"viha" lasta kohtaan

39+1

Moni voi tämän luettuaan pitää minua aivan kamalana tulevana äitinä, mutta jos jostain kohtalotovereita löytyy, olis kiva kuulla miten teillä menee.

Eli, olen siis viikolla 39 1, synnytys lähenee ja vauvan kotiin tulo samaten. Viime viikolla alkoi huono fiilis, pelko, masennus tai JOKU, tunnen välillä syntymätöntä lastani kohtaan kamalaa katkeruutta, surua, vihaa. Tuntuu kuin mies/sukulaiset/vanhemmat eivät tunnu puhuvan muusta kuin vauvasta ja vauvan asioista. Tunnen itse jääväni täysin ilman huomiota ja tunnen olevani joku hautomo vain.

kukaan ei tarkoita varmastikkaan sitä, etteivät enää kommunikoi kanssani muusta kuin lapsesta. Olen varmaan vaan jotenkin yliherkkä, mutta SILTI kaipaisin myös itseeni kohdistuvaa huomiota, edes välillä.

Pelkään sitä, että kun vaavi lopulta syntyy, loppuu sen vähäisenkin huomion saaminen. JA EN OLE MIKÄÄN HUOMION KIPEÄ NAINEN, VAAN IHAN TAVALLINEN PULLIAINEN.
Pelkään että vaavi "syrjäyttää" minut, tai siis että.. mitenhän tämän nyt yrittäisi oikein selittää. No, mutta kuitenkin.
Onko muilla ollut samoja oloja?

Lapsi on ERITTÄIN toivottu esikoisemme.

8

1673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • synnyttäminen?

      Odotusaikana paljon puhuin äitien kanssa tämmöisistäkin asioista. Mietittiin kerran, että onkohan tämä loppuraskauden ärsyyntyminen ja viha vain jokin projekti äidiksi kasvamisessa. Äidille tulee "vihatunteita" lasta kohtaan ja sitäkautta on valmis punnaamaan lapsensa maailmaan. Tavallaan siis äiti käy läpi henkisen "luopumisprosessin". Samaan kategoriaan voi lykätä myös ärsytyksen isosta mahasta, kyllästymisen omaan olotilaansa jne.

      Synnytyksen jälkeen vauva on kyllä ollut ihan älyttömän rakas. En ole mitään lässynlässyn äitityyppiä, mutta tekisin kaikkeni tuon muksun eteen. Pari viikkoa on kotona nyt oltu ja nyt vasta alkaa semmoisia aitoja rakkauden tunteita heräämään lasta kohtaan. Oli niitä alkuunkin, mutta se oli enemmän semmoista suojeluvaistoa, kai. Alkuun piti kovasti tutustua uuteen tulokkaaseen ja ainakaan minulle ei tullut sitä kirjoissa hehkutettua autuutta ja onnen tunnetta heti. Tissittelyriitojen aikana osastolla välillä ihan todella ärsytti pikkuinen. Onneksi se kuitenkin helpotti heti,kun toinen rauhoittui.
      Ehkä tuntemuksiin vaikutti myös se, että loppuraskaudessa oli komplikaatioita, jonka vuoksi pelkäsin, että vauvalle sattuu synnytyksessä jotain. Ehkä sitä yritti pysyä vähän "tunteellisesti etäällä".

      Mutta nyt, kun esikoiseen on tutustuttu hieman paremmin, on tuntemukset helpottaneet. Eiköhän sinullakin helpota, kun vauva syntyy. Mutta älä säikähdä jos ei heti tule sitä äitiyden tunnetta! Vie aikaa tutustua uuteen ihmiseen. Ja jos tuntuu liialliselta ne vihan tunteet niin puhu niistä neuvolassa, siten autat parhaiten molempia teitä.

      • aloittaja

        ihanaa, kun ymmärsit mitä tarkoitin viestilläni. olin jo ihan varma että joku on vaan tullu kettuilemaan tästä viestistä..

        Joo, pitää toivoa että tää tosiaan on sellasta, mistä voin sitten synnytyksessä ammentaa voimaa ponnistamiseen. ;)

        Ärsyttää vaan kun koko raskauden olen ollut niiiin onnellinen muksusta masussa, ja nyt on sitten tälläinen olo.


      • mielestä
        aloittaja kirjoitti:

        ihanaa, kun ymmärsit mitä tarkoitin viestilläni. olin jo ihan varma että joku on vaan tullu kettuilemaan tästä viestistä..

        Joo, pitää toivoa että tää tosiaan on sellasta, mistä voin sitten synnytyksessä ammentaa voimaa ponnistamiseen. ;)

        Ärsyttää vaan kun koko raskauden olen ollut niiiin onnellinen muksusta masussa, ja nyt on sitten tälläinen olo.

        tämä jo kertoo, ettei kyse ole mistään vakavasta: "Ärsyttää vaan kun koko raskauden olen ollut niiiin onnellinen muksusta masussa, ja nyt on sitten tälläinen olo."

        Eri asia jos olisit alusta asti vihannut raskautta, lasta jne. Nyt kuulostaa siltä, että tuo vaan kuuluu loppuraskauteen.

        Mulle tuli tietyllä tapaa yllätyksenä (ei siis oikeasti mutta kuitenkin) että lapsen saamiseen liittyy pettymystä. Sitä on tehnyt asiaan liittyen niin ruusunpunaisia kuvitelmia, ja sitten kun tuli mm. sukupuoleen liittyviä lieviä pettymyksen tunteita: meinasi koko maailma kaatua. Silloin mua sitten valistettiin siitä, että kyllä pettymys tulee aina jossakin vaiheessa ja johonkin liittyen. Tavallaan hyvä tajuta se jo nyt. Voisi ajatella, että ne ruusunpunaisen kuvitelmat olisi omiaan laukaisemaan esim. synnytyksen jälkeisen masennuksen...


    • rv 40+

      Mulla kans samanlaisia tuntemuksia. Tullu just nimenomaan tässä loppupuolella, että vissiin kai kuuluu asiaan :) Eli pelkään että mitäs jos mä en osaakkaan hoitaa vauvaa tai en rakastakkaan sitä kun syntyy, että mitäs jos en tunnekkaan mitään sitä kohtaan. Kyllä koko muun raskauden ajan olen lasta jo rakastanu ja toivonu että nähään pian. Nyt tuntuu siltäkin välillä, että en halua sen syntyvän. Hullua :)

      • sama tunne

        välillä, ettei edes sittenkään haluaisi lapsen syntyvän ollenkaan. Mutta tässä vaiheessa paha enää mieltään muuttaa kun maha on jo ihan pallo :D


    • Nainen...

      on tullut outoja tuntemuksia jo nyt, vaikka olen viikolla 21.
      Itse en tunne vihaa tuota lasta kohtaan, vaan elän tietynlaista mullistusta itse.
      Olen aina ollut se äidin ja isän pikku kulta... joo, jopa aikuisena. Olen nyt yli 30-vuotias kuitenkin. Olen aikuinen ja osaan huolehtia itsestä ja muista, mutta olen myös aina saanut itse paljon huomiota vanhemmiltani, ystäviltäni ja mieheltäni... nyt sen huomion viekin tämä pikkuinen mun masussa.
      Rakastan häntä yli kaiken itsekin, mutta yritän vain itse saada itseni tajuamaan, että MINÄ en voi olla ikuisesti se keskipiste, joka saa suurimman huomion rakkailtani.
      Kyllä minuakin rakastetaan... nyt tulee vain se muutos, että minusta tulee äiti, vanhemmistani isovanhempia ja keskipisteenä tulee olemaan pieni lapsemme.
      Onneksi tajusin sen itse... Olisi se voinut oikein kriisinäkin tulla jossain vaiheessa.

    • Kakskaksnolla

      itse inhoan lastani koska kuulin hänen olevan poika. Aiemmin lupailivat sen olevan tyttö.

      En pysty edes kuvittelemaan hoitavani ällöttävää poikaa. Joo olisi hennisen kasvun paikka mutta poika inhottaa. En tahdo tätä.

      En tahdo synnyttää mokomaa.. en tahdo sanoa että se on mun lapsi. En halua. Mutta mies rakastaa mokomaa olentoa. Itse heivaisin mokoman pois jos olisin yksin.

    • Katumapäällä

      Mulla on kans vihantunteita tulevaa lasta kohtaan, on jo yksi poikalapsi joka on kasvanut isoksi ja ajattelin etten tekisi enää lapsia. Mutta rakastuin ja joku hulluus iski, halusin miellyttää miestä joka toivoo lapsia eikä hänellä niitä ole. Nyt olen hankalassa tilanteessa, tuntuu että järki palasi mutta lapsi on tulossa. Pelkään etten jaksa, tuntuu että vahingossa laitoin elämäni tällaiseen kuosiin ja tulevat vuodet ovat pelkkää toisia varten elämistä. Olen vihainen miehelle ja vihainen itselleni , että menin tällaiseen halpaan. Ja tuleva lapsi ei aiheuta minussa minkäänlaista iloa, epäilen jopa että lapsen elämästä tulee vaikeaa kun minulla on tällainen vihantunne. Lapset vaistoavat kuitenkin oikeat tunteeni vaikka tietysti yritän ne piilottaa. Se mikä tässä lohduttaa on ajatus että en varmaan ole ainoa nainen ihmiskunnan historiassa joka ei odota lasta innolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe