Nikotiinipurukumi kysymyksiä

haluan_lopettaa

Tahdon voimalla ei lopettaminen onnistunut mun kohdallani. Olen harkinnut nikotiinipurkan käyttöä, ja olisi pari kysymystä johon kaipaisin vastausta teiltä joilla on kokemusta niistä.

1.Kuinka sitä käytetään? Olen kuullut että pitäisi mällyttää kerralla ~15 minuuttia jonka jälkeen pitää parin minuutin tauko ja jatkaa taas? Otetaanko purukumi kokonaisena vai pitääkö sitä pilkkoa pienemmäksi palaksi? Voiko ottaa tavallista purkkaa sekaan?

2. Olen käsittänyt niitä olevan erilaisia joten miten osaa ostaa "oikeaa"? (Olen polttanut reilu pari vuotta ja poltan päivässä joku 5-10 röökiä.)

3. Aiheuttaako nikotiinipurkka pahaa olon? Vai mihin sen vaikutus perustuu? Vai onko purkka vain "parempi" ja "terveellisempi" vaihtoehto röökille?

Kiitos kaikille jotka valaisivat asiaa:)

24

18743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vahvuudet selviävät
    • suosittelisin

nikotiinilaastareita, niiden avulla pystyin lopettamaan, purkan avulla en... Ja se purkka on vielä pahaakin kaiken lisäksi! Mutta mikä kellekin, ,kokeile ja tsemppiä :)

• olet käsittänyt

Ohjeissa sanotaan, että ensin jauhetaan pari minuuttia, kunnes maku voimistuu sitten pidetään tauko, itse tosin en mitään taukoja pidä ja saatan pitää yhtä purkkaa parikin tuntia. Ja kokonaisena.

Osta mieluummin vaikka niitä pillereitä, eli 1 millisiä (pastilleja ?), kun noin vähän poltat.

Purkkaan tulee himo, ja on terveellisempi siitä puuttuu tervat ja muut myrkyt, eli parempi vaihtoehto.

• aftoja..

>>Osta mieluummin vaikka niitä pillereitä, eli 1 millisiä (pastilleja ?)>>

nekään ei kaikille sovi. mulle tulee microtabeista aftoja suuhun, mutta purkasta taas ei.

• käyttö.

Tässä on mun vinkit käyttöön.

1-2. Puret sen verran että siitä irtoaa väkevä maku ja purkka pehmenee. Sitten jätät poskeen sen lojumaan, että nikotiini imeytyy. Välillä puraiset muutaman minuutin välein aina muutaman kerran ja pidät suussa. Nikotiini on käytetty, kun purkka ei maistu enää millekään, kun väkevä maku on hävinnyt. Jos jauhat sen kauhean nopeasti etkä pidä poskessa, niin nikotiini ei ehdi imeytyä limakalvoilta vaan "syöt sen", eikä se silloin auta. Purkasta irtoavan nikotiinin syöminen ei siis poista vieroitusoireita ja aiheuttaa helposti hikkaa. Aloita 2mg purkalla (purkkaa on 2 ja 4 mg vahvuisena myytävänä, muutoin niissä ei ole mitään eroja, paitsi eri valmistajat ja eri makuvaihtoehdot sekä eri suuruiset pakkaukset). 4mg voi tuntua liian väkeviltä tottumattomasta. Jos tunnet ettei tehoa tarpeeksi, niin ota 2 purkkaa suuhun ja jos vähempi riittää, niin laita puoliksi purkka.Testaa mikä määrä poistaa tupakanhimot, ja pikkuhiljaa voit pienentää annoksia, ottaa purkkaa harvemmin tai laittaa puoleksi. Maksimissaan hoito saisi kestää puolisen vuotta. Itse en ota tavallista purkkaa sekaan, mutta miksei sekin käy jos haluat. Purkka ei vaikuta niin "humauksessa" kuin tupakka, mutta vaikuttaa tosi hyvin annoksen suuruudesta riippuen. Nikotiinituotteista purkka vaikuttaa nopeiten ja tuntuu eniten tupakoinnille.Näin monet kokevat. Purkan vaikutus alkaa tuntua muutamissa minuuteissa.

