Pierettää

Tero

Tämä ei ole mikään vitsi vaikka joku saattaisi luulla. Mistähän voi johtua että minua pierettää joka päivä riippumatta siitä mitä syön. Vältän ruoka-aineita joiden tiedän lisäävän kaasun muodostusta mutta se ei juuri auta.

Vaiva on kiusallinen sillä työskentelen paikassa jossa on yleensä melko hiljaista (kirjasto), ja kun pidättelen kaasua, se painuu takaisin syvemmälle murahtaen kuuluvasti. Se on tietysti erittäin noloa. Joudun käymään vessassa pieraisemassa työpäivän aikana 10-20 kertaa, silti uutta kehittyy koko ajan. Voiko kyse olla keliakiasta tai jostain sellaisesta? Olen muuten terve ja liikun paljon enkä tupakoi. Lääkärille en ole ilennyt moisen asian takia mennä, joten jos joku osaa auttaa olisin kiitollinen. Kohtalotoverien kokemuksia lukisin myös mielelläni.

77

34847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaasupallo

      No, ainakin voin sanoa, että istuminen lisää ilmaa mahaan. Jos et syö pieniä välipaloja töissä, niin tyhjään mahaan muodostuu ilmaa. Samalla jos sitten tyhjään mahaan nieleskelet sylkeä, menee sinne syljen mukana ilmaa. Eli syö ihan pieniä välipaloja aina välillä, ja vältä turhaa nieleskelyä, niin ilmavaivat vähenevät....

    • kohtalotoveri

      Kuvauksesi kuulosti valitettavasti hyvin tutulta...Mäkään en ymmärrä mikä on ja mistä sitä ilmaa muodostuu..En tiedä oisinko jollekin aineelle allerginen, maidolle en kyllä ainakaan..Muttakun ei oo muita oireita kuin noi ilmavaivat, esim. ei ole löysää mahaa tai mahakipuja (paitsi kun ilmaa kertyy kamalasti niin sit pistelee)..Asun yksin joten se ei haittaa sillon mut jos lähden vaikka parin päivän lomalle jonnekin missä ei pääse päästelemään niin on ihan tuskaa olla ja koko reissu menee pilalle kun vaan mietin et missähän seuraavaks pystyisin pieraseen.
      Niin vaikea olla samaan aikaan sekä sivistynyt että luonnollinen..Paska homma =(

      • pierusäkki

        minä kävin siinä laktoosikokeessa, ja se hoitsu sano ettei ole vähään aikaan nähnyt tämmöstä että laktoosi ei imeytymyt ollenkaan...
        ja mullakaan ei ollut mitään muita oireita kuin kauhee piereskely, eli ei se aina tarvi olla maha kipee ja sekasin.
        ja yks jännä juttu... kokeilkaapas syödä lidlin ulkolaista jugurttia...niistä ei tuu mitään vaivoja mulle, sama asia kun syö ulkomailla maitotuotteita------->ei mitään oireita....


      • Sle

        Minäkään en siedä maitotuotteita, ei edes laktoosittomia, mutta Danonen rahkajogurtit sopii.
        Nyt on ollut jotain erikoista häikkää vatsassa. Ulostelen 3-5 kertaa päivässä ja piereskellyt viikkoja jokaisen syönnin jälkeen.
        Ei tavallista. Vaivat alkoi kun sairastin kesällä haimatulehduksen. Olen täysin raitis. Maistoin alkoholia viimeksi 30 vuotta sitten.


    • Tero

      Vinkeistä, yritän syödä vähän väliä sitten pienempiä välipaloja. Ei kyllä vielä ole auttanut mutta ehkäpä myöhemmin. Hyvä muuten kuulla että en ole ainoa kärsijä. Lähdenkin tästä vessaan...=(
      *Kjurrrr....prööt*

      • Leena

        Ilmavaivojen syy voi olla keliakia tai laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia tai...

        Alkuun pääset välttämällä ruisleipää, sillä se pierettää. Osta ainakin juurella leivottua. Jätä myös valkoiset hiivaleivät. Sitten lakkaat syömästä purukumia, jos olet sitä syönyt. Ja sitten vielä ÄLÄ SYÖ SOKERIA tai nopeita hiilihydraatteja, ainakaan aamulla. Aloita päivä vaikkapa kaurapuurolla, mihin lisäät kauraleseitä tai vehnäleseitä, sillä kuitu auttaa suolen toimintaan. Kuidun lisääminen on auttanut minua.

        Voit koittaa kokonaan maidotonta ruokavaliota, siinä vain täytyy olla tarkkana, että ei vahingossa syö valmisruokaa, johon on lisätty maitojauhetta. Muutenkin valmisruuissa on paljon lisäaineita. Kolmessa viikossa huomaat, jos vaivasi johtuvat maidosta.

        Apteekista saa muistaakseni Cuplaton -nimistä lääkettä ilmavaivoihin, muitakin on, kysy apteekista!


      • Tinna
        Leena kirjoitti:

        Ilmavaivojen syy voi olla keliakia tai laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia tai...

        Alkuun pääset välttämällä ruisleipää, sillä se pierettää. Osta ainakin juurella leivottua. Jätä myös valkoiset hiivaleivät. Sitten lakkaat syömästä purukumia, jos olet sitä syönyt. Ja sitten vielä ÄLÄ SYÖ SOKERIA tai nopeita hiilihydraatteja, ainakaan aamulla. Aloita päivä vaikkapa kaurapuurolla, mihin lisäät kauraleseitä tai vehnäleseitä, sillä kuitu auttaa suolen toimintaan. Kuidun lisääminen on auttanut minua.

        Voit koittaa kokonaan maidotonta ruokavaliota, siinä vain täytyy olla tarkkana, että ei vahingossa syö valmisruokaa, johon on lisätty maitojauhetta. Muutenkin valmisruuissa on paljon lisäaineita. Kolmessa viikossa huomaat, jos vaivasi johtuvat maidosta.

        Apteekista saa muistaakseni Cuplaton -nimistä lääkettä ilmavaivoihin, muitakin on, kysy apteekista!

        Tosiaan, ei kannata tuskailla, kannattaa mennä lääkäriin, ja jos siitä ei ole apua, kannattaa miettiä itse, missä vika.

        Itse olen yliherkkä homogenoidulle maidolle, jota en olisi ikinä uskonut. Sekä maitoallergiassa (jota sairastaa uusien tutkimusten mukaan 3% aikuisista suomalaisista) ja yliherkkyydessä homogenoidulle maidolle (jota joidenkin arvoiden mukaan sairastaa jopa miljoona suomalaista) on se haittapuoli, että oireet eivät välttämättä tule heti maitotuotteet nauttimisen jälkeen, vaan ne tulevat yleensä 2h-2päivää tuotteet nauttimisen jälkeen. Jos siis syöt yhden pienen suklaapalan maanantaina, oireet saattavat tulla vasta keskiviikkona. Mulla tästä tuli kierre, josta oli vaikea selvittää, missä vika.

        Joka tapauksessa, suosittelen kokeileman TÄYSIN maidotonta ruokavaliota (siis ei laktoosita, vaikka toki sekin voi auttaa). Myös tuo ruisleivän välttämättäminen on hyvä.


      • maikki 35v j

        Kakka pissa kukkuu prööt pruts präääää brööökakka haisee ripuli verta peppustaa
        *pieree paskaa*


    • Henni

      ..jännittäminen?

      Itselläni jännittäminen aiheuttaa ikävät ilmavaivat. Jännittäminen ei välttämättä ole edes tiedostettua. Jos vatsasi on koko työpäivän kova, tiukka ja selvästi jännittynyt, alkaa kaasua jotenkin kummasti muodostua. Ihmiset, jotka yrittävät olla hyviä työntekijöitä, ahkeria ja kaikin tavoin pidettyjä, voivat tiedostamattaan jännittää vatsaa, hartioita, selkää. Esim migreeni on yksi yleisimpiä jännitysoireita.

      Apuna jännityksestä johtuviin ilmavaivoihin suosittelen kuuriluontoisesti luontaistuotekaupoista saatavaa Resque Remedy- valmistetta. Kolme-neljä annosta päivässä auttaa jännitysoireisiin, niin ettei enää tarvitse juosta vessassa tuhauttelemassa.

      • erittyminen

        lisääntyy näissä tilanteissa ja sulatus hidastuu kaikkiallla ... niinpä
        sinne suoleenkin tulee enemmän kaasua. Ja kukapa
        stressaantuneena ei söisi mielihyväruokia. Kaikki ihmiset
        voi jännittää lihaksiaan -ei tarvi olla työelämässä eikä
        hääppönen työntekijäkään!! Ne jännitykset on aika hyvin
        naisväellä tiedossa , jos nyt vähääkään aivonuppiaan käyttääja
        kaverietten kanssa analysoi olojaan niinku naisilla nyt jokapäiväsesti
        on tapana tehdä ainakin täälläpäin.
        Koittakaa poistaa niitä
        olosuhteita ja hommeleita joista niitä tulee. Sitten vasta pillereittein tai
        valmisteiden kimppuun. vaikka eipä noista luontaistuotepuolen
        jutuista mikään stressihormooniin pysty jotta sanosin
        et älkää suotta tuhlako tollasiin rohtoihin.


    • Kupla

      Hei, Tero! Itselläni oireet alko yli 3 vuotta sitten äikän tunnilla. Maha huusi aivan uskomattoman kovaa ja tosi erilaisilla "sävelillä"! Seuraavana vuonna kävin koko ysiluokan itsenäisesti. Suurin osa opettajista oli tosi ymmärtäväisiä, terkkari kans. Kokeilin hänen vihjeestään hiilitabletteja, mut havaittavaa vaikutusta ei ollu.
      Lukiota olen suorittanut tenttimällä nyt kaksi vuotta ja kirjoitukset alkaa ensi syksynä. Se vaan, et mitenköhän mä sinne tenttisaliin meen.. Ne kun on yleensä niin tarkkoja, et kaikki on samassa tilassa.. Tähän asti olen tehny kokeet yksityistilassa ilman valvojaa.
      Liikuntatunnit olen käyny ryhmän kans, muuta ääntä ja toimintaa on niin paljo, et murinat ei kuulu.
      Jännitykseen mulla on lääkitys, mielestäni jännitän sitä, et kuriseeko maha, en niitä itse sosiaalisia tilanteita. Harrastan paljon urheilua ja toimin sen parissa muutamassa vastuutehtävässä, joissa olen suuren porukan kanssa tekemisissä. Psykiatri ei suostu laittamaan lähetettä sisätautipuolelle, kun "tilanne ei ole tarpeeksi vakava". (Ei haittaa jokapäiväistä elämää! Paskat, koulu menee huonosti, kun ei pysty olemaan opetuksessa ja moni konsertti ym. jää väliin; esim. elokuvissa en käynyt pariin vuoteen.) Sen sijaan hän lupasi laittaa minut ravitsemusterapeutille. Siitä on nyt puoli vuotta. Toista kymmentä muistutusta on lähetetty, mutta ei taida niin paljon kiinnostaa potilaiden asiat..
      Kysyin omatoimisesti lääkäriltä murinoistani, ja hän sanoi, että se on vain toiminnallinen häiriö. Eipä paljon auttanut sekään kommentti.. Siis en suosittele lääkärillä käyntiä, ainakin tässä läänissä ne ovat tympeitä, eivätkä ota tosissaan.
      Aikoinaan sain listan, mitä ruokia tulisi välttää. Siinä tunnuttiin mainittavan kaikki muu paitsi vesi, joka sekin liiallisesti nautittuna lorisee vatsassa (oma kokemus)..
      Olen seurustellut kerran eläissäni, neljä vuotta sitten. Nyt alkaa turhauttaa, kun kukaan ei tunnu kiinnostuvan ja aina vaan on ilman läheisyyttä. Toisaalta en tietäisi mitä tehdä, kun hänen kanssaan haluis olla hiljaa ja lähekkäin, mut maha sen kun säestää omiaan..! Se pilaa tunnelman, mutta varsinkin se on noloa!!!
      Ne ketkä kuulee mun mahan, sanoo, että syö, tai pierase. Mut kun yleensä se ei johdu nälästä, eikä ilma edes pyri tulemaan ulos(jos ilmaa tulee, se on äänetöntä ja hajutonta.. Pahinta on, jos ne sanoo, että yritä ottaa huumorilla. Se on mulle liian huomiota herättävää ja kun ajattelee, että sehän voi olla jotain vakavampaa..
      Toivottavasti jaksoit lukea tän ja sait jotain apua, jos ei muusta niin siitä, et voit olla varma, et jollakin menee vielä huonommin. Tai enhän mä tiedä, miten sä sen koet..
      Aurinkoista kevättä ja toivottavasti saat helpotusta asiaan -muualtakin kuin vessasta! ;)

      • Minäpä vain

        Olet kai kokeillut erilaisia dieettejä? Esim. olla TÄYSIN ilman maitoa (uusien tutkimuksien mukaan maitoallergiasta kärsii 3% aikuisista suomalaisista), ilman viljoja, lisäaineita jne.?

        Mulla kun oli sama ongelma 10 vuotta kun luotin lääkärin sanaan. No yliherkkyys homogenoidulle maidolle, hiivalle sekä rukiillehan sieltä löytyi, kun itse testailin.


      • Kupla
        Minäpä vain kirjoitti:

        Olet kai kokeillut erilaisia dieettejä? Esim. olla TÄYSIN ilman maitoa (uusien tutkimuksien mukaan maitoallergiasta kärsii 3% aikuisista suomalaisista), ilman viljoja, lisäaineita jne.?

        Mulla kun oli sama ongelma 10 vuotta kun luotin lääkärin sanaan. No yliherkkyys homogenoidulle maidolle, hiivalle sekä rukiillehan sieltä löytyi, kun itse testailin.

        Maitotuotteita en käytä, juustoa joskus. maitoallergia on testattu ja tulos oli negatiivinen. Tuoretta leipää ym. vältän parhaani mukaan. Ruokien lisäainepitoisuuksia tarkkailen, mutta niiltä on nykyään vaikea välttyä missään.
        Kirjoista olen katsellut dieettiohjeita, mutta ne tuntuvat kieltävän miltei kaiken, ja entisenä anorektikkona en uskalla kieltää itseltäni tärkeitä ravintolähteitä. Miten lääkäri sinun tilannettasi selvitti?
        Kiitos kovasti viestistä! :)


      • Elli

        Ihanan kamalaa huomata että meitä on muitakin =)
        Itse olen laktoosi-intolerantikko, hylaa en voi käyttää. Ruisleipä ym. ilmaa tuottavat ruuat on karsittu pois. Mausteisia ruokia en voi edes yrittää (muuten kovalla oleva vatsani on helvetinmoisella kuralla, ja sitten se vasta alkaakin pitää konserttiaan).
        Mahan pörinä on kiusallista -> julkisella paikalla en päästele ilmaa, mutta väliäkö sillä kun mahasta lähtevät äänet ovat lähes samanlaisia, joten hävetä saan urakalla. Työpaikalla järjestettävät koulutuspäivät ovat painajaismaisia: kaikki istuvat hiljaa ja kuuntelevat kouluttajaa, ja minun mahan pörinää. En käy koulutuksissa enää, olen silloin "sairaana".
        Lääkärissä olen käynyt, ja paksunsuolen tähystys ym. on tehty. Mitään ei löytynyt. Minulle todettiin että kyseessä on toiminnallinen häiriö tms. Ei paljon lohduttanut. Kaikkeni olen yrittänyt vaivasta päästäkseni, mikään ei auta.


      • rentoutunut suolisto
        Elli kirjoitti:

        Ihanan kamalaa huomata että meitä on muitakin =)
        Itse olen laktoosi-intolerantikko, hylaa en voi käyttää. Ruisleipä ym. ilmaa tuottavat ruuat on karsittu pois. Mausteisia ruokia en voi edes yrittää (muuten kovalla oleva vatsani on helvetinmoisella kuralla, ja sitten se vasta alkaakin pitää konserttiaan).
        Mahan pörinä on kiusallista -> julkisella paikalla en päästele ilmaa, mutta väliäkö sillä kun mahasta lähtevät äänet ovat lähes samanlaisia, joten hävetä saan urakalla. Työpaikalla järjestettävät koulutuspäivät ovat painajaismaisia: kaikki istuvat hiljaa ja kuuntelevat kouluttajaa, ja minun mahan pörinää. En käy koulutuksissa enää, olen silloin "sairaana".
        Lääkärissä olen käynyt, ja paksunsuolen tähystys ym. on tehty. Mitään ei löytynyt. Minulle todettiin että kyseessä on toiminnallinen häiriö tms. Ei paljon lohduttanut. Kaikkeni olen yrittänyt vaivasta päästäkseni, mikään ei auta.

        RUOKAVALIONI MUUTTUMISEN MYÖTÄ OLEN PÄÄSSYT VAPAAKSI ILMASTA; PIERETTÄMISESTÄ. KUN SUOLI SÄÄNNÖLLISETI TYHJENEE, EI JÄNNITÄ EIKÄ PIERETÄ.
        Olen tullut tulokseen, että minun jännittämiseni johtui ummetusta aiheuttavasta ruokavaliosta.
        Kun ruokavaliotani muutin, poistui jännittäminen. Olin luullut itseäni jännittäjäsi.
        YLISUURET ruoka-annokset aiheuttavat pierettämistä. Myös VÄLIPALAT, joten anna edellisen ruoan sulaa ennenkuin syöt seuraavan aterian. Olen huomannut, että alkaa pierettää, jos syö ennenkuin entinen on sulanut.
        Syö kuitupitoista ruokaa kuten kasviksia, hedelmiä, marjoja ja kokojyvätuotteita ja juo vettä pari litraa päivässä, jätä vehnätuotteet ja sokerituotteet. Liiku päivittäin. Ja anna suolesi tyhjentyä säännöllisesti
        ITSE Jätin myös maidon ("raakamaidon") ja juuston. VÄHÄN KÄYTÄN PIIMÄÄ SILLOIN TÄLLÖIN.


      • puuppis kans
        rentoutunut suolisto kirjoitti:

        RUOKAVALIONI MUUTTUMISEN MYÖTÄ OLEN PÄÄSSYT VAPAAKSI ILMASTA; PIERETTÄMISESTÄ. KUN SUOLI SÄÄNNÖLLISETI TYHJENEE, EI JÄNNITÄ EIKÄ PIERETÄ.
        Olen tullut tulokseen, että minun jännittämiseni johtui ummetusta aiheuttavasta ruokavaliosta.
        Kun ruokavaliotani muutin, poistui jännittäminen. Olin luullut itseäni jännittäjäsi.
        YLISUURET ruoka-annokset aiheuttavat pierettämistä. Myös VÄLIPALAT, joten anna edellisen ruoan sulaa ennenkuin syöt seuraavan aterian. Olen huomannut, että alkaa pierettää, jos syö ennenkuin entinen on sulanut.
        Syö kuitupitoista ruokaa kuten kasviksia, hedelmiä, marjoja ja kokojyvätuotteita ja juo vettä pari litraa päivässä, jätä vehnätuotteet ja sokerituotteet. Liiku päivittäin. Ja anna suolesi tyhjentyä säännöllisesti
        ITSE Jätin myös maidon ("raakamaidon") ja juuston. VÄHÄN KÄYTÄN PIIMÄÄ SILLOIN TÄLLÖIN.

        ...piereskellään rauhassa! Eihän se koskaan muuten haittaa, mutta kun ajatellaan mitä muut ajattelee :)


      • noinnoin
        Minäpä vain kirjoitti:

        Olet kai kokeillut erilaisia dieettejä? Esim. olla TÄYSIN ilman maitoa (uusien tutkimuksien mukaan maitoallergiasta kärsii 3% aikuisista suomalaisista), ilman viljoja, lisäaineita jne.?

        Mulla kun oli sama ongelma 10 vuotta kun luotin lääkärin sanaan. No yliherkkyys homogenoidulle maidolle, hiivalle sekä rukiillehan sieltä löytyi, kun itse testailin.

        vähänen määrä 3%???


      • lääkäreillä...
        puuppis kans kirjoitti:

        ...piereskellään rauhassa! Eihän se koskaan muuten haittaa, mutta kun ajatellaan mitä muut ajattelee :)

        Lääkärit tuntuvat ajattelevan tuohon tapaan.

        Tosin jos vaiva on omalla kohdalla, niin yleensä ajatustapa muuttuu...


      • Anonyymi
        puuppis kans kirjoitti:

        ...piereskellään rauhassa! Eihän se koskaan muuten haittaa, mutta kun ajatellaan mitä muut ajattelee :)

        Ruisleipä päivässä antaa mainoion pierualustan.


    • hihhihihiiiiiijihji

      Sama täällä. Pierettää usein. Olen opetellut ns. hiljaisen piereskelyn. Yleisissä kulkuvälineissä annan kaasun lentää hiljaa, niin ei kukaan tiedä kuka paskoo.
      En tiedä sen koomin mikä sen kaasun auheuttaa, olen kokeillut valion maitojuomaa --> ei tehoa.
      Lisäksi söin mitä vaan niin kaasua pukkaa.
      Gluteenitonta valiota en ole vielä jaksannut testailla.

    • ...

      Mulla on täysin sama juttu.. Myöhästelen usein koulusta, ja en edes jaksa sinne aina mennä tämän takia. Pierettää tosi usein, ja vaikka söisin jotain mahaa löysentävää, niin aamulla tuntuu kun maha olisi vain kovemalla. Olen kokeillut mustikkasoppaa ja mustaa kahvia aina aamuisin, mutta nekään ei tehoa.. Myöhästyn yleensä 2 tuntia, koska istun kotona vessassa. On tosi noloa olla koulussa, koska tunnit ovat hiljaisia ja päivät pitkiä. Viikonloppuakin odotan innolla, koska silloin olen yleensä kotona ja voin piereskellä milloin huvittaa..
      Oon lukenu et vähäinen nesteenkäyttö ei edistä aineenvaihduntaa, joten olen juonut nykyään enemmän vettä, myös kuituja on tullut syötyä ;>

      • mustikkaa....

        älä nyt mustikkakeittoa ummetukseen syö! mustikat yleensä kovettavat vatsaa. samoin juusto, banaani...


      • yksilöllisiä
        mustikkaa.... kirjoitti:

        älä nyt mustikkakeittoa ummetukseen syö! mustikat yleensä kovettavat vatsaa. samoin juusto, banaani...

        Mustikoiden vaikutus on yksilöllinen eli toisilla saattaa vaikuttaa täysin päinvastoin. Samoin juuston ja banaanin kanssa....


    • Namonyymi

      Mun ongelma on erityisesti pitkät istumiset. Varsinkin kun joutuu vaikkapa kolmella luennolla päivässä istumaan, niin loppupäivä tekisi mieli viettää wc:ssä. Löytyykö keneltäkään teorioita tähän ongelmaan? :)
      Itselleni tuli mieleen lähinnä tuo syljen nieleskely jota joku tuossa jo ehdottikin yhtenä syynä, varsinkin kun hengitän aika paljon nenän kautta..

      • suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuun

        suoles nimenomaan toimii laiskemmin ja tulee
        vaivaa. kävele ja koita liikkuu enenmmän. syljen nieleskely ei tuo koskaan niin paljoo mahaan ilmaa. su ntarvis jäyaswätä purkkaa päivitääin paljon jotta saisiat extrailmaa kunnolla. äläkä tietty hotki ruokaas, siitä se suurin extrailma tulee.


      • vuan...
        suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuun kirjoitti:

        suoles nimenomaan toimii laiskemmin ja tulee
        vaivaa. kävele ja koita liikkuu enenmmän. syljen nieleskely ei tuo koskaan niin paljoo mahaan ilmaa. su ntarvis jäyaswätä purkkaa päivitääin paljon jotta saisiat extrailmaa kunnolla. äläkä tietty hotki ruokaas, siitä se suurin extrailma tulee.

        Ihmiset ovat yksilöllisiä ja siinä missä joillakin ihmisillä yksi purkka voi aiheuttaa "katastrofaaliset ilmamäärät" niin joillakin se ei aiheuta mitään (tai vaikka söisi purkkaa koko ajan).

        Kyse on enemmänkin suolistobakteerien tekemistä tihutöistä kuin siitä, että ihminen nielisi ilmaa tai saisi sitä pelkästään joistakin yksittäisistä tuotteista. Jos bakteeritasapaino on jollakin tavalla huono/heikko niin helposti ruoat joita ei pystytä pilkkomaan tms. kunnolla niin niistä tulee lisäongelmina mm. ilmaa.

        Liikunnasta voi olla apua, koska se voi tosiaan nopeuttaa tuota toiminnallisuutta (joka voi estää ilmankin syntymistä).

        Ruokaa ei pitäisi tosiaan hotkia vaan pureskella hyvin. Tosin sitä ohjeistusta ei nyt sentää tarvitse mitä jotkut lääkärit ym. ovat jakaneet että pitäisi purra jotakin 100 kertaa yhtä palaa... (mistähän lie koko ohje peräisin?)... Joka tapauksessa ihmisellä menisi varmaan pari tuntia yhden aterian syömiseen jos sitä ohjetta noudattaisi. Tärkeää on tietysti että pureksii tarvittavan määrän...


      • syöminen
        vuan... kirjoitti:

        Ihmiset ovat yksilöllisiä ja siinä missä joillakin ihmisillä yksi purkka voi aiheuttaa "katastrofaaliset ilmamäärät" niin joillakin se ei aiheuta mitään (tai vaikka söisi purkkaa koko ajan).

        Kyse on enemmänkin suolistobakteerien tekemistä tihutöistä kuin siitä, että ihminen nielisi ilmaa tai saisi sitä pelkästään joistakin yksittäisistä tuotteista. Jos bakteeritasapaino on jollakin tavalla huono/heikko niin helposti ruoat joita ei pystytä pilkkomaan tms. kunnolla niin niistä tulee lisäongelmina mm. ilmaa.

        Liikunnasta voi olla apua, koska se voi tosiaan nopeuttaa tuota toiminnallisuutta (joka voi estää ilmankin syntymistä).

        Ruokaa ei pitäisi tosiaan hotkia vaan pureskella hyvin. Tosin sitä ohjeistusta ei nyt sentää tarvitse mitä jotkut lääkärit ym. ovat jakaneet että pitäisi purra jotakin 100 kertaa yhtä palaa... (mistähän lie koko ohje peräisin?)... Joka tapauksessa ihmisellä menisi varmaan pari tuntia yhden aterian syömiseen jos sitä ohjetta noudattaisi. Tärkeää on tietysti että pureksii tarvittavan määrän...

        on useimmille todellakin outo käsite. Pureskelukertojen määrästä
        on eri suosituksia mutta se on jokaisella todellakin yksilöllinen.
        Suositukset ovat peräisin eri tutkimuksista.
        Nykyiset "ruokatauot" työpaikoilla ovat täysin riittämättömiä rauhalliseen
        syömiseen. Puhumattakaan koulujen ruokailuajoista.
        Aterioihin on myös aikojen myötä keinotekoisesti liitetty nesteiden
        nauttiminen, joka vähentää syljen ja mahahappojen toimintaa.

        Suolistovaivaiset voivat kokeilla voi myös yhdistelysääntöä, jossa yhdistetään eri ruoat eri ruokakerroilla (esim. liha nautitaan vain kasvisten kera).
        Kokeiltavana löytyy myös vuorottelusyöminen, jolloin esim hedelmät nautitaan
        erikseen reippaasti ennen ateriaa. Näissä on otettu huomioon ruoka-aineiden
        hajoamisajat ym.


    • niinpäniin....

      Tämä on muuten äärimmäisen nolo ongelma.... Itselläni ääntä ei kuulu mutta haju on sitäkin kamalampi. Siinä vaan jatkaa tyynesti matkaa, onneksi olen pieni ja söpö eikä minua epäillä hajusta. Kuitenkin esim harkoissa noloa, liikkuessa on vaikea pidätelläkään, ja sitten vaan miettii että haistaako vierellä olevat.
      Olen jättänyt maitotuotteet pois jo ajat sitten. En ole kuitenkaan vahtinut kovin tiukasti ruokavaliotani maidon suhteen, ehkä kannattaisi kokeilla. olen myös huomannut nieleskeleväni usein. Ja lukiolaisen koulustressi tietenkin vaan pahentaa oireilua....

      • asta-mummin neuvot

        Luulisin että tuohon vaivaasi auttaa tavallinen ja lämmin suihku ja venyttely joka aamu/ilta venyttelyssä voi alkaa pierettää mutta silloin ANNA PAUKKUA VAAN!
        Se voisi myöskin auttaa että pidät joka ilta tai joka toinen ilta stressittömän illanvieton Kaveriporukassa (jos on mahdollista) Mutta myös tavallinen vanha kunnon lämmitetty pehmyt ruisleipä voi auttaa sinua tuossa vaivassa!
        Kyllä minu täytyy sannoo et oot surukeessa jamassa poikasein ja vielä semmonen työ jos mikään neuvoistani ei auta mene töihin vaikka rekkakuskiksi!


      • ideaa...

        Kannattaisi tosiaan käydä lääkärissä tekemässä niin laktoosi-intoleranssi kuin keliakia kokeetkin.

        Muut tuotteet saattavat aiheuttaa myös ongelmia.... Ruisleipä on myös yksi ja mm. kahvi jotka monella voivat olla ongelmien aiheuttajia.

        Nieleskelyllä tuskin on juurikaan vaikutusta ongelmiin. Suurin vaikutus on yleensä ruokavaliolla, mutta siihen yksilöllisten neuvojen antaminen on vaikeaa koska jokaisella ongelmat voivat johtua eri ruokavalioista, siitä millä tapaa syö jne...

        Maitohappobakteereista voi olla apua.


    • reseptittä

      jotain pilleriä ,en vaan muista mitä.mutta guugleta.Mua kanssa aina ja kokoajan ja paljon ,pierettää.ärsyttävää kertakaikkiaan..olen asiakaspalvelussa töissä ja tää on kmalaaaaaaaa!!!!!ostin niitä pillereitä ,mutten muista syödä niitä.Otetaan ennen ateriaa.Kävin katsomassa..niin sinaire forte oli nimi.

    • _donc_

      Olen 37v normaalikroppainen, hyväkuntoinen ja terve mies. En syö paljoa roskaruokaa enkä käytä liikaa alkoholia. Maito ei ole ongelma. Pieraisen silti n. 20-100 x pvässä. Ei sille mitään voi. Tuntuuhan se paljolta, mutta tilastojen mukaan ihminen pieraisee keskimäärin 20-30 x pvässä, joten ihan turha katsoa kieroon niitä jotka pierevät. Tuokin on vain keskiarvo, joten arvelisin, että maailmassa on kymmeniä miljoonia ihmisiä, jotka pierevät joko vain kerran päivässä tai sitten 300 x pvässä.

      Pitäisi saada piereskellä avoimemmin, eikä peitellä sitä mikä on luonnollista. Menee vain pakki solmuun jos joutuu pidättelemään.

      Oma kokemukseni on, että mitä paremmin olet jaksanut katsoa mitä syöt ja ajoittaa syömisesi sekä mitä parempi päivä sattuu olemaan aineenvaihdunnan suhteen, eli mitä enemmän ja useammin tulee paskan mukana tavaraa ulos, sitä vähemmän syntyy kaasua, kun suolistossasi ei ole mitään mistä sitä syntyä.

      Kylläpä minä olen viisas.

      • anonn

        Tämän vaivan kanssa olen jo jonkun aikaa taistellut. Joskus jopa jännitän illalla nukkumaan mennessä seuraavaa päivää,että mitäköhän vatsalla on taas sanottavanaan. Käyn lukiota,joten istumista on paljon. Tunnit ovat minulle kuin helvettiä. Yritän aina päästä istumaan jonnekin nurkkaan,että pääsisi olemaan "rennommin",mutta eipä juuri näytä auttavan. Mutta jos luokassa on melua,se on minulle kuin taivas,koska en jännitä mahaani ja voin vaikka hieman päästellä. Mutta harvoin sitä melua on... Keskittymiseni koulussa on kärsinyt huomattavasti vaivan takia. Olen nyt aloittanut ruokavalion muutoksen,ja saa nähdä mitä alkaa tapahtua. Toivoisin kovasti että tämä kirous lankeaisi ja voisi alkaa elää normaalia elämää. Tietenkin omat valinnat elämäntapamuutoksissa ovat ne tärkeimmät näin aluksi...


    • kumman valitset

      kun närästi leikaattii mahalaukkua ja kaasut tulee ny toisest päästä

      • paukuton

        Käytän homogenoimattomia luomumaitotuotteita.


      • janor
        paukuton kirjoitti:

        Käytän homogenoimattomia luomumaitotuotteita.

        Ks maitotauti


      • Tykki patteri
        janor kirjoitti:

        Ks maitotauti

        Itse piereskelen ja ääni on niin kova että lähimetsät raikaa .Luonto väeltä tiedustelisn onko häiriöksi metsän eläimille?


      • Ponkari
        Tykki patteri kirjoitti:

        Itse piereskelen ja ääni on niin kova että lähimetsät raikaa .Luonto väeltä tiedustelisn onko häiriöksi metsän eläimille?

        Yritä välttää lintujen pesimisaikaan pireskelyä.


      • SEIS...
        paukuton kirjoitti:

        Käytän homogenoimattomia luomumaitotuotteita.

        TÄLLÄISEN ARTIKKELIN LÖYSIN PIERUVAIVAAN: Itselläni on koko elämän ajan ollut vaivana ilmavaivat (olen 33v mies). Jatkuvaa piereskelyä vuodesta toiseen ja yleensä kaasut myös ovat olleet pahan hajuisia. Pierujen määrä oli päivää kohden aivan älytön, varmaankin sata/satoja päivässä. Usein oli myös vatsavaivoja jne.

        Mutta, sitten tutustuin HOMOGENOIMATTOMAAN luomumaitoon, jossa on rasvaa 3,8-4,4 % riippuen vuodenajasta. Homogenoimaton siksi, että rasva on luonnollisessa koossa ja elävät maitohappobakteerit pääsevät matkaamaan näiden rasvapallojen sisällä suolistoon. Ja rasvaa siis PITÄÄ olla. Jo muutaman päivän päästä muutos oli valtava. Ja tästä on aikaa noin vuosi.

        Tulos: Piereskely on loppunut lähes kokonaan, samoin hajuhaitat. Tilanne on oikeastaan täysin absurdi nykyään, sillä jos vertaan itseäni kavereihini joita pidin normaaleina ennen, pidän suoranaisina hajupommeina nykyään. Itseltä kun ei meinaa tulla enää pieru väkisinkään. Ja hyvä niin!


    • mä..

      Mulla on semmonen ongelma, että alan jännittää kouluun lähtöä aamulla koska pelottaa että tunnilla joutuu juoksemaan vessaan tai pieraisemaan... Jännitän siis sitä, että tuleeko mulla kesken päivän mitään oireita. Tosi nolo juttu ja hankaloittaa mun elämää...

      • pierukääpiö

        samma här! vältän kaikin mahollisin tavoin mitään reissuja ja semmosia varsinki jos pitää matkustaa pitkästi tai jäähä yöksi. en enää suostu. on niin hirveetä olla ja piätellä ja sitte ne tulee melkeempä väkisin myöhemmin. tosi noloa!! hyvä että töissä pystyy käydä. ihan helvetillistä!! en enää välttele mitään ruoka aineita ku on kaikki kokeiltu, tässä vaan ootellaan että menis itestään ohi ku alkoki nii yhtäkkiä vuosia sitte.


      • nolodus
        pierukääpiö kirjoitti:

        samma här! vältän kaikin mahollisin tavoin mitään reissuja ja semmosia varsinki jos pitää matkustaa pitkästi tai jäähä yöksi. en enää suostu. on niin hirveetä olla ja piätellä ja sitte ne tulee melkeempä väkisin myöhemmin. tosi noloa!! hyvä että töissä pystyy käydä. ihan helvetillistä!! en enää välttele mitään ruoka aineita ku on kaikki kokeiltu, tässä vaan ootellaan että menis itestään ohi ku alkoki nii yhtäkkiä vuosia sitte.

        Itsekin jännitän mahaani koko ajan! teoria tunnit koulussa ovat kamalia kun maha pitää koko ajan ääntä! ensin aamulla kun menee kouluun pitää aina käydä kotona ensin vessassa.. sitten kello näyttää 11 ja minulla on jo kauhea nälkä vaikka syön kunnon aamupalan,ja maha kun murisee niiin se murisee kovaa!ei siinä mitään jos saa naposteltua jotai pientä. Mutta sitten kun menee syömään ja tulee takaisin tunnille,maha pitää armotonta pörinää! varsinkin lopputunneilla,kun kello on 14-16! en voisi kuvitellakaan jos sinä aikana olisi joku koe tai vastaava,yleensä olenkin lintsannut kyseiset tunnit. En voinut edes poikaystäväni vieressä nukkua kun maha piti koko ajan pörinää oli syönyt tai ei. Ja en uskalla treffeilläkään istua lähekkäin ja hiljaan koska nolottaa mahani! mikä avuksi,tämä vaikeuttaa ihan sikana elämää!


      • fe
        nolodus kirjoitti:

        Itsekin jännitän mahaani koko ajan! teoria tunnit koulussa ovat kamalia kun maha pitää koko ajan ääntä! ensin aamulla kun menee kouluun pitää aina käydä kotona ensin vessassa.. sitten kello näyttää 11 ja minulla on jo kauhea nälkä vaikka syön kunnon aamupalan,ja maha kun murisee niiin se murisee kovaa!ei siinä mitään jos saa naposteltua jotai pientä. Mutta sitten kun menee syömään ja tulee takaisin tunnille,maha pitää armotonta pörinää! varsinkin lopputunneilla,kun kello on 14-16! en voisi kuvitellakaan jos sinä aikana olisi joku koe tai vastaava,yleensä olenkin lintsannut kyseiset tunnit. En voinut edes poikaystäväni vieressä nukkua kun maha piti koko ajan pörinää oli syönyt tai ei. Ja en uskalla treffeilläkään istua lähekkäin ja hiljaan koska nolottaa mahani! mikä avuksi,tämä vaikeuttaa ihan sikana elämää!

        James Braly & Ron Hoggan: Vaaralliset viljat.


    • EX. Kaasukuningas

      Minä paukuttelin yli 30vuotta, joinain päivinä paukkuja tuli vain jotain 10 mutta yleensä se pyöri varmaan 50tienoilla. Olihan se hauskaakin kun sai päästellä makeita ääniä ja hajukin oli yleensä todella hyvä (lue paha ainakin muiden mielestä:) Ajattelin aina että ei se voi keliakia olla koska ei muita oireita juuri ollut, mitä nyt maha silloin tällöin kipeä/ löysänä. Mutta sitten päätin vain eräänä päivänä kokeilla gluteenitonta ja kuinkas ollakkaan hyvä jos saa edes yhden tai kaksi pierua päivässä aikaan ja nekin tulee lihasmuistista:) Joskus tulee vieläkin vahingossa syötyä jotain missä on esim. vehnää (tunkevat sitä joka paikkaan) niin sen kyllä huomaa niin hajusta kuin äänestäkin. Suosittelen gluteenitonta kaikille. Vatsavaivat ovat historiaa!

    • Tero(aito)

      Kohtalotoverien kokemuksia lukisin myös mielelläni.

    • Grruooaaarhh, pröööt

      Joo, ne äänet kun pieraisee tavallaan sisäänsä joutuessaan vetämään jo melkein ulkona olevan kaasun takaisin OVAT KAMALIA ja aiheuttavat varmasti kaikille niistä kärsiville hävetystä.

      Itsekin siis kuulun heihin :D.

      Olen tässä miettinyt, että pelkkä istuminen ei todellakaan voi olla ongelman syy. Itsekin olen istumatyössä. Istun kyllä myös kotona, eikä silloin ole syömisen jälkeen mitään ongelmaa.

      Ratkaisu löytyy siitä, että hengailen kotona melkein jatkuvasti pikkuhousuilla.

      Puristavat farkut (no istuessa housut kuin housut alkavatkin hieman kiristää) eivät todellakaan voi olla hyväksi vatsan toiminnalle. Luulisi ruuan jäävän johonkin hieman jumiin ja alkavan kehittää extrakaasua kun ei pääsekään pilkkoutumaan laajemmalla alueella.

      Eli mahdollisimman rentoja housuja vaikka olisi kuinka toimistohommia.

      Lisäksi kakkosella tulisi uskaltaa käydä työpaikalla/koulussakin. Tämän ei luulisi olevan vaikeaa, luonnollinen homma. Ja jos asian haluaa toimittaa salassa, onhan sekin mahdollista:

      - Paperia pöntön pohjalle ja pierettäessä peffallekin -> äänetöntä.
      - Kakkimisen jälkeen voi heti vetää pöntön saaden pahimmat hajut menemään jo alas viemäristä. Pyyhkimisen jälkeen sitten vetää toisen kerran.

      Tsemppiä kaikille tässä fiksuilevassa yhteiskunnassa showta valtaavien vatsojen kanssa!

    • Apua pierettää taas

      Entäs sitten, kun pierettää JA mahaan sattuu ?

      Laktoositonta on kokeiltu, muutenkin koetettu syödä kuitupitoista ja terveellistä, vältellä pierettäviksi todettuja, muttei auta. Sattuu yhä enemmän ja pierettää.

      Mitkään Cuplatonit eivät auta mitään. Tämä rajoittaa jo elämää todella paljon.

      Pelottaa myös, että voiko olla jotain vakavempaa.

    • Naiset pieree kans!

      Täällä kans yks pieruiita! Kaikista ikävintä on istua lukionpenkillä kaheksan tuntia päivässä, pidätellen ilmaa sisällään. Sitä kipua ei voi sanoin kuvailla, joka joskus iskee, kun yrittäessään pidättää "miljoona" pierua, ilma alkaakin vetäytyä suolessa taaksepäin ja lopulta alkaa kertyä johonkin suolenmutkaan. AISAATANA! :S Sitten välitunneilla kun -ja jos- pääsee vessaan (jossa ei toivottavasti oo muita oven takana) pierasemaan, ni se ilmamäärän paljous on jotain ihan överiä. Tuntuu että koko suoli (7m) ois ollu täytetty ilmalla! Mutta lopulta, ahh kun se sieltä pois tulee, niin tuntuupa taivaalliselta! :)

      "Se joka pieruaan pidättää, sen tauti tavoittaa!" - niiin totta! :D

    • Yääääääääääääää

      No siis hyi vittu mitä otuksia kun perseestä paskannatte ulos persepaskaa... Sairasta... Menkää Japaniin...

      • perästä kuuluu

        olen perustamassa pierubändiä


    • pökälevaivainen

      mitäs sitten pitäisi tehdä jos pierettää ihan hirveesti, mutta ei oo käyny kakkalla noin kuuteen päivään... (silloin kun tuntuisi kakattavan ja istahtaa pöntölle, tuleekin vain jumalattoman äänekäs pörinä. Ja tätä on jatkunut reilun kuukauden) kusi tulee normaalisti, mutta napani haisee ummehtuneelta... lääkärissäkin tuli toissa viikolla käytyä, mutta siitä ei ollut apua.

      • ,.,.,.

        no, ei oo ihme sitten jos pierettää. kauhee ummetus sulla.


    • nyt hyvät...

      Poikani tilasi pieruhousut japanista. Ihan tavallisen näköiset. Ihmeen ohutta, pehmeätä kangasta. Ne edelliset housut, joissa oli irrallinen suodatin, eivät olleet hyvät, koska se suodatinläppä ei pysynyt paikallaan.

    • Pari syytä

      Oon itte huomannu että aamuin illoin kahvin ja/tai teen juonti tuottaa ilmavaivoja j a ulosteen pidättäminen aiheuttaa pitempiä ilmavaivoja.

    • Flatus of Finlandia

      Itse olin ennen kova pieremään, mutta sain pierut loppumaan täysin, kun muutin hieman ruokavaliotani. Eli juomaksi vain ja ainoastaan voimakkaasti hiilihapotettua vissyä kome neljä litraa päivässä. Samalla nielen myös ilmaa, koska se saa suolistokaasut kuriin. Hernekeittoa syön kahdesti päivässä ja myös normaaleja pakaste herneitä menee kolme pussia per päivä. Hapanleipää syön oikeastaan aamusta iltaan, koska se rauhoittaa vtsaa niin, ettei suolistokaasuja pääse juuri lainkaan kehittymään. Viimeksi olen pieraissut vuonna 2004 se oli kevät päivä ja viikonpäivä oli maanantai. Silloin pieraisin pienen pierun ja sen jälkeen en ole yhtään paukutellut. Muistakaa oikea ruokavalio!

    • 8+13

      Jos oot vaikka lähdössä johonkin niin kannattaa käydä vessassa tekemässä kakkostarpeet..
      ja niin hassulta kuin tämä kuulostaakin niin ala käyttämään stringejä (jos olet siis nainen tai eihän kai haitaksi miehellekkään..) mutta siis toki voi tulla niitä pieruja ja saattaa haista, mutta ääntä ei tule ollenkaan. Toimii minulla!!

    • Onko niin

      Onko niin että istuminen ja makaaminen aiheuttaa ilmaa vatsaan ja tuloksena turvotus ja ilmavaivat?

    • Maikki 38v j

      kakki kikki kökköröö kukka prööt preputiprööttelis peppu kakkaa ihanaa pissua *ripsuli*''''

    • Ainavaanpierettää

      Siis lähi aikoina mua on pierettänyt aivan jumalattomasti ja koko ajan! Niin äärimmäis kiusallista istua lukionpenkillä ja yrittää keskittyä opetukseen ku kaikki keskittymiskyky menee pierun pidätykseen! Pieren todella äänettömästi julkisilla paikoilla, mutta haju on sitä kamalampi! Olen jättänyt lihan syönnin noin pari kuukautta sitten, ja olen kuullut että sillä voi olls vaikutuksensa. En haluaisi syödä yhtään lihaa, mutta on todella harmillista jos joudun sen takia kärsiä tämmöisistä oireista!

      • miksi_minä

        Lihansyöntiä ei varmaan kannattais lopettaa aivan seinään. Sanotaan, että suolistan mikrobit eivät pysy muutoksessa perässä, nehän sen tärkeimmän työn siellä tekevät. Samoin jos kasvissyöjänä yhtäkkiä syötkin kunnolla lihaa, niin sama reakti pitäisi ilmetä.

        Itselläni työpaikkaruokala aiheuttaa näitä oireita. Kellontarkasti 2-3 välillä alkaa pierettää, ja inhottavalta haisevaa kaasua tulee seuraavat 5 tuntia. Viikonloput ovat ihania, kun ei tarvitse olla koko ajan pieremässä. En ymmärrä mistä tämä voi johtua. Olen koittanut työpaikkaruokailussa jättää pois milloin maidon, milloin ruisleivän, milloin kasvikset, milloin lihan... ilman vaikutusta. Hyvin turhauttavaa ja itsetuntoa alentavaa, kun joutuu haisemaan ja silti pidättämään pierua koko iltapäivän. Kanssakäymisistä ihmisten kanssa tulee vain välteltäviä ja hävettäviä, kun ei halua jättää mielikuvaa, että aina haisee.


    • Perhelääkäri

      Piere silloin kun pierettää, elät itseäsi/perhettäsi varten, miksi välittää muiden ajatuksista/mielipiteistä.

    • Eiennenpierettäny

      Voiko laktoosi intoleranssi iskeä yhtäkkiä?

    • Elinikäinenvaiva

      Crohnin tauti oli minun vatsa ja pieremisvaivojen syy.
      Edelleen pierettää mutta tulehdus on saatu nyt jo vuonna 2006 vihdoin todetun taudin syyksi ja se oli vaivannut minua jo n. 1989 vuodesta lähtien mutta se otettiin tosissaan vasta sitten kun sanoin että nyt on tässä myös avioliittoni kyseessä pieremiseni ja vaivojeni takia. Joka vuosi tutkitaan veriarvot ja paskanäyte.
      Myös joka vuosi tehdään tähystys kolonoskopia ja gastrokopia silloin tällöin ja kerran on poistettu gastrokopian yhteydessä mahan antrumista poistettu polyyppimuutos (adenooma) .

    • PekkaEräreikä

      Minua pierettää nytkin niin että koko huoneen seinät on paskassa!

    • 1q3

      Pierettää, röyhtäyttää eikä voi yhteyttää

    • upppp

      ......

    • prinsessa122

      Mä kyl pieren ja pieren ja...............Ja sitte mis vaan.Kyl tää misu pieree kolussakin ja mis vaan.

    • Pierettää

      Pierettää.

    • kakkaapyllyssä

      ostat ilmapalloja ja otat ne ilmat talteen..voit sitten synttärijuhlilla esitellä niitä pierun hajujas

    • Ymmärtäjä18

      Oletko kokeillut maitohappobakteereja. ne tasapainotavat vatsan toimintaa hyvin,

    • entinenpierumestari

      Minulla alkoi pierettää Crohin taudin takia, haju oli niin pahaa että itseänikin oksetti todella työn takana oli että vihdoin pääsin tutkimuksiin viimeeksi sanoin TK lääkärilleni että nyt on edessä avioero jollen saa apua haisemiseeni. Ja löytyhän syy tuo Crohnin tauti nyt minien vuosien jälkeen on rauhallisessa vaiheessa kiitos lääkityksen joka jatkuu loppuelämäni.

      Tässä tietoa:

      https://crohnjacolitis.fi/tietoa-sairauksista/crohnin-tauti/

    • persereikäni-mun-laulaa

      Minuakin pierettää pirusti.Tykkään oikein ,kun menen pytylle ,kun pieru tulee se saa lisää
      mahtavuutta ,kun kaikuu pytyn reunoista.
      Ja ah mikä tuoksu.

    • Anonyymi

      Tosi noloa kun töissä pierettää. Aivan kaamea käry, joka viipyilee ilmassa puolikin tuntia. Toivon tuskaisena, ettei kellään ole asiaa työhuoneeseeni.

      Yleensä menen tuonne varastoon päästölle. Varastosta kun tulee, niin pitää vähän kierrellen kävellä, muuten hajuvana seuraa perässä ja paljastaa pierijän.

      Joka pierun ilmaisee on sen isä.

    • Anonyymi

      Ei ole kiva vaiva, minulle tekee tuon ruisleipä josta pidän todella kovasti niin että jos tiedän että on jonnekin meno niin en syö mitään leipää muutamaan päivään, silloin menee hyvin.
      Sattaa hyvin olla jokin ruoka allergia juttu mutta ei ole kiva kun omalle kohdalle sattuu.

    • Anonyymi

      Minulla olisi yksi mahdollinen vaiva, jota ei ilmeisesti ole ketjussa mainittu.

      Minulla on mahdollisesti ärtyvän suolen syndrooma (IBS). Se ilmenee esim. seuraavasti: vatsan turvotus, ilmavaivat eli piereskely, epäsäännöllinen ulostaminen (joskus 2 kertaa päivässä, joskus ei pariin päivään), uloste joskus kovaa, joskus löysää ja, jos vatsaa kovasti vääntää, heti vessaan ja ripulia tulee.

      Onko teillä ollut vastaavia oireita?

      Minulla on vähän helpottanut vichyn ja virvoitusjuomien käytön lopettaminen, samoin kaali, pavut ja herneet pois.

      Ongelma tässä on, että ei ole mitään testiä, jossa vaiva näkyisi. Todetaan vain muut (vaarallisemmat) sairaudet poissulkemalla. Ei ole kuolemaksi, mutta voi hankaloittaa elämää huomattavasti.

    • Anonyymi

      Jos olet juoppo, se selittäisi röyhtäilysi!

    • Anonyymi

      Esim leipä joka sisältää hiivaa on takuuvarma pierun aihe ainakin minulla .

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe