exstacyillä, sitten amfetamiini, heroiini, subutex, lääkkeiden ja alkoholin väärinkäyttöä.. Ja nyt, kaiken sen paskan kokeneena, voin yhtyä edelliseen: HYI HELVETTI!!! Ekalla kerralla se on kivaa; joo, siitä ei kukaan valehdellu. Mut sen jälkeen joka keralla yritti saada samoja fiiliksiä. Eikä niitä koskaan tullu. Paranoidisia harhoja vaan, kenenkään ei uskaltanu luottaa :(
        Et...miten sen ny sanois..toivottavasti sulla ketä tän luet, en tarpeeksi itseluottamusta sanoa ei kiitos, kun joku tarjoo. Et menetä, kuin kurjuuden. Ja jos otat, voit menettää koko elämäsi. (RIP; Niina Haapaniemi 19v)


      • joojpjpjpjp

        olen samaa mieltä.


      • ihmenuoriso
        Sanitus kirjoitti:

        Mä olen entinen käyttäjä. Kuka tietää ton kaiken, ellei ole kokenut niitä? Ei mulle kerrottu amfetamiinin haitoista mitään, ennenku olin vetäny ekan kerran. Kokeilunhalu veti, jätkäkaveri käytti silloin. Aloitin exstacyillä, sitten amfetamiini, heroiini, subutex, lääkkeiden ja alkoholin väärinkäyttöä.. Ja nyt, kaiken sen paskan kokeneena, voin yhtyä edelliseen: HYI HELVETTI!!! Ekalla kerralla se on kivaa; joo, siitä ei kukaan valehdellu. Mut sen jälkeen joka keralla yritti saada samoja fiiliksiä. Eikä niitä koskaan tullu. Paranoidisia harhoja vaan, kenenkään ei uskaltanu luottaa :(
        Et...miten sen ny sanois..toivottavasti sulla ketä tän luet, en tarpeeksi itseluottamusta sanoa ei kiitos, kun joku tarjoo. Et menetä, kuin kurjuuden. Ja jos otat, voit menettää koko elämäsi. (RIP; Niina Haapaniemi 19v)

        Ja sitten vielä kehtaavat väittää kannabista vaaralliseks, hah hah.

        Miten sinäkin olet ollut niin naivi, että on pitänyt "bailata" piritööteissä?


    • ????

      kuka kysyi

      • samisami95

        osaisiko kukaan neuvoa, olin 3pv samoilla silmillä koska olin nokittanu piriä joka pv siitä on nyt 3pv ku lopetin ja vieläkin sydän hakkailee nopeemmin välillä ja hengitys tuntuu raskaalta,onko kyseessä vieroitus oireet vai jotain muuta?


      • samisami95
        samisami95 kirjoitti:

        osaisiko kukaan neuvoa, olin 3pv samoilla silmillä koska olin nokittanu piriä joka pv siitä on nyt 3pv ku lopetin ja vieläkin sydän hakkailee nopeemmin välillä ja hengitys tuntuu raskaalta,onko kyseessä vieroitus oireet vai jotain muuta?

        ja en ole ennen vetänyt paitsi sen 3pv putken niin osaako kukaan sanoa kauan oireet kestävät


    • vkcghxc

      kyl jeijjo hyvää on

      • Nykynarkit

        Tiputetaas se gängsteri sieltä pilvistä alas vähän faktoilla. Jeijjolla tarkotit varmaan Yayo, ja tää Yayo on kokaiinia.


    • Fuckfetamine

      Tuossa eilen yönä juotuamme pienellä porukalla aika tukevat pohjat päädyttiin läheiseen yökerhoon jatkamaan. Koko illan vietin tanssilattialla enkä juonut kuin kaksi drinkkiä koko käynnin aikana. Toisen suoraan tiskiltä ja toinen tuotiin minulle tanssilattialle ihan rehdin ja mukavantuntuisen uuden tuttavuuden toimesta. EI OLISI KANNATTANUT JUODA. . Asian kamaluus alkoi paljastua vasta aamun aikana kotona, kun muu seurue oli jo nukkumassa. Kotimatkalla ostettu kebab-annos ei yhtäkkiä herättänyt minkäännäköistä mielenkiintoa ja kun vielä aamu kymmeneltä makasin hereillä patjalla. Tajusin rankasta juomisesta johtuvien laskuhumalan ja humalan kadonneen jo yöllä krapulasta puhumattakaan ja niiden tilalle tulleen omituisen virkeyden, alkoi heräämään epäilys siitä että kaikki ei ole niinkuin pitäisi. Kaverin välityksellä sainkin sitten tunnistettua huumeen joka mitä ilmeisemmin on amfetamiini. Nyt valvottuani yhtä mittaa jo pitkälti yli 40 tuntia ja kärsittyäni sydämentykytyksiä on äärimmäisen virkeyden tilalle vaihtunut ahdistus ja pelkoja. Nukkuminen tai rentoutuminen ei vieläkään onnistu ja ruokahalu on tiessään. Sain myös neuvon soittaa myrkytyskeskukseen, jossa minua neuvottiin tarkkailemaan tilannetta ja hankkiutumaan lääkäriin mikäli tilanne pahenee. En ole koskaan elämässäni (mihin on kuulunut vakava masennus ja syömishäiriöitä) kokenut vastaavaa ahdistusta ja pelkoa kun mitä nyt käyn läpi. En voi käsittää miten kukaan voi aiheuttaa toiselle ihmiselle tälläistä paskaa livauttamalla jotain juomaan! Olen äärimmäisen huumevastainen ihminen ja se pahentaa oloani lisää, koska kaikki tämä sotii niin törkeästi vastaan minun omaa moraaliani ja arvojani. Joten te kaikki, jotka selaatte tätä sivua mielenkiinnosta huumeita kohtaan, syöksykää järveen. Tässä on kuvailtu nyt _yhden_ käyttökerran tulos, eikä tämä ole sen tai minkään arvoista. Pelkkää paskaa. Anteeksi avautuminen, mutta minusta on oikein, että myös tämä puoli on esillä ja ihmisten luettavissa. Amfetamiini ei aiheuta minkäänlaista euforiaa. Olo on lähinnä kuin olisi juonut 20 pannua kahvia. Kiitos.

      • 655566000

        sä oot saannu jotain paskaa jos ei kerran toiminnu kokemusta löytyy laskuista


      • soldiersofod
        655566000 kirjoitti:

        sä oot saannu jotain paskaa jos ei kerran toiminnu kokemusta löytyy laskuista

        Paskasta on vaikea saada kiiltävää. Ja vaikka se onnistuukin, paskaa se silti on. Piri, hyvä adhd-lääke ehkä, mutta ei se ihmisille tarkoitettu kemikaali koskaan ole ollut.

        Ensinnäkin jättäisin kerran vuoteen kokeilut kyseisen aineen kanssa, jos himottaa kokeilla. Toinen kerta ei tule olemaan koskaan niin hyvä kuin se ensimmäinen.

        Käyttö lähtee helposti käsistä. Jaksaa sitä tahtia parhaillaan muutamia vuosia, mutta sitten tulee varmasti stoppi kun ei kenenkään elimistö kestä sitä rääkkiä pidempiaikaisesti. Sitten seuraakin helvetinmoinen masennus ja muut huonot olot. Ilman mitään apua jos siitä selviät, olet harvinaisen kova jätkä.

        Kahvi on hieman samantapainen piriste, mutta toimii tehokkaasti diureettina. Joisin ennemmin pannullisen hyvää kahvia kuin nauttisin yhtäkään kemian laboratorion tuotetta. Nykyisellään noita erilaisia piristäviä kemikaaleja kun on kymmeniä, ellei satoja. Koskaan ei tiedä mitä se valkoinen jauhe sisältää oikeasti. Sekä jos jotain piriä ja metaa pidetään jo erittäin vaarallisina huumeina, joku mdpv tai vastaava muuntohuume on sitten HELVETIN VITUN VAARALLISTA. Pysykää lapset loitolla ja tyytykää vihreään.


    • 61738813

      Olen seurannut muutamien ihmisten edesottamuksia amfen kanssa värkätessä, eikä se ole ollut iloista katseltavaa/kuultavaa. Tavara ei aivan heroiinin kaltainen tappaja ole, vaikka tekeekin fyysistä tuhoa eri puolille kehoa, eritysesti ellei huolehdi elintärkeistä ravinteista, vaan käyttäjän psyyke heittelee hulluuden sekä itsemurhamasennuksen välimaastossa.

      Aineen vaikutuksen alaisena ihmiset tekevät uskomattoman typeriä asioita, ikään kuin viinapäissään, mutta kirkkain mielin (riippuen tietysti itse amfesta, jatkeista ja valvottujen öiden määrästä) ilman alkoholin tuomaa sekavuutta. Morkkis sekä masennus runnomassa valmiiksi väsynyttä mieltä ja kehoa näyttää mielikuvallisesti siltä kuin kurpitsapään löisi lekalla tohjoksi.

      Puhumattakaan aineen ympärillä vellovasta käyttäjä- ja myyjäkunnasta, jotka ovat todellakin epäluotettavia ja väkivaltaisia, parhaimmillaan täysin psykoosin ja aivokuolleisuuden välimaastossa tallaavia raukkoja. Tutkimuskemikaalit, mitkä eivät todellakaan ole urbaania legendaa, tekevät kaikesta vielä enemmän kieroutunutta.

      Välttäkää, mikäli haluatte pitää päänne kasassa.

    • apina_kapina

      Olen havainnut amfetamiinissa sivuvaikutuksen jota ei tunnu olevan oikein kenenkään tiedossa. Amfetamiini nopeuttaa ihmisen päätöksentekoa ja tekee hänestä tehokkaamman. Koska päätöksenteko nopeutuu, sen välittömiin sivuvaikutuksiin kuuluu lähes jos ei kaikilla käyttäjillä sosiaalisen kommunikaation rapautuminen piiloaggressiiviseen suuntaan. Liian nopea päätöksenteko ajaa amfetamiinin käyttäjän ohittamaan muiden käyttäjien mielipiteet ja lukitsee käyttäjänsä käsityksiä. Tämä sivuvaikutus on juurikin se ominaisuus jota hyväksikäytettään sotatarkoituksiin; sotilas ei ehdollista hänelle annettuja käskyjä. Tämä sama tuntuu pätevän myös metyylifenidaatin, kokaiinin sekä myös ainakin synteettisen sekä synteettisen että kokaiinista valmistetun crackin kohdalla. En usko että Adolf Hitler ymmärsi tämän käyttäessään Pervitiniä viisi annosta päivässä. Hän pääsi änkytysoireistaan eroon Pervitinillä. Valitettavasti kyseinen kemikaali teki hänestä säälittävän, suuruudenhullun narkkarin.

    • Saketkummaaporukkaa

      Ei kai susta oo tulossa samanlainen

    • RikosJaValinta

      Noh, ei sitäkään ainetta ilmaiseksi kukaan saa. Kallista touhua.
      Ja kannattaako maksaa itsensä kipeeksi aineesta josta saa itsensä kipeeksi?

    • tillintullin

      Harvoin pirinistit väkivaltaisia on.
      Tappelut alkaa Kuningas Alkoholista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe