niin mulla on ollut vuosi bed. en ole muille kertonut kuin lääkäreille. niin ajattelin, että oisko tästä helpompi parantua jos kertoo jollekkin perheenjäsenelle tai tutulle?
auttaako tutulle kertominen
1
399
Vastaukset
- kerroin itse
Kannattaa kyllä harkita syömishäiriöstä kertomista jollekin läheiselle, ystävälle/ perheenjäsenelle asiasta. Tuskin siitä haittaa on, päinvastoin saattaa johtaa parantumiseen.
a) Voi olla, että lähipiirissä on huomattu syömishäiriö, mutta "yksityisyyttäsi" ei ole haluttu loukata. Mulle kävi näin. Äiti sanoi huomanneensa, että mulla on ongelmallinen ruokasuhde, mutta ei halunnut tarttua siihen, koska olen aikuinen ihminen. Kerrottuani hän antoi kaiken tukensa.
b) Lähipiirille (tai edes yhdelle ihmiselle) kertominen voi helpottaa heidän suhtautumista sinuun ja ymmärtävät käyttäytymistäsi paremmin.
c) Kertominen on yhden ison kynnyksen ylittäminen, minkä jälkeen koko asia ei tunnu enää niin salaiselta ja häpeälliseltä.
d) Syömishäiriöstä puhuminen ylipäätään auttaa parantumisessa. Siitä on apua, kun voi purkaa omia tunteita ja ajatuksia. Puhuessa omatkin ajatuksen jäsentyvät ihan huomaamattaan. Toisen ei välttämättä edes tarvi kommentoida asiaa paljon.
e) Syömishäiriöistä tietämätön saattaa kuitenkin hätääntyä ja "ylireagoida". Kannattaa siis miettiä, kenelle uskoo asiansa ja antaa vinkkiä, miten toivoisi tämän suhtautuvan asiaan. Olisi kamalaa, jos kertoisi omasta syömishäiriöstään ystävälle ja hän alkaisi kohdella sinua hulluna tai vaikka särkyvänä kristalliesineenä.
f) Siinä tapauksessa, että tunnelinpäässä ei ole yhtään valoa on ihan sama kenelle kertoo, kunhan kertoo kertomistaan, että saa apua. Yksin ei pidä jäädä.
Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse934732Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133902Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2053774Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.882169Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751951Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791328- 1311224
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1611193- 531085
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä33942