Kyhmy rinnassa -tarina

Nainen36

Löysin viime vuoden lokakuussa oikean rinnan alta läpimitaltaan 1cm kyhmyn. Tutkiskelin sitä aika ajoin, joskus tuntui ettei kyhmyä enää edes löytynyt ja ajattelinkin että olin kuvitellut kylkiluuta kyhmyksi. En siis mennyt lääkäriin koska tiedän itsekin että olen totaalisen luulosairas tapaus.

Nyt kyhmy tuntuu tosi kipeänä, poltteleva kipu alkoi toissapäivänä. Varasin äsken ajan lääkäriin, huomenna ultrataan. Kyhmy ei ole kasvanyt, ja se liikkuu kudoksen mukana.

Kirjoitan huomenna lisää mitä lääkäri sanoi.

9

1616

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rs*2

Toivotan sinulle onnea tutkimuksiin, ettei olisi mitään vakavaa.

• Nainen36

Menin lääkäriin aika rentona. Eilisen päivän pelkäsin koko ajan, välillä itkin.. Lääkäriin kun menin (yksityiselle) niin ekaks meninkin mammografiaan lääkärin pyynnöstä. Olin varannut ajan vaan ultraukseen, mut lääkäri sanoi että olen sen ikäinen että mammografiaan myös. Ei muuten sattunut. Lääkäri tutki kuvat ja sanoi ettei niissä mitään näy. Sen jälkeen hän tutki rinnat ja sanoi sen kyhmyn kohdalla että kyllä täällä jotain niinkun olis... Ultrasi vielä rinnat mutta minun kyhmyni on aiheuttanut erittäin röpelöinen rintakudos, joka käsin tunnusteltaessa tuntuu erehdyttävästi kyhmyltä.

Olen ikionnellinen. Toivottavasti tämä kirjoitus rohkaisee muitakin menemään lääkäriin jos tarve vaatii. Tämäkin lääkäri sanoi että liian usein nainen tulee liian myöhään tutkimuksiin.

• rs*2
        Nainen36 kirjoitti:

Menin lääkäriin aika rentona. Eilisen päivän pelkäsin koko ajan, välillä itkin.. Lääkäriin kun menin (yksityiselle) niin ekaks meninkin mammografiaan lääkärin pyynnöstä. Olin varannut ajan vaan ultraukseen, mut lääkäri sanoi että olen sen ikäinen että mammografiaan myös. Ei muuten sattunut. Lääkäri tutki kuvat ja sanoi ettei niissä mitään näy. Sen jälkeen hän tutki rinnat ja sanoi sen kyhmyn kohdalla että kyllä täällä jotain niinkun olis... Ultrasi vielä rinnat mutta minun kyhmyni on aiheuttanut erittäin röpelöinen rintakudos, joka käsin tunnusteltaessa tuntuu erehdyttävästi kyhmyltä.

Olen ikionnellinen. Toivottavasti tämä kirjoitus rohkaisee muitakin menemään lääkäriin jos tarve vaatii. Tämäkin lääkäri sanoi että liian usein nainen tulee liian myöhään tutkimuksiin.

Hienoa, että vaivaasi löytyi noin vaaraton selitys. Itse olin 39 kun sairastuin rintasyöpään, eli ei koskaan pitäisi ajatella että syöpä on vain "vanhojen" sairaus. Hyvää kesää sinulle!

• Nainen36
        rs*2 kirjoitti:

Hienoa, että vaivaasi löytyi noin vaaraton selitys. Itse olin 39 kun sairastuin rintasyöpään, eli ei koskaan pitäisi ajatella että syöpä on vain "vanhojen" sairaus. Hyvää kesää sinulle!

Piti jo aiemmin kiitellä tsempityksestäsi mutta unohtui... Kiitos siis ja hyvää kesää myös sinulle:)

• per rectum
        Nainen36 kirjoitti:

Minulla kävi huono tuuri,menin vuodenvaihteessa Lahden Paavolan "arvauskeskukseen" rinnassani olevan kyhmyn takia. Sairaanhoitaja joka minut tutki sanoi ettei minulla mitään kyhmyä ole, ainoa neuvo oli piirrellä joka kuukausi paperille mitä tunnen rinnoissani ja onko muutoksia ym. Hän ei edes osannut neuvoa että voisin soitta LKS:aan ja kysyä miksi minulle ei ollut tullut kutsua mamoon vaikka olisin siihen oikeutettu. Kävin pariviikkoa sitten gynellä joka totesi samankuin minäkin, hän passitti minut mamografiaan ja ultraan.Eilisen mamon ja ultran ja koepalojen jälkeen tänään minulle soitettiin sairaalasta minullaon syöpä,minkälainen se selviää koepalojen tuloksesta ensiviikolla jolloin kirurgi ottaa minuun yhteyttä. Gynekologi oli yhtä harmissaan kuin minä miten pitkälle syöpäni on edennyt jne.Itse olen järkyttynyt ja peloissani. Teen Lahden Paavolan terveyskeskukseen vastaavalle lääkärille valituksen ammattitaidottomasta SAIRAANhoitajasta. Harkitsen myös asian julkistamista Etelä-Suomen sanomissa. Opin taas kerran että lause: Rouva mihin teitä koskee, ei todellakaan takaa että terveyteni olisin ammattitaitoisen henkilön käsissä.
        Hyvää kesää kaikille, nauttikaa auringosta ja toisistanne.
        p.s. per rectum on lääketieteessä peräpään kautta..

• sissi6
        per rectum kirjoitti:

Minulla kävi huono tuuri,menin vuodenvaihteessa Lahden Paavolan "arvauskeskukseen" rinnassani olevan kyhmyn takia. Sairaanhoitaja joka minut tutki sanoi ettei minulla mitään kyhmyä ole, ainoa neuvo oli piirrellä joka kuukausi paperille mitä tunnen rinnoissani ja onko muutoksia ym. Hän ei edes osannut neuvoa että voisin soitta LKS:aan ja kysyä miksi minulle ei ollut tullut kutsua mamoon vaikka olisin siihen oikeutettu. Kävin pariviikkoa sitten gynellä joka totesi samankuin minäkin, hän passitti minut mamografiaan ja ultraan.Eilisen mamon ja ultran ja koepalojen jälkeen tänään minulle soitettiin sairaalasta minullaon syöpä,minkälainen se selviää koepalojen tuloksesta ensiviikolla jolloin kirurgi ottaa minuun yhteyttä. Gynekologi oli yhtä harmissaan kuin minä miten pitkälle syöpäni on edennyt jne.Itse olen järkyttynyt ja peloissani. Teen Lahden Paavolan terveyskeskukseen vastaavalle lääkärille valituksen ammattitaidottomasta SAIRAANhoitajasta. Harkitsen myös asian julkistamista Etelä-Suomen sanomissa. Opin taas kerran että lause: Rouva mihin teitä koskee, ei todellakaan takaa että terveyteni olisin ammattitaitoisen henkilön käsissä.
        Hyvää kesää kaikille, nauttikaa auringosta ja toisistanne.
        p.s. per rectum on lääketieteessä peräpään kautta..

nyt kuuluu,onko hoidot aloitettu

• ????????????
        sissi6 kirjoitti:

nyt kuuluu,onko hoidot aloitettu

6 kk:n takaa

• ex-syöpäpotilas
        ???????????? kirjoitti:

6 kk:n takaa

Siltikin voi kysellä kuulumisia ja vointia, sillä yleensä noissa hoidoissa menee hyvinkin se 6 kk.
        Itselläni leikkaus oli kesäkuussa ennen juhannusta ja syto-hoidot alkoivat syyskuulla ja kestivät joulukuulle. Sen jälkeen oli viiden viikon sädehoitoputki eli elettiin jo helmikuuta kun varsinaiset hoidot olivat ohi. Siihen sitten päälle vielä usean vuoden lääkitys.
        Toivottavasti kaikki on hyvin tai ainakin voiton puolella tällä kyseisellä potilaalla siellä Lahden seudulla.

• ex-syöpäpotilas
        ex-syöpäpotilas kirjoitti:

Siltikin voi kysellä kuulumisia ja vointia, sillä yleensä noissa hoidoissa menee hyvinkin se 6 kk.
        Itselläni leikkaus oli kesäkuussa ennen juhannusta ja syto-hoidot alkoivat syyskuulla ja kestivät joulukuulle. Sen jälkeen oli viiden viikon sädehoitoputki eli elettiin jo helmikuuta kun varsinaiset hoidot olivat ohi. Siihen sitten päälle vielä usean vuoden lääkitys.
        Toivottavasti kaikki on hyvin tai ainakin voiton puolella tällä kyseisellä potilaalla siellä Lahden seudulla.

Niin, ettei joku turhan tähden säikähtäisi tuosta pitkästä hoitoputkesta ...
        Se hoitoputkihan ei välttämättä tarkoita aina pitkää sairauslomaa. Itse kävin hoitojen aikan työssä ja jatkoin muutenkin niinkuin ennenkin. Tilanteesta ja potilaasta riippuen ymmärtääkseni voi kyllä saada pitkänkin sairausloman.
        Sairauslomalla olin 5 viikkoa leikkauksen jälkeen. Sytojen aikana kävin työssä, mutta hoitopäivinä olin poissa. Sädehoitojen aikana olin 5 viikkoa sairauslomalla, koska hoidot olivat milloin mihinkin aikaan päivästä. Jos sädehoito olisi pystytty järjestämään säännölliseti esim. aamuisin 7-8 aikaan, niin olisin hyvinkin voinut tuonkin ajan käydä töissä ihan normaalisti, sillä siihen sädetykseenhän ei kulu aikaa kuin korkeintaan noin 15 min valmmmisteluineen päivineen (sädehoito sinällään vain minuutin-parin juttu).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      256
      2348
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      192
      1704
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      50
      1389
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      58
      1088
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      856
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      15
      827
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      32
      821
    8. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      26
      794
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      23
      788
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe