Kanavapuhallin vai huippuimuri

Severino69

Olen kallistumassa ratkaisuun, jossa keittiön käryt poistetaan liesikuvun ja katolla olevan huippuimurin avulla.

Kannattaisiko (saako) katolle tulevan huippuimurin sijasta asentaa (kylmään) käyttöullakkotilaan kanavapuhallin? Välttäisikö tällä huippuimurin jäätymisriskin (onko sellaista)?

Miten tässä tapauksessa toimitaan paloeristyksen kanssa? Tuleeko (saako) kanavapuhallinkin paloeristää? Minulla tulee 125mm paloeristetty putki 2. kerroksen läpi käyttöullakolle (putkiston pituus katolle asti n. 15m).

10

5036

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saako

vaan ei kannata, kanavapuhallin on paljon huonompi imemään, kuin huippari.

• kanavapuhallin

on huonompi imemään, vaikka niissä käytetään samoja moottoreita kuin huippareissakin?

• on riski

eipä ole meillä ainankaan ikinä jäätynyt.

• tottakai

> Tuleeko (saako) kanavapuhallinkin paloeristää?

Paloeristyksen pitää olla yhtä hyvä koko matkalta eli puhallinkin pitää paketoida eristeen sisään. Toimintaa tämä ei haittaa, koska moottori jäähtyy puhaltimen läpi kulkevalla ilmavirralla.

• Omatekemä

Jos haluaa sellaisen, niin vanhan aikainen tavallinen puhallin ja katolle ulospuhallsuhajotin. Aksiaalipuhaltimessa on aika kova melu.

• pena 1955

No se nyt on vähä maku/hinta kysymys kumman haluaa laittaa... Huippuimuri on yleisin ratkaisu, mutta kanapuhaltimiaki nykyään laitetaan... Huippari ei jäädy, jos vaan pyörii kokoajan. Jos laitat tällaisen kanapuhaltimen, niin tämä on jo paloeristetty valmiiksi... http://www.meptek.com/_file/4736/Ipoesite.pdf

• 70 V

ei mitään itua !

• Soveltuneeko

Näissä kohdepoistojen kanavissa ei yleensä ole mitään tukkeita.

• Mara..

Minä laittaisin ihan tavallisen liesikuvun moottorilla. Puhallus on aina suurempitehoinen kuin imu, joten jaksaako 15 m päässä oleva puhallin imeä riittävästi.

• -tuulettaja-

Tavallinen liesikupu moottorilla = liesituuletin, joka on melun vuoksi todella ikävä huippariin verrattuna.
      Aiemmassa kämpässä liesikuvun käryt poisti huippuimuri ja muuta en laittaisi, jos olisi mahdollisuus valita. Harmi vaan kun pitää tyytyä nykyisessä kämpässä liesituulettimeen.
      Kokemuksesta voin kertoa, että huipparin teho riittää varmasti (jos se on oikein mitoitettu) Jäätymisestä sen verran, ettei ainakaan meillä ollut kymmenen vuoden aikana koskaan mitään jäätymisongelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe