riehuva pentu

kisseri

onkohan normaalia kun pentu (alle 3 kk) saa "hulluuskohtauksia", eli hyökkäilee hampaat edellä kimpuun haukkuu ja puree, ja sitä on todella vaikea saada rauhoittumaan. rimpuilee ja yrittää purra ja jos pääsee luiskahtamaan pois sylistä, hyökkää kiinni käteen tai jalkaan. mulla ei ole ollut koiraa ennen, ja tämän tyyppinen riehuminen yllätti hieman. mikä on paras tapa reakoida tähän "kohtaukseen", eristäminen? väkisin kiinni pitäminen niin kauan että rauhoittuu?

18

970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sille selväksi

      Tee heti sille koiralle selväksi, että sinä olet pomo eikä sinun kimppuun hyökätä, muuten se puree vielä jotain ja pahasta. Kävele sitä päin, niin että sen on pakko väistää, älä anna sen määrätä mitä tehdään ja milloin, vaan sinä päätät, älä suostu sen ehdotuksiin leikistä tai lenkistä, vaan teen siitä silloin kun sinä haluat, käännä se selällee, se on alistamista. Tuo koirasi yrittää pomottaa sinua, ja sinä olet sen kanssa kusessa aikaa myöten, jos annat sen jatkaa noin. Tärkeää on myös muistaa, että annat koirallesi mukavia virikkeitä paljon joka ikinen päivä - mutta sinun päättämääsi tahtiin.

      • selätyksiä

        Normaalia pennun käytöstä. Ei mitään pomottamista. Pentu opettelee rajojaan, ihan kuin pienet lapsetkin. Ei pentua tarvitse selättää eikä komennella. Siirrät sen hetkeksi eristyksiin HETI, kun ei usko kieltoa. Ihan rauhallisesti ja eleettömästi. Haet sen pois, kun on rauhoittunut. Eivät emokoirat selättele pentujaan. Ne siirtyvät muuallePennut kellahtavat itse selälleen mielistelläkseen emoaan ja isompia koiria. osoittavat alistumista.
        Käytä vain ja ainoastaan tätä yhtä keinoa yhden kieltosanan/kerran lisäksi. Muista pysyä rauhallisena.
        Leiki paljon pentusi kanssa. Aloita itse leikit ja lopeta ne myös. Leikin tiimellyksessä on helppo opetaa mm. luoksetuloa ja koiraan saa hyvän kontaktin.


      • pahkasiikasi
        selätyksiä kirjoitti:

        Normaalia pennun käytöstä. Ei mitään pomottamista. Pentu opettelee rajojaan, ihan kuin pienet lapsetkin. Ei pentua tarvitse selättää eikä komennella. Siirrät sen hetkeksi eristyksiin HETI, kun ei usko kieltoa. Ihan rauhallisesti ja eleettömästi. Haet sen pois, kun on rauhoittunut. Eivät emokoirat selättele pentujaan. Ne siirtyvät muuallePennut kellahtavat itse selälleen mielistelläkseen emoaan ja isompia koiria. osoittavat alistumista.
        Käytä vain ja ainoastaan tätä yhtä keinoa yhden kieltosanan/kerran lisäksi. Muista pysyä rauhallisena.
        Leiki paljon pentusi kanssa. Aloita itse leikit ja lopeta ne myös. Leikin tiimellyksessä on helppo opetaa mm. luoksetuloa ja koiraan saa hyvän kontaktin.

        Meillä yrittää 3 vuotias seropi narttu kokeilee rajojaan koska olen vähän niinkuin ilkeä äitipuoli :D, se on tiukka kieltäminen heti. Ja jos mua yrittää purra, otan niskasta kiinni ja painan maahan, oon huomannu että alistaminen on paras tapa koiran koulutuksessa eli juuri se alistaminen. Miestä ja appiukkoa puree vieläkin koska ne ei kiellä sitä. Niskasta kiinni ja kielto, ei mitään turhaa lässytystä vaan näyttää suoraan että sinä olet POMO!


      • rauhallisuutta
        pahkasiikasi kirjoitti:

        Meillä yrittää 3 vuotias seropi narttu kokeilee rajojaan koska olen vähän niinkuin ilkeä äitipuoli :D, se on tiukka kieltäminen heti. Ja jos mua yrittää purra, otan niskasta kiinni ja painan maahan, oon huomannu että alistaminen on paras tapa koiran koulutuksessa eli juuri se alistaminen. Miestä ja appiukkoa puree vieläkin koska ne ei kiellä sitä. Niskasta kiinni ja kielto, ei mitään turhaa lässytystä vaan näyttää suoraan että sinä olet POMO!

        Niin emotkin tekevät, mutta ne eivät "pomota" Ovat johdonmukaisia, rauhallisia ja määrätietoisia. Tai poistuvat paikalta.
        Viestistäsi välittyy tietynlainen agressiivisuus ja sitä pennut eivät tarvitse.
        Hampaat ovat pennun ainoa leikkiväline ja niitähän se käyttää. Luvallista pureskeltavaa riehuvalle pennulle, riepuja, rättejä jne. Ja postuminen paikalta.
        Mitään väkivaltaa koiran koulutuksessa ei tarvita. Johdonmukaisuus ja kärsivällisyys riittävät. Ja kiitokset, kun pentu toimii oikein. Huonot tavat jäävät ajan kanssa pois


      • roosa
        rauhallisuutta kirjoitti:

        Niin emotkin tekevät, mutta ne eivät "pomota" Ovat johdonmukaisia, rauhallisia ja määrätietoisia. Tai poistuvat paikalta.
        Viestistäsi välittyy tietynlainen agressiivisuus ja sitä pennut eivät tarvitse.
        Hampaat ovat pennun ainoa leikkiväline ja niitähän se käyttää. Luvallista pureskeltavaa riehuvalle pennulle, riepuja, rättejä jne. Ja postuminen paikalta.
        Mitään väkivaltaa koiran koulutuksessa ei tarvita. Johdonmukaisuus ja kärsivällisyys riittävät. Ja kiitokset, kun pentu toimii oikein. Huonot tavat jäävät ajan kanssa pois

        kimeä kiljaisu auttaa usein. Heti kun pentu irrottaa hampaat ja lopettaa, hyvittelyt


      • pahkasiikasi
        roosa kirjoitti:

        kimeä kiljaisu auttaa usein. Heti kun pentu irrottaa hampaat ja lopettaa, hyvittelyt

        Minulla on vain se tiukka linja että jos mua puree niin tietää tehneensä! vanhemmat koirat siis, mutta pennun kanssa kannattaa jos puree kättä tai jalkaa niin antaa juuri jonkun lelun tai rievun nenän eteen. Kyllä se siitä siitä oppii. En oikein osaa sanoa tuosta pois kävelystä mitään että oppiiko pentu siitä olla purematta jos kävelee vain pois. :/


      • hoksaa
        pahkasiikasi kirjoitti:

        Minulla on vain se tiukka linja että jos mua puree niin tietää tehneensä! vanhemmat koirat siis, mutta pennun kanssa kannattaa jos puree kättä tai jalkaa niin antaa juuri jonkun lelun tai rievun nenän eteen. Kyllä se siitä siitä oppii. En oikein osaa sanoa tuosta pois kävelystä mitään että oppiiko pentu siitä olla purematta jos kävelee vain pois. :/

        Oppii se. huomaa, ettei tämmöistä leikkiä hyväksytä. Kiljaisu ja jos pentu ei lopeta, kainaloon ja eristykseen.
        Tietenkin pennulla pitää olla luvallista riepoteltavaa yllin kyllin. Hampaathan sen leikkiväline on.


    • Todellakin samaa kokenut

      ... ei se minusta ole normaalia. Meille on KERRAN tullut tuollainen pentu, ja se sais lähdön. Kerran, kaikista pennuista - ikinä. Tässä rotuskaalassa, missä keskustellaan ... tekisi mieli kysyä mistä ostit, mutta ei ole viisasta mainita kenneleitä. Mistä PÄIN Suomea, maantieteellisesti, jos kehtaat sanoa. Kiinnostaisi, onko yhtään sama ..


      Yksi asia mitä voit tehdä, on vie perusteelliselle eläinlääkärin tarkastukselle. Etenkin jos ostit sen sellaisesta isommasta kennelistä, missä paljon koiria ja pen tueita ja myös muuta koirabisnestä, ja ostit eläinlääkärin tarkastamattomana kuten minä aikanaan sain sellaisen käteen.

      Katso, että eläinlääkärissä katsotaan korvat perusteellisesti, samoin tutkitaan raapenäyte nahasta, ja tutkitaan muutenkin onko ulkoloisia. Sisäloisten tutkimista varten ota mielellään kakkanäyte mukaan. Tai jos pennulla maha pullottaa omituisesti, tietää suoraan madotuksia alkaa tiheään hoitaa kunnolla. Jos eläinlääkäri toteaa mitä toteaa vialla, ota siitä paperi mustaa valkoisella, ja reklamoi sekä kenneliin että paikalliselle virkaeläinlääkärille. Joka on eläinsuojeluihminen, ja jonka hommiin kuuluu valvoa isoja kenneleitä ja niiden koiranhoitoa. Ne voivat tykätä saada tiedon, pitääkö pitää enempikin silmällä, sen normaalin pakollisen lisäksi. Jos ihmiset eivät ilmoita, ei katsota niin tarkasti, kun jos ei tiedetä aiheelliseksi.

      Pentu voi aina olla jostain vialla olemisesta ärtynyt, tietysti .... mutta tuolla meidän tapauksella ei edes edellämainittujen poishoitaminen auttanut. Sen luonne oli sitä mitä oli, ja sellaista meillä ei alettu katselemaan. Hyökki silmät palaen ihmisiä päin naamaa hampaat ojossa kuin sapelihammastiikeri. Todella aggressiivinen tapaus. Emä oli kuulemma äärivilkas, mistä meille ei kerrottu totuutta. Me sattumalta olimme etsimässä päinvastaista. Ja asiasta oli paljon puhetta. Me emme etsineet mitään pirttihirmun alkua ... mutta saimme aivan mahdottoman. Emme olleet ikinä nähneet mitään sellaista näissä ...
      Ei kelvannut.

      • pennusta

        ..on vasta kolme kk ikäinen.... haloo...pennut leikivät silloin riehakkaasti ja opettelvat vasta, mitä saa tehdä ja mitä ei.
        Kyllä meillä kaikki pennut ovat saaneet noita hepulikohtauksia


      • pennusta kirjoitti:

        ..on vasta kolme kk ikäinen.... haloo...pennut leikivät silloin riehakkaasti ja opettelvat vasta, mitä saa tehdä ja mitä ei.
        Kyllä meillä kaikki pennut ovat saaneet noita hepulikohtauksia

        hyviä vinkkejä on jo annettu ja siltä pohjalta toimimaan. Muutamien kimppuunkäyväkakara -kokemusten perusteella myös hlökohtaisesti suosittelisin arestivaihtoehtoa eli riehu yksinäs ja tuu porukkaan kun rauhotut! Mieliä on monia, toiset tahtoo kurkoilla koirain kanssa kun eivät ihmisten kanssa uskalla tai muista moninaisista syistä =) ... turha koiran kans on alkaa tappelemaan kun ollaan tyystin eri sarjoissa, eihän normaalin ns. koiraihmisen tarve ole olla koira, eikä koiralta voi vaatia että se on ihminen...? Yhteisymmärryksellinen olotila lienee hakusessa kaikilla, jotka ns. normaalia suhdetta ja elämää koiransa kanssa haluaa, jolla tavalla parhaat ja kauneimmat tulokset kentilläkin saadaan, esim. "koirani osaa varmaan lukea ajatukseni"... Eiköhän se "luonnevika" ilmene muinkin tavoin jos sellaista oikeasti on, lienet kuitenkin valmis elämään Koiran kanssa vaikka ensimmäinen onkin? Yhdellä ikimuistoisista koiristani oli elämänsä aikana kaksikin tuollaista kokeilenpakimppuunkäyntiä-vaihetta mutta menivät ohi, ja väitän rohkeasti että ihan normaali koira se oli. Kai sellaista kuuluisaa "dominoivaa" sorttia =) Kärsivällisyyttä ja onnea ja menestystä tulevan parhaan (koira)kaverin kanssa!! Hyviä neuvoja saat helposti ja paljon, kannattaa kuitenkin jatkossa kokeilla "oikeita" koiraharrastuspalstoja.


      • pennusta kirjoitti:

        ..on vasta kolme kk ikäinen.... haloo...pennut leikivät silloin riehakkaasti ja opettelvat vasta, mitä saa tehdä ja mitä ei.
        Kyllä meillä kaikki pennut ovat saaneet noita hepulikohtauksia

        ...unohtui... Toisethan tahtoo pehmolelua tai patsasta muistuttavan lemmikkikoiran (näyttää kivalta muttei tee mitään tms.), ja toiset tahtoo elävän eläimen (olkoon vaikka sikamainen kunhan on koira) ja niitä eläväisiä on vähintään yhtä monta sorttia kuin niille sopivia ihmisiä, että sikäli. Yksi koira ei voi vastata tuhannen ihmismielen toiveita, sikäli ei kannata ihan ilman suodatinta vastaanottaa kertomuksia, ei kauhu- eikä idyllisellaisia. Paha juttu, mutta totta, kaikki ei tykkää kaikista, immeiset eikä eläimet, saati niiden yhdistelmät... Vaikeaa, mutta elämää =)


      • Yhden kamalan kokenut
        henkinen.a kirjoitti:

        ...unohtui... Toisethan tahtoo pehmolelua tai patsasta muistuttavan lemmikkikoiran (näyttää kivalta muttei tee mitään tms.), ja toiset tahtoo elävän eläimen (olkoon vaikka sikamainen kunhan on koira) ja niitä eläväisiä on vähintään yhtä monta sorttia kuin niille sopivia ihmisiä, että sikäli. Yksi koira ei voi vastata tuhannen ihmismielen toiveita, sikäli ei kannata ihan ilman suodatinta vastaanottaa kertomuksia, ei kauhu- eikä idyllisellaisia. Paha juttu, mutta totta, kaikki ei tykkää kaikista, immeiset eikä eläimet, saati niiden yhdistelmät... Vaikeaa, mutta elämää =)

        Meillä ei ole pehmoleluja eikä koristeita - päinvastoin ; ) pidämme hyvinkin lujatahtoisista ja ns oikeista koirista joissa on oikea luonto,

        on näistä koirista niin todella pitkä kokemus hamaan menneisyyteen, että aivan päästään pöpejä epänormaaleja epätoivottavia ei aleta sietää. Ei luulla niitä miksikään normaaliksi pennunkujeiksi. En tiedä miten joku tykkäisi. Aggressiivisuus ei ole toivottavaa. Parhaiten niitä rodusta karsii pistämällä sellaiset multiin, eikä väittämällä leikkiviksi penikoiksi.

        En ole ikinä ennen enkä jälkeen nähnyt silmät palaen, silmät kovana päälle hyökkäävää koiraa tai pentua näissä. Enkä tahdo nähdä. Muilla on vapaus valita kuten meilläkin. Minusta sellainen on luonnevikainen hullu sekopää. Olin kuullut koirissa olevan sellaisia joskus, vaan en ollut nähnyt.

        Normaali pentu ei omaa halua hyökkiä kimppuun. Pennunpureminen on aivan eri asia.


      • onnellinen omistaja
        Yhden kamalan kokenut kirjoitti:

        Meillä ei ole pehmoleluja eikä koristeita - päinvastoin ; ) pidämme hyvinkin lujatahtoisista ja ns oikeista koirista joissa on oikea luonto,

        on näistä koirista niin todella pitkä kokemus hamaan menneisyyteen, että aivan päästään pöpejä epänormaaleja epätoivottavia ei aleta sietää. Ei luulla niitä miksikään normaaliksi pennunkujeiksi. En tiedä miten joku tykkäisi. Aggressiivisuus ei ole toivottavaa. Parhaiten niitä rodusta karsii pistämällä sellaiset multiin, eikä väittämällä leikkiviksi penikoiksi.

        En ole ikinä ennen enkä jälkeen nähnyt silmät palaen, silmät kovana päälle hyökkäävää koiraa tai pentua näissä. Enkä tahdo nähdä. Muilla on vapaus valita kuten meilläkin. Minusta sellainen on luonnevikainen hullu sekopää. Olin kuullut koirissa olevan sellaisia joskus, vaan en ollut nähnyt.

        Normaali pentu ei omaa halua hyökkiä kimppuun. Pennunpureminen on aivan eri asia.

        Tunnistin tämän tarinan taas kerran.
        Sen voisi kertoa toisinkin.

        Se hullu sekopää on nyt tuossa minun jaloissani.
        Loistava jälkikoira, mahtava tokokoira, ihana arjessa.
        Ei ole koskaan ollut mitenkään aggressiivinen, erittäin ohjaajapehmä otus.

        Että joskus se kauneus/kauheus on katsojan silmässä. ;)

        Ja sellainen riekkuva pentu tosiaan vain passivoidaan hetkeksi ilman mitään tunnekuohuja. Tai sitten kipataan toiseen huoneeseen hetkeksi riekkumaan yksikseen. Ja sitten tarjotaan vaihtoehtoisia puruleluja ja vaikka jotain tehtävää siinä solmunarun kanssa. Pentu leikkii sillä millä saa.


    • minä vaan..

      meidän pentu riehui myös tuossa iässä ja puri ranteesta ja nilkasta ja haukkuu koko ojan tori kimeesti mutta kun se vanheni ja se rauhottui ja sitte sen veli tuli myös meille sen entisestä kodista niin sekin varmaan edisti sen rauhoittumista

      • No hei

        Herra jesta, 3 kuukautta. TÄYSIN normaalia tollane, miettikääpäs miten ne pennut leikkii toisten pentujen kanssa.. Käytös on siis normaalia, jää ajan kanssa pois.


    • sama kisseri

      koiralla ikää 9 kk nyt. Silloin alussa luuli, että emme tule selviämään koiran kanssa. Mutta kun ikää tuli 4-5 kk, pennun käytös muuttui oikeastaan aika nopeasti. Siihen alkoi saamaan paremmin kontaktia ja se malttoi kuunnella mitä sille sanotaan, ja temppujen opettaminenkin alkoi olla helpompaa. On vilkas vieläkin, mutta ihanalla tavalla vaan enimmäkseen. Että eiköhän se siitä=)

      • dippadaiddaa

        Liikuntaa!!vastaukseni tasapainoinen koira/pentu enimmäkseen nukkuu kotona/pesässään,kun on saanut tarpeeksi ulkoilla.Liikutettu koira on onnellinen koira :) ,ja koirathan on luotu liikkumaan..


      • Miettimisen aihetta

        Miten hyvä että meni kivasti ! On meilläkin viimeisinkin ollut aika vilperi, aivan normaali toivotunlainen mitä suloisin ja ihanin pentu tuon yhden ainoan kerran tavatun "hullunluonteisen" jälkeen, vaikka jotenkin tuntui ihan hirveältä sellaisen kauhukokemuksen jälkeen seuraavaa pentua kotia hakia, mutta niin sitä otettiin vain itsensä vyöttäen ja terästäytyen; ja kyllä se siitä lutviintui taas normaaliin tapaan. Ja äärettämän tyytyväisiä olemme olleet. Kyllä sen normaalipäisen pennun kanssa selviää,
        joskin se voi joskus olla oman aikansa rankkaa joskus joidenkin kohdalla kun penskat on penskoja. Mutta se on _normaalia_.
        Nartut voivat kovin rauhoittua ekasta ja tokasta juoksusta, urokset vuoden tai kahden kohdalla.

        Pahanteosta joku minulta kyseli niin minun on todettava, että se on yksilökohtaista. Toiset tekevät kovin ja pitkään, toiset ei juuri ikinä, ja toiset jonkun aikaa. Kun hampaat ovat vaihtuneet, aina se helittää se elämä siinä vaiheessa, kun sen yli kestää : )



        Joku tuolla väitti mitä väitti taempana;
        minä myin koiran eteenpäin jollekulle, jolla on itsellänsä myös tietynlaista luonnetta omaava aivan lähiperhettä olevakin otus.


        Sille pennun ostaneelle ihmiselle oli jälkikäteen miettiessään joskus sitten varmastikin hiukan ikävä pala ja pettymys - kun hoksasi varmasti vasta jälkikäteen tarkemmin ajatellessaan ajan myötä-, ei ole kiva rako mihin päänsä pisti. Olikin tahtomassa -kaikesta päätellen- pennutuskäyttöön. Hoksasi varmaan vasta myöhemmin miten ikävä ollut ostaa ja sitten omistaa sellainen koira, josta tiedossa, että näitä koiria maailman sivu iät kaiket pitäneet diskasivat luonteen takia kädestään kuin kuuman kekäleen - tyystin soveltumattomana edes normaaliin sen rotuisen koiran pitoon kotikoirana, saatikka jalostusnartuksi. Jälkikäteen ymmärrän itse että ostaja ajatteli itseksensä tietysti saavansa jonkun suuren ihmeen käteen kuin ihmeen kaupalla. Ei ottanut huomioon lainkaan sitä, että ei ole kovin kiva kädessään pitää tai miettiä jalostusta sillä sellaisella koiralla. Siinä taisi vain olla niin suuri ostointo, ettei mikään huolellisesti selitetty ja painotettu tainnut mennä päähän, vaikka sillä kertomisella olisi todella pitänyt ihmisen nuppiin ja tajuun upota ja mennä. Sitä älyä on kyllä sillä ostajalla ihan varmasti reilusti. Se on eri asia jos ei kuuntele mitä sanotaan.

        Hän ei ehkä lainkaan uskonut myyjän olevan todella tosissaan arvioistaan koiran ominaisuuksista. Tai ehkä hänellä oli joku outo käsitys että myyjä jotain untuvikkoja rodun koirissa. Voi, hän ymmärsi väärin. Se on hän, joka siinä alkaja; päinvastoin kuin myyjäperhe, joilla vuosikymmeniä tämän alkuperän koiria.

        Ei se tietysti ole sitten kiva. Etenkään kun tiedetään tasan mikä mielipide ensimmäisillä omistajilla.
        Ei sellainen rodussa kokematon tiedä ihan niin paljon kuin toivoisi ja luulisi itse tietävänsä, tietää muuten omasta mielestään maailmassa miten paljon tahansa; ja etenkään kun kovin tietynlaisesta muusta rodusta siirtyy näihin. Sitä saattaa olettaa ja kuljettaa mukanaan sellaista painolastia ja suhtautumista ja odotuksia, mielikuvia, stereotypioita ja jopa ihanteita koirien luonteista, että ajattelee, näidenkin pitäisi olla sellaisia kuin niiden edellistenkin, mutta vaan terveempiä ja pienempiä ja sitä ja tätä.

        Nämä kun on kuitenkin aivan eri rotu ja niiden olisi tarkoitus olla aivan erilaisia koiria ...

        Ei olla perheessä ikinä nähty moista, ei ennen ei jälkeen.
        Tälläkin hetkellä meillä on kaksi hyvää saman rodun narttua, kumpikin upea rodunomainen - erilaiset luonteet, mutta toivotunlaiset, ja rodunomaiset. Kummankin ottaisin uudelleen karvoineen päivineen. Ja osaan taatusti oikealaisia arvostaa.


        Muistakaatten, että joka ikisessä rodussa esiintyy seassa myös niitä sellaisia yksittäistapauksia, joissa vaan joku takaa heittävä on sattumalta yhdistynyt väärällä tapaa.
        Lukekaapa joskus porokoirakerhon listalta kahlaten mitä edesmennyt kunnioitettu Korhosen Aila virkkoi näistä ihmisten päällekävijöistä ja pahansisuisista penikoista roduissamme, ja niiden jalostukseen käytöstä.

        Sinne arkistoon voi kuka tahansa mennä ja tehdä haun ja alkaa selata vähän historian havinaa.

        Asia pätee edelleen tänä päivänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe