Kani karannut ulkotarhastaan

piu-

kanini oli yöllä karannut ulkotarhastaan, kaivanut tiensä ulos sieltä.. (en edes tiennyt että se osaa/ymmärtää kaivaa mitään ) joten onko kellään neuvoja miten sen parhaiten löytää? se tuskin on mennyt meidän-/naapurin pihaa kauemmas, mutta onko tietoa tuleeko kani sitten takaisin häkkinsä lähettyville kun sille tulee nälkä tai jano ym.

Olemme etsineet sitä joka paikasta mutta sitä ei löydy, tämä on kyllä aika laaja alue mihin se on voinut mennä. Luultavimmin se on turvassa jossain rakennuksen ym. alla...

mutta tarvitsisin vinkkejä, jos sellaisia keneltäkään löytyy, miten tuon pupusen löytäisi parhaiten vai tuleeko se itse takaisin jossain vaiheessa...

30

4653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdottoman tärkeää!

      Eipä tuohon taida muuta neuvoa pystyä antamaan, kun se, että jätä ulkotarha auki ja tuo vaikka varmuuden vuoksi sisähäkkikin pihalle ja vahdi, josko kani tulee takaisin niihin.

      Etsintäpartio on kyllä tarpeellinen, sillä lemmikkikani on etenkin öiseen aikaan vaarassa joutua petojen suuhun tai vapaana juoksevien koirienkin puraisemaksi.

      Kuinka kesy kani on kyseessä? Tuleeko helposti piilostaan vai pelkääkö mahdollisesti myös teitä etsijöitä?

    • edelliseen

      häkkeihin siis tietenkin kaikki parhaat herkut houkuttimeksi.

      Lisäksi voit pyytää jos tuttavapiirissä on metsästäjiä, pieneläimille tarkoitettuja loukkuja lainaan. Ne siis vain sulkeutuvat, kun eläin menee syömään sen perällä olevaa ruokaa.

    • tania78

      Se tosiaan on varmaan mennyt talon alle tai muuhun turvalliseen paikkaan.
      Kani ei kauas reviiriltään lähde.
      Luultavasti lähtee liikkeelle illalla kun viilenee.

      Ottakaa valmiiksi verkko tai muu, johon voitte kanin ottaa kiinni mikäli ei tule luo kun herkkuja tarjoatte.
      Tuo häkkiin namujen laittaminenkin voi toimia !
      Myös vettä kannattaa pitää tarjolla, ainakin jos teilläpäin on tämä yli 25 astetta.

      Toki kani kaivaa... Juuri sen vuoksi täytyy aina olla verkkopohja. Sen voi upottaa maan sisään n.50cm jolloin kanille jää kaivuutilaa.

      • piu-

        ruokaa on tungettu koko ulkohäkin ympärys täyteen ja illalla olen menossa istumaan häkin viereen kun tosiaan tämä ilma tästä viilenee josko kani suostuisi tulemaan pois piilostaan.

        Ja luulen että pupu on peloissaan eikä tule esiin vaikka sitä kuinka koittaisi etsiä ja huudella, joten parempi vain odottaa iltaan että se (toivottavasti) lähtee liikkeelle..

        Olen myös noita "metsästys"häkkejä miettinyt jos kellään olisi mutta ei kyllä tullut ketään mieleen, joten koitetaan saada kani kiinni sitten vain kotikonstein.


      • peukkuja!
        piu- kirjoitti:

        ruokaa on tungettu koko ulkohäkin ympärys täyteen ja illalla olen menossa istumaan häkin viereen kun tosiaan tämä ilma tästä viilenee josko kani suostuisi tulemaan pois piilostaan.

        Ja luulen että pupu on peloissaan eikä tule esiin vaikka sitä kuinka koittaisi etsiä ja huudella, joten parempi vain odottaa iltaan että se (toivottavasti) lähtee liikkeelle..

        Olen myös noita "metsästys"häkkejä miettinyt jos kellään olisi mutta ei kyllä tullut ketään mieleen, joten koitetaan saada kani kiinni sitten vain kotikonstein.

        Toivotaan, että tärppää!

        Välitäthän kaikille naapureille tiedon kanista ja esim. kännykkänumeron johon voivat heti ilmoittaa, jos näkevät sitä.


      • piu-
        peukkuja! kirjoitti:

        Toivotaan, että tärppää!

        Välitäthän kaikille naapureille tiedon kanista ja esim. kännykkänumeron johon voivat heti ilmoittaa, jos näkevät sitä.

        Naapurit tietää jo myöskin ja lupasivat heti ottaa yhteyttä jos pupua näkyy.

        Toivottavasti pupu nyt ilmestyy takaisin paikalle, ellei niin sitten sille ei kai mitään oikein voi ;/


      • loukku lainaan
        piu- kirjoitti:

        Naapurit tietää jo myöskin ja lupasivat heti ottaa yhteyttä jos pupua näkyy.

        Toivottavasti pupu nyt ilmestyy takaisin paikalle, ellei niin sitten sille ei kai mitään oikein voi ;/

        Eläinsuojelusta voi lainata loukkuja tietääkseni.


      • piu-
        loukku lainaan kirjoitti:

        Eläinsuojelusta voi lainata loukkuja tietääkseni.

        Täytyykin sieltä käydä noita loukkuja kyselemässä heti huomenna jos ei kania näy..


      • löytykö
        piu- kirjoitti:

        Täytyykin sieltä käydä noita loukkuja kyselemässä heti huomenna jos ei kania näy..

        kani?


      • u
        löytykö kirjoitti:

        kani?

        Löytyikö kanisi? meidän neiti oli lauantaina sylissäni ulkona,niinkuin monesti ennenkin. Säikähti muutaman metrin päässä olevaa koiraa ja hyppäsi salamannopeasti sylistäni...Nyt siis jo pari vuorokautta ollu karkuteillä.Omassa pihapiirissä on kyl pysytelly, mut piilopaikoissa.Välillä käy näyttäytymässä. Kiinni on yritetty ottaa mut tuloksetta.kaikki mahdolliset keinot kokeiltu, eläinlääkärin neuvot mukaan lukien.


      • VtMp
        u kirjoitti:

        Löytyikö kanisi? meidän neiti oli lauantaina sylissäni ulkona,niinkuin monesti ennenkin. Säikähti muutaman metrin päässä olevaa koiraa ja hyppäsi salamannopeasti sylistäni...Nyt siis jo pari vuorokautta ollu karkuteillä.Omassa pihapiirissä on kyl pysytelly, mut piilopaikoissa.Välillä käy näyttäytymässä. Kiinni on yritetty ottaa mut tuloksetta.kaikki mahdolliset keinot kokeiltu, eläinlääkärin neuvot mukaan lukien.

        Mun vanha kani karkasi ja me saatiin se kiinni heittämällä sen päälle "kevyt" peitto... Ootteks te koittanu?


      • u
        VtMp kirjoitti:

        Mun vanha kani karkasi ja me saatiin se kiinni heittämällä sen päälle "kevyt" peitto... Ootteks te koittanu?

        joo olen peittoa koettanut pupun päälle heittää.oli vaan niin hitsin nopea taas...ei siis
        tuottanut tulosta.räksäverkot virittelin päivällä sen ulkotarhan reunoille.kävi jo siellä verkon sisällä syömässä, ja sit kun hiljaa hiivin ja koetin sen ottaa niin eikun vaan löysi "tien"ulos...nyt on painot verkon päällä. Eli jos satun juuri sen tulon aikana lähellä olemaan niin uskon että kiinni jää.neiti on näyttänyt niin onnelliselta tuolla luonnossa, mut ei vaan tajua että vaara siellä voi vaania. niin ja sen sisko ikävöi...onneks tänäänkin näkivät toisensa kun sisko oli omassa häkissä pihalla.Niin eläinlääkäri sanoi että omaan häkkiin houkutteleminen ei välttämättä ole hyvä idea.koska "jos vapaaksi on päässyt niin miks sitä nyt takas häkkiin menis".Vaik meillä kyllä kanit on ollu omassa huoneessa vapaana aina...ja edellinen pupu valloitti koko asunnon ja oli tosi onnellinen, varsinkin silloin kun tuli minun ja mieheni viereen sänkyynn nukkumaan.Joo mut onneks asutaan metsän laidassa ja esim.autotie ei ole kovin lähellä.Toivottavasti tää yritys ja odottelu pian palkitaan ja saatais pupu kiinni...


      • tania78
        u kirjoitti:

        joo olen peittoa koettanut pupun päälle heittää.oli vaan niin hitsin nopea taas...ei siis
        tuottanut tulosta.räksäverkot virittelin päivällä sen ulkotarhan reunoille.kävi jo siellä verkon sisällä syömässä, ja sit kun hiljaa hiivin ja koetin sen ottaa niin eikun vaan löysi "tien"ulos...nyt on painot verkon päällä. Eli jos satun juuri sen tulon aikana lähellä olemaan niin uskon että kiinni jää.neiti on näyttänyt niin onnelliselta tuolla luonnossa, mut ei vaan tajua että vaara siellä voi vaania. niin ja sen sisko ikävöi...onneks tänäänkin näkivät toisensa kun sisko oli omassa häkissä pihalla.Niin eläinlääkäri sanoi että omaan häkkiin houkutteleminen ei välttämättä ole hyvä idea.koska "jos vapaaksi on päässyt niin miks sitä nyt takas häkkiin menis".Vaik meillä kyllä kanit on ollu omassa huoneessa vapaana aina...ja edellinen pupu valloitti koko asunnon ja oli tosi onnellinen, varsinkin silloin kun tuli minun ja mieheni viereen sänkyynn nukkumaan.Joo mut onneks asutaan metsän laidassa ja esim.autotie ei ole kovin lähellä.Toivottavasti tää yritys ja odottelu pian palkitaan ja saatais pupu kiinni...

        Toivottavasti saatte kiinni. ! Mitä kauemmin vapaalla sen villimmäksi muuttuu...

        Näköhavainto on jo hyvä, on hengissä.

        Nyt vain kaikki viekkaus peliin ! Viritä verkko niin , että herkkuja alla ja kun narusta vetää niin kaveri jää nalkkiin. ( kuin tiipii )


      • u
        tania78 kirjoitti:

        Toivottavasti saatte kiinni. ! Mitä kauemmin vapaalla sen villimmäksi muuttuu...

        Näköhavainto on jo hyvä, on hengissä.

        Nyt vain kaikki viekkaus peliin ! Viritä verkko niin , että herkkuja alla ja kun narusta vetää niin kaveri jää nalkkiin. ( kuin tiipii )

        IHANAA!!!Sain meidän karkulaisen kiinni keskiviikkona.Neiti oli siis "kesälomareissulla" neljä vuorokautta. Vein siskopupun häkissä ulos.Sit viritin räksäverkon häkin päälle teltaksi. Satuin onneksi juuri olemaan aika lähellä ja sain sit pupun kiinni,jes! Kyllä sitä kyttäsinkin yötäpäivää.Molemmille pupuille annoin sit matokuurin kaiken varalta. Kyllä muuten pupu makoili pari seuraavaa päivää,takajalat pitkänä.Ilmeisesti hiukka kipeät koivet...Oman huoneensa lattialla kellii onnellisena.O


      • u
        tania78 kirjoitti:

        Toivottavasti saatte kiinni. ! Mitä kauemmin vapaalla sen villimmäksi muuttuu...

        Näköhavainto on jo hyvä, on hengissä.

        Nyt vain kaikki viekkaus peliin ! Viritä verkko niin , että herkkuja alla ja kun narusta vetää niin kaveri jää nalkkiin. ( kuin tiipii )

        Onneksi sain karkulaisen kiinni. Räksäverkko toimi. Matokuurit sit molemmille pupuille.Jalat vaan ilmeisesti oli pari päivää kipeät ku makoili vaa omassa huoneessaa. Onnellisena kellii ja on tosi hellyyden kipeä.OMA KOTI KULLAN KALLIS.


    • oli viime illalla

      oli jostai ihmee raosta karannu häkistään! Kuitenki koko häkki oli kiinni ku vietiin takaisin kania häkkiinsä. Eli jostain raosta oli survoutunut :O onneks oli vaa jääny parin metrin päähä kotihäkistään jääny mussuttaan nurmikkoa! ;) Isi kävi haavilla pyydystään. Onneks saatiin kiinni!

      • kanimamma

        Meidänkin tyttö karkasi viime kesänä ulkoaitauksestaan. On sen verran notkea tyttö, että pääsi livahtamaan. Etsittiin koko perheen voimin naapureiden pihat, kunnes eräät tytöt koulumatkallaan kun olivat kävelleet ojassa etsien karkulaista, tuli mummo kysyyn, että mitä tytöt etsii? Tämä mummo oli aamulla löytänyt kanin ruusupuskastansa ja laittanut laatikkoon. Tytöt toivat karkulaisen vuorokauden mittaisen reissun jälkeen kotiin.

        Tuota häkkiä ei enää käytäte, eikä kanit ole öitä ulkona.


      • <
        kanimamma kirjoitti:

        Meidänkin tyttö karkasi viime kesänä ulkoaitauksestaan. On sen verran notkea tyttö, että pääsi livahtamaan. Etsittiin koko perheen voimin naapureiden pihat, kunnes eräät tytöt koulumatkallaan kun olivat kävelleet ojassa etsien karkulaista, tuli mummo kysyyn, että mitä tytöt etsii? Tämä mummo oli aamulla löytänyt kanin ruusupuskastansa ja laittanut laatikkoon. Tytöt toivat karkulaisen vuorokauden mittaisen reissun jälkeen kotiin.

        Tuota häkkiä ei enää käytäte, eikä kanit ole öitä ulkona.

        Mun kani taas karkas ja on ollut kateissa vuoden ;( oli sellanen pien hermeliini nyt se on jonkun kissan suussa


    • tapetti 199

      No mulla on karannut kani useita kertoja aitauksesta. Aina se on vaa päässy jostaki livahtamaan. Ei ole käynyt kuin korkeintaan naapureiden pihoilla , mutta ei kauempana. Aina on tullut takaisin kun ollaan aukaistu aitaus tai tullut lumipenkan kautta takaisin.

    • pippuri kadonnut

      mun kani tuli takaisin sillä tavalla että olin parhaan kaverini luona (kanini oli mukana) väsäsimme sille noin 80 cm korkean pentu häkin menimme sisälle ja kanini oli pentu aitauksessa söimme jäätelöä ja oli tarkoitus viedä kanilleni ruokaa mutta missä kani... kaverillani oli kaksi kania nimeltä : vanilia ja oregano vanilia , oregano ja pippuri (eli minun kanini) ovat sisaruksia kerroimme kaverini äidille asiasta ja kaverini äiti käski meidän ottaa pippurin lempi ruokaa ja mennä juttelemaan muille kaneille ja se tuli takaisin mutta nyt se on taas karku teillä ollut aamusta asti enkä ole löytänyt sitä kannattaa mennä kanin häkin luo ja puhua itsekseen tai toiselle kanille :voi kumpa tulisit takaisin(esim,) pippuri ja se saattaa tulla

    • kanikarkuteillä3498

      Meidänkin kaninpoikanen karkas heti kun oli tullut meille. Ne oli toisen kanin kanssa puolitetussa häkissä ja tietenkin poika tunki itsensä uuden tulokkaan luo ja sitten tämä pelästyi ja tunki itsensä kopista pois. Sitten kun tulimme kotiin ihmettelimme missä poikanen on ehtisimme jo pelästyä, mutta se olikin kopin takana : ) (ovat ulkokaneja) Toisen kerran karkasivat molemmat, kun olimme mökillä. Niillä oli pieni, pojaton koppi. Aamulla kun heräsimme toinen kani loikki pihalla,eikä sitä meinannut saada millään kiinni. Koitimme kaikkii haaveja ja muita mutta lopulta meni takaisin koppiin sitten toinen kani oli mökin alla ja sen sainkin heti syliin : ) Olivat kaivaneet ison tunnelin kopista ulos: ) Onneksi eivät lähteneet kauemmas!

    • Ulli

      Meidän toinen kani karkasi ulkohäkistä.Oli hypännyt aidan yli.Niin oli käynyt ennenkin mutta se silloin oli meidän pihalla ja saatiin kiinni.Mutta nyt on kateissa varmaan tulee illalla takaisin koska toinen kani kaveri on kotona

      • NikiPörrö

        Kannattaa laittaa häkkiin katto.😊😊 Kani ei voi hypätä aidan yli. Katto on myös suositeltavaa jotta kotkat, kissat ja muut petoeläimet eivät pääse häkkiin.😊😊 Tiedän että 6 vuotta sitte tullu mutta ainakin tietona niille jotka tätä vielä lukee.☺


    • kääpiöluppakorva

      pikku kääpiöluppakanini joka on nyt 4 kuukautta, karkasi tänään ulkohäkistään, koska portti oli vähän vinksallaan ja siihen oli jäänyt rako. tietenkin pikkukarkulainen löysi reijän ja tunki siitä ulos, vaikka ei olisi uskonut että se siitä olisi mahtunut.
      kun löysin tyhjän häkin, aloin etsiä kuumeisesti vanhan leikkimökin alta, liiteristä, pusikosta yms.
      kun olin juuri luovutamassa ja kävelin sisälle soittamaan naapureille, näin puutarhakeinun alla valkoisen pilkahduksen. ja kukapa siellä muukaan, kuin karkulaisemme. se köllötti siellä tyytyväisenä ja ei näyttänyt tippaakaan ymmärtävän mitä oli tekeillä.
      houkuttelin sitä tangolla mutta ei vähät välittänyt. ei ollut muutakaan tehtävissä niin otin sen takajaloista kiinni, joihin minä vain ylsin ja vedin vähän ja otin parempaan otteeseen. kani teitenkin rimpuili, ja olen pahoillani sille että minun piti vetää sitä niin kovakouraisesti.
      nyt se mököttää häkissä mökissään. olisi varmaan mielummin jäänyt karkuteille.

    • manta01

      piu- onko kanisi löytynyt?

    • nomorecityrabbits

      Muistutuksena karkulaisten kiinniottamiseen: toinen kani houkuttelee karkulaisen 100 kertaa paremmin takaisin pihapiiriin kuin ruoka. Jos siis omistatte toisenkin kanin laittakaa se ulkotarhaukseen houkuttelemaan karannut takaisin pihaan. Ansa on hyvä virittää valmiiksi esimerkiksi pitkä umpikuja on helppo tekaista.

      • lejjonaluppa

        Meillä kävi hauskasti kun pihahäkistä aikoja sitte meiän leijonaluppa karkas, ei kerenny meillä olee ku pari kuukautta. Ei löytyny mistään ja aattelin että kettu vieny sen. No hommattiin uus ja kesän lopulla seki karkas. Löydettiin vaja viikon päästä pihalta köllöttämästä ja saatiin kiinni. Huomattiin myöhemmin kanin olevan raskaana ja ku pennut syntyi muistutti ne kovasti vanhaa luppaa. Ajateltiin heti että se lähimettässä vielä pyörii. Tein syöttipaikan sitten ja jätin riistakameran paikalle ja vanha luppa pääsi muutaman yön jälkeen kameraan. Seuraavana iltana lisää tuoretta ruokaa paikalle ja yöllä kani oli taas mestoilla syömässä. Haulikolla sen sitten sieltä pois ammuin kun ei suomen luontoon kuulu ja kesyyntyny enää tuskin ois. Mut jännä sattuma kuitenki.


    • Kanihöperö

      Meidän vanha kani karkasi ulko häkistään joka oli laitettu kiinni .Olimme n.4 h poissa.Oli karannut oven avattuaan ulkoaitauksesta pihamaalle joka on n 1 hehtaarin kokoinen .Onneksi oli koirien takia aidattu piha ja karkulainen löytyi puskan takaa lahojen lautojen luota minne se oli mennyt piiloon.

    • Jooa

      Meillä on kadonnut kerrostalossa sisällä on ko vinkkejä? miten löytää pulla niminen pupu

      • Anonyymi

        Kun lähetän tän tänne niin oon jo 1 vuotta myöhässä mut! Voisit ettiä kanias silleen että kysyisit kerrostalon asukkailta että olisiko näkynyt joskus. Voisit myös käyrä läpi koko kerrostalon, niin varmasti löytyy!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe