Isotretinoiinikuuri (Roa ym.)

ja karvankasvu

Moi!

Onko kellekään muulle käynyt samalla lailla? Söin 6kk Isotretinoin Actavista, kokoajan annosta nostettiin niin että viimeiset lääkkeet otin 3x20mg päivässä. Pari kuukautta sitten ennen kuurin loputtua, aloin huomaamaan lisääntynyttä karvoitusta kasvojen alueella, olen siis nainen.

Tää on ihan kamalaa. Mulla on vaaleat pitkät pulisonkit ihan tonne pari cm korvien alapuolelle ja koko leukalinja täynnä vaaleaa karvaa, ja se näkyy etenkin auringonvaloa vasten. Myös ylähuulen yläpuoleinen alue on karvan peitossa, melko vaaleaa vielä mutta kuitenkin näkyvää kun niin "tuuheaa" ja oon jo joutunut nyppiin tummimpia ja pisimpiä pois. Kaulassakin vähän vaaleeta pidempää karvaa, nyt poskipäistäkin töröttää useempi yksittäinen n. 1cm karva. Oikeestaan koko naamassa tullut untuvakarva näkyvämmäksi mutta toi ylähuuli ja posket on pahimmat.

Onko kellään kokemuksia, onko tullut vastaavaa ja onko asia pysyvä vai hävinnyt kun lääke häviää elimistöstä?

5

1352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mursuviiksineiti

      Itse olen nyt syönyt 6kk 2x20mg päivässä ja kuuri vielä jatkuu pienemmällä annostuksella. Poskien takaosaan on tullut juurikin tuollaista vaaleata untuvaa, joka näkyy valoa vasten. Myös ylähuulissa on untuvaa enempi ja ylähuuli muutenkin pukkaa nykyisin paljon enemmän hikeä mitä ennen kuuria. Jossain brittisivulla sanottiin tuosta untuvasta, että karvojen mukana tulee talia tai jotain muuta tavaraa ihon sisältä ja siksi karvat näyttää paksummalta kuin ennen. Tilanteen pitäisi palautua sitten kuurin jälkeen. Joskus.

      Kyllä se siitä. Ainakin oman poikakaverin mielestä untuva on söpöä. :D

      • minä taas

        Mäki kattelin jotain ulkomaalaisia sivustoja että jollekin oli käyny samalla lailla että kasvoihin pukkaa karvaa. Kysyin viä varmuuden vuoks ihotautilääkäriltäni ja se vastas että hällä on uran aikana tullu muutama tapaus esiin ja että se pitäis loppua ku lääke häviää elimistöstä. Toivottavasti siis se kasvu palautuis entiselleen kun karva luonnollisesti putoo eikä jäis tällaiseks tai ainakaan pahenis (apuuva! :/ ) Noo, tarvii vaan ootella.


    • Finnitlähti

      Mulla on tullut täsmälleen samanlaista- joudun ajaa partaa leuasta ja viiksistä.. säärissä ja käsivarsissa on paksumpi karva kun miehellä.... samoin selkään on tullut karvainen alue tyhjästä....

    • minullakävinäin

      Minulla tuli noin vajaan vuoden päästä isotretinoin actavis-kuurin jälkeen karvoitusta kasvoihin, kämmeniin, itseasiassa koko kehoon. Ei ole tummaa, eikä hirveän paksua. Tästä on jo useampi vuosi aikaa, kun kyseisen kuurin söin. Siinähän lääkeselosteessa luki, että voi aiheuttaa harvinaisena sivuvaikutuksena hirsutismia. Kyllähän tuo jälkeenpäin ketuttaa, mutta ainakin paha akneni parani kyseisen kuurin avulla. Minulla jäi pysyväksi vaivaksi tämä karvoitus.

    • Hassuhopo

      Oon syöny nyt kuuria 5kk ja tarkotus olis vielä jatkaa 7kk.. karvoitus kasvoissa on huomattavasti lisääntynyt lääkkeen aloittamisesta. Aluksi asia häiritsi todella paljon varsinkin kun jotkut huomautti asiasta, mutta nyt olen sinut asian kanssa.

      Näpyt lähtivät kokonaan jo 3kk käytön jälkeen, onneksi. Nyt jäljellä on silkin sileä iho, jossa on untuva karvoitus :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe