Stig Anderson merkittävämpi kuin yleensä

luullaan

Stikkan Anderson oli paljon merkittävämpi mies abban musiikissa kuin yleensä annetaan ymmärtää.

Stikkan oli Abban alkuaikoina jo kokenut pop-säveltäjä ja oli tehnyt jo useita hittejä mm. saksan listoille.
Muistaakseni herra oli säveltänyt noin 400 levytettyä kappaletta abban uran alkuaikoihin.
Stikkan pestasi Björnin studioilleen (Polar) aluksi lauluntekijäksi.
Vähän niinkuin kuukausipalkalla.
Sitten Björn jotenkin tapasi bennyn ja he alkoivat tehdä lauluja yhdessä. Stikkan oli kuitenkin mukana ja sanoitti ja korjaili björnin sanoja, koska hänellä oli parempi englanninkielen taito kuin Björnillä. Abbahan oli alusta asti täysin studioprojekti, ei siis bändi sanan varsinaisessa merkityksessä. Ammattilaisten yritys tehdä rahaa. Vasta kun levyt jotka julkaistiin nimellä ABBA alkoivat myydä paljon, "bändi" lähti keikoille.

Mutta siis tuolla kokemuksella, mitä stikkanilla oli - rautainen pop-säveltäjä ammattilainen ja hittimaakari, luulen että hänellä oli myös paljon tekemistä abban sävellyksissä.
Monet abban biiseistähän on merkitty kolmikon Andersson/Ulvaeus/Anderson tekemiksi. Ei voi tietää kuinka paljon kukin antoi panostaan mihinkin asiaan. Ja Bennyhän on sanonut että hän myös otti joskus osaa snoitukseen, ja jopa kokonainen yksi Abban kappale on kokonaan Bennyn sanoittama. Mutta haastattelussa ei suostunut kertomaan mikä se on :)

4

655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PriceOfOne

      olen asian ymmärtänyt. ;)

    • Benny Ulvaeus

      Kyllä totuus lienee se, että Stikkanilla ei sävellyspuolella ole juurikaan meriittejä Abban musiikissa. Alkuvuosina hän toki sanoitti aika paljonkin, mutta ensimmäisten albumien jälkeen hänen roolinsa pienentyi ja lopulta hävisi kokonaan. Jonkin verran hän keksi vielä kappaleille nimiä ja Björn oli uran puolivälistä loppuun lähes yksinomaan Abban sanoituksista vastaava.

      Musiikillisesti Björn, Benny ja heidän loistava ja samanhenkinen äänitysteknikkonsa Michael B. Tretow saivat kolmestaan aikaan sen kuuluisan Abba-soundin. Pitää muistaa, että Abballa oli muutamia luottomuusikoita, kuten hiljattaen edesmennyt rumpali Ola Brunkert, kitaristi Janne Schaffer ja basisti Rutger Gunnarsson. Ruotsi on aina tuottanut kovia muusikoita ja tuohon aikaan myös studioiden taso siellä oli eurooppalaisittain kova.

      Abban musiikki on nykyäänkin suurelta osin pitänyt pintansa. Huomion vie usein laulajat Agneta ja Frida ja heidän äänensä soivatkin komeasti niin yksin, mutta varsinkin yhdessä. Itse kuitenkin, vaikka en musiikin ammattilainen olekaan, ihailen enemmän loistavia sovituksia ja taustoja yleensäkin. Kuunnelkaa, mitä tapahtuu esim. Super Trouperin kertosäkeen taustalla - on siinäkin äijillä välähtänyt. Itse kuuntelen ehkä enemmän myöhäisempää tuotantoa ja yksi helmistä on mielestäni "The day before you came". Näennäisen yksinkertainen kappale, mutta jälleen se taustan pienistä yksityiskohdista paisuva mieletön tunnelma ja äänimaailma. Ja tuolloin sanoituksetkin olivat jo muuta kuin jättekivaa hölynpölyä. Andersson - Ulvaeus nousee omalla asteikollani samaan sarjaan Lennon - McCartneyn kanssa. Jälkimmäisillä tosin oli selkeämpi työnjako, jompikumpi on yleensä tehnyt koko kappaleen ja se on vaan merkattu molempien nimiin.

      • DoesYourMotherKnow

        puhut lähes täyttä asiaa... ;D


      • ansiokkaampi
        DoesYourMotherKnow kirjoitti:

        puhut lähes täyttä asiaa... ;D

        kuin Lennon/McCartney.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      70
      1362
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      957
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      712
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      369
      703
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe