Huonosti kasvatettu kummilapsi...

eräs kummi

Täytyy mainita alkuun, että olen kasvattanut kaksi omaa lasta aikuisiksi. Opiskelevat hyviin ammatteihin loppusuoralla, ovat hyväkäytöksisiä ja reippaita nuoria. Minulla on myös toinen kummilapsi, joka vielä pieni eikä hänen kanssaan ole mitään ongelmia.

Tutta tämä toinen sitten. Tyttö 4-v on villi ja vanhemmat komentavat kyllä, mutta eivät valvo että komennukset menevät perille. Tapaturmia ja kaikenlaista on sattunutkin.

Tyttö on aina saanut juosta pitkin asuntoa ruokien kanssa, jos ruuat ei kelpaa saa makeaa eikä oikein muu taida maistuakaan. Kylässä ollessan hän ottaa pöydästä keksin, syö vähän, ottaa toisen eivätkä vanhemmat sano mitään. Äitinsä sanoo, että hän syö nämä jämät. Sama linja jatkuu nuoremman sisaruksen kanssa, hänkin juoksee ruokien kanssa.

Jos hetken jotain keskustelmme vanhempien kanssa, tyttö pälpättää koko ajan päälle nostaen ääntään, äiti ei ole huomaavinaan, ei koskaan sano, että odota hetki vaikka, kun äiti puhuu tms.

En ole koskaan kuullut että komentaisivat, olen ruvennut inhoamaan noita tapaamisia ja välttämään suorastaan.

Voinko kummina puuttua mitenkään asiaan... en ole ainakaan vielä. En tietenkään heidän kotonaan voi ruveta määräilemään mitä saa tehdä ja ei, mutta silloin kun ovat luonani.

Omat lapset söivät aina pöydässä, ruokien kanssa ei leikitty eikä juostu ympäri asuntoa. Varsinkin toinen lapsistani oli villimpi ja jos piti jostain komentaa, niin valvoin että kehoitusta noudatettiin.

En ole mikään tiukkapipo, mutta tapoja pitäisi opettaa jo pienestä alkaen. Osaatteko antaa neuvoja kummitädille?

6

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *******

      Jos tulee tilaisuus, voit yrittää. On hyvin vaikea puuttua niin, etteivät vanhemmat ottaisi nokkiinsa. Minulta lapsi saisi seuraavan keksin vasta syötyään aiemman. Jos ja kun keksit on tarjolla, en varmaan mitenkään puuttuisi siihen, jos eivät vanhemmatkaan puutu.

      Jos tulee tilaisuus, sanoisin myös lapselle jossain vaiheessa, että lapset voivat joskus olla hiljaa ja odottaa ja antaa aikuisten keskustella. Eiväthän aikuisetkaan tule pälpättämään kesken lasten leikkien?

      Luulen että vähän ajan päästä lapsi huomaisi, että aikuisilla on homma hanskassa, miten pitää käyttäytyä, jos käyttäytyy hyvin. Kuvittelisin lapsen saavan siitä myös itsevarmuutta ja turvallisen olon: hän tietää miten missäkin tilanteessa kuuluu olla.

      Tietty riippuu siitä, kuinka usein tapaatte. Jos kovin harvakseltaan, et voi mitään tehdä. Lapset voivat oppia, että sinä olet se täti, jonka kanssa keksit syödään paikoillaan. En usko, että se on niille yhtään pahitteeksi.

    • olla...

      Itse ehkä antaisin asian olla. Et kuitenkaan ole lapsen vanhempi, joten kasvatusvastuu ei kuulu sinulle. Voisit myös epäsuorasti viestittää vanhemmille, että heidän tapansa toimia on väärä ja sinun oikea...No ehkäpä näin onkin. Vanhemmat voivat loukkaantua.

      Jos he eivät sitä itse ymmärrä, en tiedä onko se kummin tehtävä tuoda asiaa esille? Eri asia on, jos sinulta tullaan kysymään kasvatusneuvoja.

      Sääli tietysti lapsen puolesta. Toinen asia myös on, jos joskus hoidat kummilasta omassa kodissasi yksin. Silloinhan on luonnollista sanoa "meillä on tapana toimia näin". Voit myös tehdä selväksi, ettei sinua kohdella miten vain. Parhaiten saat kontaktin lapseen jos on jokin pohja. Jos olet jaksanut leikkiä ja puuhastella lapsen kanssa, he myös uskovat paremmin.

    • säännöt

      Kyllä minä ainakin pidän pikkuisille kyläilijöille hellää mutta jämäkkää jöötä, vaikka eivät omia lapsia olekaan! Sanon tarpeen mukaan, että meillä syödään kiltisti ruokapöydän ääressä, otetaan yksi keksi kerrallaan tai että suu pyyhitään ja kädet pestään, kun ollaan syöty. Eipä ole kukaan vanhemmista niin pahasti suuttunut, etteivät olisi toiste tulleet... :)

      Kertomassasi tapauksessa vanhemmat menevät aika pahasti metsään ja on selvää, ettet voi kasvatukselle oikein mitään. Mutta omassa kodissasi sinä määräät miten teillä toimitaan!

    • ......

      Olet saanut tietynlaisen kasvatusmallin omasta kodistasi mikä ei ole aina yhteneväinen muiden perheiden malliin kasvattaa tai olla kasvattamatta lapsiaan.
      Mikä on kenenkin mielestä oikea on jokaisen oma näkemys. Omassa kodissasi voit luoda tietyt "säännöt" vieraiden käytökselle, mutta toisten kodissa ei sinulla ole sananvaltaa kuin omaan itseesi kohdistuvaan käytökseen.

      Mitä sitten vaikka heidän kotinsa on ruuanmuruja täynnä? Ethän sinä ole kuitenkaan velvoitettu heillä siivoamaan..

    • Muuten ei mikään muutu

      Puhukaa vanhempien kanssa ja sano mielipiteesi suoraan. Varaudu siihen, etteivät vahnemmat välttämättä edes tiedosta tilannetta, saatika että olisivat samaa mieltä kanssasi. Mutta et voi elää noin, että ihhoat visiittejä jne.

    • säännöistä

      päätät sinä, ja aivan hyvin voit kotonasi kieltää ruuan kanssa ympäriinsä juoksemisen ja tarjoilla herkkuja vain niin paljon kuin niitä jaksetaan syödä. Jos lapsi jättää keksin syömättä, korjaa ne pois, kun ei enää jaksa syödä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7681
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4576
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3231
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1488
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe