niin mulla on ollut vuosi bed. en ole muille kertonut kuin lääkäreille. niin ajattelin, että oisko tästä helpompi parantua jos kertoo jollekkin perheenjäsenelle tai tutulle?
auttaako tutulle kertominen
1
326
Vastaukset
- kerroin itse
Kannattaa kyllä harkita syömishäiriöstä kertomista jollekin läheiselle, ystävälle/ perheenjäsenelle asiasta. Tuskin siitä haittaa on, päinvastoin saattaa johtaa parantumiseen.
a) Voi olla, että lähipiirissä on huomattu syömishäiriö, mutta "yksityisyyttäsi" ei ole haluttu loukata. Mulle kävi näin. Äiti sanoi huomanneensa, että mulla on ongelmallinen ruokasuhde, mutta ei halunnut tarttua siihen, koska olen aikuinen ihminen. Kerrottuani hän antoi kaiken tukensa.
b) Lähipiirille (tai edes yhdelle ihmiselle) kertominen voi helpottaa heidän suhtautumista sinuun ja ymmärtävät käyttäytymistäsi paremmin.
c) Kertominen on yhden ison kynnyksen ylittäminen, minkä jälkeen koko asia ei tunnu enää niin salaiselta ja häpeälliseltä.
d) Syömishäiriöstä puhuminen ylipäätään auttaa parantumisessa. Siitä on apua, kun voi purkaa omia tunteita ja ajatuksia. Puhuessa omatkin ajatuksen jäsentyvät ihan huomaamattaan. Toisen ei välttämättä edes tarvi kommentoida asiaa paljon.
e) Syömishäiriöistä tietämätön saattaa kuitenkin hätääntyä ja "ylireagoida". Kannattaa siis miettiä, kenelle uskoo asiansa ja antaa vinkkiä, miten toivoisi tämän suhtautuvan asiaan. Olisi kamalaa, jos kertoisi omasta syömishäiriöstään ystävälle ja hän alkaisi kohdella sinua hulluna tai vaikka särkyvänä kristalliesineenä.
f) Siinä tapauksessa, että tunnelinpäässä ei ole yhtään valoa on ihan sama kenelle kertoo, kunhan kertoo kertomistaan, että saa apua. Yksin ei pidä jäädä.
Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139