Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pidä kirjaa tuloista ja menoista

turhan tarkka

Pidä huolta omasta taloudesta kirjaamalla kaikki tulot ja menot. Joko paperilla tai tietokoneella. Itse suosin tietokonetta kirjaamisessa, koska muokkaus ja hallinta on helpompaa.

Olen itse kirjannut kaiken rahaliikenteen usean vuoden ajan ja siihen käytetty aika on kyllä maksanut itsensä takaisin moneen kertaan. On ymmärtänyt mistä oikeasti voi säästää ja mistä ei. Jo kuukauden verran kun pitää kirjaa alkaa hahmottumaan oma rahankäyttö.

Kun hetken aikaa on pitänyt kirjaa, niin pystyy helposti suunnittelemaan omaa taloutta ja valmistautumaan isompiin hankintoihin.

Yleisessä tiedossa oleva bonus vinkki: Älä koskaan mene nälkäisenä kauppaan. :)

7

2102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PSa

      Itselläni on käytössä ilmainen kirjanpito-ohjelma Tappio, johon kirjaan kaiken rahan käyttöni. Lisäksi minulla on Excel tiedosto, johon siirrän tappion tilikartalta kuun lopusta tilin kumulatiivisen saldon ja vähennän edellisen kuun kumulatiivisesta saldosta, joten saan raportin tilien kuukausittaisesta muutoksesta. Lisäksi Exceliin olen vuoden alussa suunnitellut kullekin kuukaudelle jo budjetin tilikartan mukaan, joten pystyn vertaamaan pitääkö suunniteltu budjetti. Budjettia laadittaessa on jo varauduttu noin 10% kuukausittaiseen säästöön jäävään osuuteen, joten säästötavoitteen karttumista on myös helppo seurata.

      • omatalous

        Minulla oli pitkään excel tyylinen talouden seuranta käytössä, jossa budjettia vuositasolla ja menoja ja tuloja kuukausitasolla sekä vuositasolla. Olin hetken aikaa miettinyt, että miten pääsen harjoittamaan uutta harrastusta web-ohjelmointia ja kas pääsiäisenä tuli ideaamus. Yhdistän huvin ja hyödyn ja teen web-palvelun hyödyntäen muutaman vuoden kokemusta oman talouden kirjaamisesta. Niinpä halukkaat, jotka eivät ole niin innokkaita koodin/excel vääntäjiä pääsisivät myös seuraamaan omaa talouttaan jouhevasti.

        Pääasiassa olen tehnyt palvelua itselleni ja aika pitkälle on tällä hetkellä oman näköiseni. Vino kasa on edelleen ajatuksia, miten vien sitä eteenpäin ja yksi ajatuksista on kuunnella myös palvelun muita käyttäjiä siinä vaiheessa kun niitä alkaa ilmaantumaan. Se on selvä asia, että lähes kaikilla on oma tapa seurata taloutta ja kaikkia en edes yritä miellyttää. Järkeviä ideoita joka tapauksessa otan vastaan ja jollain aikataululla tuon palveluuni mukaan vaikka niitä en itse suoraan talouden seuraamisessani tarvitsikaan.

        Tervetuloa kokeilemaan.
        www.omatalous.com


      • laskija
        omatalous kirjoitti:

        Minulla oli pitkään excel tyylinen talouden seuranta käytössä, jossa budjettia vuositasolla ja menoja ja tuloja kuukausitasolla sekä vuositasolla. Olin hetken aikaa miettinyt, että miten pääsen harjoittamaan uutta harrastusta web-ohjelmointia ja kas pääsiäisenä tuli ideaamus. Yhdistän huvin ja hyödyn ja teen web-palvelun hyödyntäen muutaman vuoden kokemusta oman talouden kirjaamisesta. Niinpä halukkaat, jotka eivät ole niin innokkaita koodin/excel vääntäjiä pääsisivät myös seuraamaan omaa talouttaan jouhevasti.

        Pääasiassa olen tehnyt palvelua itselleni ja aika pitkälle on tällä hetkellä oman näköiseni. Vino kasa on edelleen ajatuksia, miten vien sitä eteenpäin ja yksi ajatuksista on kuunnella myös palvelun muita käyttäjiä siinä vaiheessa kun niitä alkaa ilmaantumaan. Se on selvä asia, että lähes kaikilla on oma tapa seurata taloutta ja kaikkia en edes yritä miellyttää. Järkeviä ideoita joka tapauksessa otan vastaan ja jollain aikataululla tuon palveluuni mukaan vaikka niitä en itse suoraan talouden seuraamisessani tarvitsikaan.

        Tervetuloa kokeilemaan.
        www.omatalous.com

        Törmäsin facebookissa tämmöiseen www.balancion.com, joku uusi oman talouden hallintapalvelu tulossa syksyllä. Pitää seurailla.


      • omatalous
        omatalous kirjoitti:

        Minulla oli pitkään excel tyylinen talouden seuranta käytössä, jossa budjettia vuositasolla ja menoja ja tuloja kuukausitasolla sekä vuositasolla. Olin hetken aikaa miettinyt, että miten pääsen harjoittamaan uutta harrastusta web-ohjelmointia ja kas pääsiäisenä tuli ideaamus. Yhdistän huvin ja hyödyn ja teen web-palvelun hyödyntäen muutaman vuoden kokemusta oman talouden kirjaamisesta. Niinpä halukkaat, jotka eivät ole niin innokkaita koodin/excel vääntäjiä pääsisivät myös seuraamaan omaa talouttaan jouhevasti.

        Pääasiassa olen tehnyt palvelua itselleni ja aika pitkälle on tällä hetkellä oman näköiseni. Vino kasa on edelleen ajatuksia, miten vien sitä eteenpäin ja yksi ajatuksista on kuunnella myös palvelun muita käyttäjiä siinä vaiheessa kun niitä alkaa ilmaantumaan. Se on selvä asia, että lähes kaikilla on oma tapa seurata taloutta ja kaikkia en edes yritä miellyttää. Järkeviä ideoita joka tapauksessa otan vastaan ja jollain aikataululla tuon palveluuni mukaan vaikka niitä en itse suoraan talouden seuraamisessani tarvitsikaan.

        Tervetuloa kokeilemaan.
        www.omatalous.com

        Lisäsin käyttäjien toiveesta palveluun mahdollisuuden seurata yksittäisiä projekteja osana henkilökohtaista taloutta. Esimerkiksi keittiöremontin voi budjetoida ja seurata erikseen niin halutessaan. Aiemmin se on onnistunut luomalla oma kategoria, mutta jos eri kuluja on halunnut eritellä on kategorioiden määrä helposti kasvanut liian suureksi. Nyt saman voi tehdä luomalla uuden projektin sekä sille tarvittavat kategoriat. Projektin kategoriat liittyvät aina johonkin olemassa olevaan meno/tulo kategoriaan ja kaikki projektiin liittyvät kulut ja menot näkyvät myös vuosi taulukossa. Muutos mahdollistaa hyvin monipuolisen tavan käsitellä omia tuloja ja menoja.

        Erittäin hyvää ja hallittua taloutta tulevalle vuodelle 2010
        www.omatalous.com


      • säästöäkö
        omatalous kirjoitti:

        Lisäsin käyttäjien toiveesta palveluun mahdollisuuden seurata yksittäisiä projekteja osana henkilökohtaista taloutta. Esimerkiksi keittiöremontin voi budjetoida ja seurata erikseen niin halutessaan. Aiemmin se on onnistunut luomalla oma kategoria, mutta jos eri kuluja on halunnut eritellä on kategorioiden määrä helposti kasvanut liian suureksi. Nyt saman voi tehdä luomalla uuden projektin sekä sille tarvittavat kategoriat. Projektin kategoriat liittyvät aina johonkin olemassa olevaan meno/tulo kategoriaan ja kaikki projektiin liittyvät kulut ja menot näkyvät myös vuosi taulukossa. Muutos mahdollistaa hyvin monipuolisen tavan käsitellä omia tuloja ja menoja.

        Erittäin hyvää ja hallittua taloutta tulevalle vuodelle 2010
        www.omatalous.com

        säästäväisen yllämainittua ohjelmaa käyttää, kun siitä joutuu maksamaan. Netistä löytyy myös ilmaisia juttuja tähän hommaan.


      • aina suhteellista
        säästöäkö kirjoitti:

        säästäväisen yllämainittua ohjelmaa käyttää, kun siitä joutuu maksamaan. Netistä löytyy myös ilmaisia juttuja tähän hommaan.

        Jos ilmaiset jutut auttavat pääsemään samaan tai parempaan lopputulokseen, niin sitten maksullisesta ei kannata maksaa. Idea näiden takana on se, että käyttäjä pystyy omaa talouden seurantaansa hyödyntämällä havaitsemaan säästökohteita tai muuten vain holtitonta varojen käyttöä, jota ei normaalisti seuraamatta huomaa. Tämän huomattuaan muuttaa ostokäyttäytymistään ja sitä kautta saa huomattavasti palveluista maksamaansa hintaa suuremman säästön.

        Puhdasta matematiikkaa.


    • muistuttaisin,

      aina kannattaa laitaa oikeesti paperille,
      mitä tavaraa, vaatetta yms tarvitsee ja muuttaa se toiselle lapulle viikon kuluttua, jos vielä tuntuu tarpeelliselta,

      pitää lappua mukana ja merkitä mitä tuote kaupassa maksaa,

      ei tavaroilta voi olla niin kiire ostaa, että alle 2 viikon pitää koskaan saada.

      "kun kirjoittaa paperille ja sitä muokkaa,
      silloin oikeasti ajattelee enemmän asioita, kuin vain muistissa pitämisessä"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2384
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      60
      2114
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1951
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1682
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1602
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe