Millaisia oireita teillä refluksia sairastavilla on? Itselläni todettu muutamia vuosia sitten ruokatorvessa sellanen löysä "läppä" joka päästä vatsahappoja ylös. Nyt mulla on olly pitkittynyttä yskää (2 kk) ja limaan tulee myös. On myös tarve rykiä kurkkua vähän väliä. Välillä rintaan sattuu ja röyhtäilyttää myös. Kuuluuko refluksiin myös näitä oireita, kuten yskää ja limaa? Lääkäri epäilee mulla astmaa, mutta hengityskoe ei ihan tukenut sitä. Päivän mittaan rykimisen ja yskimisen tarve kasvaa ja usein illalla se on pahimmillaan.
Refluksitauti/ astma
32
3356
Vastaukset
- jaazaa
kyllä vahvasti on. Vaikka astmaa ei olisikaan, Ventoline-astmapiippu ainakin osittain auttaa.
- yskää riittää
yskällä refluksitauti,noin nelikymppisenä ja sitä yskää on riittänyt vielä tyli viiskymppisenäkin.
Ei poista haponsalpaajat yskää ja astmaa ei ole,testattu monta kertaa eikä allerkiaakaan,mitä nyt vähän näin kesällä siitepölyt kutittaa kurkussa.
Jatkuvasti selvittelen kurkkua,kun on limaa ja kun yskin kesken syönnin,eli tavallista tämän sairauden kanssa,niin menee ruokaa myös takanieluun ja nenästä valuu myös limaa taaksepäin,kuin olis jatkuva flunssa. - yskää riittää
yskää riittää kirjoitti:
yskällä refluksitauti,noin nelikymppisenä ja sitä yskää on riittänyt vielä tyli viiskymppisenäkin.
Ei poista haponsalpaajat yskää ja astmaa ei ole,testattu monta kertaa eikä allerkiaakaan,mitä nyt vähän näin kesällä siitepölyt kutittaa kurkussa.
Jatkuvasti selvittelen kurkkua,kun on limaa ja kun yskin kesken syönnin,eli tavallista tämän sairauden kanssa,niin menee ruokaa myös takanieluun ja nenästä valuu myös limaa taaksepäin,kuin olis jatkuva flunssa.kun nousen sängystä,yskin heti ensimmäiseksi ja sitä yskää sitten on koko päivän,aina iltaan asti,yöllä en enää herää yskään kun on sängyn ylä puoli loivasti koholla.
-80 luvulla alkoi ja lääräri kysy,miksi en uskalla hengittää kun keuhkot ok,toinen lääkäri epäili "virkayskää"ja kolmas lääkäri sano et ei saa hotkia ruokaa,pitää purra hyvin.
Silloin ei puhuttu refluksista mitään.
On tehty vaikka mitä tutkimuksia ja aina syy refluksi nykyisin.
Luulin olevani luulotautinen,mutta kohta 20v olen kärsinyt tästä yskimisestä. - Laryngo
yskää riittää kirjoitti:
kun nousen sängystä,yskin heti ensimmäiseksi ja sitä yskää sitten on koko päivän,aina iltaan asti,yöllä en enää herää yskään kun on sängyn ylä puoli loivasti koholla.
-80 luvulla alkoi ja lääräri kysy,miksi en uskalla hengittää kun keuhkot ok,toinen lääkäri epäili "virkayskää"ja kolmas lääkäri sano et ei saa hotkia ruokaa,pitää purra hyvin.
Silloin ei puhuttu refluksista mitään.
On tehty vaikka mitä tutkimuksia ja aina syy refluksi nykyisin.
Luulin olevani luulotautinen,mutta kohta 20v olen kärsinyt tästä yskimisestä.kyllä valitettavaa kun tiettyjen juttujen kulkeutuminen
kestää kauan ... ja nekin "uutuudet" taitaa tulla maahan ensinnä
kokeiluhaluisten lääkärien toimesta, jotka toisten lääkärien
mielestä "juoksevat kaiken maailman villitysten perässä"
(suora lainaus eräältä erikoislääkäriltä). Toiset taas (luojan kiitos!)
tulkitsevat sen "ajan tasalla pysymisenä" ...
Itselle selitettiin ummet ja lammet oudoista hengenahdistuskohtauksistani
- kukaan ei osannut epäilläkään ruokatorven puolta vielä 90- luvun
alkupuolella ... voin vai kuvitella mistä sinusta on tuntunut!
Nexium poisti itsellä hengenahdistuskohtaukset vihdoin pari vuotta sitten.
Jos 80 ja 90 luvulla selitettiin kaikki lähes pyhällä "Stressillä", niin
"Refluksi" on tosiaan nyt 2000 luvun "päivän sana". Jopa niin, että on esiintynyt muutama refluksi -syyhyn "kyllästynyt" lääkärikin. Itsestä tuntuu, että pitäisi vaan olla lisää tietoisuutta/tietoa (refluksikoille sekä myös lääkäreille!) ja saada vähitellen ne kaikki alidiagnoisoidutkin tapaukset esille.
Itsellä ei ole sitä kurkun takaosan limaisuutta (se mistä kerroit tuossa aikaisemmin), joka kuulemma ärsyttää kurkkua ja aiheuttaa jo itsessään
yskimistä vaikkei refluksiakaan olisi. Itsellä on nykyisin nielemishäiriöiden puolelta
lähinnä käynnistymishitautta mutta onneksi harvoin. Tuota "nasaalista regurgitaatiota" (=ruoka pääsee vahingossa nenänieluun) ei ole mutta miehellä (ei refluksikko) silloin tällöin. Nopeasti syödessä se nielemisliike voi olla joskus liian nopea, niin ettei se pehmeä suulaki vaan ehdi sulkemaan sitä nenänielun osuutta ... jossakin määrin noita nielemishäiriöitä esiintyy siis kaikilla ihmisillä (esim väärään kurkkuun meneminen) ja usein ilmenevänä kaiketi luetaan sitten niihin nielemishäiriöihin/vaikeuksiin (joita siis voi olla ihan ilman refluksiakin).
Jos saan kysyä yksityiskohtaisemmin ... kuinka usein sinulla on tuota ruoan menemistä nenänieluun (ja liittyykö siihen mitään erityisempää esim ruoka, syömisnopeus, esiintyminen suhteessa ruokailun kestoon, päivä/iltasyöminen) .. Lisääntyykö nielun limaisuus allergia-aikana? - Refluksikko
Laryngo kirjoitti:
kyllä valitettavaa kun tiettyjen juttujen kulkeutuminen
kestää kauan ... ja nekin "uutuudet" taitaa tulla maahan ensinnä
kokeiluhaluisten lääkärien toimesta, jotka toisten lääkärien
mielestä "juoksevat kaiken maailman villitysten perässä"
(suora lainaus eräältä erikoislääkäriltä). Toiset taas (luojan kiitos!)
tulkitsevat sen "ajan tasalla pysymisenä" ...
Itselle selitettiin ummet ja lammet oudoista hengenahdistuskohtauksistani
- kukaan ei osannut epäilläkään ruokatorven puolta vielä 90- luvun
alkupuolella ... voin vai kuvitella mistä sinusta on tuntunut!
Nexium poisti itsellä hengenahdistuskohtaukset vihdoin pari vuotta sitten.
Jos 80 ja 90 luvulla selitettiin kaikki lähes pyhällä "Stressillä", niin
"Refluksi" on tosiaan nyt 2000 luvun "päivän sana". Jopa niin, että on esiintynyt muutama refluksi -syyhyn "kyllästynyt" lääkärikin. Itsestä tuntuu, että pitäisi vaan olla lisää tietoisuutta/tietoa (refluksikoille sekä myös lääkäreille!) ja saada vähitellen ne kaikki alidiagnoisoidutkin tapaukset esille.
Itsellä ei ole sitä kurkun takaosan limaisuutta (se mistä kerroit tuossa aikaisemmin), joka kuulemma ärsyttää kurkkua ja aiheuttaa jo itsessään
yskimistä vaikkei refluksiakaan olisi. Itsellä on nykyisin nielemishäiriöiden puolelta
lähinnä käynnistymishitautta mutta onneksi harvoin. Tuota "nasaalista regurgitaatiota" (=ruoka pääsee vahingossa nenänieluun) ei ole mutta miehellä (ei refluksikko) silloin tällöin. Nopeasti syödessä se nielemisliike voi olla joskus liian nopea, niin ettei se pehmeä suulaki vaan ehdi sulkemaan sitä nenänielun osuutta ... jossakin määrin noita nielemishäiriöitä esiintyy siis kaikilla ihmisillä (esim väärään kurkkuun meneminen) ja usein ilmenevänä kaiketi luetaan sitten niihin nielemishäiriöihin/vaikeuksiin (joita siis voi olla ihan ilman refluksiakin).
Jos saan kysyä yksityiskohtaisemmin ... kuinka usein sinulla on tuota ruoan menemistä nenänieluun (ja liittyykö siihen mitään erityisempää esim ruoka, syömisnopeus, esiintyminen suhteessa ruokailun kestoon, päivä/iltasyöminen) .. Lisääntyykö nielun limaisuus allergia-aikana?refluksitautiin mutta ainakin minä sain siitä ikäviä haittavaikutuksia, kuten esimerkiksi ummetuksen ja muita vatsavaivoja, joita tietty ei enää refluksitaudin lisäksi kaivannut.
Minulla refluksitauti on alkanut jo teini-iässä, ensimmäiset oireet olivat voimakas kipu selässä, joka säteili rintaan ja kurkkuun. En todellakaan tiennyt mistä on kyse, mutta vuosien varrella on selvinnyt että se oli jo silloin refluksitautia, ja tälle kofeiinivouhottajalle (ei Laryngo) tiedoksi etten ole kofeiinia käyttänyt koskaan aina syönyt terveellisesti.
Refluksi on sitten kehittynyt vuosien varrella, happosalpaajista huolimatta, ylärefluksioireiksi eli on kurkkukipua (onneksi ei jatkuvaa), hengenahdistusta, korvien kutinaa, närästystä, röyhtäilyn tarvetta jne. Välillä on myös vatsakipua, myös suolisto-ongelmia. Eli on monenmoisia vaivoja.
Vatsakin on tähystetty ja muita tutkimuksia suoritettu kuten paksusuolitähystys. Leikkausta on jossain vaiheessa harkittu mutta siihen en uskalla mennä ja leikkausennuste ei ole myöskään sellainen että vaivoista pääsisin kokonaan eroon, joten tähän sairauteen on jo jollain lailla tottunut kun refluksitautia on sairastanut enemmän ja vähemmän 30-vuotta. Kun olin lähempänä 40-vuoden ikää, vaivat selvästi paheni ja tiedän kyllä syynkin; Stressi! - jaazaa
Refluksikko kirjoitti:
refluksitautiin mutta ainakin minä sain siitä ikäviä haittavaikutuksia, kuten esimerkiksi ummetuksen ja muita vatsavaivoja, joita tietty ei enää refluksitaudin lisäksi kaivannut.
Minulla refluksitauti on alkanut jo teini-iässä, ensimmäiset oireet olivat voimakas kipu selässä, joka säteili rintaan ja kurkkuun. En todellakaan tiennyt mistä on kyse, mutta vuosien varrella on selvinnyt että se oli jo silloin refluksitautia, ja tälle kofeiinivouhottajalle (ei Laryngo) tiedoksi etten ole kofeiinia käyttänyt koskaan aina syönyt terveellisesti.
Refluksi on sitten kehittynyt vuosien varrella, happosalpaajista huolimatta, ylärefluksioireiksi eli on kurkkukipua (onneksi ei jatkuvaa), hengenahdistusta, korvien kutinaa, närästystä, röyhtäilyn tarvetta jne. Välillä on myös vatsakipua, myös suolisto-ongelmia. Eli on monenmoisia vaivoja.
Vatsakin on tähystetty ja muita tutkimuksia suoritettu kuten paksusuolitähystys. Leikkausta on jossain vaiheessa harkittu mutta siihen en uskalla mennä ja leikkausennuste ei ole myöskään sellainen että vaivoista pääsisin kokonaan eroon, joten tähän sairauteen on jo jollain lailla tottunut kun refluksitautia on sairastanut enemmän ja vähemmän 30-vuotta. Kun olin lähempänä 40-vuoden ikää, vaivat selvästi paheni ja tiedän kyllä syynkin; Stressi!Joillekin Nexium soveltuu parhaiten, joillekin Somac, joillekin Lanzo jne.
Ja pahimmassa tapauksessa; Mistään happosalpaajasta ei ole apua, jolloin pitää funtsia jotain muuta lääkitystä/hoitokeinoa.
- Laryngo
ovat .... Mutta astma voi olla silti tietty tämän refluksin lisäksikin. Yleensä katsotaan, että refluksi voi pahentaa jo olemassaolevan astman oireita ja astma taas voi pahentaa refluksia esim. yskimisen aiheuttaman paineen vaihtelun vuoksi.
Tässä on alan kirjallisuudesta löytyvä tämän hetkinen lista ruokatorven ulkopuolisista oireista, joidenka ajatellaan nykykäsityksen mukaan liittyvän refluksitautiin:
- kurkun takaosan limaisuus
- palan tunne kurkussa
- kurkun "ahtaus"
- nielemisvaikeudet
- äänihäiriöt (esim käheys, äänen madaltuminen, katkeilu, ääni heikompi ym )
- kurkkuoireet (limaa kurkussa, rykiminen/yskiminen, kurkkukipu,
punoitus, ärsytys, kuiva yöyskä, yöllä herääminen tunteeseen ettei saa
happea tai pysty hengittämään)
- hengenahdistus/astmatyyppiset oireet (joko suoran kontaktin kautta
lähialueelle/keuhkojen puolelle tai sitten hermoärsytyksen kautta ruokatorven
puolelta)
- astma (ainakin jo olemassaolevan astman oireiden paheneminen)
- rintakipu
- hampaiden kiillevauriot, kuluminen
- voimakas syljeneritys
- suun limakalvon ongelmia, ientulehdusta
- pahanhajuinen hengitys, hapan maku suussa
- korvatulehdukset
- poskiontelotulehdukset (jonkin asteisesti)
Melkoinen määrä mahdollisia oireita ....
Mikä ikinä syy takana onkin, pitkäaikainen yskiminen ja rykiminen
saattaa ärsyttää sitä kurkun aluetta vaan lisää
(äänihuulet lyö yskiessä tosi voimakkaasti yhteen ja se ärsyttää)- Laryngo
... ja se on yksi mahdollinen syy miksi oireet voi tuntua lisääntyvän iltaa
kohti (ja tietenkin siis se, että refluksia esiintyy päivän aikana, jolloin
iltaa kohden kurkku/ruokatorvi voi toisinaan olla ärsyyntyneempi päivän reflukseista).
Ja ohjeena (puheviestinnän puolella) on aina rykimiseen :-( :
vältä rykimistä, nielaise tai ota kulaus vettä sen sijaan ... se on
helpommin sanottu kuin tehty kun nuo oireet kunnolla
jyllää! - yskää riittää
Laryngo kirjoitti:
... ja se on yksi mahdollinen syy miksi oireet voi tuntua lisääntyvän iltaa
kohti (ja tietenkin siis se, että refluksia esiintyy päivän aikana, jolloin
iltaa kohden kurkku/ruokatorvi voi toisinaan olla ärsyyntyneempi päivän reflukseista).
Ja ohjeena (puheviestinnän puolella) on aina rykimiseen :-( :
vältä rykimistä, nielaise tai ota kulaus vettä sen sijaan ... se on
helpommin sanottu kuin tehty kun nuo oireet kunnolla
jyllää!oireita minulla ollut jo pitkään ja aina kun käyn lääkärissä,vastaus on:refluksitauti.
Jotenkin en ole uskonut,kun niin monenlaista vaivaa ollut,kuin tuokin et henkeä ahdistaa todella välillä.
-80 luvulla myös epäilin allergiaa koiralle,koska oli silloin koira.Mutta,en ollut allerginen ja lääkäri vähän heitti leikillään,harmittaako,kun et ole allerginen,hän luuli et haluan koirasta eroon,vastasin:hyvä kun en ole allerginen,koirasta en halunnut luopua tietenkään.
Eli ei tästä ole tiedetty ja varmaan on ollut minulla kauan tämä,koska jo alle kakskymppisenä,sain kovia rintakipukohtauksia,ihmettelin niitä silloi,tuli aina kun istuin autossa pitkään.
Hyvä täällä vaihtaa ajatuksia ja todellakin tuo,kurkun takaosan limaisuus on vaivani päivittäin,myös ahatuden tunne,vaikka ei olis stressiäkään. - yskää riittää
yskää riittää kirjoitti:
oireita minulla ollut jo pitkään ja aina kun käyn lääkärissä,vastaus on:refluksitauti.
Jotenkin en ole uskonut,kun niin monenlaista vaivaa ollut,kuin tuokin et henkeä ahdistaa todella välillä.
-80 luvulla myös epäilin allergiaa koiralle,koska oli silloin koira.Mutta,en ollut allerginen ja lääkäri vähän heitti leikillään,harmittaako,kun et ole allerginen,hän luuli et haluan koirasta eroon,vastasin:hyvä kun en ole allerginen,koirasta en halunnut luopua tietenkään.
Eli ei tästä ole tiedetty ja varmaan on ollut minulla kauan tämä,koska jo alle kakskymppisenä,sain kovia rintakipukohtauksia,ihmettelin niitä silloi,tuli aina kun istuin autossa pitkään.
Hyvä täällä vaihtaa ajatuksia ja todellakin tuo,kurkun takaosan limaisuus on vaivani päivittäin,myös ahatuden tunne,vaikka ei olis stressiäkään.usein,että närästystähän on kaikilla.
Kukkan ei usko,miten paljon muuta vaivaa on kuin närästystä,en ole oikeastaan tuntenut polttavaa närästystä kun raskauden loppupuolella.
Minulla vaiva onkin kurkussa.
Ja kun kurkku on ärtynyt koko ajan,niin kaikka ottaa kiinni kurkkuun,jopa ruohonleikkusta tuleva ruohon tuoksu,eli alkaa henkeä ahdistamaan todella. - jaazaa
yskää riittää kirjoitti:
usein,että närästystähän on kaikilla.
Kukkan ei usko,miten paljon muuta vaivaa on kuin närästystä,en ole oikeastaan tuntenut polttavaa närästystä kun raskauden loppupuolella.
Minulla vaiva onkin kurkussa.
Ja kun kurkku on ärtynyt koko ajan,niin kaikka ottaa kiinni kurkkuun,jopa ruohonleikkusta tuleva ruohon tuoksu,eli alkaa henkeä ahdistamaan todella.auttaa Gaviscon Advance. Sanon "voi" koska minulla ainakin se auttaa.
Ja hengenahdistukseen saattaa siis auttaa Ventoline-astmapiippu, vaikka astmaa ei olisikaan. - yskää riittää
jaazaa kirjoitti:
auttaa Gaviscon Advance. Sanon "voi" koska minulla ainakin se auttaa.
Ja hengenahdistukseen saattaa siis auttaa Ventoline-astmapiippu, vaikka astmaa ei olisikaan.kaikkea kokeilen,että saisin elää normaalia elämää,eihän lähellä sataa vuottakaan olevat,yski koko aikaa.Olen alle 60v vielä.
- lääkettä
jaazaa kirjoitti:
auttaa Gaviscon Advance. Sanon "voi" koska minulla ainakin se auttaa.
Ja hengenahdistukseen saattaa siis auttaa Ventoline-astmapiippu, vaikka astmaa ei olisikaan.saa? Lääkäri sanoi minulle Gavisconin, mutta ei siinä mitään Advancea lue. Saako sitä reseptillä Suomesta?
- jaazaa
lääkettä kirjoitti:
saa? Lääkäri sanoi minulle Gavisconin, mutta ei siinä mitään Advancea lue. Saako sitä reseptillä Suomesta?
netin kautta.
ChemistDirect mm. myy sitä.
- R.potilas
Hei,
Minulle aikoinaan tehtiin astma-testi, kun ääneni katosi usein. Astmaa hieman oli, mutta miksi. Lääkärini ei tiennyt millanen ääneni on oikeesti, joten hän pisti minut tähystykseen.
Tähystyksessä otettiin koepaloja ja lääräri kommentoi hieman "ei ihme ettei ilma pysy massussa, kun täällähän on iso reikä, eli palleatyrä.
Muutamien päivien päästä sain tulokset ja kirjeessä luki että minulla on refluksiatauti palleatyrän kera. Massusta löytyi myös helikobakteeri ja lääkäri oli pistänyt kirjeen mukaan lääkereseptin.
Hain lääkkeet ja kauhistuin kuinka paljon tabletteja joudun päivittäin 10 päivän ajan syömään. Annos oli 10tbl/1vrk/10 päivän ajan, osa oli antibiootteja ja osa muita joita en muista.
Maha tietty meni lääkkeistä niin huonoon kuntoon, että paksusuolini tihkui verta. Sairaalassa antoivat uuden antibioottikuurin, jotta saatiin suolisto kuntoon. Mulla oli kuume noussut ja lääkäri kauhisteli, "olet aivan harmaa ja lämpöäkin on".
Söin kuurin loppuun ja lisäksi maitohappobakteereita.
Jäi niin kova trauma tosta lääkekuurista että en ota antibiotteja ihan nuin vaan ja jos joudun, niin varmasti maitohappobakteerit mukaan.
Olin taas sitten oman lääkärini luona ja hän iloitsi siitä että vihdoin hän kuulee minun oman ääneni. ;)
Kyllä, joudun lähes joka päivä rykimään, kun on limaa kurkussa ja ääneni kärsii. Tuskin kuitenkaan se astmaa on. ;)- ja
palleatyrässä on jo ihan tarpeeksi -astma
siitä vielä puuttuis!!!!! - päivä
peliin ei vaan jonkkun lääkekuurin kanssa.
jos lääkekuuri, annosta isommaksi! - R.potilas
päivä kirjoitti:
peliin ei vaan jonkkun lääkekuurin kanssa.
jos lääkekuuri, annosta isommaksi!Miksi pitäisi yleensäkin ottaa joka päivä maitohapot, jos massu on muuten hyvässä kunnossa ? Minulla on lisäksi laktoosi -intoleranssi, joten syön joka päivä Polar- 15%-juustoa ja katson tarkkaan mitä jugurttia tai viiliä syön. Eiköhän nuista sen verran saa mitä pitäisi.
- R.potilas
ja kirjoitti:
palleatyrässä on jo ihan tarpeeksi -astma
siitä vielä puuttuis!!!!!Mitä yrität minulle kertoa ? ;)
- ollu
R.potilas kirjoitti:
Miksi pitäisi yleensäkin ottaa joka päivä maitohapot, jos massu on muuten hyvässä kunnossa ? Minulla on lisäksi laktoosi -intoleranssi, joten syön joka päivä Polar- 15%-juustoa ja katson tarkkaan mitä jugurttia tai viiliä syön. Eiköhän nuista sen verran saa mitä pitäisi.
refluksi ja laktoosiintoleranssi? sillon noi maitohapot on
ihanhyvä juttu. apteekista ei kaupasta. - ja
R.potilas kirjoitti:
Mitä yrität minulle kertoa ? ;)
palleatyrässä on itellä ihan tarpeeksi - astma
siinä ei enää kaivata!! - on
ollu kirjoitti:
ihanhyvä juttu. apteekista ei kaupasta.kaikkein paras,kokeilkaa. vie refluksivaivatmenneessän.
- Reflux!
on kirjoitti:
kaikkein paras,kokeilkaa. vie refluksivaivatmenneessän.
Pääsin eroon kaikista refluksivaivoista ja Nexiumin popsimisesta kun aloin käyttämään Gastronel plussaa. Kolmannen päivän jälkeen vaivat olivat poissa.
- R.potilas
ollu kirjoitti:
ihanhyvä juttu. apteekista ei kaupasta.Mahani voi siltikin hyvin, koska noudatan ruokavaliotani.
Hapot eivät nouse ylös, koska pidän itseäni kurissa. En tietenkään aina voi välttää hapon nousemista, koska riippuu hieman mitä olen tekemässä.
Syön vähän kerralla ja usein, suunnilleen 2t välein. Illalla en syö suunnilleen klo 18-19 jälkeen mitään, vain emäsjauheen juon.
En käytä maitohappobakteereita, aioastaan antibiotti-kuurin aikana.
Pudotin painoani kymmenisen kiloa, koska palleatyrä kärsi siitä. Palleatyrä päästää hapot ylös. - R.potilas
on kirjoitti:
Jos on vaivana palleatyrä, niin voit olla varma, että palleatyrä päästää hapot ylös.
- jaazaa
on kirjoitti:
on kieltämättä aika tehokas tapa vaikuttaa refluksitautiin, ilmeisesti se ei kuitenkaan vaikuta kaikilla tai sitten vaikutustapa ei tapahdu 2-3 vuorokaudessa.
- kuitenkaan
ollu palleatyrää ?
- .........
voi aiheuttaa jopa keuhkokuumetta ja myös keuhkoputkien tulehdusta,eli ei mikään tavallinen närästys juttu ole kysymyksessä.
Ylipainokin tekee pahemmaksi,jospa lähden lenkille,minulla on yli 10kg ylipainoa ja ollut jo yli 10v refluksia. - sunn lenkille
......... kirjoitti:
voi aiheuttaa jopa keuhkokuumetta ja myös keuhkoputkien tulehdusta,eli ei mikään tavallinen närästys juttu ole kysymyksessä.
Ylipainokin tekee pahemmaksi,jospa lähden lenkille,minulla on yli 10kg ylipainoa ja ollut jo yli 10v refluksia.lenkille pitäis mennä? saahan sitä painoo pudoteetua
muillakin keinoin. juoksu ei hyvä nivelille. eikä refluksille kun
se hölskyttää mahaa. - Valaistuminen
sunn lenkille kirjoitti:
lenkille pitäis mennä? saahan sitä painoo pudoteetua
muillakin keinoin. juoksu ei hyvä nivelille. eikä refluksille kun
se hölskyttää mahaa.Hei te refluksin sairastajat, joilla myös vatsavaivoja! Suosittelen lukaisemaan Blastocystis hominis -keskustelua, jos vaikka kuulostaisi tutulta.
- yskijä
Valaistuminen kirjoitti:
Hei te refluksin sairastajat, joilla myös vatsavaivoja! Suosittelen lukaisemaan Blastocystis hominis -keskustelua, jos vaikka kuulostaisi tutulta.
ole ripulia,eli alavatsa toimii hyvin,mutta kurkkua polttaa,on limaa ja yskin,myös täyteläisyyden tunne ylävatsalla jos syön jotain sopimatonta,johtuu huonosti sulamattomuudesta,luin jostain.
Yritän jatkaa,syömällä kiinteää ruokaa pieninä annoksina ja selvästi huomaan,et olo huononee jos syön illalla liikaa. - myös että
yskijä kirjoitti:
ole ripulia,eli alavatsa toimii hyvin,mutta kurkkua polttaa,on limaa ja yskin,myös täyteläisyyden tunne ylävatsalla jos syön jotain sopimatonta,johtuu huonosti sulamattomuudesta,luin jostain.
Yritän jatkaa,syömällä kiinteää ruokaa pieninä annoksina ja selvästi huomaan,et olo huononee jos syön illalla liikaa.stressi pahentaa.
Kevyesti voi syödä illallakin mutta ei mitään sellaista minkä huomaa täyttävän vatsaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lopetin kokonaan ravintoloissa ruokailun ja juomisen
Ravintoloissa hinnat ovat aivan naurettava korkealla. Alkoholin juomisessa ravintoloissa ei ole senkään vertaa järkeä.1862860Omakotitalossa väkivaltaa ounasrinteellä
Kertoo iltalehdet Mitä lienee Tapahtui. Verinen ihminen kannettu lanssiin222374Mari Rantanen eroa! Lausunnot vapun pahoinpitelystä ovat järkyttäviä!
Poliisiministerin, eli sisäministeri Mari Rantasen on syytä erota!1591113kukaan ei pakota kasteeseen..
Kommentointi estetty, joten kommentoin tähän.Kukaan ei pakota pakkokasteesta puhuvaa kastamaan lastansa.Noloa edes ehdot4001105- 691040
Anabaptismin kirous
Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä4171002- 67928
- 114868
Rakas, haluan sut niin hulluna kuin olet, tiedän jo sun pakkomielteet ja muut jutut, ihana naiseni
Kunhan et minun takia satuta itseäsi tai muita, minulla nyt ole niin väliä. Rakas mä ymmärrän ja näen kaiken, sun suure48784Ja taas oli vappu. Ja jokavuotinen ulina siitä kuinka juhlinnasta syntyy roskaa.
Pitäsköhän vaan juhliminen kieltää. Voitais kaikki viettää vaputkin vaan neljän seinän sisällä puhelimiamme hiplaten145734