Tietääkö kukaan täällä, että mistä voisi löytää (netistä) neuvolan kasvukäyriä. Olisi mielenkiintoista katsella itsekin niitä.
Neuvolan kasvukäyrät
10
6285
Vastaukset
- kasvukäyrät
eivät ole samanlaisia kuin ennen, jolloin katsottiin vain lapsen ikää. Nykyään kasvukäyrissä huomioidaan pituuden ja painon suhde ja käyrät lasketaan käsin (kiekon avulla) tai yleisemmin ATK-pohjaisesti. Käyrässä käytetään standardi deviaatiota (SD), jonka avulla seurataan suhdetta. Ihanne kulkee SD 0 käyrällä. Voit kuitenkin laskea lapsesi henkilökohtaisen kasvukäyrän täällä:
http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/- harvinaisen...
huono käyrä, kun painokäyrä ei piirtynyt suhteessa pituuteen. Esim. meillä tuli tuon käyrän mukaan keskimääräistä huomattavasti painavampi tyttö, vaikka todellisuudessa menee painon suhteen miinuspuolella, on siis myös pitkä tyttö. Ei ikä suhteessa painoon kerro mitään.
- ihmiset erilaisia
harvinaisen... kirjoitti:
huono käyrä, kun painokäyrä ei piirtynyt suhteessa pituuteen. Esim. meillä tuli tuon käyrän mukaan keskimääräistä huomattavasti painavampi tyttö, vaikka todellisuudessa menee painon suhteen miinuspuolella, on siis myös pitkä tyttö. Ei ikä suhteessa painoon kerro mitään.
Eka oli koko ajan -15 käyrillä ja toka 10-15 käyrillä. Neuvolassa voi halutessaan käydä lisä kontrolleissa.
- taaskäyrät
Ja taas tätä ... käyrien mukaanko täällä pitäisi elää ... huom! eikö kukaan ole vielä huomannut, me kaikki olemme erillaisia eri pituisi eri painoisia eri näköisiä eri värisiä .... mikä on normaali-käyrä ... ei meitsin lapset liukuhihnalla tehty samaan muottiin vaikka sorry lapset olette samasta äidistä ja isästä ekä tässä tarvita DNA-testejä
- hulluja on monenlais
Joo mua kans ärsyttää nää käyrät!! Jokainen kasvaa sillai kun kasvaa, et oo yhtään huonopi vaikka oot 10 tai 100 senttiä sinne tai tänne erilainen kuin muut.
Itse olen 150 senttinen ihminen, eikä yhtään haittaa vaikken oo käyrien mukaan kasvanutkaan. Hyvin on menny, neljä lasta tehny, ja eläkkeelle pääsee 15 vuoden päästä!
Ärsyttää noi hikarit noiden käyrien kanssa!
- Kj
Käyrien tarkoituksena ei ole pelkästään seurata lapsen kasvua vaan myös sitä, että lapsi kasvaa suhteellisen tasaisesti. Esim jos pituuskasvu alkaa yllättäen hidastumaan tai jos painokäyrä vain laskee, voidaan heti selvittää onko kyse esim jostain sairaudesta joka voisi selittää kasvun hidastumaa. Lisäksi neuvolassa seurataan, että pää ja pituus kasvaa samassa linjassa. Eli tärkeintä on se, että lapsi kasvaa eikä niinkään se, että lapsen tulisi kasvaa juuri jollain tietyllä viivastolla. Ja mikäli joku kasvaa liian hitaasti tai liian hurjaa vauhtia niin siihen osataan tarvittaessa kiinnittää huomiota.
- eräs vaan
Alla olevasta linkistä pääsee katsomaan uusia, pikkuhiljaa neuvoloiden käyttöön tulevia kasvukäyriä. Koittakaa hyvät vanhemmat muistaa, että lapsi on normaali, jos hän kasvaa suhteellisen tasaisesti ja pysyy 2 ja -2 käyrien välissä. Niiden ulkopuolella kasvavistakin lapsi on luultavasti normaali, mutta kasvua on syytä seurata tarkemmin. Samoin lapsi, jonka kasvurytmi muuttuu nopeasti.
http://www.kasvukayrat.fi/ - taitava äiti
Mulla neljä aukuista lasta. Koskaan en ole heitä käyttänyt neuvoloissa ja hyvin ovat kasvaneet ilman haukkumisiakin. Paremmin sanoisin.
Olen varmasti ainutlaatuinen ihminen, kun olen osannut neljä lasta kasvattaa ihan yksin tai siis lasten isän kanssa myös, vauvasta aikuisuuteen, todella sankari olen.
En siis käsitä mihin noita neuvoloita tarvii???
Jos lääkäriä tarvii aina on tekkula tai yksityiset käytössä. - emme ole tarvinneet
Ei minustakaan neuvoloita tarvi normaalissa lapsiperheessä mihinkään. Kerran käytin ekaa lasta, ja siellä lapsi oli lihava, liian lyhyt, liian kalju, söi huonosti, itkuinen, iho huono, kärttyinen, ja kaikkea mahollista. Suutuin niin paljo, että jätin sen sikseen, enkä enää vienyt.
Lapsi oli ihan normaalipainoinen, iho siisti ym kaikki oli hyvin, mutta tämä omituinen vanha höppänä nainen kuvitteli tietävänsä ja leikki jotain suurempaa.. hyi.
Nyt tyttö on 25 v ja kasvanut itsekin perheenäidiksi ja 170 senttiseksi normaalipainoiseksi aikuiseksi,ilman kärttyisiä hoitsuja. Nauramme joskus kun tulee puhetta millainen oli hänen eka neuvolakäynti.. se oli täys fiasko. Miun lihava kärttyinen lapsi....heh....
Tuosta olisi voinut tehdä valituksen, lapsen ja äidin loukkaamisesta. Josku se eukko tulee vastaan, niin katsomme äkäisesti häntä, tekis mieli huutaa perään sinä vanha lihava kärttyinen akka! Sapettaa!
Luultavasti neuvolat on vauvojen haukkumapaikkoja. Olen vaan kuullut että koskaan lapset ei oo siellä normaaleja, aina jotain vikaa. - mammuli80
No ei meidän lapsia ainakaan ole neuvolassa haukuttu. Päinvastoin. Ja sieltä saa tärkeät rokotukset ja kysyä neuvoa ja mikä mieltä askarruttaa. Meidän lapset ovat olleet painonsa puolesta molemmat reilusti -käyrillä, pituuskäyrät nollan yläpuolella, mutta täti ei oo silti haukkunut, sanonut vain ettei teidän lapsista lihavia tuukaan. Taidat nyt olla vain jotenkin katkera siellä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884