3. Purkan nikotiini vaikuttaa samoin kuin tupakan nikotiini: Siitä tulee esim lievä päihtymyksen tunne. Jos syöt liikaa niin voi tulla päänsärkyä ja muita samanlaisia oireita mitä tulee tupakastakin esim pahoinvointia, univaikeuksia ym. Kyllä se on terveellisempi, koska siinä on pelkkä nikotiini eikä niitä lukemattomia muita tupakan haitta-aineita, eikä vedetä keuhkoihin. Jos tupakointiin vertaa, niin purkasta tulee vähempi nikotiinia kuitenkin.

Aluksi purkka voi maistua aika kiprakalta, mutta niihin yllättävän nopeasti suu tottuu. Vaikutushan perustuu siihen, että purkasta irtoaa nikotiinia, ja kun sitä pidetään suussa (jossain poskessa lepäämässä ja purraan välillä) niin nikotiinia irtoaa ja se imeytyy verenkiertoon esimerkiksi posken limakalvojen kautta. Se sitten poistaa vieroitusoireet. Onhan se tupakkaa terveellisempi vaihtoehto huomattavasti, mutta tarkoituksena tietenkin on ettet käytä loputtomasti vaan alat pienentelemään pikkuhiljaa annoksia. Liian nopeasti ei kannata pienentää ja lopettaa, koska sekin on yksi syy tupakoinnin uudelleen aloittamiseen. Tupakan vaihtaminen nikotiinipurkkaan vaatii hieman luonteenlujutta sekin. Syö niitä purkkia aluksi niin paljon kuin koet tarpeelliseksi, ja että tupakanhimot lähtee, totut purkkaan tupakan sijasta etkä repsahda polttamaan. Vähän myöhemmin ala laskemaan määriä esim syöt tietyn määrän päivässä ja sitten alat vähentämään siitä panemalla purkkia puoleksi tai ottamalla harvemmin.

• aloittaja

Kiitos kattavasta vastauksesta!! Kiitos myös muille vastanneille!

Kumpa ei jäisi sitten koukkuun purkkaan kuten monelle on käynyt...

• jhvhmbjcnc

No ei ole tuo purkka kyllä häävin makuista ainakaan, ersyttävälle tuntuu kurkussa ja aiheuttaa hikkaa. muuten kyllä toimiva tupakan korvike

• kylmä kalkkuna.

Esim. yhdessa punaisessa L&M savukkeessa on nikotiinia 0,8mg.

Eli 4mg nikorette purukumi vastaa 5 savuketta.

Moni jää entistä pahempaan nikotiinikoukkuun aloitettuaan purukumien syömisen, eipä siis ole ihme että "hoito" pitkittyy ja tupakanhimo senkun kasvaa.
      Olen havainnut purkat hyödyllisiksi ainoastaan töissä, jos kahvitaukojen väli on liian pitkä.
      Aion lopettaa tupakoinnin jouluun mennessä mutta purukumeja en enää aio syödä, ne vain pitkittää ja pahentaa jo olemassaolevaa nikotiiniriippuvuutta.

• kölkölklkökölk

2mg nicorette on kuin kaksi punaista savuketta ja yksi sininen. Noita kun käytin niin ei tullut minkäänlaista oloa että olisi saanut nikotiiniannoksensa :) Ja nyt tässä taas poltellaan. Kiitos nicorette kalliista ja paskanmakuisesta purkasta.

• fjfkdtudti

"Eli 4mg nikorette purukumi vastaa 5 savuketta." Full of shit! se että purukumissa on enemmän nikotiinia ei tarkoita sitä että se olisi voimakkaampi kuin savuke jossa on vähemmän nikotiinia koska suun limakalvoilta imeytyy 10-20% nikotiinistä kun taas polttamalla paljon enemmän ja nopeammin, joten yksi 2mg purukumi vastanneen savuketta jossa on 0,4mg nikotiinä.

• TARZANPRKL!!!

Minä söin säännöllisesti Nicorette 2 mg:sta. Vähitellen terveyteni heikkeni. Ensin alkoi mennä hampaat, sitten alko tulla vatsaoireita, sitten ruokatorven oireita, leuka ja rinta särki ajoittain. verenpaine nousi, päänsäryt lisääntyi ja paheni, rytmihäiriöt jne. Ruokatorven oireilu oli varsin kuvottavaa. Nykinää ja muljuamista joka aiheutti yökkäilyä. Siihen päälle rytmihäiriöt ja erilaiset kivut sekä vatsaoireet. Voin kertoa, että olo oli todella hirveä. Söin aivan liian kauan nikotiinipurkkaa. Kun tupakasta pääsi eroon, niin tulin riippuvaiseksi purkasta. Siitä tuli ihan samanlainen tapa kuin tupakastakin. Safkapurkka, keskittymispurkka, iltapurkka, aamupurkka, stressipurkka, leffapurkka, muutenvaanpurkka... Jos olet lopettamassa tupakointia, ota itsesäsi palleista kiinni ja ole mies ja lopeta seinään. Vai myönnätkö olevas hissukkahintantanttaa, jolla tulee parku kun vieroitusoireet iskee? Voi pientä!! Kaikki nikotiinipurkat, tabletit, sähkötupakat jne vie vaan sun riippuvaisuutes toiseen tuotteeseen ja ylläpitää sun henkistä tarvetta olla kiinni jossain aineessa. Kun lopetat niin lopeta äläkä jahkaile.

• nallepuh1232

Pikkuvinkki: Ei se terveys purkansyönnillä pysy ennallaan, et käyttänyt tuotetta oikein tai sitten käytit liikaa. Mutta samaa mieltä olen tupakoinnin lopettamisesta, seinään vaan. Viikko ilman tupakkaa nii on hyvät mahdollisuudet lopettaa.

• dvjsvnjsdnsd

Seinään lopettaminen on paras vaihtoehto, mutta siinä saa varautua reippaaseen painonnousuun, josta myöskään ei pumppu tykkää.
      Ajelee rauhassa purkalla vähentämällä annosta ja lopussa vaan puolikasta, on hyvä keino musta.

• savuton_apina

Mä lopetin tänään polttamisen...kymmenen vuotta takana mut en koskaan polttanut mitenkään överisti, joku 10 päivässä, välillä vuosikin meni että meni ainoastaan 4-8 vaikka päivässä, viime vuoden aikana kyllä enemmän. Kerran aikaisemmin oon lopettanut tai edes yrittänyt, silloin olin 4kk savuton, mikä lie menny pieleen, motiivi ollu väärä? Tässä juuri pyörittelen 2mg nicorette purkkaa suussani, eka minkä tänään otin, ajattelin ihan vaan pahimpiin (eli nyt töissä esim..) hetkiin ottaa purkan. Jatkossa ehkä puolikas riittää, kamalan vahvaa tää purkka ja alkoi heti ahdistamaan kurkussa sillee tooosi paljon ja vahvasti, ihan ku kurkku ois turvonnu, henkee alko ahistaa? Onko normaalia? Onko kokemuksia uudesta suihkeesta mitä on tuotu markkinoille? Kyllä tämä tästä, mennään purkalla, sumutteella tai sitten ilman, pääasia ettei pistä sitä savuketta suuhun. Oon hankkinu vesihöyry-tupakoita, tai e-shishaa oikeestaan semmosii hedelmän makusia. Ei sisällä nikotiinia, ihan vaan tavan vuoksi välillä voi tarvita esim sosiaalisissa tilanteissa.

• Meiramitimjami

Ihan tavallista salmiakki jenkkiä tai eukalyptys mentoolia.
      Ku tulee niksat tai oot menos röökille, tavallista purkkaa suuhun
      Ja saat syyn menemättä röökille.

• purkkapirkko

Olen lopettanut tupakoinnin lähes 3 vuotta sitten.Nikotiinivalmisteita olen käyttänyt lähes päivittäin.Kesällä oli pitkä flunssa ja kurkku kipeä.Nyt uusi flunssa,kurkku tosi kipeä ja suussa rakkuloita.Bakteeritulehdusta ei.Olen lähes varma,että kurkun ja limakalvojen ongelmat johtuvat nikotiinivalmisteista.Mikään ei oikein maistu ja äänikin käheä.Oikeastaan ihan loogista,kun nikotiinia liottelee suussaan.

• vesa331

voin sanoa vain sen että kuka käyttää mitenkin. yli 30v tupakointia takana ja 4mg liian vahva(tulee hikka)2 hyvä mut siihen oon jääny koukkuun. pitäis saada sellaisia jotka on viel puolet ja saman makusii ja sit vielläkin puolet. purkanmyyyjä firma ei halua pois nikotiini orjuudesta vaan saada tavaraa myydyksi jonka takia jokaisen pitää itse älytä miten se 2 puolitetaan ja käytetään. 1mg purkkkakin vois olla vaihtoehto jos vain sais.

• kirjan lukenut

Ei kannata käyttää mitään korvaavia tuotteita!! Lukekaa allen carr: stumppaa tähän!! Sitä tällä sivustolla muutkin suositelleet ja usko tai älä: se todella toimii!!!

• höyrymies

osa sähkötupakka ja tilaa siihen nikotiininesteet. itse olen polttanut 3v ja aina oli 2 maksiaskia mukana liikenteessä ja rahaa paloi ihan helvetisti pelkästään röökiin. ostin sähkötupakan ja sitä olen höyrystellyt. tunne on samallainen ja nykyään pelkkä tupakanhaju haisee ihan hirveelle. no itsehän taisin olla enemmän tapariippuvainen mutta purkkaakin kokeilin mutta oli pakko kokea savut keuhkoissa niin aloitin tuon höyrystelyn. ja tässä minä olen ilman tupakkaa ihan hengissä mutta en todellakaan rupea enää polttelee.

• höyryttelu kannattaa

olen samaa mieltä sähkötupakasta hyvä tuote, ei tule myrkkyjä, tosi halpa suhteessa siihen mitä käytät tupakkaan ja nikotiinia saa laimennettua siinäkin vähitellen. kannattaa kokeilla, suosittelen evod merkkiä sillä on tosi hyvä hoyrytellä ja on myös halpa.
      tuolta voi tilata tai käydä ostamassa suoraan jos asuu lähellä: http://www.esmoke.fi/product/356/kanger-evod-aloituspaketti

• Tupruttelija

eVod on Kangertechin bottomcoil-mallinen clearo, ei merkki, mutta kyllä itsekin suosittelisin sähkösavuketta.

• Anonyymi

Itsekin alunperin sähkötupakalla tuon oikean körssin lopettelin, mutta sekin jäi kun ei saanut ostettua valmiiksi tehtyjä makunesteitä. Kohta olen kuukauden ollut erossa tupakasta nikotiinipusseilla. www.nicofy.com nettikaupasta tuli blackfriday alennuksista ostettua Snatch Arctic minttiä ja forest fruitsia isot mällit. Nikotiinipussi on itselleni ollut ainoa lopetus tuote joka ei ole aiheuttanut mitään vittumaisia sivuoireita (nikotiinipurkka närästys, nikotiinisumutteet kurkkukipu ja sähkötupakka yskä).

• Anonyymi

Lopeta se nikotiinin nuoleminen. Reppana riippuvainen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe