Alapään palautuminen synnytyksestä?

Anne-Mari840987654

Moro,

itselläni synnytyksestä (1. synnytykseni) aikaa viikon viikon verran. Synnytys oli ihan normaali, episiotomia tehtiin.

Kysyisin teiltä muilta, että kuinka kauan teillä on kestänyt alapään palautuminen normaalitilaan.

Eli miten on sujunut pissaamiset ja kakalla käynnit alatiesynnytyksen jälkeen, entä miten välilihan leikkaushaava on parantunut? Oletteko joutuneet syömään särkylääkettä kuinka kauan? Entä miten muuten alapään "kireyden" palautuminen, tuntoherkkyys, yms?

Kertokaa kaikki mitä vaan tulee mieleen, myös oliko helppo/vaikea synnytys, miten kauan synnytys kesti, yms. Nämäkin asiat tietysti vaikuttavat synnytyksestä palautumiseen.

Entä oletteko jumpanneet alapään lihaksia?

8

3919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anniolivia

      Moi!

      Mun kohdalla meni suunnilleen näin (mikäli oikein muistan, synnytyksestä nyt 1v4kk;).

      Mulla oli kanssa kyseessä ensimmäinen synnytykseni, väliliha leikattiin ja tikattiin. Molemmin puolin tuli myös repeämät, joista toiseen vain yksi tikki ja toiseen useampia pariin kerrokseen. Synnytyksen kestoksi merkattiin 19 tuntia, ponnistusvaihe 30min. Synnytys oli sinänsä ihan normaali alatiesynnytys, mutta kylläpäs otti huomattavasti kovemmalle kun osasin kuvitella!!!

      Särkylääkettä söin alapään kolotukseen 3 tablettia (400mg) kahtena ekana päivänä ja sen jälkeen pariksi yöksi otin myös. Vessassa käyminen oli parin ekan viikon aikana haasteellista kun ei tiennyt miten olisi istunut ja uskaltaako ponnistaa yhtään, mutta suihkuttelu jotenkin helpotti. Kahden viikon päästä synnytyksestä muistan käyneeni muutaman kilometrin kävelylenkillä ja suht rauhassa piti vielä ottaa;). Pikkuhiljaa se siitä sitten alkoi alapää "normalisoitumaan". 2 kk synnytyksen jälkeen oli jälkitarkastus, jossa todettiin kaiken olevan ok, mutta olo ei kyllä vielä ollut alakerrassa normaali; limakalvot olivat verestävän kuivat, osa tikeistä ei ollut vielä sulanut, mutta vuoto oli kyl loppunut jo aikaisemmin. Seksiä en olisi kyennyt harrastamaan eikä onneks tarvinnutkaan;D. Kireys ja tuntoherkkyys on nykyään vähintäänkin sitä mitä ennen vauvaa. Koitin muistaa tehdä vähän lantionpohjanlihasharjoituksia joka päivä, mut en tainnut olla kauhean ahkera;). Onhan tää niin yksilöllistä, mut mulla tais mennä vuosi siihen palautumiseen.

    • hyvin meni

      Mulla kesti avautumisvaihe 2 vuorokautta, välilihaa ei leikattu. Kätilö kysyi, olenko ratsastaja. Ratsastus kuulemma piukentaa lantionpohjan lihaksia melkoisen paljon, ja koska itse olin tottunut ratsastamaan 2-3 hevosta päivässä, olin melko tiukassa kunnossa muutenkin. Siitä saattoi johtua kuulemma avautumisen hitauskin.
      En revennyt pahasti, kaikki toimi synnytyksen jälkeen normaalisti, vaikka kipeä olinkin ja istuin kumirenkaalla viikon. Särkylääkkeitä en syönyt muuten kuin pariin otteeseen laitoksella.
      En jumpannut mitenkään, ja kun lakanoita alettiin heiluttelemaan pari kuukautta synnytyksestä, paikat olivat yhtä piukat kuin ennenkin.

    • iiiiiiiiiiiiiiiiiii

      mulla synnytyksestä 5kk aikaa. kesti 19 tuntia ja sain toisen asteen repeämät jotka tikattiin. Söin tosi pitkään särkylääkkeitä alapään kipuihin ja kiristykseen. Nyt tuntuu muuten normaalilta mutta kireät housut aiheuttaa edelleen kipua ja jäänyt alapäähän kyllä jotain repalaita ja muuta ylimääräistä mikä harmittaa ehkä eniten..seksiä en ole uskaltanut ajatellakaan. pitäisi varman gynelle mennä vielä uudestaab tsekkaamaan tilanne.

    • helpolla kai pääsin

      Synnytin tasan viikko sitten. Ei puudutusta, ei tikkejä, ei repeämiä.

      2 päivää paikkoja turvotti, häpyhuulet oli banaanin kokoiset. Nyt kaikki turvotus on laskenut ja muuten olen jo terve, paitsi että välistä pissalla käydessä kirveltää. Vertakaan en enää juuri vuoda.

    • vielä ei uskalla

      ainakaan seksiä harrastaa.. Tuntuu että tikit ei vieläkään olis sulanu (kova herkkä kohta). Niin eli pari tikkiä vaan sain ja synnytys oli muuten mielestäni "helppo". (Supistuksia n 12h, ponnistus 13min). Vuodan edelleen mutta niukasti vaan. Jälkitarkastus onkin 2 vkon päästä, mutta jos paikat tuntuu ok:lta ja haluttaa niin mikäs siinä -kyllä kroppa kertoo kun on kunnossa. Niin, meni muuten aikaa varmaan 2 vkoa ennenkuin tarpeiden tekeminen pöntöllä sujui suht normaalisti.. Särkylääkkeitä en kuitenkaan katsonut tarvitsevani lainkaan. Kireydestä en ole varma, jonkin verran olen jumppaillut lantionpohjalihaksia ja kun aikaisemminkin lihaskunto ollut hyvä niin uskon että palautuu tai on jo palautunut ennalleen.

    • Wiid

      Mulla synnytyksestä on kohta 2kk.

      Synnytys kesti 12h ekoista kipeistä supistuksista ja ponnistusvaihe 20min.
      Synnytys oli helppo ja nopea (esikoinen siis kyseessä).
      Ei tullut sisäisiä repeemiä ja väliliha leikattiin. Synnytyksen jälkeen pystyin hyvin istumaan, tosin muutaman päivän päästä alkoi paikat vasta kipeyty enemmän. Särkylääkkeitä söin jonkun verran. Leikkaushaava parantu aika nopeesti. Seksi sattui ensimmäisinä kertoina. Luulin et alapää näyttäis ihan kauheelta synnytyksen jälkeen, mutta ei se paljoa ollut edes muuttunut, onneks :D Ja seksi miehen mielestä tuntuu samalta. Oon jumpannut jonku verran alapään lihaksia mutten hirveästi.

      Ensimmäinen kakkakerta oli kaamea.. Mä kyl pitkitin sitä joten sil oli osuutta asiaan varmasti että oli kamala kokemus.. Sattu aivan sairaasti. Söin kyllä sitten levolaccia et ois helpompi kakata.. Onneks sitten se siit lähti sujumaan. Pissaaminen kirveli välillä muttei pahasti.

      Heh, ja sitten kotiintulopäivänä mä pissasin housuun xD Mies nauratti mua vitseillään ni tuli sitten pissat housuun, onneks oli viel siin vaiheessa se sairaalan iso side ni ei kastunut housut :DD

    • cara3

      Itsellä esikoisen alatiesynnytys 26 tuntia, josta ponnistusvaihetta 20 min; yksi tikki; toivuin nopeasti. Arvioisin, että alapään lihaskunto oli ennen synnytystä parempaa keskitasoa.

      Ensimmäisen kerran seksiä harrastettiin n. 6 vkoa synnytyksestä, oli kaunis kokemus. Nyt synnytyksestä 2 kk, miehen mukaan tuntuma on samanlainen kuin ennen synnytystä (voi olla, että kaunistelee), itsestä tuntuu vähän erilaiselta kuin aiemmin: puristusteho heikempi, osa tuntoherkkyydestä kadonnut, paikat kuivemmat (johtuu hormoneista?). Treenaan lantionpohjanlihaksia enemmän tai vähemmän säännöllisesti, en mitenkään erityisen paljon. Odotan, että hormonitoiminnan normalisoituminen ja aika tekee tehtävänsä - jos ei, niin sitten pitää reenata lisää.

    • lalalalalalaalalalal

      heips.. mulla synnytyksestä vasta reilu viikko ja alapää tosi kipeenä vielä pissalla käynti kirvelyttää ja vertakin tulee vielä. tää oli mun eka synnytys alko lapsiveden menolla joka meni noin 3 aikaa yöllä sairaalassa oltii 6 aamulla ja synnytys jouduttiin käynistämään 7 aikaa illalla kun ei tullut supistuksia sitten puol 8 aikaa aamulla ihana pieni poika maailmassa.. painoa pojalla 2590 g eli aika pieni.. tikattiin sitten alapäästä. sattu kyllä hirveesti.. illalla ensin morfiinia joka vaikutti n 2 tuntiin särkyyn ja sitten joutu vähän aikaa oottaa nii selkää se piikki ei nyt tuu mielee nimi :D mutta eiköhän tää tästä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1158
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1109
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1097
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1084
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1083
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1075
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1066
    9. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    10. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    Aihe