Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta sisävessana biolanin erottelevasta kuivikekäymälästä ? Olen ajatellut laittaa mökille "sisävessan" ja tämä malli kiinnostaisi ennenkaikkea hintansa puolesta. Mutta, kokemukset käytöstä puuttuu !!!
Biolan erotteleva kuivikekäymälä sisätiloissa
21
14279
Vastaukset
- Naturum
Meillä on ollut käytössä mökillä jo 10 vuotta Biolan Naturum erotteleva kompostikäymälä sisävessana. On vaivaton, eikä ole hajuhaittoja ollut ainakaan kun huuhtelee sen joka käynnin jälkeen bidesuihkulla. Kaikin puolin olemme tyytyväisiä sen toimintaan.
http://www.naturum.fi/ - toimii hienosti
Meillä on kotona separet villa merkkinen kuivahuussi. Toiminut moitteettomasti ja hajusta ei tietoakaan- suosittelen lämpimästi:)
- karusellikomposti
Olemme rakentamassa mökkiä ja sinne tulee sisälle kuivakäymälä. Biolanin erottelevassa tarvii kantaa täydet astiat ulos jälkikompostoitumaan, eikö niin?
Olemme ajatelleet L&T:n Ekolet vs- mallia, jossa wc-pönttö on sisällä ja lattian alla on komposti karuselli. Eli komposti, jossa 4 lokeroa ja yhden täyttyessä pyöräytetään toinen kohdalle, jolloin edellinen kompostoituu... ja kun se tulee uudelleen vuoroon, komposti on valmista. Onko kenelläkään tällaista ja kokemuksia siitä? Tuuletusputki ja ehkä pieni sähköinen tuuletin tulisivat siihen. Haiseeko, kerääkö kärpäsiä mökin alla..? - Karal
karusellikomposti kirjoitti:
Olemme rakentamassa mökkiä ja sinne tulee sisälle kuivakäymälä. Biolanin erottelevassa tarvii kantaa täydet astiat ulos jälkikompostoitumaan, eikö niin?
Olemme ajatelleet L&T:n Ekolet vs- mallia, jossa wc-pönttö on sisällä ja lattian alla on komposti karuselli. Eli komposti, jossa 4 lokeroa ja yhden täyttyessä pyöräytetään toinen kohdalle, jolloin edellinen kompostoituu... ja kun se tulee uudelleen vuoroon, komposti on valmista. Onko kenelläkään tällaista ja kokemuksia siitä? Tuuletusputki ja ehkä pieni sähköinen tuuletin tulisivat siihen. Haiseeko, kerääkö kärpäsiä mökin alla..?Laitin 5v sitten kesämökin ulkohuussin alle 4-lokeroisen ekoletin. Toiminut hyvin ja olemme myös kaiken keittiöstä tulevan biojätteen laittaneet tänne. Jos ks. asennetaanEkolet sisätiloihin säliö tulee lattian alle. Laittaisin myös tuuletusputkeen pienen puhaltimen, joka varmistaa hajujen poispysymisen. Meidän Ekoletissä ei ole hajuhaittoja ollut, joskus matalapaineisena päivänä ehkä hiukan. Erityisen hyvää on tuo pitkä kompostoitumisaika. Olemme jo ensimmäiset mullat poistaneet ja hyvin olivat maatuneet. Sisälle kuitenkin valisisin ennemmin vaikka tuon Separet Villan.
- riitta-r
Hei
meillä on mökillä biolanin erotteleva kuivakäymälä. Eli se jossa pissi menee letkua pitkin ulos ja siitä astiaan ja muu jäte menee sankkoon joka sitten ajoittain tyhjennetään sille varattuun kompostiin.
Kuivikkeena käytän kaupan Wc- kuiviketta.
On toiminut moitteettomasti. Ei ole hajuhaittoja, vaikka meillä ei ole laitettu ilmastointiputkeen tuuletinta, jota erillään on saatavana.
ei kärpäshaittoja , eikä vaikea tyhjentää.
meillä on ollut samanlainen pytty ulkohuussissakin ja siihen jo silloin miellyimme. Mutta kun tuli sairauksia hommasimme toisen samanlaisen ja sijoitimme sen pukuhuoneeseen. Ja olemme ratkaisuun erittäin tyytyväisiä.
Käyttäjiä tosin on vain kaksi henkilöä joten tyhjennysväli on harvoin.
Toivottavasti löydät itsellesi sopivan ratkaisun. - Exel
Jos mökilläsi on sähkö, tuo Separetin Villa on ehdoton ratkaisu. Toimii myös kylmässä mökissä eikä haise. Ja kun laitat laariin sellaisen sinisen kiekon, niin laitehan jopa tuoksuu ;)
Biolan kuuluu puuceehen, ja sinne onkin paras ratkaisu.- aloittaja
Olen ostanut separet villa 9000 joka nyt odottaa mökin valmistumista. Pitää kertoa lisää kokemuksista kun pääsee testaamaan. Miten olette toteuttaneet virtsan keräyksen ? Meillä näillä näkymin johdetaan virtsa "mökkipalloon" mihin myös kantovesi keittiöstä menee. Pitää vain käydä kunnassa kyselemässä kuinka sen saa oikesti toteuttaa ja pitääkö olla jotakin lupia hankittuna....
- Exel
aloittaja kirjoitti:
Olen ostanut separet villa 9000 joka nyt odottaa mökin valmistumista. Pitää kertoa lisää kokemuksista kun pääsee testaamaan. Miten olette toteuttaneet virtsan keräyksen ? Meillä näillä näkymin johdetaan virtsa "mökkipalloon" mihin myös kantovesi keittiöstä menee. Pitää vain käydä kunnassa kyselemässä kuinka sen saa oikesti toteuttaa ja pitääkö olla jotakin lupia hankittuna....
Kanisteriin vaan. Sieltä sitten parhaaksi katsomallasi tavalla eteenpäin. Vedellä laimennettunahan puhdas virtsa on kai varsin mainio lannoite. En kyllä kovin suureksi synniksi itse katso sen levittelyä metsään kun sinnehän ihmiset on pissineet jo muutama tuhat vuotta ennenkuin viranomaiset keksittiin. Kun virtsa ja ulosteet ei mene sekaisin niin puhutaan kahdesta siististä helposti käsiteltävästä jätteestä.
En voi varmasti vannoa, mutta niin kauan kuin teillä ei ole vesivessaa, asia ei kiinnosta kuntaa p...n vertaa. Kysymällä saa vain ongelmia. - paskaan
Exel kirjoitti:
Kanisteriin vaan. Sieltä sitten parhaaksi katsomallasi tavalla eteenpäin. Vedellä laimennettunahan puhdas virtsa on kai varsin mainio lannoite. En kyllä kovin suureksi synniksi itse katso sen levittelyä metsään kun sinnehän ihmiset on pissineet jo muutama tuhat vuotta ennenkuin viranomaiset keksittiin. Kun virtsa ja ulosteet ei mene sekaisin niin puhutaan kahdesta siististä helposti käsiteltävästä jätteestä.
En voi varmasti vannoa, mutta niin kauan kuin teillä ei ole vesivessaa, asia ei kiinnosta kuntaa p...n vertaa. Kysymällä saa vain ongelmia.Tässä on sama neuvo kuin edellisessä viestissä. Yritän vaan sanoa että se neuvo on ohjeitten mukainen.
Ongelmat syntyvät kun pissii paskaan. Siitä tulee paha sekoitus, haisee kun pissi säilötään siihen kuivikkeeseen joka on tarpeen sen paskan peittämiseksi.
Se erotteleva käymälä on tarpeen vasta kun ensin pissit paskaan. Älä siis pissi paskaan. Erottele itse. Mene ulos nurkan taakse ja pissi maahan. Vaihtele hiukan paikkaa niin ei tule vaikeuksia muutenkaan. Eikä puhtaassa pississä käsittääkseni edes ole niitä kolibakteereja jotka pilaavat kaivoveden. Ne bakteerit tulevat toisesta reijästäsi.
Se kiinteä ruskea jätös eli paska on tällaisen erottelun jälkeen paljon helpompi käsitellä. Sen kun peittää haravoiduilla lehdillä tai kaupan kuivikkeilla tai vastaavilla niin ei haise, eikä siitä valu nestettä pohjaveteen edes ilman biokäymälää, ja yksinkertaisempikin biokäymälä toimii keräilykompostorina. Se puhdas kiinteä jäte on paljon mukavampi käsitellä, kun se kuitenkin pitää käsitellä.
Mieti mitä neuvoja saat siitä kun käytät erottelevaa kompostoria ja saat sen nestemäisen sekoituksen, keltaruskeaa pissiä johonkin astiaan sen erottelevan kompostorin. Mitä sinun pitää tehdä sille? Taitaa olla neuvo että ensin keräät sen astiaan ja sitten kaadat maahan, ihan oikeasti kaikkien ohjeitten mukaan. Pissi suoraan maahan niin ei tarvitse käsitellä sitä keltaruskeaa nestettä ollenkaan. - Itse tehty
paskaan kirjoitti:
Tässä on sama neuvo kuin edellisessä viestissä. Yritän vaan sanoa että se neuvo on ohjeitten mukainen.
Ongelmat syntyvät kun pissii paskaan. Siitä tulee paha sekoitus, haisee kun pissi säilötään siihen kuivikkeeseen joka on tarpeen sen paskan peittämiseksi.
Se erotteleva käymälä on tarpeen vasta kun ensin pissit paskaan. Älä siis pissi paskaan. Erottele itse. Mene ulos nurkan taakse ja pissi maahan. Vaihtele hiukan paikkaa niin ei tule vaikeuksia muutenkaan. Eikä puhtaassa pississä käsittääkseni edes ole niitä kolibakteereja jotka pilaavat kaivoveden. Ne bakteerit tulevat toisesta reijästäsi.
Se kiinteä ruskea jätös eli paska on tällaisen erottelun jälkeen paljon helpompi käsitellä. Sen kun peittää haravoiduilla lehdillä tai kaupan kuivikkeilla tai vastaavilla niin ei haise, eikä siitä valu nestettä pohjaveteen edes ilman biokäymälää, ja yksinkertaisempikin biokäymälä toimii keräilykompostorina. Se puhdas kiinteä jäte on paljon mukavampi käsitellä, kun se kuitenkin pitää käsitellä.
Mieti mitä neuvoja saat siitä kun käytät erottelevaa kompostoria ja saat sen nestemäisen sekoituksen, keltaruskeaa pissiä johonkin astiaan sen erottelevan kompostorin. Mitä sinun pitää tehdä sille? Taitaa olla neuvo että ensin keräät sen astiaan ja sitten kaadat maahan, ihan oikeasti kaikkien ohjeitten mukaan. Pissi suoraan maahan niin ei tarvitse käsitellä sitä keltaruskeaa nestettä ollenkaan.Lehdissä ja netissä on malleja itsetehdyistä erottelevista huuseista. Mallit toimivat hyvin, ei hajuja. En suosittele kuitenkaan edellisen kirjoittelijan ohjeita eli pissimistä nurkkiin, pissat voi tehdä nk. venevessaan, jota voi pitää aittassa saunassa jne, lähellä mökkiä kuitenkin ja yöllä vaikka sisätiloissa ja laimentaen pissat voi antaa lannokkeena pensaille ym. eli hydyntää ureaa. Mutta mitä tehdä sille kuivalla lannalle, jota on rikastettu kuivikkeilla ja heinillä ym. ja pakastettu yhden talven. minne sen saa laittaa ?
- on egolokinen
Itse tehty kirjoitti:
Lehdissä ja netissä on malleja itsetehdyistä erottelevista huuseista. Mallit toimivat hyvin, ei hajuja. En suosittele kuitenkaan edellisen kirjoittelijan ohjeita eli pissimistä nurkkiin, pissat voi tehdä nk. venevessaan, jota voi pitää aittassa saunassa jne, lähellä mökkiä kuitenkin ja yöllä vaikka sisätiloissa ja laimentaen pissat voi antaa lannokkeena pensaille ym. eli hydyntää ureaa. Mutta mitä tehdä sille kuivalla lannalle, jota on rikastettu kuivikkeilla ja heinillä ym. ja pakastettu yhden talven. minne sen saa laittaa ?
Toimivasta kompostikäymälästä tarvitsee tyhjentää vain multaa parin kuukauden välein. Tuntuu hölmöläisen hommalta pakastaa PASKAA...
http://www.naturum.fi/suomi/Kayttohje_PM5.04.pdf - Pakastaja
on egolokinen kirjoitti:
Toimivasta kompostikäymälästä tarvitsee tyhjentää vain multaa parin kuukauden välein. Tuntuu hölmöläisen hommalta pakastaa PASKAA...
http://www.naturum.fi/suomi/Kayttohje_PM5.04.pdfNykyisin saa ostaa biokäymälöitä, jotka pakastavat tuotteet. Itse olin sitä miletä, että varminta on mökkijätteiden olla talvi pakkasessa ja käsitellä niitä vasta keväällä. Inhoan bakteereita ym. mikrobeja, joten pakastaminen lisää turvallisuutta. Ihmisen "lannassa" on paljon bakteereita, jotka muualle elimistöön joutuesaan aiheuttaa tauteja.
- dacb
Pakastaja kirjoitti:
Nykyisin saa ostaa biokäymälöitä, jotka pakastavat tuotteet. Itse olin sitä miletä, että varminta on mökkijätteiden olla talvi pakkasessa ja käsitellä niitä vasta keväällä. Inhoan bakteereita ym. mikrobeja, joten pakastaminen lisää turvallisuutta. Ihmisen "lannassa" on paljon bakteereita, jotka muualle elimistöön joutuesaan aiheuttaa tauteja.
Ja pakastaminenhan tunnetusti tappaa kaikki pöpöt.
No, valheellinen turvallisuudentunnehan tätä maailmaa muutenkin pitää pystyssä... - nn..
Pakastaja kirjoitti:
Nykyisin saa ostaa biokäymälöitä, jotka pakastavat tuotteet. Itse olin sitä miletä, että varminta on mökkijätteiden olla talvi pakkasessa ja käsitellä niitä vasta keväällä. Inhoan bakteereita ym. mikrobeja, joten pakastaminen lisää turvallisuutta. Ihmisen "lannassa" on paljon bakteereita, jotka muualle elimistöön joutuesaan aiheuttaa tauteja.
vaikka asuisit pohjoisnavalla. Sielläkin sulaa jäät.
- Vaikka sulaakin
nn.. kirjoitti:
vaikka asuisit pohjoisnavalla. Sielläkin sulaa jäät.
Pöpöjen tappamiseen riittää talvella muutama kunnon pakkaspäivä, eivät ne suolistobakteerit sitten enää herää henkiin, (useimpien tieteilijöiden uskomuksen ja tutkimutsen mukaan) Löytyy niitä pakkasen kestäviäkin bakteereita ja sieniä, mutta -20C on yleensä jo riittävä.
- nn..
Vaikka sulaakin kirjoitti:
Pöpöjen tappamiseen riittää talvella muutama kunnon pakkaspäivä, eivät ne suolistobakteerit sitten enää herää henkiin, (useimpien tieteilijöiden uskomuksen ja tutkimutsen mukaan) Löytyy niitä pakkasen kestäviäkin bakteereita ja sieniä, mutta -20C on yleensä jo riittävä.
Kuivakäymälöiden tuotteita on tutkittu enimmäkseen lämpimissä maissa.
Pitäisi olla tutkimuksia myös pakastettujen tuotteiden vaaroista, ennenkuin niihin voisi luottaa.
Tuo pakastava käymälä ei taida tehdä oikein kunnon jäätä. Ei se -20 asteista tee. - Itse tehty
nn.. kirjoitti:
Kuivakäymälöiden tuotteita on tutkittu enimmäkseen lämpimissä maissa.
Pitäisi olla tutkimuksia myös pakastettujen tuotteiden vaaroista, ennenkuin niihin voisi luottaa.
Tuo pakastava käymälä ei taida tehdä oikein kunnon jäätä. Ei se -20 asteista tee.Ehdottomasti kuivakäymälöiden tuotteita pitäisi tutkia, samoin ko. pakastettuja.
Oma käymäläni oli siis itse tehty eroitteleva, erottelu tapahtuu jo etukäteen lähes 100%, koska urea kerätään eri paikkaan. Lisäksi käymälässä käytetään kuivikkeita ja sisäastia on "reiällinen" joten itse tuote kuivuu hyvin, samoin valumatkin, jotka ovat vähäisiä. Se pakastaminen on vielä lisä, toisin sanoen en koske tuotteisiin ennen kevättä. Huusi on yhden ihmisen ja satunnaisten vieraiden käytössä vain kesäisin ja kesän tuotokset ovat kuivuneena vain muutaman litran verran, pakastaminen vielä pienentää tuotteita. Pakastaminen on siis biokäymälän lisätoimenpide. Lisäksi käymälän tuotteet maatuvat ilman lisäyksiä pitkän lämpimän syksyn uksikseen ja keväällä sulattuaan jatkavat maatumista. Kesällä vaihdetaan keräsysastiat. Tuotteen vaikuttavat mullalle. Olen itse siksi hygieeninen, että en täysin luota metodeihin. Erityisesti pelottaa jos ihmiset alkavat kasata raakaa bakteeri- ja loispitoista "omaa tuotetta" pelloille vesistöjen läheisyyteen. - Pakkasukko
Itse tehty kirjoitti:
Ehdottomasti kuivakäymälöiden tuotteita pitäisi tutkia, samoin ko. pakastettuja.
Oma käymäläni oli siis itse tehty eroitteleva, erottelu tapahtuu jo etukäteen lähes 100%, koska urea kerätään eri paikkaan. Lisäksi käymälässä käytetään kuivikkeita ja sisäastia on "reiällinen" joten itse tuote kuivuu hyvin, samoin valumatkin, jotka ovat vähäisiä. Se pakastaminen on vielä lisä, toisin sanoen en koske tuotteisiin ennen kevättä. Huusi on yhden ihmisen ja satunnaisten vieraiden käytössä vain kesäisin ja kesän tuotokset ovat kuivuneena vain muutaman litran verran, pakastaminen vielä pienentää tuotteita. Pakastaminen on siis biokäymälän lisätoimenpide. Lisäksi käymälän tuotteet maatuvat ilman lisäyksiä pitkän lämpimän syksyn uksikseen ja keväällä sulattuaan jatkavat maatumista. Kesällä vaihdetaan keräsysastiat. Tuotteen vaikuttavat mullalle. Olen itse siksi hygieeninen, että en täysin luota metodeihin. Erityisesti pelottaa jos ihmiset alkavat kasata raakaa bakteeri- ja loispitoista "omaa tuotetta" pelloille vesistöjen läheisyyteen.Etpä suotta pelkää !
Maalla kun kulke ja katselee kun ihmisillä on rannoissa ja pelloilla jopa kuutiometrin kokoisia kasoja ihmiskakkaa niin ihan pahaa tekee.
Meidänkin naapurilla on rannassa noin 5 metriä laiturista yli kolme metriä korkea kakkakasa. Hassun näköistä kyllä kun kiipeävät sinne keon päälle kakkimaan lisää. Kerran rouva putosi sieltä ja pyöri kakkaisena kekoa alas aina järveen asti. Eikä mennyt kuin viikko niin heidän ranta oli rehevöitynyt lähes umpeen, mutta rouva puhdistui kyllä pudotessaan veteen. Onni onnettomuudessa.
Pian kalat kuolivat meidänkin rannasta ja meidän lemmikkiundulaatti sai kolibakteerin joka tarttui meidän kasvimmahankin ja kaikki porkkanat maistuu nyt paskalta.
Onneksi pian tulee taas talvi ja tappaa kaiken pahan. Ehkä myös naapurin rouvan. - biokäymälä
Pakkasukko kirjoitti:
Etpä suotta pelkää !
Maalla kun kulke ja katselee kun ihmisillä on rannoissa ja pelloilla jopa kuutiometrin kokoisia kasoja ihmiskakkaa niin ihan pahaa tekee.
Meidänkin naapurilla on rannassa noin 5 metriä laiturista yli kolme metriä korkea kakkakasa. Hassun näköistä kyllä kun kiipeävät sinne keon päälle kakkimaan lisää. Kerran rouva putosi sieltä ja pyöri kakkaisena kekoa alas aina järveen asti. Eikä mennyt kuin viikko niin heidän ranta oli rehevöitynyt lähes umpeen, mutta rouva puhdistui kyllä pudotessaan veteen. Onni onnettomuudessa.
Pian kalat kuolivat meidänkin rannasta ja meidän lemmikkiundulaatti sai kolibakteerin joka tarttui meidän kasvimmahankin ja kaikki porkkanat maistuu nyt paskalta.
Onneksi pian tulee taas talvi ja tappaa kaiken pahan. Ehkä myös naapurin rouvan.Uskomaton juttu-haluaisinpa lukea lisää sun tekstejä...tämmösiä nauruja en oo saanu aikoihin...ihan vedet silmissä piti hekottaa!!!
- Tarua
No ei kai tuollaista voi olla ihan oikeasti? Että paskakasan päällä käydään kykkimässä... Voi hyvänen aika...
- ecovc
Tämmönen on naturum.
https://www.youtube.com/watch?v=sG_W_Vo98TQ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006494
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303883törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283280Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471033Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879