Omenapuuhuni tulee liikaa omenoita

puutarhaharrastaja

Pieneen nuoreen (1,5m/3v) omenapuuhuni tulee yli 200 omenaa. Pitääkö minun karsia pikkuomenia (1 cm) nyt pois ja kuinka paljon jotta saisin normaaleja 10 cm omenia mahdollisimman paljon syksyllä. Viime vuonna sain vain muutaman omenan, mutta nyt niitä siis tulisi. Kuva on kotisivullani . www.sunsunsun.suntuubi.com ja siinä puutarhakategoriassa.

6

2176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi arvaus

      Nuorelle puulle olen itse nähnyt ohjeeksi karsia sitä omena satoa, jotta itse puu jaksaa kasvaa isommaksi. Tuolle puulle taitaa tulla enemmän kuormaa kuin jaksaa kantaa ja myös sen takia voi se karsiminen olla hyvä. Tuossa vaiheessa kai pituuskasvu on olennaisempi kuin sadon tuotto?

      Mun arvaus olisi max 50 raakiletta puuhun. Niissäkin olisi vielä vara pudottaa merkittävä osa. Mitä mieltä viisaammat on?

      • minä teen

        Yleensä omenoita karsitaan isommistakin puista sen vuoksi, että myös seuraavana vuonna jaksaisi tuottaa omenoita. Älä karsi vielä vaan odota, koska niitä tippuu myös itsestään ja sitten myöhemmin harvennat lisää, jos se on vielä tarpeellista.


      • heti tai ei ollenkaan
        minä teen kirjoitti:

        Yleensä omenoita karsitaan isommistakin puista sen vuoksi, että myös seuraavana vuonna jaksaisi tuottaa omenoita. Älä karsi vielä vaan odota, koska niitä tippuu myös itsestään ja sitten myöhemmin harvennat lisää, jos se on vielä tarpeellista.

        Mun mielestä ne mitä karsii, niin karsii heti. Niiden turhaan kasvavien raakileiden kasvattaminen vie voimaa myöhemmältä kasvulta. Ne itsestään putoavat raakileet kertoo siitä että karsimisesta olisi ollut hyötyä.

        Tuossa siis on ne kaksi asiaa. Se puun kestäminen tulevan painon alla (voi tukea) tai yleensä puun hyvinvointi. Terve ja hyväkuntoinen puu jaksaa vastustaa tauteja paremmin. Ahneus varhaisessa vaiheessa tulee myöhemmin maksettua korkojen kanssa.

        Eli onko nyt tavoite jo saada satoa vai kasvattaa puuta tulevaisuuden tuottoa varten?


    • ltvn

      Pomologi Anssi Krannilan ohje raakileiden karsintaan:
      - enintään kaksi jätetään yhdestä kimpusta
      - kämmenenleveys väliä jokaiselle raakilekimpulle

    • Sandra puusta

      Ostin keväällä 2008 2: laadun sandra omenapuuntaimen honkkarista. Innostui kukkimaan 70 kukkaa, joten myös 70 raakiletta 120sm puussa. Luulin tekeväni rohkeankin karsinnan kun nypein puolet raakileista niiden ollessa noin peukalonpään kokoisia. Viimekesän lopulla sain nauttia n.35 täyskokoisesta makeasta omenasta. Tänä keväänä sandrani ei sitten jaksanut kukkia, ei tuu omenoita. Elikkäs, jätin vieläkin liikaa kypsyttämiskuormaa hennolle puulle. nyt syksyllä hyvä syyslannoite ja puulle kasvurauha, jospa ensikesänä.

    • apihe

      Edellis vuoden sato ei tosiaankaan kerro seuraava vuoden sadosta. Jos puussa on kovasti raakileita, kannattaa karsia, että jaksaa kasvattaa kunnon ompuiksi. Seuraavana vuonna taas katsotaan sitten uudellen. Yleensä tekee 1-2 hyvää vuotta ja sitten huonomman vuoden väliin. Eniten tuntuu vaikuttavan kuitenkin sääolosuhteet ja pörriäisten määrä. Kukinta saattaa olla ihan mahtava, silti omppuja ei tule. Toisinaan kaikki ilmestyvät kukat kehittyy ompuiksi.
      Myös kasvupaikka vaikuttaa satoon. Meillä varjossa hiipuva kaneli ei tee juurikaan satoa, mutta auringossa kylpevä valkeakuulas on aika satoisa. Valiteetavasti näin päin, mutta vanhoja puita ei enää voi siirtää ja naapurin metsikkö on kasvanut puiden istutuksen jälkeen arvaamattomalla tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe