MPEG4/Xvid-akkauksen

laatu?

Miten hyvää tai huonoa laatua saa jos pakkaa dvd-leffan (esim. alunperin kaksikerroslevyltä) mpeg4/Xvid-pakkauksella avi tiedostoksi jonka koko olisi sellainen että mahtuu 700 MT:n cd:lle? Vai pitäisikö pakata vähän löyhemmin jolloin veisi ehkä kaksi cd:llistä tilaa?

Voikos muuten noita Xvid/MPEG4 aveja laittaa data-dvd:lle ja sitten toistaa dvd-soittimessa? Lähinnä tarkoitan sitä että toistaako dvd soitin tuollaisia? Mun soitin kyllä toistaa esim. cd:t joissa on Xvid-pakattuja videoita mutta en ole varma toimiiko jos polttaa dvd:lle.

11

816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laatu on aina makusasia. Kokeile itse miten se riittää sinulle. Se voiko soitin toistaa Xvid:iä DVD:ltä riippuu soittimesta. Luulisin useimpien osaavan. CD:iden käytölle ei juuri enää löydy perusteita.

      • ap.

        mun dvd-soitin kyllä osaa DivX/Xvid-pakatut tiedostot toistaa, tiedän sen ja olen kokeillut poltetulta cd-ltä ja sehän lukee sitäpaitsi laitteeni spekseissä joten tämä ei ole se avainkysymys. Enemmänkin arvelen että osaakohan tuo toistaa kyseisiä tiedostoja dvd-lätyiltä, noi soittimet kun on joskus aika kranttuja, eli vaikka soitin sinänsä osaisi toistaa jonkun kyseisen tiedostomuodon, niin jos se on vääränlaisella levyllä niin hupskeikkaa, voi tulla ongelmia.

        Sellaisenkin mielenkiintoisen probleeman löysin googlettamalla että dvd-soittimilla ei voi tallentaa pelkkää audiosignaalia dvd:lle, ei siis vaikka levy olisi normaali dvd vaan pitää olla jotain videosignaaliakin mukana. Nyt en sitten tarkoita audio-dvd:tä, vaan tavallista dvd:tä jossa olisi vain pelkkää audiota mutta sellaista ei siis voi luoda koska laitteet kieltäytyy tallentamasta mikäli videota ei ole. Ja vielä, sitä audio-dvd:tä ei ole käytännössä olemassa muuta kuin paperilla, käytännön sovellukset on niin harvinaisia että voidaan oikeastaan sanoa ettei sellasta olekaan. Audio-dvd formaatti on toki joskus kirjattu jonkinlaiseen standardiin mutta sitä ei koskaan tehty yleistä joten sen voi siis unohtaa. Samoin kuin tavallisen dvd:n luomisen ilman videosignaalia.


      • ap. kirjoitti:

        mun dvd-soitin kyllä osaa DivX/Xvid-pakatut tiedostot toistaa, tiedän sen ja olen kokeillut poltetulta cd-ltä ja sehän lukee sitäpaitsi laitteeni spekseissä joten tämä ei ole se avainkysymys. Enemmänkin arvelen että osaakohan tuo toistaa kyseisiä tiedostoja dvd-lätyiltä, noi soittimet kun on joskus aika kranttuja, eli vaikka soitin sinänsä osaisi toistaa jonkun kyseisen tiedostomuodon, niin jos se on vääränlaisella levyllä niin hupskeikkaa, voi tulla ongelmia.

        Sellaisenkin mielenkiintoisen probleeman löysin googlettamalla että dvd-soittimilla ei voi tallentaa pelkkää audiosignaalia dvd:lle, ei siis vaikka levy olisi normaali dvd vaan pitää olla jotain videosignaaliakin mukana. Nyt en sitten tarkoita audio-dvd:tä, vaan tavallista dvd:tä jossa olisi vain pelkkää audiota mutta sellaista ei siis voi luoda koska laitteet kieltäytyy tallentamasta mikäli videota ei ole. Ja vielä, sitä audio-dvd:tä ei ole käytännössä olemassa muuta kuin paperilla, käytännön sovellukset on niin harvinaisia että voidaan oikeastaan sanoa ettei sellasta olekaan. Audio-dvd formaatti on toki joskus kirjattu jonkinlaiseen standardiin mutta sitä ei koskaan tehty yleistä joten sen voi siis unohtaa. Samoin kuin tavallisen dvd:n luomisen ilman videosignaalia.

        Millä ihmeellä kuvittelet kenenkään muun voivan sanoa sinulle mihin sinun soittimesi pystyy ja mihin se ei pysty? Vain sinä voit testata mihin se pystyy.

        DVD-tallentimet ovat videokuvan tallentamiseen. Niillä ei voi tallentaa mitään muuta, ei esim. puhdasta audiota. Se mitä ne soittavat on sitten eri asia. Mikä on tavallinen DVD, jossa on audiota? Se mikä on toiselle tavallista ei toiselle sitä ole.


      • ap.
        okaro kirjoitti:

        Millä ihmeellä kuvittelet kenenkään muun voivan sanoa sinulle mihin sinun soittimesi pystyy ja mihin se ei pysty? Vain sinä voit testata mihin se pystyy.

        DVD-tallentimet ovat videokuvan tallentamiseen. Niillä ei voi tallentaa mitään muuta, ei esim. puhdasta audiota. Se mitä ne soittavat on sitten eri asia. Mikä on tavallinen DVD, jossa on audiota? Se mikä on toiselle tavallista ei toiselle sitä ole.

        että minä jo sanoin sen mitä tiedän soittimeni kykenevän. Eli se siis osaa Xvid/DivX:t toistaa. Toistaiseksi olen kokeillut vasta cd:ltä. Kaipa se on sitten uhrattava dvd-lätty kokeilua varten. Niin ja soitin on LG V-161 (siis eri laite kuin millä tallennan dvd:tä).

        Mä tiedän että dvd-tallentimet on videokuvan tallentamiseen. Oli kuitenkin yllätys että ne eivät voi tallentaa pelkkää ääntä ilman videosignaalia tavalliselle dvd:lle, siis EN TARKOITA AUDIO-DVD:TÄ (koska sellasta formaattia ei käytännössä osaa nykyiset dvd-tallentimet luodakaan vaan homma onnistuu korkeintaan tietokoneella). Ja huom! tavallisella dvd:llä tarkoitan todellakin normaalia dvd-levyä (siis sellasta jossa normaalisti on se videokuva). Eiköhän tuo normaali dvd ole tavallinen kaikille.


      • ap. kirjoitti:

        että minä jo sanoin sen mitä tiedän soittimeni kykenevän. Eli se siis osaa Xvid/DivX:t toistaa. Toistaiseksi olen kokeillut vasta cd:ltä. Kaipa se on sitten uhrattava dvd-lätty kokeilua varten. Niin ja soitin on LG V-161 (siis eri laite kuin millä tallennan dvd:tä).

        Mä tiedän että dvd-tallentimet on videokuvan tallentamiseen. Oli kuitenkin yllätys että ne eivät voi tallentaa pelkkää ääntä ilman videosignaalia tavalliselle dvd:lle, siis EN TARKOITA AUDIO-DVD:TÄ (koska sellasta formaattia ei käytännössä osaa nykyiset dvd-tallentimet luodakaan vaan homma onnistuu korkeintaan tietokoneella). Ja huom! tavallisella dvd:llä tarkoitan todellakin normaalia dvd-levyä (siis sellasta jossa normaalisti on se videokuva). Eiköhän tuo normaali dvd ole tavallinen kaikille.

        Et kai osta Suomesta hyvitysmaksullisia DVD-levyjä? Noita kokeiluja varten on hyvälla uudelleenkirjoitettavia levyjä. Yksi hyvin radikaali tapa on lukea käyttöohje. Se ei tunnu suoraan sanovan, pystyykö niitä toistamaan DVD;:ltä, mutta siitä, että se ei sano, että pitäisi käyttää CD:tä voi päätellä paljon.

        Jos tiedät, että ne on videokuvan tallentamiseen, niin miten se on yllätys, että ne eivät tallenna pelkkää ääntä? Missä formaatissa ajattelit niiden tallentavan sen pelkän äänen? Siis sinulle tavallinen on se, jossa on video ja ääni ja sitten kysyt miksi ei tallenneta tavalliselle ilman videota? Tuossa ei ole mitään järkeä. Eihän se silloin enää ole tavallinen.

        Ääntä toki voit tallentaa, kunhan syötät siihen keltaiseen RCA:han jotain videokuvaa.


    • mutta hidas

      MPEG-4 AVC (H.264) pakkauksella saat paremman laadun, mutta pakkaaminen on hitaampaa.

      • toistaa niitä

        dvd-soittimilla.


      • ap.
        toistaa niitä kirjoitti:

        dvd-soittimilla.

        Mulle on olennaista juuri se että levyä pystyy toistamaan myös tavallisilla dvd-soittimilla jotka tukee Xvid/DivX-pakattuja tiedostoja. Sen sijaan harvinaisemmat pakkausmuodot ei ole kovinkaan yleisesti tuettuina ees uusimmissa dvd-soittimissa.


      • ap. kirjoitti:

        Mulle on olennaista juuri se että levyä pystyy toistamaan myös tavallisilla dvd-soittimilla jotka tukee Xvid/DivX-pakattuja tiedostoja. Sen sijaan harvinaisemmat pakkausmuodot ei ole kovinkaan yleisesti tuettuina ees uusimmissa dvd-soittimissa.

        Taas sinulla on tuo sana tavallinen? Ainoa tavallinen DVD:issä on DVD-video. Kaikki muut ovat sitten vähän niin ja näin ja levyn toimivuus pitää tarkastaa itse laitteessa.


      • ap.
        okaro kirjoitti:

        Taas sinulla on tuo sana tavallinen? Ainoa tavallinen DVD:issä on DVD-video. Kaikki muut ovat sitten vähän niin ja näin ja levyn toimivuus pitää tarkastaa itse laitteessa.

        Onko sulla ollut huono päivä duunissa/kotona vai miksi kiukuttelet termeistä? Vai ottaako helle päähän? Niin kuule helle rasittaa minuakin mutt en silti viitsi kiukutella toisille syyttä suotta, eri asia jos ihan joku tavallaan provosoi ärsyttämällä.

        TAVALLINEN= normaali dvd-soitin joka osaa dvd-videolevyjen lisäksi toistaa audio-cd levyjä, mp3-cd:tä (eli käytännössä datalevyjä joissa on musiikki mp3-muodossa), videocd:tä, jpeg-kuvia sisältäviä levyjä, Photo-CD levyjä, data cd-levyjä joissa on videota esim. Xvid/DivX-pakattuina avi-tiedostoina) ym.
        SITÄ tarkoittaa tavallinen dvd-soitin. Eli kaikki uudet soittimet osaa nuo mainitut levyt toistaa.

        Nykyään ET VOI ostaa sellasta soitinta joka osaa ainoastaan dvd-video levyt toistaa! Sellaisia kun ei ole enää myynnissä ollut aikoihin! Ehkä korkeintaan käytettynä saat sellaisen mutta onko se sitten järkevää ostaa sellainen kun uusi on kumminkin uusi ja osaa toistaa monenlaisia levyjä?


      • oehifkjsfg
        ap. kirjoitti:

        Onko sulla ollut huono päivä duunissa/kotona vai miksi kiukuttelet termeistä? Vai ottaako helle päähän? Niin kuule helle rasittaa minuakin mutt en silti viitsi kiukutella toisille syyttä suotta, eri asia jos ihan joku tavallaan provosoi ärsyttämällä.

        TAVALLINEN= normaali dvd-soitin joka osaa dvd-videolevyjen lisäksi toistaa audio-cd levyjä, mp3-cd:tä (eli käytännössä datalevyjä joissa on musiikki mp3-muodossa), videocd:tä, jpeg-kuvia sisältäviä levyjä, Photo-CD levyjä, data cd-levyjä joissa on videota esim. Xvid/DivX-pakattuina avi-tiedostoina) ym.
        SITÄ tarkoittaa tavallinen dvd-soitin. Eli kaikki uudet soittimet osaa nuo mainitut levyt toistaa.

        Nykyään ET VOI ostaa sellasta soitinta joka osaa ainoastaan dvd-video levyt toistaa! Sellaisia kun ei ole enää myynnissä ollut aikoihin! Ehkä korkeintaan käytettynä saat sellaisen mutta onko se sitten järkevää ostaa sellainen kun uusi on kumminkin uusi ja osaa toistaa monenlaisia levyjä?

        tarkoittaa minun mielestäni soitinta, joka toistaa nuo mainitsemasi formaatit lukuunottamatta MPEG4-koodattua videota, tässä tapauksessa DivX/Xvid. Muutaman vuoden ikäiset soittimet ovat suurimmaksi osaksi tällaisia.

        Hieman monipuolisempi soitin on ns. MPEG4-DVD-soitin, joka pystyy lisäksi toistamaan tyypillisesti juuri DivX/Xvid-koodattuja tiedostoja datalevyiltä. Uudet ja uudehkot soittimet ovat yleensä tällaisia. Niissä on yleensä merkintä MPEG4 tai DivX.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      280
      3143
    2. 202
      2888
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2474
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      222
      1944
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1378
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1221
    Aihe