Jos haluan vaihtaa ulko-oveni taloyhtiössä toisenlaiseksi,niin onko jokin sääntö olemassa siitä,että uuden oven on oltava samanlainen tyyliltään kuin muilla?
Entä jos haluan ulko-oven edessä olevan laatoituksen muuttaa,niin tuleeko senkin olla tyyliltään samanlainen kuin muilla?Vai voinko asuntoni eteen laittaa sellaiset laatat kuin haluan?
Oven vaihto
3
3205
Vastaukset
- hpj
Ulko-ovi on taloyhtiön omaisuutta, samoin piha-alueet.
Ilman taloyhtiön suostumusta et voi tehdä mitään muutoksia, oven vaihtoon erilaiseksi voi puuttua myös kunnan rakennusvalvonta.
Meidänkin rivitaloyhtiössä on jotkut asukkaat joskus halunneet joko uuden ulko-oven tai sitten edes erivärisen, lupaa ei ole myönnetty muuhun kuin oven sisäpuolen värin vaihtoon. - isännötsijä
riippuu minätyyppinen firma teillä on. Kerrostalo, rivitalo, erillistalofirma?
itse olen isännöitsijä / asukas / (entinen hpj) firmassa, jossa on kolme erillistaloa. Mitään visuaalista syytä ei ole vaatia että ulko-ovet tai laatoitukset on samanlaiset. Toisaalta katson, että jos joku haluaa omalla kustannuksellaan pitää huolta huoneistostaan vaihtamalla ulko-oven, laatoitukset tms joka kuuluu oikeasti yhtiölle, on se hyvä asia enkä isännöitsijänä puutu asiaan.
Silti, kun ei tiedä minkälainen firma tässä on kyseessä, kyselisin ehkä vähän isännöitsijältä tai hpj:lta miten niposti asioihin suhtaudutaan.- J
Lähtökohtaisestihan ulko-ovi on yhtiön omaisuutta, joten hallitus päättää, voiko sen vaihtaa. Omalla kokemuksella rivareissa ollaan kohtuullisen niuhoja erilaisen oven suhteen, mikä on tietenkin normaalia. Erillistalo ym. hommissa on tietenkin enemmän liikkumavaraa.
Laatoitus on huomattavasti hankalampi, ainakin lakikirjasta luettuna. Jos yhtiöjärjestyksessä on määritelty sinulle kuuluva piha-alue, saat tehdä sillä lähtökohtaisesti mitä vaan. Yleensä pihaa ei ole määritelty, jolloin alue kuuluu yhtiölle ja taas kysellään lupaa.
Mitä tästä opimme? Jos asut rivarissa, kutsu hallituksen puheenjohtaja kahville ja esitä asiasi. Kerrostalossa hpj saattaa olla viimeisenpäälle outo tyyppi, joten silloin isännöitsijä saattaa olla parempi vaihtoehto, eli sitten vain vierailemaan toimistoon...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758