auttaako tutulle kertominen

kmlkmkmkmkmkmkm

niin mulla on ollut vuosi bed. en ole muille kertonut kuin lääkäreille. niin ajattelin, että oisko tästä helpompi parantua jos kertoo jollekkin perheenjäsenelle tai tutulle?

1

414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerroin itse

Kannattaa kyllä harkita syömishäiriöstä kertomista jollekin läheiselle, ystävälle/ perheenjäsenelle asiasta. Tuskin siitä haittaa on, päinvastoin saattaa johtaa parantumiseen.

a) Voi olla, että lähipiirissä on huomattu syömishäiriö, mutta "yksityisyyttäsi" ei ole haluttu loukata. Mulle kävi näin. Äiti sanoi huomanneensa, että mulla on ongelmallinen ruokasuhde, mutta ei halunnut tarttua siihen, koska olen aikuinen ihminen. Kerrottuani hän antoi kaiken tukensa.

b) Lähipiirille (tai edes yhdelle ihmiselle) kertominen voi helpottaa heidän suhtautumista sinuun ja ymmärtävät käyttäytymistäsi paremmin.

c) Kertominen on yhden ison kynnyksen ylittäminen, minkä jälkeen koko asia ei tunnu enää niin salaiselta ja häpeälliseltä.

d) Syömishäiriöstä puhuminen ylipäätään auttaa parantumisessa. Siitä on apua, kun voi purkaa omia tunteita ja ajatuksia. Puhuessa omatkin ajatuksen jäsentyvät ihan huomaamattaan. Toisen ei välttämättä edes tarvi kommentoida asiaa paljon.

e) Syömishäiriöistä tietämätön saattaa kuitenkin hätääntyä ja "ylireagoida". Kannattaa siis miettiä, kenelle uskoo asiansa ja antaa vinkkiä, miten toivoisi tämän suhtautuvan asiaan. Olisi kamalaa, jos kertoisi omasta syömishäiriöstään ystävälle ja hän alkaisi kohdella sinua hulluna tai vaikka särkyvänä kristalliesineenä.

f) Siinä tapauksessa, että tunnelinpäässä ei ole yhtään valoa on ihan sama kenelle kertoo, kunhan kertoo kertomistaan, että saa apua. Yksin ei pidä jäädä.

Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      94
      2553
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      195
      954
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      55
      752
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      672
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      49
      562
    6. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      14
      496
    7. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      49
      493
    8. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      484
    9. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      465
    10. Auto katolleen Huhtalantiellä

Iso poliisioperaatio Lapualla, 7 poliisipartiota ajoi rosvoja takaa,loppu tuli kun rosvot osuivat pihlajaan lentäen siit
      Lapua
      11
      450
    Aihe