Millaisia virolaiset ovat?

the Pooh

Ikävää lukea tätä foorumia. Täällä vain nälvätään ja viro ja suomi kilpailevat paremmuudesta. Sitäkö varten alue on perustettu? :o

Olen tosi kiinnostunut Virosta, käynyt eri kaupungeissa ja paikoissa lukuisia kertoja ja suunnitellut mm. opintojen aloittamista Tartossa.
En tunne henkilökohtaisesti yhtään virolaista, joten siksipä minua kiinnostaa, minkälaisia he ovat (tai te olette)?
Neuvostoliiton vallan ajoilta on ilmeisesti jäänyt päälle ajatus työstä vakavana asiana eikä sitä tehdä hymyhuulin, mikä ainakin selittäisi nyrpeät kassaneidit. Näinpä lähes kaikki virolaisiin ottamani kontaktit eivät ole olleet lämpimimmästä päästä. Olen saanut vähän sellaisen kuvan, että virolaiset ovat paljon pidättyväisempiä kuin suomalaiset (tuntuu, että mekin olemme jo ihan tarpeeksi). Onko näin? Paha mennä yleistämään, mutta toivottavasti u got the point.

Millaista on virolaisten huumorintaju? Ainakin monet suomalaiset pystyvät esimerkiksi nauraa itselleen. Suomessa etenkin nuorten ihmisten keskuudessa dissaaminen eli leikillään toisille ilkkuminen on aika yleistä huumoria. Miten virossa? Ollaanko siellä totisina kuin mummon hautajaisissa?

Mitä virolaiset tekevät vapaa-ajallaan? Varsinkin nuoriso. Onko juhliminen yleistä ja kavereiden tapaaminen koulujen ja töiden jälkeen?

Onko virossa olemassa jotain "eliittialueita", joilla asuu vain rikkaita ihmisiä koreissa omakotitaloissa? Ainakin ränsistyneet kerrostalot ovat harmittavan hyvin esillä ja yleisiä..

Toivoisin saavani jotain hyviä, realistisia vastauksia. Aina vain parempi olisi, jos olisi kokemuksia Tartton alueelta tai muualta, Tallinna kun ei juurikaan kiinnosta. En kaipaa vastauksia p*skanjauhajilta tai "suomalaisten paremmuuden" puolestapuhujilta. :) Kiitos!

60

6377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastata

      kaikkeen,mitä kysyit.Itseänikin kiinnostaa Viro, mahdollisesti jopa muutto asumaan sinne.Mutta ainakin inkeriläiset,joita tunnen,ja jotka ovat sieltä kotoisin,ovat ylpeitä ihmisiä.Tunnen myös pari virolaista.Eräs inkeriläinen sanoi minulle,että virolaiset ovat ylpeitä.Se varmaan pitää paikkansa,vaikka en ymmärrä,mistä he ovat ylpeitä.Ylpeys vain tekee kanssakäymisestä erittäin epämiellyttävää,ja virolaisten ylpeys ja koppavuus onkin yksi pääsyistä,miksi en mielelläni Virossa käy,vaikka se muuten kiinnostaakin maana.En tiedä,onko muilla tällaisia kokemuksia,mutta itselläni on monia.

      • Tässä syy

        Täytyy muistaa, että Viro on kaikkia naapurimailtaan paljon pienempi ja köyhempikin. Ehkä siitä johtuu virolaisten alemmuudentunne joka ilmenee koppavuutena.


      • palapalaplaaa
        Tässä syy kirjoitti:

        Täytyy muistaa, että Viro on kaikkia naapurimailtaan paljon pienempi ja köyhempikin. Ehkä siitä johtuu virolaisten alemmuudentunne joka ilmenee koppavuutena.

        alemmuden tunne = koppavuus???

        Näen ongelman suomalaisissa ketkä tuntee ylemmyyttä pientä viroa kohta ja haluaa psykologisoimalla halventaa virolaisten olemassaoloa.
        Siis koppavuus on meissä suomalaisissa, jos joka paikassa vain sitä näemme!


      • olet oikeassa
        Tässä syy kirjoitti:

        Täytyy muistaa, että Viro on kaikkia naapurimailtaan paljon pienempi ja köyhempikin. Ehkä siitä johtuu virolaisten alemmuudentunne joka ilmenee koppavuutena.

        että heidän koppavuuteensa ja omakehumiseensa on syynä pohjimmainen alemmuudentunne.He ovat pieni tuntematon kansa ja köyhä valtio,jolla on Neuvostoliiton miehitys takanaan.Sanotaanhan yleensäkin,että suuruudenhulluudella on taustana alemmuuden tunne.Minä uskon,että siinä on perää.Siihen täytyisi varmaan osata suhtautua sen mukaan,eli ymmärryksellä heitä kohtaan.


      • the Pooh

        Itsekin olen havainnut jotain ylpeyttä tai nenä pystyssä kulkemista virolaisissa. Tällaista olen kuullut, että nuoret (n.18v)olisivat aivan eri maata kuin vanhempansa, sillä eivät ole joutuneet elämään neuvostoliiton aikana. Siitä olettaisin että nuoret ovat vanhempiaan rennompaa kansaa, vai onkohan näin?


      • alemmudentunne
        olet oikeassa kirjoitti:

        että heidän koppavuuteensa ja omakehumiseensa on syynä pohjimmainen alemmuudentunne.He ovat pieni tuntematon kansa ja köyhä valtio,jolla on Neuvostoliiton miehitys takanaan.Sanotaanhan yleensäkin,että suuruudenhulluudella on taustana alemmuuden tunne.Minä uskon,että siinä on perää.Siihen täytyisi varmaan osata suhtautua sen mukaan,eli ymmärryksellä heitä kohtaan.

        Se on maailman helpoin tapa leimata ihmisiä tuntematta heitä oikeasti. Jos sinulle rittää Viron tuntemukseksesi Neuvostoliiton mehitys ja halauat nähdä viroa/virolaisia sieltä ylhäältä omasta paremmuden näkötornista, jatkaa vaan. Varo, että et tule suuruudenhulluksi siellä omassa paremmudessasi! :)


      • sä nyt
        alemmudentunne kirjoitti:

        Se on maailman helpoin tapa leimata ihmisiä tuntematta heitä oikeasti. Jos sinulle rittää Viron tuntemukseksesi Neuvostoliiton mehitys ja halauat nähdä viroa/virolaisia sieltä ylhäältä omasta paremmuden näkötornista, jatkaa vaan. Varo, että et tule suuruudenhulluksi siellä omassa paremmudessasi! :)

        itse leimaa ihmisiä tuntematta heitä?Mulla ei ole mitään paremmuudentuntoisia kuvitelmia itsestäni.Johan tossa ketjun alussa sanoin,että virolaisten koppavuus tekee kanssakäymisen vaikeaksi ja epämiellyttäväksi.Miksi siis sanoisin sellaisesta,mistä en itse pidä.Toivoisin ihmisten olevan kansallisuuteen katsomatta asiallisia ja ystävällisiä toisilleen.Valitettavasti virolaisissa on paljon ylemmyydentuntoa muita kohtaan.Onko sitä sitten vain suomalasia kohtaan,en tiedä.Enkä ymmärrä,mitä sellainen ylpeys parantaa kenenkään asemaa,koska ylemmyydentunne ei ainakaan saa aikaan ihailua eikä kunnioitusta vaan paheksuntaa.Niin kuin sanoin myös aiemmin,eräs inkeriläinen nainen,joka on asunut 50 vuotta Virossa,sanoi minulle,että virolaiset ovat hyvin ylpeitä ihmisiä.Johan he itsekin myöntävät sen.Mikä siihen on syynä,en tiedä.Onko se alemmuudentunne muita kansoja kohtaan vai muu syy.Monesti ainakin sellainen ihminen,jolla on heikko itsetunto,kehuu itseään usein.Olen opiskellut vuosia psykologiaa,ja jotain tietoja kyllä itselläni siitä on.En ihan ummikko ole.


      • näin.
        the Pooh kirjoitti:

        Itsekin olen havainnut jotain ylpeyttä tai nenä pystyssä kulkemista virolaisissa. Tällaista olen kuullut, että nuoret (n.18v)olisivat aivan eri maata kuin vanhempansa, sillä eivät ole joutuneet elämään neuvostoliiton aikana. Siitä olettaisin että nuoret ovat vanhempiaan rennompaa kansaa, vai onkohan näin?

        olen 20 v suomessa asunut ja voin sanoa että 40 virolaiset ovat suomalaisiin verrattuna täysin eri ihmisiä, suomalainen on kuin robotti jos hänen kanssa puhuu eli kaikki pitää tarkoin miettiä mitä suusta ulos päästää kun virolaisen kanssa voin puhua rennosti ilma stressiä, tätä on vaikea sanoiksi pukea mutta niin synkkiä,vähäpuheisia ja jopa vihamielisiä ihmisiä kuin suomessa en ole muualla vielä tavannut. Sitä en taas tiedä millainen on uusi itsenäisen viron sukupolvi koska kaikki ketä tunnen ovat vanhempaa polvea. Tunnen aika hyvin myös venäläiisä ja amerikkalaisia perheitä niin virolaisten kanssa aika samaanlaista porukkaa joskin virolainen on hieman ujompi.
        Muistan kun suomessa näytettiin 90 luvulla jokin dokumentti mikä antoi muualle maailmaan kuvan millaiset suomalaiset ovat ja se oli täyskymppi kaikin puolin, harmi kun en muista mikä oli dokumentin nimi,sen muista nettä arja koriseva siellä puhui suomalaisten puolesta.


      • että virolaiset
        näin. kirjoitti:

        olen 20 v suomessa asunut ja voin sanoa että 40 virolaiset ovat suomalaisiin verrattuna täysin eri ihmisiä, suomalainen on kuin robotti jos hänen kanssa puhuu eli kaikki pitää tarkoin miettiä mitä suusta ulos päästää kun virolaisen kanssa voin puhua rennosti ilma stressiä, tätä on vaikea sanoiksi pukea mutta niin synkkiä,vähäpuheisia ja jopa vihamielisiä ihmisiä kuin suomessa en ole muualla vielä tavannut. Sitä en taas tiedä millainen on uusi itsenäisen viron sukupolvi koska kaikki ketä tunnen ovat vanhempaa polvea. Tunnen aika hyvin myös venäläiisä ja amerikkalaisia perheitä niin virolaisten kanssa aika samaanlaista porukkaa joskin virolainen on hieman ujompi.
        Muistan kun suomessa näytettiin 90 luvulla jokin dokumentti mikä antoi muualle maailmaan kuvan millaiset suomalaiset ovat ja se oli täyskymppi kaikin puolin, harmi kun en muista mikä oli dokumentin nimi,sen muista nettä arja koriseva siellä puhui suomalaisten puolesta.

        ovat sinua kohtaan ystävällisiä,jos olet virolainen,mutta toista se on meille suomalaisille.Minäkin tunnen erään 30 vuotta Suomessa asuneen virolaisen naisen,ja hän kertoi,että kun hän menee käymään omaan maahansa Viroon,niin ihmiset ovat todella töykeitä hänelle jopa tuntemattomatkin.Moni varmaan pitää häntä suomalaisena,koska onhan se lyönyt leimansa häneen.On myös totta,mitä sanoit suomalaisista.En kiistä sitä yhtään.Mutta kyllä meissäkin poikkeuksia on.Itse en suhtaudu virolaisiin kylmäkiskoisesti,vaan niin kuin sanoin,haluaisin käydä Virossa useammin,mutta virolaisten ylpeys ei oikein vedä.Sano sinä,mistä virolaisten ylpeys johtuu.


      • EESTILÄINEN
        että virolaiset kirjoitti:

        ovat sinua kohtaan ystävällisiä,jos olet virolainen,mutta toista se on meille suomalaisille.Minäkin tunnen erään 30 vuotta Suomessa asuneen virolaisen naisen,ja hän kertoi,että kun hän menee käymään omaan maahansa Viroon,niin ihmiset ovat todella töykeitä hänelle jopa tuntemattomatkin.Moni varmaan pitää häntä suomalaisena,koska onhan se lyönyt leimansa häneen.On myös totta,mitä sanoit suomalaisista.En kiistä sitä yhtään.Mutta kyllä meissäkin poikkeuksia on.Itse en suhtaudu virolaisiin kylmäkiskoisesti,vaan niin kuin sanoin,haluaisin käydä Virossa useammin,mutta virolaisten ylpeys ei oikein vedä.Sano sinä,mistä virolaisten ylpeys johtuu.

        vaimo asuttu yhdessä noin 10 vuotta Suomessa.Nykyään hän pitää Suomea kotimaanaan enemmän kuin Viroa jota ei tunne enään samaksi maaksi mitä se oli joskus ennen.Krynderit ja kova vauhti markkinataloudessa on ikäänkuin raiskannut koko viron.Minun tuntemani Virolaiset on kyllä ihan normaaleja mukavia ihmisiä.Turistit vaan aina löytää ne negatiiviset piirteet Virolaisista keitä he eivät henk kohtaisesti tunne.


      • koppavaisuus
        sä nyt kirjoitti:

        itse leimaa ihmisiä tuntematta heitä?Mulla ei ole mitään paremmuudentuntoisia kuvitelmia itsestäni.Johan tossa ketjun alussa sanoin,että virolaisten koppavuus tekee kanssakäymisen vaikeaksi ja epämiellyttäväksi.Miksi siis sanoisin sellaisesta,mistä en itse pidä.Toivoisin ihmisten olevan kansallisuuteen katsomatta asiallisia ja ystävällisiä toisilleen.Valitettavasti virolaisissa on paljon ylemmyydentuntoa muita kohtaan.Onko sitä sitten vain suomalasia kohtaan,en tiedä.Enkä ymmärrä,mitä sellainen ylpeys parantaa kenenkään asemaa,koska ylemmyydentunne ei ainakaan saa aikaan ihailua eikä kunnioitusta vaan paheksuntaa.Niin kuin sanoin myös aiemmin,eräs inkeriläinen nainen,joka on asunut 50 vuotta Virossa,sanoi minulle,että virolaiset ovat hyvin ylpeitä ihmisiä.Johan he itsekin myöntävät sen.Mikä siihen on syynä,en tiedä.Onko se alemmuudentunne muita kansoja kohtaan vai muu syy.Monesti ainakin sellainen ihminen,jolla on heikko itsetunto,kehuu itseään usein.Olen opiskellut vuosia psykologiaa,ja jotain tietoja kyllä itselläni siitä on.En ihan ummikko ole.

        _Johan tossa ketjun alussa sanoin,että virolaisten koppavuus tekee kanssakäymisen vaikeaksi ja epämiellyttäväksi._

        Ei ole mõtet siin üldistada, saa kõige enne mõne eestlasega sõbraks.
        Nagu sinu jutust võib mõista, sul ei olegi eestlaste hulgas sõpru, on vaid mõned tuttavad ja kohe arvad, et sul on pilt kogu rahvusest olemas.

        Hiljuti pidin maha pika vaidluse ühe soomlasega. Ta oli nimelt näinud Tallinna tänavatel ajalehepoisse ja pidas neid kerjusteks, oli isegi neile käratanud, et ärgu kerjaku.
        Kui püüdsin talle selgitada, et needsamad väikesed poisid teevad tööd, et teenida omale taskuraha, siis sain igale lausele koheselt vastuhaugatuse:
        "Mutta, MEILLÄ Suomessa...", "MEILLÄ Suomessa...."

        Lõin lootusetult käega. Sain aru, et sellise koppavaisuudessa kannatava inimesega ei ole mõtet vaielda, sest kui inimene on midagi omale pähe võtnud, siis nii lihtsalt ta sellest ei loobu. Seetõttu ma ka ei imesta, et ega sellistega ei kiputagi vestlema.


      • leppälippa
        the Pooh kirjoitti:

        Itsekin olen havainnut jotain ylpeyttä tai nenä pystyssä kulkemista virolaisissa. Tällaista olen kuullut, että nuoret (n.18v)olisivat aivan eri maata kuin vanhempansa, sillä eivät ole joutuneet elämään neuvostoliiton aikana. Siitä olettaisin että nuoret ovat vanhempiaan rennompaa kansaa, vai onkohan näin?

        Sana `ylpeys` on sinulle selvästikin negatiivinen, kuin taas monelle toiselle kansalle on sanan merkitys aivan OK, se tarkoittaa itsensä kunnioittamista.
        Virolaisten suurin ero suomalaisiin on itsesäälin puute. Virolaisesta kulttuurista puuttuu voivottelu ja säälin kaipuu, suomalaiset rakastaa uhrikertomuksia. Sen huomaa jo tästä keskustelusta: sinä haluat olla uhri, koet, luulet tai kuvittelet, että virolaiset ovat sitä ja tätä. Mitä tämä keskustelu virolaisista antaa sinulle? Miksi se on sinulle niin tärkeä? Katso itseään.


      • Hullu olet
        näin. kirjoitti:

        olen 20 v suomessa asunut ja voin sanoa että 40 virolaiset ovat suomalaisiin verrattuna täysin eri ihmisiä, suomalainen on kuin robotti jos hänen kanssa puhuu eli kaikki pitää tarkoin miettiä mitä suusta ulos päästää kun virolaisen kanssa voin puhua rennosti ilma stressiä, tätä on vaikea sanoiksi pukea mutta niin synkkiä,vähäpuheisia ja jopa vihamielisiä ihmisiä kuin suomessa en ole muualla vielä tavannut. Sitä en taas tiedä millainen on uusi itsenäisen viron sukupolvi koska kaikki ketä tunnen ovat vanhempaa polvea. Tunnen aika hyvin myös venäläiisä ja amerikkalaisia perheitä niin virolaisten kanssa aika samaanlaista porukkaa joskin virolainen on hieman ujompi.
        Muistan kun suomessa näytettiin 90 luvulla jokin dokumentti mikä antoi muualle maailmaan kuvan millaiset suomalaiset ovat ja se oli täyskymppi kaikin puolin, harmi kun en muista mikä oli dokumentin nimi,sen muista nettä arja koriseva siellä puhui suomalaisten puolesta.

        Miksi vielä asut täällä, jos olet kärsinyt 20 vuotta? Minä en ainakaan asuisi sellaisessa maassa missä en viihdy. Tiedän kyllä, että Viro ei pysty omia kansalaisiaan elättämään, mutta on olemassa muitakin maita kuin Viro ja Suomi.


      • siitä johtuu
        että virolaiset kirjoitti:

        ovat sinua kohtaan ystävällisiä,jos olet virolainen,mutta toista se on meille suomalaisille.Minäkin tunnen erään 30 vuotta Suomessa asuneen virolaisen naisen,ja hän kertoi,että kun hän menee käymään omaan maahansa Viroon,niin ihmiset ovat todella töykeitä hänelle jopa tuntemattomatkin.Moni varmaan pitää häntä suomalaisena,koska onhan se lyönyt leimansa häneen.On myös totta,mitä sanoit suomalaisista.En kiistä sitä yhtään.Mutta kyllä meissäkin poikkeuksia on.Itse en suhtaudu virolaisiin kylmäkiskoisesti,vaan niin kuin sanoin,haluaisin käydä Virossa useammin,mutta virolaisten ylpeys ei oikein vedä.Sano sinä,mistä virolaisten ylpeys johtuu.

        Viro on kaikkia naapureitaan köyhempi ja pienempi siitä johtuu. Kyllä virolaiset tietävät ketkä heidät elättävät, siis suomalaiset. 70% maan taloudesta on Suomen ja suomalaisten turistien varassa. Viro ei maana pysty elättämään ketään. Ei ihme, että virolaiset ovat töykeitä meitä kohtaan, tyypillistä orjamentaliteetin ilmentymää.


      • selitystä
        näin. kirjoitti:

        olen 20 v suomessa asunut ja voin sanoa että 40 virolaiset ovat suomalaisiin verrattuna täysin eri ihmisiä, suomalainen on kuin robotti jos hänen kanssa puhuu eli kaikki pitää tarkoin miettiä mitä suusta ulos päästää kun virolaisen kanssa voin puhua rennosti ilma stressiä, tätä on vaikea sanoiksi pukea mutta niin synkkiä,vähäpuheisia ja jopa vihamielisiä ihmisiä kuin suomessa en ole muualla vielä tavannut. Sitä en taas tiedä millainen on uusi itsenäisen viron sukupolvi koska kaikki ketä tunnen ovat vanhempaa polvea. Tunnen aika hyvin myös venäläiisä ja amerikkalaisia perheitä niin virolaisten kanssa aika samaanlaista porukkaa joskin virolainen on hieman ujompi.
        Muistan kun suomessa näytettiin 90 luvulla jokin dokumentti mikä antoi muualle maailmaan kuvan millaiset suomalaiset ovat ja se oli täyskymppi kaikin puolin, harmi kun en muista mikä oli dokumentin nimi,sen muista nettä arja koriseva siellä puhui suomalaisten puolesta.

        Tyypillistä kolhoosissa kasvaneen ja eläneen ihmisen hourailua sinun juttusi.
        Miten ihminen joka on elänyt Neuvostoliitossa ja kolhoosissa voi tulla selittämään tänne jotain miten pitäisi elää??? Luuletko, että asiat joita opit pioneerina ja kolhoosin työntekijänä ovat tosia? Tosi tyhmä olet. Tosin monet muutkin maamiehesi ovat samanlaisia ja varmaan syykin on sama kolhoositausta.


      • ........................
        näin. kirjoitti:

        olen 20 v suomessa asunut ja voin sanoa että 40 virolaiset ovat suomalaisiin verrattuna täysin eri ihmisiä, suomalainen on kuin robotti jos hänen kanssa puhuu eli kaikki pitää tarkoin miettiä mitä suusta ulos päästää kun virolaisen kanssa voin puhua rennosti ilma stressiä, tätä on vaikea sanoiksi pukea mutta niin synkkiä,vähäpuheisia ja jopa vihamielisiä ihmisiä kuin suomessa en ole muualla vielä tavannut. Sitä en taas tiedä millainen on uusi itsenäisen viron sukupolvi koska kaikki ketä tunnen ovat vanhempaa polvea. Tunnen aika hyvin myös venäläiisä ja amerikkalaisia perheitä niin virolaisten kanssa aika samaanlaista porukkaa joskin virolainen on hieman ujompi.
        Muistan kun suomessa näytettiin 90 luvulla jokin dokumentti mikä antoi muualle maailmaan kuvan millaiset suomalaiset ovat ja se oli täyskymppi kaikin puolin, harmi kun en muista mikä oli dokumentin nimi,sen muista nettä arja koriseva siellä puhui suomalaisten puolesta.

        ihmisiä. Me emme pidä mistään typerästä nitshivoo-menosta ja paskanjauhannasta. Asiat pitää hoitaa kunnolla ja kun töitä tehdään ja asioita hoidetaan, niin silloin ei löpötetä joutavia. Sitten kun seurustellaan, niin sitten mennään ystävien kanssa vaikka ravintolaan tai matkalle, mökille, huvipuistoon. Suomen kulttuuria sanotaan Euroopan amerikkalaisemmaksi kulttuuriksi sen takia, että me teemme kovasti töitä ja lomailemme ja juhlimme myös kunnolla. Olemme myös samalla tavalla edistysuskoisia kuin amerikkalaiset. USA:n valkoiset lapset menestyivät muuten PISA-testissä toiseksi parhaiten heti Suomen jälkeen, eli Suomi ja USA ovat niin samanlaisia sen takia, että me olemme kaksi älykkäintä kansaa. Ei ole ihme, että USA ja Suomi kilpailevat tasaväkisesti teknologisissa saavutuksissa, kilpailukyvyssä ja muissa "kovissa" asioissa, joissa täytyy osata jotain muutakin kuin suunsoittoa. Suomi arvostetaan maailman 3. vauraimmaksi ja menestyneimmäksi maaksi yleismaailmallisella mittarilla, eikä sellaista asema saavuteta lässyttämisellä.


      • ........................
        leppälippa kirjoitti:

        Sana `ylpeys` on sinulle selvästikin negatiivinen, kuin taas monelle toiselle kansalle on sanan merkitys aivan OK, se tarkoittaa itsensä kunnioittamista.
        Virolaisten suurin ero suomalaisiin on itsesäälin puute. Virolaisesta kulttuurista puuttuu voivottelu ja säälin kaipuu, suomalaiset rakastaa uhrikertomuksia. Sen huomaa jo tästä keskustelusta: sinä haluat olla uhri, koet, luulet tai kuvittelet, että virolaiset ovat sitä ja tätä. Mitä tämä keskustelu virolaisista antaa sinulle? Miksi se on sinulle niin tärkeä? Katso itseään.

        ei arvosta ylpeyttä, joka on Kristinuskon hyveiden vastainen ja sangen alhainen piirre ihmisessä. Me suomalaiset olemme kiinnostuneita ongelmista ja siitä, miten asiat voi hoitaa vaaroja välttäen. Emme lankea omahyväiseen köllöttelyyn, koska se ei johda mihinkään. Etsimme aina parempaa ja tavoittelemme täydellisyyttä. Vain se voi johtaa hyvinvointiyhteiskunnassa elämiseen.

        Eivät suomalaiset ole kiinnostuneita saamaan sääliä muilta kansoilta. Olet väärässä, jos oletat, että meitä niin kovasti kiinnostaa muiden toiminta.


      • jnsbvkjssdk
        ........................ kirjoitti:

        ei arvosta ylpeyttä, joka on Kristinuskon hyveiden vastainen ja sangen alhainen piirre ihmisessä. Me suomalaiset olemme kiinnostuneita ongelmista ja siitä, miten asiat voi hoitaa vaaroja välttäen. Emme lankea omahyväiseen köllöttelyyn, koska se ei johda mihinkään. Etsimme aina parempaa ja tavoittelemme täydellisyyttä. Vain se voi johtaa hyvinvointiyhteiskunnassa elämiseen.

        Eivät suomalaiset ole kiinnostuneita saamaan sääliä muilta kansoilta. Olet väärässä, jos oletat, että meitä niin kovasti kiinnostaa muiden toiminta.

        PALAA HELVETISSÄ!


      • hyvin kaukana.
        ........................ kirjoitti:

        ei arvosta ylpeyttä, joka on Kristinuskon hyveiden vastainen ja sangen alhainen piirre ihmisessä. Me suomalaiset olemme kiinnostuneita ongelmista ja siitä, miten asiat voi hoitaa vaaroja välttäen. Emme lankea omahyväiseen köllöttelyyn, koska se ei johda mihinkään. Etsimme aina parempaa ja tavoittelemme täydellisyyttä. Vain se voi johtaa hyvinvointiyhteiskunnassa elämiseen.

        Eivät suomalaiset ole kiinnostuneita saamaan sääliä muilta kansoilta. Olet väärässä, jos oletat, että meitä niin kovasti kiinnostaa muiden toiminta.

        Olet väärässä, jos oletat, että meitä niin kovasti kiinnostaa muiden toiminta.
        ______________________

        Kyllä sinua Viro kiinnostaa, miksi muuten kuukaudesta toiseen eestin foorumissa istut ja rasismia lietsot. Olet todella sairas ihminen.


      • jenkki
        ........................ kirjoitti:

        ihmisiä. Me emme pidä mistään typerästä nitshivoo-menosta ja paskanjauhannasta. Asiat pitää hoitaa kunnolla ja kun töitä tehdään ja asioita hoidetaan, niin silloin ei löpötetä joutavia. Sitten kun seurustellaan, niin sitten mennään ystävien kanssa vaikka ravintolaan tai matkalle, mökille, huvipuistoon. Suomen kulttuuria sanotaan Euroopan amerikkalaisemmaksi kulttuuriksi sen takia, että me teemme kovasti töitä ja lomailemme ja juhlimme myös kunnolla. Olemme myös samalla tavalla edistysuskoisia kuin amerikkalaiset. USA:n valkoiset lapset menestyivät muuten PISA-testissä toiseksi parhaiten heti Suomen jälkeen, eli Suomi ja USA ovat niin samanlaisia sen takia, että me olemme kaksi älykkäintä kansaa. Ei ole ihme, että USA ja Suomi kilpailevat tasaväkisesti teknologisissa saavutuksissa, kilpailukyvyssä ja muissa "kovissa" asioissa, joissa täytyy osata jotain muutakin kuin suunsoittoa. Suomi arvostetaan maailman 3. vauraimmaksi ja menestyneimmäksi maaksi yleismaailmallisella mittarilla, eikä sellaista asema saavuteta lässyttämisellä.

        milkä aitoa Amerikan ihailu täällä...:=)


      • unohta
        ........................ kirjoitti:

        ei arvosta ylpeyttä, joka on Kristinuskon hyveiden vastainen ja sangen alhainen piirre ihmisessä. Me suomalaiset olemme kiinnostuneita ongelmista ja siitä, miten asiat voi hoitaa vaaroja välttäen. Emme lankea omahyväiseen köllöttelyyn, koska se ei johda mihinkään. Etsimme aina parempaa ja tavoittelemme täydellisyyttä. Vain se voi johtaa hyvinvointiyhteiskunnassa elämiseen.

        Eivät suomalaiset ole kiinnostuneita saamaan sääliä muilta kansoilta. Olet väärässä, jos oletat, että meitä niin kovasti kiinnostaa muiden toiminta.

        sanoa joka minutti:

        "Mutta MEILLÄ Suomessa...!"
        "Mutta MEILLÄ Suomessa...!"

        :-)


      • ........................
        jenkki kirjoitti:

        milkä aitoa Amerikan ihailu täällä...:=)

        jenkkien kanssa, itse asiassa bruttokansantuottemme on jopa noin 15% korkeampi kuin jenkeillä. Protestanttisuus on niin vahvaa sekä Amerikassa, että Suomessa.


      • ........................
        hyvin kaukana. kirjoitti:

        Olet väärässä, jos oletat, että meitä niin kovasti kiinnostaa muiden toiminta.
        ______________________

        Kyllä sinua Viro kiinnostaa, miksi muuten kuukaudesta toiseen eestin foorumissa istut ja rasismia lietsot. Olet todella sairas ihminen.

        Minua kiinnostaa Viron toiminta, koska se on sukulaiskansa ja omalla tavallaan yhtä originelleista ihmisistä koostunut kuin Suomi. Mutta ei minua kaikki Viron asiat kiinnosta. Ei ainakaan virolaisilta saatava sääli. :D


      • ........................
        unohta kirjoitti:

        sanoa joka minutti:

        "Mutta MEILLÄ Suomessa...!"
        "Mutta MEILLÄ Suomessa...!"

        :-)

        Meillä Suomessa on kaikki niin erinomaista, että täytyy kertoa, miten meillä tehdään asiat. Siis meillä Suomessa.


      • narcissos
        ........................ kirjoitti:

        Meillä Suomessa on kaikki niin erinomaista, että täytyy kertoa, miten meillä tehdään asiat. Siis meillä Suomessa.

        Minä olen punkteeraus ja näen kaikkea oman navan kautta.
        Oikeasti Viro ja virolaiset ei kiinnostaa minua pätkääkään, mutta minä vaan kerron kuinka viisas minä olen ja miten minä teen asiat Suomessa.
        Minä.

        :)


      • mantra...
        ........................ kirjoitti:

        Meillä Suomessa on kaikki niin erinomaista, että täytyy kertoa, miten meillä tehdään asiat. Siis meillä Suomessa.

        MEILLÄ, Suomessa !! MEILLÄ on erinomaista !! ei TEILLÄ...
        TEILLÄ ei ole mitään, koska MEILLÄ on kaikki !!
        MEILÄ, MEILLÄ, MINULLA, MINÄ, MINÄ, MINÄ tiedän, tiedän...

        Jymmärättekö??!! MINÄ TIEDÄN !!!!!


      • juurikaan
        koppavaisuus kirjoitti:

        _Johan tossa ketjun alussa sanoin,että virolaisten koppavuus tekee kanssakäymisen vaikeaksi ja epämiellyttäväksi._

        Ei ole mõtet siin üldistada, saa kõige enne mõne eestlasega sõbraks.
        Nagu sinu jutust võib mõista, sul ei olegi eestlaste hulgas sõpru, on vaid mõned tuttavad ja kohe arvad, et sul on pilt kogu rahvusest olemas.

        Hiljuti pidin maha pika vaidluse ühe soomlasega. Ta oli nimelt näinud Tallinna tänavatel ajalehepoisse ja pidas neid kerjusteks, oli isegi neile käratanud, et ärgu kerjaku.
        Kui püüdsin talle selgitada, et needsamad väikesed poisid teevad tööd, et teenida omale taskuraha, siis sain igale lausele koheselt vastuhaugatuse:
        "Mutta, MEILLÄ Suomessa...", "MEILLÄ Suomessa...."

        Lõin lootusetult käega. Sain aru, et sellise koppavaisuudessa kannatava inimesega ei ole mõtet vaielda, sest kui inimene on midagi omale pähe võtnud, siis nii lihtsalt ta sellest ei loobu. Seetõttu ma ka ei imesta, et ega sellistega ei kiputagi vestlema.

        viroa,mutta olin vajaa vuosi sitten Virossa,ja kun kävin eräässä kaupassa,myyjä esiintyi minulle siellä kuin Euroopan omistaja.Ehkä hän oli sitten ylpeä jostakin ja tunsi paremmuutta minua kohtaan,koska olinhan vain suomalainen.TV:ssä mainostetaan,että "Tere tulemast" Viroon.Viro tarvitsee myös turisteja,jotka tuovat rahaa maahan,mutta eipä sinne tee mieli mennä viemään rahojaan,kun niin mahtavia ollaan.


      • ystävällisen
        leppälippa kirjoitti:

        Sana `ylpeys` on sinulle selvästikin negatiivinen, kuin taas monelle toiselle kansalle on sanan merkitys aivan OK, se tarkoittaa itsensä kunnioittamista.
        Virolaisten suurin ero suomalaisiin on itsesäälin puute. Virolaisesta kulttuurista puuttuu voivottelu ja säälin kaipuu, suomalaiset rakastaa uhrikertomuksia. Sen huomaa jo tästä keskustelusta: sinä haluat olla uhri, koet, luulet tai kuvittelet, että virolaiset ovat sitä ja tätä. Mitä tämä keskustelu virolaisista antaa sinulle? Miksi se on sinulle niin tärkeä? Katso itseään.

        ihmisen kuin ylpeän kanssa.Ylpeys ei ole ylpeyden aihe.Sanoohan jo Raamattukin,että "Ylpeys käy kukistumisen edellä".Siihen viitaten voikin sanoa,että Virolaiset yrittivät mennä viiden Euroopan rikkaimman maan joukkoon,mutta miten kävi?


      • itselleen
        ystävällisen kirjoitti:

        ihmisen kuin ylpeän kanssa.Ylpeys ei ole ylpeyden aihe.Sanoohan jo Raamattukin,että "Ylpeys käy kukistumisen edellä".Siihen viitaten voikin sanoa,että Virolaiset yrittivät mennä viiden Euroopan rikkaimman maan joukkoon,mutta miten kävi?

        tohvelisankaria.

        YLPEÄ YLIKIIMINKISTÄ


      • siellä
        juurikaan kirjoitti:

        viroa,mutta olin vajaa vuosi sitten Virossa,ja kun kävin eräässä kaupassa,myyjä esiintyi minulle siellä kuin Euroopan omistaja.Ehkä hän oli sitten ylpeä jostakin ja tunsi paremmuutta minua kohtaan,koska olinhan vain suomalainen.TV:ssä mainostetaan,että "Tere tulemast" Viroon.Viro tarvitsee myös turisteja,jotka tuovat rahaa maahan,mutta eipä sinne tee mieli mennä viemään rahojaan,kun niin mahtavia ollaan.

        suomessa. Ei täällä ole teille suojatyöpaikkoja, eikä kelaa, mikä maksaisia säänälisiä tuloja pelkästä olemassa olosta.


      • mainostako
        siellä kirjoitti:

        suomessa. Ei täällä ole teille suojatyöpaikkoja, eikä kelaa, mikä maksaisia säänälisiä tuloja pelkästä olemassa olosta.

        TV:ssä ja lehdissä että "tere tulemast" Viroon,kun sitä ei tarkoiteta.


      • Aga kui tuled
        mainostako kirjoitti:

        TV:ssä ja lehdissä että "tere tulemast" Viroon,kun sitä ei tarkoiteta.

        ole inimene, aga mitte metsloom.


      • virolaiset
        siellä kirjoitti:

        suomessa. Ei täällä ole teille suojatyöpaikkoja, eikä kelaa, mikä maksaisia säänälisiä tuloja pelkästä olemassa olosta.

        eivät pysy siellä Virossa,vaan tulevat Suomeen nauttimaan suojatyöpaikoista ja hakemaan Kelan tarjoamaa sosiaaliturvaa,jota saa pelkästä olemassaolosta?Miksi eivät pysy Virossa tekemässä töitä?Ovatko he laiskoja,kun Suomeen asti täytyy tulla sosiaaliturvaa hakemaan?


      • minkälaista?
        virolaiset kirjoitti:

        eivät pysy siellä Virossa,vaan tulevat Suomeen nauttimaan suojatyöpaikoista ja hakemaan Kelan tarjoamaa sosiaaliturvaa,jota saa pelkästä olemassaolosta?Miksi eivät pysy Virossa tekemässä töitä?Ovatko he laiskoja,kun Suomeen asti täytyy tulla sosiaaliturvaa hakemaan?

        Selittä pliiiz!


      • ... siin?
        Hullu olet kirjoitti:

        Miksi vielä asut täällä, jos olet kärsinyt 20 vuotta? Minä en ainakaan asuisi sellaisessa maassa missä en viihdy. Tiedän kyllä, että Viro ei pysty omia kansalaisiaan elättämään, mutta on olemassa muitakin maita kuin Viro ja Suomi.

        Mina küll ei käiks mingite vastikute inimeste foorumis rähisemas.

        Tean küll, et Internetis on päris palju soomekeelseid foorumeid, kus oma kansalaistega meeldiv oleks komplimente vahetada.


      • mitä ihmettä?
        ........................ kirjoitti:

        ihmisiä. Me emme pidä mistään typerästä nitshivoo-menosta ja paskanjauhannasta. Asiat pitää hoitaa kunnolla ja kun töitä tehdään ja asioita hoidetaan, niin silloin ei löpötetä joutavia. Sitten kun seurustellaan, niin sitten mennään ystävien kanssa vaikka ravintolaan tai matkalle, mökille, huvipuistoon. Suomen kulttuuria sanotaan Euroopan amerikkalaisemmaksi kulttuuriksi sen takia, että me teemme kovasti töitä ja lomailemme ja juhlimme myös kunnolla. Olemme myös samalla tavalla edistysuskoisia kuin amerikkalaiset. USA:n valkoiset lapset menestyivät muuten PISA-testissä toiseksi parhaiten heti Suomen jälkeen, eli Suomi ja USA ovat niin samanlaisia sen takia, että me olemme kaksi älykkäintä kansaa. Ei ole ihme, että USA ja Suomi kilpailevat tasaväkisesti teknologisissa saavutuksissa, kilpailukyvyssä ja muissa "kovissa" asioissa, joissa täytyy osata jotain muutakin kuin suunsoittoa. Suomi arvostetaan maailman 3. vauraimmaksi ja menestyneimmäksi maaksi yleismaailmallisella mittarilla, eikä sellaista asema saavuteta lässyttämisellä.

        Suomi ei todellakaan onneksi ole kuin Amerikka. Amerikassa saadaan 2 viikkoa lomaa, Suomessa 5-6. Sairaanhoito on kuin Helvetistä Jenkeissä. Katso Michael Mooren 'Sicko'. Ja Suomessa ei aborttilääkäreitä murhata kuten hullut jenkit tekee.
        Pohjoisamerikkalaisten mielestä Saksa on enemmän kuin USA. Ei Suomi, ei Ruotsi.


      • "nauttimaan suojatyö..."
        virolaiset kirjoitti:

        eivät pysy siellä Virossa,vaan tulevat Suomeen nauttimaan suojatyöpaikoista ja hakemaan Kelan tarjoamaa sosiaaliturvaa,jota saa pelkästä olemassaolosta?Miksi eivät pysy Virossa tekemässä töitä?Ovatko he laiskoja,kun Suomeen asti täytyy tulla sosiaaliturvaa hakemaan?

        Suojatyöpaikka - työpaikka jossa on pieni riski joutua irtisanotuksi tai lomautetuksi; tarkoittaa yleensä pysyvää virkaa julkisella sektorilla.
        ________________________________________________________________
        Suomeen toisesta EU-maasta tai ETA-maasta tuleva
        Oikeus Kelan hoitamaan sosiaaliturvaan porrastuu työskentelyn keston mukaan. Jos etuuden saamisehtona on tietynpituisia työskentely- tai asumisaikaedellytyksiä, on näitä aikoja laskettaessa otettava tarvittaessa huomioon myös muiden jäsenmaiden kaudet.
        • Neljästä kuukaudesta kahteen vuoteen kestävä työskentely: Työntekijällä on oikeus sairauspäivärahaan ja sairaanhoitokorvauksiin sekä lasten kotihoidon tukeen ja lapsilisään. Myös kansaneläke ja perhe-eläke alkavat kertyä. Työntekijä kuuluu myös työttömyysturvan piiriin.
        • Toistaiseksi solmittu tai vähintään kahden vuoden määräaikainen työsuhde: Työntekijä katsotaan vakinaisesti Suomessa asuvaksi ja hän saa oikeuden myös lapsen hoitotukeen, vammaistukeen, äitiysavustukseen ja yleiseen asumistukeen.
        Suomeen lähetettyä työntekijää pidetään lähettäjämaan lainsäädännön piiriin kuuluvana.


      • Tälläisiä
        leppälippa kirjoitti:

        Sana `ylpeys` on sinulle selvästikin negatiivinen, kuin taas monelle toiselle kansalle on sanan merkitys aivan OK, se tarkoittaa itsensä kunnioittamista.
        Virolaisten suurin ero suomalaisiin on itsesäälin puute. Virolaisesta kulttuurista puuttuu voivottelu ja säälin kaipuu, suomalaiset rakastaa uhrikertomuksia. Sen huomaa jo tästä keskustelusta: sinä haluat olla uhri, koet, luulet tai kuvittelet, että virolaiset ovat sitä ja tätä. Mitä tämä keskustelu virolaisista antaa sinulle? Miksi se on sinulle niin tärkeä? Katso itseään.

        Virolaiset ovat paljolti samanlaisia kuin venäläiset, kuitenkin ilman venäläisille tyypillistä korkeaa sivistystä,kulttuuria ja lämpimyyttä.


      • pfff
        virolaiset kirjoitti:

        eivät pysy siellä Virossa,vaan tulevat Suomeen nauttimaan suojatyöpaikoista ja hakemaan Kelan tarjoamaa sosiaaliturvaa,jota saa pelkästä olemassaolosta?Miksi eivät pysy Virossa tekemässä töitä?Ovatko he laiskoja,kun Suomeen asti täytyy tulla sosiaaliturvaa hakemaan?

        "Miksi eivät pysy Virossa tekemässä töitä?"
        Huono palkka. Siellä työskennellään jopa 12 h/vrk ja silti saadaan pienemman palkan Suomen verratuna (mutten vertaile hintoja).

        "Ovatko he laiskoja,kun Suomeen asti täytyy tulla sosiaaliturvaa hakemaan?"
        Ne tulee tänne, koska (vielä kerran sanon) palkka on huomattavasti parempi.

        Itse olen Virosta, mutten ole virolainen enkä edes muistaa viron kiltä kun olen asunut Suomessa kolme vuotta. Ja tiedän näitä asioita ihan hyvin.


      • oiskonäintää
        sä nyt kirjoitti:

        itse leimaa ihmisiä tuntematta heitä?Mulla ei ole mitään paremmuudentuntoisia kuvitelmia itsestäni.Johan tossa ketjun alussa sanoin,että virolaisten koppavuus tekee kanssakäymisen vaikeaksi ja epämiellyttäväksi.Miksi siis sanoisin sellaisesta,mistä en itse pidä.Toivoisin ihmisten olevan kansallisuuteen katsomatta asiallisia ja ystävällisiä toisilleen.Valitettavasti virolaisissa on paljon ylemmyydentuntoa muita kohtaan.Onko sitä sitten vain suomalasia kohtaan,en tiedä.Enkä ymmärrä,mitä sellainen ylpeys parantaa kenenkään asemaa,koska ylemmyydentunne ei ainakaan saa aikaan ihailua eikä kunnioitusta vaan paheksuntaa.Niin kuin sanoin myös aiemmin,eräs inkeriläinen nainen,joka on asunut 50 vuotta Virossa,sanoi minulle,että virolaiset ovat hyvin ylpeitä ihmisiä.Johan he itsekin myöntävät sen.Mikä siihen on syynä,en tiedä.Onko se alemmuudentunne muita kansoja kohtaan vai muu syy.Monesti ainakin sellainen ihminen,jolla on heikko itsetunto,kehuu itseään usein.Olen opiskellut vuosia psykologiaa,ja jotain tietoja kyllä itselläni siitä on.En ihan ummikko ole.

        Mä luulen että se töykeäksi koettu käytös suomalaisia kohtaan ei johdu niinkään alemmuuden tunnosta kuin mitä ainakin osaltaan ylemmyydentunnosta. Minusta noin lähtökohtaisesti virulainen siis ajattelee, että hän on suomalaisia parempi. Virulainen katsoo, että hän on ainakin kauhaiastas enemmän 'eurooppalainen'(mikä on sille äärimmäisen tärkeä kriteeri) ja kauneempi ja paremmin pukeutuva ja paremmat sosiaaliset käytöstavat omaava('eurooppalaiset' sellaiset) ja tietty älykkäämpi myös, sanalla sanoen suomalaisia 'fiinimpi' ihminen ylipäätään.Tälle katsannolle on minusta perusteitakin, paitsi tietty tuo älykkyys ei välttämättä oikeasti ole heillä suinkaan korkeammalla tasolla, käyttävät vaan älyään toisenlaisiin asioihin painottuen.

        Virulainen siis yhtäältä näin katsoo olevansa suomalaisia 'fiinimpi' ihminen, ja toisaalta siksi hän samalla myös katsoo että se on niin kauhiastas väärin jos tai kun suomalaisella näyttäisi olevan enemmän varallisuutta. Onhan virunmaalla perinteisestikin kulttuurissa katsottu juuri 'fiiniyden' ja varallisuuden kuuluvan yhteen(no onhan se meilläkin vähän niin olut ja edelleenkin on, mutta ei ollenkaan siihen mittaan totalitaarisena). Ja kun virulainen siis tässä kulttuurissa on vuosisatoja elänyt, niin on se muokannut sen asenteita ja varmasti ihan perimääkin sen mukaiseksi. Ja tuskin tämä tällainen menttaliteetti neukkuaikoinakaan on ainakaan lieventynyt, vaan nähtävästi vielä vahvistunut. Kun näin on niin onko se ihme jos virulaista 'fiinimpänä' tympii suomalainen, kun se samalla vielä pitää törkeänä vääryytenä sitä kun hän ei 'fiinimpänä' ole myös varakkaampi. Se on selvä että tällainen asenne näkyy myös käyttäytymisessä suomalaisia kohtaan.


      • IdaViru

        Suurin osa virulaisista eli Ida- ja Lääne-Virun maakunnan asukkaista on venäläisiä. Etenkin idavirulaiset.


      • Anonyymi

        Virolaiset ovat hyvin siistejä (en puhu Viron venäläisistä). Heillä on kekseliästä kierrätysideaa, ja korkeatasoinen torikauppa,Hansaliiton ajoilta. Viron antiikki linnat ja kartanot on viisaasti säilytetty ja siellä on korkeatasoista kuorolaulu-
        musiikkia, kansainvälinen Tuuhannabin Babtistileiri lapsille, omat poikani nauttivat siitä. Heidän Raamattunsa on paras käännös, mitä ole
        n ikinä lukenut. Raili täti


    • Tarttoon opiskelemaan,

      sinulla on hyvä tilaisuus opetella viron kieli kunnolla. Sitten on helpompi tutustua maahan, kansaan ja kulttuuriin. Eroja on, olen sen huomannut yli 30 vuoden aikaisten yhteyksieni aikana. Niihin tottuu ja oppii elämään silti ihan sovussa heidän kanssaan ja ystävystyä voi, kun ottaa huomioon käyttäytymiserot. Esimerkiksi sinuttelu ei ole niin yleistä kuin meillä.

      Rohkeasti vaan Tarttoon ja korvat ja silmät auki ennakkoluulottomasti.

    • Soome kodanik, eestlane

      Nyt olet väärällä palstalla - se on 'vironvihajoiden', ei 'Eesti foorum'. Kyllä itsekin ymmärrat.

      Käy vaikka -
      http://finestglobe.com/

      Siellä ovat Virossa asuvat suomalaiset. Katso, mitä he puhuvat Virosta ja virolaisista.

      Ptyi tätä sairasta vihaa täällä!

      • ja lue!

        Lue oikein ajatuksella mitä ajattelee eestiläisistä kyseisen palstan suomalaisjuntti, joka sentään asuu Eestissä.. ja kun aloitat, niin lue loppuun asti. Sieltä se todellinen viha nousee, mutta taitaa suuntautua yhtälailla keneen tahansa muuhun kuin itseensä.


    • Sanda

      Hei,
      Olen tullut Viroon työn takia ja löysin täältä virolaisen miehen ja nyt meillä on lapsikin.Osaan viroa mutta kotona puhumme miehen kanssa suomea (kun tapasimme, en puhunut vielä viroa). Olen yli 40v ja tämän ikäluokan ihmisillä on "neukkutausta". Nuorista en siis tiedä paljon mitään. Täällä on kaikenlaisia ihmisiä, kuten Suomessakin. Työkaverini ovat avoimia mutta hillittyjä verrattuna suomalaisiin. Ns uusrikkaat voivat olla todella töykeitä. Naapurit eivät tervehdi esim. Kaupoissa olen tottunut rupattelemaan myyjien kanssa palvelutilanteessa mutta täällä sitä pidetään outona. Siksi käynkin usein samoissa paikoissa, missä tiedän saavani sellaista palvelua, mitä odotan.Mieheni on erittäin kansainvälinen ja kielitaitoinen, avarakatseinen - häntä ei voi virolaiseksi sanoa, jopa Suomessa hän olisi "erilainen". Yleisesti ottaen- virolaiset ovat ystävällisiä mutta kaikki riippuu siitä missä piireissä liikut ja minkä ikäisten kanssa olet tekemisissä.

      Tallinnassa on myös ns parempia asuinalueita kuten myös Helsingin alueella.

      • sergei a

        ne hotshu


    • älä vaiva päätä

      Tarttoon et pääse kuitenkin jos et siitäkin tiedä, että kirjoitettaan Viro ja Suomi! -------- ” . Täällä vain nälvätään ja viro ja suomi kilpailevat paremmuudesta.”

      Jotain näin typerä voi vaan tuo …………………… keksiä: ” Neuvostoliiton vallan ajoilta on ilmeisesti jäänyt päälle ajatus työstä vakavana asiana eikä sitä tehdä hymyhuulin, mikä ainakin selittäisi nyrpeät kassaneidit.”

      Onko punkteeraus täällä taas aloittamassa rähinä-keskustelua?

      --------------------------------------------------------------------- Itse kysyn – itse vastaan :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

      • samojaaa2

        Nuoret on aina samanlaisia. Niin suomessa kuin Virossa.
        Jos menet opiskelemaan viroon, niin tuskin kohtaat mitään sen kummallisempia tyyppejä kuin suomessakaan, olisi eri asia jos menisit opiskelemaan jonnekkin mongolian peräkylään.


    • hyvä virolle

      Eli jos suomi kilpaile jo Eestin kansasi paremmuudesta tarkoita sitä että Eestillä menee tosi hyvin aikasemin noin 5-10 vuotta sitten ei suomalaiset kironut viroa:):):)

    • ma tata

      eestissä/eestiläisissä huokuu vanha neuvostoliitto rakenteista,käytöksestä,palvelualttius ,asenteesta ,kielitaidottomuudesta...
      Hyvin välinpitämön/muka neutraali asenne.

      • miss87

        asun virolaisen mieheni kanssa, hän muutti suomeen töiden perässä. Virossa on huonommat palkat. Ihana herrasmies ja komee:) Ja kyllä joka maasta löytyy idiootteja, virosta ja suomesta...


      • positiivinen ***

        sitten saa muiltakin positiivisuutta takaisin :)


      • the Pooh
        positiivinen *** kirjoitti:

        sitten saa muiltakin positiivisuutta takaisin :)

        Älykkäitä sellaisia oli tosin alle puolet tämän ketjun viesteistä. Millonhan meilllä opitaan nettikäyttäytymistä..

        ps. nauroin "jälleen provo the Poohilta"-viestille:D en ole ikinä ennen kirjoittanut tällä nimellä saati koskaan provoa.

        thänks.


      • suomalasilla
        the Pooh kirjoitti:

        Älykkäitä sellaisia oli tosin alle puolet tämän ketjun viesteistä. Millonhan meilllä opitaan nettikäyttäytymistä..

        ps. nauroin "jälleen provo the Poohilta"-viestille:D en ole ikinä ennen kirjoittanut tällä nimellä saati koskaan provoa.

        thänks.

        ei näytä kovinkaan monipuolisia kokemuksia Virosta ja virolaisista olevan. Suurin osa näyttää perustuvan palvelutilanteissa saatuihin kokemuksiin ja niistä koko kansan leimaamiseen ja yleistämiseen. Uskoisin itselläni olevan jo hieman laajempi näkökulma keskustelun teemaan, sillä olen asunut Virossa jo yli kymmenen vuoden ajan. Palvelussa on vielä jäänteitä neuvostoajasta, mutta sekin on muuttumassa hyvää vauhtia. Nuoret palvelevat jo ihan ennakkoluulottomasti turistejakin ja jos Tallinnassa saa huonoa palvelua, niin se on usein suomalaisten ja kyseisen yksilön oman asenteen vika. Ei Suomikaan palvelussa mikään paratiisi ole kansainvälisen mittapuun mukaan. Virolaiset myyjät tarjoilijat ovart keskimäärin hieman pidättyväisempiä, mutta se johtuu pikemminkin heidän arkuudestaan kuin töykeydestään.

        Virolaisten kanssa on kylläkin sitten tuolla yksityiselämässä helpompi tutustua ja ystävystyä kuin suomalaisten kanssa. Suomalaiset ovat pidättyvämpiä ja virolaiset keskimäärin vilkkaampia ja avoimempia. Kaikki riippuu omasta asenteesta ja olemuksesta. Minulla on henkilökohtaisesti miltei pelkästään lämpimiä ja hienoja kokemuksia virolaisten ystävyydestä. Suomalaisjuntti on juntti Virossakin ja hänet kyllä tunnistetaan juntiksi yhtä helposti kuin Suomessakin. Minusta on aivan ala-arvoista tuntea ylemmyydentuntoa siksi, että Viron talous ei ole vielä yhtä kehittynyttä kuin Suomen talous. Heillä on ollut n. kaksikymmentä vuotta aikaa kehittää talouttaan itsenäisesti ja kehitys on ollut huomattavasti ripeämpää kun jo nopin 30 vuotta itsenäisenä olleen Suomen toisen maailmansodan jälkeen, vaikka sotakorvausteollisuus vauhdittikin taloutemme nousua. Täällä irvailevat räkänokat eivät tunne omaa historiaansa eivätkä tajua itse olleen millään tavoin vaikuttamassa Suomen hyvinvointiin. Tämän ketjun aloittajalle toivon onnistumista viron opinnoissa ja mahdollisessa Virossa opiskelemisessa sekä avarakatseista ja suvaitsevaista suhtautumista virolaisiin ja muuhunkin maailmaan.


      • oiskonäintää
        suomalasilla kirjoitti:

        ei näytä kovinkaan monipuolisia kokemuksia Virosta ja virolaisista olevan. Suurin osa näyttää perustuvan palvelutilanteissa saatuihin kokemuksiin ja niistä koko kansan leimaamiseen ja yleistämiseen. Uskoisin itselläni olevan jo hieman laajempi näkökulma keskustelun teemaan, sillä olen asunut Virossa jo yli kymmenen vuoden ajan. Palvelussa on vielä jäänteitä neuvostoajasta, mutta sekin on muuttumassa hyvää vauhtia. Nuoret palvelevat jo ihan ennakkoluulottomasti turistejakin ja jos Tallinnassa saa huonoa palvelua, niin se on usein suomalaisten ja kyseisen yksilön oman asenteen vika. Ei Suomikaan palvelussa mikään paratiisi ole kansainvälisen mittapuun mukaan. Virolaiset myyjät tarjoilijat ovart keskimäärin hieman pidättyväisempiä, mutta se johtuu pikemminkin heidän arkuudestaan kuin töykeydestään.

        Virolaisten kanssa on kylläkin sitten tuolla yksityiselämässä helpompi tutustua ja ystävystyä kuin suomalaisten kanssa. Suomalaiset ovat pidättyvämpiä ja virolaiset keskimäärin vilkkaampia ja avoimempia. Kaikki riippuu omasta asenteesta ja olemuksesta. Minulla on henkilökohtaisesti miltei pelkästään lämpimiä ja hienoja kokemuksia virolaisten ystävyydestä. Suomalaisjuntti on juntti Virossakin ja hänet kyllä tunnistetaan juntiksi yhtä helposti kuin Suomessakin. Minusta on aivan ala-arvoista tuntea ylemmyydentuntoa siksi, että Viron talous ei ole vielä yhtä kehittynyttä kuin Suomen talous. Heillä on ollut n. kaksikymmentä vuotta aikaa kehittää talouttaan itsenäisesti ja kehitys on ollut huomattavasti ripeämpää kun jo nopin 30 vuotta itsenäisenä olleen Suomen toisen maailmansodan jälkeen, vaikka sotakorvausteollisuus vauhdittikin taloutemme nousua. Täällä irvailevat räkänokat eivät tunne omaa historiaansa eivätkä tajua itse olleen millään tavoin vaikuttamassa Suomen hyvinvointiin. Tämän ketjun aloittajalle toivon onnistumista viron opinnoissa ja mahdollisessa Virossa opiskelemisessa sekä avarakatseista ja suvaitsevaista suhtautumista virolaisiin ja muuhunkin maailmaan.

        Ei se ole ainakaan mikään pelkkä asennekysymys se josko kokee virulaisten palveluammateissa olevien käytöksen epämiellyttävänä ja töykeänäkin. Joskin siitä se kyllä ainakin osin johtunee, kun on vaan tottunut toisenlaiseen meininkiin. Ajatellaan nyt vaikka ihan tavallisia kaupan kassoja ja muuta henkilökuntaa siellä. Kyllä minusta juuri suomalaisessa kaupan alan henkilökunnassa on oikeasti miellyttävän oloisesti käyttäytyvää väkeä, kun taas vastaavasti virulaisten käyttäytymistä en voi parhaalla tahdollanikaan miellyttäväksi kokea(ei vaikka tekee isoja ostoksia eikä todellakaan ole mikään hankala asiakas).
        Toki on meilläkin alkanut olla töykeän oloisesti käyttäytyviä palvelualla olevia. Uskon tämän johtuvan osin myös asiakkaiden käytöksestä ainakin nuorempien naisten osalta. Tämä nähtävästi siksi näin heidän osaltaan, kun on alkanut olla miesasiakkaita jotka suorastaan ahdistelevat näitä nuoria naisia. Nämä miehet siis tulkitsevat väärin palveluammatissa toimivan naisen miellyttävän käytöksen ja jo hymynkin naamalla. Se on ikävä piirre kulttuurissa tämä tällainen, ei sitä ennen niin ole ollut, ihan viime aikoina se on tullut. Siinä siksi pyritään näyttämään mahdollisimman vihaista naamaa, ja sitä sitten näytetään vähän kaikillekin miehille varmuuden vuoksi.


    • Tikkerperi

      lyhesti sanottuna.

    • Mmmmmöööö

      Tunnen erään virolaistaustaisen joka sanoo soraan ettei arvosta suomanlaisia.

    • Anonyymi

      Tämä on jo vanha ketju, mutta kommentoinpa kuitenkin. Olen ollut paljon Virossa kesäisin. Kalliissakin hotelleissa tarjonta ja palvelu on tavallisesti ollut tympeänpuoleista, jopa niin, että päätin jättää Viron matkat jo ennen kuin luinkaan muiden kokemuksista. Siivottomuutta mm. vielä 2000-luvun puolella hotelleissa, maksettu palvelu ei ollutkaan luvattua, pikkuröyhkeää käyttäytymistä eikä mitään "eurooppalaista kulttuuria", karjumista ja ivallisuutta (joo, olen raivoraitis ja paljon matkustelleut).

      Ihan oma lukunsa on se, miten virolaiset käyttäytyvät Suomessa ventovierasta suomalaista kohtaan. Mutta jos kirjoittaisin, voisin saada syytteen kiihottamisesta. Että jääköön yksityiskohdat, niitä olisi.

    • Anonyymi

      Menimme Intiaan lähetystyöhön lyhyeksi aikaa, en saanut Suomesta taloudenhoitaja kotiini, Virosta sain, Evi hoiti lapsia, koiran, kissan ja kukkaset kasteli. Kysyivät kielitaitoa eestiläisessä työvoimatoimistossa. Sanoin että jos on uskova Pyhällä Hengellä täyttyy ja puhuu kielillä ni käy. Iällä ei suurta väliä. Ai että lapsilla oli ihanaa eestiläisen tädin ja häne tyttärensä Corrien kanssa. Hyö helistiit Yle aikaa Viroo ja pojat ymmärsivät, sit myöhemmin käytii kahdesti heillä kylässä. Mun mies ja Evin mies homma traktorin Viroon. Sekii oli hauska projekti. Itse olen kiinnostunu Jeesuksesta ja käsityömalleista
      Niitähän Virossa riittää. Mama Raili

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3496
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3287
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      3004
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1911
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1888
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1506
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1282
    Aihe