Suomalaisella on kolme pyhää asiaa ja ne ovat oma talo, auto ja kesämökki. Sitten kun sinulla on tämä pyhäkolminaisuus olet oikea yhteiskuntakelpoinen suomalainen.
Uskallan kuitenkin väittää, että nämä ovat vain status-symboleita, jotka on mukamas pakko olla. Perustelen tätä väitettä sillä, kun jopa maalla asuvatkin haluaa kesämökin. Sen nyt jotenkin tajuaa jos asut kaupungissa että haluaa välillä menne maaseudun rauhaan omalle mökille mutta että maalaisetkin siihen retkahtaa niin huh huh.
Sitä paitsi ei siellä mökillä sen enempää rentoudu (varsinkaan maalla jo muutenkin asuvat) leikkaa ruohot, kitke kukkapenkit, maalaa, korjaa, siivoa, huolla, punaa ym ym ym. eli täysin samaat työt kuin kotonakin. Ja silti pitää omistaa mökki.
Eikö olisi helpompi olla vuokramökissä, siellä pääsee vähemmällä ja kustannukset jää taatusti pienemmiksi kuin omassa.
Kertokaas nyt varsinkin maalla asuvat mökin omistajat, että miksi on niin tärkeetä olla se oma kesämökki. Perusteluksi ei käy että haluaa veden lähelle. Ei kaikki mökit kuitenkaa ole veden äärellä.
Mökin omistamisen pakko
174
11671
Vastaukset
- toiset haluaa
oman mökin ja sinä jostain syystä et sitä mahdollisuutta omistamiseen ole saanut, ei tarkoita sitä, etteivät muut saisi omaa mökkiä omistaa/haluta.
Se nyt vaan pitää HYVÄKSYÄ, että sellaista se elämä on =) - meidän juttu
Ei kaiken ei tarvitse aina olla "helpompaa" tai edes halvempaa, mutta vuokramökkiäkin on kokeiltu eikä se ole meidän juttu. Oma mökki veden äärellä oli tavoitteemme emmekä yhtään kaadu hankintaa. Mökkielämä on yllättänyt meidät positiivisesti ja vietämme nykyään lähes kaiken vapaaikamme mökillämme.
Maailmaa on kierrerretty vuosia ja Suomikin on tullut tutuksi pohjoisesta etelään, idästä länteen, mutta oma mökki on paikka jossa rentoudumme parhaiten. - mutta on
mukava asua omakotitalossa, oma koti oma lupa niinku.
Kesämökki taas on tosi mukava löhöillä ja saunoa.
Vuokramökki ei todellakaan ole sama homma, sinne kun ei voi mennä silloin kun sattuu huvittamaan.
Jos haluaa vähemmällä päästä niin kaupungin keskustaan vuokraluukkuun asumaan ja matkustelu sitten julkisilla.
Itse kyllä alkaisin harkita itsaria jos moiseen tilanteeseen joutuisin.- Arvot kohilleen!
Et ole tainnut elämässäsi joutua todellisten vaikeuksien eteen jos noin vähästä itsemurhaa harkitset! Voi olla, että tuolla asenteella vaikeudet ovat vasta edessäpäin..
- elämänkouluuuuun
Arvot kohilleen! kirjoitti:
Et ole tainnut elämässäsi joutua todellisten vaikeuksien eteen jos noin vähästä itsemurhaa harkitset! Voi olla, että tuolla asenteella vaikeudet ovat vasta edessäpäin..
Sama tuli mieleen, että vielä elämä saattaa opettaa kovallakin kädellä.Ikävä kyllä niin monesti käy.Tosi harva on elämästä selvinnyt ilman haasteita ja ne onnettomat, joille on niin käynyt ovat vanhemmiten aivan sietämättömän naiiveja ja lapsellisia. Elämään kuuluukin tietyt hankaluudet, siitä syntyy ns.elämisen maku.Tämä ajatus ei vaan ole nyt trendikäs mutta se on olemassaoleva fakta eli elämän laki.
- vaikeuksia
Arvot kohilleen! kirjoitti:
Kyllä ihminen on voinut joutua vaikka kuinka vaikean paikan eteen, esim. isäni oli sodassa, oli sairauksia, köyhyyttä yms. mutta jos olisi joutunut loppuelämäkseen kaupunkiin pieneen kerrostaloyksiöön tai kaksioon niin ei olisi ehkä siitä selvinnyt:..yritä nyt ymmärtää että ihmisillä on erilaisia asioita mitä he voivat kestää ja mitä eivät...toisille se voi olla kaupungissa asuminen, siis jos joutuisi loppuelämäkseen väkisin sinne eikä voisi enää mennä maaseudulle; toisille taas jos joutuisi loppuelämäkseen maaseudulle. Sama kun joutuisi väkisin vieraaseen maahan. Ja jos ei olisi edes toivoa päästä joskus pois.
- todella..
vaikeuksia kirjoitti:
Kyllä ihminen on voinut joutua vaikka kuinka vaikean paikan eteen, esim. isäni oli sodassa, oli sairauksia, köyhyyttä yms. mutta jos olisi joutunut loppuelämäkseen kaupunkiin pieneen kerrostaloyksiöön tai kaksioon niin ei olisi ehkä siitä selvinnyt:..yritä nyt ymmärtää että ihmisillä on erilaisia asioita mitä he voivat kestää ja mitä eivät...toisille se voi olla kaupungissa asuminen, siis jos joutuisi loppuelämäkseen väkisin sinne eikä voisi enää mennä maaseudulle; toisille taas jos joutuisi loppuelämäkseen maaseudulle. Sama kun joutuisi väkisin vieraaseen maahan. Ja jos ei olisi edes toivoa päästä joskus pois.
naivi ajatuksenisi...huh..et todellakaan ole pumpulissasi nähnyt elämää ja se on vasta akusoittoa jos vielä seki8n asunto menee alta ja joudut elämään kadulla ja ystävi9en nurkissa ja eipä vain auta että isäsi oliu sodassa niin minunkin ja siitä huolimatta exäni vei omaisuuteni ja jouduin tilanteeseen jossa olin kadulla...sellaisia ne miehet ovat ja sattumalta se olikin minun asunto, mutta kun ei ollut savioehtoa...voi kun tekisi näyttää muuta maailmaa tuollaisille pumpulissa eläjille ja toivon sydämestäni että vanhana saat sellaista kohtelua osaksesi että edes silloin tiedät millaisessa maailmassa eletään...sekin päivä vielä koittaa...:) ja saat olla toso rikas että saat tuollaista kohtelua loppupuolella, satun tietämään...:)
- Jumala on siis olemassa
todella.. kirjoitti:
naivi ajatuksenisi...huh..et todellakaan ole pumpulissasi nähnyt elämää ja se on vasta akusoittoa jos vielä seki8n asunto menee alta ja joudut elämään kadulla ja ystävi9en nurkissa ja eipä vain auta että isäsi oliu sodassa niin minunkin ja siitä huolimatta exäni vei omaisuuteni ja jouduin tilanteeseen jossa olin kadulla...sellaisia ne miehet ovat ja sattumalta se olikin minun asunto, mutta kun ei ollut savioehtoa...voi kun tekisi näyttää muuta maailmaa tuollaisille pumpulissa eläjille ja toivon sydämestäni että vanhana saat sellaista kohtelua osaksesi että edes silloin tiedät millaisessa maailmassa eletään...sekin päivä vielä koittaa...:) ja saat olla toso rikas että saat tuollaista kohtelua loppupuolella, satun tietämään...:)
Vai heitti exäsi sinut kadulle.
No, kun tuota agressiivista tekstiäsi, jonka kirjoitit tuntemattomalle ihmiselle, lukee, niin eipä juuri ihmettele exäsi ratkaisua.
Oletko kuullut sanonnasta "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa"? Taisit huutaa exällesi siihen malliin, että hän ratkaisi asian heittämällä huutajan mäkeen.
Toivot viestissäsi tuolle tuntemattomalle keskustelukumppanillesi vaikeuksia. Et siis ole oppinut kohtalostasi mitään. No, itse niität mitä kylvät, lisää lienee luvassa...
- kotoa pois
Vaikka asuu omakotitalossa ja on pihaa rauhallisella paikalla niin on silti kiva päästä kotoa pois.
Periaatteessa vuokramökkikin menisi ihan ok. mutta omaan voi aina viedä kaikki ylimääräromut ja rakennustarvikkeet. Sitten sen mökin voi myydä kun ei enää jaksa ja sijoittaa rahat johonkin muuhun.
Yleensä kiinteistön arvo nousee aina ja kun vielä silloin tällöin käy aikansa kuluksi remppaamassa paikkoja niin kyllä tuosta taloudellista hyötyäkin on. - on...
"Suomalaisella on kolme pyhää asiaa ja ne ovat oma talo, auto ja kesämökki. Sitten kun sinulla on tämä pyhäkolminaisuus olet oikea yhteiskuntakelpoinen suomalainen"
Jos ei rahkeet tuohon riitä, pitää tyytyä siihen mihin pystyy.
Älä kadehri meitä, emme mekään kadehri sinua...- hhhhhhhhhhhhhhhhh
Pienenä tarkennuksena. Vaikka tätä mökkiasiaa tässä mollasinkin niin ei se kateutta ole. Omistan talon ja auton mutta kesämökkiä en ikimaailmassa. Jos ei muuhun rahojaan saa laitettua maatkoon pankkitilillä.
Vastauksista päätellen tämä mökkiasia oli yllättävän "arka" aihe niinkuin vähän epäilinkin.
Toinen mistä voisi myös vääntää kättä on nämä asunto-osakkeet!!! Hah, muka OMA KOTI. Mutta tämä kuuluu sitten toiselle palstalle.... - mutta miksi
hhhhhhhhhhhhhhhhh kirjoitti:
Pienenä tarkennuksena. Vaikka tätä mökkiasiaa tässä mollasinkin niin ei se kateutta ole. Omistan talon ja auton mutta kesämökkiä en ikimaailmassa. Jos ei muuhun rahojaan saa laitettua maatkoon pankkitilillä.
Vastauksista päätellen tämä mökkiasia oli yllättävän "arka" aihe niinkuin vähän epäilinkin.
Toinen mistä voisi myös vääntää kättä on nämä asunto-osakkeet!!! Hah, muka OMA KOTI. Mutta tämä kuuluu sitten toiselle palstalle....tulet mökki palstalle trollaamaan?
Jotkut tykkää omistaa jopa matkailuautoja/vaunuja vaikka sellaisessa ei ole mitään järkeä, mutta suotakoon se heille. - Terv. saaresta
Toinen mistä voisi myös vääntää kättä on nämä asunto-osakkeet!!! Hah, muka OMA KOTI. Mutta tämä kuuluu sitten toiselle palstalle....Itse jättäisin tuosta kolminaisuudesta ensimmäisenä auton pois. Se vasta kallis on pitää. - Ja statussymboli, jos jokin.
Meillä ok-talo nurmikkopihalla ja meren saaressa kalliorantainen aika vaatimaton mökkipaikka, sekä hyvin vaatimaton auto.
Vaikka asutaankin omakotitalossa, niin mökillä on silti mukava rentoutua rauhassa. Saareen ei tule yleensä yllätysvieraitakaan, eikä luonnontilainen tontti ole mikään työleirikään, joka aiheuttaisi stressiä.
Ainakin itse nautin eniten kaikenlaisesta pikkupuuhastelusta kuten kalastelusta, veneiluystä, savustelusta ja muusta ruuanlaitosta mökillä. Unohtamatta saunomista ja uimista.
Joskus vaan mukava maata kalliolla ja katsella ulappaa... niin yksinkertaista se on. - juuri noin
Terv. saaresta kirjoitti:
Itse jättäisin tuosta kolminaisuudesta ensimmäisenä auton pois. Se vasta kallis on pitää. - Ja statussymboli, jos jokin.
Meillä ok-talo nurmikkopihalla ja meren saaressa kalliorantainen aika vaatimaton mökkipaikka, sekä hyvin vaatimaton auto.
Vaikka asutaankin omakotitalossa, niin mökillä on silti mukava rentoutua rauhassa. Saareen ei tule yleensä yllätysvieraitakaan, eikä luonnontilainen tontti ole mikään työleirikään, joka aiheuttaisi stressiä.
Ainakin itse nautin eniten kaikenlaisesta pikkupuuhastelusta kuten kalastelusta, veneiluystä, savustelusta ja muusta ruuanlaitosta mökillä. Unohtamatta saunomista ja uimista.
Joskus vaan mukava maata kalliolla ja katsella ulappaa... niin yksinkertaista se on.se menee minullakin.
- Saimaalla
Itse jättäisin tuosta kolminaisuudesta ensimmäisenä auton pois. Se vasta kallis on pitää. - Ja statussymboli, jos jokin.
Joskus vaan mukava maata kalliolla ja katsella ulappaa... niin yksinkertaista se on.Mökin luonto on sellainen että minkä luoja istuttaa se kasvaa ja kukoistaa, itse on turha istuttaa yhtään mitään. Kaunis villi luonto, sopii meille.
- se tais...
Toinen mistä voisi myös vääntää kättä on nämä asunto-osakkeet!!! Hah, muka OMA KOTI. Mutta tämä kuuluu sitten toiselle palstalle....olla tarve tulla tänne kertomaan mitä omistat ;)
- väliin tulija
Toinen mistä voisi myös vääntää kättä on nämä asunto-osakkeet!!! Hah, muka OMA KOTI. Mutta tämä kuuluu sitten toiselle palstalle....Miten niin mökkiasia olisi "arka" ? Mulla on enemmänkin kuin yksi kesämökki, ja kaikki olen itse rakentanut, ihan kivaa puuhastelua sekin, ja muutaman omakotitalonkin olen rakentanut ja myynyt, ja nyt on sitten se ASUNTO-OSAKE!
Kyllä se niin vaan on, että se ostaa osakkeet, talot ja kesämökit,jolla on siihen varaa! Niissä on raha tallessa ja ainakin mulla koko ajan vaan omaisuus ja varallisuus lisääntyy! Eikä tarvii pelätä, että ainakaan kesämökki järven rannalla ja Etelä-Suomessa käsiin jää, jos myymään alkaa, taikka vuokraamaankin. Minulta olis jo kiljuen ostettu kaikki mökit, jos olisin myynyt! On kyllä aika pöllöä maksaa vuokraa asunnosta, kesämökkiä voi vielä kuvitella vuokraavankin. Mutta, näin se vaan on, että joka ei osaa tuota sijoituspuolta, pysyy pers aukisena lopun ikäänsä! Eri asia on jossain muualla kuin Suomessa, jossa vuokra-asunnon vuokrasummalla voit maksaa omaa asuntoa! Mutta, jos ei ole edes sen vertaa alkupääomaa, että saa pankkilainan, silloin on PAKKO mennä vuokralle!! Sekin on totta, että "raha tulee rahan tykö" .... Minäkin hoksasin jo aika nuorena ettei kannata lihottaa muiden lompakoita, kun voi lihottaa omaakin. Ja voi olla töissäkin vain harrastuksen vuoksi eikä ole mikään PAKKO! Ihmiset on kyllä aika tyhmiä, kun painavat niska limassa töitä, ja joku käärii voitot taskuunsa... ehkä minäkin käärin, mutta sen muistan aina, että "lypsävää lehmää ei kannata tappaa"!! - Ei pa
väliin tulija kirjoitti:
Miten niin mökkiasia olisi "arka" ? Mulla on enemmänkin kuin yksi kesämökki, ja kaikki olen itse rakentanut, ihan kivaa puuhastelua sekin, ja muutaman omakotitalonkin olen rakentanut ja myynyt, ja nyt on sitten se ASUNTO-OSAKE!
Kyllä se niin vaan on, että se ostaa osakkeet, talot ja kesämökit,jolla on siihen varaa! Niissä on raha tallessa ja ainakin mulla koko ajan vaan omaisuus ja varallisuus lisääntyy! Eikä tarvii pelätä, että ainakaan kesämökki järven rannalla ja Etelä-Suomessa käsiin jää, jos myymään alkaa, taikka vuokraamaankin. Minulta olis jo kiljuen ostettu kaikki mökit, jos olisin myynyt! On kyllä aika pöllöä maksaa vuokraa asunnosta, kesämökkiä voi vielä kuvitella vuokraavankin. Mutta, näin se vaan on, että joka ei osaa tuota sijoituspuolta, pysyy pers aukisena lopun ikäänsä! Eri asia on jossain muualla kuin Suomessa, jossa vuokra-asunnon vuokrasummalla voit maksaa omaa asuntoa! Mutta, jos ei ole edes sen vertaa alkupääomaa, että saa pankkilainan, silloin on PAKKO mennä vuokralle!! Sekin on totta, että "raha tulee rahan tykö" .... Minäkin hoksasin jo aika nuorena ettei kannata lihottaa muiden lompakoita, kun voi lihottaa omaakin. Ja voi olla töissäkin vain harrastuksen vuoksi eikä ole mikään PAKKO! Ihmiset on kyllä aika tyhmiä, kun painavat niska limassa töitä, ja joku käärii voitot taskuunsa... ehkä minäkin käärin, mutta sen muistan aina, että "lypsävää lehmää ei kannata tappaa"!!Kannataako sitä levennellä kun et varmaankaan ole ainut jolla on rahaasiat kunnossa.Itsellänikin on jotain kertynyt mutta ei niistä sen enempää.Joku voi olla henkisellä tasolla aivan eri asteella kuin sinä vaikka ei elvistelisi omaisuudellaan.Henkinen hyvinvointi on aivan eri asia,kun mateeriaalinen josta saa hektistä tyydytystä.Jos ihminen on henkisesti tasapainoinen eikä aina ole setelinkuvat silmissä voi vapaasti nauttia elämästä eikä kerskailla julkisesti.
- rekkulio
Toinen mistä voisi myös vääntää kättä on nämä asunto-osakkeet!!! Hah, muka OMA KOTI. Mutta tämä kuuluu sitten toiselle palstalle....Kuulostat henkilöltäjoka asuu lähiön vuokramurjussa, autona kilvetön datsuni tai ei lainkaan. iäkäs äitisi on maksanut sun vuokratakuut.
mun mielestäni perusteluksi riittää että haluan "veden äärelle" oma maa, mökki ja kalapaikat on se juttu mitä ei ees vuokramökki ole.
meillä omakotitalo on pikkukaupungissa ja mökkipaikka lapissa. okt:n piha ei tod. ole sama asia kuin erämaajärvi kaukana keskuksista. Tähän ei ymmärryksesi kykene kun sulle ilmeisesti riittää betonikuutio, pyörävarasto, sale ja nurkan takana kantaräkälä.
mutta jokainen haalii sen mihin kykenee ja minkä haluaa, jotenkin vaikuttaa siltä että tämä aloittamasi aihe on "arka" itsellesi..
jaksamisia sulle, mulla alkaa huomenna kesäloma joten en jaksa hermostua=) - onni on ja sitä kätke en
väliin tulija kirjoitti:
Miten niin mökkiasia olisi "arka" ? Mulla on enemmänkin kuin yksi kesämökki, ja kaikki olen itse rakentanut, ihan kivaa puuhastelua sekin, ja muutaman omakotitalonkin olen rakentanut ja myynyt, ja nyt on sitten se ASUNTO-OSAKE!
Kyllä se niin vaan on, että se ostaa osakkeet, talot ja kesämökit,jolla on siihen varaa! Niissä on raha tallessa ja ainakin mulla koko ajan vaan omaisuus ja varallisuus lisääntyy! Eikä tarvii pelätä, että ainakaan kesämökki järven rannalla ja Etelä-Suomessa käsiin jää, jos myymään alkaa, taikka vuokraamaankin. Minulta olis jo kiljuen ostettu kaikki mökit, jos olisin myynyt! On kyllä aika pöllöä maksaa vuokraa asunnosta, kesämökkiä voi vielä kuvitella vuokraavankin. Mutta, näin se vaan on, että joka ei osaa tuota sijoituspuolta, pysyy pers aukisena lopun ikäänsä! Eri asia on jossain muualla kuin Suomessa, jossa vuokra-asunnon vuokrasummalla voit maksaa omaa asuntoa! Mutta, jos ei ole edes sen vertaa alkupääomaa, että saa pankkilainan, silloin on PAKKO mennä vuokralle!! Sekin on totta, että "raha tulee rahan tykö" .... Minäkin hoksasin jo aika nuorena ettei kannata lihottaa muiden lompakoita, kun voi lihottaa omaakin. Ja voi olla töissäkin vain harrastuksen vuoksi eikä ole mikään PAKKO! Ihmiset on kyllä aika tyhmiä, kun painavat niska limassa töitä, ja joku käärii voitot taskuunsa... ehkä minäkin käärin, mutta sen muistan aina, että "lypsävää lehmää ei kannata tappaa"!!Viestissä paljon tosiasiaa sillä samalla rahalla lyhentää paljon asuntolainaa kun maksaa kallista vuokraa ja sitten kun oot maksanut lainasi jää rahaa enemmän käyttöön kuin sillä, että on koko ikänsä vuokralla asuva. Ja vielä kun osaa vähän tehdä käsillään pystyy ehkä ostamaan halvemman ja laittamaan kuntoon ja myymään eteenpäin paljon isommalla rahalla kun itse on sijoittanut siihen taloonsa. Ja taas ostamaan vähän edullisempaa jne. Tulee säästettyä pian kesämökkirahatkin ja vielä paljon muuta;) Mutta jos ei halua nähdä mitään vaivaa voi odotella että omat vanhukset delaa ja sitä kautta saa mökin ja talon tai osakkeen rivitalosta kuten nykyään on niin tavallista tehdä mutta jos olet osaava ja omaat sellaisen asenteet että et odota aina valmista kannattaa yrittää....;) eikä olla kateellinen jos jollain jotain ja mulla ei mitään....
- JUUUUUUUUUUUUUUUUU
Toinen mistä voisi myös vääntää kättä on nämä asunto-osakkeet!!! Hah, muka OMA KOTI. Mutta tämä kuuluu sitten toiselle palstalle....Jollain ihmisil on rahaa
- Väliin tulija
Ei pa kirjoitti:
Kannataako sitä levennellä kun et varmaankaan ole ainut jolla on rahaasiat kunnossa.Itsellänikin on jotain kertynyt mutta ei niistä sen enempää.Joku voi olla henkisellä tasolla aivan eri asteella kuin sinä vaikka ei elvistelisi omaisuudellaan.Henkinen hyvinvointi on aivan eri asia,kun mateeriaalinen josta saa hektistä tyydytystä.Jos ihminen on henkisesti tasapainoinen eikä aina ole setelinkuvat silmissä voi vapaasti nauttia elämästä eikä kerskailla julkisesti.
Totta kai mun kirjoitukseni ärsyttää joitain, se on tarkoituskin, että vähän kolahtaa. Mitä sitten tarkoitit jollain "hektisellä materialismilla" ? Minusta siinä ei ole mitään hektistä, että pystyy tekemäään elämässään juuri niitä asioita joita haluaa, ja valitettavasti ainakin minulla ne ovat usein sellaisia asioita,jotka maksavat! Ja, joista sitten saan myös sitä peräänkuuluttamaasi henkistä hyvinvointia. Totta on, että ei raha tee ketään onnelliseksi, kuin ehkä vähäksi aikaa, mutta rahattomuus ja köyhyys tekee kylläkin onnettomaksi!!! Lienet siinä ainakin samaa mieltä kanssani? Sen verran voin paljastaa itsestäni, että kokemusta on olla ihan rutiköyhä, jolloin koko omaisuuteni mahtui yhteen matkalaukkuun ja elämässä ei ollut mitään tavoitteita, no , ehkä sen verran, että kunnon ammattiin piti valmistua. Silloin- 1970-luvullaoli tärkeää nuorelle ihmiselle,että on hieno titteli ja kunnon ammatti. Voin vakuuttaa, että EN ollut onnellinen,vaikka olinkin nuori. Nyt on omaisuutta ja titteleitä, varmuus pärjäämisestä, totuus todellakin on se, että josko täällä sitten voinkin "elvistellä", niin tuttujeni keskuudessa on olen hyvinkin vaatimaton.... Sillä- suurin osa ovat minulle hyvinkin kateellisia... sanonpa vain, että juuri tällaisille ihmisille se omaisuus ja raha merkkaavat paljon enemmän kuin minulle!! Minun kun ei sitä tarvitse ajatella, pärjääkö vai ei, niin entistä enemmän sitten tulee ajateltua muita asioita. Terveys tietenkin tärkein niin oma kuin läheisten. Ja harrastaakin voi: jopa kulttuuria:) Entä sitten oman henkisen tasoni arviointi?: En siihen pysty, täällähän siitä saa toisilta kommentteja. Olisinko sitten kovin matalalla henkisellä kapasiteetilla menestynyt näin hyvin? Pärjääminen kun nykypäivänä varsinkin vaatii todella hyviä sosiaalisia taitoja. Eri asia on täällä, näillä foorumeilla ei tarvitse miellyttää ketään!!! Viivi sanoi Wagnerille: " Etkö Wagner tiedä ettei raha tuo onnea?" " En halua onnea, haluan rahaa", oli vastaus...
Joku siteeraus tämäkin: " Tyhjän saa pyytämättäkin, mutta kateus on ansaittava" !! Siinä minä olen onnistunut todella hyvin, ja jopa nautin siitä! Joku sanoo taas tietty, että "onpa siinä ihmisellä huono itsetunto" ... joopa joo.. - en omista taloa
Joskus vaan mukava maata kalliolla ja katsella ulappaa... niin yksinkertaista se on....vaan asun todellakin pääkaupunkiseudulla ja käytän yleisiä,ja siksi mökki on kiva paikka,kun siellä on oma tontti,oma lupa tehdä mitä haluaa.Jos olisi omakotitalo ja mökki isoine pihoineen,ei molemmissa jaksaisi pihaa ym. laitella,eikä se olisikaan enää lepoa.Nuo remppahommatkin on aivan ihania,kun se on niin erilaista työtä kuin mitä tekee työkseen.Jos olisin puuseppä,en ehkä jaksaisi veistellä lomalla.´Toinen tykkää äitistä,toinen tyttärestä,eikä se muuksi muutu!Hyvää kesää kaikille,mökkeilijöille,caravaanareille,ulkomaan matkaajille,tai niille jotka viettävät kesänsä kaupungissa.Jokaisessa lomanviettotavalla on yksi yhteinen nimittäjä:lepo työstä!
- kesämansikka
Toinen mistä voisi myös vääntää kättä on nämä asunto-osakkeet!!! Hah, muka OMA KOTI. Mutta tämä kuuluu sitten toiselle palstalle....no se nyt vaan on tyhmää maksaa turhasta! maksaa ikänsä vuokraa ja olla aina persaukinen. mitä sinusta jää jäljelle- ei mitään! jälkipolvet eivät kauan sinua muistele, perintöjä kyllä. minulla on tästä omakohtaisia kokemuksia- sain yllärinä as-osakkeen perinnöksi. onneksi tämä kaukainen sukulaiseni oli ollut viisaampi kuin Sinä. Ja kaikista älyttömimpiä ovat ne, jotka näyttämisen vuoksi sijoittavat huonoimpaan mahdolliseen eli autoon. ethän Sinä vain lukeudu heihin?
- arka aihe?
Toinen mistä voisi myös vääntää kättä on nämä asunto-osakkeet!!! Hah, muka OMA KOTI. Mutta tämä kuuluu sitten toiselle palstalle....Miten niin arka aihe...itse kuvittelet taas sellaista...kysyit miksi pitää omistaa mökki ja kun ihmiset vastasivat innokkaasti ja osa puolusti mökkiään niin sinä teitkin siitä aran aiheen. Itselläni on mökki, auto, talo ja jopa kerrostalokaksio; kaikista olisin valmis luopumaan jos pakko olisi, mutta mökki tekisi kipeimpää...siellä tuntuu että aidosti voi elää niinkuin itse haluaa. Muita tuskin kaipaisin samalla lailla. Eikä asia ole minulle yhtään arka aihe, voin puhua siitä ihan avoimesti.
- osittain itse tehtyä
Väliin tulija kirjoitti:
Totta kai mun kirjoitukseni ärsyttää joitain, se on tarkoituskin, että vähän kolahtaa. Mitä sitten tarkoitit jollain "hektisellä materialismilla" ? Minusta siinä ei ole mitään hektistä, että pystyy tekemäään elämässään juuri niitä asioita joita haluaa, ja valitettavasti ainakin minulla ne ovat usein sellaisia asioita,jotka maksavat! Ja, joista sitten saan myös sitä peräänkuuluttamaasi henkistä hyvinvointia. Totta on, että ei raha tee ketään onnelliseksi, kuin ehkä vähäksi aikaa, mutta rahattomuus ja köyhyys tekee kylläkin onnettomaksi!!! Lienet siinä ainakin samaa mieltä kanssani? Sen verran voin paljastaa itsestäni, että kokemusta on olla ihan rutiköyhä, jolloin koko omaisuuteni mahtui yhteen matkalaukkuun ja elämässä ei ollut mitään tavoitteita, no , ehkä sen verran, että kunnon ammattiin piti valmistua. Silloin- 1970-luvullaoli tärkeää nuorelle ihmiselle,että on hieno titteli ja kunnon ammatti. Voin vakuuttaa, että EN ollut onnellinen,vaikka olinkin nuori. Nyt on omaisuutta ja titteleitä, varmuus pärjäämisestä, totuus todellakin on se, että josko täällä sitten voinkin "elvistellä", niin tuttujeni keskuudessa on olen hyvinkin vaatimaton.... Sillä- suurin osa ovat minulle hyvinkin kateellisia... sanonpa vain, että juuri tällaisille ihmisille se omaisuus ja raha merkkaavat paljon enemmän kuin minulle!! Minun kun ei sitä tarvitse ajatella, pärjääkö vai ei, niin entistä enemmän sitten tulee ajateltua muita asioita. Terveys tietenkin tärkein niin oma kuin läheisten. Ja harrastaakin voi: jopa kulttuuria:) Entä sitten oman henkisen tasoni arviointi?: En siihen pysty, täällähän siitä saa toisilta kommentteja. Olisinko sitten kovin matalalla henkisellä kapasiteetilla menestynyt näin hyvin? Pärjääminen kun nykypäivänä varsinkin vaatii todella hyviä sosiaalisia taitoja. Eri asia on täällä, näillä foorumeilla ei tarvitse miellyttää ketään!!! Viivi sanoi Wagnerille: " Etkö Wagner tiedä ettei raha tuo onnea?" " En halua onnea, haluan rahaa", oli vastaus...
Joku siteeraus tämäkin: " Tyhjän saa pyytämättäkin, mutta kateus on ansaittava" !! Siinä minä olen onnistunut todella hyvin, ja jopa nautin siitä! Joku sanoo taas tietty, että "onpa siinä ihmisellä huono itsetunto" ... joopa joo..Ja minkä itse olen huomannut että varsinkin sellaiset ihmiset jotka nuorena aloittivat samoista lähtökohdista; ensimmäinen asunto velkaa, sitten muutto isompaan ja sitten alkoivatkin antaa rahan palaa juhlimiseen yms. ajattelevat nyt että minä joka osasin matkustaa viisaasti, juhlia visaasti (siis aina varojeni mukaan) olen jostakin saanut ylimääräistä kun omaisuutta on kertynyt paljon enemmän kuin heille. Ja nyt sitten pitäisi auliisti jakaa kaikille tai tuntea syyllisyyttä kun itsellä on niin paljon enmmän kuin heillä. Sellaista se on, vaikka itse olet rahasi rehellisestikin hankkinut ja säästänyt niin heti kun vähän alkaa kertyä niin ajatellaan että olet joko perinyt sen, saanut lottovoiton tai jotenkin vääryydellä hankkinut.
- m,itäs...
tuosta oliskaan kadehtimista...oman asunnon omaavat ovat niin itsekkäitä huh ja typeriä omassa yksinkertaisuudessaan ja mökkiä en haluaisi kun siellä itikat vain syövät ja ilman autoa on huoletonta ei tarvitse vinkua bensarahoja kuten ystäväni tekee ja se on paljon enemmän kuin julkisilla joten tulee paljon halvemmaksi ja ystävyys säilyy...:)
mutta miksi kirjoitti:
tulet mökki palstalle trollaamaan?
Jotkut tykkää omistaa jopa matkailuautoja/vaunuja vaikka sellaisessa ei ole mitään järkeä, mutta suotakoon se heille.... matkailuvaunun omistamisessakin.
Minulla on sekä mökki että vaunu. Mökillä ollessa vaunu toimii mainiosti varatilana, jos sattuu vieraita tulemaan. Ja aina joskus alkaa tehdä mieli muihinkin maisemiin. Silloin vain vaunu koukkuun ja menoksi. Palatessa sitten taas mökkeily tuntuu tosi mukavalta.
Tietenkin tuon järkevyyden voi kyseenalaistaa, sillä ilmaistahan tuo vaunuilu ei ole, eikä mökkeilykään.
Lisäksi olen sitä mieltä, että koti on ylivoimaisesti paras paikka ihmisen oleskella. Mökki ja vaunu ovat vain vaihtelua elämään.- itseäsi
Väliin tulija kirjoitti:
Joku siteeraus tämäkin: " Tyhjän saa pyytämättäkin, mutta kateus on ansaittava" !! Siinä minä olen onnistunut todella hyvin, ja jopa nautin siitä! Joku sanoo taas tietty, että "onpa siinä ihmisellä huono itsetunto" ... joopa joo..siitä, että sinulla on rahaa! Elämän jälkipuoliskolla rahasta onkin paljon iloa. Käyttäisit mieluiten lahjasi ja taitosi muiden auttamiseen. Eikä se auttaminen tarvitse aina olla taloudellista, vaan se voi olla asenteellista. Oman lompakon paksuudella elvistely ei hyödytä ketään, ei edes sinua.
- jos lähdet
Minäittevaan kirjoitti:
... matkailuvaunun omistamisessakin.
Minulla on sekä mökki että vaunu. Mökillä ollessa vaunu toimii mainiosti varatilana, jos sattuu vieraita tulemaan. Ja aina joskus alkaa tehdä mieli muihinkin maisemiin. Silloin vain vaunu koukkuun ja menoksi. Palatessa sitten taas mökkeily tuntuu tosi mukavalta.
Tietenkin tuon järkevyyden voi kyseenalaistaa, sillä ilmaistahan tuo vaunuilu ei ole, eikä mökkeilykään.
Lisäksi olen sitä mieltä, että koti on ylivoimaisesti paras paikka ihmisen oleskella. Mökki ja vaunu ovat vain vaihtelua elämään.ajattelemaan asiaa kuten aloittaja.
Sen vaunun hinnalla majoitat ne vieraat vaikka hotellissa ja jää vielä rahaakin.
- möcin ucco
Jos tykkää rakentelusta ja muusta käsillä tekemisestä ja puuhailusta, ei vuokramökki oikein käy. Jos haluaa oleilla niin vuokramökki on ihan hyvä vaihtoehto. Ja eihän kaikki tykkää mökkeilystä ollenkaan vaan haluaa viettää vapaa-aikansa kaupungissa.
- Näin on näreet
omaa rantaa. Yleensä siinä on nykyään sauna tai "mökki". Mökin omistaminen on paitsi mukavaa, kun oma rentoutumispaikka. Rantamökin omistaminen on myös saaliin jakamista, koska Etelä-Suomesta ovat jo vkunnolliset rannat loppumaisillaan. Jollei nyt saa kahmaistua rantatonttia jää pian kokonaan ilman oikeutta mennä rantaan. Mitä nyt johon sääskiä ja käärmeitä vilisevään ruovikkoon tai useamman kilometrin päässä olevalle yleiselle uimarannalle.
Mökki on kuin moottorivene kalastajilla: Ennne vanhaan apajalle soudettiin ja mentiin purjeella, mutta kun ensimmäiset hankkivat moottorivenen ja ehtivät ensin kalavesille ja veivät parhaat saaliit, oli muidenkin hommattava se moottorivene että pysyivät leikissä mukana. - ei sytyttänyt
Mökki löytyy kaukaa korvesta vapaiden vesien ääreltä,mutta ei se oikeesti mikään ihana juttu ole. Perintömökki ja mätänee pystyyn. Maalla asuneet vanhemmat rakentaneet sen aikoinaan 25 km:n päähän kodistaan ja mukamas käyvät saunomassa, mutta pah, sanon minä. Sinnehän se jäi kun ei kukaan halunnut lähteä lämmittelemään ja omankin kodin puusauna yhtä kiva. Joten nyt kun asun tätä nykyä kauempana mökillä on ihan kiva viettää viikko tai kaksi kesässä, mutta siihen satsaaminen ei todellakaan innosta.
Ainakin meidän suvussa mökin omistaminen johtui muiden kyläläisten mökkivimmasta ja maine meni, jos ei joka perheessä ollut jonkinlainen mökki lähitienoolla. Jonkun aikaa kylän väki kierteli toistensa uusia rantasaunoja testailemassa pakollisten saunatuliaisten kera, mutta harva innostui enemmänkin niissä oleilemaan.
Mielestäni nykypäivän mökkikaipuu on jonkinlainen oire halusta palata juurilleen, luontoon, vaikkakaan se ei oikeasti sellaista ole ja mökit ovat muuttuneet mukaviksi kakkosasunnoiksi. Harrastus harrastuksien joukossa, mutta varmasti joukossa on myös sellaisia, jotka eivät osaa itse keksiä elämäänsä itselleen sopivaa sisältöä ja ottavat vain mallia, mitä muut tekevät. Kaikista ei ole mökkeilijöiksi ja sen näkee plaraamalla myytäviä mökkejä, millaisia tuherruksia ja innovaatioita niissä onkaan. Suomalainen elää mökillä täysillä ja toteuttaa kaiken sen, mitä ei varsinaisessa kodissaan saa tehdä.- iski nelikymppisenä
Vaikka on omakotitalo maalaiskaupungissa, piti se oma mökki rannalta saada. En siis osaa kommentoida tuohon, miksi maalaiset haluavat kuivanmaanmökkejä, vaan ihan omasta puolestani kommentoin.
Halusimme veden äärelle. Tykkäämme uimisesta, saunomisesta, mies kalastelusta ja lapset kaikista näistä. Minä naisihmisenä tykkään sisustamisesta ja pihan laitosta. Kaupungissa tontti pieni ja vähällä laittamisella menee. Ei ole silti mökilläkään paljon myllättävää, koska on luonnonvarainen. Osa kalliota, toinen osa kanervikkoa. Eli kaksi ihan eri maailmaa, koti ja mökki. Ei rahapulaa, vapaa-aikaa tarpeeksi, joten miksikäs ei = ) - tapauksessa
myyntiin vain.
- tyylillään.
iski nelikymppisenä kirjoitti:
Vaikka on omakotitalo maalaiskaupungissa, piti se oma mökki rannalta saada. En siis osaa kommentoida tuohon, miksi maalaiset haluavat kuivanmaanmökkejä, vaan ihan omasta puolestani kommentoin.
Halusimme veden äärelle. Tykkäämme uimisesta, saunomisesta, mies kalastelusta ja lapset kaikista näistä. Minä naisihmisenä tykkään sisustamisesta ja pihan laitosta. Kaupungissa tontti pieni ja vähällä laittamisella menee. Ei ole silti mökilläkään paljon myllättävää, koska on luonnonvarainen. Osa kalliota, toinen osa kanervikkoa. Eli kaksi ihan eri maailmaa, koti ja mökki. Ei rahapulaa, vapaa-aikaa tarpeeksi, joten miksikäs ei = )Me taas luovuimme mökistä 60 vuotiaina!
- ole omistettava
me vuokrasimme monena vuonna mökin useaksi viikoksi kunnes päätimme ostaa oman. Vieraan mökillä oli outo olla kun ei oikein voinut nikkaroida mitään kun siellä ei ollut mitään omaa.
Nyt kun oma niin olen joidenkin mielestä rehkinyt siellä melko paljon, mutta se nyt vaan sattuu olemaan mieluista terapiaa vastapainoksi konttorityölle.
Meille omistaminen sopii vaikka myönnän että se ei ole halvempaa kuin vuokraaminen varsinkaan jos laskee jotain kulua pääomalle. Kyllä on taas nautinto aloittaa loma ja mennä mökille rentoutumaan vaikkakin ympärillä on paljon tekemistä.- oikein odotan
taas loman alkavan ja pääsen möksälle puita pilkkomaan, kyllä saa taas hartioiden kiinnikkeet kyytiä. :)
- rauhaa kaipaava
oikein odotan kirjoitti:
taas loman alkavan ja pääsen möksälle puita pilkkomaan, kyllä saa taas hartioiden kiinnikkeet kyytiä. :)
Olen huomannut, että ihmiselle on tärkeää välillä irrottautua jotenkin tavanomaisesta ympäristöstä. Jollekin se on mökki, toiselle asuntovaunuilu, toiselle veneily, moottoripyöräily, ulkomaanreissut, kylpylämatkat, Lapin vaellukset. Kaikista näistä eri tyyppiset ihmiset saavat kaipaamaansa vaihtelua. Kuivanmaan mökkejä erämaan rauhasta saa aika edullisestikin. Voi tehdä itse uimalammen tai hankkia ajan kanssa kylpytynnyrin, tai helteillä laittaa pihalle vanhan kylpyammeen vilvoittelua varten. Näin meillä on ratkaistu tämä asia.
- ei ikinä mökille
itse olen miettinyt aivan samaa.meilläkin oli kauhea mökkikuume ja niinpä ostimme mökin järvenrannalta siellä 3 kesää käytiin "rentoutumassa" eli halkoja hakkaamassa, haravoimassa ,laituria oikomassa. jossain vaiheessa tuli kiintiö täyteen .2vuoteen ei olla käyty katsomassa että onko edes mökki pystyssä se siitä mökkeilystä kyllä oli rentouttavaa.
- jos joku muu
Jos et aio testamentata mökkiä lapsenlapsille, niin mitä järkee sitä on siellä tyhjänä pitää; Myykää se mökki jollekin jota oikeesti huvittaa käydä mökillä laitamassa pihaa, hakkaamassa halkoja ja kunnostamassa sitä mökkiä jonka te ootte sinne unohtanu... Tais olla hetken huumaa se mökkielämä?
- jos joku muu
Jos et aio testamentata mökkiä lapsenlapsille, niin mitä järkee sitä on siellä tyhjänä pitää; Myykää se mökki jollekin jota oikeesti huvittaa käydä mökillä laitamassa pihaa, hakkaamassa halkoja ja kunnostamassa sitä mökkiä jonka te ootte sinne unohtanu... Tais olla hetken huumaa se mökkielämä?
- Make60
Älä ota niistä mökkiaskareista tressiä vaan tee niitä omaksi iloksi. Itse käuyn mökillä mutta en minä kokoajan niintä askareita tee vaa silloin tällöin. Jos joak kerta kun käy mökillää niin tekee polttopuita sen verran kun polttaa niin aina on puita tai kaadat keväällä vaikka 30 runkoa ja järjestä kavareiden kanssa puutalkoot niin viikonloppuna on puut tehty. Mökillä on aina tekemistä ja se on parempi kuin lähipaarissa istumunen ja menee hyötyliikunnasta mutta pitää myös muistaa rentoutua. Viikonloppuna kun menee mökille perjantaina niin jos tekee jotain niin lauantaina 2-4 tuntia on sopiva koska ei mökki mikään työleiri saa olla.
Isommat työt kesälomilla mutta ihan rauhassa ja ájan kanssa. Itselläni koko ajan pientä remonttia mökilla ja sitä on tehty 2-vuotta ja sitä riittää mutta oman jaksamisen kanssa en ota tressiä vaan valillä otetaan rennosti. Omalla mökillä saa olla kuin etse huvittää ja naapurit ovat onneksi 300 metrinpäässä ja voi soittaa musiikkia vaikka keskellä yötä ja lujaa eikä kukaan tule sanomaan metelistä. Oma tupa oma lupa. - mökätön yö
Make60 kirjoitti:
Älä ota niistä mökkiaskareista tressiä vaan tee niitä omaksi iloksi. Itse käuyn mökillä mutta en minä kokoajan niintä askareita tee vaa silloin tällöin. Jos joak kerta kun käy mökillää niin tekee polttopuita sen verran kun polttaa niin aina on puita tai kaadat keväällä vaikka 30 runkoa ja järjestä kavareiden kanssa puutalkoot niin viikonloppuna on puut tehty. Mökillä on aina tekemistä ja se on parempi kuin lähipaarissa istumunen ja menee hyötyliikunnasta mutta pitää myös muistaa rentoutua. Viikonloppuna kun menee mökille perjantaina niin jos tekee jotain niin lauantaina 2-4 tuntia on sopiva koska ei mökki mikään työleiri saa olla.
Isommat työt kesälomilla mutta ihan rauhassa ja ájan kanssa. Itselläni koko ajan pientä remonttia mökilla ja sitä on tehty 2-vuotta ja sitä riittää mutta oman jaksamisen kanssa en ota tressiä vaan valillä otetaan rennosti. Omalla mökillä saa olla kuin etse huvittää ja naapurit ovat onneksi 300 metrinpäässä ja voi soittaa musiikkia vaikka keskellä yötä ja lujaa eikä kukaan tule sanomaan metelistä. Oma tupa oma lupa.Niin tuolla tavalla ajattelee hän, että sitä saa mölytä miten haluaa yökaudet, hänellä on ehkä asenteessa vikaa. Monikin lähtee rentoutumaan mökille kaupungin remuista ja kohtaa sitten mökähullun mökkinaapurin jolle ei päivät riitä mökän levittämiseen ympäristöön vaan pitää ottaa vielä yöt apuun. Perheemme omistaa tälläiset naapurit kaupungin omakotialueella sekä korvessa susien ja karhujen keskellä omalla mökillä. En ole myöskään ainut joka kärsii heistä kotona että siellä mökillä. Kaupungissa on tietyt lait, jotka säätelee sitä mokää jotenkin mutta maalla ei mikään. Olemme naapureiden kanssa soittaneet monet kerrat kaupungissa poliisit ja sitä olemme tehneet myös maalla mökillä. Kyllä siinä alkaa olla vitsit vähissä kun naapurit viettävät kesälomaa mökillään viikon sillä tavalla, että yölläkin kukaan ei muista naapureista saa nukuttua. Tuodaan sellaiset poppivehkeet mukana, ettei rajaa ole ja laitetaan täysillä pihalle yöaikaan soimaan. Kuseskellaan naapureiden tonteilla ja paskotaankin jne...Ja sitten viikon jälkeen palataan arkeen ja työelämään Helsinkiin. Oikeaa asennetta peliin vaikka ei niin hyvin tunnettaisi niitä mökkinaapureita ei kuitenkaan sikailuun tarvitse alkaa kun päästään kaupungista pois kesälaitumelle. Terve vaan naapurit ja hauskaa kesälomaa teillekin!
- Make60
mökätön yö kirjoitti:
Niin tuolla tavalla ajattelee hän, että sitä saa mölytä miten haluaa yökaudet, hänellä on ehkä asenteessa vikaa. Monikin lähtee rentoutumaan mökille kaupungin remuista ja kohtaa sitten mökähullun mökkinaapurin jolle ei päivät riitä mökän levittämiseen ympäristöön vaan pitää ottaa vielä yöt apuun. Perheemme omistaa tälläiset naapurit kaupungin omakotialueella sekä korvessa susien ja karhujen keskellä omalla mökillä. En ole myöskään ainut joka kärsii heistä kotona että siellä mökillä. Kaupungissa on tietyt lait, jotka säätelee sitä mokää jotenkin mutta maalla ei mikään. Olemme naapureiden kanssa soittaneet monet kerrat kaupungissa poliisit ja sitä olemme tehneet myös maalla mökillä. Kyllä siinä alkaa olla vitsit vähissä kun naapurit viettävät kesälomaa mökillään viikon sillä tavalla, että yölläkin kukaan ei muista naapureista saa nukuttua. Tuodaan sellaiset poppivehkeet mukana, ettei rajaa ole ja laitetaan täysillä pihalle yöaikaan soimaan. Kuseskellaan naapureiden tonteilla ja paskotaankin jne...Ja sitten viikon jälkeen palataan arkeen ja työelämään Helsinkiin. Oikeaa asennetta peliin vaikka ei niin hyvin tunnettaisi niitä mökkinaapureita ei kuitenkaan sikailuun tarvitse alkaa kun päästään kaupungista pois kesälaitumelle. Terve vaan naapurit ja hauskaa kesälomaa teillekin!
Tämä yöllä bilettäminen koskee vain juhannusta ja yleensä sammutan musiikin saunan jälkeen kun ruuat on grillattu ja syödään. Kyllä siellä muutkin soittavat ja meluavat mutta kun naaputit ovat 300-1000 metrin päässä niin ei ne äänet mökin sisälle kuulu ja ei se minua haittaa. Kuuluhan päivälla kaikki moottorikäyttöisten koneiden äänet ja kun ne ovat kaukana niin eivät ne häiritse aikä mökillä kovin helposti mennä naapurille sanomaan koska sitä itsekkin metelöi. Lakian on se että meteli pitää olla muistaakseni 85 desibeliä ja se mitataa valittajan pihasta ja pitää olla kova ääni että se on niin kova. Mutta mökillä rentoutuu paljon paremmin kuin rivitaloasunnossa vaikka tämä viihtyisä on ja olen sen verran erkkoluonne että pitää päästä luonnoin rauhaan ja kun ei ole kaikilla mikavuuksilla oleva mökki niin se on välillä kivaa kun kaikki normaalit taloushomman vaativat jotain tekemistä niin sehän vasta rentouttaa mutta pitää tykätä kasillä tekemisestä.
- mökkeily..
Make60 kirjoitti:
Isommat työt kesälomilla mutta ihan rauhassa ja ájan kanssa. Itselläni koko ajan pientä remonttia mökilla ja sitä on tehty 2-vuotta ja sitä riittää mutta oman jaksamisen kanssa en ota tressiä vaan valillä otetaan rennosti. Omalla mökillä saa olla kuin etse huvittää ja naapurit ovat onneksi 300 metrinpäässä ja voi soittaa musiikkia vaikka keskellä yötä ja lujaa eikä kukaan tule sanomaan metelistä. Oma tupa oma lupa.ole sitä ettei tarvitse tehdä yhtään mitään vaan nauttia, syödä hyvin ja saunoa sekä uida ja nukkua kiintiöt täyteen ja sitten on kivaa tulla pois kun ei enää halua olla yksikseen...mutta toki mökkeily olisi kivaa jos joku muukin kiva ihminen olisi mutta sitten tulee kuluja jos ei itse tuo ruokiaan...en voisi kuvitellakaan meneväni töihin vapaa-ajalla vaan haluan nauttia muutaman päivän ehkä viikon ja siinäpä ne suomen kesän lämpimät päivät ovatkin ja tulisin kiireellä pois..:)
- 3 mökin mies
jos joku muu kirjoitti:
Mökkinhulluus iski meidänkin kylään 1970-luvulla. Ne pari sukua, jolle herrat olivat nataneet kylän rannat isossajaossa myivät muutman kymmenen huvilatonttia ja enimmäkseen vieraantuivat työnteosta. Itselleen jättivät yhden mökkitontin ja jokaiselle lapselle jasitten sedille ja tädeille jakajaismökit, ettei olisi tarvinnut tuottavaa maata antaa. Olisivat myyneet kai melkein mitä vain muutakin, jos olisvat hyvän hinnan saaneet.
Me muutkin kellä rantaa oli rakensimme syystä tai toisesta rantaan ainakin saunan, meidänkin suku joka oli enimmäkseen rantarakentamista vastaan.
No niin nyt on minullakin kolme loma-asuntoa ja veljellä kaksi. Olen tässä ajatellut että vapauttaisinko rantaa ja purkaisinko turhimman mökin pois, kun ei siellä keritty viime kesänäkään yhtään kertaa käymään.
- Kesiksellä
...irtaudutaan arjesta mökillä. Mökillä on omat puuhat joita touhutaan esim. kalastus, veneily, veden kantaminen, jne... ja rentoutuminen, siinä unohtuu arjen askareet.
Mökki pitää olla sellainen, ettei se ole "riesa" eli nurmikon leikkuut, kukkien kastelut ei kuulu mökkielämään. kasvien täytyy pärjätä ilman huolenpitoa, jos niitä istuttelee. - liekö muotia
Itse asun maalla eikä sille mökille kieltämättä ole aikaa eikä tarvetta. Jossain välissä jopa harkitsin, jotta olisi kiinnekohta entiselle kotiseudulle, mutta milloin sinne olisi malttanut lähteä... turhan hankalaa. Eli olen aikalailla samaa mieltä, vaikka ei sinne mökille mikään pakko pihatöitä ole järjestää.
- Minun, ei sinun
Oma mökki pitää olla koska suomalaiset ovat kateellisia ja ahneita.
Jos paapalta jää mökki, niin on heti pari ahnetta sukulaista sitä itselleen ahmimassa, eikä tietenkään muilla ole oikeutta siellä käydä.
Jos suomalaiset olisivat solidaarisempia eivätkä aina tuijottaisi omistamisellaan omaan napaansa, ei tarvittaisi niin montaa mökkiä. Mutta kun elämä pyörii oman navan ympärillä, mökkiä ei saa lainata edes oma sisar.
Siksi pitää olla oma. Ahneus sen tekee, ja itsekkyys.- Hippikommuunin kapteeni
Niin, toista se on ulkomailla. Siellä kaikki jakavat oman, eikun anteeksi ei siellä ole kellään mitään omaa, siis yhteisen mökkinsä kaikkien ihmisten kanssa ja omistavat yhdessä kaiken. Eikun siis sehän olikin Neuvostoliitto missä kukaan ei omistanut yhtään mitään ja kaikki oli hyvin.
Kyllä minun mökkini pitäisi olla kaikkien vapaasti käytettävissä, etenkin työtä vieroksuvien kateellisten pummien. Samoin autoni ja asuntoni ovat aina vapaana teitä varten, rakkaat siipiveikot.
Minäkin itsekäs paskiainen omistan siis oman napani lisäksi myös mökin ja makselen siitä hyvästä kaiken maailman veroja ja kannan rahojani kyseisen persauki kunnan kauppoihin ja palveluihin.
Hyi minua ja minun napaani.
Ai niin, eiköhän ne kateelliset löydy niistä kellä omaa mökkiä, jota sisarkaan ei saa ilmaiseksi lainata, ei ole.... - Oletko huomannut?
Hippikommuunin kapteeni kirjoitti:
Niin, toista se on ulkomailla. Siellä kaikki jakavat oman, eikun anteeksi ei siellä ole kellään mitään omaa, siis yhteisen mökkinsä kaikkien ihmisten kanssa ja omistavat yhdessä kaiken. Eikun siis sehän olikin Neuvostoliitto missä kukaan ei omistanut yhtään mitään ja kaikki oli hyvin.
Kyllä minun mökkini pitäisi olla kaikkien vapaasti käytettävissä, etenkin työtä vieroksuvien kateellisten pummien. Samoin autoni ja asuntoni ovat aina vapaana teitä varten, rakkaat siipiveikot.
Minäkin itsekäs paskiainen omistan siis oman napani lisäksi myös mökin ja makselen siitä hyvästä kaiken maailman veroja ja kannan rahojani kyseisen persauki kunnan kauppoihin ja palveluihin.
Ai niin, eiköhän ne kateelliset löydy niistä kellä omaa mökkiä, jota sisarkaan ei saa ilmaiseksi lainata, ei ole....Miksi kaikkien mökkien pitää olla rannassa???? Siinä menee jokamiehenoikeus rantoihin. Kaikissa muissa maissa, kuten Ruotsissa, Tansakssa, Virossa, Saksassa, Hollannissa... rantaan rakentaminen on kielletty, Mökit ovat vähintään 200 m päässä rannasta. Miksi rannan pitää olla muutamien harvojen omistuksessa?
- rekkulio
Oletko huomannut? kirjoitti:
Miksi kaikkien mökkien pitää olla rannassa???? Siinä menee jokamiehenoikeus rantoihin. Kaikissa muissa maissa, kuten Ruotsissa, Tansakssa, Virossa, Saksassa, Hollannissa... rantaan rakentaminen on kielletty, Mökit ovat vähintään 200 m päässä rannasta. Miksi rannan pitää olla muutamien harvojen omistuksessa?
Jos olet käynyt, tiedät mikä ero on rantamökillä ja kuivanmaan mökillä. sitäpaitsi nuo mainitsemasi muut maat, niissä kun ei oo saunomiskulttuuria. mikä olisi suomalaisempaa kuin rantasauna?
kyllä joka perheelle riittää oma rantakaistale, kun kaikkien ei tarvi olla siellä töölönlahdella.. - samma här
Hippikommuunin kapteeni kirjoitti:
Ai niin, eiköhän ne kateelliset löydy niistä kellä omaa mökkiä, jota sisarkaan ei saa ilmaiseksi lainata, ei ole....Juuri noin, miksi pitäisi lainata jotain jollekin, joka ehkä ei itse viitsi ahkeroida sen vertaa, että jotain saisi hankkittua itselleen. Mikään ei tule ilmaiseksi aina pitää jostain luopua, että jotain saa. Miksi sitten pitäisi jollekin lahjoittaa jotain minkä eteen on tehnyt kovasti duunia kuten sen kesämökin eteen, ei mulle ainakaan tule onnellista mieltä siitä, että siivoilen sen lainaamisen jälkeen toisten paskoja sieltä mökiltäni. Asia on toinen jos on ollut apuna kun olen sitä mökkiäni rakentanut eikä sitten vaan valmiiksi tulleen mökin lainaa ole tullut vonkailemaan tekemättä mitään.. Jos siellä ulkomailla ollaan niin halukkaita jakamaan toisille, sinne voi muuttaa asumaan ja kokeilla saako mitään tekemättä itse ensin jotain...
- oli pakko ostaa oma
Sisareni ajoi miehensä kanssa minut ja poikani pois mökiltä, joka ei edes ole heidän, vaan äitimme nykyinen koti. Alunperin koko perheen kesämökki jo 50-luvun alusta asti. Nyt on ihan oma mökki, sähköistetty pieni talo. Sieltä ei kukaan tule ajamaan pois. Silleen se menee. Eläkööt keskenään, meillä on oma tupa, oma lupa.
- Minä minä ja minä
samma här kirjoitti:
Juuri noin, miksi pitäisi lainata jotain jollekin, joka ehkä ei itse viitsi ahkeroida sen vertaa, että jotain saisi hankkittua itselleen. Mikään ei tule ilmaiseksi aina pitää jostain luopua, että jotain saa. Miksi sitten pitäisi jollekin lahjoittaa jotain minkä eteen on tehnyt kovasti duunia kuten sen kesämökin eteen, ei mulle ainakaan tule onnellista mieltä siitä, että siivoilen sen lainaamisen jälkeen toisten paskoja sieltä mökiltäni. Asia on toinen jos on ollut apuna kun olen sitä mökkiäni rakentanut eikä sitten vaan valmiiksi tulleen mökin lainaa ole tullut vonkailemaan tekemättä mitään.. Jos siellä ulkomailla ollaan niin halukkaita jakamaan toisille, sinne voi muuttaa asumaan ja kokeilla saako mitään tekemättä itse ensin jotain...
Ja suomalainenhan ei mökkiään lainaa kellekään, ei edes omalle perheenjäsenelle. Sillä suomalaisellehan omakin sisko/veli on susi silloin, kun ruvetaan haalimaan sitä rahaa ja materiaa. Korkeintaan voi sietää omia kakaroita ja akkaa/ukkoa, tosin sekin lähtee vaihtoon heti kun seksielämä ehtyy.
Kyllä on yhteiskunta ja ihminen mädättänyt sydämensä ja mielensä rahalla ja materialla. Lähimmäinen ei ole mitään, paitsi jos siitä saa hyötyä. Ja heti jos apua toiselta pyytää, olet pummi ja saastainen.
Meitä kovaa työtä tekeviä ihmisiä on paljon, vaan ei ole minulla varaa ostaa mökkiä. Koskaan kuullut naisvaltaisten alojen palkkaongelmista? Etpä tietenkään, sanoit että olet mökin rakentanut, joten olet mies etkä ymmärrä, että joku joka on tehnyt työtä yhtä kauan/kauemmin kuin sinä ei omista mökkiä... Vain siksi kun on elänyt naisena ja tehnyt töitä joita nainen on viime vuosikymmenet saanut. - jälleen
oli pakko ostaa oma kirjoitti:
Sisareni ajoi miehensä kanssa minut ja poikani pois mökiltä, joka ei edes ole heidän, vaan äitimme nykyinen koti. Alunperin koko perheen kesämökki jo 50-luvun alusta asti. Nyt on ihan oma mökki, sähköistetty pieni talo. Sieltä ei kukaan tule ajamaan pois. Silleen se menee. Eläkööt keskenään, meillä on oma tupa, oma lupa.
esimerkki suomalaisesta "lähimmäisenrakkaudesta".
- Nykyinen caravaanari
samma här kirjoitti:
Juuri noin, miksi pitäisi lainata jotain jollekin, joka ehkä ei itse viitsi ahkeroida sen vertaa, että jotain saisi hankkittua itselleen. Mikään ei tule ilmaiseksi aina pitää jostain luopua, että jotain saa. Miksi sitten pitäisi jollekin lahjoittaa jotain minkä eteen on tehnyt kovasti duunia kuten sen kesämökin eteen, ei mulle ainakaan tule onnellista mieltä siitä, että siivoilen sen lainaamisen jälkeen toisten paskoja sieltä mökiltäni. Asia on toinen jos on ollut apuna kun olen sitä mökkiäni rakentanut eikä sitten vaan valmiiksi tulleen mökin lainaa ole tullut vonkailemaan tekemättä mitään.. Jos siellä ulkomailla ollaan niin halukkaita jakamaan toisille, sinne voi muuttaa asumaan ja kokeilla saako mitään tekemättä itse ensin jotain...
Oma mökki!... voi sitä mekin haaveiltiin vuosia ja säästeltiin sitä varten rahaakin... mutta jumalauta kun joku keksi aina nostaa niin tontin kuin rakennustarvikkeidenkin hintoja, aina vain näytti ettei olla yhtään lähempänä "haavettamme"!
Sitten riitti, päätimme että kokeillaan sit toista vaihtoehtoa ja ostettiin matkailuauto, aina on nurmikot leikatti, aidat, laituri, tiet, pensaat, jne... kunnossa kun sen parkkeeraamme leirintäalueille tai caravan-alueille, kun kaipaamme todellista luonnonrauhaa niin Suomessa riittää järvi-/joki-/merenrantaa silmänkantamattomiin minne pysähtyä nauttimaan ja lepäilemään!
Markiisi vain ulos, pieni pöytä ja tuolit sen katveeseen, viltti rantaan ja eikun nauttimaan!
Nyt joku sanoo ettei mihin sattuu saa leiriytyä, ei tietenkään mutta vapaata lääniä on vaikka kuinka helvetisti ja vaikka missä!
Vuosi sitten vaihdoimme ensimmäisen "vanhan" automme uuteen, kyllä riittää "lainaksi" kysyjiä ja kadehtijoita, olemme sanoneet (jopa omille lapsillemme) että se on ostettu omaan käyttöön, ei lainattavaksi tai vuokrattavaksi, eräs tuttavani jopa suuttui kun en suostunut "lainaamaan" uutta autoamme heille muutaman päivän reissua varten!
Sanoin hänelle että mene kauppaan ja osta omasi, ei siinäkään kaupassa josta me omamme ostimme, lukenut ettei sinulle myydä matkailuautoa!
Ei ole varaa sellaiseen!... oli vastaus!
Helvetin suuri omakotitalo heillä on, helvetin suuri mökki heillä on järven rannalla, väh. 2x/vuosi käydään ulkomailla joten he ovat valinneet rahoilleen heille mieluisan reiän, OK, tyytykööt siihen ellei ole muuhun varaa, minä tai vaimoni emme omaamme lainaa emmekä kysy heidänkään mökkiä "lainaksi"!
Suomi on täynnä mitä erilaisimpia vuokramökkejä sitä varten että iskee tarve päästä hetkeksi irti omasta kodista/mökistä, lisäksi aina voi hakea matkailuauton vuokraamosta, yhdelle reissulle se on taatusti halvempi vaihtoehto kuin ostaa oma!... tietenkin halvin vaihtoehto olisi saada se lainaksi "parhaalta kaverilta" ja sitten kun käykin niin ettei kaveri lainaakaan (voin kyllä lainata moottorisahaa tai trimmeriä) niin sitten ei ollakaan enää väleissä!
Jos ystävyys on kiinni noin vähästä, en todellakaan välitä vittuakaan mitä ajattelevat tai sanovat, se on heidän asia!
Jokaisella on oikeus valita, mitä haluaa ja mihin varansa sijoittaa, yski sopii yhdelle, toinen toiselle!
Luojan kiitos ihmiset ovat erialisia ja niin pitääkin olla, ja kaikille löytyy tilaa ja tarvetta (poislukien huumehörhöt ja puliukot/-akat), olkaamme ihmisiä toisillemme ja arvostakaamme itseämme ja toisiamme (poislukien noi edellämainitsemani ryhmät), työtä tekevä ansaitsee leipänsä ja vapautensa ja maallisen omaisuutensa, älkööt sitä kukaan turhaan soimatko tai kadehtiko (no okei, vähän saa kadehtia muttei liikaa)
Olipa sitten kyse mökistä, ulkomaan matkasta, matkailuautosta, tai muusta vapaa-ajan hyödykkeestä, se maksaa aina rahaa!
Mutta kun sen hankkimisesta on päätös tehty niin turha sitä on enää jälestäpäin laskeskella mitä siihen menee, mitä sillä on enää väliä!
Tuolla huoltoasemalla on muuten gemsan tyhjennyspaikka ja harmaavesisäiliöiden tyhjennyskaivokin löytyy, täytyykin käydä tyhjennyksellä!
Hyvää kesää kaikille! - rantaa
Miksi kaikkien mökkien pitää olla rannassa???? Siinä menee jokamiehenoikeus rantoihin. Kaikissa muissa maissa, kuten Ruotsissa, Tansakssa, Virossa, Saksassa, Hollannissa... rantaan rakentaminen on kielletty, Mökit ovat vähintään 200 m päässä rannasta. Miksi rannan pitää olla muutamien harvojen omistuksessa?
on turha.
Kyllä tässä maassa rantaa riittää vaikka et omistaisi mitään. - itse olet
Minä minä ja minä kirjoitti:
Ja suomalainenhan ei mökkiään lainaa kellekään, ei edes omalle perheenjäsenelle. Sillä suomalaisellehan omakin sisko/veli on susi silloin, kun ruvetaan haalimaan sitä rahaa ja materiaa. Korkeintaan voi sietää omia kakaroita ja akkaa/ukkoa, tosin sekin lähtee vaihtoon heti kun seksielämä ehtyy.
Kyllä on yhteiskunta ja ihminen mädättänyt sydämensä ja mielensä rahalla ja materialla. Lähimmäinen ei ole mitään, paitsi jos siitä saa hyötyä. Ja heti jos apua toiselta pyytää, olet pummi ja saastainen.
Meitä kovaa työtä tekeviä ihmisiä on paljon, vaan ei ole minulla varaa ostaa mökkiä. Koskaan kuullut naisvaltaisten alojen palkkaongelmista? Etpä tietenkään, sanoit että olet mökin rakentanut, joten olet mies etkä ymmärrä, että joku joka on tehnyt työtä yhtä kauan/kauemmin kuin sinä ei omista mökkiä... Vain siksi kun on elänyt naisena ja tehnyt töitä joita nainen on viime vuosikymmenet saanut.urasi valinnut.
Se nyt vaan on niin että joillain on enemmän kuin toisilla ja sen kun hyväksyt niin on helpompi elää omaa elämää. - jos asuntoauto
Nykyinen caravaanari kirjoitti:
Oma mökki!... voi sitä mekin haaveiltiin vuosia ja säästeltiin sitä varten rahaakin... mutta jumalauta kun joku keksi aina nostaa niin tontin kuin rakennustarvikkeidenkin hintoja, aina vain näytti ettei olla yhtään lähempänä "haavettamme"!
Sitten riitti, päätimme että kokeillaan sit toista vaihtoehtoa ja ostettiin matkailuauto, aina on nurmikot leikatti, aidat, laituri, tiet, pensaat, jne... kunnossa kun sen parkkeeraamme leirintäalueille tai caravan-alueille, kun kaipaamme todellista luonnonrauhaa niin Suomessa riittää järvi-/joki-/merenrantaa silmänkantamattomiin minne pysähtyä nauttimaan ja lepäilemään!
Markiisi vain ulos, pieni pöytä ja tuolit sen katveeseen, viltti rantaan ja eikun nauttimaan!
Nyt joku sanoo ettei mihin sattuu saa leiriytyä, ei tietenkään mutta vapaata lääniä on vaikka kuinka helvetisti ja vaikka missä!
Vuosi sitten vaihdoimme ensimmäisen "vanhan" automme uuteen, kyllä riittää "lainaksi" kysyjiä ja kadehtijoita, olemme sanoneet (jopa omille lapsillemme) että se on ostettu omaan käyttöön, ei lainattavaksi tai vuokrattavaksi, eräs tuttavani jopa suuttui kun en suostunut "lainaamaan" uutta autoamme heille muutaman päivän reissua varten!
Sanoin hänelle että mene kauppaan ja osta omasi, ei siinäkään kaupassa josta me omamme ostimme, lukenut ettei sinulle myydä matkailuautoa!
Ei ole varaa sellaiseen!... oli vastaus!
Helvetin suuri omakotitalo heillä on, helvetin suuri mökki heillä on järven rannalla, väh. 2x/vuosi käydään ulkomailla joten he ovat valinneet rahoilleen heille mieluisan reiän, OK, tyytykööt siihen ellei ole muuhun varaa, minä tai vaimoni emme omaamme lainaa emmekä kysy heidänkään mökkiä "lainaksi"!
Suomi on täynnä mitä erilaisimpia vuokramökkejä sitä varten että iskee tarve päästä hetkeksi irti omasta kodista/mökistä, lisäksi aina voi hakea matkailuauton vuokraamosta, yhdelle reissulle se on taatusti halvempi vaihtoehto kuin ostaa oma!... tietenkin halvin vaihtoehto olisi saada se lainaksi "parhaalta kaverilta" ja sitten kun käykin niin ettei kaveri lainaakaan (voin kyllä lainata moottorisahaa tai trimmeriä) niin sitten ei ollakaan enää väleissä!
Jos ystävyys on kiinni noin vähästä, en todellakaan välitä vittuakaan mitä ajattelevat tai sanovat, se on heidän asia!
Jokaisella on oikeus valita, mitä haluaa ja mihin varansa sijoittaa, yski sopii yhdelle, toinen toiselle!
Luojan kiitos ihmiset ovat erialisia ja niin pitääkin olla, ja kaikille löytyy tilaa ja tarvetta (poislukien huumehörhöt ja puliukot/-akat), olkaamme ihmisiä toisillemme ja arvostakaamme itseämme ja toisiamme (poislukien noi edellämainitsemani ryhmät), työtä tekevä ansaitsee leipänsä ja vapautensa ja maallisen omaisuutensa, älkööt sitä kukaan turhaan soimatko tai kadehtiko (no okei, vähän saa kadehtia muttei liikaa)
Olipa sitten kyse mökistä, ulkomaan matkasta, matkailuautosta, tai muusta vapaa-ajan hyödykkeestä, se maksaa aina rahaa!
Mutta kun sen hankkimisesta on päätös tehty niin turha sitä on enää jälestäpäin laskeskella mitä siihen menee, mitä sillä on enää väliä!
Tuolla huoltoasemalla on muuten gemsan tyhjennyspaikka ja harmaavesisäiliöiden tyhjennyskaivokin löytyy, täytyykin käydä tyhjennyksellä!
Hyvää kesää kaikille!on se unelmien täyttymys niin te olette sen saavuttaneet!
Eikös tollanen lasikuituhuussi ole myös halvempaa vuokrata kuin ostaa? - Mora..
Suomalainen tapa kymmenien tuhansien järvien maassa jossa sauna kultuuri on vaha perinne. Suomalaisia on yhdessä Euroopan laajimista maista vain vaivaiset viisi miljoonaa. On todella hienoa, että suomalaisillakin on oma tapansa rentoutua ja käytetyt rahatkin hyödyntävät pieniä vahävaraisia maaseutukyliä.
Onneksi meillä on tässä vapaassa maassa oikeutemme vaalia perinteitä ja kyttää rahamme haluamallamme tavalla.
Ainoa pieni kiusa on tuo suomalaisen sosialismin iskostama käsitys, että kaikkien täytyy nauttia ja olla nauttimatta samoista asioista.
Mökkin voi hankkia omaksi vuokrata tai inhota sitä ihan miten kukin haluaa.
Me kuitenkin nautimme mökkielämästä Suomessa ja nimenomaa omalla mökillä. Mailmaakin on tullut kierrettyä sen verran, että ei tarvitse ihmetellä tai luulla, että "kaikissa muissa maissa rantaan rakentaminen olisi kielletty".
- MuruNaru
..paitsi sateella ja siivouspäivänä :)
- vain...
jos joskus olisikin varaa omaan kesämökkiin, ehdottomasti järven tms veden äärellä! onneksi meitä ihmisiä löytyy niin moneen junaan, minä olisi onnellinen mökkiläinen pienen puuhastelun ja kalastelun kera. . . nautin niin paljon AINA kun vain näenkin jonkinlaista vesimaisemaa :}
- Etla
Omistamme oman mökin kotikylässä. Syy yksinkertainen: ainoa tapa päästä kotimaisemiin ja lapsilla mahdollisuus juosta mummolaan.
Työmaa on vienyt pois syntymäseudulta ja pitkän matkan vuoksi vierailut vanhempien luona oli pakko sijoittaa pitkiin viikonloppuihin ja lomiin. Koska sukupolven vaihdoksen jälkeen "kodin" omisti veljeni ja vanhempien eläkemökkiin ei iso perheemme sopinut, oli luontevaa rakentaa mökki perintö(ranta)tontille. Siellä olemme viihtyneet vaihtelevasti. Toisinaan viikkotolkulla putkeen ja toisinaan kierretty kaikki pakkopuuhamaat lasten kanssa.
Lapsilla molemmat mummolat juoksumatkan päässä ja serkut leikkitovereina. Nyt lapset ovat jo isoja, mutta yhä veri vetää mökille aina kun mahdollista. Olen iloinen siitä, että perheellä on juuret ja paikka mistä ne löytää.
Työtähän mökki teettää, mutta eihän siellä pakko ole koko ajan raataa... - mummo vm. 58
Isäni lahjoitti meill lapsille kotitilalta järvenrantatontit ja isä hankki niihin poikkeusluvat ja ilmoitti meille lapsille, jotta siihen sitten mökkiä vasäämään. Itse maksoimme lahjaveron ja lohkomskulut ja tiekin sinne tehtiin. Päivääkään en ole katunut. Mökkimatkaa n. 55 km. Asumme rivitalossa (ennen mökkiä paritalossa, jossa iso piha kaikkine istutuksineen). Olemme mökillä kaiken vapaa-ajan. Siellä on sähköt tv:t (useita, aiitakin on ja vintti) mikrot veneet ruohonleikkurit, trimmnerit ja kaikki. Sisäwc puuttuu sekä tuleva ja lähtevä vesi. Puuhastelua riittää. Moottorikelkka hankittiin vasta tänä vuonna lähinnä kalastusta ja vedenhakua varten ja maitokärit kesäkäyttööön. Vadelmaa, viinimarjaa, mansikkaa, perunaa ja ym saapi mökiltä. Marjamaat ja sienimaat äärell. Tila ollut suvussa jo 4 polvessa. Itse tein testamentin lastenlasteni hyväksi. Näinkin voipi tulla tupsahtaa se mökki. Olin työssä, joten lainaakin pankilta heltisi mökin rakennusta varten. Parhaillaan tyttäreni perhe viettää siellä kesälomaansa ja ovat mattopyykillä ja uistelemassa. Mikäs sen parempaa. Yksi lapsenlapsista sanoikin, jotta, miksi sinulla mummo on kaksi kotia. Vastasin, että jos toinen menee alta (velkaa on vielä jonkin verran) niin toinen koti jää varmasti (vapaa velan panteistakin jo !!). Olen myös antanut ystävieni viettä siellä ilmaisin (eläkkeeellä oleva, ja tulee kauemapaa) viikonkin viime kesänä. En ole maksuja perinyt. HYVÄÄ MÖKKIKESÄÄ KAIKILLE SUOMALAISILLE !
- parhaiten
Kun sen omistaa.
olen perheeni kanssa ollut aikoinaan kesäisin eri vuokramökeissä. Aina on riippuvainen, tavalla tai toisella, mökin omistajasta. Kun haluaa itse väsät jotain ( ja minä kun tykkään väsäillä mitä milloinkin ) , ei se ole toisen mökillä mahdollista.
Oma tupa, oma lupa. Menen kun haluan, tai olen menemättä.
Ääretön vapaus, mitä ei vuokralaisena ole.
Nyt onnellisesti ja 10 vuotta oman mökin omistajana, eikä minkäänlaista kaipuuta orjuuttavaan vuokruuteen.
( toki kaikilla ei tätä mahdollisuutta oe, joten silloin vuokramökki on ihan hyvä vaihtoehto ) - siksi..
tietty..
- mökkikeskusteluun
Eli asun maalla omakotitalossa, suuri tontti, ei naapureita vieressä ja uimakelpoinen vesistö 100 metrin päässä.. ja kaikki palvelut 10 km päässä. Ihanteellinen ja kaunis paikka näin kesällä, eikä talvellakaan ole valittamista.
Joten auto tietysti löytyy, koska muuten olisi vaikea päästä töihin jne. mutta kesämökkiä emme edes harkitse. Asummehan muutenkin kuin mökillä koko vuoden. Ja kun haluamme muualle, lähdemme ulkomaille tai Suomea kiertelemään.
Toisaalta omaan kolmikkooni kuuluisi kyllä kaupunkiasunto, jos siihen olisi varaa. Pienempikin kämppä riittäisi vaikkapa Tampereelta tai Helsingistä. Sinne olisi kiva mennä viettämään "kultturellimpaa" viikonvaihdetta....ostoksia, museoita, teatteria, ulos syömään (sitä voi toki harrastaa omallakin paikkakunnalla, mutta vaihtoehdot eivät päätä huimaa), mies voisi käydä lätkämatseissa, konsertit...ja sitten taas olisi mukava palata maalle oman kodin rauhaan...=)
Ehkäpä tämän unelman saisi jonain päivänä toteutettua.
Niitä, jotka asuvat kaupungissa tai ahtaassa keskustassa, ymmärrän hyvin. Mökki tuo mukavaa vaihtelua...aivan kuin kaupunki maalaisserkulle....:D- Aina mökillä
Meillä kävi uskomaton onni löytää talo järven rannasta maalaispaikkakunnalla. Vanha hirsitalo on ollut sekä asumis että mökkikäytössä historiansa aikana. Ostaessamme talon oli siellä kohtalaiset asumisolosuhteet valmiina ei niin nirsoille asujille. Kymmenen vuotta olemme vähäisillä investoinneilla laittaneet kotiamme järven rannalla ja eipä voi muuta todeta kuin että kannatti. Oli ilma mikä tahansa niin meillä ei kärsitä "mökillä". Kulut on vain yhdestä paikasta ja säästöillä käydään sitten lapissa vaeltamassa kesäisin. Vaikka miten vaatimattomasta paikasta voi laittaa itselleen paratiisin asumiseen. Vähän suunnittelua, työtä ja vaivaa niin paikka on moninkertaistanut hankintahintansa kymmenessä vuodessa.
- kyllävain
Aina mökillä kirjoitti:
Meillä kävi uskomaton onni löytää talo järven rannasta maalaispaikkakunnalla. Vanha hirsitalo on ollut sekä asumis että mökkikäytössä historiansa aikana. Ostaessamme talon oli siellä kohtalaiset asumisolosuhteet valmiina ei niin nirsoille asujille. Kymmenen vuotta olemme vähäisillä investoinneilla laittaneet kotiamme järven rannalla ja eipä voi muuta todeta kuin että kannatti. Oli ilma mikä tahansa niin meillä ei kärsitä "mökillä". Kulut on vain yhdestä paikasta ja säästöillä käydään sitten lapissa vaeltamassa kesäisin. Vaikka miten vaatimattomasta paikasta voi laittaa itselleen paratiisin asumiseen. Vähän suunnittelua, työtä ja vaivaa niin paikka on moninkertaistanut hankintahintansa kymmenessä vuodessa.
"Kulut on vain yhdestä paikasta ja säästöillä käydään sitten lapissa vaeltamassa kesäisin."
Eli minäpä teen samoin, tosin haluan pitää nykyisen kesämökkinikin, mutta en siis osta sitä toista kesämökkiä ja siitä jäävillä säästöillä käväisen vaikka etelässä. Ja jätän myös ostamatta kolmannen auton, säästöillä sitten mennään vaikka lappiin hiihtelemään. Mitähän muuta sitä vielä voisi säästää ja käyttää sen sitten johonkin muuhun ;)
Ei vaan, ymmärsin kyllä ja upeeta että osaatte ottaa asian noin, että koti ja mökki on sama asia. En vaan voinut vastustaa kiusausta.
Hyvää kesänjatkoa!!!! - mutta sinä
Aina mökillä kirjoitti:
varmaan sen tiedät itsekkin jos käyt siellä lapissa vaeltamassa.
- erkki einara
kovin huono sijoituksenakaan ole ollut, kun tuo rantatonttien "valmistus" on jo aikaa sitten lopetettu, ja kysyntä senkun kasvaa. Miksi sitten oma , eikä vuokramökki? Omalla mökillä on tarvittavat tavarat valmiina, menet ja olet silloinkuin huvittaa, sisustus oman oloinen, jne.
Meillä on myös erinomisen mukavat mökkinaapurit,ihminen kuin taitaa sittenkin olla sosiaalinen eläin.
Sama kysymys voisi kuulua näinkin: Miksi oma matkailuvaunu ,miksi ei vuokrakiesi ?- dek
sanoa menevänsä MÖKILLE.Kun muutkin menee kun niillä on mökki.
- Mies maalta
Niin mökki on kyllä vaikka maalla asun ja matkaa mökille 3km syy rantasauna ja grillikota. ei leikattavia nurmikoita ei kukkapenkkejä luonnollinen metsä ympäristö paikka missä rauhoittua eikä koti/työpaikka ole siinä vieressä koko ajan. eikä kynnys mökille lähtöön ole iso (lähes joka ilta saunotaan kesällä mökillä).
- p.rus
Mökki olla pitää ja 26 C mökillä ympäri vuoden joten rakennutin mökin thaimaaseen ei oo lumitöitä talvellakaan.. kun menee mökille. Ai niin ja kiveä se mökki olla pitää ja riittävän iso.
- p.rus
Mökki olla pitää ja 26 C mökillä ympäri vuoden joten rakennutin mökin thaimaaseen ei oo lumitöitä talvellakaan.. kun menee mökille. Ai niin ja kiveä se mökki olla pitää ja riittävän iso.
- auno
mökki ainaki mulle oli ehkä,hetken mielijohde mutta myös sijoitus jota ei oo tarvinu katua!
- lomalainen 2
Ostettiin puolison kanssa yhdessä se tontti viimekertaisen laman aikana ja saimmekin sen edullisesti. Meillä oli kirvesmies tekemässä hirsikehikkoa tontin puista ja loput teimme itse. Mökin arvo tontteineen on noussut yli seitsen kertaiseksi. 100 metriä on omaa rantaviivaa kalaisan järven rannalla kaukana kaikesta mutta kylällä 10 km päässä on Siwa, josta saa kaikkea mitä tarvitsee loman aikana. Tai sitten voi pyörähtää lähinpään pikku kaupunkiin, josta löytyy myös muita liikkeitä kuten Alko jne. Kyllä me pidämme mökkiä sijoituksena ja pääsemme parinkymmenen vuoden päästä eläkkeellä, myymme omakotitalomme kaupungista järven rannalta pois ja muutamme korpeen marjamaiden luo mökille ja asustelemme siellä. Tai jäämme kaupunkiin ja myymme mökin pois.
- hölömöukko
Silloin kun se vielä oli asuttavaa aluetta ja mietin mitä järkee on ajella kaupungin ja mökin väliä.
Muutin takaisin maalle koska en tykkää jonoissa istua turhan takia.Nyt asun siis maalla ja omakotitalossa, enkä todellakaan halua mökkejä enää mitä h...ttiä minä sillä tekisin? Nykynenkin on vuokralla kun en ite tarvihe, kalaan pääsen satamastakin.
Mutta joka tykkää, niin mitä siitä, ovathan poissa muusta pahanteosta. - PeevelinEemeli
Moi. Olen kanssasi aika eri mieltä asiasta. Nuo ovat rikkauden statussymboleita, ei niitä yhteiskunnan toivomia. Yhteiskunnan vaatima symboli on pariutuminen (naimisiin meneminen) ja lapsien hankkiminen. Tämä vasta pässiä onkin, mukuloita hankitaan, koska kuuluu muka hankkia ja sitten niiden kanssa ollaan ihan ###essa.
Minä haluaisin mökin, mutta ei ole varaa. Rentoutuisin siellä kyllä, mutta en siedä mökkinaapureita. "leikkaa ruohot, kitke kukkapenkit, maalaa, korjaa, siivoa, huolla, punaa ym ym ym." on vain ihan hullun hommaa ja typerää sähläämistä.
Lopuksi: mökki ei ole mökki, ellei se ole veden äärellä, mieluummin meren kuin järven ja ne jotka sanovat, että se kuralätäkkö kun on kaivettu sinne metsän keskelle on vettä, on p##saukinen ja nuija ;) - 20v mökkeillyt
Meille oma mökki on niin tärkeä, että asumme siksi kaupungissa kerrostalossa vuokralla. Päätimme sijoittaa rahamme mökkiin, sillä rahamme eivät olisi riittäneet sekä omaan asuntoon että mökkiin. Kaiken vapaa-ajan ympäri vuoden olemme saarimökillämme saaristossa. Kaupungista on matkaa 50 km. Kesäisin käymme mökiltä käsin välillä töissä. Sen lisäksi meillä on iso avovene ja kaksi autoa. Meistä on tärkeämpi omistaa mökki kuin oma asunto missä käydään vaan nukkumassa töiden jälkeen. Eläkepäivinä voisi ostaa pienen kaksion kaupungista, jos on varaa. Uskon viettäväni jatkossakin yhä enemmän aikaa mökillä.
- Juliaaana
Olen kanssasi tasan tarkkaan aivan samaa mieltä!
Itse asun maalla, ja omistan mielestäni jo mökin sekä talon, vaikka ei olekaan kuin se omakotitalo, on pihaa puuhata ja olla, mitä tekisin kesämökillä, vaivana olisi.
Tunnen myös ihmisiä pilvin pimein joilla nämä statussymbolit on oltava.
Omistan kyllä auton, -96 mallisen, jolla pääsen kohteesta A kohteeseen B vaivattomasti, ilman että tarviisi joka toinen vuosi olla uusi auto alla, ja paljon pankkivelkaa! - uytre
On tosiaan ihmisiä, jotka eivät erityisemmin välitä mökkeilystä. Kuulun niihin. Vaimon perintömökki on käytettävissä, joten hommasta on kokemusta. Mökki on hienolla paikalla järven rannalla tunnin ajomatkan päässä. Sisävessa, sähköt, TV yms. on, joten varustuskin on kelvollinen. Ei vain nappaa. Yö tai korkeintaan kaksi menee mökillä, mutta sen jälkeen tympii. Suunnilleen pari kertaa kesässä tulee käydyksi.
- neiti25
Onhan tuo ihan totta, taidan itse olla jotenkin epäsuomalainen kun mua ei kiinnosta mökkeily ollenkaan :) Tosin olen merenrantakaupungista kotoisin, joten siellä lähdettiin veneilemään, ei mökkeilemään. Nykyisin asun pääkaupunkiseudulla ja kesäisin aina joku tuttu pyytää kylään mökilleen, ja siellä sitten tulee vietettyä muutama yö...En kyllä tajua sitä, koska oon kai niin mukavuudenhaluinen ettei ulkovessat ja suihkuttomat mökkikopit mua kiinnosta :) Ja ne itikat...
Mielestäni saan ihan tarpeeksi rauhaa kerrostaloasunnossa, ei mun tarvii ajaa jonnekin korpeen, jotta saan mielenrauhan, mutta tietty jokainen saa tehdä niinku haluaa ja missä haluaa. - nyt sitten
Asun pikkukaupungissa ok-talossa järven rannalla, talon tontilla on myös rantasauna.
Lisäksi minulla on 60 km:n päässä toinen mökki suuremman järven rannalla ja lisäksi Lapissa loma-asunto.
Työllä olen tienannut kaikki, velkaa ei ole. Toki muutakin omaisuutta on.
En oikeastaan tiedä, miksi en omistaisi kesämökkiä tai mitä muuta sen sijaan olisin voinut hankkia. Matkustellut olen paljon ja kaikki miehiset "lelut" moottoriveneet, moottorikelkat sun muut on.
Olisin toki voinut ostaa vaikka osakkeita ja pelata niillä, mutta ei niistä kesäiltana olisi sitä iloa kuin kesämökistä. Kesämökillä olon voi jakaa perheen ja hyvien ystävien kanssa, jaettu ilo on kaksinkertainen ilo.
En ymmärrä aloittajan kysymystä siinä mielessä, että eikö minulle olisi mökki tarpeen , vaikka aika maaseutumaisessa ympäristössä asunkin.- nauttia!
Ymmärrän sinua, vaikka en itse ole lähellekään tuossa asemassa. Miksei saisi nauttia siitä mitä on? Miksei saisi omistaa jotain omalla rahalla hankittua?
Jos minulla olisi oma mökki (jota en varsinaisesti edes kaipaa), niin ehkä mieluummin kestitsisin kyläilijöitä ennemmin mökillä kuin kotona. Mökkeily on tavallaan rennompaa: siellä voi saunoa ja uida rauhassa, osallistua hommiin ja jäädä vaikka yöksi saunatupaan... Kuinka monen vakikodissa kehtaa edes ajatella tuollaista vaihtoehtoa? Tai minä en ainakaan kuin ehkä parin lähimmän ihmisen kohdalla, mutta mökki/huvila muuttaa tilanteen ihan toiseksi.
- talo..?
Mitä tässä kohtaa tarkoitetaan maalaisella? Maatila syrjäseudulla vai omakotitalo pikkukaupungissa? Olen itse kasvanut jälkimmäisessä, mutta isommissa kaupungeissa minua pidetään "maalaisena", vaikken ole koskaan tehnyt minkäänlaisia maalaistöitä ja pelkään isoja eläimiä... :D Sen takia aina huvittaa nämä maalaisjutut.
Veikkaan, että monilla on perittynä vanha kotitalo tai -tila, josta ei raaskita luopua, mutta jonne ei kuitenkaan itse haluta jostain syystä muuttaa. Siitä on sitten tehty vapaa-ajanasunto.
Asumme omakotitalossa, sillä en tykännyt yhtään asua kerrostalossa. Asumismuoto sopii siis meille parhaiten. Omaa autoa tarvitsen liikkumiseen ja etenkin työajoon. Työvälineiden ja paikallisliikenteen yhdistäminen on mahdoton ajatus. Omaa mökkiä en kaipaa, mutta suvun sisävesisaaren mökillä on joskus kiva poiketa uimassa ja saunomassa. Eivät nuo asiat minulle ainakaan ole mitään symboleja, vaan tapa elää.
Jokainen tehköön omalla tavallaan... :) Mukavaa kesää! - Tomppak
Olishan se kiva, mutta nyt omistan tasan 2000€ auton ei muuta:)
Status tai ei, oma kesämökki olisi parasta mitä voi olla, järven rannalla, mukavat naapurit tai ei ollenkaan ja rento meininki.
Nyt kun on tuo sukumökki niin mitäs luulette kuinka sellainen toimii?
Eli kyllä sen mökin kuuluu olla oma.
Paitsi tietenkin vuokramökki on hyvä tapa päästä kunnostutöistä jne...kiinteistä kuluista, mutta se on hieman outoa ainakin minulle.... - h2äö
Olisi oikein mahtavaa omistaa mökki, kun sais edes rivikämppänsä maksetuks ja olen sentään jo 45 vuotias ja keskituloinen(45000€).
Mutta ehkä kuitenkin kestän sen kun olen jo tähänkin asti kestänyt eli perinnöksi saadun köyhyyden tarkoitan taloudellisen elämisen taidon.
Ja laiskaksikin ne kuulemma sukulaiset kutsuu(ei työnantaja) kun ei omakotitaloakaan ole rakentanut kuten ne muut. - onkin hieman
erilainen mökinomistaja. Asumme "maalla" ja meillä on mökki kaupungissa. Arvostamme mökissä mukavuutta, sähköä ja vettä. Talviasuttavuus on myös meille tärkeää. Mökkimme on kaupungissa ja sadan kilometrin säteellä on myös toinen pienempi kaupunki. Mökkimme ei ole veden äärellä, emmekä vettä kaipaa. Se ei ole meille itseisarvo. Maksoimme mieluummin mökin mukavuuksista ja laadusta.
Mökillä on paljon hommia, ruohonleikkausta ja maalausta, mutta hommat tehdään yhdessä ja niin, ettei tule stressiä. Mökillä on tilaisuus yhdessäoloon perheenä. Kotona yrittäjämiehen velvollisuudet ovat liian lähellä.
Oma mökki siksi, että vuoramökille matkaisimme max. kerran vuodessa viikonlopuksi tai korkeintaan viikoksi. Se ei palvele sitä tarkoitusta, jonka oma mökki meille tarjoaa.- Pakoton
Kuka pakottaa mihinkään. Ei ole pakko olla perhettä, vakituista työtä, omaa asuntoa tai omaa kesämökkiä. Eikä näitä kaikille suoda, vaikka ne haluaisikin. Onni on sitä, että on tyytyväinen siihen, mikä on ja mitä itsellä on. Jos se ei riitä, täytyy olla aina tyytymätön ja onneton. Kukaan ei sanele toiselle, mikä on oikea tapa elää. Yhtä oikeaa tapaa elää ei ole.
- omistaa kesämökki
Pakoton kirjoitti:
Kuka pakottaa mihinkään. Ei ole pakko olla perhettä, vakituista työtä, omaa asuntoa tai omaa kesämökkiä. Eikä näitä kaikille suoda, vaikka ne haluaisikin. Onni on sitä, että on tyytyväinen siihen, mikä on ja mitä itsellä on. Jos se ei riitä, täytyy olla aina tyytymätön ja onneton. Kukaan ei sanele toiselle, mikä on oikea tapa elää. Yhtä oikeaa tapaa elää ei ole.
Kesämökkien rakentaminen ja ylläpito olisi lailla kiellettävä. Moinen puuhastelu tuhoaa ja kuluttaa luontoa. Suomalaisten kahdessa asunnossa eläminen ja autoilu näiden välillä on saatava loppumaan. Lisäksi mökkeilijät on pääasiassa juntteja.
- ajsgfdh
No ei sitä omaa mökkiä oo mikään pakko olla. Mutta on se vaan pirun hienoo. Ite oon ainaki tosi ilonen kun porukat rakensi kesämökin sillonku oltiin veljen kans vasta lapsia. Sieltä on tosi hienoja lapsuusmuistoja, nuoruusmuistoja kavereiden kans ja yhteisiä ihania hetkiä avomiehen kans. Sielä saa tuudittautua luonnonrauhaan, saunoa ja uida, grillata ja pelata lautapelejä. Olla just niin monta yötä ku haluaa, läikyttää vähä olutta matolle eikä saada siitä hirveetä stressiä, tai jos tavaroita jää saunan kuistille, ne saa sieltä kyllä seuraavan kerran mukaansa. Ei vuokramökki oo mitään verrattuna oman perheen mökkiin, vaikka ois minkälainen luksushuvila. Ne on ne muistot, se on se nostalgia.
Jos meillä ei ois ollu mökkiä kun olin lapsi, en osais sitä kaivatakkaan. Ei se oo mikään välttämättömyys, enkä usko ite rakentavani maholliselle omalle perheelleni mitään mökkiä. Kyllä tuo vanhempien mökki riittää varsin hyvin. mulle riittää että on kavereita jotka omistaa mökin :D
- järkeä voi käyttää.
savon rantaan, 5h./sivu ja sitten kaikki duunit edessä, hyi helvede.. mun ratkaisu. pärny-cityssä talo, 2h. Tallink matkaa ja tunti autolla, hyvät ostos mahdollisuudet mennen-tullen..200m uimarantaan ja talon pihan hoitaa naapurin mummo. ja Thailandissa suuren meren äärellä condo-studio. siinä mun lomat menee. eikä tarvii hyttysiä häätää. eikä muita kunnossapito huolia.. Impivaaran-pusikkoon en kaipaa. onnea teille vaan..
- kumpikaan noista
ei naposta ei sitten yhtään, eli onnea vaan sinnekkin.
- Sääliksi käy
Minun hyvä kaveri valittaa. Meidän, lue (naisen) mökki on työlaitos?Pyöriät 10-12
tunnin työpäiviä?? Kaikki ne mitä edellä luoteltiin on totta, myös pitkä ajomatka. Niinsanottu levähdyspaikka on muuttunut vastenmieliseksi. Nautinto on kaukana ja sydänhalvaus lähellä.
Perhesovun säilyttämiseksi ei kaveri tohdi sanoa....myö koko hökötys, kaupunki asunto riittää. Se vaan on tätä nykyajan ahneutta,kun nyt on naapurillakin sellainen.Onhan naapurikin laittanut pienen omaisuuden kiinni peltikasaan niin miksen minäkin,tai johonkin hökkeliin.
- "Maalainen"
Asumme hieman olosuhteiden pakosta (pienet lapset) kehä III ulkopuolella. Täällä on hyvä olla, iso talo väljällä tontilla, mukavat naapurit, lapsilla paljon leikkikavereita. Maalaisuuden vastapainoksi hankimme kesämökin Töölöstä eli pienen yksiön, jonne voimme sopivan hetken (=lapsenvahdin) tullessa paeta viikonlopuksi. Ei pihatyöt rassaa, ravintola kivijalassa, Alko viereisessä korttelissa, ratikat kolistelevat. Paljoa enempää ei voi mökiltä toivoa.
- sy..
ne on nykyään varmasti yli 75 % pankin omaisuutta kun ne on ostettu kaikki lainoilla.
Siitä kysymyksestä vielä niin se nyt on yksinkertiasta : kun pikku kakarakin näkee että toisella kakaralla on tikkari - on pakko saada samanlainen ja vähän isompikin semmoinen. Siitä syystä.- mister no
Ostettiin avovaimon kanssa mökki (minä ostin) keskeltä peltoa sikalan vierestä,oma sauna pieni puuliiteri,ei rantaa ,tontti niin pieni ettei tarvi nurmikkoa leikata ,monia mukavia päiviä ja öitä siellä ollaan vietetty maksoi 17000e ei mitään ökyhommaa
- rahaa tulee
Mökki, varsinkin pohjoisessa on tuottava rahasampo omistajalle.
Vuodessa pukkaa helposti 20-30.000 euroa puhdasta vuokratuloa, eikä nuo verottajatkaan ihan joka mökille löydä.
Omistaja saattaa piipahtaa yhtenä viikkona vuodessaa, vuokralaiset keskim. 30 viikkoa vuodessa.
Osa ei tietenkään vuokraa, rahaa kun on jo muutenkin, eikä paikat sotkeennu.
Mökkeily kesällä on kohtuullisen erakko hommaa, eipä viitsi enää, hienompaa on lähteä etelään, yms. - haluan...
Tehdä sitä mitä haluan kesämökillä. Toki siellä on huoltotöitä mitä luettelit, mutta omassa rauhassa voin leikata ruohot bigineissä ilman toisten tuijotusta. Voin myöskin istuttaa kukkia ja hyötykasveja tahtoni mukaan ja myös saada ihailla ja kerätä sadon niistä. Vuokramökissä se ei olisi mahdollista. Tietenkin se myös, että voin olla mökillä milloin haluan. Ei tarvitse soitella kenellekään varausta. Statussymboli se ei minulle ole. Jos en tykkäisi mökkeilystä, en omistaisi mökkiä. Asun tosin kaupungissa kerrostalossa, joten tarpeeni mökkiin on varmaan suuremmat, kuin maalla omakotitalossa asuvilla. Minulle kelpaisi myös sellainen, ilman erillistä kesämökkiä.
- Wanha Isäntä
Minulla on kaksi mökkiä: kesämökki ja talvimökki. Kesämökki on vaatimaton, vain 200 m2 ja järven rantaa vain vajaa kilometri. Siellä tulee käytyä 4-5 kertaa kesässä. On kyllä kaiken rahankäytön arvoinen, muuta vaivaa ei olekaan. Mökin hoitaa talkkari ympäri vuoden. Talvimökki on pohjoisempana hiihtokelien ja laskettelun takia. Mökissä on tilaa 250 m2 ja lisäksi erillinen uima-allassiipi. Talvikauden aikana oleilen siellä yhteensä pari viikkoa. Matkakaan ei rasita. Lennän pääosan matkasta, ja vuokraan mökkiautoksi kunnon maasturin.
Kyllä minusta kannattaa sijoittaa omaan hyvinvointiinsa ja mukavuuteensa. Sanokoot vuokramökeissä loppusiivouksesta riitelevät lomailijat mitä tahansa. - Mimmu.
Samalla lailla ne maaseudulla asuvatkin tahtovat päästä jonnekin rauhaan mökille jos sellainen on.. Vai luuletko että maalla asuvat viettää joka pvä lomaa omalla maaseudulla?? Tuskinpa..Suurimmalla osalla on lehmii yms ja tilaa hoidettavanaa ja se vaatii joka pväistä hommaa toisin kun kaupunkissa asuva joka tekisi 8tuntii 5pvä viikossa. Maalaiset ansaitsevat myös oman rauhan mökillään siinä missä muutkin vaikka joutuisikin tekee siellä noita asioita mitä mainisit..Kokeile ite mennä maalle hoitaa tilan asiota ja sit menet mökille rauhaan ilman mitään työkiireitä ja sanopa rentoutudutko vai et!
- lolita69
No, jokainen tekee päätöksensä itse siitä asuuko maalla ja työpaikkana maatila töineen vai kaupunki ja työpaikkana toimisto, tehdas jne. Ei kukaan pakoita sitä ihmistä sinne maalle ja on aivan turha olla kateellinen sille, joka on valinnut elämän kaupungissa omaten enemmän vapaa-aikaa kuin se joka tekee maatilalla töitä. Elämä on ja .......Valinta on omasi!
- ammuuuuuuuuuuuuuuu
No tuossa oli niin kaupunkilainen mielipide että huh huh. Vai on muka suurimmalla osalla maalaisia lehmiä ja maanviljelystä. Kyllä se on niin, että ne karjatilat on hyvin harvassa nykyään ja samaa saa sanoa maanviljelystäkin. Ja toiseksi, ei karjatiloilta noin vain lähdetä lonkkaa vetämään mihinkään mökeille varsinkaan jos et saa lomittajaa. Ei ne lehmät yksin pärjää jos isäntäväki lomille lähtee. Vai meinaaks että ottakoot ne kantturat mukaan.
Itse asun maalla ja olen toimihenkilö. Ärsyttää, kun jotkut tollot kuvittelevat, että kaikilla maalla asuvilla on karjatila tai muuta maatilatouhua.
- minä :)
Ota se huomioon että kaikille nuo kitkemiset ja maalaamiset ei ole työtä siellä mökillä vaan sitä rentoutumista. Itse en ainakaan pidä kitkemistä tai mökin maalamista mitenkään työläänä asiana, mielelläni kohennan pihapiirin ulkonäköä jotta siellä viihtyisin vieläkin paremmin mitä nyt. Kannattas sunkii kokeilla joskus niin saattas mieli muuttua..
- Mökinpoika
Siellä mökillä on oikeaa laatuelämää (monimuotoisuus); rauhallista, puhtaampaa, luonto lähellä (huom. itikat...), kasvit (kämmekät, lehdokit...), puut, kalat, eläimet (huom. käärmeet), näkymät (ei kerrostalon seinää), saunavastat...
- oman mökin...
... ja sit tulin tajuihini, ettei siel mökissä kumminkaan ole aikaa olemiseen. Ja sen kunnossa pito maksaa, jne jne. Mut nyt oon haaveillu, et jos joskus lomaviikkona pääsis vuokramökkiin. Ei ois kunnostus hommia, eikä tarttis talvisin pelätä varkaita, ja sais aina lomailla siellä missä haluaa... Mut eihän vuokramökissä kyl sit ole sitä omaa vapautta ku sehän on vaan lainassa, mut ei oo velvoitteitakaan. Rahalla viikosta selviää, ja jos ei huvita siivota, ni siitäki rahalla selviää ja jos joku hajoaa, ni sit hajoaa..... Ite asun maalla ja kyl mä ainaki lomalla hakeudun taajamiin ihmisten ilmoille, mut olenki lapsuuteni asunu kaupungissa...
- Nipottaja
Tuota asiaa olen itsekseni pähkäillyt riittämiin. Olen tullut siihen tulokseen, että enemmän se on statusta kuin mitään muuta. Koska naapurilla on, pitää mökki olla.
Nettideittailuni on tuottanut kummallisen tuloksen: olen sen tuhannen kerran saanut kuulla kunniani miesten taholta, kun olen huomauttanut juuri tuosta mökkiasiasta. En kuulemma ymmärrä luonnosta ja luonnon rauhasta mitään.
Minulla on mökki ja auto ja soutuvene - ja asun omakotitalossa maalla veden äärellä. Enkä ole maanviljelijä. En ole vielä keksinyt miksi se mökki pitää olla: sama täydellinen rauha, samat kauniit maisemat kuin kotonakin mutta kaksinkertaiset työt vaikeammissa olosuhteissa kuin kotona. Mökki on vuokralla ja vuokralainen kovasti tyytyväinen. En myy koska lapseni ovat ilmoittaneet että haluavat pitää mökin, ja koska ei ole akuutti rahapulakaan. Eivät tosin ole vuosikausiin siellä käyneet... Kuten eivät käyneet vanhempanikaan, jotka sen aikoinaan ostivat. Mökki on Saimaan rannalla hyvien liikenneyhteyksien päässä 8 km päässä kaupungin keskustasta ...
Vaan lienee kyse samasta asiasta kuin mitä työnteko on: useimmat ihmiset tekevät työtä elääkseen ja haukkuvat kuuntelijan tielle osuessa työnantajan ja työpaikan ja sitten harrastavat ties mitä omasta mielestään kivaa työn ulkopuolella. Elämä alkaa vasta työn jälkeen. Miksi ihmeessä? Miksi työ ei voisi olla kivaa? Siksikö että aina pitää valittaa?
Roudasin aikoinani kymmenittäin autoja Saksasta niitä haluaville. Aina halusivat autoja näytön vuoksi. Kukaan ei oikeasti tarvinnut sitä mitä ostivat...
Kateus se miehen tiellä pitää. - just joo
mikä sinäkin olet arvostelemaan mitä kukin omistaa mulla on ok-talo ja mökki ja en tarvitse sitä kenellekkään ylimieliselle ruveta selittelemään että miksi ,,,ostakoon kaikki vaikka paskaa säkissä mitä helvettiä se toisille kuuluu mitä toiset ostaa,,,oot joku kaupungilainen pelle joka on itseään niin täynnä
- jjjjjhhhh
Täällä yksi maalla asuva mökin omistaja ja joku ihmettelijä aina löytyy, miksi meillä on mökki.
Perustelut ovat aika yksinkertaiset: mökki on vanhemmilta peritty, enkä ole päässyt osuudestani irti, en sitten millään.
No, mökillä on tullut käytyä viimeisen 10 vuoden aikana tasan 3 kertaa (on aika kaukanakin, n. 5 tunnin ajomatkan päässä).
Välillä haluaisin eroon koko puljusta, mutta toisaalta onhan sinne aina kiva mennä, silloin harvoin, kun pääsee, kun on jo lapsesta lähtien siellä kesiään viettänyt (äitinikin oli siitä samalta kylältä kotoisin -heidän kotimökkinsä on kylläkin jo myyty pois).
Vaikka asumme maalla, niin onhan se aina toinen ympäristö ja siellä rentoutuu ihan eri tavalla kuin kotona, jossa on valtava puutarha ja pihakin hoidettavana eläimiä. Mökillä ei taas ole juurikaan puutarhaa, kun on aika kallioinen tontti (ja tontti on aika pieni) ja eläintenkin hoidosta saa lomaa.
Mökkikunnassa ja siellä ympäristössä on aina ne ihan omat ja uudet nähtävyytensäkin ja siellä on myös järvi vieressä, mitä täällä ei taas ole. - onko omaa
Niin....mökki jossakin meren tai järven rannalla tai vaikkapa kuivalla maalla.Hmmm...pistää miettimään.
Olisko se, se pyhäkolminaisuus?!
Joissakin tilanteissa voi esim.vanhempien kotipaikka (perikunta)jäädä silleen että siitä tulee se ns.kesäpaikka...vaikkei ehkä tahtoiskaan...ja vaikkakin se on meren äärellä.
Minä (sivullisena niinsanotusti) miellän mökkeilyn sellaisen että kun tullee viettään viikonloppua niin ei tarveis heti alkaa duunaan jotain nurmikon leikkuuta tai jotain.Saisi vaan nauttia hiljasuudesta.(paikassani se ei toteudu,ikävä kyllä)
Ymmärrän myös niitä ketkä ihan oikeesti HALUU tulla mökille touhuumaan puutarhan ja ym. asioitten kans...se on ihan ok.
Perikunnan pitämä paikka on tosi vaikee...koska ei voi toteuttaa ommaa näkemystä ja aina on SE yksi ketä laatii säännöt.
Olen sitä mielt et ne ketkä haluu mökin ...niin siittä vaan mutta ottakaa se yksin omalle perheelle.Kimppa mökkeily ei pitemmän päälle onnistu.Oma tupa ....oma lupa.(vaikkakin porukka olisi sukulaisia) - kesämansikka
Olen joskus mennyt juuri Sinunkaltaisesi jäljiltä vuokramökkiin; edellinen jätti jälkensä siivoamatta, puut paitsi halkomatta seuraavaa varten myös kantamatta edes kopallista saunaan, puhumattakaan että olisi tollo tajunnut tyhjentää omat jätöksensä eli tuhkat (sellaisia tulee kun puusaunaa lämmittää)!
Onneksi on nykyään oma mökki- omakotitalon lisäksi. Tunnen lukuisia perheitä, jotka pihistävät ja elävät kitupiikkimäisen ankeaa lapsiperheen elämää 51 viikkoa vuodesta- ja lähtevät kerran vuodessa viikoksi perseiden paljouteen Kanariansaarille. Säälin näiden perheiden lapsia, koska heidät pakotetaan muu vuosi elämään puutteessa ja olemaan monesta suht arkisestakin lapsen ilosta paitsi vain tämän vanhempien statuksen vuoksi (käytän mainitsemaasi sanaa). Kerran vuodessa etelään!
Ihanaa oma ranta, laineenliplatus, hiljaisuus ja rauha. Omat teini-ikäiset lapsemmekin rakastavat paikkaamme, tekevät siellä omat osuutensa mutta halusta ja omien voimavarojensa mukaan. Ei loma saa olla työleiri kenellekään. Aikuisen tehtävä on käyttää järkeä.- gnox
Minulla on unelma mökistä, jonka paikka ei ole tavallinen. Alueella pitäisi olla vesiputous , jossa voisi käydä aamuisin ottamassa raikastava suihku. Lähde pitäisi olla josta saa raikasta juomavettä. Kallio- ja pieni hiekkaranta olisi suotavaa. Kallioranta sen vuoksi voisin teettää sellaisen mökin , kuin elokuvassa "Vaarallinen Romanssi" tuettuna parruilla suoraan veden päälle. Aivan rantaan ei saa rakentaa, mutta koskeeko se veden päälle rakentamista.Polkupyörällä olisi hyvä päästä suoraan mökin katolle , josta olisi hissi alas.
- osui...
naulankantaan. Pitää olla auto,omakotitalo ja se kesämökki,näin meille media on luonnut illuusion oikeasta suomalaisesta. Kuinka monet suomalaiset ajavat joka viikonloppu naama hiestä märkänä,ruuhkaa kiroten mökilleen,muka rentoutumaan?
On jotenkin hienoa kertoa kavereille ja ystäville,mökillähän me oltiin, tai taas sinne lähdetään. Mökillä sitten sihautetaan olut pullot auki ja istutaan kännissä itikoiden syötävänä ja taas sunnuntaina ajellaan kaupunkiasunnolle,naama kaljasta pöhöttyneenä ja hyönteisten syöminä,puolison ja jälkikasvun vinkuessa takapenkillä...aah!miten rentouttavaa. Sama pätee omakotitaloon. Talo on rakennettu huonolla maulla velaksi, postimerkin kokoiselle tontille(espanjalaistyylinen) on holvikaarta ja tirolilaistyylistä parveketta,joka erottuu kuin huutomerkki maisemasta. Mutta on se omakotitalo,vaikka kauppakassit raapii naapurin seinää ja naapurin kusikaari ylettäisi rappusille,tontin rajalta. On todellakin hupaisaa ajella autolla ja katsella omakotialueiden asukkaita,jotka olettavat olevansa jotenkin parempia tai fiksumpia kuin muut,mutta totuushan on ihan toista:D - kesämansikka
osui... kirjoitti:
naulankantaan. Pitää olla auto,omakotitalo ja se kesämökki,näin meille media on luonnut illuusion oikeasta suomalaisesta. Kuinka monet suomalaiset ajavat joka viikonloppu naama hiestä märkänä,ruuhkaa kiroten mökilleen,muka rentoutumaan?
On jotenkin hienoa kertoa kavereille ja ystäville,mökillähän me oltiin, tai taas sinne lähdetään. Mökillä sitten sihautetaan olut pullot auki ja istutaan kännissä itikoiden syötävänä ja taas sunnuntaina ajellaan kaupunkiasunnolle,naama kaljasta pöhöttyneenä ja hyönteisten syöminä,puolison ja jälkikasvun vinkuessa takapenkillä...aah!miten rentouttavaa. Sama pätee omakotitaloon. Talo on rakennettu huonolla maulla velaksi, postimerkin kokoiselle tontille(espanjalaistyylinen) on holvikaarta ja tirolilaistyylistä parveketta,joka erottuu kuin huutomerkki maisemasta. Mutta on se omakotitalo,vaikka kauppakassit raapii naapurin seinää ja naapurin kusikaari ylettäisi rappusille,tontin rajalta. On todellakin hupaisaa ajella autolla ja katsella omakotialueiden asukkaita,jotka olettavat olevansa jotenkin parempia tai fiksumpia kuin muut,mutta totuushan on ihan toista:Dsamaa mieltä, kyllä pitää olla naapuriin vähintään huutooetäisyys. onneksi minulla on. ja lisäksi vielä maailman ihanin naapuri siellä huutoetäisyydellä, meidän välillämme on kunnan kaavoittama ryteikkö johon ei koskaan rakenneta. tästä autuudesta olemme tietysti maksaneet, mutta mikäs on maksellessa omista iloista kun käy työssä eikä elä sosiaalihuollon varassa. lapseni käyvät kerran vuodessa kiireisellä kaupingin mummolla yökylässä; nukkuvat aina huonosti kun bussi jyrää ikkunan alla ja hissi seinän takana kolisee. lapsen suusta totuus; OLIS KAUHEETA ASUA KERROSTALOSSA!!!!!
- kesämansikka
gnox kirjoitti:
Minulla on unelma mökistä, jonka paikka ei ole tavallinen. Alueella pitäisi olla vesiputous , jossa voisi käydä aamuisin ottamassa raikastava suihku. Lähde pitäisi olla josta saa raikasta juomavettä. Kallio- ja pieni hiekkaranta olisi suotavaa. Kallioranta sen vuoksi voisin teettää sellaisen mökin , kuin elokuvassa "Vaarallinen Romanssi" tuettuna parruilla suoraan veden päälle. Aivan rantaan ei saa rakentaa, mutta koskeeko se veden päälle rakentamista.Polkupyörällä olisi hyvä päästä suoraan mökin katolle , josta olisi hissi alas.
toteuta hyvä ihminen unelmasi- jos perseesi kestää. mulla olisi myydä sulle toiveidesi täyttämiseen soveltuva tontti, suhteilla saisin varmaan siihen järkättyä rakennusluvankin kyseisenlaiseen unelmaasi.
- Ugh!
Vuokral asun viel täl hetkel tääl etelä suomes, kun tänne vast muuttanut, mökki on keskisuomes keiteleen rannal. Voin sanoo että syyks riittää hyvin se että pääsee "vedenhenkeen" ;)
- perheelle
en tunne syyllisyyttä, että mökki tuli ja maat sen ympärillä perintönä meille.talo rakennettiin kun tarvittiin tilaa ja autot, kelkka, mönkkäri yms.harrastusta on ostettu mitä milloinkin tunnutaan tarvitsevan.semmoista se on ostaa aina vaan jotakin mitä tuntuu silloin tarvitsevan.töitä tehdään ja on lupa myös nauttia vapaaajasta!!nauttisit sinäkin etkä olisi kateellinen muille.
- *Susanna*
ettei sitä kukaan muu omista siis. Me asumme meren rannalla ihanassa omakotitalossa, mutta siitä huolimatta meillä on (2) mökki(ä) saaristossa, sekä yksi ns. kuivalla maalla. Tosin mä olen sen verta mukavuuden haluinen, että viihdyn vallan mainiosti kotonakin, puutarhaa kuopsuttamassa jne, mutta mukava tietää mökin olevan venematkan päässä, jos ja kun sinne haluaa mennä.
Eikä tarvitse kysellä kenenkään lupaa siihen millä viikolla sinne haluaa mennä, tai siihen, minkä väriset verhot minäkin kesänä haluan mökin ikkunaan laittaa.
Siksi siis se OMAN mökin OMISTAMINEN on meille ainakin juuri se sopiva ratkaisu.. Nämä mökit tulleet perintönä meille, eikä siis velkaa niistäkään.
- kaukana mökiltä
No, minä asun ulkomailla ja mökin Suomesta (ja omasta entisestä kotikunnastani) hankin silloin kun piti kesäisin aina vaan Suomeen päästä ja ei viitsinyt aina sukulaisten nurkissa kolmen lapsen kanssa lorvailla. Ja muistan sen ensimmäisen illan ja yön, silloin kun mökki oli hankittu! Taivaallista! Ajoin (sisarelta lainatulla autolla) avaimet taskussa/laukussa sitä mökkitietä... Ilta-aurinko paistoi siellä taivaanrannassa. Minä ja lapset olimme menossa OMALLE mökille. Ja kuinka pehmeää oli se järven vesi! Ei siinä ainakaan statussymbolia mietitty..
Tässä oli minun perusteluni- taidan taas viettää kesää kaukana mökiltä. Täälläkin kesä on ihana, mutta aina mökki omassa kotikunnassa pitää olla, maksoi mitä maksoi. Kiinteistövero, jätemaksu, ekomaksu, sähkösiirtomaksut- näitähän riittää! - blondeistablondein72hki
päästä joka kesä mökille.Viikko riittää keskellä metsää.Viikko vielä ja sit päästään taas viikoksi nauttimaan jee;)
Omaa mökkiä ei ole. - oma mökki
Mökki ei ole minulle ainakaan ole staussymboli, vaan paikka missä ladataan akkuja. Toisille nurtsin leikkuut yms. duunit ovat kenties erinomaista vastapainoa arjen aherrukseen. Monikaan ei nykyään tee "käsillään" töitä. Oman mökkini piha on jätetty luonnolliseen tilaan: ei kukkapenkkejä, istutuksia nurmikosta puhumattakaan. Haluan, että oma jälkeni näkyy siellä mahdollisimman vähän. On nautinnollista kävellä metsässä, katsella vuodenaikojen vaihtelua ja kaikkea kaunista minkä jokainen vuodenaika tuo mukanaan. Mökkiympäristössäni on vähän luontoa häiritseviä tekijöitä, joten voitpa siellä nähdä valkohäntäpeurankin. Elokuiset illat laiturilla, täydellisessä hiljaisuudessa... En vaihtaisi tätä idylliä mistään hinnasta.
- on järkeä
omistaa mitään.... Me asumme ihanassa vuokra paritalossa. Meillä on myös saaripalsta jonne rakennamme tulevaisuudessa mökin. Ennen asumme nykyisessä asunnossa vuokralla kuin olisimme ilman mökkiä. Tulevaisuudessa emme osta asuntoa vaan rakennamme kesämökin saareen...
- on se sulla vaikeeta
Jaa ei käy perusteluiksi että haluaa veden lähelle. No voi voi, en mä sitten voi mitenkään perustella maalaisena, miksi haluan oman kesämökin kun kerran se olisi ollut ainakin oma perusteluni. Eikä ainakaan itseläni ole kyse mistään rentoutumisesta.
- Anssi__
... mutta en sitä että mitä mahtaa olla järkeä ostaa itse oma mökki noin niin kuin taloudellisessa mielessä, kun sitä vertaa vuokravaihtoehtoon?
150 000 euroa mökkiin tai vastaava vuokralle 2000 eurolla/kk. Oisko takaisinmaksuaika palttiarallaa 70 vuotta? Mahdolliset arvonnousut yms. taas syö inflaatio, remonttikulut, vakuutukset yms. Ja joka tapauksessa se mitä 70 vuoden päästä enää on ko. sijoituksesta jäljellä on tontti.
Anssi - ja 70 vuotta?
Anssi__ kirjoitti:
... mutta en sitä että mitä mahtaa olla järkeä ostaa itse oma mökki noin niin kuin taloudellisessa mielessä, kun sitä vertaa vuokravaihtoehtoon?
150 000 euroa mökkiin tai vastaava vuokralle 2000 eurolla/kk. Oisko takaisinmaksuaika palttiarallaa 70 vuotta? Mahdolliset arvonnousut yms. taas syö inflaatio, remonttikulut, vakuutukset yms. Ja joka tapauksessa se mitä 70 vuoden päästä enää on ko. sijoituksesta jäljellä on tontti.
Anssi"150 000 euroa mökkiin tai vastaava vuokralle 2000 eurolla/kk. Oisko takaisinmaksuaika palttiarallaa 70 vuotta?"
Asuntomme maksoi n. 150000 euroa ja siihen sitten korot ym. lainakulut päälle ja takaisin maksua aika on palttiarallaa 20 vuotta. Eikä kuukausilyhennys ole lähellekään 2000 euroa. Oisko Anssille tullut jokin virhe tuossa summassa??
- lapsia ajatellen
Asun ulkomailla itse-ja tavallaan ymmärrän tuon mökkikulttuurin. Minulla on omakotitalo, jossa näännyksiin asti hoidettavaa, saan siinä himooni kaivella . Lastemme ollessa pieniä hankimme asuntovaunun, jonka koimme mökkiä paremmaksi vaihtoehdoksi.
Ajelimme aina erimaisemiin vedenääreen( useampi perhe )..miehet rakensi telttasaunan ja nuotion aina esimmäisenä perille päästyämme..Suomessa ei saa asettua mihin vaan, eikä varsinkaan nuotioita pitää ja puita ottaa mistä löydät.
Asun canadassa ja jokamiehen vapaus on jokaiselle, vesiä ja metsiä ei omista yksityiset..joka järven- ja joenvarteen saa asettua, roskapuuta on rannat ja metsät täynnä, kunhan kannat ja sahailet ne vaan pois, nuotioon.
Suomessa on liikaa lakeja lakienpäälle, missään muualla ei siellä voi camppäillä kuin campinalueella, se olis kauhistus meikäläiselle..Joten ymmärrän tuon mökkihulluuden, omarauha ja saat hetken elää edes ilman kieltolakeja!!
Mutta aika kovaurakka hoitaa omakotitaloa ja mökkiä, siihen en kyllä alkas mistään hinnasta..Yks kuopittavapaikka riittäs kyllä, asuntona helppopaikka, jonka vois jättää millovaan ja kuinkapitkäksi aikaa tahansa. Liika on liikaa, nautinnot jäis vähiin, jos raatamiseksi menee. Autosta en luovu kun pakonedessä, haluan päästä liikkumaan omien mielihalujeni ja aikatauluni mukaan.
Minä kyllä säälin lapsia perheissä missä maksellaan kolmea symboolia yhtäaikaa, paljonko heille jää vanhemmilta aikaa ja rahaa lastensa harrastuksille .Eikä muksut mökkielämään ole kovin kiinnostuneet kuin lapsuusajan, vanhempien nautintopaikka se enemmän! Hauskaa ja mukavaa mökkeilyä kaikille!- -lija-
Olet kyllä väärässä. Suomessa jokamiehenoikeudet on minun tietääkseni Euroopan vapaimmasta päästä. Leiriytyä voi melkein mihin lystää..
- ei...
-lija- kirjoitti:
Olet kyllä väärässä. Suomessa jokamiehenoikeudet on minun tietääkseni Euroopan vapaimmasta päästä. Leiriytyä voi melkein mihin lystää..
todellakaan..kuvittelepas meneväsi jonkun rantaan ja uivasi...huh...poliisit soittavat...ja kukapa metsään haluaisi toki rannalle jossa on uimaranta...
- joten tiedän vapaudet
-lija- kirjoitti:
Ai et melkein voi leiriytyä mihin vain, kokeileppas mennä leirines mihin vaan!!
Suomessa ei ole jokamiehen oikeuksii missään asiassa..Joka rantatontti on yksityisen, joka metsäpalsta on yksityinen, haeppas sieltä polttopuita nuotioos, katotaas miten sun käy. Suomessa ei ole muuta vapautta kuin SANAN VAPAUS-juorulehtien sivuilla ..mutta sehän onkin jo suuri vapaus..he heh
Hauskaa mökkeilyä, joilla mökki on!!!!!!!
- Työtön mökkiläinen
saavat karehtia naama vihreänä.
Minulle taviasuttava kesähuvilani, rantasauna ym. muut tilat ison ja puhtaan järven rannalla Etelä Suomessa on kuin toinen koti. Vaikka se maksoikin paljon, niin se on joka sadan tonnin euron arvoinen.
Ei ole naapureita vieressä meluamassa ja järvellä näkee myös joutsenia poikueineen. On sorsia, lintuja ym. Mistään ei kuulu muita kuin luonnonääniä. Kun ilta-auringon puna heijastuu järven pinnasta ja isolta ulapalta, niin siinä on sitä jotain. Rikkumaton luonnonrauha on asia, jota ainakin minä arvostan.- ... IHMEESSÄ ...
... sinä et asu maalla pysyväisesti ? Vaikka Etelä-Suomessa ei olekaan puhtaita järviä niin luonnonrauhaa OIKEASTI arvostavan ei kannata järjestää niin suurta ekologista 'jalanjälkeä' kuin kahden asunon välillä ravaamisesta syntyy ...
- niemeenjanotkelmaan
"150 000 euroa mökkiin tai vastaava vuokralle 2000 eurolla/kk. Oisko takaisinmaksuaika palttiarallaa 70 vuotta?"
2000e/kk *12kk=24000evuosi
150.000e/24000 = 6 vuotta ja 3 kuukautta.
Olisikohan Anssi palttiarallaa tyhmä ?
Tuon 6 vuoden jökeen minulla on käsissäni 150.000e maksettu oma mökki se arvonnousu. Anssilla ne samat känsät kuin aiemminkin. Enpä antaisi Anssin hoitaa meidän perheen taloutta....
Kyllä käymme mökillämme 12 kuukautena vuodessa, niinkuin varmaan moni muukin. Paitsi nuo provoilevat mökkeilyn vastustajat jotka ovat tänne pesiytyneet pilaamaan hyvän palstan.
Jos mökkeily on säälittävää, kuinka säälittävää onkaan viettää vapaa-aikansa terrorisoimalla toisten nettikeskusteluja.
Eikö teille löydy mitään keskustelualuetta aiheesta joka teitä oikeasti kiinnostaisi ? Sääliksi käy, ihan oikeasti.
- ... SINÄ OLET ...
... ihan oikeassa: mökki on statussymboli. Ihminen ei ole mitään eikä kukaan jos ei omista tarpeeksi, toiset mökin, toiset montakin, toiset asuntoauton tai venheen tms.
Ja johonkinhan ne manit pitää laittaa. Sitten pääsee valittamaan rahapuolen vähäisyyttä kun mikään ei riitä.
Pipipäisten touhua, ihmispolojen, jotka eivät koskaan ole kuulleet tai ymmärtäneet, millaisessa perusasioitten puutteessa suurin osa maapallon ihmisistä elää.
Huom! Minulla ei ole poliittista kantaa tai taustaa, vain hyvä kuva siitä, missä mennään ... - -läinen-
"Sitä paitsi ei siellä mökillä sen enempää rentoudu (varsinkaan maalla jo muutenkin asuvat) leikkaa ruohot, kitke kukkapenkit, maalaa, korjaa, siivoa, huolla, punaa ym ym ym."
Tuo on just sitä rentoutumista, josta tulee hyvä olo ja jota vuokramökillä ei voi tehdä, No joo, ehkä ei maalla asuvat, mutta.. voi paeta maalle omaan mökkiin.Siinä syy
- huono idea!
Voisikin jo ruveta varaamaan purkkimuonaa ja rakentaa jonkinlaisen piilopaikan maan alle mökin lähelle. Siellä sitä sitten voi köllötellä rauhassa, kun kaupungeissa paukkuu. Kyllä maalla on mukavaa. :)
- Mökkiä haluava
Jos olisi rahaa! TUo sinun tekstisi on vain kateellisen panettelua. auto jos mikä on statussymboli. minkä sinäkin omistat. Minä ottaisin mieluummin mökin järven rannalta. siellä jos missä voi rentoutua. omassa kesämökissä! olisikin rahaa. mutta kun olen rahaton paska niin kuin sinäkin niin tyydyn vain haaveilemaan mökistä. mutta en panettele kateuksissani silti muita siitä kun ei itsellä siihen varaa ole. Kuten ei sinullakaan
- pakopaikka
Minulle ainakin oma mökki on se pakopaikka, minne pääsee karkuun kaupungista silloin kun haluaa. Joillekin se pakopaikka voi olla vaikka ulkomailla, lomakohteessa. Toisen omistamassa mökissä en haluisi olla vuokralla, koska silloin pitäisi elää jotenkin yli-varovaisesti. Niin minä ajattelen. Omassa mökissä voi olla kuin kotonaan.
Minulle taas auto ja omakotitalo eivät niinkään ole pakollisia. Vuokralla on hyvä asua, auto on mikä on, saa kelvata, kunhan sillä pakolliset reissut heittää. Kuka arvostaa mitäkin, kai kyse on siitä. =) - Sielä huutaa
Miksi vaivaa? Maalaisetkin ostavat, ottakai, pätäkkää on, oma rauha, irtautuminen arjesta! Ps jos joskus ostat mökkiä, kannattaa ostaa joltain joka asuu maalla.... Ne osaa hoitaa sitä ja kehittää/rakentaa..... Korkokenkä miehet ei sovi mökille, sielä kun on niin paljon miehisiä juttuja...NYT EN VALEHTELE. oLIN KAUPUNKILAISEN KANSSA MÖKILLÄ', KIUKAAN PÄÄLLÄ LÄMMITETTÄVÄ VESIPÖNTTÖ... Sanoin sekoita niitä kiukaanpäältä sitä lämmintä vettä ja kulmaa siitä astiasta niin kauahn että saat sopivaa siihen omaan säiliöön... :) JOO JOO KYLLÄ MÄ TIÄN..... Pää pyöri saunan seiniä kiukaassa ja kylmä saavissa.... Lopuksi raukka otti kylmästä saavista vettä, omalle pesu saavilleen, ja rupes peseen kylmällä ja voi sitä tutajamisen ääntä... Kuinka voi olla noin tyhmä? Vaikka sanoo mitä tehdä? Onko kaikki kaupunkilaiset noin uusavuttomia päästään? Kaikki pitää sanoa miten tehdä? Sillonkaan ei osata!
- Santeri X
Kesämökkiä en riesakseni ota vaikka maksettais, ilmaiseksi on jo suvun mökkiä tarjottu mutta sanoin että antakaa se jollekkin muulle. Kerroin että pistän heti myyntiin jos minulle sen tyrkytätte, pääsin sillä siitäkin riesasta.
Ei oikein nappaa ajatus mennä keskelle metsää/saareen puuhastelemaan jotain itikoitten keskelle ja aikaa tappamaan, odottelemaan että pääsee taas takasin kaupunkiin. Kaippa se johtuu siitä että kaupungissa olen syntynyt ja elänyt koko elämäni, metsäläisyys on niin outo elementti...menköön sinne ne joita mökkeleily kiinnostaa, minua ei. - dfklghfv
Aijai katkeruus paistaa läpi. Sulla ei vissiin oo mitään noista kolmesta, taloa, autoa tai kesämökkiä. Haluat itekkin noita kolmea hirveellä hingulla. Tiedät vaan että et voi saada ku ei oo fyrkkaa mihinkään.
Jotku tykkää viettää kesämökillä aikaansa ennemmin ku olla netissä 24/7 ja postailla foorumeille kuinka kateellinen on toisten elämälle.- Dremeli
Onko siinä jotain vikaa jos on kateellinen?
Ite oon kateellinen vaikka kuinka monelle ihmiselle eri syistä mutta sellaista elämä on. - Suomalainen mies
Dremeli kirjoitti:
Onko siinä jotain vikaa jos on kateellinen?
Ite oon kateellinen vaikka kuinka monelle ihmiselle eri syistä mutta sellaista elämä on.Monille mökin omistaminen on vain näyttöä tutuille että näin sitä meillä. Sen onnellisempia he eivät ole. En ole lainkaan kateellinen vaikka en omista mökkiä, enkä todellakaan sitä halua. Mökkikutsujakin on tullut ihan tarpeeksi, enkä ole pahastunut vaikka niitä ei olisikaan.
Maailmassa on monta muuta paljon mukavampaa asiaa kun mökkeily ja paljon nähtävää omassakin maassa.Voihan sitä viikon, tai kaksi asua vuokramökillä.Sittenpä se kesä onkin jo mennyt. - Santeri X
Joillakin tuntuu olevan pää tehty betonista ja muutama ns.ajatus takoo kuolemaan asti. Eivät reppanat tajua että suomalainen kulttuuri on nykyään heterogeeninen, ei enää homogeeninen.
Hyvie on edellisten sukupolvien teesit tuohonkin päähän istutettu. Rahoillani ostan mitä haluan, en sitä mitä minun "pitäisi" ostaa...katsos kun teen valintani ihan itse.
Apinoilla on muuten samanlaiset tavat kuin sinulla, seuraavat sokeana johtajaa turhia kyselemättä ja kopioivat käytöstapoja. Jokainen voi valintansa tehdä, haluaako olla apina vai itsenäinen ihminen.
- mikään sitä voita
On se vaan kuule kun joudut sisähommia tekeen vuoden ja sitten pääset tekeen mökille oikeita asioita, rakentamaan ja maalaamaan ja puita tekeen niin siitä ei fiilis parane. Siis eikait sellaisia laiskamatoja olekaan jotka haluu vain koko ajan olla? Siinähän turtuu ihminen eikä mitenkään voi tuntea edes elävänsä jos vain on.
- vesi...
Ainahan mökissä jotain puuhaa on, mutta onko pakko laittaa piha viimeisen päälle kukkapenkkeineen ja nurmikkoineen. Itse tykkään mökistä, joka on metsässä järven reunalla ja piha mahd.luonnon mukainen. Ei mitään kitkemisiä tai ruohonleikkuuta. Joskus vain vähän puiden karsimista ja tietysti siivoomista ja nikkarointia yms. Se ei kuitenkaan tunnu työltä vaan on ihan kivaa puuhaa.
Olen kaupunkilainen, joten en osaa sanoa maalaisista. Kellään maalla asuvista sukulaisistani ei ole mökkiä. Itselle se on se rauha ja rentoutuminen (ei siellä jatkuvasti tarvitse siivota ja laitella!) ja arkiympyröistä pois pääsy. Kotona lomailu ei ole sama asia. Ja juuri sen veden äärelle pääseminen on niitä parhaimpia puolia. En haluaisi mökkiä, joka ei ole järven rannalla. Koiratkin saavat olla vähän vapaammin. Vuokramökit saattaa esim. Juhannuksena ja pääsiäisenä ym. sesonkiaikaan olla täynnä. Täytyy aina etsiskellä ja varata hyvissä ajoin. Ja kyllä ainakin ne vuoramökit joissa olen ollut pitää siivota tai joutuu maksamaan "sakon". Vuokramökissä tietysti on se hyvä puoli, että voi vaihdella paikkaa. Ei tarvitse olla aina samalla paikkakunnalla ja mökissä. Oman mökin voi myös laittaa vuokralle, silloin kun ei itse oleskele siellä.
Autoni ei ole koskaan maksanut yli 8000 euroa. Joten en kutsuisi sitä statussymboliksi ainakaan... Ja säästän päivässä vapaa-aikaani 1 1/2 h, kun kuljen omalla autolla enkä busseilla. Ja esim. ostoksien kuljetus ja reitiltä poikkeamiset ovat helmpompia, bussilla matkustaminen ei ole kovin joustavaa... - ´Mökkiläinen.fi/com
siellä olla kukkapenkkejä eikä nurmikon ajoa. Minulla mökki järven rannalla, eikä siellä tarvii muuta kuin puita silloin tällöin tehdä. Hyötyliikuntana sitäkin pidän. Asun rivarissa, jossa ei takkaa/hellaa, joten tykkään mökillä lämmittää saunaa ja takkaa.... Nam!
- Reetu
Näin maalaisena,onhan se mahtavaa omistaa oma mökki,kun tuota rantaakin oli,rakensin sinne "piilopirtin" missä voi saunoa ja uida aivan omassa rauhassa,mitä tulee eroon kaupunkilaisen ja maalaisen mökin käyttöön,maalainen menee mökilleen ilomielin nautiskelemaan,kun taas kaupunkilainen tulee mökilleen "niskakarvat" pystyssä,sressattuna,eikä tahdo hyväksyä meitä paikallisia,vaan on rannoilla kuin "kunkku",vaika ei omista kuin takamuksen kokoisen alueen maata.
- Mökkiläinen.fi/com
siellä mökillä olla kukkapenkkejä eikä nurmikon ajoa. Minulla mökki järven rannalla eikä siellä tarvitse muuta kuin polttopuita silloin tällöin tehdä, ja sitäkin hommaa pidän hyötyliikuntana. Asun rivarissa, eikä siellä hellaa ei takkaa. Kiva mökillä lämmittää saunaa ja savun hajua haistella (ulkosalla). Heh. Ja uimassa pulahtaa hellepäivillä. Mutta ei kaikki ole mökki-ihmisiä. Ymmärrän senkin.
- haettu
Eikö ihmisen omistamat asiat ole silloin statussymboleita, kun niillä pitää pröystäillä. Minä katsoisin asian ainakin niin. Minua ei ole koskaan haitannut mitä naapuri omistaa. Elelköön kukin kuinka lystää. Aina on joku rikkaampi kuin minä. Niin ja niitä on aika monta. Mitä väliä?! Minua ei yhtään haittaa vaikken olisi millään tavalla "yhteiskuntakelpoinen". Muut saavat ajatella minusta mitä tykkäävät. Suosittelen samaa sinullekin. Kumman helpottavaa kun ei tarvitse pohtia muiden elämää.
Kesämökki on paikka, jossa voi rentoutua. Siellä ei ole nurmikon leikkuutta, kukkapenkkien kitkemistä, maalaamista, korjaamista, huoltamista=puunaamista. Luettelet aika monta samaa tarkoittavaa asiaa vain saadaksesi mittavan tehtävälistan. Onneks ei ole meidän mökillä nurmikkoa. Korjaustöitä pitää tehdä todella harvoin, ei se nyt niin äkkiä repsahda. Omalle mökille voi mennä koska haluua ja siellä on omat tavarat ja se on oman näköinen paikka. Sitä paitsi, joku voi tykätä nurmikon leikkuusta ja kukkien hoitamisesta. Ja kaupunkilaiset pienistä remppatöistä. Minä pidän esimerkiksi puiden pilkkomisesta.
Onneksi mikään ei ole tässä elämässä pakollista...edes mökin omistaminen. Joten voit ihan huoletta relata. - parempi kuin vuokra
Omaa mökkiä voi remontoida, sisustaa ym. oman mielen mukaan. Sinne voi mennä koska huvittaa.
Omistuasuntoa voi myös rempata mielensä mukaan. Eikä tarvitse pelätä, että asunnon omistaja myy kodin alta, kuten vuokralaisena voi käydä. Ja se on sijoitus. Ja joskus laina on maksettu ja vuokraa taas joutuu maksamaan lopun elämäänsä.
Auto näistä on eniten statussymboli. Ainakin, jos pitää ostaa kallis uusi auto, jonka hinta romahtaa vuodessa tuhansia euroja. - miten sen ottaa
itse on raa'alla työn tekemisellä ansainnut omaisuutta, tällä hetkellä on omakoti talo, moottoripyörä, harrasteauto, yksi uudempi auto emännällä ja itsellä hieman vanhempi jenkkimaasturi käyttöpelinä
yllättävän pienellä ihminen elää jos vaan haluaa ja järkevistä investoinneista näkee ns. elämän laadun, maaseudulta en halua pois
mökkiä ei vielä ole mutta kotona on ns. arkihuolet mökkiin verrattuna aina näkyvissä, emännän kanssa on kiikarissa maata jossa on meren rantaa, toki mikä vaatii puun kaatoa ruoppaamista jne.
toisaalta on se sitten joskus kiva kun saa paikat valmiiksi ja rakentaa mökin jonne voi mennä rentoutumaan ilman kodin murheita, viettää aikaa kalastamalla jne. toisaalta samalla omaisuus karttuu ja pysyy jossain kiinni, ns. pahan päivän varallekin, toisaalta olisi myös kiva rakentaa samalle maa-alueelle mökin lähelle, nykyisellekin pihalle on vielä ehkä suunnitteilla uima-lampi saunamökki, grillikotaa terassia ja autotalli. mitkä sitten taas toisaalta nostaa kiinteistön arvoa jos joskus alkaa rakentamaan kokonaan uutta. itsellä vielä on luonne sellainen että on pakko tehdä koko ajan jotain, nyttemmin kun on reissuhommista jäänyt pois on ihan kiva istahtaa välillä alas pihalla ja katsella "oman työn tulosta" tietää että se raataminen on poikinut ja kaikki mitä on on omasta perseestä revitty irti, tuskin siitä ketään voi syyttää että haluavat nauttia elämästä ja panostaa hieman laatuun jos siihen on mahdollisuus vaikka eihän täältä mitään mukaan saada mutta joskus kun eläke bout 40 vuoden päästä koittaa on kiva olla velaton ja omistaa oma talo, mökki, auto, tallit jne. jotta on varaa hieman harrastellakkin ja panostaa silloinkin elämän laatuun kun kummoisia tuloja ei enää ole. ehkäpä siitä tulee vielä hyvä olo että tietää tehneensä hyvin. jokaisella on tässä maassa mahdollisuus rakentaa juuri sellainen elämä ja sellaiset puitteet sille kuin haluaa. suomalaisten peruominaisuuksiin kuuluu vaan usein se kuuluisa kateus. itse olen todennut että on se hienoa että jollain on asiat hyvin ja kunnianhimoisena koittaa itsekin rakentaa omaa maailmaa, ei sitä maalla ajattelisi ns. rauhaa kaipaavan mutta toisaalta meren rantaan kun pääsee niin kyllä siellä mieli lepää ihan eri tavalla ja on se oma mökki aina oma mökki sille ei voi mitään =)
kaikille ei mökkeily tai oma mökki sovi, toiset tykkää asua kaupungissa ja toiset maalla, jotkut käyttää rahaa matkusteluun jotkut vetää kurkusta alas juhliessa, se on vaan millaiset arvot kukin itselleen haluaa, omat tutut, ystävät ja sukulaiset tietää että olen kovan työn tehnyt oman omaisuuteni eteen vaikkei sitä mahdottomia vielä olekaan, toisaalta pysyy mieli virkeänä kun asettaa uusia tavotteita itselle lisää sitä mukaa kun vanhat saa täytettyä =)- oma lupa
Oma tupa - oma lupa.
Okt kaupungissa, mökki meren rannalla.
Ei valittamista!
- käy niin
Jaahas....tässä on nyt esimerkiksi mulle käynyt niin että olen "perinyt" mökin..enkä raaksi sitä myydä.Ei olla kovinkaan usein mökkeilemässä kun ei ole aikaa.Mökillä olo on sitä sen kunnossa pitoa ja kalastamista.
Ei mulle ainakaan mikään status tai pakkomielle....rahaa ei ole mutta juuri ja juuri saadaan ne pakolliset maksut siitä maksettua(jäte,pakollinen palovakuutus,tiemaksut,nuohous ja kiinteistövero..oliko niitä pakollisia maksuja muita)
Epäilen että monella muulla on se mökki siksi,että täällä saimaan alueella on paljon taloja joilla itse talo on jonkin mäen,pelotojen keskellä...ja sitten on haluttu se rantasauna kun kerran rantaviivaa on.
Nämä jutut on niin moni säikeisiä...moni on perinyt eli tilat ja maat on olleet vuosisatoja samoilla suvuilla.Harvemmalla nykyään olisi rahaa ostaa vaikka joku iso saimaanranta tila jne.
Kateelliseksi ei kannata itseään näännyttää.....!
Sitä voi itsekukin kokeilla mitä isojen tilojen tai mökkien ylläpito maksaa...että sillein. - miten sen ottaa
Itsellä ei ole vielä mökkiä, mutta omakotitalo maalta ja harrasteautoa, prätkää jne. kivaa
mökki on kyllä suunnitteilla meren rannasta ja mahdollisesti rakentaa lähelle mökkiä samalle tontille
kiinteistöissä pysyy omaisuus hyvin kiinni joten koen ne siinäkin mielessä järkeviksi sijoituksiksi, toisaalta en myöskään koe siinä mitään väärää että nauttii elämästä. toiset nauttii eri tavoilla, joku tykkää rentoutua kalastamalla saunomalla ja uimalla, toiset tykkää matkustaa, jotkut käy paljon baareissa jne.
itse olen muutamassa vuodessa luonut ns. tyhjästä oman omaisuuteni raa'alla työn teolla, eikä pientä velkaakaan saa pelätä aina sitä toimeen tulee ja yllättävänkin pienellä, eikä työt tekevältä lopu tässä maassa, se vaan on fakta että sähköpostilla ei töitä hankita, toisaalta jos nyt on bout 40 vuotta eläkkeeseen aikaa niin miksi sitä ei rakentaisi itselleen leppoisia oltavia, kotona on kuitenkin ns. arkimurheita joten on se kiva päästä mökkeilemään ja rentoutumaan rauhassa.
ei pahalla mutta suomalaiset on monet holtittomia rahan käytössä ja sitä myöten kateellisia miten toisilla on varaa johonkin, kaikki on itsestä kiinni ja kaikilla on sama mahdollisuus menestyä ja saavuttaa tässä maassa, itse vaan pidän ajatuksesta panostaa elämän laatuun ja nauttia siitä. eihän se pakko olisi omaisuutta haalia mutta se helpottaa tulevaisuudessa
kaikesta saavutetusta nauttii eniten kun se on omalla raa'alla työn tekemisellä haalittu, itsellä on vielä pakkotarve tehdä ja häärätä kaiken näköistä koko ajan. kotona ei työt lopu ikinä kesken. pihahommia tulee tehtyä äkkiä 10 tuntia viikossa ja siihen päälle vielä sivutöitä sen verran kun ehtii ja on tarjolla, toki välillä pitää osata myös rentoutua, silloin voi istahtaa alas ja katsella ympärilleen kotona ja miettiä että kaikki on omalla raa'alla työn teolla saatu ja ansaittu joten siitä on täysi oikeus nauttia silloin =)
loppuu se velka joskus ja kun saa menot vakiintumaan ja näkee millä pärjäilee hyvin niin voi hieman hellittää ja nauttia enemmän, mökkeily ei tunnu itsestä mitenkään rasittavalta ajatukselta- turha itkeä
lisätään tähän vielä se että siinäkään tuskin on mitään väärää että jättää lapsilleen omaisuutta, kukapa ei niin tekisi jos on mahdollista????
vai onko kiva olla omille lapsillekin katkeria, ehkä se on hyvä antaa niille jotain vaikkei täältä mitään mukaansa saakaan mutta voi edes yrittää nauttia ja viettää hyvää elämää
ihmiset nyt vaan tyytyy eri asioihin ja pitää eri asioista - Mökin omistaja
turha itkeä kirjoitti:
lisätään tähän vielä se että siinäkään tuskin on mitään väärää että jättää lapsilleen omaisuutta, kukapa ei niin tekisi jos on mahdollista????
vai onko kiva olla omille lapsillekin katkeria, ehkä se on hyvä antaa niille jotain vaikkei täältä mitään mukaansa saakaan mutta voi edes yrittää nauttia ja viettää hyvää elämää
ihmiset nyt vaan tyytyy eri asioihin ja pitää eri asioistaMe harrastettiin vuokramökkeilyä muutama vuosi ennenkuin ostettiin oma. Hyvin siinä vuokratessa pääsi kiertelemään eri alueita, mutta aina oli pieniä yllätyksiä esim. sen suhteen millainen on ranta uimiseen tai onko sauna ihan paska, tai onko ihan pirusti ötököitä. Eikä meidän oman mökin ovenpielessä ole edes sitä lappua jossa lukee: Mökki on luovutettava lähtöpäivänä klo 12.00 mennessä. Mökki tulee siivota oheisen listan mukaisesti .... , mikäli siivousta ei ole tehty, niin veloitamme 60 euroa ylimääräistä.
Aika usein piti myös soitella monta soitto, jotta sai sopivanhintaisen mökin, sopivasta paikasta, halutulle ajankohdalle. Koira oli myös monelle vuokraajalle ongelma. - rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Mökin omistaja kirjoitti:
Me harrastettiin vuokramökkeilyä muutama vuosi ennenkuin ostettiin oma. Hyvin siinä vuokratessa pääsi kiertelemään eri alueita, mutta aina oli pieniä yllätyksiä esim. sen suhteen millainen on ranta uimiseen tai onko sauna ihan paska, tai onko ihan pirusti ötököitä. Eikä meidän oman mökin ovenpielessä ole edes sitä lappua jossa lukee: Mökki on luovutettava lähtöpäivänä klo 12.00 mennessä. Mökki tulee siivota oheisen listan mukaisesti .... , mikäli siivousta ei ole tehty, niin veloitamme 60 euroa ylimääräistä.
Aika usein piti myös soitella monta soitto, jotta sai sopivanhintaisen mökin, sopivasta paikasta, halutulle ajankohdalle. Koira oli myös monelle vuokraajalle ongelma.Täällä monet mökinomistajat sanoo, että kateuden takia mökkiläisiä parjataan. Tästä saa sen käsityksen, että mökin omistajat luulevat tai suorastaan toivovat herättävänsä kateutta. Voihan näin olla - ihmiset osaavat kadehtia paljon vaatimattomampiakin asioita. Itse en mökin takia ole kade, koska sellaista en itselleni halua enkä niitä ole kiinnostunut niin paljoa. Eikö kateus herää vain silloin jos toisella on sellaista mitä itsekin haluaa mutta ei jostain syystä saa. Täällä turhan moni kuvittelee, että KAIKKI ovat mökistä kateellisia ja siksi niitä parjaavat.
- SAUNA JÄRVIMAISEMALLA
Kun kuuntelimme 20v.omassa osakkeessa jota säästimme 30v.öistä tappelua,huutamista,riehumista ,niin möimme sen ja ostimme kesämökin,ainoa ongelma on naapurissa vuokramökki jossa pääasiassa pääkaupunkiseudulta oleva porukka vuokraa sitten alkaa tsou,huh mitä riitelemistä,juopottelemista koko
kesä,käydään kusella jopa meidän pihalle ja oksentamassa,koiralaumat lasketaan irti,samoin kissat ne tappaa kaikki linnut ja koirat jänikset.oravat sekä maahan eksyneet linnun poikaset,uidaan ilman vaatteita,kauheat läskit vyöryy ei ole pakko katsoa mutta kun ängeävät pihaan.Vuokria hakevat jopa poliisit,viina ja kalja pulloja heitetään järveen samoin muovimukit,mehupurkit ja grilli lautaset,tupakantumpit heitetään siihen kohtaan missä kessuttaja sattuu kulloinkin olemaan,eräät viksut kulettaa läheiseltä jätteen keräyspaikalta kaikkea romuja vuokramökin pihaan joita vanhat vuokran antajat joutuu ajamaan takaisin,nytkin oli vanhoja maalisankkoja tuotu joissa jäätynyttä maalia.
vuokra mökeissä asuu monesti sellaisia joilla on joku ongelma,yleisin on koskenkorva iltaisin,aamuisin kalja ja vinetto,hyi hajuakin. - asiaa seuraillut
Omien havaintojeni mukaan mökkeily kolahtaa nykyihmisille vähän vanhemmalla iällä, tapauksesta riippuen 30 - 50 vuoden iässä. Moni nykyisin autuaana omistusmökkeilevä ystävä ja sukulainen on jossakin elämänsä vaiheessa saarnannut minulle kesämökin omistamisen älyttömyydestä ja turhuudesta.
Ei siinä mitään, tätähän tämä ihmisen elo on. Itse aloin kaivata mökkielämän tarjoamia yksinkertaisia aistimuksia ja iloja jo reilusti alle 40-vuotiaana. Mökille saapuminen on vieläkin aina elämys, joka jatkuu aistinautintojen sarjana kotiinlähtöön asti säästä ja vuodenajasta riippumatta.
Mökiltä paluu omaan Helsingin keskustassa sijaitsevaan kotiin on mahtavaa! En nauttisi ihanasta kodistani niin paljon jos minulla ei olisi mökkiä enkä mökistä jos minulla ei olisi tätä kotia. Ja pyhän kolminaisuuden täydentää todellakin auto, jonka ansiosta olen vapaa suunnittelemaan aikatauluni ja reittini päähänpistojeni mukaiseksi.
Itse asiassa tuntuu siltä, että nautin melkein kaikesta vapaa-ajasta enemmän kuin nuorena. Teen paljon vähemmän matkoja kuin ennen, koska haluan yleensä mökille, mutta silloin kun matkustan, saan matkoistakin irti enemmän.
Eli vanhenemisessakin on ilonsa. Kun on jo nähnyt ja kokenut aika paljon, tietää että juuri tässä hetkessä on hyvä elää. Vaikkapa mökkimatkalla auton ratissa vauhdin hurmasta nauttien.- Snadikubbe
Ei sitä 40-vuotta tarvii mittariin. Olen koko aikuisikäni omistanut järvenrantamökin ja nyt on ikää 35v. Välillä mökkeily on kiinnostanut enemmän ja välillä on ollut muita intressejä, mutta mökkiä en lähde myymään vaikka siitä sievoisen summan saisikin täällä etelä-suomessa. Otetaan esim. puiden kaataminen ja pilkkominen, joka on mielestäni parasta stressin purkulääkettä mitä tiedän. Vetäseppä jossain vuokramökillä pari pihakoivua nurin ja rupea niitä pilkkomaan. Mökillä aika muutenkin pysähtyy ja sitä oppii taas arvostamaan yksinkertaista ja rauhallista menoa, voi rehkiä tai sitten voi vaan olla ja fiilistellä. Joskus meen mökille duunin jälkeen saunomaan ja uimaan, sit saunakalja päälle ja himaan. Kaverit ovat joskus kanssa vihjailleet, että enkö meinaa mökkiä rahaks muuttaa... turha edes lähteä millekään paatuneelle asfalttiviidakon urholle perustelemaan mökkeilyn hienoutta, ei ne sitä koskaan tuu tajuamaan!
Vuokramökeillä olen myös ollut, mutta siellä olo on aina sama "muiden nurkissa"-fiilis ja ettei mitään vaan nyt hajoa jne.
- Yhdyn täysin edelliseen
Olin jälleen kaksiviikkoa lomalla ja kaksiviikkoa mökillä!
Eli puuhamaassa, työleirillä. Vapaa-aikaa siellä ei ollut, kuin syöminen saunominen ja nukkuminen jota suoritin enemmän kuin kotona.
Mitään en ehtinyt harrastaa. Vaimo siivosi mökkiä, aittaa ym. useita päiviä.
Kaatopaikalle romukuljetuksia kaksikertaa.
Loppukesästä alkaa tympäistä sahata samaa reittiä.
Jos en sitä torppaa olisi perinnyt niin en niin "hullu" olisi ollut, että olisin ostanut tonttia ja alkanut rakentamaan. tontti 70 t€ rakennukset 100 t€ 20 t€ tiet sähköistys laiturit ja pihalle kaikenmaailman sähköpässit ym.
200 t€ kalustuksineen ym.
Jonkunlainen "mopo" oltava (lähes yksinomaan mökin takia) millä nelihenkinen pesua sääsee kulkemaan!
"Nautinta" 10 viikonloppua vuodessa
Ja 3 viikkoa/vuosi
Vuotta kohti 30 vuoden aikana; vuotta kohti tulee pääomasta jo n. 6 600 €.
Vuoden aikana tie- jäte- sähkömaksuja- vakuutuksia. n. 500-700€/vuosi
n. 40 vrk
Sehän on vaivaiset 165 €/vrk/perhe
Eihän se omistamisen autuus tosiaan juuri mitään maksa!!- aaapeliii
Mahdatko olla tyhmä? Päättelin vaan siitä että rakennat kalliilla, mökkeilet noin vähän, etkä osaa edes nauttia mökkeilystä.
Myy mökkis jollekin joka osaa mökkeillä ja lopeta ruikuttaminen, ruikuttajia on jo riittävästi tässä maassa ilman sinuakin.. - ja kaupunkilomailemaan
sitähän sinä tässä koetat kertoa?
- Vastamäki tämäkin
Puolisoni on joskus rakentanut alkeellisen mökin ja paikka on hänelle hyvin tärkeä ja hän nauttii siellä puuhastelusta, rakentamisesta yms. Minä olen ollut kuvioissa 10 vuotta ja hänen lapsensa käyvät mökillä n. kerran kesässä. Saisivat käydä toki ihan milloin vaan haluavat. Olisin tosi iloinen, jos he viihtyisivät täällä enemmän kumppanini kanssa.
Minä olen hyvin vaatimattomista oloista eli kasvoin lapsuuteni ja nuoruuteni suunnilleen tälläisissä mökkiolosuhteissa ja minulla on pahoja muistoja ja painajaisia monista tälläisiin olosuhteisiin liittyvistä asoista ja nämä monen mielestä mukavat puuhat, kuten puiden pilkkominen, lämmittäminen, vesien kanssa pelaaminen, ruoan laiton erikoisuudet ja tiskaaminen eivät ole minulle rentouttavaa puuhastelua vaan jotain, mikä tuo lapsuuden ja nuoruuden vuodet elävästi mieleen...ja sitä en siis halua. En viihdy metsässä enkä innostu järvimaisemasta isommin. Ulkohuussista minulla siis on kokemusta lapsuuden ja nuoruuden normaaliarjesta talvipakkasillakin, joten sitä en enää kaipaisi. Saunominen ja uiminen eivät ole niitä asioita, jotka erityisesti rentouttaisivat minua. Olen ikionnellinen kerrostaloasuja, tunnen siellä oloni turvalliseksi ja rennoksi. Pidän siitä, että kaikki palvelut yms. ovat lähellä. Kaipaan toki rentouttavaa vaihtelua arjesta joskus, mutta mökkeily ei ole sitä minulle.
Kumppanini on ihana ja hyvä ihminen ja haluaisin hänen olevan onnellinen ja siksi olen yrittänyt "olla mukana" tässä touhussa. Nyt kun ikää alkaa tulla, alkaa olla jotenkin aina vaan tylsempää tulla tänne ja väkisinkin olen alkanut pohtia, että teenkö minä nyt ketään kohtaan oikein, kun toimin näin. Jotenkin sitä haluaisi olla samalla tavalla normaali suomalainen, kuin valtaosa on eli rakastaa samoja juttuja. Entä jos en tulisikaan tänne ja kumppanini joutuisi tulemaan yksin... hän ei siitä ole hirveän innostunut.
Voisiko ajatella, että kun minä nyt olen melko kiltisti ja tappelematta ollut täällä 10 vuoden kesät, niin seuraavat 10 vuoden kesät hän voisi olla täällä ilman minua halutessaan ja minä voisin tehdä mitä haluan...olla vaikka kotona.- eihän..
No eihän sitä aikuisen ihmisen tarvitse toisen mieliksi viettää aikaa siellä missä ei halua olla. Anna hyvä ihminen ukkos olla mökillä jos ja kun hän siellä viihtyy, saa suhdekin uutta potkua kun kesän ootte erossa..;-)
- vantaalainen 40 v.
jOS ON SELLAINEN ILMA KUIN NYT, Nämä ihanat päivät, en edes voi kuvitella itseäni muualla...
Vain mökillä, vain omalla rannalla ilman mikää ruuhkaa, on ihana olla, laiskutella ja katsella valkoisia veneita jotka ajavat ohi ( hyvin harvoin...)
vain työvuoro pakottaa illalla lähteä pois... :( - E&A&K
vantaalainen 40 v. kirjoitti:
jOS ON SELLAINEN ILMA KUIN NYT, Nämä ihanat päivät, en edes voi kuvitella itseäni muualla...
Vain mökillä, vain omalla rannalla ilman mikää ruuhkaa, on ihana olla, laiskutella ja katsella valkoisia veneita jotka ajavat ohi ( hyvin harvoin...)
vain työvuoro pakottaa illalla lähteä pois... :(... emme muiden kiusaksi vaan omaksi iloksemme, velkarahalla.
Emme ole varakkaita vaan ihan tavallisia ihmisiä.
Lainanlyhennykset suunnittelimme sellaisiksi että selviämme niistä
vaikka meistä toisen tulot tippuisivat rajustikin.
Mökki on vaatimaton, sähköt hankimme ja rantatontti on kyseessä.
Veikkaisin että aika moni "meillä ei ole varaa" -asenteinen pystyisi
ostamaan mökin kunhan laskee budjetin huolella ja jättää pelivaraa
korkojen suhteen reilusti. Niin mekin teimme aikamme vuokrailtuamme
toisten mökkejä ja odoteltuamme turhaan sukulaisten kutsuja heidän mökeilleen.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa762171Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2591786Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi57802- 70788
Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �48777- 68759
- 54744
- 71725
- 65717
IL - Tulitauko Ukrainassa - Hyvä Trump!!
Ukraina hyväksyy välittömän tulitauon Ukraina hyväksyi välittömän tulitauon Ukraina on hyväksynyt Yhdysvaltojen kanss176700