Olen tuntenut nivusissani lievää kipua ja ruokailun jälkeen piakkoin kipu tuntuu aina kasvavan. Olen pitemmän aikaa jo epäillyt että kyseessä saattaa olla nivustyrä. Ennemmin olen epäillyt olisiko kyseessä vesikives mutta tänään tarkemmin nivustyrän oireita lukiessani näin kuvan josta selvisi että hyvin suurella todennäköisyydellä se on nivustyrä.
En ole koskaan ennen ollut missään leikkauksessa joten toimenpiteen kohtaaminen saa aikaan hieman suoranaista pelkoa. Lääkärissä en ole vielä käynyt koska haluan valmistautua henkisesti asiaan. Suurin syy pelkoon on että veren ja leikkausten näkeminen saa aikaan pahoinvointia ja pyörryttämistä minussa. Toivoisin että jotkut jotka ovat kokeneet nivustyrän leikkauksen, viitsisivät kertoa hieman toimenpiteestä. Laitan vielä muutaman kysymyksen jotka askarruttavat minua asiassa. Eli:
Miten pitkä leikkausoperaatio on?
Nukutetaanko potilas hänen niin halutessaan operaatioon?
Miten pitkään toipuminen vie aikaa?
Aiheuttaako leikkaus pidättäytymistä seksistä leikkauksen jälkeen toipumisajaksi?
Voiko nivustyrä vaikuttaa kiveksen toimintaan siittiöntuotantoa vähentävästi ja jos näin käy niin menetetäänkö toinen kives vai voiko se palautua ennalleen?
Tässä alkuun mieltäni painavia asioita.
Nivustyrän leikkaus
6
7537
Vastaukset
- leikattu
Minulla kesti 3 tuntia mutta yleensä n. 1 tunnin mittainen operaatio. Leikattiin selkä ydin puudutuksessa mutta sain valita nukutuksen tai puudutuksen. Sairasloma oli 1 kuukauden ja riitti ihan hyvin mutta pari ekaa viikkoa on vähän hankalampaa ainakin seksin kannalta. Ei vaikuta kiveksiin millään tavoin tietääkseni.
- kohta kolmesti.
Mene vain lääkäriin niin saat mielenrauhan. Ei ne sua samana päivänä leikkaukseen laita, vaan ensin luultavasti käyt ultrassa jossa selvittävät onko todella kyseessä tyrä ja minkä kokoinen, ja sitten vielä notkut muutaman kuukauden leikkausjonossa. Operaation valmistautumiseen jää varmasti riittävästi aikaa. Ja jos tyrä on pieni eikä häiritse pahasti elämää niin seuranta voi riittää, eikä leikkausta välttämättä tarvita koskaan.
Omista leikkauksistani on jo monta vuotta ja ne tehtiin vanhanaikasella tavalla (ei tähystämällä) joten en tiedä onko mun kokemuksista hirveesti hyötyä sulle, mut kerronpa kuitenkin... Leikkaus kesti n. 2h ja olin nukutettuna kumpanakin kertana. Heti leikkauksen jälkeen ei ollut kipuja ja pystyin hyvin kävelemään ym. Leikkauksen jälkeisenä päivänä tuntui jo kipua sängystä noustessa ja kävellessä, mutta kivut hellitti jo parissa päivässä. Viikon kuluttua oli jo lähes normaali olo ja pystyin menemään kouluun, mutta liikuntaa ja nostelua piti vielä välttää ainakin viikon verran. Seksi varmaan lasketaan "liikunnaksi" ja luultavasti joudut olemaan ilman parin viikon ajan.
Pahinta koko jutussa oli tuore leikkaushaava, jonka näkemisestä melkeen lähti taju, vaikka en yleensä järkyty helposti mistään. :S Jos siis epäilet että sulle vois käydä samoin niin kannattaa ehdottomasti pyytää jotakuta toista auttamaan haavataitoksien ja teippien vaihdossa.
Olen ite nainen, mutta voin silti lähes 100% varmuudella kertoa ettei leikkauksella tai tyrällä ei ole mitään vaikutusta kiveksiin, vaan kyseessä on vain nivustaipeiden tukikudoksissa olevasta "reiästä" josta työntyy vatsakalvoa ja suolta. Leikkauksessa reikä vahvistetaan verkolla ja lopuksi ommellaan kiinni.
Toivottavasti tästä oli apua. Käyhän pian siellä lääkärissä varmistamassa asia, ja samalla saat lisää vastauksia kysymyksiisi. - --jari--
Lisäksi että minut nukutettiin.
http://web.mac.com/jariturpeinen/Sivusto/Blogini/Merkinnät/2010/1/23_Savolaisen_toimintasankarin_kosto.html - tapaus:
Minulla on leikattu nivustyrä molemmin puolin, ensimmäinen jo alle kouluikäisenä. Toista seurattiin kauan ja olin todella kiusaantunut kun joka kerran koulussa lääkärintarkastuksessa lääkäri veti housut alas ja tunnusteli kivespussejani että onko tyrä pahentunut. Toinen leikattiin sitten ennen armeijaan menoa. Noista ei ollut koskaan vaivaa syömisen yhteydessä ja leikkauspäätös tehtiin lähinnä mahdollisen kuroutumisriskin vuoksi. Koska leikkauksistani on aikaa, silloin ei spinaalipuudutusta tunnettu ja leikkaukset tehtiin aina avoleikkauksena nukutuksessa. Nukutuksessa ei verta ja leikkausta tietenkään näe. Myöhemmin olen ollut myös spinaalipuudutuksessakin muussa leikkauksessa, eikä silloinkaan näe leikkausta ja verta, varsinkin jos et halua (laittavat verhot eteen). Alavatsaleikkauksissa on aina sen verran kipuja että eiköhän se seksi tipahda mielestä automaattisesti. Vaikka minulla leikattiin nivustyrä molemmin puolin, ei siitä ollut vaikutusta siittiötuotantoon, kolme lasta olen saanut tehtyä. Kiveksiin ei puututa mitenkään nivustyräleikkauksessa. Vaikka minulla oli toisessa kivespussissa monien vuosien lykkäämisen vuoksi paljon kiinnikkeitä, kives säilyi leikkauksessa koskemattomana.
- arska 57
joo minä olin tyräleikkauksessa 19.2 ja hyvin meni. leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksessa ja kesti noin 35 min. leikkaus tehtiin klo.9.30 ja kotiin pääsin klo. 15.30. kipuja oli vain seuraavan päivän aamuna.sain kyllä hyvät kipulääkkeet mukaan. nyt 24.2 ei oikeastaan tunnu mitään ihmeellistä, ulkona olen kävellyt mutta rauhallisesti muuten ottanut. suosittelen kyllä leikkausta.
- tyrin
Moro. Itellä leikattiin molemminpuoleinen tyrä ja voin sanoa että kaikki jännitys oli turhaa. Olen siis juuri saman tyylinen operaatioiden suhteen: verikokeissa alkaa pyörryttää, kerran leikattiin pari luomea ja sen jälkeen heikotti monta tuntia. Mietin pitkään miten ikinä selviän leikkausesta jossa alavatsa vedetään auki (lääkäri ei edes ehdottanut tähystysleikkausta).
Jätin ressin pois ja kerroin rehellisesti sekä hoitajalle että kirurgille itselleen että olen kova jännittäjä ja olen harkinnut spinaalipuudutuksen sijasta nukutusta. Nukutuksessa on tietenkin omat huonot puolensa, kuten se että joutuu viettämään pidemmän ajan sairaalassa...
Lääkäri oli erittäin ymmärtäväinen jännitykseeni ja totesi että saan niin paljon rauhoittavia kuin toivon ja suositteli edelleen spinaalia mutta suostuisi nukutukseenkin no broblemo.
Spinaalilla mennään. Hyvinkäällä operaatio tapahtui. Käveltiin hoitajan kanssa leikkaussaliin jossa esitteli siellä jo olevat hyväntuuliset ihmiset, taustalla soi radio nova ja he rupattelivat rennosti normaaleista arkiasioista miten kukakin viettäisi kesälomaa yms. :) Verenpainetta mitattaessa hoitsu kehui että normaalisti ihmiset jännittää jo sitä niin paljon että antaa vähän normaaleja korkeampia lukemia. Minulla kuulemma jopa vähän alhaiset.
Menin kyljelleni sykkyrään ja kaikkien kauhutarinoiden jälkeen joita olen spinaalipuudutuksesta kuullut - hämmästyin sitä miten vaivaton se oli ja pistoskin oli kuin hyttysen pisto. Siitä jonkin aikaa niin alavartalo oli täysin tunnoton millekään ärsykkeille. Silläaikaa vatsaa valmisteltiin leikkaukseen ajelulla ja ranteeseen laitettiin tippa (joka oli kaikista kipein osuus koko operaatiossa)
Kirurgi jutteli kollegoilleen ja minulle leikkauksen aikana. Edessäni oli verho joten en nähnyt verta enkä haavaa. "Lääkevastaava" myös kertoi missä vaiheessa leikkausta ollaan ja kuinka kauan vielä kestää. Lisäksi varmisti kokoajan että minulla on hyvä olla ja kyseli haluanko lisää rauhoittavaa lääkettä. Sain kuulemma normaaliannoksen ja se riitti loppuun asti.
Sitten vietiin heräämöön jossa otin kylläkin parin tunnin päiväunet ja sen jälkeen pystyinkin ottamaan jo askelia tuen kanssa.
LÄÄKÄRI KERTOI ETTÄ LEIKKAUSTA SEURAAVANA PÄIVÄNÄ VOISI JO KÄYDÄ RAUHALLISELLA KÄVELYLENKILLÄ/HÖLKKÄÄMÄSSÄ. :DDDDDDDDD ei todellakaan tee mieli mennä kävelylle.
Nyt leikkauksesta on 4 päivää ja troppia tosiaan sai melkoisesti: Sairaalasta mukaan kolmiolääkettä ja sen jälkeen reseptillä mielinmäärin apteekista. Nyt pystyy jo kävelemään ozzy-osbournena könöttäen eikä vatsaan satu kuin ihan joissain tietyissä asennoissa. Sairaslomaa tuli 3 viikkoa jonka luulen kyllä riittävän.
Seksi ei kyllä tule ihan heti mieleen, mielummin ottaa liian varovaisesti eikä "ponnistele". Vessassa käynti oli leikkauspäivänä vähän haasteellista mutta kun tunto oli palannut entiselle tasolleen niin sekin onnistui ponnistelematta.
Toivottavasti rohkenet leikkaukseen, itselle se ainakin oli voitto sekä tyristä että omista peloista.
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264