Olen 36-vuotias nainen, hyvässä asemassa ja elämä muutenkin mallillaan. Paitsi että minulla on paha alkoholiongelma. Nyt olen pitänyt lomaa pari viikkoa ja muutamien päivien taukoa lukuunottamatta olen juonut enemmän tai vähemmän joka päivä.
Kuvio menee niin, että jonkin normaalin baari-illan jälkeen jatkan juomista tissuttelemalla kotona yksikseni päivätolkulla.
Viime yö meni täysin valvoessa ja seuraavat yöt ja päivät pelottaa vielä enemmän. Korkkasin juuri lonkeron, että edes jotenkin tästä päivästä selviäisi.
En pysty lopettamaan
62
5686
Vastaukset
- NoMoreTears
Hei! Minä tiedän mille sinusta tuntuu, koska olen elänyt aivan samanlaista elämää. Olen myös päälle kolmekymppinen nainen. Olen hyvässä työpaikassa, näytän kivalta, vaikutan fiksulta, asun tyylikkäässä kodissa ja tunnen kiinnostavia ihmisiä. Ja olen alkoholisti. En edes muista, milloin juominen kohdallani olisi jäänyt yhteen iltaan. Pisimmillään putket ovat venyneet yli viikon pituisiksi. Olen korkkaillut ensimmäisen siiderin juuri samoihin aikoihin kuin sinä. Putkien venyessä kivat trendibaarit ovat vaihtuneet kaljaräkälöihin, joiden asiakaskuntaa katsellessa on helpompi valehdella itselleen, että kaikki menee hyvin. Pahimmillaan olen juonut salaa jopa työpaikan vessassa.
Muutama kuukausi sitten putken jälkeistä unetonta yötä vapisten viettäessäni tajusin, että minä kuolen tähän. Eikä se kuolema tule olemaan mikään armollinen äkkikuolema. Lisäksi ennen sitä alkoholi ehtii viemään minulta viedään kaiken, mitä pidän arvokkaana ja jonka eteen olen tehnyt töitä. Totta kai tällaisia ajatuksia oli ollut mielessä jo vuosien ajan, mutta tuolla hetkellä totuus jotenkin läpäisi tajuntani: tajusin olevani alkoholisti. Tuosta muutamien kuukausien takaisesta yöstä käynnistyi prosessi, jonka seurauksena lähdin hakemaan apua itselleni. Olen nyt ollut raittiina pari kuukautta ja terapeuttini ohjeiden mukaan, ja ennen kaikkea oman tahtoni voimalla, aion olla sitä tästä eteenkin päin. Päivä kerrallaan.
Alkoholiongelman myöntäminen sekä avun hakeminen tuntuvat nyt elämäni parhaalta päätökseltä. Tuo päätös palkitsee minua joka päivä. Elämä tuntuu niin paljon paremmalta nyt, että sitä on vaikea sanoilla edes kuvailla. Tuskaisen nykyhetken ja häpeän sävyttämän eilisen sijaan minulla on nyt tulevaisuus.
Älä jää yksin ongelmasi kanssa, sillä apua meille kyllä löytyy, jos sitä on vaan valmis ottamaan vastaan. Huomennakin on ihan hyvä päivä ottaa puhelin käteen ja soittaa paikalliselle A-klinikalle tai varata aika vaikka yksityiselle puolelle päihdeongelmiin erikoistuneelle lääkärille tai mennä työterveyshuoltoon - tai mikä nyt sinusta tuntuisikin luontevimmalta ja turvallisimmalta vaihtoehdolta. Toivon sydämestäni, että sinun ei tarvitse enää kovin pitkään kokea tuota tuskaa. Voimia! - alkoholistinainen
Ihan samaa ongelmaa käyn minäkin läpi, olen monen monituiset kerrat vannonut vieroitusoireissa, ettei ikinä enää, kunhan tästä selviän hengissä. Mutta silti juon aina vaan ennemmin tai myöhemmin eikä se ole mitään kohtuukäyttöä. Itse olen ajatellut hakea maanantaina apua, lomakin on että siinä mielessä olisi aikaa ruveta hoitamaan itseään.
- kannattaa hakea.
Minä olen käynyt läpi aika samantyyppisen tien kuin sinä ja vastaajat. Lopulta join vain kotona, en edes pessyt hampaitani pariin päivään, suihkusta nyt puhumattakaan. Olin juomassa itseni hyvää vauhtia hengiltä ja tajusin sen, kun kerran tärisin ääniä kuullen keskellä yötä. Nyt olen ollut runsaan vuoden raittiina ja käyn edelleen päihdeterapeutilla. Se on auttanut minua tosi hyvin mutta onhan hoitomahdollisuuksia muitakin. Moni raitistuu myös ilman mitään "virallista" tukea, mutta ainakin joku luotettava läheinen olisi hyvä olla tukena.
Omalla kohdallani auttoi vain "ei tippaakaan" -periaate. Aluksi se tuntui kyllä vaikealta, halusin silti tavata ystäviä alkoholipitoisissa merkeissä. Tuntui, että jää paljosta paitsi. Mutta totuus on se, että saat todella paljon. Kuten aiemmat vastaajat sanoivat, paras päätös elämässäni oli raitistua. En silti katso karsaasti muiden juomista eikä se minua häiritse, tämä on henkilökohtainen ratkaisu ja olen sen kertonut kaikille läheisillekin.
Rohkeutta vaan, kyllä sinäkin apua saat!- lexa
Olen 57v. dokumies.Itselläni usean vuoden putki vaikkakin keppanaa, mutta sekin on alkoa. Tänään kävin terkkarissa er.sh:n pakeilla, joka on erikoistunut päihderiippuvuuksien hoitamiseen kognitiivisella tasolla.Itsekin tässä yritän ns. tasoitella ja saada putken poikki.Älkää lopettako seinään, jos mahdollista! Olen kokeillut erilaisia apujoukkoja esim. a-klinikka, a-kilta, aa, lyhyemmät, sekä pidempiaikaiset katkot, joista ei mulle ole ollut mitään hyötyä. En ole ehkä silloin ollut ihan tosissani vaan pettänyt itseäni.Olen jo vuosia sitten tiennyt, että seinä on tullut jo vastaan(haima-sappi)ovat olleet tulehtuneita jo 6-7kertaa ja niihin on tähystysleikkauksella laitettu stenttejä(putkia, jotka pitävät tiehyet auki), kaikki poistettiin tän vuoden helmikuussa ja eiku lykka till.Kontrolli syksyllä.Jokainen, joka oikeasti haluaa raitistua on olemassa monta eri polkua.Tiedän, että jollen lopeta kokonaan ymmärrän myös terveydelliset riskit- pahimmassa tapauksessa mun kohdalla on joko verensyöksy, tai maksakirroosi, johon voi myös menehtyä. Olen vain hieroja, mutta olen jo pitkään lukenut yleislääketiedettä- haluan kuitenkin tietää asioista. Kaikille saman asian kanssa painiville siunausta, sekä pääsiäisen odotusta!
- paljon piilojuoppoja
Nainen jostain syystä häpeää alkoholinkäyttöään viimeisen päälle, kun se on karannut käsistä. Oma äitini kärsi tästä ongelmasta ja kyllä siinä loppuvaiheessa täytettiin kaljaa suunnilleen maitopurkkiinkin, että sai juoda "salassa". Myös vessaan hän keksi laittaa erilaisia piiloja, viinipullosta joi viinit ja laittoi vettä tilalle jne. Hänkään ei juuri baareissa käynyt vaan oli kotijuoppo.
Äitini ei selvinnyt. - teksti
Jos vaikka saat jostain kiinni...
- avasit sen
lonkerosi? Yleensä selviäminen edellyttää korkin kiinni pitämistä.
- että korkkasin
tänäänkin lonkeron. Lääkäriin kai olisi tallusteltava, että saisi rauhoittavat pääkoppaan muutamaksi päiväksi.
Niin perseestä on tällä hetkellä elämä ja olo, että tätä ei toivoisi pahimmalle vihollisellekaan. Ryssin työnikin mutta sain senkin jotenkin kummallista kautta pelastettua. Mutta laskut on maksamatta vaikka tilillä on rahaa, pärstä on kuin petolinnun perse ja haluaisin vaan nukkua eikä koskaan enää herätä.- Enzian
Tee itsellesi palvelus ja hae apua, mene vaikka A-klinikalle ja jos et jaksa niin eikö ainakin pääkaupunkiseudulla tule lääkäri kotiinkin. Saat alkuvaiheessa tarvittavat rauhoittavat lääkkeet, jonka jälkeen elämä näyttää pian paremmalta, ja jaksat aloittaa itsesi jatkohoidon.
Tiedän tasan tarkkaan miltä sinusta tuntuu. Minullakin on ollut kämppä täynnä juotuja olutpulloja ja -tölkkejä, jääkaapissa ei ruokaa ja lattialla likaantuneita alusvaatteita. Itsekään ei juuri hygieniastani huolehtinut. Olen mielestäni suht' kaunis nainen mutta juoppoputkina täysi hirvitys, ruma, ilkeä muille ihmisille ja laiminlöin kaiken mahdollisen, typeriä selityksiä vaan annoin sekaisin menneestä tietokonejärjestelmästä ja influenssasta. On ollut öitä, joina olen luullut että henki lähtee tai ainakin hulluksi tulee. Suomessa elävien vanhempieni soittoja ja epäilyjä siitä, että juon ja iänikuisia selityksiä, että kaikki on hyvin. Vaikkei mikään ollut hyvin. Minua auttoi se, että lopulta avauduin rohkeasti ongelmasta läheisille eikä kukaan tuominnut - päinvastoin sain tukea ja saan vieläkin. Yhden epäonnistuneen vieroituksen koin, (toivottavasti) lopullinen vieroitus viinasta tuli sitten muutamien kamalien henkilökohtaisten kokemusten jälkeen, täydellisessä aallonpohjassa oltiin. Pahimmillaan tuijotin keskellä yötä kauhavalaisia puukkojani seinällä ja mietin, että millä niistä vedän ranteet auki. Silloin jotenkin tajusin, että tästä ei ole kuin kaksi tietä, kuolema tai elämä.
Suomessa on tietysti eri meiningit mutta itse käyn kerran viikossa päihdeterapeutin luona ja toisen kerran vertaistukiryhmässä, jossa me alkoholiongelmaiset ollaan keskenämme ja välillä myös päihdeterapeutti on läsnä.
Sinullekin löytyy apua. - alkoholistinainen
Enzian kirjoitti:
Tee itsellesi palvelus ja hae apua, mene vaikka A-klinikalle ja jos et jaksa niin eikö ainakin pääkaupunkiseudulla tule lääkäri kotiinkin. Saat alkuvaiheessa tarvittavat rauhoittavat lääkkeet, jonka jälkeen elämä näyttää pian paremmalta, ja jaksat aloittaa itsesi jatkohoidon.
Tiedän tasan tarkkaan miltä sinusta tuntuu. Minullakin on ollut kämppä täynnä juotuja olutpulloja ja -tölkkejä, jääkaapissa ei ruokaa ja lattialla likaantuneita alusvaatteita. Itsekään ei juuri hygieniastani huolehtinut. Olen mielestäni suht' kaunis nainen mutta juoppoputkina täysi hirvitys, ruma, ilkeä muille ihmisille ja laiminlöin kaiken mahdollisen, typeriä selityksiä vaan annoin sekaisin menneestä tietokonejärjestelmästä ja influenssasta. On ollut öitä, joina olen luullut että henki lähtee tai ainakin hulluksi tulee. Suomessa elävien vanhempieni soittoja ja epäilyjä siitä, että juon ja iänikuisia selityksiä, että kaikki on hyvin. Vaikkei mikään ollut hyvin. Minua auttoi se, että lopulta avauduin rohkeasti ongelmasta läheisille eikä kukaan tuominnut - päinvastoin sain tukea ja saan vieläkin. Yhden epäonnistuneen vieroituksen koin, (toivottavasti) lopullinen vieroitus viinasta tuli sitten muutamien kamalien henkilökohtaisten kokemusten jälkeen, täydellisessä aallonpohjassa oltiin. Pahimmillaan tuijotin keskellä yötä kauhavalaisia puukkojani seinällä ja mietin, että millä niistä vedän ranteet auki. Silloin jotenkin tajusin, että tästä ei ole kuin kaksi tietä, kuolema tai elämä.
Suomessa on tietysti eri meiningit mutta itse käyn kerran viikossa päihdeterapeutin luona ja toisen kerran vertaistukiryhmässä, jossa me alkoholiongelmaiset ollaan keskenämme ja välillä myös päihdeterapeutti on läsnä.
Sinullekin löytyy apua.Enzianilta, ei voi kuin sanoa totta mooses jokaiseen kohtaan.
Pitää valitettavasti monesti käydä todella pohjalla, ennen kuin tajuaa ottaa avun vastaan. Ehdotan aloittajalle A-klinikkaa ensihätiin, tai sitten ihan omalääkäriä. Tärkeintä on nyt saada putki poikki, että ihminen rauhoittuu. Terapian aika tulee sitten, kun juominen on saatu ajettua alas ja järki alkaa pelata.
Minun juomiseni loppui juoppohulluuskohtaukseen ja haimatulehdukseen. Vaihtoehtoja ei enää ollut. Sitä helvettiä en toivo kenellekään. Ennen sairaalaan toimitusta laskin kotona molemmat tarpeet alleni - minä, joka olen aina pitänyt ulkoisesta olemuksestani huolta. Häpesin niin kovasti, kun ambulanssimiehet kantoivat minut likaisine alusvaatteineni autoon. Mutta jo sillä reissulla alkoi tavallaan helpottaa, niin ihanaa henkilökuntaa en ole tavannut missään. Mies piti kädestä ja jutteli koko matkan ensiapuun, sanoi vaan että kyllä kaikki vielä hyväksi muttuu. Itkin höyrypäissäni, että kun niin hävettää kaikki. Ja ne sanoivat ettei tässä olla tehty rikosta ihmisyyttä vastaan vaan nyt on kyse sairaudesta, joka hoidetaan nyt eikä tässä ole mitään häpeämistä. Ja ihan totta, miksi alkoholismisairautta pitää hävetä?
Olen onnellinen, että sain elää, siellä sairaalassa ei siitäkään ollut aluksi varmuutta. Sen jälkeen löysin alkoholistien toveriseuran, jossa olen nyt käynyt kolmisen vuotta.
Meitä alkoholistinaisia on paljon ja tämä palstakin on mainiota vertaistukea monelle, Enzianillekin varmaan siellä jossain kaukana. - tässä ketjussa
Enzian kirjoitti:
Sinullekin löytyy apua.ollut aloittajalle, erityisen riipaisevia Enzianin ja Alkoholistinaisen tarinat.
Minä olen myös alkoholistinainen, ikää 55 vuotta. Tissuttelua ja putkijuopottelua jatkui minulla sellaiset 5 vuotta. Lopulta mopo karkasi totaalisesti käsistä. Aloin piilotella juomiani kotona mitä ihmeellisimpiin paikkoihin - paras paikka oli meikkipussi kylppärissä, sinne sai mahdutettua pari isoa Karhua. Istuin vessanpöntöllä, panin veden juoksemaan hämäykseksi ja join siinä sitten taas yhden kaljan. Menin ruokaostoksille citymarkettiin ja jo kaupan vessassa piti juoda ensimmäinen kalja ennen kotiintuloa. Esimerkkejä olisi lukuisia.
Fyysinen terveys ei kerinnyt mennä mutta yhden putken jälkeen tuli lähtö valkotakkisten luo rauhoittumaan. Ambulanssilla tulivat ja hakivat kello 4 aikaan yöllä. Sitten pantiin diapam-letkuihin kahdeksi päiväksi ja siitä alkoi toipuminen. Sairaalasta pääsyn jälkeen hakeuduin yksityiselle päihdeterapeutille ja se sopii minulle, mutta onhan noita mahdollisuuksia useita. - Jos...
Tuttua huttua ja riskaapelia. Meinaan, jos ei ajoissa hae katkasua on olo lopulta, kuin olisi maantiejyrän alle jäänyt. Sen lisäksi nukkumisesta ei tule yhtikäs mitään, jonka seurauksena voi pamahtaa delirium päälle tai alkoholikrampit. Mä join aikoinaan itteni muutamia kertoja siihen tilaan ja voin vakuuttaa, ettei se ole mieltä ylentävä kokemus, kun joutuu turvautumaan talutusapuun ja ambulanssikyytiin.
- omasta päästä
Jos... kirjoitti:
Tuttua huttua ja riskaapelia. Meinaan, jos ei ajoissa hae katkasua on olo lopulta, kuin olisi maantiejyrän alle jäänyt. Sen lisäksi nukkumisesta ei tule yhtikäs mitään, jonka seurauksena voi pamahtaa delirium päälle tai alkoholikrampit. Mä join aikoinaan itteni muutamia kertoja siihen tilaan ja voin vakuuttaa, ettei se ole mieltä ylentävä kokemus, kun joutuu turvautumaan talutusapuun ja ambulanssikyytiin.
ja sen voi toimittaa kotonakin benzodiatsepaamien avulla. Krampeista ei ole pelkoa, jos bentsolääkitys on päällä.
Vaan ei ole hääppöinen ambulanssi kyyti valkotakkisten miesten kanssa, jos delistä tai muuten voimakkaista vieroitusoireista on kyse. - ???
omasta päästä kirjoitti:
ja sen voi toimittaa kotonakin benzodiatsepaamien avulla. Krampeista ei ole pelkoa, jos bentsolääkitys on päällä.
Vaan ei ole hääppöinen ambulanssi kyyti valkotakkisten miesten kanssa, jos delistä tai muuten voimakkaista vieroitusoireista on kyse.Käytätkö edelleenkin bentsoja?
- bentsoja enää
??? kirjoitti:
Käytätkö edelleenkin bentsoja?
ne oli tarpeen vain kolmisen päivää, että pääsin laskeutumaan ihmisten ilmoille. Ilman bentsoja tuskin kirjoittaisin tätä, olisin jo kuollut.
- miksi pitää
Enzian kirjoitti:
Sinullekin löytyy apua.Kun täällä Suomessa on jo ennestäänkin kymmeniätuhansia (ellei peräti satojatuhansia) sekakäyttäjiä, jotka kaikki ovat aloittaneet lääkkeiden popsimisen siitä yhdestä pilleristä.
Sekakäyttö on meillä hyvin yleistä ja sen viimeisin (julkisuuteen noussut) uhri oli viaton mummo Kuopion torilla, jonka sekakäyttäjä ampui!
Sinä kehoitat päihderiippuvaista työntämään päänsä vielä alkoholiakin huomattavasti vittumaisempaan silmukkaan, suosittelemalla hänelle rauhottavia lääkkeitä!
Alkoholismia tuntemattomat henkilöt nimittävät näitä benzodiazebiineja asianmukaiseksi lääkitykseksi, jotka parantavat krapulaista oloa.
Ja niinhän ne tekevätkin - joka päivä.
Niiden kanssa on niin helvetin paljon hauskempaa juopotella, kunnes...
Mielestäni jokaisen joka tyrkyttää benzoja alkoholisteille, pitäisi ensin itse popsia niitä vuosi tai pari. Sitten kun oma leuka on pudonnut rinnuksille, ei niitä enää mielellään kellekkään suosittele.
- sen aika on
Minä olen alkoholistinaisena raahautunut heti myynnin alettua aamulla ostamaan kaljaa, pesemättömissä vaatteissa, hampaat pesemättä ja tukka tietysti kampaamatta. Kun sitä ja kaikkea, mitä ihmisen hoitamattomuus tuo tulleessaan, vuoden-pari katsoo niin ainakin minulle syttyi päässä lamppu - tällaista elämää ei kiitos. Juomisessa on yksi hyvä puoli, voit aina valita ettet enää juo ja takaan, että elämänlaatusi paranee uusiin ulottuvuuksiin.
- voi tappaa
hae hyvä ihminen apua ennen kuin on liian myöhäistä. Minä olen ollut alkopsykoosissa tai deliriumissa ja sairaalareissuhan siitä tuli. Toisinkin voisi elämänsä elää. Ei känni ole sen arvoista, mitä menetät nyt joka päivä. Voit nyt jo huonosti ja mistä se johtuu..? Apua on saatavilla, heti huomenna aamupäivästä A-klinikalle, oma- tai yksityislääkäriin. Vaan ei pidä valehdella ollenkaan - vaivan nimi on alkoholismi eikä kesäflunssa. Tsemppiä sinulle!
- kohtalotoveri
Olet saanut jo paljon hyviä vastauksia ja minä lisään vielä korteni kekoon: hae apua ajoissa, älä odota liian kauan. Minä kärvistelin yksin ongelmani kanssa vuosi liian pitkään je meni työpaikka, perhe ja lopulta asuntokin. Älä sitä kohtaloa ota, nyt on ratkaisun paikat. A-klinikalle tai lääkäriin heti huomenna aamusta, kyllä se ongelma siitä lähtee purkautumaan. Siellä on ammatti-ihmisiä tätä ongelmaa varten, hävetä ei tarvitse.
- lopettamaan...
pahalla ja Pahalla alkoholiongelmalla on näköjään kirjoitusten mukaan muutama ero... Kuvailen seuraavaksi oman tilanteeni:
- en ole "humalassa" koskaan
- juon joka päivä useita ravintola-annoksia (> 5 annosta)
- olen tasaisesti joka ilta pikkusievässä, mutta en koskaan todella humalassa, en edes menneenä Juhannuksena. Lopetan juomisen ja siirryn alkoholittomiin juomiin, jos päässä tuntuu humalaiselta ja puhe sammaltaa vähänkin.
- jos läheiseni saisivat tietää ongelmastani, he yllättyisivät. En täytä mitään alkoholistin stereotypioita (vielä). En kaatuile, sammalla, sammu, rähjää. Itse asiassa olen varmasti mukavampi ihminen pikkusievässä, vaikkakaan en mikään riivinrauta ole selvinpäinkään.
- miehelleni tunnustin ongelmani vasta noin vuosi sitten ja ongelma oli ollut olemassa vähintään 4 - 5 vuotta. Otti koville tunnustaa ja tämän varmasti kaikki juopot tunnistavat.
No mitkä ero sitten on pahalla ja Pahalla alkoholiongelmalla?? No, minä kuulun juoppoihin, jotka käyttävät alkoholia tasaisesti joka päivä suunnilleen samoja määriä - ei ole eroa, onko juhla, arki vai sunnuntai. Meistä tissuttajista ei vain puhuta. Aina puhutaan niistä, jotka joutuvat teholle, kun maksa paukahtaa. Mutta mistä ne ihmiset teholle tulevat? Meistä "kohtuukäyttäjistä", jotka olemme tässä tasaisen tissuttamisen jamassa.
Vaikka alkohoholisti vähättelee juomiaan määriä, niin tiedän pomminvarmasti, että todellinen viikkokulutus pyörii 40 annoksen paikkeilla. Määräni on surullinen. Saattaa olla, että tulee vieroitusoireita, kun (jos) lopettaa, mutta siihen ei vain riitä itsekuri - eikä ole riittänyt viimeiseen 4 - 5 vuoteen. Ja sitten se hämmästyttävin juttu: olen keskitason johtotehtävissä, perheenäiti ja aviovaimo.
Terkkuja kaikille tissuttajille ja tsemppiä! Kyllä tämä Peikko joskus voitetaan! Viimeistään taivaan porteilla - sinnehän se kaikki loppuu.- alkohongelmainen nainen
ongelmasi hyvinkin tietävät, siitä vaan ei sanota mitään niin kauan kuin yrität pitää kulissit edes jotenkin kunnossa.
Surullisista määristä, itse siivosin kodistani noin 4 koria tyhjiä pulloja keskikaljaa 3 päivän ryyppyputken jäljiltä. Kaikki itse juotuja, nainen ja 40 on ikä. - --------------
Selkeä juttu on se, että juomarit eivät peri taivasten valtakuntaa! Mutta aina voit parantaa tapasi.
Usko pois, mikään pakko sinun ei ole juoda.
Rukoile edes jos se tuntuu hyvältä. Apua ei pidä tai tarvitse odottaa heti. Minulta juomahimo lähti kuin vedellä pesten parin vuoden päästä ekasta rehellisestä rukouksesta. Ja uskomatonta on se, että en ole uskovainen, en edes kuulu mihinkään kirkkoon! Mutta juomahimo lähti, vaikka kuvittelin että minun on pakko juoda. Nyt tajuan ettei pakkoa ole koskaan ollutkaan, pakko oli omassa päässäni.
Pääsin siis eroon vuosia kestäneestä bentsojen, masennuslääkkeiden, alkoholin ja tupakan käytöstä! Ensin jäi lääkkeet, sitten viina ja tupakka yhdellä kertaa. Tarve käyttää aineita _vain katosi_ Sinällään ihmeellistä kun ajattelee kuinka sekaisin ja pohjalla olin. Selvisin ilman mitään ulkopuolista apua. Rukoilin kyllä, muuta apua en hakenut. - olen alkkis
alkohongelmainen nainen kirjoitti:
ongelmasi hyvinkin tietävät, siitä vaan ei sanota mitään niin kauan kuin yrität pitää kulissit edes jotenkin kunnossa.
Surullisista määristä, itse siivosin kodistani noin 4 koria tyhjiä pulloja keskikaljaa 3 päivän ryyppyputken jäljiltä. Kaikki itse juotuja, nainen ja 40 on ikä.Olen juonu siksi kun oli kivaa, join ku mieskin joi, join ku mies hakkas, join ku mies petti, koin ku miehelle tuli konkurssi, join ku tuli ero, join ku ei ollu miestä, join ku sain miehen - juotiin yhdessä, join ku mies petti, join ku mies hakkas, join ku mies lähti, join ku olin yksin, join ku vitutti, join enkä menny enää töihin, join ku oli aikaa, join ku tulin raiskatuksi, join ku olin aina sairaslomalla, join ku jäin eläkkeelle, join ku ei ollu muuta tekemistä. Sitten en enää jaksanu juoda.
Sit aloitin elämisen. Join 37 vuotta. Kaikki hukkaan. - mitä olet kokenut
olen alkkis kirjoitti:
Olen juonu siksi kun oli kivaa, join ku mieskin joi, join ku mies hakkas, join ku mies petti, koin ku miehelle tuli konkurssi, join ku tuli ero, join ku ei ollu miestä, join ku sain miehen - juotiin yhdessä, join ku mies petti, join ku mies hakkas, join ku mies lähti, join ku olin yksin, join ku vitutti, join enkä menny enää töihin, join ku oli aikaa, join ku tulin raiskatuksi, join ku olin aina sairaslomalla, join ku jäin eläkkeelle, join ku ei ollu muuta tekemistä. Sitten en enää jaksanu juoda.
Sit aloitin elämisen. Join 37 vuotta. Kaikki hukkaan.Ihanaa kuitenkin, jos pystyit lopulta aloittamaan elämisen.
Mitään asiaa elämässä ei voi parantaa juomisella mutta kaikki asiat saa huonommaksi takuuvarmasti.
Raittiita vuosia toivon sinulle. - kuulostaa
olen alkkis kirjoitti:
Olen juonu siksi kun oli kivaa, join ku mieskin joi, join ku mies hakkas, join ku mies petti, koin ku miehelle tuli konkurssi, join ku tuli ero, join ku ei ollu miestä, join ku sain miehen - juotiin yhdessä, join ku mies petti, join ku mies hakkas, join ku mies lähti, join ku olin yksin, join ku vitutti, join enkä menny enää töihin, join ku oli aikaa, join ku tulin raiskatuksi, join ku olin aina sairaslomalla, join ku jäin eläkkeelle, join ku ei ollu muuta tekemistä. Sitten en enää jaksanu juoda.
Sit aloitin elämisen. Join 37 vuotta. Kaikki hukkaan.Noinhan se menee. Mullakin eläkeikä lähenemässä ja nyt olen päättänyt ruveta hoitamaan tätä ongelmaa. Ensin A-klinikalle, AA:sta en tiedä, olen joskus pari kertaa käynyt kokouksissa, mutta niiden jälkeen rupes hirveesti tekeen mieli kaljaa. En kai ollut vielä motivoinut vai mitä liekään.
Olen niiiiin väsynyt tähän juomiseen. Jospa minäkin pystyisin aloittamaan elämisen.
- alkoholisti olen minäkin
Olet saanut paljon hyviä neuvoja ylläolevissa viesteissä mutta se lopullinen päätös on omissa käsissä - juonko vai kuolenko. Heti huomenaamulla kannattaa mennä A-klinikalle, tai vaikka yksityiselle lääkärille. Saat rauhoittavat ja nukahtamislääkkeet muutamaksi päiväksi, ja se auttaa jo paljon. Sitten kun olet levännyt ja pää on joltisenkin kunnossa, mieti jatkohoitoa. Siihen on paljon mahdollisuuksia, A-klinikalta ja netistä saat tarkempia tietoja.
Sinun kannattaa tosiaan nyt ja heti hakea apua, ennen kuin juot elämäsi ja jopa henkesi. Luota apuun, minä sain sitä, kun jo vietiin piipaa-autolla viinakrampissa sairaalaan. Paljon tsemppiä! - ex. alkoholisti
Minä join lopuksi jo puistonpenkillä matkalla kaljareissulta kotiin, kun en halunnut, että mies näkee. Lopulta hän otti minut puhutteluun (vaikka viimiseen asti kielsin, että olisi ongelma) ja toimitti Lapualle hoitoon. Vitutti siellä tosi raskaasti ekat ajat mutta sitten vyyhti alkoi purkutua, ja sain sen avun, jota tarvitsin. Nyttemmin olen vajaat pari vuotta toipuneena alkoholistina ja elämä on taas kunnossa.
Juomisen lopettamispäätös pitää tehdä itse, apua saa sitten jatkoon. Aloittajalle toivon raitista loppuelämää. - ei muuta.
Parin viikon lomaputki nyt ei ole kovin erikoinen asia. Kun kerran pelottaa selviäminen ja ilmeisesti ois jostain syystä oltava kuivilla, painu A-klinikalle.
Onnistuu se katkaiseminen ominkin päin. Just noin, että pikku hörppyä kun olo on kaamea, pikkuhiljaa päivä tai pari alas. Sitten parit huonostinukutut yöt selvänä. Se olikin siinä. Ainoa van, että pitää sitten oikeastikkin pysytellä kuivilla jokunen viikko, ei ole mitään järkeä kuivattaa itseään dokaamaamista varten.
Mutta A-klinikalla autetaan. Ei sinne ole mitenkään erikoista mennä, terveydenhoitoa kuten kaikki muukin. Asiakaskunta lievästi sanottuna kirjavaa. Peruspulista liituraitaan jne. Komen päivän pikakatkon saa samantien etänä. Nukahtamislääkkeet ja SSRI- napsut. Kannattaa huomata, kyseessä ei ole benzo, kaikki aina kuvittelevat, että heti vaan lyödään pami huuleen kun menee hoitoon. Ei pidä paikkansa, toisekseen ihminen ite päättää mitä käyttää.
Jos vaikuttaa hankalammalta, pitempi katko voi tulla kyseeseen. Oot vissiin lomilla, se hyvä. Huonopuoli, niin kaikki muutkin ja katkoille pirunmoiset jonot.- täälä
pääsee akuuttitapaukset samana päivänä A-klinikan vastaanotolle, jos on kovin vaikeat viekkarit tai muuten hätä omasta tilastaan.
- Enzian
Suomessa kuulostaa aika arpapeliltä, jos se A-klinikkakin on vaan aamupäivästä auki ja vain arkisin.. Täällä marssitaan omalle lääkärille tai jos vaikea vieroitus on, niin suoraan sairaalan psykiatriaosastolle, kyllä ne sisään ottavat jokaisen juopon vuodenajasta huolimatta. Se on velvollisuus ja 24 h vuorokaudessa. Järkyttävää minusta, että ihmisiä odotutetaan alkoholistisairaana, pahassa kunnossa, tuntiakaan ilman, että apua saa. Maksattehan te siellä Suomessakin siitä hyvästä sairasvakuutusmaksuja.
Tämä on nyt vain minun mielipide ja menee osittain aiheen ohikin. Mielestäni vaan Suomen terveydenhuolto on ylipäänsä niin surkeasti järjestetty. - katkolle jonot.
täälä kirjoitti:
pääsee akuuttitapaukset samana päivänä A-klinikan vastaanotolle, jos on kovin vaikeat viekkarit tai muuten hätä omasta tilastaan.
A-klinikka on nimensä mukaisesti klinikka. Akuuttitapaukset hoidetaan samantien ja muutakin hoitoa saa kyllä. Mutta varsinaiseen pitempään katkaisuun vaaditaan lähete, mahdollisesti soskun maksusitoumus tms. Tämäkin vie tovin. Ja senjälkeen aletaan odottelemaan vapautuvia paikkoja.
Klinikalta saa klinikalta saatavan kolmen päivän avokatkon, siis käytännössä pitää kolmena päivänä käväistä hakemassa lääkkeet ja juttelemassa. Ja aina puhallutetaan.
Tämä onkin eräs klinikan huonopuoli. Monikaan kun ei uskalla selvitä ja hoitoa annetaan lääkkeiden muodossa vain nollat puhaltavalle. Noh, näinhän se toki on, mutta kun monelle tuo selviäminen on se ongelma ja suuri kompastuskivi. Siihen ei klinikalta suoraa saa apua muuten, kuin edelleenohjauksen muodossa. Klinikoilla kun ei ole itsessään selviämisasemia.
- plörinäksi joten
pannaan uudellee. Onkos muilla esiinytynyt sitä, että "sivustoa ei löydetä" ja kun klikkaat takaisinpäin niin oma vastauskin on hävinnyt tästä laatikosta? Vaikka siis nettiyhteys pelaa koko ajan.
Mutta asiaan taas. Itse asuin vaimoni kanssa Keski-Euroopassa viitisen vuotta ja hän alkoholisoitui (koti-ikävä, ei ystäviä, ties mitä). Apua löytyi heti ja saman tunnin sisällä, ensiksi vaimo meni sairaalaan vieroitukseen ja sitten perään sairaskassan järjestämään päihdeterapiaan, ei maksanut mitään, vaikka raha ei meillä ongelma ollutkaan). Kun palattiin sitten Suomeen, hän halusi jatkoterapiaan mutta on kyllä ollut ensinnäkin kiven ja kannon alla ja toiseksi perseestä. Meistä terapia ei tarkoita AA:ta vaan ammattitaitoisten ihmisten antamaa päihdeterapiaa. Ei muiden alkkisten kanssa istuminen ja kaffin juominen ole mitään terapiaa!
Tai sitten seistään hattu kädessä jossain A-klinikan ovella ja toivotaan, että ovi aukenee ja joku vittumainen klinikan nainen suostuu palvelemaan. Kyllä suomalaiset on jossain vaiheessa lytistetty täysin - ei minkään muun maan kansalainen tuollaista kyykytystä hyväksyisi.- Enzian
Tuosta suomalaisen terveydenhuollon tasosta olen tosiaan samaa mieltä. En täällä voisi koskaan kuvitella, että pitäisi odottaa jonnekin arvauskeskukseen tai yksityislääkärille aikaa muutamaa tuntia kauempaa. Ihan sama onko hammassärky vai juoppo vieroitusoireissa. Minusta on myös jännää, että Suomessa jaksetaan aina kehua terveydenhuollon tasolla - mikä siinä muka on parempaa tai edes yhtä hyvää kuin muualla? Lääkärit varmaan on koulutettuja mutta koko systeemi ja asiakkaiden palvelu tökkii aika pahasti munkin mielestä.
- ........................
Vähän buginen tämä portaali....
Mutta tuo on monia ihmetyttänyt. Siis hoidonsaannin vaikeus. Tokihan maamme on pieni ja köyhä jne. Mutta näyttää olevan, että pitää olla suurinpiirtein siltojen alla, että saa apua. Ja kun kaikkiin sairauksiin pitäisi pyrkiä puuttumaan varhaisvaiheessa...
Liekö syynä luterilainen perinteemme ja tarut Turmiolan Tommista vai mikä lie. Resurssipulaa nyt on ihan kaikkialla. Alkoholijutut ovat kuitenkin likipitäen kansallissairaus, eikä siihen puutut kuin "pakosta".
Hah, kandee ajella selvillään autolla puku päällä ja skraga kaulassa A-klinikalle hakemaan apua ennentöihin menoa, nauravat suunnilleen ovesta ulos. Pulin PITÄÄ olla kuset ja paskat sekaisin ryysyissä ja täristä kuin Vesuvion purkaus saadakseen huomiota klinikalla.
Niinno, AA ei edes väitä olevansa mikään terveydenhoito-organisaatio, eikä se edes lupaa mitään terapiaa. Ainoastaan kaffia ja muitten pultsareitten seuraa. Vähän jäänyt epäselväksi po. RY.n olemassaolon tarkoitus. Kaitpa siitä joku jotain tiliä tekee, ehkä kahvintuottajamaat tms. - Kesä ja kärpäset
........................ kirjoitti:
Mutta tuo on monia ihmetyttänyt. Siis hoidonsaannin vaikeus. Tokihan maamme on pieni ja köyhä jne. Mutta näyttää olevan, että pitää olla suurinpiirtein siltojen alla, että saa apua. Ja kun kaikkiin sairauksiin pitäisi pyrkiä puuttumaan varhaisvaiheessa...
Liekö syynä luterilainen perinteemme ja tarut Turmiolan Tommista vai mikä lie. Resurssipulaa nyt on ihan kaikkialla. Alkoholijutut ovat kuitenkin likipitäen kansallissairaus, eikä siihen puutut kuin "pakosta".
Hah, kandee ajella selvillään autolla puku päällä ja skraga kaulassa A-klinikalle hakemaan apua ennentöihin menoa, nauravat suunnilleen ovesta ulos. Pulin PITÄÄ olla kuset ja paskat sekaisin ryysyissä ja täristä kuin Vesuvion purkaus saadakseen huomiota klinikalla.
Niinno, AA ei edes väitä olevansa mikään terveydenhoito-organisaatio, eikä se edes lupaa mitään terapiaa. Ainoastaan kaffia ja muitten pultsareitten seuraa. Vähän jäänyt epäselväksi po. RY.n olemassaolon tarkoitus. Kaitpa siitä joku jotain tiliä tekee, ehkä kahvintuottajamaat tms.Monet suomen kaupungeista pitää kesällä katkopaikat kiinni säästösyistä 2-4 viikkoon, mutta niinkuin joku aikaisemmin mainitsi, psykiatriset osastot ottavat sisälle vaikeimmat tapaukset. Yleensä siellä hoitojakso kestää 3-5 päivää, eli siinä ajassa saadaan pahimmat vieroitusoireet lääkittyä pois. Kevyempään krapulan hoitoon voi hakea lääkäriltä apua jos tuntuu ettei kestä lopettamista ilman lääkitystä, joka kuitenkin on aina parempi vaihtoehto, kuin juopottelun jatkaminen.
- NoMoreTears
A-klinikalta avun saaminen on mietityttänyt minuakin. Eräs ystäväni "entisestä elämästä" kertoi juuri eilen juoneensa Vapusta asti ja on aivan epätoivoinen, kun ei pysty lopettamaan omin avuin. A-klinikalta tarjottiin kuitenkin aikaa vasta ensi kuun puolelle. Sen verra olen alkoholisteja kuunnellut, ja itsekin niitä juttuja suoltanut, että en ole ihan heti valmis uskomaan tätä. Hurjalle nimittäin kuulostaa, että selvästi hädissään oleva ja minun mielestäni nyt myös hoitoon kypsä ja motivoitunut sairas jää tilanteeseen, että joutuu käytännössä jatkamaan juomista vielä jopa useita viikkoja. Tähän on tietenkin helppo vastata, että "mitäs juo", mutta kun se ei tietyn rajan jälkeen ole enää alkoholistin itsensä päätettävissä. Kyllähän avokatkolle kai pääsee ihan vaan kun kävelee auki olevalle klinikalle ja promillet ovat sallitun rajoissa (olen siis käsittänyt, että alkoholia ei saa olla veressä kuin vähän, vai oliko se ei lainkaan avokatkoa aloitettaessa) mutta jos promilleja ei omin avuin enää saa tarpeeksi alas, niin keinot on kyllä aika vähissä.
Jos alkoholismisairautta kerran yhteisellä sopimuksella ja veronmaksajien rahoilla hoidetaan, niin kyllä apua silloin pitäisi saada myös silloin kun sitä tarvitaan. Tämä tulisi pidemmän päälle halvemmaksi myös yhteiskunnalle. Ja mikä tärkeämpää: avun odottaminen saattaa olla alkoholistille kohtalokasta. - Enzian
NoMoreTears kirjoitti:
A-klinikalta avun saaminen on mietityttänyt minuakin. Eräs ystäväni "entisestä elämästä" kertoi juuri eilen juoneensa Vapusta asti ja on aivan epätoivoinen, kun ei pysty lopettamaan omin avuin. A-klinikalta tarjottiin kuitenkin aikaa vasta ensi kuun puolelle. Sen verra olen alkoholisteja kuunnellut, ja itsekin niitä juttuja suoltanut, että en ole ihan heti valmis uskomaan tätä. Hurjalle nimittäin kuulostaa, että selvästi hädissään oleva ja minun mielestäni nyt myös hoitoon kypsä ja motivoitunut sairas jää tilanteeseen, että joutuu käytännössä jatkamaan juomista vielä jopa useita viikkoja. Tähän on tietenkin helppo vastata, että "mitäs juo", mutta kun se ei tietyn rajan jälkeen ole enää alkoholistin itsensä päätettävissä. Kyllähän avokatkolle kai pääsee ihan vaan kun kävelee auki olevalle klinikalle ja promillet ovat sallitun rajoissa (olen siis käsittänyt, että alkoholia ei saa olla veressä kuin vähän, vai oliko se ei lainkaan avokatkoa aloitettaessa) mutta jos promilleja ei omin avuin enää saa tarpeeksi alas, niin keinot on kyllä aika vähissä.
Jos alkoholismisairautta kerran yhteisellä sopimuksella ja veronmaksajien rahoilla hoidetaan, niin kyllä apua silloin pitäisi saada myös silloin kun sitä tarvitaan. Tämä tulisi pidemmän päälle halvemmaksi myös yhteiskunnalle. Ja mikä tärkeämpää: avun odottaminen saattaa olla alkoholistille kohtalokasta.Minä en voi tällaista käsittää. Alkoholismi on luokiteltu sairaudeksi, viinaa myydään vapaasti ja alkoholismiin sairastuneiden tulisi saada nopeaa apua. Ihan sama onko promillet nollassa vai ei, ei sinne hoitoon kuitenkaan päivän ryyppäämisen jälkeen ketään pyri. Kynnys on joka tapauksessa korkealla. Totta on myös, että liian pitkä avun odottaminen voi johtaa siihen, että potilas on jo hengiltä.
- en tajua minäkään
NoMoreTears kirjoitti:
Jos alkoholismisairautta kerran yhteisellä sopimuksella ja veronmaksajien rahoilla hoidetaan, niin kyllä apua silloin pitäisi saada myös silloin kun sitä tarvitaan. Tämä tulisi pidemmän päälle halvemmaksi myös yhteiskunnalle. Ja mikä tärkeämpää: avun odottaminen saattaa olla alkoholistille kohtalokasta.Ei päiviä, viikkoja tai jopa kuukauden juonut ihminen voi odottaa hoitopaikkaa tuntiakaan. Kyllä se hoito pitää vaatia ihan nyrkkiä pöytään lyömällä, jos ei muuten irtoa.
Olen päihteisiin erikoistunut sairaanhoitaja itse, työskennellyt myös Saksassa muutamia vuosia ja kyllä siellä homma toimii ihan toisin. Ketään ei käännytetä takaisin juomaan vaan sisään otetaan 24/7. Promilleissakin pääsee hoitoon. Sänky, tarvittava rauhoittava lääkitys (joskus suonen kautta) ja ruoka. Sitten päihteisiin erikoistuneen lääkärin kanssa juttelua, kun potilas on siinä kunnossa. Jatkoterapiasta neuvotellaan.
Joskus en kyllä ihmettele, että Suomessa on niin paljon juoppoja, kun hoito on näin onnetonta. Itse olen tällä hetkellä hoitovapaalla, ihan nykytilanteesta en voi sanoa. - NoMoreTears
en tajua minäkään kirjoitti:
Ei päiviä, viikkoja tai jopa kuukauden juonut ihminen voi odottaa hoitopaikkaa tuntiakaan. Kyllä se hoito pitää vaatia ihan nyrkkiä pöytään lyömällä, jos ei muuten irtoa.
Olen päihteisiin erikoistunut sairaanhoitaja itse, työskennellyt myös Saksassa muutamia vuosia ja kyllä siellä homma toimii ihan toisin. Ketään ei käännytetä takaisin juomaan vaan sisään otetaan 24/7. Promilleissakin pääsee hoitoon. Sänky, tarvittava rauhoittava lääkitys (joskus suonen kautta) ja ruoka. Sitten päihteisiin erikoistuneen lääkärin kanssa juttelua, kun potilas on siinä kunnossa. Jatkoterapiasta neuvotellaan.
Joskus en kyllä ihmettele, että Suomessa on niin paljon juoppoja, kun hoito on näin onnetonta. Itse olen tällä hetkellä hoitovapaalla, ihan nykytilanteesta en voi sanoa.Näinhän sen tulisi mennä. Pian kaksi kuukautta jatkunutta juomista on minun käsittääkseni jopa vaarallista alkaa lopettamaan ilman ainakin jonkinlaista lääkitystä ja valvontaa. Maallikkotietämykseni mukaan hänet pitäisi ottaa katkaisuhoitoon suljettujen ovien taakse, turvaan itseltään.
Tässä täytyy kuitenkin, ikävä kyllä, muistaa, että alkoholistin sanaan ei kerta kaikkiaan voi luottaa tässäkään asiassa. Hän on voinut antaa hoitohenkilökunnalle tilanteestaan aivan erilaisen kuvan. Ja jos näin on, niin hän ei vieläkään ole valmis kohtaamaan totuutta omasta tilastaan. Sillä tuotahan se alkoholismi juuri on: valehtelemista, tilaisuuksien petaamista, salailua, pelaamista ja vastuunpakoilua - milloin minkäkin asian suhteen... - mutta ammatti-ihmisen
NoMoreTears kirjoitti:
Näinhän sen tulisi mennä. Pian kaksi kuukautta jatkunutta juomista on minun käsittääkseni jopa vaarallista alkaa lopettamaan ilman ainakin jonkinlaista lääkitystä ja valvontaa. Maallikkotietämykseni mukaan hänet pitäisi ottaa katkaisuhoitoon suljettujen ovien taakse, turvaan itseltään.
Tässä täytyy kuitenkin, ikävä kyllä, muistaa, että alkoholistin sanaan ei kerta kaikkiaan voi luottaa tässäkään asiassa. Hän on voinut antaa hoitohenkilökunnalle tilanteestaan aivan erilaisen kuvan. Ja jos näin on, niin hän ei vieläkään ole valmis kohtaamaan totuutta omasta tilastaan. Sillä tuotahan se alkoholismi juuri on: valehtelemista, tilaisuuksien petaamista, salailua, pelaamista ja vastuunpakoilua - milloin minkäkin asian suhteen...pitää kyllä erottaa ne, jotka todella on hoitoon tulossa. Todella hoitoa haluavat ei jaksa enää valehdella tai peitellä mitään. Vielä ryyppääviä ihmisiä ei tarvikkaan hoitaa, juokoon itsensä hautaan tai siihen kuntoon, että tajuavat hakea apua.
- käynyt ja edelleen
........................ kirjoitti:
Niinno, AA ei edes väitä olevansa mikään terveydenhoito-organisaatio, eikä se edes lupaa mitään terapiaa. Ainoastaan kaffia ja muitten pultsareitten seuraa. Vähän jäänyt epäselväksi po. RY.n olemassaolon tarkoitus. Kaitpa siitä joku jotain tiliä tekee, ehkä kahvintuottajamaat tms.Sulla on ihan oikea tieto, että AA ei ole terveydenhoito-organisaatio. Siellä saa kaffia ja entiset juopot, pultsarit ja tohtorit, naiset ja miehet, kertovat, miten alkoholisti voi elää raittiina eli mistä saa voiman kieltäytyä EKASTA ryypystä.
- ap.
Kiitos kaikille viesteistä ja keskustelusta, seuraan sitä vieläkin. Menin yksityislääkäriin ja hän kirjoitti Zanor-paketin ensihätiin. Nyt alkaa jo helpottamaan ja ainakin tärinä ja juomispakko on poistuneet. Toki jatkotoipumista on sitten mietittävä, kunhan tästä kuntoudun päivän-parin sisällä.
- Enzian
Toivu ihan rauhassa nyt parisen päivää ja sitten voit miettiä jatkotoimia! Lääkitys varmaan auttaa pahimpiin vieroitusoireisiinkin, pari kunnolla nukuttua yötä ja elämä näyttää paljon valoisammalta :-) Voit katsella netistä alkoholisitille sopivista terapiamahdollisuuksista ja vertaistukiryhmistä.
- ap.
Enzian kirjoitti:
Toivu ihan rauhassa nyt parisen päivää ja sitten voit miettiä jatkotoimia! Lääkitys varmaan auttaa pahimpiin vieroitusoireisiinkin, pari kunnolla nukuttua yötä ja elämä näyttää paljon valoisammalta :-) Voit katsella netistä alkoholisitille sopivista terapiamahdollisuuksista ja vertaistukiryhmistä.
Olet tosi kiltti niinkuin muutkin vastaajat. Ainakin sen päätöksen pidän, etten enää juo eikä menisi mitään alaskaan enää. Otan pari päivää noita rauhoittavia lääkkeitä, yritän syödä ja ehkä se maailma jossain vaiheessa valaistuu.
- NoMoreTears
ap. kirjoitti:
Olet tosi kiltti niinkuin muutkin vastaajat. Ainakin sen päätöksen pidän, etten enää juo eikä menisi mitään alaskaan enää. Otan pari päivää noita rauhoittavia lääkkeitä, yritän syödä ja ehkä se maailma jossain vaiheessa valaistuu.
Hyvä että apu löytyi nopeasti - ja ennen kaikkkea hienoa on, että lähdit sitä hakemaan. Maailma valaistuu hyvinkin pian, kun saat perusasiat, unen ja syömisen, kuntoon. Ja tilateen rauhoituttua kannattaa edelleen muistaa, että et ole yksin ongelmasi kanssa. Tukea saa vaikkaa tältä palstalta :) Hyvää vointia sinulle!
- sinullekin
NoMoreTears kirjoitti:
Hyvä että apu löytyi nopeasti - ja ennen kaikkkea hienoa on, että lähdit sitä hakemaan. Maailma valaistuu hyvinkin pian, kun saat perusasiat, unen ja syömisen, kuntoon. Ja tilateen rauhoituttua kannattaa edelleen muistaa, että et ole yksin ongelmasi kanssa. Tukea saa vaikkaa tältä palstalta :) Hyvää vointia sinulle!
NoMore Tears. Tämä on varmaan hyvä vertaistukipalsta myöhemminkin.
Nyt olo on lääkityksen kautta mahtava, niin kuin pilvessä olisi. Mutta kai sitä tarvitsee nämä pari päivää, että saa homman ajettua alas. Ilman lääkäriä ja noita lääkkeitä en tietäisi, missä nyt olisin :-( - NoMoreTears
sinullekin kirjoitti:
Nyt olo on lääkityksen kautta mahtava, niin kuin pilvessä olisi. Mutta kai sitä tarvitsee nämä pari päivää, että saa homman ajettua alas. Ilman lääkäriä ja noita lääkkeitä en tietäisi, missä nyt olisin :-(Kyllä se lääkäri sinulle ihan syystä on ne lääkkeet määrännyt eli keskity nyt vaan itsesi hoitamiseen. Tärkeintä on, että juominen loppuu ja olo rauhoittuu, jonka jälkeen voi sitten rauhallisemmassa mielentilassa ottaa seuraavan askelen. Jos keskustelupalstalta saatava vertaistuki tuntuu toimivan sinulle(kin), niin suosittelen Päihdelinkin keskustelua. Jutut ovat sävyltään asiallisia ja kannustavia ja kaikki keskustelijat ovat palstalle rekisteröityneitä eli juttujen taso pysyy sitäkin kautta asiallisemmalla linjalla kuin joskus esim. täällä... Sivuilta löytyy myös runsaasti tietoa ja ihan käytännön ohjeita alkoholiongelmaisen avuksi.
- alennusmyynteihin.
sinullekin kirjoitti:
Nyt olo on lääkityksen kautta mahtava, niin kuin pilvessä olisi. Mutta kai sitä tarvitsee nämä pari päivää, että saa homman ajettua alas. Ilman lääkäriä ja noita lääkkeitä en tietäisi, missä nyt olisin :-(Kesän kuuminpia päiviä, älä liikaa notku netissä tai murehdi, painu paanalle. Muuta ajateltavaa. Ja mee terassille ja ota tuoremehu! Katos kun kandee oikein miettiä, että aina EI tarvitse ottaa kaljaa ja kun ihmiset nyt kuitenkin sitä monesti ottaa, SUN ei oo mikään pakko juoda seuraksi kaljaa, voi tilata vaikka jääteen.
Pitääkin mennä rakentamaan grilliä. Varasin jokusen ykköskaljan janojuomaksi. Helteellä ei oo hyvä kitata vahvempaa, vie voimat kesken päivän :) - sekakäyttäjäksikö
Zanor on benzodiazepiini.
Se on huume ja aiheuttaa nopeasti riippuvuuden. joka on huomattavsti pahempi kuin alkoholi.
Ilman alkoholia pystyt olemaan muutaman päivänkin, mutta benzo pitää saada joka kahdeksas tunti. Muuten" pää hajoaa tai maailma kaatuu päälle".
Kerroit saaneesi niitä "ensihätiin" paketillisen, joten sinä ehdit paketillisella jäädä tukevasti todella vittumaiseen koukkuun.
Benzovieroitus tulee olemaan kaamea, tiedän sen ihan omasta kokemuksesta.
Minäkin aloitin sekakäytön yhdellä benzopillerillä mukamas paniikkihäiriötä hoitaakseni.
Mutta ennen tuota vieroitusta tulet kokemaan millaista on sekakäyttö. Se ei tunnu oikeastaan miltään, sillä mikään ei enää tunnu miltään.
Paha olo vaan lisääntyy ja pilleri pitää nielaista joka kahdeksas tunti, tai muuten...
Ja sitten jotkut vielä härskisti suosittelevat benzoja alkoholistille, vaikka ne ovat pahinta lajia bensaa liekeille.
Toivotan onnea, sillä juuri Zanor on aiheuttanut useita itsemurhia - jostain syystä. - lekuri olen
sekakäyttäjäksikö kirjoitti:
Zanor on benzodiazepiini.
Se on huume ja aiheuttaa nopeasti riippuvuuden. joka on huomattavsti pahempi kuin alkoholi.
Ilman alkoholia pystyt olemaan muutaman päivänkin, mutta benzo pitää saada joka kahdeksas tunti. Muuten" pää hajoaa tai maailma kaatuu päälle".
Kerroit saaneesi niitä "ensihätiin" paketillisen, joten sinä ehdit paketillisella jäädä tukevasti todella vittumaiseen koukkuun.
Benzovieroitus tulee olemaan kaamea, tiedän sen ihan omasta kokemuksesta.
Minäkin aloitin sekakäytön yhdellä benzopillerillä mukamas paniikkihäiriötä hoitaakseni.
Mutta ennen tuota vieroitusta tulet kokemaan millaista on sekakäyttö. Se ei tunnu oikeastaan miltään, sillä mikään ei enää tunnu miltään.
Paha olo vaan lisääntyy ja pilleri pitää nielaista joka kahdeksas tunti, tai muuten...
Ja sitten jotkut vielä härskisti suosittelevat benzoja alkoholistille, vaikka ne ovat pahinta lajia bensaa liekeille.
Toivotan onnea, sillä juuri Zanor on aiheuttanut useita itsemurhia - jostain syystä.Tarkoitus on hoitaa potilas päihdekoukusta enintään 3-4 päivän bentsodiatsepaamikuurilla - potilaan oma asia on sitten, jatkaako lääkitystä turhaan. Tämä sama asia koskee kaikkia reseptillä määrättäviä lääkityksiä. Ko. lääke on erinomainen lyhytaikaiseen päihdevieroitukseen. Ilman bentsodiatsepaameja niitä itsemurhapotilaita olisi uskoakseni vielä enemmän.
Me lääkäritkin yritetään auttaa jokaista potilasta, mutta ei olla jumalia eikä voida määrätä potilaan elämää sen jälkeen, kun lääkemääräys on kirjoitettu ja haettu apteekista. - benzoja suoneen
lekuri olen kirjoitti:
Tarkoitus on hoitaa potilas päihdekoukusta enintään 3-4 päivän bentsodiatsepaamikuurilla - potilaan oma asia on sitten, jatkaako lääkitystä turhaan. Tämä sama asia koskee kaikkia reseptillä määrättäviä lääkityksiä. Ko. lääke on erinomainen lyhytaikaiseen päihdevieroitukseen. Ilman bentsodiatsepaameja niitä itsemurhapotilaita olisi uskoakseni vielä enemmän.
Me lääkäritkin yritetään auttaa jokaista potilasta, mutta ei olla jumalia eikä voida määrätä potilaan elämää sen jälkeen, kun lääkemääräys on kirjoitettu ja haettu apteekista.Jos päihderiippuvainen kerran ei pääse eroon alkoholi-päihteestään, niin miten helvetissä sinä kuvittelet sen pääsevän eroon benzo-päihteestään, jota sen tarvitsee saada joka kahdeksas tunti vauhtiin päästyään.
Suomessa on tasan yksi hoitolaitos, jossa hoidetaan myös benzokoukussa olevia alkoholisteja, eli sekakäyttäjiä.
Siellä jopa kahdeksankymmentä prosenttia (80%)hoitoon tulevista alkoholisteista on myös benzo-koukussa, ja reseptit on saatu mitä erilaisimmilla diagnooseilla. (itselläni se oli paniikkihäiriö, hehheh...)
Jokainen näistä on ajatellut ottaa benzon vaan tarvittaessa tai vaan muutaman päivän ajan!
Mutta totuus on järjestään aina tarua ihmeellisempää.
Eihän mitään päihderiippuvuutta olisi olemassakaan, jos päihderiippuvaiset kykenisivät toimimaan rationaalisesti päihteiden kanssa.
Te lääkärit olette niin lääketeollisuuden maasuttamia, että oikein etoo.
Miksihän lääkärit eivät itse napostele näitä mainioita mömmöjään, joita he niin auliisti sairaille syöttävät?
Minunkin piti ottaa benzo vain tarvittaessa ja laskevin päivä-annoksin! Hehehe, jotenkin huvittaa nyt, mutta ei naurattanut silloin, kun alettiin tosissaan vierottamaan benzoja yli kahden vuoden kiihtyvän sekakäytön jälkeen.
Teki mieli ottaa ripille benzot määrännyt puoskari...
- syö mistä
Vieläkö käyt katselemassa tätä palstan touhua?
- pla-pio
Alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus.
Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla toipumassa, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan.
Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa!
http://www.youtube.com/watch?v=RdEZLfueE5k - muffelo
hei mä oon ollut nyt juomatta kaks kuukautta ja polttamatta myös alunperin oli tarkoitus lopettaa tupakanpoltto champix kuurilla.loppui kummatkin jostain syystä samalla kertaa.mutta tsemppiä kaikille jotka kamppailee juomis ongelman kans. nauttikaa tulevasta keväästä ja kesästä selvin päin... =)
- pla.pio
Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla toipumassa, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan.
Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa!
http://www.youtube.com/watch?v=RdEZLfueE5k- roskalapio
- Vanki1
Olen 23v. ja juonut kohta 5v enemmän ja joskus vähemmän,mutta se tässä oli pahinta,että joskus tuli tinattua 3vk putkeen aamusta iltaa,muttta sitte kun sain "putken" poikki,niin aina joka helvetin päivä piti tissutella se 5-10 pulloo keskiolutta. Muuten alko hirveä ahdistus ja nukkumaan ei pystyny ilman sitä muutamaa ollenkaan tai sit joi itsensä tainnuksiin.. Parannusta yrittäny kerran,mutta tuntuu jo alussa että ei edes kiinnosta yrittää.
- dfsfdsfdsf
Kävin saamassa akupunktiohoitoa alkoholismini hoitoon. Luulin, että siinä korvanlehtiin ja muualle laitetaan äärimmäisen ohuita neuloja ja rentoudutaan.
Mitä vielä! Ensin hoitaja nuiji todella voimalla löylykauhan anuksestani sisään. Se on siellä vieläkin. Tämän jalkeen napsahti 9 tuuman ruosteiset rautanaulat kiveksistä läpi. Sitten hoitaja huusi, että joko raitistuit vai hakataanko lisää nauloja!
Huusin tuskissani, että tunnustan, olen alkoholisti ja nyt täysin raitistunut. Hoitaja pamautti vielä yhden naulan peniksestäni läpi, ja kysyi, onko varma kanssa? Karjuin jo melkein tajuntani menettäneenä, että olen olen, lopeta jo! Silloin jo ripulit turskahti hoitopöydälle löylykauhasta huolimatta.
Ja toden totta, en ole pystynyt naulat kiveksissä ja peniksessä edes kaljakaupassa käymään 3 päivään.- onellista uutta vuot
Vakioehdotukseni on, että mene yksityiselle psykiatrille, koska kunnallin MT-toimisto ei ole kyennyt sinua auttamaan.
Ei kauhalla voi ottaa, jos lusikalla on annettu.
- Anonyymi
Olen kai jonkin sortin alkoholisti. Muistan jo teininä että kun alkoholi alkaa vaikuttamaan miten se kohotti mielialaa toi iloa ja rohkeutta. "Tavallisesss" arjessa oli suorittamiata ja velvollisuuksia ei juurikaan iloa kun hetkellisti joku tilanne ja taas paluu arkeen. Ehkä olen aina ollu lievästi masentunut tiedostamatta sitä.
Ongelmaksi tuo kehittyi pitkän parisuhteen-avioliiton päättymiseen sitä suunnatonta surua paniikkia pelkoja ym. tuli turrutettua alkoholilla
en hävennyt tunsin syyllisyyttä kun lapsia kävi sääliksi heidän vuoksi inhosin itseäni
häpeän tunteita oli kerran kun oli pakko soittaa kaverille kun ei itsellä ollut voimia mennä suihkuun.
Tätä rallia jatkui joitakin vuosia kunnes löysin "kumppanin" ja ajattelin että ehkä onni taas hymyilee
aloin uskoa parisuhteeseen ja että rinnallani on ihana ihminen ja vähitellen tarve juomiseen väheni
meni monta vuotta että juominen pysyi kohtuullisena ja hallitsin sitä eikä se minua. Nyt taas tämä parisuhde ilmeisesti päättyi ja epätoivo suru pelko masennus ahdistus riepottelee tekee sietämätöntä kipua ja näin taas turvaudun alkoholiin jolla turrutan
juon kunnes nukahdan ja kun parin tunnin päästä herään kauheisin oloihin ja sitämättömään ahdistukseen juon vähän lisää
en ymmärrä miksi muut saavat rauhottavia jotta saisi hetken rauhan ahdistukselta lievän masennuksen ja surunkin kestäisin olenhan elänyt niiden kanssa koko elämän mutta tätä ahdistusta en kestä
Nyt siellä joku besserwisser ajattelee että enkö ymmärrä kierrettä jos mulla olisi rauhoittavia en tarvitsisi alkoholia ja tämä on testattu - Anonyymi
Ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta. Monet tehneet sen aivan itse.
- Anonyymi
Myyn persettä 20 e puoli tuntia jotta saa kossupullon ja lihapiirakka paketin auttakaa
Asd
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1264595BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2003815- 2093105
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome992960Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main652781- 1161550
HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok41538- 601286
Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2431128MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka
Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t1201029