Kertokaas te kokemusta omaavat, mille korkeudelle runkotrimmit kannattaa asentaaa? Vene on n. 7 metrinen liukuva retkivene, huippunopeus n. 33 solmua ja matka n. 22-25 knots. Joissain ohjeissa sanotaan että trimmilevyn pitäisi olla samassa tasossa pohjan kanssa, toisaalta (varsinkin kilpaveneissä näkee) trimmilevyjen kiinnityksen olevan n. 2-4cm pohjalinjaa ylempänä. Ps. veneessä trimmien tarkoitus olisi lähinnä kulkuasennon korjaaminen matkustajien tai sivutuulen takia, liukuunnousun kanssa ei ole mitään ongelmia.
trimmit
12
12765
Vastaukset
- Pete
Ei pohjan tasoon, vaan hieman ylemmäksi. Kun ja jos ostat, asennusohjeista näkee...
Kannattaa asentaa niin, että ne voi nostaa riittävän ylös kun niitä ei tarvita. - VolvoMan
Trimmilevyt kannattaa asentaa pohjan tasosta n. 3-10mm ylöspäin, ja vielä "suunnata" ne niin, että kun ovat "yläasennossa" niin trimmilevyn peräpää on vielä ylempänä pohjaan nähden luin etupää. TS. jos trimmisylinteri jumittaa hieman, niin se ei silti jää alas mahdollisesti haittaamaan menoa.
2-4cm ylöspäin ei pidä matkaveneessä asennella trimmejä, koska sitten niiden vaikutusalue jää kovin pieneksi.- Katsastusmies
korkeus on sijainti sivusuunnassa. Paikka on usein kompromissi johtuen peräpeilin muodosta. Mitä ulompana (kauempana keskilinjasta) sitä pienemmät tulee trimmien olla. Liian suuret trimmit aivan peräpeilin ulkoreunassa on vaarallinen yhdistelmä, sillä vene saattaa tulla todella vaikeaksi hallita.
Kun olet ostamassa trimmejä, asiansa osaava myyjäliike osaa neuvoa paikan ja trimmitasojen koon. - kilpuri
Katsastusmies kirjoitti:
korkeus on sijainti sivusuunnassa. Paikka on usein kompromissi johtuen peräpeilin muodosta. Mitä ulompana (kauempana keskilinjasta) sitä pienemmät tulee trimmien olla. Liian suuret trimmit aivan peräpeilin ulkoreunassa on vaarallinen yhdistelmä, sillä vene saattaa tulla todella vaikeaksi hallita.
Kun olet ostamassa trimmejä, asiansa osaava myyjäliike osaa neuvoa paikan ja trimmitasojen koon.On kyllä lievästi sanoen liioteltua väittää, että voisi muuttua vaaralliseksi ja todella vaikeaksi hallita, ei noilla vähän yli 30 solmun nopeuksilla kyllä mitään vaaraa ole. Mitä ulommas keskilinjasta tasot saa asennettua, sitä paremmin toimivat ja mielummin vähän isot tasot kun liian pienet. Edelliset kommentit korkeudesta pohjan tasoon on ihan OK.
- Katsastusmies
kilpuri kirjoitti:
On kyllä lievästi sanoen liioteltua väittää, että voisi muuttua vaaralliseksi ja todella vaikeaksi hallita, ei noilla vähän yli 30 solmun nopeuksilla kyllä mitään vaaraa ole. Mitä ulommas keskilinjasta tasot saa asennettua, sitä paremmin toimivat ja mielummin vähän isot tasot kun liian pienet. Edelliset kommentit korkeudesta pohjan tasoon on ihan OK.
on taasen väittää mitä "kilpuri" väittää. Esimerkiksi oma veneeni, 9,0m * 3,0m ja painoa 4500 kg sekä erittäin syvä V-pohja muuttui kulmikkaaksi ja hankalaksi ajaa jopa vaaralliseksi tottumattomalle, kun suurensin trimmilevyjen kokoa. Halusin veneen plaanaavan pienemmällä nopeudella, kun olin menossa Saimaalle. Siksi asensin suuremmat trimmilevyt, ja veneestä tuli sanoisin jopa vaarallinen, etenkin tottumattomalle. Eli Norjalainen veistämö ei ollut nuukuuksissaan laittanut "naurettavan pieniä" trimmitasoja veneeseeni. He olivat tasan tarkkaan tienneet minkä kokoiset trimmien tulee olla huomioiden veneen koko ja asennuskohta sekä pohjan V-kulma.
Siksi olen sitä mieltä että täällä keskustelupalstalla, selviin kysymyksiin tulee antaa selvät kokeumkseen tai muuhun vankkaan tietoon perustuvat vastaukset. Tietämätön vasta-alkaja joka kysyy todelliseen tarpeeseensa, voi mennä todella isoon vipuun näiden ns. tietäjien kommenteista. Perään vastuuta vastauksiin, tai ainakin lievempää sanankäyttöä tuon fanaattisen ehdotoomuuden sijaan. Ei ehdoton väittämä, vaan henkilökohtainen mielipide olisi ollut "kilpurinkin" kohdalla hyväksyttävä vastaus. Kukaan meistä kun ei liene erehtymätön, minä ainakaan en !
MUTU, VATU tai KUMU eivät ole faktaan perusutuvia kannanottoja. Nimimerkki "kilpuri" on kannanotossaan
1. tietämätön
2. ehdoton
Ellet usko minua, tervetuloa koeajamaan jäiden lähdettyä. Saat kokeilla miltä tuntuu kun tuon kokoinen vene meinaa lähteä käsistä ! - kilpuri
Katsastusmies kirjoitti:
on taasen väittää mitä "kilpuri" väittää. Esimerkiksi oma veneeni, 9,0m * 3,0m ja painoa 4500 kg sekä erittäin syvä V-pohja muuttui kulmikkaaksi ja hankalaksi ajaa jopa vaaralliseksi tottumattomalle, kun suurensin trimmilevyjen kokoa. Halusin veneen plaanaavan pienemmällä nopeudella, kun olin menossa Saimaalle. Siksi asensin suuremmat trimmilevyt, ja veneestä tuli sanoisin jopa vaarallinen, etenkin tottumattomalle. Eli Norjalainen veistämö ei ollut nuukuuksissaan laittanut "naurettavan pieniä" trimmitasoja veneeseeni. He olivat tasan tarkkaan tienneet minkä kokoiset trimmien tulee olla huomioiden veneen koko ja asennuskohta sekä pohjan V-kulma.
Siksi olen sitä mieltä että täällä keskustelupalstalla, selviin kysymyksiin tulee antaa selvät kokeumkseen tai muuhun vankkaan tietoon perustuvat vastaukset. Tietämätön vasta-alkaja joka kysyy todelliseen tarpeeseensa, voi mennä todella isoon vipuun näiden ns. tietäjien kommenteista. Perään vastuuta vastauksiin, tai ainakin lievempää sanankäyttöä tuon fanaattisen ehdotoomuuden sijaan. Ei ehdoton väittämä, vaan henkilökohtainen mielipide olisi ollut "kilpurinkin" kohdalla hyväksyttävä vastaus. Kukaan meistä kun ei liene erehtymätön, minä ainakaan en !
MUTU, VATU tai KUMU eivät ole faktaan perusutuvia kannanottoja. Nimimerkki "kilpuri" on kannanotossaan
1. tietämätön
2. ehdoton
Ellet usko minua, tervetuloa koeajamaan jäiden lähdettyä. Saat kokeilla miltä tuntuu kun tuon kokoinen vene meinaa lähteä käsistä !Tämä olikin OMA mielipiteeni, jos valitsin sanani mielestäsi väärin olen pahoillani.
Kannanottoni perustuu nimenomaan kokemukseen, on tullut vuosien varrella ajettua jos jonkinlaista venettä, enkä ole havainnut niin vaarallista käyttäytymistä mitä kirjoitat. Ei veneen kallistuminen trimmattaessa voi olla niin vaarallista, että "lähtee käsistä", vai mitä tarkoitat mielipiteelläsi? Aina näillä vehkeillä voi joku "tunari" teloa itsensä, mutta ei sellaista kannata yleistää. Niissä trimmeissähän, niin kun kaikki tietää, on säätökatkaisijat, ei pidä trimmata "yli" silloin ei ainakaan pitäisi olla ongelmia. Korostan, tämä on oma mielipiteeni. - Motti
Katsastusmies kirjoitti:
on taasen väittää mitä "kilpuri" väittää. Esimerkiksi oma veneeni, 9,0m * 3,0m ja painoa 4500 kg sekä erittäin syvä V-pohja muuttui kulmikkaaksi ja hankalaksi ajaa jopa vaaralliseksi tottumattomalle, kun suurensin trimmilevyjen kokoa. Halusin veneen plaanaavan pienemmällä nopeudella, kun olin menossa Saimaalle. Siksi asensin suuremmat trimmilevyt, ja veneestä tuli sanoisin jopa vaarallinen, etenkin tottumattomalle. Eli Norjalainen veistämö ei ollut nuukuuksissaan laittanut "naurettavan pieniä" trimmitasoja veneeseeni. He olivat tasan tarkkaan tienneet minkä kokoiset trimmien tulee olla huomioiden veneen koko ja asennuskohta sekä pohjan V-kulma.
Siksi olen sitä mieltä että täällä keskustelupalstalla, selviin kysymyksiin tulee antaa selvät kokeumkseen tai muuhun vankkaan tietoon perustuvat vastaukset. Tietämätön vasta-alkaja joka kysyy todelliseen tarpeeseensa, voi mennä todella isoon vipuun näiden ns. tietäjien kommenteista. Perään vastuuta vastauksiin, tai ainakin lievempää sanankäyttöä tuon fanaattisen ehdotoomuuden sijaan. Ei ehdoton väittämä, vaan henkilökohtainen mielipide olisi ollut "kilpurinkin" kohdalla hyväksyttävä vastaus. Kukaan meistä kun ei liene erehtymätön, minä ainakaan en !
MUTU, VATU tai KUMU eivät ole faktaan perusutuvia kannanottoja. Nimimerkki "kilpuri" on kannanotossaan
1. tietämätön
2. ehdoton
Ellet usko minua, tervetuloa koeajamaan jäiden lähdettyä. Saat kokeilla miltä tuntuu kun tuon kokoinen vene meinaa lähteä käsistä !Toivon hartaasti että kukaan aloittelija ei mene "vipuun" tämän palstan neuvoja lukiessaan. Toivon vielä hartaammin sitä, että kukaan ei tekisi mitään tämän palstan "neuvojien" ohjeiden mukaan. Jonkinlaista suuntaa-antavaa vinkkiä täältä kenties saa, mutta en lähtisi tekemään mitään suurisuuntaisempaa projektia pelkästään tämän juupas-eipäs-kinastelupalstan perusteella. Mielipiteitähän saa toki aina esittää, mutta luotan mieluummin liikkeistä löytyviin asiantuntijoihin, kuin tämän palstan "asiantuntijoihin".
- tee se itse
Motti kirjoitti:
Toivon hartaasti että kukaan aloittelija ei mene "vipuun" tämän palstan neuvoja lukiessaan. Toivon vielä hartaammin sitä, että kukaan ei tekisi mitään tämän palstan "neuvojien" ohjeiden mukaan. Jonkinlaista suuntaa-antavaa vinkkiä täältä kenties saa, mutta en lähtisi tekemään mitään suurisuuntaisempaa projektia pelkästään tämän juupas-eipäs-kinastelupalstan perusteella. Mielipiteitähän saa toki aina esittää, mutta luotan mieluummin liikkeistä löytyviin asiantuntijoihin, kuin tämän palstan "asiantuntijoihin".
Tämähän onkin keskustelupalsta, tarkoitus on varmaan keskustella ja jakaa mielipiteitä, kukin sitten vetää omat johtopäätökset ihan itse.
Mitä tulee liikkeiden asiantuntijoihin, olen tullut siihen tulokseen, että parempi kun tekee itse, lopputulos on ainakin loppuun saakka mietitty ja yleensä toimivampi. Liikkeiden asiantuntijat, useimmiten nuoria poikia suoraan ammattikoulusta, näiden "asiantuntijoiden" asennuksia näkee valitettavasti aina silloin tällöin, sama homma muuten nykyisin autopuolellakin. - jeps
tee se itse kirjoitti:
Tämähän onkin keskustelupalsta, tarkoitus on varmaan keskustella ja jakaa mielipiteitä, kukin sitten vetää omat johtopäätökset ihan itse.
Mitä tulee liikkeiden asiantuntijoihin, olen tullut siihen tulokseen, että parempi kun tekee itse, lopputulos on ainakin loppuun saakka mietitty ja yleensä toimivampi. Liikkeiden asiantuntijat, useimmiten nuoria poikia suoraan ammattikoulusta, näiden "asiantuntijoiden" asennuksia näkee valitettavasti aina silloin tällöin, sama homma muuten nykyisin autopuolellakin.Täällä on melkoisesti tietoa levyistä kun viitsii selailla alasivut ym manuaali ja katsella asennusvideot.
http://www.bennetttrimtabs.com/
- VolvoMan
Sellaisen asian voin kertoa:
Kaverillani oli syvä V-pohjainen 6,5m 2000kg Finncraft 65DC vene, jossa VP AQ225F V8 kone. Veneen huiput n. 40kn, ja matkavauhti 30kn kieppeillä.
Trimmeinä taisi olla 18x10", jotka osoittautuivat hieman suuriksi. Jos jommankumman puolen trimmi oli yli "puolivälissä alhaalla", ja kaarsit kyseiselle puolelle plaanissa, vene saattoi "hypätä yli", eli trimmi nosti perän kyseisen sivun ilmaan.
Tämä on mielestäni 30kn paremmalla puolella ainakin vaarallinen "ominaisuus", ja tällaista pitäisi yrittää välttää.
Ehkäpä 15x10" trimmilevyt olisivat olleet sopivammat kyseiseen veneesen.
Itselläni 5,65m 1000kg vene sisäperävolvolla, ja siinä 12x10" trimmit. Ovat mielestäni aika sopivan kokoiset kyseiseen peliin. Suurempia ei juuri kannata asentaa, vaikka perä antaisikin tilaa 20" leveille trimmeille....- Vene
Mikäs se tollanen Finncraft 65 DC vene on ? En oo ikinä kuullutkaan.
Muutenkin toi hyppäys tuntuu oudolta, ootko varma ettei ollut unta koko juttu ? - VolvoMan
Vene kirjoitti:
Mikäs se tollanen Finncraft 65 DC vene on ? En oo ikinä kuullutkaan.
Muutenkin toi hyppäys tuntuu oudolta, ootko varma ettei ollut unta koko juttu ?Finncraft 65DC on Hangossa valmistettu vene, valmistettu ainakin vuosina 1970-1975. Kaverin vene tais olla 1971 valmistettu alunperin VP AQ170A 250 yhdistelmällä.
Vene on siis Daycruiseri periaatteessa, ei ihan täysiverinen, mutta aika lähellä.
Ja "hyppäys" on ihan tosiasia, kaveri kertoi että kerran kun mökilleen ajoi, ja kaarsi jyrkästi vahingossa trimmitaso alhaalla, niin vene tosiaan "hyppäsi yli".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402939
- 172726
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402058