Fibromyalgia epäily

nannnnannh

Hei!

Olen 27v nainen ja minulla on nyt fibromyalgia epäilyksen alla. Miten tauti todetaan? Onko verikokeita tms?
Miten taudin kanssa elää?
Entä lääkitys?

13

1617

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies 20*

Fibromyalgia syndrooma todetaan seuraavista oireista: virkistämätön yöuni, laaja-alaiset kivut ylävartalossa ja tai alavartalossa, jatkuva uupumus, kireät ja kipeät lihakset, kognitiiviset eli tiedonkäsittelyn ongelmat; vaikeus keskittyä, muistaa ja käyttää älyä sekä oireista selvin on tuntemus siitä kuin olisi kokoajan kova krapula. Lääkärin diagnoosi perustuu painelemalla todettuihin kipupisteisiin. Et hyödy diagnoosista mitenkään joten sillä ei ole merkitystä. Voit tosin saad lääkäriltä oireita helpottavia lääkkeitä ja lähetteen reumatologille joka kertoo samat asiat kuin minäkin, mutta maksaa enemmän. itsellänikään ole diagnoosia koska tiedän ettei se oikeuta mihinkään taloudellisiin etuuksiin, eikä diagnoosi poista sairautta jota ei tiettävästi voida parantaa täysin. Siinä olikin huonot uutiset.

Sitten hyvät uutiset: et delaa jos muistat relaa! Fibromyagia syndrooma on vallitsevan teorian mukaan lihasten aerobisen aineenvaihdunnan häiriötila jonka oireet saadaan hallintaan tukemalla lihasten aerobista aineenvaihduntaa harrastamalla säännöllistä liikuntaa. Fibrossa lihasten aerobinen kyky tuottaa energiaa on muuttunut anaerobiseen energiantuottoon. Ja oireet aiheutuvat lihasten jatkuvasti tuottamasta maitohaposta. Syndooman oireet saadaan hallintaan harrastamalla liikuntaa joka tukee lihassolujen aerobista aineenvaihduntaa ja lihasten kykä palautua maitohapoista. Tälläisiä liikuntamuotoja ovat kaikki kuntoliikunan muodot kuten sauvakävely(paras fibromyalgian hoidossa) hartiajumppa käsien omalla painolla, käveleminen, uiminen ja jne. ylävartalon liikunnan saanti on turvattava koska pahimmat oireet ovat monilla juuri niska hartiaseudulla, siksi päivittäinen hartiajumppa tekee oireille hyvää. Voit elää näillä ohjeilla täysin oireetonta ja antoisaa elämää.

Liikuntahoidon lisäksi on hyvä välttää saunomista, liiallista stressiä, punaista lihaa, alkoholia, nikotiinia, kofeiinia ja suosimalla teveellisiä ruokailutottumuksia. Kannattaa myöskin syödä b- vitamiineja, d- vitamiinia sekä c- vitamiinia(antioksidantteja) koska ne tukevat lihasten aerobista aineenvahduntaa ja kykyä poistaa maitohappoja. Postaa lisää jos tuntuu siltä! Woimia! ;)

PS. Oon kirjottanu tänne palstalle aikaisemminkin tästä aiheesta ostikolla Fibromyalgia. Löytyy helposti kun selaat vähä alemmas. Olen kirjoittanut sen hieman paneutuneemmin kuin tämän joten tsekkaa myös se.

• mies 20*

Lääkityksenä Triptyl 10-25mg on todettu hyväksi oireiden helpottajaksi. Se nostaa kipukynnystä, parantaa unen laatua ja parantaa mielialaa koska se vaikuttaa serotoniinitasoihin nostavasti. Ainoa haittaoire mikä minulle on lääkkeestä tullut on voimakas päiväväsymys joka haviää usein iltaa kohden. Siksi syön lääkettä hyvin pienenä annoksena(5mg), mutta se toimii minulle silti hyvin koska en ole seuraavana päivänä väsynyt. Lääke otetaan illalla, koska sitä käytetään usein myös unettomuuden hoitoon, mutta se onkin yksi fibron oireista.
      Kokeellisesti fibromyalgiaa ei minun tietojeni mukaan voi todeta kuin ottamalla kivuliaasta lihaskudoksesta näyte ja katsomalla mitokondioiden kunto. Tuhoutuneet tai vaurioituneet mitokondriot ovat varma merkki fibromyalgiasta, mutta tätä toimenpidettä ei sinulle tehdä koska se on luultavasti liian "traumaattinen toimenpide" kuten minua aikoinaan armeijassa tutkinut lääkäri totesi. Parhaiten syndrooma todetaan sitä että sulla pitäis olla aivan saatnan jäykkä ja kipee niska.

• Kivuton

Tässä viestiketjussa kuvattujen fibromyalgian eriasteisten ja erilaisten oireyhdistelmien taustalla on todennäköisesti huonosti toimiva tasapainoaisti. Sen välitön vaikutus on krooninen lihasjännitys ja samalla lisääntyvä adrenaliinieritys voi aiheuttaa monia välillisiä ongelmia muussa hormonierityksessä ja edelleen aineenvaihdunnassa.

Tasapainoaistia voidaan hoitaa asentohoidolla. Se koostuu itsehoitona toistuvasti tehtävistä liikesarjoista, jotka matkivat mahdollisimman tarkasti tasapainoaistin kaarikäytävien muotoa. Asentohoidon teho perustu painovoimaan ja sen välitön vaikutus on lihasten rentoutuminen, jolloin adrenaliini ja muukin hormonieritys
      tasapainottuu ja siten tämä säätelyjärjestelmä pystyy korjaamaan kehon toimintakuntoa, hyvinvointia ja terveyttä.

Lisätietoja osoitteesta asentohoito.auttaa.fi

• kipukova

Siitä ei ole mitään todisteita että se auttaa?
        kuka on saanut siitä apua?

• mies20*

Minulla fibro eikä tasapainoelimissä mitää vikaa. Pystyn seisomaan yhdellä jalalla minuutteja yhteen putkeen ja olen pikajuoksija joka vaatii jonkinlaista hienomotoriikkaa ja tasapainoa, ettei juokse väärälle radalle.

• Kivuton
        kipukova kirjoitti:

Siitä ei ole mitään todisteita että se auttaa?
        kuka on saanut siitä apua?

Linkistä asentohoitohoito.auttaa.fi löytyvät uusimmat yksityiskohtaiset ohjeet, joiden avulla tavallisen toimintakuntoinen henkilö voi kokeilla, millä tavalla asentohoito auttaa. Tärkeää on, että kaikki tasapainoaistin kaarikäytävät tulevat hoidettua näillä liikesarjoilla, jotka matkivat mahdollisimman tarkasti tasapainoaistin kaarikäytävien muotoa. Yhtä tärkeää on hoitojen tietty järjestys, toisin sanoen hoitojärjestyksen symmetrinen vaihtelu. On olemassa monenlaisia asentohoitotekniikoita, sellaisiakin, joiden teho on jäänyt olemattomaksi.

Pitkälle edenneitä kudosvaurioita paraskaan asentohoito ei pysty korjaamaan, mutta siinäkin tapauksessa kehon toimintakunto ja hyvinvointi voivat kohentua. Lisäksi on mahdollista ennalta ehkäistä tai hidastaa hankalampien oireiden ilmaantumista.
        Asentohoitotulosta voi huonontaa myös pitkäaikainen lääkitys, joka rasittaa elimistöä ja siten myös tasapainoaistia.

• jätä se pois

aivan täydellisesti teetä ja suklaata myöten. Kofeiini on yleisin fibron aiheuttaja, vaikka muitakin tosin löytyy.

• mies20*

kofeiini voi pahentaa fibron oireita, mutta kun sanot että kofeiini "on" yleisin fibron aiheuttaja, niin olen eri mieltä. Sinun olisi hyvä ilmaista asia tieteellisemmin eli korosta omaa subjektiivista mielipidettäsi kuten: "olen sitä mieltä että kofeiini on" fibron yleisin aiheuttaja eikä "kofeiini on" koska näillä kahdella lauseella on valtava ero. En minäkään ole käyttänyt kofeiinia pitkään aikaan sen oireita pahentavan vaikutuksen takia, mutta ei sairauteni ole sen käytön lopettamisella minnekkään lähtenyt. Liikunta on mielestäni paras lääke.

• mistään tasapainosta
        mies20* kirjoitti:

kofeiini voi pahentaa fibron oireita, mutta kun sanot että kofeiini "on" yleisin fibron aiheuttaja, niin olen eri mieltä. Sinun olisi hyvä ilmaista asia tieteellisemmin eli korosta omaa subjektiivista mielipidettäsi kuten: "olen sitä mieltä että kofeiini on" fibron yleisin aiheuttaja eikä "kofeiini on" koska näillä kahdella lauseella on valtava ero. En minäkään ole käyttänyt kofeiinia pitkään aikaan sen oireita pahentavan vaikutuksen takia, mutta ei sairauteni ole sen käytön lopettamisella minnekkään lähtenyt. Liikunta on mielestäni paras lääke.

johdu! Ja TAAS tätä kofeiinisoopaa, yhden miehen ristiretki, voi jösses!

• nannnnannh
        mistään tasapainosta kirjoitti:

johdu! Ja TAAS tätä kofeiinisoopaa, yhden miehen ristiretki, voi jösses!

Mitä olen ymmärtänyt niin fibromyalgiaa ei voi todeta verikokeilla? Vaan ainoastaan lääkärin tutkimuksella? Olin kuntoutuksessa ja sain sieltä reumatologian ylilääkäriltä mielipiteen että tämä olisi fibromyalgiaa, mutta hän sanoi että mene vielä terkkarin kautta että tutkivat kunnolla. Tk:n tutkimus oli verikokeet - jossa yllättäen - ei löytynyt mitään. Ja teksti perään (terveydenhoitaja luki puhelimessa) että " kuntoutuksessa potilaan päähän iskostettu että hänellä olisi fibromyalgia. Verikokeissa ei siihen viittavaa". Joten joka a) olen ymmärtänyt väärin b) lääkäri ei tiedä miten tutkitaan. Eli kumpi?
        Taidan mennä kyseisen kuntoutuksen lääkärin yksityis vastaanotolle jahka saan rahaa.. Lääkitystä tässä lähinnä mietin, kun joka hemmetin paikkaa särkee, keskittymiskyky = 0 ja unta ei saa millään.

• mies 20*
        nannnnannh kirjoitti:

Mitä olen ymmärtänyt niin fibromyalgiaa ei voi todeta verikokeilla? Vaan ainoastaan lääkärin tutkimuksella? Olin kuntoutuksessa ja sain sieltä reumatologian ylilääkäriltä mielipiteen että tämä olisi fibromyalgiaa, mutta hän sanoi että mene vielä terkkarin kautta että tutkivat kunnolla. Tk:n tutkimus oli verikokeet - jossa yllättäen - ei löytynyt mitään. Ja teksti perään (terveydenhoitaja luki puhelimessa) että " kuntoutuksessa potilaan päähän iskostettu että hänellä olisi fibromyalgia. Verikokeissa ei siihen viittavaa". Joten joka a) olen ymmärtänyt väärin b) lääkäri ei tiedä miten tutkitaan. Eli kumpi?
        Taidan mennä kyseisen kuntoutuksen lääkärin yksityis vastaanotolle jahka saan rahaa.. Lääkitystä tässä lähinnä mietin, kun joka hemmetin paikkaa särkee, keskittymiskyky = 0 ja unta ei saa millään.

Tosiaan verikokeellisesti fibromyalgiaa ei voida havaita. Voin kuitenkin sanoa että jos sanot että keskittymiskykysi on nolla ja joka paikkaa särkee etkä saa unta niin olet varma fibromyalgikko. Minä kerron miten voit testata onko sinulla se varmasti. Ensinnä osta c- vitamiinia ja b- vitamiinia lisäravinteena ja vedä muutaman viikon kuuri. Jos C- vitamiini vie kipusi poies tai helpottaa niitä niin oot fibro! Kokeile myös aerobista liikuntaa niin luultavasti huomaat olosi kohenevan hyvinkin pian. Ja siitä lääkityksestä vielä jo aikaisemmin kirjoitin( mutta fibron keskittymiskyvyllä saattanut sulta jäädä huomaamatta) niin Triptyl nimistä lääkettä on käytetty fibromyalgian hoidossa. 10mg-25mg riittää. Lääke parantaa mielialaa hoitaa unettomuutta ja nostaa kipukynnystä. Voi esiintyä päiväväsymystä hoidon alussa. Tulehdussärkylääkkeet ei tehoa koska kyseessä ei ole tulehdusperäinen probleemi. Sirdalud on liharelaksantti jota olen myös joskus käyttänyt. Kannattaa sitäkin kokeilla. Mutta älä tyttökulta pelkkiin lääkkeisiin turvaudu. Aerobinen liikunta ja terveet elämäntavat on aivan kivuttomuuteen.

• mies 20*
        nannnnannh kirjoitti:

Harva suomalainen lääkäri tietää mistä fibromyalgiassa on fysiologisesti kysymys. Itse en tunne ketään sellaista lääkäriä joka olisi antanut älykkäitä neuvoja fibromyalgian hoitoon. Keskittyvät niin hartaasti omaan henkilökohtaiseen pätemiseen että unohtavat objektiivisuuden. Ei kannata vaivautua. Mutta tietysti jos sen Triptyl lääkityksen saisit niin se olis kyl hyvä.

• nannnnannh
        mies 20* kirjoitti:

Harva suomalainen lääkäri tietää mistä fibromyalgiassa on fysiologisesti kysymys. Itse en tunne ketään sellaista lääkäriä joka olisi antanut älykkäitä neuvoja fibromyalgian hoitoon. Keskittyvät niin hartaasti omaan henkilökohtaiseen pätemiseen että unohtavat objektiivisuuden. Ei kannata vaivautua. Mutta tietysti jos sen Triptyl lääkityksen saisit niin se olis kyl hyvä.

Niin tosiaan se jäi lukematta se lääke edellisellä kerralla :).
        Triptyl siis. Hän oli tosi hyvä siellä kuntoutuksessa (lääkäri) ja sanoi että tule mun luokse jos ei apua saa terkkarista, jota ei siis saanut. Erikoistunut reumasairauksiin ja kipupiirroksen perusteella sanoi heti että sulla luultavasti on fibromyalgia.

Yritän juuri askelmittarin avulla kuntoilla että olo olisi parempi. Eipä ole paljoa auttanut, en ainakaan huomaa. Kipu vaan siirtyy paikasta toiseen. Magnesiumia olen alkanut ottamaan (lääkäri suositteli), mutta ehkä sitä c-vitamiinia voisi apteekista kipaista hakemaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      17
      982
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      93
      797
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe