kun kissa ei syö

anni´

Heippa. Täällähän keskustelut käyvät vilkkaana kissojen ruokinnasta. No ehkä uskallan kysäistä neuvoa...

Maatiaskollimme, 2v, on tähän asti syönyt raakoja lihoja, nautajauhelihaa, possua, broikkua, lammasta ja silakoitakin kerran viikossa.
Yleensä olen laittanut sekaan hieman kaupan märkäruokaa, yleensä Whiskasia, jotta tulisi vitamiinit yms, näin olen kuullut että niitäkin muunmuassa niissä on.

Kuivamuonaa on myös jokapäivä tarjolla, eläinlääkäristä ostettua sekä kaupan purinaa.

Nyt en ollenkaan ymmärrä kattia kun se ei koske märkäruokaan lainkaa. Ainoa mitä syö on raksut. Ja vaikka olen yrittänyt olla niitä antamatta se ei silti syö ja saattaa olla jopa kokopäivän syömättä.
Ennen se söi tasan kolme kertaa päivässä ja joi pari tassia vettä päälle.

Madottanut olen tänä vuonna jo kolme kertaa, axilur ja drontal, sillä kissa liikkuu vapaasti ulkona ja syö hiiriä ja myyriä.

Tätä on jatkunut nyt jo kaksi viikkoa. Voihan olla että syö ulkona hiiriä tarpeekseen mutta niinhän se on aina syönyt ja silti on mamin pöperöt kelvanneet.

Muuten päällisinpuolin kisu näyttää terveeltä, leikkii ja kehrää.

Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä, antaa kuivamuonaa niin paljon kuin se haluaa ja unohtaa märkäruoat (ei kuulosta hyvältä) vai kylmästi ottaa raksut kokonaan pois ja antaa ruoan olla kupissa söi tai ei?
Kun kaikkia olen jo kokeillut alkaa keinot olla vähissä.
En haluaisi sitä paastollakaan pitää.

4

2956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cass---i

Kissoista en tiedä paljoa, mutta käytin eläinlääkärissä tuttuni vanhaa kattia ja tietoa sain sieltä. Kissa menee helposti ketoosiin jos ei syö pitkään aikaan mitään ja se on hengenvaarallinen tila. Tämä kissa oli tosin jo 14v ja oli ollut useamman päivän (viikon) syömättä -> maksa-arvot yli kymmenkertaiset, josta johtuen maksa ja munuaiset tuhoutuneet.

En halua säikytellä ;) Mutta täysin syömätön kissa voi saada pahoja vaurioita. Paastoaminen ei ilmeisesti ole oikea keino saada kissaa syömään, koska elimistö menee ketoosiin. Ketoaineet ovat myrkkyä kissalle.

Mutta jos teidän kissa on vapaana niin uskon, että saa ravintonsa hiiristä ja muusta vastaavasta. Jos kissan yleiskunto on heikentynyt niin kysyisin eläinlääkäriltä, koska kysyminen ei maksa mitään :) Ja eläinlääkäreillä on myytävänä korkeakalorisia kissanruokia jotka saattaisivat mastua katille.

• ....

On ihan totta ettei kissaa saa paastottaa, edes paria päivää. Ongelmaasi sinänsä en osaa vastata, mutta kissan kyllä pitäisi syödä muutakin kuin raksuja. Raksut kuivattavat kissaa, eivätkä ole ravintoarvoiltaan kovin hyvää ruokaa, useinhan niissä pääraaka-aineena on jonkinlainen vilja. Nämä yhdessä voivat johtaa virtsakiviin, mikä ei ole kiva vaiva.

Jos kissasi syö paljon lihaa eivät valmisruokien vitamiinit riitä vaan pitää antaa lisäksi multicattia.

Luultavasti kissasi saa kuitenkin hyvin ravintoa niistä hiiristä, ja nehän ovat kissalle parasta ruokaa. Mutta mistäs sen tietää syökö se enää niitäkään? Ehkä kannattaisi sinne eläinlääkärille pirautella, jos kyseessä voisi olla jokin sairaus tai kipu, mikä estää kissaa syömästä märkäruokia. Muuten kissalla kuulostaa olevan hyvä ruokavalio, nuo lihat yms, jos se vain niitä söisi. Vaikea juttu. Voit tietenkin koittaa sekoittaa lihoihin hyla kermaviiliä, se on hyväksi koska lihoissa ei juuri ole kalsiumia, ja voi auttaa kissaa syömäänkin.

• kattis,

Meidän kissavanhuksella (17 v.) todettiin sydämenvajaatoimintakeväällä, sai siihen lääkityksen ja lakkasi syömästä. Tällöin huomattiin myös pienehkö patti kaulalla ja eläinlääkäri ei uskaltanut tuon ikäistä kissaa ruveta nukuttamaan että kurkkuun pääsisi kunnolla katsomaan. No sitten päätettiin seurata millaiseksi kissan vointi alkaa muuttua. Olo parani, sydämen vajaatoiminta korjaantui, mutta ei syönyt. Kaikkia herkkujakin vaan haisteli... 3 viikkoa oli syömättä,kävi kuitenkin ulkona ja oli niin kuin ennenkin, mutta laihtui. Ell määräsi diapamia ruokahaluttomuuteen koska vointi muuten ok. Tulin diapam paketin kanssa apteekista ja kissa oli vastassa pihassa puoliksi syödyn hiiren kanssa!! Se niistä lääkkeistä ja sen jälkeen myös ruoka alkoi maistua normaalisti. En usko että ulkona oli syönyt, koska tuo yleensä aina näytille kaikki elukat mitä syö. Nyt kissalla elämä hymyilee, nauttii täysin rinnoin kesästä. Itse olin jo valmistautunut, että se täytyy lopettaa. Jatkoajallahan tässä toki mennään, mutta täytyy olla onnellinen siitä.
        Laitoin tämän ihan vaan esimerkiksi että meidän kissalle ei tullut mitään suuria vaurioita syömättömyydestä. Ja eräs tuttuni sanoi, että heidän kissa saattaa olla syömättä pari viikkoa kun jotain suurta muutosta tapahtuu, esim, vauva tuli taloon ja sitten jatkaa taas entiseen malliin. (tämä on sisäkissa)

• anni'
        kattis, kirjoitti:

Meidän kissavanhuksella (17 v.) todettiin sydämenvajaatoimintakeväällä, sai siihen lääkityksen ja lakkasi syömästä. Tällöin huomattiin myös pienehkö patti kaulalla ja eläinlääkäri ei uskaltanut tuon ikäistä kissaa ruveta nukuttamaan että kurkkuun pääsisi kunnolla katsomaan. No sitten päätettiin seurata millaiseksi kissan vointi alkaa muuttua. Olo parani, sydämen vajaatoiminta korjaantui, mutta ei syönyt. Kaikkia herkkujakin vaan haisteli... 3 viikkoa oli syömättä,kävi kuitenkin ulkona ja oli niin kuin ennenkin, mutta laihtui. Ell määräsi diapamia ruokahaluttomuuteen koska vointi muuten ok. Tulin diapam paketin kanssa apteekista ja kissa oli vastassa pihassa puoliksi syödyn hiiren kanssa!! Se niistä lääkkeistä ja sen jälkeen myös ruoka alkoi maistua normaalisti. En usko että ulkona oli syönyt, koska tuo yleensä aina näytille kaikki elukat mitä syö. Nyt kissalla elämä hymyilee, nauttii täysin rinnoin kesästä. Itse olin jo valmistautunut, että se täytyy lopettaa. Jatkoajallahan tässä toki mennään, mutta täytyy olla onnellinen siitä.
        Laitoin tämän ihan vaan esimerkiksi että meidän kissalle ei tullut mitään suuria vaurioita syömättömyydestä. Ja eräs tuttuni sanoi, että heidän kissa saattaa olla syömättä pari viikkoa kun jotain suurta muutosta tapahtuu, esim, vauva tuli taloon ja sitten jatkaa taas entiseen malliin. (tämä on sisäkissa)

Voi kiitos kaikille vastanneille, varsinkin sinulle kattis! Eilen kissa tuli sisälle ja poikani kiinnitti huomionsa höyheneen joka roikkui viiksestä. Kovasti pesi itseään ja nuoleskeli huuliaan. Nyt tietysti saan niskaani kaikki ne jotka vihaavat kissojen vapaanaoloa kun ne syövät lintuja mutta itse en voinut olla tyytyväisempi
        sillä näin se juttu varmaankin on kuten sanoit kattis, että kissa saa varmasti tarpeekseen hiiristä ja muista eläimistä vapaana pyydystellessään varsinkin näin kesällä.

Illalla se sitten söi ruokalusikallisen verran lampaan jauhelihaa johon olin sekoittanut pari kolme raksua ja joi tassillisen vesi-kermaa.

Joku ehdotti eläinlääkärillä käyntiä tai edes soittoa, no tottahan olisinkin soittanut jos kissa olisi vaikuttanut jotenkin apaattiselta, uniselta tai haluttomalta leikkiä.
        Se kun jolkottaa perässäni ulkona kun kastelen kukkia ja vaanii kukkapuskan takana 'hyökätäkseen' kimppuuni. Ja kun se loikkaa se tietää että saa minut peräänsä ja niin me mennään peräkanaa pitkin pihaa.
        Eihän se voi olla kovinkaan sairas?

Tämä on ensimmäinen kissamme enkä kovin paljon tiedä niiden oikuista tai tavoista vaikka olenkin yrittänyt niitä opiskella.

Toinen mitä sanoit kattis oli se että kissat saattavat olla syömättä jos perheessä tapahtuu jotain erilaista.
        Kissamme on siitä, noh en tiedä onko se erilainen, mutta se ei ole koskaan oppinut pitämään melusta ja hälinästä.
        Minulla on kolme poikaa, kaksi nuorinta alle 15, eli häsää riittää ja nyt kun alkoivat koulujen kesälomat ovat pojat aina kotosalla ja pelaavat yms. ja yleensä äänekkkäästi.
        Voisikohan tämä olla kissalle se erilainen muutos kun talvisin se nukkuu kanssani työhuoneessa kun teen töitä mutta kesälomien jälkeen se ei ole sisällä käynyt kuin piipahtamassa ja haistelemassa ruokakippaa. öisin kyllä tulee ja hiippailee johonkin pehmeään paikkaan nukkumaan.
        Ehkä se ruokahaluttomuuskin johtuu siitä, en tiedä.

Toki kissan kärrään heti eläinlääkärille jos jotain voinnissa tai olemuksessa tapahtuu huonompaan suuntaan.

kiitti nyt vielä kaikille jotka vastasivat. Hyvää kesää teille kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe