Onkos jollain tietoa mitä maksaa refluksileikkaus yksityisellä puolella? Itesellä todettu tämä tauti ja lääkkeistä ei tunnu olevan kummolla apua. Kunnallisen puolella ei suostuta leikkaamaan kun kuulemma lääkkeet pitäis auttaa. Kokeiltu Nexium, Somac, Lanzo,Omeprazol,Zantac, Gavisconia menee pullo kaupalla. Nyt oon syöny noin 2 vuotta noita eri lääkkeitä.PH mittauksen mukaan siis on kyseessä refluksitauti ja yrjöt jatkuvasti suussa.Välillä pirunmoinen rintakipu päällä.Sydän on tutkittu ja se on kunnossa.
Refluksileikkauksen hinta?
20
9266
Vastaukset
- oireettomaan
ei pääse varmaan millään lääkkeellä.tutustu kunnolla leikkaukseen ennenkuin menet - se on peruuttamaton!
leikkaushinta: omavastuu 4500- 5000e. - Refluksileikkauksesta
Tututtavalla leikattiin, leikkaus onnistui vähän niin ja näin, koska happosalpaajia joutuu edelleen syömään. Korjattiin palleatyrä ja vatsaportti jätettiin hieman löysäksi, silti refluksia edelleen on. Oli aika pitkään nielemisongelmia.
Kun puhutaan leikkauksien onnistumisista, puhutaan ilmeisesti siitä ettei komplikaatioita ole tullut leikkauksen jälkeen, mutta ainakin osa vaivoista jää tai palautuu.
Itselläni myös refluksia, on parempia ja vähän huonompia päiviä ja ainakin mulla auttoi niinkin yksinkertainen asia kuin työpaikan vaihto; Oli ilmeisesti stressiä, jota ei näissä refluksiasioissa pitäisi yhtään vähätellä, ja taas ne jotka eivät tunne mitään stressiä, niillä saattaa olla joku paikka "juntturassa" enkä tarkoita siis ruokatorvea. Näin minulle kertoi gastro-puolen erikoislääkäri, jolla oli vaikka kuinka paljon vinkkejä millä estää leikkaus. Ei suositellut mulle leikkausta vaikka tekee niitä yksityisestikin.
Refluksissa kaikkein hankalampia on nuo ylärefluksin vaivat kuten kurkkukipu ja toisinaan myös äänen meno. - miiinus
kela, vaihtelee mistä kysyy. tarinoita löytyy puolesta ja vastaan.
- ja
n viitisen tonnia se oli, siitä vielä kela pois. tutulla leikattiin ja
se onnistui ihan hyvin. ilman happosalpaajia on mies nyt ja nielemisvaikeudet
oli sen suht normaalin ajan, runsaan kuukauden. sano että on tosi tyytyväinen jos kestää 10v. hän oksensi plajon ja hengenahdistuskin oli, omalla miehellä sitä sydänkohtausrintakipua jolloin istuu tuolissa känny kädessä valmiina lähtöön. alkuperäiselle kirjottajalle terveisiä isännältä.
leikkaus on ihan hyvä kun kaikki noi ruoat ja
elämänjutut kokeiltu, niitä on turhaa kokeilla vuosikausia, jos ei auta,niin ei auta.
itsellä närästykseen ruokavalio ja lääke. stressiä täällä maalla nyt ei
voi sanoo olevan. ittestä huolehtiminen on se a ja o - toiset sen unohtaa kun
niilläpukkaa vähän stressii päälle. pitäkää nuoret huolta ittestänne!!!!!!!!!!!!!- nirppu70
Kiitos vaan tiedoista. Huomenna täytyy soittaa jollekin yksityiselle lääkäriasemalle.
Kaikenlaista on kokeiltu että vaivat menis pois. Lääkkeitä monenlaisia, laihdutettu on 28 kiloa, kahvi ja alkoholi ja kaikki paistetut ruuat pois ym.. Sen verran kovat rintakivut tulee välillä että viimeisen vuoden aikana 3 kertaa ambulanssilla sairaalaan rintakipujen takia ja aina joku takykardia eli sydämentykytys päällä. Sairaalassa annetaan kipupiikki ja juotetaan jotain ainetta joka puuduttaa ruokatorvea.Sitten otetaan verikokeet niissä on aina kaikki ok. Sitten aletaan valittamaan että sulla on kaikki ihan kunnossa ja mee kotiis täältä. Tällä hetkellä aamulla ja illalla 40Mg Nexium ja joka välissä gavisconia ja polttaa niin pirusti, mutta minkäs teen kun kaikkitietävä kirurgi väittää että lääkkeet pitäis auttaa.
Maksan kyllä mielelläni sen 5 tonnia vaikka olisin edes vuoden terve. - jaazaa
nirppu70 kirjoitti:
Kiitos vaan tiedoista. Huomenna täytyy soittaa jollekin yksityiselle lääkäriasemalle.
Kaikenlaista on kokeiltu että vaivat menis pois. Lääkkeitä monenlaisia, laihdutettu on 28 kiloa, kahvi ja alkoholi ja kaikki paistetut ruuat pois ym.. Sen verran kovat rintakivut tulee välillä että viimeisen vuoden aikana 3 kertaa ambulanssilla sairaalaan rintakipujen takia ja aina joku takykardia eli sydämentykytys päällä. Sairaalassa annetaan kipupiikki ja juotetaan jotain ainetta joka puuduttaa ruokatorvea.Sitten otetaan verikokeet niissä on aina kaikki ok. Sitten aletaan valittamaan että sulla on kaikki ihan kunnossa ja mee kotiis täältä. Tällä hetkellä aamulla ja illalla 40Mg Nexium ja joka välissä gavisconia ja polttaa niin pirusti, mutta minkäs teen kun kaikkitietävä kirurgi väittää että lääkkeet pitäis auttaa.
Maksan kyllä mielelläni sen 5 tonnia vaikka olisin edes vuoden terve.toimintaa, kirurgit yleensäkin kyllä leikkaa jos nuo Ph-mittaukset sun muut tarkemmat tutkimukset (enkä tarkoita vatsatähystystä) osoittavat että kyse on vaikeasta refluksitaudista kuten sinulla nyt näyttää olevan.
Nuo sun vaivasi on kyllä sitä luokkaa että painostaisin kyllä vielä sitä kirurgia taikka sitten vaihtaisin kirurgia, kyllä tuo julkisellakin puolella hoidetaan sata varmasti kuntoon.
Itselläkin oli viime syksynä todella pahat vaivat, mutta ei sentään tuollaisia, mutta yks kaks tapahtui jotain ja vaivat loppu.
Vatsa sulla on tiettävästi tähystetty?
Jaksamista! - Laryngo
nirppu70 kirjoitti:
Maksan kyllä mielelläni sen 5 tonnia vaikka olisin edes vuoden terve.on sairaalaväelle melko tuttu, ensiavun puolelle tuodaan viikottain vastaavia tapauksia. Tuo heidän asenteensa ei tietenkään ole "kannustava" - varsinkin jos sinulla on siinä ohessa takykardiaa! Ei ihme, että harkitset vakavissasi leikkausta.
Jos vielä olet linjoilla, nin kysyisin ... saatko mitään lääkettä (esim nitraatit, kalsiumsalpaajat,joilla mm. on hoidettu ruokatorven spasmeja) koskaan mukaan vastaisuuden varalta (tai estolääkitykseksi)
vai joudutko sydänoireilun vuoksi menemään aina ensiapuun varmuuden vuoksi? Kumpi alkaa ensin - kipu vai tykytys?
Onko sinulla ruokatorven toiminta ok (näkyikö manometriassa mitään poikkeavaa mikä voisi esim. selittää tuon voimakkaan
ei sydänperäisen rintakivun)? - Eri mieltä
Laryngo kirjoitti:
on sairaalaväelle melko tuttu, ensiavun puolelle tuodaan viikottain vastaavia tapauksia. Tuo heidän asenteensa ei tietenkään ole "kannustava" - varsinkin jos sinulla on siinä ohessa takykardiaa! Ei ihme, että harkitset vakavissasi leikkausta.
Jos vielä olet linjoilla, nin kysyisin ... saatko mitään lääkettä (esim nitraatit, kalsiumsalpaajat,joilla mm. on hoidettu ruokatorven spasmeja) koskaan mukaan vastaisuuden varalta (tai estolääkitykseksi)
vai joudutko sydänoireilun vuoksi menemään aina ensiapuun varmuuden vuoksi? Kumpi alkaa ensin - kipu vai tykytys?
Onko sinulla ruokatorven toiminta ok (näkyikö manometriassa mitään poikkeavaa mikä voisi esim. selittää tuon voimakkaan
ei sydänperäisen rintakivun)?sillä ainakin täälläpäin, sairaalassa minut on hoidettu hyvin, hoitohenkilökunta on ollut asiallista, asiantuntevaa ja kaikin puolin fiksua ja lääkärit on ottaneet vaivat tosissaan. Hyvän hoidon olen saanut.
Asun pääkaupunkiseudulla.
Olen käynyt myös yksityisellä puolella eikä sieltäkään ole mitään valittamista.
Ja kuten tuolla jo eräs kommentoikin jos ei ole lääkäriin tyytyväinen, aina voi vaihtaa toiseen, kyllä heitä on useampia eri vaihtoehtoja. - Laryngo
Eri mieltä kirjoitti:
sillä ainakin täälläpäin, sairaalassa minut on hoidettu hyvin, hoitohenkilökunta on ollut asiallista, asiantuntevaa ja kaikin puolin fiksua ja lääkärit on ottaneet vaivat tosissaan. Hyvän hoidon olen saanut.
Asun pääkaupunkiseudulla.
Olen käynyt myös yksityisellä puolella eikä sieltäkään ole mitään valittamista.
Ja kuten tuolla jo eräs kommentoikin jos ei ole lääkäriin tyytyväinen, aina voi vaihtaa toiseen, kyllä heitä on useampia eri vaihtoehtoja.tarkoituksena oli varmaan selittää omia kokemuksiaan.
Lääkärinvaihtoa hän ilmeisesti harkitseekin juuri, koska leikkausta
ei suositeltu.
Itsellä on myönteisiä ja kielteisiä kokemuksia yksityiseltä sekä
julkiselta puolelta riippuen vähän asiasta (asiakaspalvelu, tiedotus,
tiedon määrä, tutkimus, asennoituminen ym). Kaiken kaikkiaan mielipide kuitenkin positiivisella puolella. Onneksi on mukava yksityinen kurkkulääkäri, jolla käydä
näissä kurkun tarkastuksissa :-).
Tosi hyvä, että sinulla on ollut refluksiin liittyen vain hyviä
lääkäri- ja sairaalakokemuksia! - Laryngo
Laryngo kirjoitti:
tarkoituksena oli varmaan selittää omia kokemuksiaan.
Lääkärinvaihtoa hän ilmeisesti harkitseekin juuri, koska leikkausta
ei suositeltu.
Itsellä on myönteisiä ja kielteisiä kokemuksia yksityiseltä sekä
julkiselta puolelta riippuen vähän asiasta (asiakaspalvelu, tiedotus,
tiedon määrä, tutkimus, asennoituminen ym). Kaiken kaikkiaan mielipide kuitenkin positiivisella puolella. Onneksi on mukava yksityinen kurkkulääkäri, jolla käydä
näissä kurkun tarkastuksissa :-).
Tosi hyvä, että sinulla on ollut refluksiin liittyen vain hyviä
lääkäri- ja sairaalakokemuksia!kukaan harkitsemassa menevänsä refluksileikkaukseen
tässä lähiaikoina? Tai onko kukaan juuri ollut? - nirppu70
Laryngo kirjoitti:
kukaan harkitsemassa menevänsä refluksileikkaukseen
tässä lähiaikoina? Tai onko kukaan juuri ollut?Mulla taitaa olla se leikkaus edessä jossain ykstyisellä. Aika varattu leikkauksia tekevälle lääkärille 6.8 sitä ennen ei ollut aikoja kun on kesölomilla kaikki. Joku kyseli noista kalsiumsalpaajista. Mulla oli emconcor 2,5 Mg käytössä rytmihäiriön estoihin, mutta se piti lopettaa kun verenpaine tippui 90/60 arvoihin ja huimas niin pirusti. ruokavaliosta oon jättäny pois tomaatin, kurkun, paprikan, sipulin, kaalit,kaikki paistetut ruuat, kaikenlaiset munkit ja muut makeat, kaikki rasvaiset ruuat, banaanin, kaikki mausteet,punaisen lihan,sitrushedelmät, tee, kahvi,omena, alkoholi, ruisleipä,kaurapuuro,kaikki maitotuotteet. Onks jotain muuta mitä pitäis välttää? Syön nyt uunissa laitettua kanaa tai kalaa ja vähän riisiä ja aina vettä, mutta nämäkin aiheutaa jo vaivoja. Tässä tulee kohta nälkäkuolema jos ei pysty muuta syömään. Se kirurgi soittaa taas 27.7 täytyy varmaan sanoa että voiskos loputtaa tän pelleilyt ja tehdä jotain asialle? Ja niin joku kyseli että kumpi ensin kipu vai rytmihäiriö, niin kipu tulee ensin.
- tehty jo
nirppu70 kirjoitti:
Mulla taitaa olla se leikkaus edessä jossain ykstyisellä. Aika varattu leikkauksia tekevälle lääkärille 6.8 sitä ennen ei ollut aikoja kun on kesölomilla kaikki. Joku kyseli noista kalsiumsalpaajista. Mulla oli emconcor 2,5 Mg käytössä rytmihäiriön estoihin, mutta se piti lopettaa kun verenpaine tippui 90/60 arvoihin ja huimas niin pirusti. ruokavaliosta oon jättäny pois tomaatin, kurkun, paprikan, sipulin, kaalit,kaikki paistetut ruuat, kaikenlaiset munkit ja muut makeat, kaikki rasvaiset ruuat, banaanin, kaikki mausteet,punaisen lihan,sitrushedelmät, tee, kahvi,omena, alkoholi, ruisleipä,kaurapuuro,kaikki maitotuotteet. Onks jotain muuta mitä pitäis välttää? Syön nyt uunissa laitettua kanaa tai kalaa ja vähän riisiä ja aina vettä, mutta nämäkin aiheutaa jo vaivoja. Tässä tulee kohta nälkäkuolema jos ei pysty muuta syömään. Se kirurgi soittaa taas 27.7 täytyy varmaan sanoa että voiskos loputtaa tän pelleilyt ja tehdä jotain asialle? Ja niin joku kyseli että kumpi ensin kipu vai rytmihäiriö, niin kipu tulee ensin.
vatsatähystys?
Sulla täytyy varmaan olla hirvittävät vaivat kun valitsit leikkauksen.
Toivottavasti kaikki menee ok.
Ruokajuttujen jättämisestä mulla ei myöskään mitenkään oirelut helpottunu, mutta mun refluksitautini poistui ja helpottui selvästi rentouttavalla hieronnalla, niin ihmeelliseltä kuin se ehkä kuulostaakin. Hierottiin mm. selkä, niskat, jalat, otin noita rentouttavia hieromisia ensiksi alussa 3 kertaa viikossa, sitten kerran viikossa, sitten kerran kuukaudessa ja avot, vaivat helpottui 90%:sti ja oli viikkoja jolloin ei ollut vaivoja lainkaan. Rahaa tuohonkin meni aikas paljon mutta koska en uskaltanut leikkaukseen jotain muuta piti kokeilla. Lihakset oli kuulemma mulla pahastikin jumissa ja kun hierontaprosessi alkoi, se tuntui niin ihanalta että monta kertaa olin nukahtaa siihen. - Laryngo
nirppu70 kirjoitti:
Mulla taitaa olla se leikkaus edessä jossain ykstyisellä. Aika varattu leikkauksia tekevälle lääkärille 6.8 sitä ennen ei ollut aikoja kun on kesölomilla kaikki. Joku kyseli noista kalsiumsalpaajista. Mulla oli emconcor 2,5 Mg käytössä rytmihäiriön estoihin, mutta se piti lopettaa kun verenpaine tippui 90/60 arvoihin ja huimas niin pirusti. ruokavaliosta oon jättäny pois tomaatin, kurkun, paprikan, sipulin, kaalit,kaikki paistetut ruuat, kaikenlaiset munkit ja muut makeat, kaikki rasvaiset ruuat, banaanin, kaikki mausteet,punaisen lihan,sitrushedelmät, tee, kahvi,omena, alkoholi, ruisleipä,kaurapuuro,kaikki maitotuotteet. Onks jotain muuta mitä pitäis välttää? Syön nyt uunissa laitettua kanaa tai kalaa ja vähän riisiä ja aina vettä, mutta nämäkin aiheutaa jo vaivoja. Tässä tulee kohta nälkäkuolema jos ei pysty muuta syömään. Se kirurgi soittaa taas 27.7 täytyy varmaan sanoa että voiskos loputtaa tän pelleilyt ja tehdä jotain asialle? Ja niin joku kyseli että kumpi ensin kipu vai rytmihäiriö, niin kipu tulee ensin.
noista tietyistä lääkkeeistä, kun niitä määräätään
muualla Suomen ulkopuolella noihin ruokatorven aiheuttamiin rintakipuihin
(näissä tapauksissa ei ole käsittääkseni kuitenkaan ollut sydänoireita ollenkaan).
Tsemppiä rintakipujen kanssa!! Leikkaus varmaan tuntuu parhaimmalta ratkaisulta, jos kaikkea olet jo kokeillut.
Oletko käynyt manometriassa, jossa mitataan ruokatorven lihasliikkeet ja sulkijoiden toiminta? Onko sinulla mitään refluksia mahdollisesti edistäviä isompia fyysisiä osatekijöitä (esim hidas ruoansulatus, palleatyrä, nielemisvaikeudet/ruokatorven liikkeet esim hitaammat, väljä sulkija, ummetus)?
Itse noudatan kanssa refluksiystävällisempää ruokavaliota, josta
on (ainakin itse koen niin) ollut jonkin verran kuitenkin apua. Ei ehkä
prosentuaalisesti niin paljon kuin sen noudattaminen vaati työtä.
Muutamia klassikkoja olen poistanut "varmuuden vuoksi".
Vettä en nauti aterian kanssa, koska se täyttää mahaa
ihan turhaan ja laimentaa sitä pienen hapon määrää mikä siellä
mahassa on lääkityksen kanssa. Lasten soseutetut Bonat ja Piltit (pieniä, jotkut pahanmakuisia mutta niistä saa kuitenkin kaloreita ym) kävi koko
hankalan alkuajan.
Pitkäaikaisessa kipuilussa refluksin yhteydessä on huomioitava myös
se, että ruokatorvi saattaa (aika useinkin) hapon vaikutuksesta herkistyä. Eli suomeksi: ruokatorven hermopäät alkaa toimia erilailla kun niiden pitäisi ja sen takia kipukynnys madaltuu reippaasti. Pienikin ei-kivulias nousu (näitähän on siis kaikilla ihmisillä useita kymmeniä päivässä) onkin kivulias tai aikaisemmin pienen poltteen aikaansaanut nousu aiheuttaakin massiivisen polton herkistyneellä ihmisellä. Tätä ilmiötä epäillään esiintyvän itse asiassa aika paljon refluksipotilaiden yhteydessä (kuten myös suolistosairauksien yhteydessä).
Sillä ei ole tekemistä ulkopuolisen (muiden alueiden) kipukynnyksen kanssa. - Laryngo
Laryngo kirjoitti:
noista tietyistä lääkkeeistä, kun niitä määräätään
muualla Suomen ulkopuolella noihin ruokatorven aiheuttamiin rintakipuihin
(näissä tapauksissa ei ole käsittääkseni kuitenkaan ollut sydänoireita ollenkaan).
Tsemppiä rintakipujen kanssa!! Leikkaus varmaan tuntuu parhaimmalta ratkaisulta, jos kaikkea olet jo kokeillut.
Oletko käynyt manometriassa, jossa mitataan ruokatorven lihasliikkeet ja sulkijoiden toiminta? Onko sinulla mitään refluksia mahdollisesti edistäviä isompia fyysisiä osatekijöitä (esim hidas ruoansulatus, palleatyrä, nielemisvaikeudet/ruokatorven liikkeet esim hitaammat, väljä sulkija, ummetus)?
Itse noudatan kanssa refluksiystävällisempää ruokavaliota, josta
on (ainakin itse koen niin) ollut jonkin verran kuitenkin apua. Ei ehkä
prosentuaalisesti niin paljon kuin sen noudattaminen vaati työtä.
Muutamia klassikkoja olen poistanut "varmuuden vuoksi".
Vettä en nauti aterian kanssa, koska se täyttää mahaa
ihan turhaan ja laimentaa sitä pienen hapon määrää mikä siellä
mahassa on lääkityksen kanssa. Lasten soseutetut Bonat ja Piltit (pieniä, jotkut pahanmakuisia mutta niistä saa kuitenkin kaloreita ym) kävi koko
hankalan alkuajan.
Pitkäaikaisessa kipuilussa refluksin yhteydessä on huomioitava myös
se, että ruokatorvi saattaa (aika useinkin) hapon vaikutuksesta herkistyä. Eli suomeksi: ruokatorven hermopäät alkaa toimia erilailla kun niiden pitäisi ja sen takia kipukynnys madaltuu reippaasti. Pienikin ei-kivulias nousu (näitähän on siis kaikilla ihmisillä useita kymmeniä päivässä) onkin kivulias tai aikaisemmin pienen poltteen aikaansaanut nousu aiheuttaakin massiivisen polton herkistyneellä ihmisellä. Tätä ilmiötä epäillään esiintyvän itse asiassa aika paljon refluksipotilaiden yhteydessä (kuten myös suolistosairauksien yhteydessä).
Sillä ei ole tekemistä ulkopuolisen (muiden alueiden) kipukynnyksen kanssa.ruokailukonsteja, joita tuli vastaan ruokailuun liittyen
(ja itsekin tietty kokeiltua) .... näistä ei välttämättä ole mitään apua, jos
se portti on tarpeeksi väljä tai ne tahattomia aukeamisia on vaan
paljon mutta kirjotan ne nyt kuitenkin... :-(
- annoskoko (naishenkilö) alussa PIENI, ateria koostui esim n 100 gr kalaa, desi muusia/riisiä, desi höyrytettyjä vihanneksia, jotkut vielä painottaa sitä, että
vihannekset olisi syötävä vähän aikaisemmin kuin varsinainen pääruoka
- rauhallinen p-i-t-k-ä (jopa venytetty) syömisaika: edellisen syömiseen meni hyvin 20-30 min (nielemisvaikeuksien kanssa ihan hyvä aika)
- pääruokailu (yksin syödessä) joskus seisten, ainakin ruokailun jälkeen tunti
pystyssä eli puuhaillen jotain pientä seisoen (ja vaakatasokuviot on tietty pois muutenkin)
- nesteet pois aterioilta
- ei ääripäälämpötiloja ruoissa eikä juomissa (saattaa laukaista oireita
ruokatorvessa sekä vaatia energiaa ruoansulatukselta)
- ruoan jälkeen purkka vähäksi aikaa syljen määrän lisäämiseksi
(ei kuitenkaan niin paljon että tulee liikaa ilmaa mahaan) - voi toimia
Laryngo kirjoitti:
ruokailukonsteja, joita tuli vastaan ruokailuun liittyen
(ja itsekin tietty kokeiltua) .... näistä ei välttämättä ole mitään apua, jos
se portti on tarpeeksi väljä tai ne tahattomia aukeamisia on vaan
paljon mutta kirjotan ne nyt kuitenkin... :-(
- annoskoko (naishenkilö) alussa PIENI, ateria koostui esim n 100 gr kalaa, desi muusia/riisiä, desi höyrytettyjä vihanneksia, jotkut vielä painottaa sitä, että
vihannekset olisi syötävä vähän aikaisemmin kuin varsinainen pääruoka
- rauhallinen p-i-t-k-ä (jopa venytetty) syömisaika: edellisen syömiseen meni hyvin 20-30 min (nielemisvaikeuksien kanssa ihan hyvä aika)
- pääruokailu (yksin syödessä) joskus seisten, ainakin ruokailun jälkeen tunti
pystyssä eli puuhaillen jotain pientä seisoen (ja vaakatasokuviot on tietty pois muutenkin)
- nesteet pois aterioilta
- ei ääripäälämpötiloja ruoissa eikä juomissa (saattaa laukaista oireita
ruokatorvessa sekä vaatia energiaa ruoansulatukselta)
- ruoan jälkeen purkka vähäksi aikaa syljen määrän lisäämiseksi
(ei kuitenkaan niin paljon että tulee liikaa ilmaa mahaan)sinulla mutta tuolla ei kaikille ole mitään merkitystä, kun jokaisen refluksi on vähän erityyppinen.
Mulle stressi pahin, sen kun jätän pois, voin hyvin, stressaantuessani sairastuin tähän refluksitautiin, en voinut silloin mitenkään yhdistää näitä toisiinsa, eikä osanneet lääkäritkään, mutta sitten vaan yht'äkkiä huomasin että ne kulkevat käsi kädessä, siis MINULLA, eivät varmaankaan kaikilla muilla joilla ei edes stressiä ole.
Eli stressivaivaisille sanoisin että välttäkää stressiä, niin refluksitauti on joko poissa tai ainakin vaivat selvästi vähäisemmät.
Mulle noista ruokajutuista ei ole ollut apua koskaankaan, mitään. Päänupista kaikki on lähtenyt liikkeelle. - Laryngo
voi toimia kirjoitti:
sinulla mutta tuolla ei kaikille ole mitään merkitystä, kun jokaisen refluksi on vähän erityyppinen.
Mulle stressi pahin, sen kun jätän pois, voin hyvin, stressaantuessani sairastuin tähän refluksitautiin, en voinut silloin mitenkään yhdistää näitä toisiinsa, eikä osanneet lääkäritkään, mutta sitten vaan yht'äkkiä huomasin että ne kulkevat käsi kädessä, siis MINULLA, eivät varmaankaan kaikilla muilla joilla ei edes stressiä ole.
Eli stressivaivaisille sanoisin että välttäkää stressiä, niin refluksitauti on joko poissa tai ainakin vaivat selvästi vähäisemmät.
Mulle noista ruokajutuista ei ole ollut apua koskaankaan, mitään. Päänupista kaikki on lähtenyt liikkeelle.takia kannattan ruokavalion jonkinlaista muokkaamista - sen lisäksi nimenomaan
noita ruokailutapoja ja muita elintapamuutoksia mm. sitä stressinhallintaa, varsinkin jos se on juuri se pääaiheuttaja. Ruokavalio ja refluksiystävällisemmät ruokailutottumukset on itsellä tukemassa muiden asioiden joukossa oireiden vähentämistä.
Mielenkiintoinen juttu se pitkäkestoinen lisääntynyt stressi, kun sen määrä ja käsittely on niin paljon persoonasta kiinni. Toiset suorastaan "loistaa" stressitilanteissa (eikä negatiivisia oireita tule) kun taas toisille tulee heti mitä erilaisempia oireita. Jos itse ajattelen stressisiä aikoja, en huomaa esim ruoansulatuksen hidastumista mitenkään - ja sitä pitäisi ainakin tulla kuvioihin. Ruokailutavat muuttui joskus aikoja sitten stressin aikana mutta nykyään vimeisenä 6 vuotena ehkä lähinnä vähän alisyömistä ja ruoan rasvaprosentti nousee vähäsen. Ehkä pullollinen hiilihapposta limskaa menee alas. Alkoholi ja tupakan määrä ei nouse. Viimeistään refluksidiagnoosin myötä (ja itse asiassa jo vuosia sitten) on oppinut pitää ilman muuta kiinni liikunnasta, rentoutumisesta, vapaa-ajasta ym ym. Ne on kyllä tärkeitä ja vähentää itsellä luultavasti stressin
vaikutuksia...
Kipukynnyksen vähentymisestä (ylösnousu pysyy suht samana mutta stressin aikana tuntuu että oireita on enemmän tai ne ovat voimakkaampia) stressin myötä on hirveän vaikea itse sanoa mutta en ole huomannut paljon voimakkaampia kivun tuntemuksia stressin tai juuri sen laukeamisen ajankohtina.
Joten hermopäät pelaa ruokatorvessa ainakin joskus suht normaalisti!
Hirveällä viiveellä oireet ei refluksikolla kuulemma voi tulla. Itsellä ei myöskään ole pohjalla mitään muita altistavia tekijöitä (masennus, ahdistus, paniikkihäiriö).
Millä sinä sait omat stressitekijäsi kuriin? - mökkeilijä44
Laryngo kirjoitti:
takia kannattan ruokavalion jonkinlaista muokkaamista - sen lisäksi nimenomaan
noita ruokailutapoja ja muita elintapamuutoksia mm. sitä stressinhallintaa, varsinkin jos se on juuri se pääaiheuttaja. Ruokavalio ja refluksiystävällisemmät ruokailutottumukset on itsellä tukemassa muiden asioiden joukossa oireiden vähentämistä.
Mielenkiintoinen juttu se pitkäkestoinen lisääntynyt stressi, kun sen määrä ja käsittely on niin paljon persoonasta kiinni. Toiset suorastaan "loistaa" stressitilanteissa (eikä negatiivisia oireita tule) kun taas toisille tulee heti mitä erilaisempia oireita. Jos itse ajattelen stressisiä aikoja, en huomaa esim ruoansulatuksen hidastumista mitenkään - ja sitä pitäisi ainakin tulla kuvioihin. Ruokailutavat muuttui joskus aikoja sitten stressin aikana mutta nykyään vimeisenä 6 vuotena ehkä lähinnä vähän alisyömistä ja ruoan rasvaprosentti nousee vähäsen. Ehkä pullollinen hiilihapposta limskaa menee alas. Alkoholi ja tupakan määrä ei nouse. Viimeistään refluksidiagnoosin myötä (ja itse asiassa jo vuosia sitten) on oppinut pitää ilman muuta kiinni liikunnasta, rentoutumisesta, vapaa-ajasta ym ym. Ne on kyllä tärkeitä ja vähentää itsellä luultavasti stressin
vaikutuksia...
Kipukynnyksen vähentymisestä (ylösnousu pysyy suht samana mutta stressin aikana tuntuu että oireita on enemmän tai ne ovat voimakkaampia) stressin myötä on hirveän vaikea itse sanoa mutta en ole huomannut paljon voimakkaampia kivun tuntemuksia stressin tai juuri sen laukeamisen ajankohtina.
Joten hermopäät pelaa ruokatorvessa ainakin joskus suht normaalisti!
Hirveällä viiveellä oireet ei refluksikolla kuulemma voi tulla. Itsellä ei myöskään ole pohjalla mitään muita altistavia tekijöitä (masennus, ahdistus, paniikkihäiriö).
Millä sinä sait omat stressitekijäsi kuriin?syystä se mun viesti ei näy???
- mökkeilijä44
mökkeilijä44 kirjoitti:
syystä se mun viesti ei näy???
renouttavaa: ennenkaikkeajuoksu, mökkeily, vaimon ja muksujen kanss apuuhailu,
nettisurfailu, töissä melko kiireistä, kieltäydyin ylitöistä,
ja pomo tykkäs hyvää!! syksyllä lomautusuhka.
kahvi ja rasvaset pannassa. tomaatti ja sipuli myös.
banaani ei sovi ollenkaan. noi nesteet kanssa ennen ruokaa.
refluksia 10v ja ikää 44v. kannattaa pitää huolta ittestään, kyllä sen 30v jälkeen huomaa jos ei.
- Anonyymi
Paskan marjat.Se leikkaus ei auta mitään;rahan kiskontaa.Kokemusta on,ja edelleen vatsalääkkeet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076992Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652089- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71176RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992