Lakt.intoleranssi vai keliakia?

sotkis

Ongelmanani on usein toistuvat ilmavaivat, löysä vatsa ja ripuli.

Ensimmäisenä ajattelin, että se voisi olla laktoosi-intolenranssia ja nyt olen reilun kuukauden käyttänyt laktoosittomia tuotteita, mutta eipä ole helpottanut. Lisäksi olen ymmärtänyt, että laktoosi-intoleranssissa oireet tulisivat heti maidon tms. juomisen jälkeen, vatsa kurisisi ja kaikkea muuta. Mulla ei oo sitä, mut aamuisin on usein ripulia. Tuntuu kun ruoka ei sulais kunnolla.

Olen myös jättänyt ruisleivän kokonaan pois, kun jotenkin kuvittelen sen aiheuttavan helpommin ilmavaivoja. Sekään ei ole auttanut. Sitten olen miettinyt, että voisiko ilmavaivat yms. johtua siitä, että joudun istumaan työssäni paljon? Tai siitä, että työhousut on suunniteltu ampiaisvyötäröisille ja mua ne kiristää vähän vatsan kohdalta kun istun.

Voisiko mulla olla keliakia? Suvussa ei ole keliakiaa, paitsi serkulla, jolla havaittiin diabeteksen yhteydessä myös keliakia.

Mutta eikö keliakiaan pitäisi liittyä anemia, laihtuminen tms.? En todellakaan ole laihtunut. Olen kuitenkin ollut välillä aika väsynyt ja epäillyt jotain vitamiininpuutosta tms.

Voiko keliakia puhjeta suurien muutosten tai stressin yhteydessä? Mulla nää oireet alko varsinaisesti vasta kun muutin omaan asuntoon. Satunnaisesti oireita on ollut ennenkin, esim. stressaavissa tilanteissa, mutta en ole kiinnittänyt huomiota niihin, koska

Huomenna taidan soittaa terveyskeskukseen ja kysellä aikaa lääkäriltä, en mä voi loppuelämääni antaa ilmavaivojen ja vatsavaivojen varjostaa mun elämää.

9

1106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sotkis

      Nyt mulla välähti...voiskohan syynä tähän kaikkeen olla se, etten syö tarpeeksi kasviksia? Kun nää vaivat kuitenkin alkoi muuton yhteydessä, niin voisko olla, että yksinäni ollessani syön epäterveellisemmin.

      Kurkkua syön joo, mutta etupäässä ruokavalioni koostuu vaan leivästä. Ja ruuaksi useimmiten kanaa, nuudeleita, riisiä ja vokkivihanneksia, joskus kalaa ja perunaa. Punaista lihaa en syö ollenkaan.

      Ei varmaan tekis pahaa lisätä ruokavalioon salaatteja, tomaattia ja kasviksia....
      Pitäis myös hankkia se sauvasekoitin, että voisi tehdä ihania kasvissosekeittoja...

      • keliakka

        Syy voi olla stressi, tai liika istuminen, tai väärä ruokavalio (siis tarkoitan ilman allergioita), tai noiden kaikkien yhdistelmä. Ei keliakia tietysti ole poissuljettu, mutta jotenkin vaikuttaa siltä että lisäämällä liikuntaa ja kasvisten syöntiä voisit päästä jo pitkälle. Itse reagoin vatsallani myös stressiin. Anna siis ajan kulua vähän aikaa ja jos maha oireilee edelleen, mene sitten lääkäriin. Ei ole olemassa mitään tiettyä oiretta joka pitää olla että voi olla keliakia, sillä keliakia on usein täysin oireeton (kuten minulla).


    • keliukko

      vaan kyllä jotain selvii.itselläni oli kaikkea muuta kuin oireeton keliakian alku,runsaasta pullan syönnistä alko kunnolla oireileen suolistossa ei sulanut mikään laihduin 35kg veren rauta hb 67 normaali 148 ollut terveenä,kiinnostaiskin tietää miten noilla oireettomilla on toi hemoglobiini arvo heitellyt onko siis verikokeissa ollut mitään poikkeavaa.Nyt olen 20v gluteenittomalla diagnoosi ohutsuolesta.Toisilla herkemmillä voi tosiaan alkaa runsaasta vehnä altistuksesta suolinukka tulehtuu joten välttäkää turhan paljon syämästä vehnä mössöjä.luin jostain.

      • kaliaékiaukko

        itellä oireeton keliakia ja kaikki vitamiinit yms muut normaalit paitsi kalkki ja d vitamiini.... tosi en käytä juuri ollenkaa maitotuotteita. Eli tod näköisesti olisi nuo arvot alemmat vaikka en sairastaisikaan keliakiaa


      • keliukko..
        kaliaékiaukko kirjoitti:

        itellä oireeton keliakia ja kaikki vitamiinit yms muut normaalit paitsi kalkki ja d vitamiini.... tosi en käytä juuri ollenkaa maitotuotteita. Eli tod näköisesti olisi nuo arvot alemmat vaikka en sairastaisikaan keliakiaa

        juttu että ihminen jolla näinkin vakava tauti voi sen verenkuva olla normaali,mutta kiinnostais tietää vielä se että minkätakia otettiin keliakia testikin käsittääkseni jotain oireita on ollut minkä vuoksi on lekuriin menty.Ja miten on tilanne muuttunut kun olet gluteenittomalla ruokavaliolla,vai muuttuuko mikään?Syötkö edelleen vehnää esim.?Jotain riskejähän siinä kuitenkin voi olla muiden sairauksien puhkeamisen suhteen joita on liitetty keliakiaa sairastaviin.


      • kaliaékiaukko
        keliukko.. kirjoitti:

        juttu että ihminen jolla näinkin vakava tauti voi sen verenkuva olla normaali,mutta kiinnostais tietää vielä se että minkätakia otettiin keliakia testikin käsittääkseni jotain oireita on ollut minkä vuoksi on lekuriin menty.Ja miten on tilanne muuttunut kun olet gluteenittomalla ruokavaliolla,vai muuttuuko mikään?Syötkö edelleen vehnää esim.?Jotain riskejähän siinä kuitenkin voi olla muiden sairauksien puhkeamisen suhteen joita on liitetty keliakiaa sairastaviin.

        siis sukurasite oli syy jonka takia menin vasta-aine testeihin joista vain toinen oli koholla. taisi olla yli 100. g-valiolla diagnoosin jälkeen olen ollut ja kerran vahingossa söin twix patukan, jossa siis keksiä.... oireita en kyllä mielestäni saanut, ennen kuin tajusin että siinähä oli vehnää, joten maha oli muka vähä kipee. en sitte tiiä


      • kaliaékiaukko
        kaliaékiaukko kirjoitti:

        itellä oireeton keliakia ja kaikki vitamiinit yms muut normaalit paitsi kalkki ja d vitamiini.... tosi en käytä juuri ollenkaa maitotuotteita. Eli tod näköisesti olisi nuo arvot alemmat vaikka en sairastaisikaan keliakiaa

        Gastrossa todettiin myös että suolinukka osittain täysin kunnossa, mutta osittain tuhoutunu. Miettiny myös että voiko esim stressi aiheuttaa arvojen alentumista suolinukan alentumista, koska olen ollut todella stressaantunut viimeisen vuoden aikana, joka nyt hellittäny


      • stressi..
        kaliaékiaukko kirjoitti:

        Gastrossa todettiin myös että suolinukka osittain täysin kunnossa, mutta osittain tuhoutunu. Miettiny myös että voiko esim stressi aiheuttaa arvojen alentumista suolinukan alentumista, koska olen ollut todella stressaantunut viimeisen vuoden aikana, joka nyt hellittäny

        vaikuta suolinukkaan,enempi paksusuolen vaivoja siitä tulee.Kyllä se gluteeni taitaa ne tihutyöt tehny ohutsuolessasi,valitettavast.Ikävä tauti.t.keliukko


    • kaali os 5

      Sinulla voi olla vaikka mitä ....esim. olet allerginen maitoproteenille eli silloin et saisi syödä etkä juoda Mitään missä on vähänkin maitoa.
      Keliakia on yksi tietenkin
      laktoosi-intoleranssia sotiin vastaan se että sinulla on ripulia, yleensä se aiheuttaa ummetusta .
      Se voisi olla Heligobakteeri, otappa testi siitä.
      Voit olla ihminen joka reakoi vatsallaan kaikkeen...
      niitä on vaikka mitä.....mutta mene lääkäriin ja vaadi tarvittavat kokeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe