Juhannus ja Johannes

Näin Juhannuksen tienoilla tuli puhe tuolla Ateismi-palstalla Johannes kastajasta, jonka syntymäjuhlaa Juhannus kaiketi symbolisoi. Luukkaan evankeliumistahan selviää se että Johannes kastaja sai alkunsa pyhän hengen vaikutuksesta puoli vuotta ennen kuin Jeesus saatettiin alulle samalla tavalla. Siksi Juhannusta vietetään puoli vuotta ennen Joulua...

Niin tuli vaan mieleen että minkä tähden puhutaan siitä että Jumala olisi antanut ainoan poikansa Jeesuksen, kun Jeesuksellahan oli tuo velipuoli Johannes Kastaja, jonka Pyhä Henki myös laittoi alulle, siis toinenkin Jumalan poika... Siitä tuli mieleen sitten eräs kohta Vanhasta Testamentista, olikohan se Jobin kirjasta, jossa mainitaan Jumalan pojat, joista Saatana oli yksi. "Jumalan pojat olivat koolla, Saatana heidän joukossaan..."

Eikö Saatana ja kaikki muut Jumalan pojat jotka mainitaan Jobin kirjassa sekä Johannes Kastaja ja Jeesus ole kaikki jollain tavalla velipuolia? Minusta on siis vähän hassua sanoa että Jumala antoi ainoan poikansa, kun hänellähän oli poikia vaikka muille jakaa... Se tässä vain ihmetytti. Ateistina minun on joskus kovin vaikea ymmärtää kristinuskon kummallisia piirteitä. Olisi kivaa jos joku voisi selittää tätä hieman. Asia kiinnostaa minua ihan vain teoreettisessa mielessä...

23

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuullut että

“jumalan pojat” olisivat ns. enkeleitä. Itse pääjähve olisi enkeliruhtinas/pääenkeli.
      Enkelit ovat yliluonnollisia ”alijumalia”….

Tämänkaltainen polyteismi on hyvin tyypillistä näissä itämaisissa uskonnoissa.

• ...emma....

No sinähän pahan heitit.
      Niin sanotaanko raamatussa noin, että Jeesuksella olisi ollut veljiä, jos näin on päässyt käymään niin ihme että ajattelet noin, että koko kritisnusko on kyseenalaistettava.
      Mä vaan en ole ajatellut enkä huomannut että missään kohtaan puhutaan Johanneksesta Jeesuksen veljenä (jos puhutaan näytä se raamatun kohta),
      mutta tuo oli hieno pointti minkä toit esille aian kannattaa kyseenalaistaa kaikki.
      Mä uskon vaan vanhaan raamattuun enkä ole koskaan edes ajatellut moisia, sä olet siis kerro se raamatun kohta mistä noin ajattelet.

• >> Mä uskon vaan vanhaan raamattuun enkä ole koskaan edes ajatellut moisia, sä olet siis kerro se raamatun kohta mistä noin ajattelet.

• Alpo Ahola
        Whitewash kirjoitti:

>> Mä uskon vaan vanhaan raamattuun enkä ole koskaan edes ajatellut moisia, sä olet siis kerro se raamatun kohta mistä noin ajattelet.

Kyllä Johannes Kastaja on siinnyt ja syntynyt ihan aidosti normaalilla tavalla. Se käy riittävän selvästi esille seuraavasta lauseesta: "Älä pelkää, Sakarias; sillä sinun rukouksesi on kuultu, ja vaimosi Elisabet on synnyttävä sinulle pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Johannes" Luuk.1:13. Johannes on siinnyt siis aivan samalla tavalla kuin mitä me olemme.

Jeesuksen sikiäminen on toisella tavalla. Hän ei ole siinnyt miehestä, vaan Pyhästä Hengestä. Se saamme lukea seuraavasta jakeesta: "Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä" Matt.1:20.

Jeesus ja Johannes olivat sukulaisia äitiensä puolesta. Sitten hengellisessä mielessä uskovaiset ovat sukulaisia siten, että Jumala on isämme ja Jeesus on veljemme. Niin hengellisessä mielessä ajatellen myös uskovat ovat keskenään sisaria ja veljiä.

• Whitewash kirjoitti:

>> Mä uskon vaan vanhaan raamattuun enkä ole koskaan edes ajatellut moisia, sä olet siis kerro se raamatun kohta mistä noin ajattelet.

siinä että UT:n syntyajalta, hellenistijuutalaisen filosofin Filonin teksteistä tunnetaan ajatus / selitysmalli, jonka mukaan VT:n hedelmättöminä tuntemat naiset (kuten Lk taas mainitsee tuon Johanneksen äidin Elisabethinkin olleen) olisivatkin synnyttäneet ilman miehen suorittamaa hedelmöitystä mutta Jumalan suorittaman hedelmöityksen kautta. Näiden jälkeläisten oikea ”biologinen” isä olisi tällöin todellakin ollut Jumala (kuten Mt:n ja Lk:n mukaan Jeesuksenkin kohdalla) eikä esim. ao. naisten aviomies itse. Filon käyttää tätä hellenistisestä ajattelumaailmasta omaksumaansa mallia sitten myös moraalisen opetuksensa allegoriana eli kuvana siitä miten Jumala kylvää ”siemenensä” (sanan, Filonin filosofialle tärkeitä platonisia ideoita tms.) ihmisen viattomaan, tahrattomaan ”neitseelliseen” mieleen.

Jeesuksen neitseestäsyntymiskertomuksilla lienee alunperin ollut (niissä piireissä joissa mm. nuo Mt:n ja Lk:n neitseestäsyntymiskuvaukset syntyivät) vain hänen ajateltua / uskottua asemaansa tms. korostava funktio kuten tuona aikana hellenistisessä maailmassa oli tapana (mm. Platonin väitettiin syntyneen neitseestä, monien muiden lisäksi). Eikä niitä omalta osaltaan todennäköisesti oltu tarkoitettu sellaiseksi teologiseksi kannanotoksi Jeesuksen jumaluudesta (”yksi kolmesta Jumalan persoonasta samaa olemusta Isän kanssa” jne.) ja hänen normaalin sikiämisensä kieltämiseksi, jollaiseen käyttöön nuo syntymiskertomukset sitten ainakin myöhemmin päätyivät kirkkoisien ym. teologisissa pohdiskeluissa.

Hieman laajemmin olen kirjoittanut asiasta viesteissäni

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/6779085/35632427 Mt:n ja Lk:n kertomuksista Jeesuksen neitseestäsyntymisestä yleensä
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/7108143/37454746 Filon joidenkin Israelin kantaäitien ym. neitseestä- ym. synnyttämisistä

• Alpo Ahola
        rlx kirjoitti:

siinä että UT:n syntyajalta, hellenistijuutalaisen filosofin Filonin teksteistä tunnetaan ajatus / selitysmalli, jonka mukaan VT:n hedelmättöminä tuntemat naiset (kuten Lk taas mainitsee tuon Johanneksen äidin Elisabethinkin olleen) olisivatkin synnyttäneet ilman miehen suorittamaa hedelmöitystä mutta Jumalan suorittaman hedelmöityksen kautta. Näiden jälkeläisten oikea ”biologinen” isä olisi tällöin todellakin ollut Jumala (kuten Mt:n ja Lk:n mukaan Jeesuksenkin kohdalla) eikä esim. ao. naisten aviomies itse. Filon käyttää tätä hellenistisestä ajattelumaailmasta omaksumaansa mallia sitten myös moraalisen opetuksensa allegoriana eli kuvana siitä miten Jumala kylvää ”siemenensä” (sanan, Filonin filosofialle tärkeitä platonisia ideoita tms.) ihmisen viattomaan, tahrattomaan ”neitseelliseen” mieleen.

Jeesuksen neitseestäsyntymiskertomuksilla lienee alunperin ollut (niissä piireissä joissa mm. nuo Mt:n ja Lk:n neitseestäsyntymiskuvaukset syntyivät) vain hänen ajateltua / uskottua asemaansa tms. korostava funktio kuten tuona aikana hellenistisessä maailmassa oli tapana (mm. Platonin väitettiin syntyneen neitseestä, monien muiden lisäksi). Eikä niitä omalta osaltaan todennäköisesti oltu tarkoitettu sellaiseksi teologiseksi kannanotoksi Jeesuksen jumaluudesta (”yksi kolmesta Jumalan persoonasta samaa olemusta Isän kanssa” jne.) ja hänen normaalin sikiämisensä kieltämiseksi, jollaiseen käyttöön nuo syntymiskertomukset sitten ainakin myöhemmin päätyivät kirkkoisien ym. teologisissa pohdiskeluissa.

Hieman laajemmin olen kirjoittanut asiasta viesteissäni

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/6779085/35632427 Mt:n ja Lk:n kertomuksista Jeesuksen neitseestäsyntymisestä yleensä
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/7108143/37454746 Filon joidenkin Israelin kantaäitien ym. neitseestä- ym. synnyttämisistä

Maria oli neisyt kun tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä. Voitaisiinko siis pysyä Raamatun ilmoitusen mukaisuudessa ja sen kielenkäytössä, jos ylipäätään tämä palsta on Raamatun Jumalan sanaksi uskovien palsta.

• Alpo Ahola kirjoitti:

Maria oli neisyt kun tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä. Voitaisiinko siis pysyä Raamatun ilmoitusen mukaisuudessa ja sen kielenkäytössä, jos ylipäätään tämä palsta on Raamatun Jumalan sanaksi uskovien palsta.

ei tuossa viestissä ollut kysekään vaan laajemmasta, UT:n kirjoitusajankohdan aikana joissakin piireissä (hellenismissä ja joidenkin sellaisten kuin hellenistijuutalaisen filosofin Filonin parissa) esiintyneestä ajatuksesta siitä, miten jumalien / Jumalan väliintulon ja hedelmöittämisen tiliin laitettiin joidenkin sikiämisiä ja syntymisiä. Joidenkin kohdalla se tarkoitti hedelmättöminä tunnettujen sittemmin synnyttämistä (kuten Filonilla nuo eräät VT:n naiset), toisten kohdalla neitseenä väitetysti pysyneiden lastensynnyttämistä (kuten Maria Mt:n ja Lk:n kertomuksessa).

Palstan nimi on "Luterilaisuus" ja viestini teksti ja sisältö on kyllä linjassa sen kanssa mitä mm. luterilaisille papeille teologisessa opetetaan, tutkijoista puhumattakaan. Ja palstahan on keskustelupalsta, ei uskovien tm. julistus- tms. palsta. Sillehän sitten ei voi mitään, miten itse kukin toisen asiallisenkin keskusteluun osallistumisen itse kokee.

• Alpo Ahola
        rlx kirjoitti:

ei tuossa viestissä ollut kysekään vaan laajemmasta, UT:n kirjoitusajankohdan aikana joissakin piireissä (hellenismissä ja joidenkin sellaisten kuin hellenistijuutalaisen filosofin Filonin parissa) esiintyneestä ajatuksesta siitä, miten jumalien / Jumalan väliintulon ja hedelmöittämisen tiliin laitettiin joidenkin sikiämisiä ja syntymisiä. Joidenkin kohdalla se tarkoitti hedelmättöminä tunnettujen sittemmin synnyttämistä (kuten Filonilla nuo eräät VT:n naiset), toisten kohdalla neitseenä väitetysti pysyneiden lastensynnyttämistä (kuten Maria Mt:n ja Lk:n kertomuksessa).

Palstan nimi on "Luterilaisuus" ja viestini teksti ja sisältö on kyllä linjassa sen kanssa mitä mm. luterilaisille papeille teologisessa opetetaan, tutkijoista puhumattakaan. Ja palstahan on keskustelupalsta, ei uskovien tm. julistus- tms. palsta. Sillehän sitten ei voi mitään, miten itse kukin toisen asiallisenkin keskusteluun osallistumisen itse kokee.

Niin minulle maallikkona määräävä tietolähde on Raamattu, vaikka olen toki tukun lukenut muitakin ja Raamatulle päin pläsiä lyöviä tietolähteitä. Sitten siitä nykyisestä teologisesta opetuksesta voi sanoa sen, että kun siellä ovat professuurejaan pitämässä monet sofistit ja muut listit, niin eipä sitten ihme, että oppeja on lukemattomia yhdessä ja toisessa kysymyksessä, kun se Jumalan sana on syrjäytetty muilla opeilla. Kaiketi teologisen tohtorinhatun saa helpoiten siitä rohkeudesta, kun on Raamatun todistusta kumoamassa.

• Alpo Ahola kirjoitti:

Kyllä Johannes Kastaja on siinnyt ja syntynyt ihan aidosti normaalilla tavalla. Se käy riittävän selvästi esille seuraavasta lauseesta: "Älä pelkää, Sakarias; sillä sinun rukouksesi on kuultu, ja vaimosi Elisabet on synnyttävä sinulle pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Johannes" Luuk.1:13. Johannes on siinnyt siis aivan samalla tavalla kuin mitä me olemme.

Jeesuksen sikiäminen on toisella tavalla. Hän ei ole siinnyt miehestä, vaan Pyhästä Hengestä. Se saamme lukea seuraavasta jakeesta: "Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä" Matt.1:20.

Jeesus ja Johannes olivat sukulaisia äitiensä puolesta. Sitten hengellisessä mielessä uskovaiset ovat sukulaisia siten, että Jumala on isämme ja Jeesus on veljemme. Niin hengellisessä mielessä ajatellen myös uskovat ovat keskenään sisaria ja veljiä.

Aika pienen asian perusteella teet tuon johtopäätöksen, mutta en ala inttämään. Asia selvä, siis Jeesuksen ainoat "veljet" olivat ne Jumalan pojat joista Saatana oli yksi kuten Jobin kirjassa mainitaan.

"Eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat taas koolle ja asettuivat Herran eteen. Myös Saatana oli heidän joukossaan." Jobin kirja, 2:1

No, edelleenkään en ehkä aivan täysin ymmärrä miksi Jeesusta väitetään Jumalan ainoaksi pojaksi, koska Saatanakin on Jumalan poika kuten Jeesus, mutta en minä ala tästä väittelemään. :)

• Alpo Ahola

No, mutta, mitä se taiteilijan piirtämä sädekehä sitten todistaa? Siis mitä?

• sitä,
        Alpo Ahola kirjoitti:

No, mutta, mitä se taiteilijan piirtämä sädekehä sitten todistaa? Siis mitä?

että taiteilijan mielestä sädekehätyypit(aurinkojumalat) ovat samanarvoisia.

Tässä tapauksessa taiteilija taitaa olla katolinen, jossa pyhimyksiä palvotaan kuin jumalia.

• Alpo Ahola
        sitä, kirjoitti:

että taiteilijan mielestä sädekehätyypit(aurinkojumalat) ovat samanarvoisia.

Tässä tapauksessa taiteilija taitaa olla katolinen, jossa pyhimyksiä palvotaan kuin jumalia.

Mikäs nyt sitten tekee taiteilijan mielestä maalauksesa olevat henkilöt eriarvoiseksi?

• Johannes ei siinnyt Pyhästä Hengestä. Kyllä Johanneksen isä oli ihan ihminen Sakarias. Se taas, että "hedelmätön" Elisabeth tuli raskaaksi oli se Pyhän Hengen vaikuttama ihme.

Muistelen lukeneeni että "Jumalan pojat" nimityksellä tarkoitettiin Vanhassa testamentissa yleensäkkin taivaallista asuinväkeä. Eli Vanhassa testamentissa "Jumalan pojilla" oli laajempi merkitys.

• Alpo Ahola

Jumalan pojat olivat Adamin jälkeläisen uskovaisen pojan jälkeläisiä ja ihmisten tyttäret epäuskoisen Kainin jälkeläisiä.

• rlx
        Alpo Ahola kirjoitti:

Jumalan pojat olivat Adamin jälkeläisen uskovaisen pojan jälkeläisiä ja ihmisten tyttäret epäuskoisen Kainin jälkeläisiä.

hyvä esimerkki siitä jos ei tunne UT:n kirjoittajien omaa kirjallista ja aatteellista kontekstia ja miksi tuohon kontekstiin tutustuminen auttaa ymmärtämään UT:ia tai Raamattua yleensäkin.

Tässä tapauksessa apu löytyy mm. alkukristityille tärkeästä mutta nykyisen kristillisen kaanonin ulkopuolelle jääneestä Eenokin kirjasta (poikkeuksena mm. Egyptin koptit ja Etiopian kirkko joiden kaanoniin Eenok kuuluu). Eenokin kirjaa siteerataan nimeltä mainiten UT:ssa jakeissa Juuda 14-15. Epäsuorasti siihen viitataan puheena olevassa aiheessa jakeessa 6 samoin kuin jakeessa 2 Pt 2:4:ssä: noiden jakeiden mainitsemat tuonelaan kahlitut enkelit ovat juuri noita Jumalan poikia / enkeleitä jotka ottivat vaimoikseen ihmisten tyttäriä (= Gen 6:1-4) ja jotka Eenokin kirjan kuvauksen mukaan sitten suljettiin kahleissa tuonelaan odottamaan tuomiotaan.

Juhanin mainitseman taivaallisen väen eli enkelien lisäksi Jumalan pojilla tarkoitettiin mm. vanhurskaita ihmisiä. Hellenistisessä maailmassa nimityksellä oli esim. keisarien kohdalla jo hieman erilainen merkitys, suorempaan jumalien isyyteen viittaava, vaikkei kuitenkaan vielä täysin sellainen kuin mitä se tuli kristinuskon teologiassa tuon hellenistisenkin käyttönsä ansiosta Jeesuksen kohdalla sittemmin tarkoittamaan.

• Alpo Ahola
        rlx kirjoitti:

hyvä esimerkki siitä jos ei tunne UT:n kirjoittajien omaa kirjallista ja aatteellista kontekstia ja miksi tuohon kontekstiin tutustuminen auttaa ymmärtämään UT:ia tai Raamattua yleensäkin.

Tässä tapauksessa apu löytyy mm. alkukristityille tärkeästä mutta nykyisen kristillisen kaanonin ulkopuolelle jääneestä Eenokin kirjasta (poikkeuksena mm. Egyptin koptit ja Etiopian kirkko joiden kaanoniin Eenok kuuluu). Eenokin kirjaa siteerataan nimeltä mainiten UT:ssa jakeissa Juuda 14-15. Epäsuorasti siihen viitataan puheena olevassa aiheessa jakeessa 6 samoin kuin jakeessa 2 Pt 2:4:ssä: noiden jakeiden mainitsemat tuonelaan kahlitut enkelit ovat juuri noita Jumalan poikia / enkeleitä jotka ottivat vaimoikseen ihmisten tyttäriä (= Gen 6:1-4) ja jotka Eenokin kirjan kuvauksen mukaan sitten suljettiin kahleissa tuonelaan odottamaan tuomiotaan.

Juhanin mainitseman taivaallisen väen eli enkelien lisäksi Jumalan pojilla tarkoitettiin mm. vanhurskaita ihmisiä. Hellenistisessä maailmassa nimityksellä oli esim. keisarien kohdalla jo hieman erilainen merkitys, suorempaan jumalien isyyteen viittaava, vaikkei kuitenkaan vielä täysin sellainen kuin mitä se tuli kristinuskon teologiassa tuon hellenistisenkin käyttönsä ansiosta Jeesuksen kohdalla sittemmin tarkoittamaan.

No siinpähän opillanne sitten sukupuolettomat enkelit tehdään miehiksi, jotka yhtyvät ihmisiin (naisiin). NIINKÖ?

• Alpo Ahola kirjoitti:

No siinpähän opillanne sitten sukupuolettomat enkelit tehdään miehiksi, jotka yhtyvät ihmisiin (naisiin). NIINKÖ?

nykytutkijoiden tm. "opista" :) vaan tuon ajan juutalaisessa kirjallisuudessa esiintyneestä opista, kirjallisuudessa, jonka opetukseen mm. noista Gen:n Jumalan pojista ihmistyttäriin yhtyneinä enkeleinä alkukristitytkin - UT:n kirjoittajat itse mukaanlukien - näyttävät yhtyneen. Tuo Eenokin kirjasta tuttu "oppihan" noista tapahtumista on siis myös raamatullinen koska UT:n kirjoittajatkin siihen ovat parissakin kohtaa (Juudan ja 2Pt kirjeet) viitanneet.

Tietysti on mielenkiintoista miten se sopii esim. Jeesuksen sanoihin että "ylösnousemuksessa ollaan kuin enkeleitä eikä mennä miehelle jne." mutta toisaalta mm. juuri tuon joskus 200 eaa kirjoitetun Eenokin kirjan kuvaus Gen 6:n tapahtumista osoittaa ettei ajattelu enkelien sukupuolettomuudesta ym. ollut niinkään vakiintunut dogma eikä enkelien ja ihmisten yhteiset lapset mikään mahdoton ajatus taas joissakin muissa piireissä. Törmäämmekö tässä siis yhteen UT:n ristiriitaan, eri kirjoittajien tm. (evankeliumien / Jeesuksen vs. Juudan & 2Pt kirjeiden kirjoittajien) näkemyseroihin tuossa kysymyksessä, näkemyseroihin joita tuolloin siis näyttää asiasta olleen olemassa? :)

• Alpo Ahola
        rlx kirjoitti:

nykytutkijoiden tm. "opista" :) vaan tuon ajan juutalaisessa kirjallisuudessa esiintyneestä opista, kirjallisuudessa, jonka opetukseen mm. noista Gen:n Jumalan pojista ihmistyttäriin yhtyneinä enkeleinä alkukristitytkin - UT:n kirjoittajat itse mukaanlukien - näyttävät yhtyneen. Tuo Eenokin kirjasta tuttu "oppihan" noista tapahtumista on siis myös raamatullinen koska UT:n kirjoittajatkin siihen ovat parissakin kohtaa (Juudan ja 2Pt kirjeet) viitanneet.

Tietysti on mielenkiintoista miten se sopii esim. Jeesuksen sanoihin että "ylösnousemuksessa ollaan kuin enkeleitä eikä mennä miehelle jne." mutta toisaalta mm. juuri tuon joskus 200 eaa kirjoitetun Eenokin kirjan kuvaus Gen 6:n tapahtumista osoittaa ettei ajattelu enkelien sukupuolettomuudesta ym. ollut niinkään vakiintunut dogma eikä enkelien ja ihmisten yhteiset lapset mikään mahdoton ajatus taas joissakin muissa piireissä. Törmäämmekö tässä siis yhteen UT:n ristiriitaan, eri kirjoittajien tm. (evankeliumien / Jeesuksen vs. Juudan & 2Pt kirjeiden kirjoittajien) näkemyseroihin tuossa kysymyksessä, näkemyseroihin joita tuolloin siis näyttää asiasta olleen olemassa? :)

Minä pidän kiinni asiassa siitä näkemyksestä, joka minulle tullut. En näe mitään syytä siitä poiketa ja varsiinkaan siihen suuntaan kuinka puolikristillinen kirja siiitä sanoo.

• Nag Hammadin
        Alpo Ahola kirjoitti:

kirjoituksia (on suomeksikin) niin saatte tietää lisää Paratiisin tapahtumista ja niistä jumalan pojista, jotka mainitaan Raamatussa.

• Alpo Ahola kirjoitti:

Minä pidän kiinni asiassa siitä näkemyksestä, joka minulle tullut. En näe mitään syytä siitä poiketa ja varsiinkaan siihen suuntaan kuinka puolikristillinen kirja siiitä sanoo.

eli UT tai ainakin sen Juudan ja 2Pt kirjeiden kirjoittajat vain vaan näyttävät poikkeavan siitä tuon "puolikristillisen" kirjan (eli Eenokin kirjan, jota tarkoittanet - ?) mukaisesti, seuraten sen näkemystä asiasta.

Ihan yleisesti todeten, en itse oikein näe mitään merkitystä tuolla yllä puheena olleella, UT:ssa siis mielestäni olevalla ristiriitaisella näkemyksellä enkelien mahdollisesta suvunjatkamiskyvystä. Jopa jos UT:sta on joku kiinnostunut oman uskon/uskonelämänsä kannalta, ei sillä pitäisi kai olla niin suurta merkitystä, relevanssia tai ei sen pitäisi olla kovin oleellinen joidenkin UT:ssa tärkeämpinä pitämiensä kysymysten kannalta? Mm. tällaisten tapausten ajattelisi pikemminkin ohjaavan ihmisiä pohtimaan juuri sitä mikä on teksteissä ja tekstikokoelmissa niiden "sanoman" tms. kannalta oleellista ym.

• luomakunta.
        Nag Hammadin kirjoitti:

kirjoituksia (on suomeksikin) niin saatte tietää lisää Paratiisin tapahtumista ja niistä jumalan pojista, jotka mainitaan Raamatussa.

Gnostilaiset ovat oikeassa ei maailman vioista voida syyttää ihmisiä, vaan Luojaa

”Koko luomakunta on viallinen, ei syntiinlankeemuksen takia, vaan koska sen on luonut vialliseksi puutteellinen luoja. Maailman, mukaan lukien ihmisen vioista ei voida syyttää ihmistä, vaan luojaa”
        http://www.arvioikaa.com/gnostilaisuus.html

• Alpo Ahola
        rlx kirjoitti:

eli UT tai ainakin sen Juudan ja 2Pt kirjeiden kirjoittajat vain vaan näyttävät poikkeavan siitä tuon "puolikristillisen" kirjan (eli Eenokin kirjan, jota tarkoittanet - ?) mukaisesti, seuraten sen näkemystä asiasta.

Ihan yleisesti todeten, en itse oikein näe mitään merkitystä tuolla yllä puheena olleella, UT:ssa siis mielestäni olevalla ristiriitaisella näkemyksellä enkelien mahdollisesta suvunjatkamiskyvystä. Jopa jos UT:sta on joku kiinnostunut oman uskon/uskonelämänsä kannalta, ei sillä pitäisi kai olla niin suurta merkitystä, relevanssia tai ei sen pitäisi olla kovin oleellinen joidenkin UT:ssa tärkeämpinä pitämiensä kysymysten kannalta? Mm. tällaisten tapausten ajattelisi pikemminkin ohjaavan ihmisiä pohtimaan juuri sitä mikä on teksteissä ja tekstikokoelmissa niiden "sanoman" tms. kannalta oleellista ym.

Niin luterilaisena uskoni oppi keskittyy hyvin pitkälle apostolisen uskontunnustuksen asiasisältöihin. Mielestäni miten tulemme Jumalan edessä vanhurskaiksi on ykköskysymys. Sitten jos muutkin asiat ovat edellä mainitun asiakokonaisuuden kanssa sopusoinnussa niin okei.

Pidän nyt niin, ettei enkelikunta (henkimaailman olentoja) ole tässä keskustelussa ilmitulleella tavalla sekaantunut turmeltuneisiin ihmisiin, vaan kyse on siitä, että uskovien vanhempien pojat alkoivat himoissaan liehakoitumaan kauniiksi näkemiensä ja ottamaan aviokseen epäuskoisen katsomuksen omaavia tyttäriä. Jälkeläiset niistä olivat suuria sankareita. Niinhän nytkin epäuskoiset ovat maailman silmissä suuria sankareita. Mitä hullumpaa tekevät, niin sitä suuremman arvostuksen saavat. Sellaista on tänäkin päivänä idoli-jumalointi.

Sitten mitä tulee enkeli saatanaan ja sen mukana langenneisiin muihin enkeliruhtinaisiin, niin ne langenneet enkelit ovat tekemässä työtä epäuskoisissa. Sitten kyseiset langenneet enkelit tahtovat eksyttää uskovat lankeemukseen. Se nähdään jo konkreettisena Adamin ja Eevan lankeemuksesta kertovassa Raamatun kertomuksessa. Siten kyseinen langennut enkelijoukko tahtoo koko ajan langettaa uskovat pois uskosta ja liittää tahtonsa alaisuuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      33
      2192
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      92
      1985
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      88
      1951
    4. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1663
    5. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1607
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      491
      1527
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      1
      1504
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1330
    9. Mistä juttelit viimeisen kerran

Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      76
      1218
    10. Kemet lomautukset

Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      35
      1189
    Aihe