Olemme suunnitelleet heinäkuun lopulla h-autoreissua Baltian maat- Puola- Saksa- Tanska-Ruotsi-Suomi;2aikuista ja 3v skidi. Tarkoituksena etsiä majapaikat reitin varrelta eli ennakkovarauksia. Jos oikein epäonni iskee,niin teltassa leirintäalueella. Onko järkevää???? Aikomuksena ajaa n. 300km/pv riippuen skidin jaksamisesta suunnilleen Itämeren rannikkoa pitkin. Onko kellään kokemuksia kys.reitistä?
H-autolla Via Balticaa
17
3144
Vastaukset
- 1200km/päivä
asuntoautolla ja hyvin menee! Pidätte vaan mukana muutama lehti ja värityskirja niin kaikki OK.
- Käynyt
Majapaikkoja löytyy varsinkin Puolasta hyvin ja halvalla, muuten tuon Via Baltian varren majapaikat on suoranaisissa ryöstöhinnoissa, kalleinta on Latviassa.
Pärnulaiset on hinnoitelleet itsensä pihalle, Jurmala on hieno ja kallis, Palangassa väkeä on hitosti, ota sieltä yksityismajoitus sitä tienvarrella tarjoavilta, kylteissä lukee kambariai.
Rannikkoa pitkin jos aiot tosiaan kiertää matkaa tulee hitosti, itse menisin Vilnaan ja sieltä Trakain kautta Puolan Augustowiin ja sieltä pohjois-puolan järviseutujen läpi rannikolle, puolan rannikon lomapaikoissa väkeä on siten todella paljon ja monetkaan eivät halua antaa majoitusta vain yhdeksi yöksi.- Usko13301
Tulin kaks päivää sitten Euroopasta via balticaa pitkin moottoripyörällä, ja oli ensimmäinen ja viimeinen kerta.
Tsekistä Puolaan huonot tiet. Puolassa helvetin huonot tiet. Tienvarret täynnä marjanmyyjiä ja joillakin myyjillä ei ollut edes marjoja, mutta jotain nekin möivät...
Via baltica oli ihan ajettavassa kunnossa. Liettuassa poliisi yritti ryöstää, mutten suostununut maksamaan keksittyä sakkoa käteisellä joten se tyytyi antamaan varoituksen. Samassa maassa huoltamoilta kannattaa ostaa vain sipsejä ja pullo tuotteita. Paikallisilla huoltoasemilla ei luottokortit toimi, kannattaa tankata vain kansainvälisillä, pitää tankissa bensaa tai paikallista valuuttaa taskussa poliiseja varten (nekin rakastaa käteisasiakasta).
Latvia tuntuu vähän vauraammalta ja Jurmala vois olla ihan kiva paikka (mulla se jäi väliin).
Virossa ymmärretään Suomea ja huoltoasemat ok. Pärnuun ei kannata mennä ryöstöhintojen takia.
Sillinkin lautalla ei kannata ylittää, mikäli haluaa ystävällistä palvelua. Siellä saa riidellä rapulaisten dekkareiden kanssa vaikkapa pyörän kiinnityksestä.
Mulla oli pitkään unelmana via baltica ja olin niin hölmö että vein sinne vielä vaimonkin.
8000km:n pyöräreissulta jäi opetuksena mieleen, että jos et näe saksalaisia turisteja niin mieti miksi.
Puolassa ei kannata perheen kanssa mennä jokaiseen hotelliin mitä tienvarresta löytyy, on siellä kyllä siistejä perhe paikkojakin.
Jos halvalla haluat eurooppaan ja vähän maistaa villiä-itää niin ota lauttamatka Gdyniaan ja sieltä sitten eurooppaan.
Via baltica on tylsä ja muutenkin perseestä. - Käynyt
Usko13301 kirjoitti:
Tulin kaks päivää sitten Euroopasta via balticaa pitkin moottoripyörällä, ja oli ensimmäinen ja viimeinen kerta.
Tsekistä Puolaan huonot tiet. Puolassa helvetin huonot tiet. Tienvarret täynnä marjanmyyjiä ja joillakin myyjillä ei ollut edes marjoja, mutta jotain nekin möivät...
Via baltica oli ihan ajettavassa kunnossa. Liettuassa poliisi yritti ryöstää, mutten suostununut maksamaan keksittyä sakkoa käteisellä joten se tyytyi antamaan varoituksen. Samassa maassa huoltamoilta kannattaa ostaa vain sipsejä ja pullo tuotteita. Paikallisilla huoltoasemilla ei luottokortit toimi, kannattaa tankata vain kansainvälisillä, pitää tankissa bensaa tai paikallista valuuttaa taskussa poliiseja varten (nekin rakastaa käteisasiakasta).
Latvia tuntuu vähän vauraammalta ja Jurmala vois olla ihan kiva paikka (mulla se jäi väliin).
Virossa ymmärretään Suomea ja huoltoasemat ok. Pärnuun ei kannata mennä ryöstöhintojen takia.
Sillinkin lautalla ei kannata ylittää, mikäli haluaa ystävällistä palvelua. Siellä saa riidellä rapulaisten dekkareiden kanssa vaikkapa pyörän kiinnityksestä.
Mulla oli pitkään unelmana via baltica ja olin niin hölmö että vein sinne vielä vaimonkin.
8000km:n pyöräreissulta jäi opetuksena mieleen, että jos et näe saksalaisia turisteja niin mieti miksi.
Puolassa ei kannata perheen kanssa mennä jokaiseen hotelliin mitä tienvarresta löytyy, on siellä kyllä siistejä perhe paikkojakin.
Jos halvalla haluat eurooppaan ja vähän maistaa villiä-itää niin ota lauttamatka Gdyniaan ja sieltä sitten eurooppaan.
Via baltica on tylsä ja muutenkin perseestä.Kokemuksen mukaan ainakin tuon järvialueen pikkutiet on erinomaisessa kunnossa, niitä kannattaa käyttää, isompia teitä sitten rekkaliikenne jyrää romuksi nopeammin kuin keritään korjata, kunto tosin vaihtelee paljon, hyviäkin löytyy, jopa huomattavasti kotimaan surkeita polkuja parempia.
Puolassa ei kannata mennä hotelliin vaan majataloon (Zajazd)
Liettuan läpiajo on oikeasti ihan hiton tylsä ja tutkaa riittää, kuten Latviassakin.
Miksihän sit Puolassa ei näe juurikaan saksalaisia turisteja? syytä voi etsiä vaikka Oswiecim:istä ;) Venäläisiä ei näe senkään vertaa.
Kyllä mulla on kortti toiminut paikallisillakin asemilla, yöllä ja maaseudulla ei sitten bensaa yleensä saa kuin etukäteen maksamalla. - ja katsella ympärilleen
Usko13301 kirjoitti:
Via baltica on tylsä ja muutenkin perseestä.olen ajellut balttian kautta zekkeihin ja itävaltaan nähtävää on paljonkin.Ei koskaan ole ollut mitään huomauttamista ,Siellä kannattaa noudattaa nopeusrajoituksia niin ei poliisikaan sakota.Ei ne tietkään niin huonoja ole kuin väitetään ,pieniä pätkiä on huonokuntoisia yleensä kaupungeissa kun liikennettä on enemmin .Visa kelpaa kyllä huoltoasemillakin.
- pärrä monttuja
Usko13301 kirjoitti:
Via baltica on tylsä ja muutenkin perseestä.on ! Mutta muuten autolla pärjäilee mukavasti.....bensaa saa aina.
- usko13301
pärrä monttuja kirjoitti:
on ! Mutta muuten autolla pärjäilee mukavasti.....bensaa saa aina.
Muutama haikaranpesä savupiipun päällä ei tee matkasta mielenkiintoista. Tylsää baanaa penikulma tolkulla... Puolassa todella vaarallista liikenteessä, vaikka siellä ollaankin kohteliata ja joustavia liikenteessä.
Korteista sen verran, että Mastercard tai Visa electron ei toiminut paikallisissa huoltoasemilla. Pyörää kun pitää tankata 200km välein. Syy oli varmaan se, että paikat olivat niin kuralla etteivät halunneet myydä kortilla kun rahat menee pankille.
JOS OLISIN RIKKONUT LAKIA OLISIN VARMAANKIN SAANUT IHAN OIKEAT SAKOT??? Mulle tyrkytettiin kuittia ei sakkolappua ja kieltäytyessäni maksamasta paikanpäällä konstaappeli otti tuumaustauon ja päästi menemään (ihan yhtä hyvin olis voinut kaivaa Naganin esiin ja pistää kuopankaivuu hommiin).
Germaanit ei matuksta siellä koska paikat on persiistä. V**tu Puolan yli on kävellyt kaikki sotajoukot raiskaten ja murhaten mukaanlukien Ruotsi-Suomi ei ne voi kaikkia inhota vanhojen murhatöiden johdosta. Ihana maa siellä on nykyään sähkötkin...
Aloittajahan voi sitten kirjoittaa tähän ketjuun kuka oli oikeassa, mikäli palaa hengissä. - hyvät tiet
usko13301 kirjoitti:
Muutama haikaranpesä savupiipun päällä ei tee matkasta mielenkiintoista. Tylsää baanaa penikulma tolkulla... Puolassa todella vaarallista liikenteessä, vaikka siellä ollaankin kohteliata ja joustavia liikenteessä.
Korteista sen verran, että Mastercard tai Visa electron ei toiminut paikallisissa huoltoasemilla. Pyörää kun pitää tankata 200km välein. Syy oli varmaan se, että paikat olivat niin kuralla etteivät halunneet myydä kortilla kun rahat menee pankille.
JOS OLISIN RIKKONUT LAKIA OLISIN VARMAANKIN SAANUT IHAN OIKEAT SAKOT??? Mulle tyrkytettiin kuittia ei sakkolappua ja kieltäytyessäni maksamasta paikanpäällä konstaappeli otti tuumaustauon ja päästi menemään (ihan yhtä hyvin olis voinut kaivaa Naganin esiin ja pistää kuopankaivuu hommiin).
Germaanit ei matuksta siellä koska paikat on persiistä. V**tu Puolan yli on kävellyt kaikki sotajoukot raiskaten ja murhaten mukaanlukien Ruotsi-Suomi ei ne voi kaikkia inhota vanhojen murhatöiden johdosta. Ihana maa siellä on nykyään sähkötkin...
Aloittajahan voi sitten kirjoittaa tähän ketjuun kuka oli oikeassa, mikäli palaa hengissä.Via baltica oikein hyvässä kunnossa. Puolassa tiet suht hyvä ja turvallisia. Ajoimme esim. Romaniassa, joten kokemusta monenlaisista teistä löytyy.
Via balticaa ei kannata pelätä, kun ajaa rohkeasti ja paikallisia ajotapoja noudattaen. Vilkku päälle vasemmalle ja ohi koko ajan ajetaessa. kummaltakin puolta väistetään...paitsi jos edessä tai vastassa on suomalainen auto...TOIMII!!!
Majataloja löytyy hyvin ja niissä uskaltaa yöpyä. Puolassa todella edullista tällä hetkellä.
Toki via baltica on hiukan tylsä ajaa, mutta kun on ajanut esim.romanian perukoilla huonoilla teillä, tuntuu tue varsin luksukselta ja nopealta.
Pärnyn jälkeen voi lapsen kanssa levähtää ihanalle hiekkarannalle nauttimaan ja rentoutumaan ajamisen välillä. - Käynyt
usko13301 kirjoitti:
Aloittajahan voi sitten kirjoittaa tähän ketjuun kuka oli oikeassa, mikäli palaa hengissä.Osassa maita pienimmät sakot maksetaan suoraan ja poliisi antaa maksusta kuitin, ainakin Latviassa taisi olla aiemmin että poliisi vei kortin ja sen sai takaisin kun kävi asemalla maksamassa sakon, Viron tulli sitten vielä varmisti ettei kukaan yritä maahan ilman korttia.
Kusetusta noissa sakoissa on, kaverille lyötiin Pärnussa suomen juhannuksena pysäköintisakko, paikallisissa autoissa ei lappua ollut, kävi poliisilta kysymässä onko tämä ihan oikein, olihan se muuten mutta ko. paikassa piti alkaa maksullisuus vasta heinäkuussa, turistia sakotettiin jo etukäteen.
Puolan liikenne on vaarallista, suomalaisella minä olen oikeassa enkä väistä ketään asenteella se on todella vaarallista, aja kuten paikalliset ja homma toimii.
Viime kesänä kiersin pohjois-puolaa 2 viikkoa, läpi on menty kait 7 kertaa ja kerran käyty puolivälissä, liikenne on välillä aika ärsyttävää mut muuten ei suurempaa valittamista, välillä ei oikein tiedä onko sirkus sariolassa vai mustalaisleirissä, korjattu ja siistitty tuolla on paikkoja muutaman viime vuoden aikana todella paljon.
Suomessa tuhotaan kaikki vanha, Puolassa ne tuhotut rakennetaan uudestaan entisen näköiseksi. - Tallinnasta- Helsinkiin
usko13301 kirjoitti:
Aloittajahan voi sitten kirjoittaa tähän ketjuun kuka oli oikeassa, mikäli palaa hengissä.kaikki ne on tullut polakkien läpi. Mitä pelkäät ? Ennakko luulo?...
- pee69veli
Tallinnasta- Helsinkiin kirjoitti:
kaikki ne on tullut polakkien läpi. Mitä pelkäät ? Ennakko luulo?...
Ajoin kesäkuun puolivälissä henkilöautolla Tallinnasta Latvian, Liettuan ja Puolan kautta Tsekkiin ja takaisin. Kyllä ennakkoluuloni karisivat, sillä tiet olivat pääasiassa hyvässä kunnossa. Vain muutaman kaupungin sisääntulotiet olivat paikattuja, ja esim. Kaunasin kaupungissa oli asfalttiin jyrsitty syviä koloja, joita ei ollut merkitty.
Majoitusta oli hyvin tarjolla, ja muutamassa hotellissa ei meidän lisäksi ollut juuri muita asukkaita. Yöpyminen maksoi 18-60 euroa/yö ja ruokailu ravintolassa maksoi alle 5 euroa annokselta. Visa kortti kelpasi jopa pienissä tienvarsikioskeissa ja kaikilla huoltoasemilla. Ainoastaan Puolassa ja Liettuassa piti automaatista nostaa hieman paikallista valuuttaa, jotta pystyi maksamaan pysäköinnistä ja muista pikku ostoksista. Mielestäni ennakkoluulot kannattaa unohtaa, ja lähteä rohkeasti matkaan. - Toivo3360
Usko13301 kirjoitti:
Via baltica on tylsä ja muutenkin perseestä.Mukava lukea että sinulla on ollut oikein hauskaa, olenkin niin kyllästynyt ihmisten ainaiseen nurinaan. Seuraavaa kesää ajatellen, ÄLÄ LÄHDE!
- 33-TU
Moi
Palasimme viikko sitten Saksasta Puolan ja Baltian kautta.
Keskeiset huomiot:
- Vastoin odotuksia ja ennakkotietoja ainakin Liettuassa ja Virossa sai hyvin majaa ilman ennakkovarauksia. Kyseessä oli siis kesäkuun loppupuoli. Kahden hengen huone 3-4 tähden hotellissa noin 60 euroa aamiaisella. Ilmeisesti lama tuntuu! Myös Varsovan vanhassa kaupungissa hyvästä hotellista sai huoneen sisäänkävelemällä noin 70 €.
- Kalleimmissa business-hotelleissa alennukset ovat suurimmillaan.
- Puolassa on tosi hidasta ajaa. Tiet ovat huonoja, tietöitä on paljon ja niitä tehdään pitkällä matkalla. Raskasta liikennettä on paljon. Matkanopeudeksi voi laskea noin 60 km/h. Pahimillaan ajoimme 150 km pätkää Varsovaan 3,5h!
- Liettuassa oli ihan rajalla Latviassa päin tulleville sakkoansa. Maahan (!) laitettu siirrettävä, varreton nopeusrajoituskyltti tiputti nopeuden 90km/h:sta 70:iin, 30 metriä myöhemmin 50 km/h, ja 30 metriä myöhemmin kolmas. 30 km/h. Ja sen takana puskapoliisi. Käsittämätöntä EU:ssa vuonna 2009! Me ajoimme onneksi toiseen suuntaa.
- Puolassa saimme moottoritiellä sakon, kun kolmella peräkkäisellä nopeusrajoituksella piti hiljentää 140 km/h:sta lyhyellä matkalla 60kmKm/h. Vauhtia oli 80 km/h 60 km/h rajoituksen takana seisovan poliisin kohdalla. Poliisi oli kohtelias, sakko noin 20 € ja saimme kuitin.
Varatkaa aikaa ja pysähdelkää, pelkkä autossa istuminen on tylsää!
Mukavaa ja turvallista reissua
33-TU- vastaantulijoiden
ansatkin. Olet tyypillinen ensikertalainen...todennäköisesti -90 mallin matkailuautolla liikkuva. Pösilö.
- sanompahan vain
Olen parhaillani puolassa. Itsellä on toki aika erilainen meno, koska on paikallinen tyttö kainalossa, joten on vähän paikallistuntemusta ja kieliteitoakin tullut, jotka helpottaa. Mutta asiaan:
Ekan kerran olen via balticaa ajanut 2004. Mielestäni on siitä ajasta tiet parantunut aika paljon. Juuri on ihan kunnon motarikin tullut varsovasta koiliseen viitisenkymmentä kilsaa oikein ;) Tosiaan pärrälle en suosittele, mutta autolla ei ole enää sen kummempia ongelima. Ja luulenpa, että oli tuolla yllä olevalla motoristilla vanhentuneet kortit, tai jotain muita ongelmia :P totta puhuen, luulen että myyjä saattoi olla ihmeissään debit/mastercard-valinnasta. Sitähän nämä paikalliset eivät tunne. Kun ei sitten motorsiti ymmärtänyt puhetta, luuli ettei kortti käy ollenkaan. Näin ainakin luulen. Itsellä ei ole missään huoltiksilla ollut ongelmia maksaa. Tosin takapihahultamoille harvemmin eksynkään.
Ajoin itse juuri tänään krakovasta varsovan läpi juuri tuon motarin päähän. tänään oli ruuhkaa, joten jäikeskari johonkin 70 km/h tuntumaan, mutta hiljaisempaan aikaan pystyy 80 saavuttamaan. Mutta tuo vaatii kyllä tottumista paikalliseen liikenteeseen. Siitä haluan vain varottaa. Koko ajan kannattaa olla varuillaan, koska pientareelle väistäminen on NORMAALIA täällä. Niin takaa ohittaville kuin vastaantulijoillekin. Jos ei halua pitää paikallista kaasujalkaa, niin ei kannata provosoitua, jos rekat painaa ohi mutkaisilla teillä. Mutta, kun menoon tottuu, on puolan liikenne kaikesta huolimatta ihan ok.
Mutta tosiaan, puola on ehkä hieman tylsä paikka ulkopuolisena. Pitää osata kieltä ja tuntea paikkoja, niin maa muuttuu aika paljon. Joka tapauksessa, ihmiset ne tekee lähes paikan kuin paikan. Ja silloin pitää kyetä kommunikoimaan.
Mutta on niitä perus tursitinähtävyyksiä, jotka oikeasti kannattaa nähdä. Krakova on hieno paikka. Siellä sitten"leiri" ja wieliczkan suolakaivos kannattaa ehdottomasti tsekata. ja vuoret ovat akuniita myös puolassa, mutta halvempia kuin keskieuroopassa ;)
Liettuassa on aina saanut kerran pysähtyä poliisien huostaan. Tosiaan parasta vain sanoa, että ei ole käteistä. Antavat varoituksen. Ei senkään takia kannata masentua ja jättää reittiä väliin. Niin ja tosiaan, taitaa se liikennekin olla aphimmillaan juuri liettuassa. Eli varominen kannattaa aloittaa, kun ajaa laivasta ulos tallinnassa.
Sekava viesti, mutta jos tässä vielä jotain uutta tuli, niin hyvä niin. Hyvää matkaa!- Espen79
Otsikon reissu onnistuu, mutta ei ole kovin ihanaa...
Pakko laittaa tänne, kun kerran veljesten oli pakko päästä katsomaan Kallion Mikaa tehdasDucatin kyydissä 16.8.2009 Brnossa.
10.8 Saimme veljesten kanssa idean MotoGP-kisoja katsomaan.
11.8 Huomasimme ettei lentäminen enää edullisesti onnistu, kaikki täynnä..
12.8 Tuli idea, otetaan veljen Grand Voyager, takapenkit pois ja laivalla Tallinnaan. (3henkeä, 3 penkkiä...)
13.8 Pikamiitinki reissusta, laivalippujen varaus Tallinkilta.
14.8 Viimeisellä lautalla Tallinnaan, lähtö klo 22, perillä klo 0.00. Tallinnassa tankki täyteen, naviin Brno, cruise päälle. Suunnitelma: yksi ajaa, yksi pitää seuraa/navigoi, yksi vetää unta palloon sikaosastolla, jossa patjat ja tyynyt..
Aamulla Puolan rajalla, Suwalkissa Mäkkärissä aamupala ja matka jatkuu.
15.8 koko päivä menikin Puolan läpi ajamisessa, tiet ovat mallia Viipuri... no Voikku imee hyvin kuopat, kannot ja kivet... Iltamyöhään Tsekin rajalla.
16.8 Brno klo 8, yö nukuttiin jossain motellin pihassa, kun eivät päästäneet enää väsyneitä suomipoikia klo 1 aikoihin sisään...
16.8 Hyvät kisat, 130000 katsojaa, Melandri on hanurista....
16-17.8 Paluu samalla tavalla, paitsi pakko oli koukata Austwiczin kautta...
17.8 Helsinki klo 23:00.
EN SUOSITTELE KENELLEKÄÄN, MUTTA KUN PITÄÄ MENNÄ NIIN SILLOIN MENNÄÄN EIKÄ MEINATA...
Yhteensä kilometrejä tuli noin 3400 ja n. 72 tuntia... kaikkea pitää kokeilla. - kertaa neljä
Espen79 kirjoitti:
Otsikon reissu onnistuu, mutta ei ole kovin ihanaa...
Pakko laittaa tänne, kun kerran veljesten oli pakko päästä katsomaan Kallion Mikaa tehdasDucatin kyydissä 16.8.2009 Brnossa.
10.8 Saimme veljesten kanssa idean MotoGP-kisoja katsomaan.
11.8 Huomasimme ettei lentäminen enää edullisesti onnistu, kaikki täynnä..
12.8 Tuli idea, otetaan veljen Grand Voyager, takapenkit pois ja laivalla Tallinnaan. (3henkeä, 3 penkkiä...)
13.8 Pikamiitinki reissusta, laivalippujen varaus Tallinkilta.
14.8 Viimeisellä lautalla Tallinnaan, lähtö klo 22, perillä klo 0.00. Tallinnassa tankki täyteen, naviin Brno, cruise päälle. Suunnitelma: yksi ajaa, yksi pitää seuraa/navigoi, yksi vetää unta palloon sikaosastolla, jossa patjat ja tyynyt..
Aamulla Puolan rajalla, Suwalkissa Mäkkärissä aamupala ja matka jatkuu.
15.8 koko päivä menikin Puolan läpi ajamisessa, tiet ovat mallia Viipuri... no Voikku imee hyvin kuopat, kannot ja kivet... Iltamyöhään Tsekin rajalla.
16.8 Brno klo 8, yö nukuttiin jossain motellin pihassa, kun eivät päästäneet enää väsyneitä suomipoikia klo 1 aikoihin sisään...
16.8 Hyvät kisat, 130000 katsojaa, Melandri on hanurista....
16-17.8 Paluu samalla tavalla, paitsi pakko oli koukata Austwiczin kautta...
17.8 Helsinki klo 23:00.
EN SUOSITTELE KENELLEKÄÄN, MUTTA KUN PITÄÄ MENNÄ NIIN SILLOIN MENNÄÄN EIKÄ MEINATA...
Yhteensä kilometrejä tuli noin 3400 ja n. 72 tuntia... kaikkea pitää kokeilla.Kerran olen Puolan läpi ajanut autolla v. 2004 ja sittemmin kolme kertaa prätkällä, viimeksi heinäkuussa. Ei juuri pahaa sanottavaa ole, liikenteessä kannattaa olla skarppina ja varautua käyttämään niitä pientareita, jos tulee pari rekkaa rinnakkain vastaan ... Tiet on mitä on, pikkuiset tiet ovat rauhallisimpia ja ehkä edes hieman kiintoisampia. Niillä on raskas liikenne vähäisempää mutta toisaalta kyliä on paljon ja niiden kohdalla hidastetaan viiteenkymppiin. Moottoriteitä ei montaa ole, mutta Gdanskista etelään lähtevä sadan kilsan pätkä on kerrassaan loistavassa kunnossa.
Majoitusta ja ruokapaikkoja löytyy helposti. Krakovan ympäristöllä ja eteläisellä Puolalla muutenkin on potentiaalia matkailunkin kannalta. Ja kun täältä pääsee nyt helposti laivalla Gdyniaan, niin Via Baltica kannattaa ehkä jättää väliin ja tutustua päivä...pari Gdanskiin. Ainakin itse tykkäsin kesällä tuosta laivayhteydestä koska niin Via Baltica kuin Ruotsin Eurooppa-4 ovat aika yksitoikkoisia reittejä. Paljon muuta reitistä mieleen ole jäänyt kuin ne haikarat pylväiden päässä ... Pienikin poikkeama E76:lta on ihan piristävä!
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216535Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471847
- 821224
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971022- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.78907Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 31827
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon146751